Je kansen worden wel hoger, maar het blijft gokken en een foutje hier houdt meer in dan een gebroken neus.
Voor vechten met een mes schijnt escrima goed te zijn, maar dat heb ik nergens kunnen vinden in amsterdam.
--------------------------------------------------------------------------------
er zijn meerdere sporten goed met messen. vooral de Philipijnse zijn daar sterk in. (waaronder dus escrima)
Het klopt dat een mes gigantisch link is, daar zul je mij niet over horen.
Maar simpel door het feit dat jij ook een mes trekt wil niet zeggen dat je kansen veel groter worden. je kan bijv. ook een situatie escaleren die anders met een sisser was afgelopen as je gewoon wat geld gaf of zo.
Zijn slagen/steken afweren wordt bijvoorbeeld moeilijker omdat je je handen niet vrij hebt.
Het dragen van messen op straat is verboden.
Als dat geen belemmering is voor je zou ik eerder denken aan pepperspray. Met een sterke straal kun je op meters afstand iemand dat zeer irritante goedje in zijn ogen spuiten.
Voor het dragen van wapens geldt zoals ik in vorig topic al zei dat je er mee om moet kunnen gaan.
Je moet het ook paraat hebben. Als iemand een mes paraat heeft en je bedreigd en dan moet je je jas losritsen, daarna de binnenzak losritsen, en daarna tussen de troep je bussie pepperspray of wat je ook heb zoeken, dan ben je best wel laat en in dat geval gaf je wapen je een vals gevoel van veiligheid.
Ik draag zelf geen wapen omdat ik voor mijn werk om de 3 jaar gechecked wordt op een strafblad en die aandacht wil ik niet.
Wel heb ik een kogelvrijvest met een traumaplaat die steekvrij is.
das ook een optie, maar wel redelijk prijzig.
ach, 1x gepakt worden met pepperspray kost je ook een paar honderd euro, daar koop je ook een kogelvrij vest voor op zich.
Nog maar keertje in deel 4
Even wat anders, vechtsporten doe je behalve omdat je het (hopleijk) leuk vind ook jezelf te kunnen verdedigen. Maar de laatste tijd vraag ik me steeds meer af wat het nut ervan is.
Waarom?
Vroeger hadden niet veel mensen een wapen zoals bv een mes bij zich, laat staan een pistool.
Tegenwoordig heb ik het idee dat bijna elke ruziezoeker of andere randdebiel minimaal een mes bij zich draagt en soms een pistool.
Wat is jullie mening? Ik geloof namelijk ook dat met blote handen tegen een mes, zo goed als zinloos is, je ligt zo open.
Of je nou WT, WC, Ninjutsi of Jujutsi doet.
Soms denk ik eraan zelf ook maar een mes bij me te gaan dragen om het geheel wat "eerlijker" te maken.
quote:Pepperspray goed idee daar had ik nog niet aan gedacht. Bijt dat spul eigenlijk alleen in de ogen of ook op de huid van gezicht als je iets te laag spuit?
Op donderdag 6 november 2003 02:12 schreef ninjakvd het volgende:
geplaast door kvd van gimgamgommetje
vorige was vol blijkbaar dus maar ff nieuw vechtsport topic.
Ik hoop dat het zo goed is,, anders hebben de mods weer wat te doen
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op donderdag 6 november 2003 00:15 schreef Erikro het volgende:
[..]Je kansen worden wel hoger, maar het blijft gokken en een foutje hier houdt meer in dan een gebroken neus.
Voor vechten met een mes schijnt escrima goed te zijn, maar dat heb ik nergens kunnen vinden in amsterdam.
--------------------------------------------------------------------------------er zijn meerdere sporten goed met messen. vooral de Philipijnse zijn daar sterk in. (waaronder dus escrima)
Het klopt dat een mes gigantisch link is, daar zul je mij niet over horen.
Maar simpel door het feit dat jij ook een mes trekt wil niet zeggen dat je kansen veel groter worden. je kan bijv. ook een situatie escaleren die anders met een sisser was afgelopen as je gewoon wat geld gaf of zo.
Zijn slagen/steken afweren wordt bijvoorbeeld moeilijker omdat je je handen niet vrij hebt.Het dragen van messen op straat is verboden.
Als dat geen belemmering is voor je zou ik eerder denken aan pepperspray. Met een sterke straal kun je op meters afstand iemand dat zeer irritante goedje in zijn ogen spuiten.Voor het dragen van wapens geldt zoals ik in vorig topic al zei dat je er mee om moet kunnen gaan.
Je moet het ook paraat hebben. Als iemand een mes paraat heeft en je bedreigd en dan moet je je jas losritsen, daarna de binnenzak losritsen, en daarna tussen de troep je bussie pepperspray of wat je ook heb zoeken, dan ben je best wel laat en in dat geval gaf je wapen je een vals gevoel van veiligheid.
Natuurlijk moet zo'n wapen wel binnen bereik dragen anders kun je het net zo goed thuislaten :-)
Gewoon in jaszak, klaar voor gebruik. Of dit tot escalatie leidt betwijfel ik, het kan juist iemand afschrikken. Zodat die denkt ik zoek wel iemand anders om geld. Niet dat dat goed is.
Afweren van een mes, zou ik juist doen met mijn mes. Je valt als het ware de aanvaller aan. Eigenlijk zijn hand/arm die het mes vast houdt.
Tja messen zijn verboden, ik geloof maximaal 4000 euro boete en/of gevangenisstraf van jaar. Maar denk jij dat al die junks en diefjes die ze oppakken met een mes, een jaar gevangenis ingaan. Nee hoor loop maar snel door.
hand van je aanvaller aanvallen met je eigen mes is inderdaad een goede tactiek. beter is je te richten op wat uitsteekt. dat zal meestal de hand met het mes zijn maar dat weet je niet. je valt steeds aan wat het dichtst bij je is.
escaleren kan juist makkelijk. (ff gemiddeld genomen) zo'n figuur die je bedreigd voelt zich oppermachtig met dat mes. Hij heeft de situatie onder controle dus hij krijgt zijn zin.
Als jij zelf ook een mes trekt kan hij zichzelf bedreigd voelen opeens en alsnog aanvallen. Het gedrag is moeilijk te voorspellen, dus houd je kop er gewoon goed bij in zo'n situatie.
Leuk truucje voor overvallers is een extra portemonnaie met wat kleingeld en pasjes die overdatum zijn. geef gewoon af en hou je eigen portemonnaie bij je.
pepperspray werkt op de ogen en op de luchtwegen. het is verschrikkelijk agressief spul. het werkt een stuk beter dan traangas en is minder schadelijk voor de ogen etc.
wel gevaarlijk om toe te passen op mensen met asthma,,,,maar ja dan moeten ze je maar nie bedreigen toch?
quote:Jij snapt het!
Op donderdag 6 november 2003 03:01 schreef gimgamgommetje het volgende:
het lullige van gepakt worden met wapens etc. is dat zo'n junk toch al een strafblad heeft, en ik mijn baan verlies als ik een strafblad krijg.
maximale straf zul je practisch nooit krijgen, maar voor fatsoenlijke burgers is het erg genoeg.
Ik ben dus voor het legaliseren van het dragen van wapens.
(ff ander discussiepunt weer)
hand van je aanvaller aanvallen met je eigen mes is inderdaad een goede tactiek. beter is je te richten op wat uitsteekt. dat zal meestal de hand met het mes zijn maar dat weet je niet. je valt steeds aan wat het dichtst bij je is.escaleren kan juist makkelijk. (ff gemiddeld genomen) zo'n figuur die je bedreigd voelt zich oppermachtig met dat mes. Hij heeft de situatie onder controle dus hij krijgt zijn zin.
Als jij zelf ook een mes trekt kan hij zichzelf bedreigd voelen opeens en alsnog aanvallen. Het gedrag is moeilijk te voorspellen, dus houd je kop er gewoon goed bij in zo'n situatie.Leuk truucje voor overvallers is een extra portemonnaie met wat kleingeld en pasjes die overdatum zijn. geef gewoon af en hou je eigen portemonnaie bij je.
pepperspray werkt op de ogen en op de luchtwegen. het is verschrikkelijk agressief spul. het werkt een stuk beter dan traangas en is minder schadelijk voor de ogen etc.
wel gevaarlijk om toe te passen op mensen met asthma,,,,maar ja dan moeten ze je maar nie bedreigen toch?
Er zijn wel sporten waarbij je leert tegen messen te vechten, met of zonder hulpmiddelen. Als iemand je in een cafe met een mes bedreigd, kun je met een beetje mazzel een bierfles/glas op zn kop kapot slaan, of als je buiten bent, en je krijgt het voor elkaar een stok te pakken. Noem maar op.
Is het (tegenwoordig nog steeds) zo dat houders van een dan in een vechtsport, bijvoorbeeld jiu jitsu, zijn aangemeld bij de politie? Twintig jaar geleden was dat wel het geval namelijk.
quote:Volgens mij ben ik niet aangemeld bij de politie. Heb in judo en jiu-jitsu een dan.
Op vrijdag 7 november 2003 10:39 schreef Breinwas het volgende:
Vraagje aaan allen:Is het (tegenwoordig nog steeds) zo dat houders van een dan in een vechtsport, bijvoorbeeld jiu jitsu, zijn aangemeld bij de politie? Twintig jaar geleden was dat wel het geval namelijk.
Voor eskrima in amsterdam
Amsterdam-zuid
Gymzaal Spinozalyceum
Peter van Anrooystraat 8
lessen: donderdag van 19.30 tot 20.30
Wing Chun Kung Fu Federatie o.l.v Dick Wachtberger. Landelijke infolijn: 0180-623450
voor meer info over eskrima www.eskrima.nl
Het verbaast me een beetje dat er nog Escrima-les wordt gegeven in Amsterdam-Zuid. Ik had gehoord dat het wegens gebrek aan belangstelling was opgedoekt.
quote:Denk ook eens aan andere dingen die je kunt gebruiken zoals een paraplu ofzo
Op zondag 9 november 2003 16:45 schreef UnrealMarc het volgende:
ja precies.....je hebt niet altijd een stok bij je
Maar een gebroken houten paraplui kan je niet alleen in zijn ogen steken hoor ! Lange hout spilters gaan met wat geluk wel door kleding heen, en de handen van je belager zijn er al helemaal niet tegen opgewassen.
quote:Iemand met een beetje afweer kan een stok ook zo afweren
Op zondag 9 november 2003 22:10 schreef Keys het volgende:
Alleen iemand met een beetje afweer en reactie kan een slag met een paraplu op t hoofd prima afweren. Dus dan iig steken, komt ook harder aan
quote:als je een plu open doet kan een aanvaller al moeilijk bij je....en tegenwoordige plu's zijn uitschuifbaar, dat levert wel een reactie op als je dat richting aanvaller doet....in de verwarring van 2 seconden kun je iemand aardig te grazen nemen, toch?
Op maandag 10 november 2003 14:54 schreef erikh het volgende:[..]
Iemand met een beetje afweer kan een stok ook zo afweren
BS
Vrijdag 21 nov. Modern gladiators (op Discovery Channel).
Een stukje uit de Veronica gids: Wie wint er als je Jet Li tegenover freefight kampioen Bas Rutten zou zetten? De experts op het gebied van Martial Arts en vechtsporten hebben allemaal een ander antwoord.
Kickboxers en vuistvechters wijzen vooral op de statistieken: zwarte bandhouders in welke martial arts dan ook krijgen in 9 van de 10 gevallen klop van profesionele boksers.
In Modern Gladiator doen Jet Li, Bas Rutten en Don (the Dragon) Wilson hun zegje.
quote:Nou ben ik zelf ook bokser, maar zoals dat hier staat vind ik nie kloppen. vechtsporten als braziliaans jiu jitsu en ook verscheidene anderen doen het prima. De genen die in het freefight klop krijgen zijn degenen die niet compleet zijn. Dus of niet staand kunnen vechten, of niet op de grond.
Op woensdag 12 november 2003 20:00 schreef Erikro het volgende:
.
Kickboxers en vuistvechters wijzen vooral op de statistieken: zwarte bandhouders in welke martial arts dan ook krijgen in 9 van de 10 gevallen klop van profesionele boksers.
Maar goed, we zullen het zien in de documentaire neem ik aan
Gisteren voor het eerst gespard in jiu jitsi sinds lange tijd.
Ik heb een achtergrond in boksen en freefight.
Bijna alles wat in me op kwam mocht gewoon niet in jiu jitsu.(fighting system)
Iemand pakt me vast, en dus wil ik op zijn hoofd hoeken of opstoten plaatsen,, mag dus niet.
we komen op de grond en hij ligt bovenop,, ik leg mijn hand op zijn keel en duwde hem weg,, mocht dus niet.
met staand sparren mocht ik niet op hoofd slaan en mochten we schoppen niet hard doen. Hoe houd je iemand dan op afstand?
Ik bakte er voor mijn gevoel dus helemaal niks van terwijl ik best een aardig potje kan matten. Dus als je mixt moet je wel in de gaten houden dat het erg verwarrend kan zijn.
quote:Ik heb zelf begrepen (en daar geloof ik zelf ook in) dat een combinatie van worstelen (welke variant laat ik even in het midden) en (kick)boxen de beste allround combinatie opleverd. Het levert behalve techniek en snelheid ook nog eens de noodzakelijke hardheid en conditie op.
Op woensdag 12 november 2003 21:12 schreef gimgamgommetje het volgende:[..]
Nou ben ik zelf ook bokser, maar zoals dat hier staat vind ik nie kloppen. vechtsporten als braziliaans jiu jitsu en ook verscheidene anderen doen het prima. De genen die in het freefight klop krijgen zijn degenen die niet compleet zijn. Dus of niet staand kunnen vechten, of niet op de grond.
Wat je wel ziet is dat traditionele vechtsporters veel minder de overstap maken naar mma (freefight etc.) dan kickboksers en andere westerse dingen.Maar goed, we zullen het zien in de documentaire neem ik aan
Ik heb een jaartje of 15 geleden wel eens mogen meemaken, dat een van onze taekwondoka's (zwarte band). In een echt gevecht het aflegde, hij was helemaal bont en blauw de volgende dag.
Ook wel eens op school (een mentaal softer) iemand die wel zwarte band karata had gezien, die helemaal afgetuigd werd door iemand die alleen maar sterk was, maar duidelijk een killersinstinct bezat.
Hij liep gewoon in op de karatestoot en schop, gooide de karataka op de grond en schopte een eind weg. De K. slaagde er niet meer in overeind te komen. daar ga je met je traditie.
Je kan de impact daarvan op mij begrijpen. Daar ging alles waar ik in geloofde
Sindsdien geloof ik ook dat veel budo sporten (maar niet alle) zwaar overschat zijn en uit veel lucht en spannende verhalen bestaan.
De meesten van hun komen daar pas achter in een echt gevecht.
Ook in de eerste FF gevechten die plaastvonden, rolden wortelaars (+/- 125 kilo ) alle andere stijlen op. Dmv inlopen, incasseren, tegenstander pakken en op de grond smijten en rustig een klem aanleggen. Dus wat dat betreft geloof ik best dat het incaserings vermogen van een prof bokser een grote kans op overwinning geeft.
Natuurlijk kun je proberen zijn ogen uit te steken, maar een goede bokser is zeker niet langzaam. Dus ....
Er zit dus zeker wat in het verhaal van Veronica.
Verder val ik in sparringspartijen met andere stijlen heel snel terug op boksen. Dat is vooral vanwege de afstand en zo. Als iemand me een lowkick of zo geeft en ik doe dan een stap naar voren heb ik een heerlijke afstand voor een serie stoten . komt die gene dan weer dichtbij en mieterd mij op de grond,,, tja dan hoop ik toch dat het geen braziliaans jiu jitsuka is of goede worstelaar
Vaak houd je die trouwens wel van je af met een goede trap of stoot (of combi daarvan) wel slim om daar dan speciaal op te trainen.
quote:Daarom heet het een vechtsport, het heeft regels en die zijn heel vervelend als je lekker bezig bent
Op donderdag 13 november 2003 15:14 schreef gimgamgommetje het volgende:
Ik ben het met je eens dat mixen goed is.
Ik mix heel veel , maar vooral omdat ik het leuk vind.
Ik moet wel zeggen dat het ook gigantisch verwarrend kan zijn.Gisteren voor het eerst gespard in jiu jitsi sinds lange tijd.
Iemand pakt me vast, en dus wil ik op zijn hoofd hoeken of opstoten plaatsen,, mag dus niet.
we komen op de grond en hij ligt bovenop,, ik leg mijn hand op zijn keel en duwde hem weg,, mocht dus niet.met staand sparren mocht ik niet op hoofd slaan en mochten we schoppen niet hard doen. Hoe houd je iemand dan op afstand?
Ik bakte er voor mijn gevoel dus helemaal niks van terwijl ik best een aardig potje kan matten. Dus als je mixt moet je wel in de gaten houden dat het erg verwarrend kan zijn.
quote:Klopt,, maar dat is dus iets waar je vooral bij mixen van sporten rekening mee moet houden.
Op vrijdag 14 november 2003 07:57 schreef MrCrowley het volgende:[..]
Daarom heet het een vechtsport, het heeft regels en die zijn heel vervelend als je lekker bezig bent
Wing Chun bv heeft ook regels bij het trainen maar in principe is alles mogelijk van kopstoot naar trap in het kruis.
regels op zich zijn niet erg,, heb je nodig om veilig te sparren.
Maar ja, je moet het ook nie overdrijven
Ik beoefen al bijna 10 jaar de Padjadjaran-stijl met veel plezier. Dat is trouwens meer voor de gezelligheid dan om mee te draaien in wedstrijden of toernooien.
En om mij even in de discussie te mengen, volgens mij kun je nog zo veel trainen, om te overleven als iemand je aanvalt moet je vooral heel hard zijn, kunnen incasseren en het vooral niet eerlijk spelen.
quote:Hehe eindelijk iemand die hetzelfde denkt. Ik zie wel eens mensen trainen maar die zijn zo lief en zacht, meestal ook tenger en klein, dat ik denk stop maar. Het heeft geen enkele zin, het killerinstinct is niet aanwezig. Technieken leren is een ding, maar ze daadwerkelijk toepassen. Je eigen angst overwinnen en iemand vol op zijn bek stompen zijn toch andere dingen. Waar je niemand over hoort is dat veel mensen ondanks hun jarenlange training in het echt bevriezen door hun eigen angst. Bang om iemand pijn te doen, bang om meer klappen te krijgen als het mis gaat, te weing zelfvertrouwen. Ik weet niet waar het aan ligt, maar het gebeurt. Ze storten in, wat dat betreft gaat er niets boven zelfvertrouwen creeren door het echte hak en slooptwerk, daarmee leer je pas echt jezelf kennen (dit kan ook negatief uitpakken :-) )
Op maandag 17 november 2003 00:20 schreef engessa het volgende:
Hmm.. best veel mensen die aan vechtsporten doen. Zijn hier ook Pencak Silatters in tha house?Ik beoefen al bijna 10 jaar de Padjadjaran-stijl met veel plezier. Dat is trouwens meer voor de gezelligheid dan om mee te draaien in wedstrijden of toernooien.
En om mij even in de discussie te mengen, volgens mij kun je nog zo veel trainen, om te overleven als iemand je aanvalt moet je vooral heel hard zijn, kunnen incasseren en het vooral niet eerlijk spelen.
[Dit bericht is gewijzigd door Erikro op 17-11-2003 19:12]
quote:Ik doe ook aan Pencak Silat (zo'n vier jaar) de stijl Bela Diri.
Hmm.. best veel mensen die aan vechtsporten doen. Zijn hier ook Pencak Silatters in tha house?Ik beoefen al bijna 10 jaar de Padjadjaran-stijl met veel plezier. Dat is trouwens meer voor de gezelligheid dan om mee te draaien in wedstrijden of toernooien.
quote:Hmm , hier wil ik even op inhaken ;
Ik zie wel eens mensen trainen maar die zijn zo lief en zacht, meestal ook tenger en klein, dat ik denk stop maar. Het heeft geen enkele zin, het killerinstinct is niet aanwezig. Technieken leren is een ding, maar ze daadwerkelijk toepassen. Je eigen angst overwinnen en iemand vol op zijn bek stompen zijn toch andere dingen. Waar je niemand over hoort is dat veel mensen ondanks hun jarenlange training in het echt bevriezen door hun eigen angst. Bang om iemand pijn te doen, bang om meer klappen te krijgen als het mis gaat, te weing zelfvertrouwen. Ik weet niet waar het aan ligt, maar het gebeurt. Ze storten in, wat dat betreft gaat er niets boven zelfvertrouwen creeren door het echte hak en slooptwerk, daarmee leer je pas echt jezelf kennen (dit kan ook negatief uitpakken :-) )
Je hebt inderdaad een goed punt wat betreft het feit dat ook getrainde mensen kunnen vastslaan als het er eenmaal op aankomt.
Echter , dit komt voor binnen alle lagen van de bevolking ; zowel de sterkere als de zwakke mensen.
Er zijn waarschijnlijk vrij veel mensen die enkel ( danwel hoofdzakelijk) trainen voor hun plezier.
Zolang hun mentaliteit goed is denk ik dat dit prima samengaat met mensen die wel graag de nadruk op zelfverdediging willen leggen.
Technieken kunnen geweldig zijn, maar ontzettend nutteloos als je ze niet uit durft te voeren.
De een heeft het van nature meer dan de ander, maar ook dit is iets wat je kan trainen.
Vooral tijdens het sparren merk ik dat je mensen behoorlijk over de streep kunt krijgen als je ze goed aanmoedigt en af en toe ehh ze een beetje prikkelt
Vaak zie je binnen een paar weken al een redelijk resultaat. Durfden ze eerst niet naar je gezicht te slaan?? nu moet je slippen en blokken voor je leven
helaas zie je nog te vaak dat mensen jarenlang heel voorzichtig hun techniekjes oefenen en eigenlijk geen stap verder zijn.
quote:Het grote probleem van Pencak Silat, bijna elke club in Nederland beoefent een andere stijl. De padjadjaran-stijl die ik beoefen heeft veel middelhoge houding die gebaseerd zijn op de tijger. De tijger heeft van nature al veel wapens dus wij trainen eigenlijk heel weinig met wapens. Ik train op dit moment bij Siliwangi met een groep van ongeveer 10 mensen en 2 trainers. Niet erg veel maar we zitten dan ook in een uithoek van Nederland, nl. Bedum, Noord-Groningen. Wel moet ik zeggen dat er de laatste paar weken al een stuk of wat leden bij zijn gekomen.
Op maandag 17 november 2003 21:15 schreef DEAVELOFHEAVEN het volgende:[..]
Ik doe ook aan Pencak Silat (zo'n vier jaar) de stijl Bela Diri.
Met zn hoevelen trainen jullie? En trainen jullie ook met wapens?
Doordat ik nu bij een relatief nieuwe club zit met mensen die het nog niet zo heel lang doen en dus nog niet het niveau hebben om met wapens te trainen. Ik train nu dus helaas niet met wapens, maar in het verleden (4 a 5) jaar heb ik wel les gehad met de Golok, zo'n groot traditioneel mes en met de stok (geen idee hoe dat ding heette, maar hij was iets meer dan 2 meter). Allebei erg leuk maar als je niemand hebt om mee te trainen is het niet te doen.
Edit: ff spammen: www.siliwanigi.nl is de site, nog wel heftig under contruction maar dr komen nog mooie dingen op te staan. Nog meer mensen een website?
quote:Maar het kan ook compleet andersom zijn, mensen waar je het totaal niet van verwacht die ineens in de bres springen als iemand word lastig gevallen en het dan op een indrukwekkende manier oplossen. Zulke dingen zijn heel moeilijk om te zeggen, het is heel persoons en situatie-afhankelijk.
Op maandag 17 november 2003 19:05 schreef Erikro het volgende:[..]
Hehe eindelijk iemand die hetzelfde denkt. Ik zie wel eens mensen trainen maar die zijn zo lief en zacht, meestal ook tenger en klein, dat ik denk stop maar. Het heeft geen enkele zin, het killerinstinct is niet aanwezig. Technieken leren is een ding, maar ze daadwerkelijk toepassen. Je eigen angst overwinnen en iemand vol op zijn bek stompen zijn toch andere dingen. Waar je niemand over hoort is dat veel mensen ondanks hun jarenlange training in het echt bevriezen door hun eigen angst. Bang om iemand pijn te doen, bang om meer klappen te krijgen als het mis gaat, te weing zelfvertrouwen. Ik weet niet waar het aan ligt, maar het gebeurt. Ze storten in, wat dat betreft gaat er niets boven zelfvertrouwen creeren door het echte hak en slooptwerk, daarmee leer je pas echt jezelf kennen (dit kan ook negatief uitpakken :-) )
quote:Bij ons mag je vanaf de oranje band met wapens trainen, mits je de handelingen goed onder controle hebt. Wij trainen idd ook met de Golok en met de Toya ( die grote stok
Op maandag 17 november 2003 23:55 schreef engessa het volgende:[..]
Het grote probleem van Pencak Silat, bijna elke club in Nederland beoefent een andere stijl. De padjadjaran-stijl die ik beoefen heeft veel middelhoge houding die gebaseerd zijn op de tijger. De tijger heeft van nature al veel wapens dus wij trainen eigenlijk heel weinig met wapens. Ik train op dit moment bij Siliwangi met een groep van ongeveer 10 mensen en 2 trainers. Niet erg veel maar we zitten dan ook in een uithoek van Nederland, nl. Bedum, Noord-Groningen. Wel moet ik zeggen dat er de laatste paar weken al een stuk of wat leden bij zijn gekomen.
Doordat ik nu bij een relatief nieuwe club zit met mensen die het nog niet zo heel lang doen en dus nog niet het niveau hebben om met wapens te trainen. Ik train nu dus helaas niet met wapens, maar in het verleden (4 a 5) jaar heb ik wel les gehad met de Golok, zo'n groot traditioneel mes en met de stok (geen idee hoe dat ding heette, maar hij was iets meer dan 2 meter). Allebei erg leuk maar als je niemand hebt om mee te trainen is het niet te doen.
Edit: ff spammen: www.siliwanigi.nl is de site, nog wel heftig under contruction maar dr komen nog mooie dingen op te staan. Nog meer mensen een website?
quote:Ja zeker ik sta nu ff stil maar ga in januari weer trainen en training geven
quote:'to beat someone up'
Op donderdag 20 november 2003 14:58 schreef ee-04 het volgende:
Ik ben het boek: Tao of jeet kune do aan het lezen, geschreven door Bruce Lee, en er staat een stukje tekst in over 'the beat' maar ik snap niet echt wat voor beweging hij er mee bedoelt, hieronder het stukje tekst, misschien dat iemand kan helpen
Ik ga binnenkort een keer meetrainen met aikido. Ik wou ff weten wat aikido allemaa lis? Ja, slaan/schoppen/worpen/klemmen maar ook sotk/zwaardvechten?
quote:Ooit Enter the Dragon gezien? Daar zie je Bruce deze beweging veel doen. Als je in een vrij gevecht tegenover elkaar staat heb je natuurlijk je dekking op. Waarschijnlijk een hand vóór, en een hand achter. In het geval dat de tegenstander dit ook heeft, is de kortste afstand tussen ons, de afstand tussen zijn voorste hand en de mijne. Wanneer de tegenstander niet door je schijnbewegingen wordt uitgelokt, kun je met jou voorste hand, de zijne wegmeppen. Hierdoor kunnen er twee dingen gebeuren; er ontstaat een korte gat in zijn dekking, óf de tegenstander reageert hierop door jou ook een "beat" te willen geven.
Op donderdag 20 november 2003 14:58 schreef ee-04 het volgende:
Ik ben het boek: Tao of jeet kune do aan het lezen, geschreven door Bruce Lee, en er staat een stukje tekst in over 'the beat' maar ik snap niet echt wat voor beweging hij er mee bedoelt, hieronder het stukje tekst, misschien dat iemand kan helpen
snappie?
quote:aikido is geen slaan, geen schoppen, er zit geen 1 aanvalsbeweging in, alleen het gebruiken van de kracht van de tegenstander! Daarom heb ik ook voor jiu jitsu gekozen, omdat daar ook wel wat aanvalstechnieken zitten
Op zondag 23 november 2003 13:08 schreef Keys het volgende:
*SchopIk ga binnenkort een keer meetrainen met aikido. Ik wou ff weten wat aikido allemaa lis? Ja, slaan/schoppen/worpen/klemmen maar ook sotk/zwaardvechten?
quote:Thx
Op zondag 23 november 2003 15:43 schreef belikewater het volgende:[..]
Ooit Enter the Dragon gezien? Daar zie je Bruce deze beweging veel doen. Als je in een vrij gevecht tegenover elkaar staat heb je natuurlijk je dekking op. Waarschijnlijk een hand vóór, en een hand achter. In het geval dat de tegenstander dit ook heeft, is de kortste afstand tussen ons, de afstand tussen zijn voorste hand en de mijne. Wanneer de tegenstander niet door je schijnbewegingen wordt uitgelokt, kun je met jou voorste hand, de zijne wegmeppen. Hierdoor kunnen er twee dingen gebeuren; er ontstaat een korte gat in zijn dekking, óf de tegenstander reageert hierop door jou ook een "beat" te willen geven.
snappie?
quote:Ojah... Kracht overnemen. Thnx.
Op maandag 24 november 2003 12:34 schreef ee-04 het volgende:[..]
aikido is geen slaan, geen schoppen, er zit geen 1 aanvalsbeweging in, alleen het gebruiken van de kracht van de tegenstander! Daarom heb ik ook voor jiu jitsu gekozen, omdat daar ook wel wat aanvalstechnieken zitten
Jiu jitsu lijkt me niks. Judo daarentegen wel (dat lijkt er toch iets op, of is van elkaar afgeleid ofzo? Of zit ik helemaal in de foute hoek?)
quote:Judo is van Jiu jitsu afgeleid idd! In jiu jitsu zit ook veel judo....
Op maandag 24 november 2003 21:13 schreef Keys het volgende:[..]
Ojah... Kracht overnemen. Thnx.
Jiu jitsu lijkt me niks. Judo daarentegen wel (dat lijkt er toch iets op, of is van elkaar afgeleid ofzo? Of zit ik helemaal in de foute hoek?)
Maar waarom lijkt jiu jitsu je niks als ik vragen mag? En waarom ga je een sport doen, moet het mooi zijn, om je te verdedigen, voor de tournooien of..?
Hopelijk beetje duidelijk.
Waaorm wil ik een vechtsport doen? Ik doe op t moment niet aan een sport (ja fitnessen, maar dat vind ik geen sport) dus iig om mn conditie te verbeteren, reactievermogen en natuurlijk zelfverdediging. Mijn visie op zelverdediging is snel en makkelijk, als ik met een worp iemand op de grond kan flikkeren en goed slagen/schoppen kan blokken ben ik blij :-)
quote:Jiu Jitsu is dus JUIST ook voor kleine ruimtes! Weet niet wat jouw bronnen zijn maar geloof mij, een goed getraind iemand die jiu jitsu beoefent krijg je echt niet zomaar neer! Ok kickboxers of freefighters misschien, maar verder.....niet!
Op vrijdag 28 november 2003 20:16 schreef Keys het volgende:
Als ik echt eerlijk moet zijn waarom jj me nis lijkt... Te zien aan filmpjes/foto´s heb je nogal vele lichaamscontact en rare posities die mij zo goed als onmogelijk lijken om snel uit te voeren. Ok, stel dat je het snel kan, in kleine of volle ruimtes kun je at soort dingen inet itvoeren. Heb je dan ruzie met 2 personen heb je de 1 op de grond, maar lig je daar zelf ook, terwijl de anderop je in staat te schoppen.
quote:HE
Op vrijdag 28 november 2003 20:16 schreef Keys het volgende:
Waaorm wil ik een vechtsport doen? Ik doe op t moment niet aan een sport (ja fitnessen, maar dat vind ik geen sport) dus iig om mn conditie te verbeteren, reactievermogen en natuurlijk zelfverdediging. Mijn visie op zelverdediging is snel en makkelijk, als ik met een worp iemand op de grond kan flikkeren en goed slagen/schoppen kan blokken ben ik blij :-)
quote:Ik doe het zelf, dan mag ik dat toch wel beweren
Op vrijdag 28 november 2003 22:30 schreef Wolfwood het volgende:[..]
HE
quote:uiteraard jouw mening, net als al die andere mensen die hier reageren
Op vrijdag 28 november 2003 22:47 schreef Keys het volgende:[..]
Ik doe het zelf, dan mag ik dat toch wel beweren
. Onder een sport versta ik véél bewegen, evt rennen een streven (iets winnen evt). Dat kan ik niet vinden in fitness, maar dat blijft natuurlijk mijn mening
sorry voor het offtopic gaan zal er even een draai aangeven die het (hopelijk) iets meer ontopic maakt.
Vinden jullie fitness nadelig of bevordelijk voor jullie martial arts training?
Btw: waarom heeft nog niemand begonnen over nin-jitsu of kung fu ? deze lijken mij dan een stuk efficienter dan al de voorgaande opgenoemde sportjes.
quote:Je praat naar dat je verstand hebt
Op vrijdag 28 november 2003 23:39 schreef P4nic het volgende:
Ach toen ik 12j was heb ik gewonnen in een vechtpartijtje met de toenmalig belgische kampioen karate hij was ook 12. kon aardig wat bewegingkjes maar of het veel voorstelde. Als de kracht eenmaal de bovenhand neemt op de techniek stelt de techniek niets meer voor. Gewoon vooraleer je op de vuist gaat paar bewegingen in je kop steken, knietje hier,knietje daar,vuistje daar, schipje en daar gaat onze martial art specialist.
Btw: waarom heeft nog niemand begonnen over nin-jitsu of kung fu ? deze lijken mij dan een stuk efficienter dan al de voorgaande opgenoemde sportjes.
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 23:39 schreef P4nic het volgende:
Gewoon vooraleer je op de vuist gaat paar bewegingen in je kop steken, knietje hier,knietje daar,vuistje daar, schipje en daar gaat onze martial art specialist.
Nu wil ik zelf ook op kickboxen gaan, mede omdat het me goed lijkt om mezelf te kunnen verdedigen, maar ook omdat ik, ookal 'win' ik dan,
de meeste blauwe plekken en pijn enzo heb
Naja ik zie wel wat er van komt, als ik het financieel geregeld krijg
Tis maar en idee
Kickboxen, Sanshou of andere semi-full-contact sporten daarintegen zijn ook wel goed, maar deze sporten ontlenen meer aan snelheid en kracht en er zal altijd wel iemand zijn die sterker of sneller is dan jij bent (of hij neemt zijn vriendjes mee). Maar na een paar lessen zal je al technieken in de praktijk kunnen gebruiken.
Dus even als korte samenvatting de traditionele vechtkunsten zijn het beste voor zelfverdediging zolang je er maar voldoende tijd in steekt. Maar de echte hak vechtsporten zoals kickboxen heb je meer aan op de korte termijn.
quote:Hier ben ik het mee eens. Ik heb nou ruim 3 jaar Jiu-Jitsu getraind en ik begin nou pas een beetje te leren. Misschien heb ik over 2 jaar eerste dan en dan pas denk ik dat je jezelf fatsoenlijk weerbaar mag noemen. Vanaf dat punt begint eigenlijk pas het echte werk. Tot aan de zwarte band heb je alleen maar droog technieken geoefend. Daarna moet je zelf gaan nadenken over zelfverdediging. Waarom kan ik die klem juist dan beter gebruiken dan op een ander moment. Hierdoor begeef je je op een weg die leidt tot een moment dat je op elk moment de juiste techniek weet toe te passen.
Dus even als korte samenvatting de traditionele vechtkunsten zijn het beste voor zelfverdediging zolang je er maar voldoende tijd in steekt. Maar de echte hak vechtsporten zoals kickboxen heb je meer aan op de korte termijn.
Op dit moment kan ik met mijn techniek vast wel iemand de arm breken of onderuit halen, maar waarom ik het juist op die manier deed weet ik niet. Waarschijnlijk heb ik een bepaalde techniek gebruikt omdat ik die als laatste getraind heb of iets dergelijks. Het kan dus ook voorkomen dat ik een bepaalde techniek wil gebruiken die helemaal niet toepasbaar is op die persoon (misschien is hij te sterk voor een bepaalde klem).
quote:Dat denk ik ook. Doe nu iets meer dan 3 jaar karate, maar ik denk dat ik pas over een jaar of anderhalf a 2 echt weerbaar ben. Al ligt dat wel aan je kwaliteiten. Ik ben beter in de droge technieken; kata en kihon. Minder in sparren. Maar het gaat steeds beter
Op zaterdag 29 november 2003 13:12 schreef ProPHeT0 het volgende:Hier ben ik het mee eens. Ik heb nou ruim 3 jaar Jiu-Jitsu getraind en ik begin nou pas een beetje te leren. Misschien heb ik over 2 jaar eerste dan en dan pas denk ik dat je jezelf fatsoenlijk weerbaar mag noemen.
Vanaf de zwarte band (over anderhalf a 2 jaar dus) hoop ik me echt goed te kunnen verweren.
quote:tuurlijk ben je kansloos op de grond... sta dan wat sneller op!
Geplaatst door Keys op vrijdag 28 november 2003 20:16Als ik echt eerlijk moet zijn waarom jj me nis lijkt... Te zien aan filmpjes/foto´s heb je nogal vele lichaamscontact en rare posities die mij zo goed als onmogelijk lijken om snel uit te voeren. Ok, stel dat je het snel kan, in kleine of volle ruimtes kun je at soort dingen inet itvoeren. Heb je dan ruzie met 2 personen heb je de 1 op de grond, maar lig je daar zelf ook, terwijl de anderop je in staat te schoppen.
quote:O.K. begrijp dat je de sport voor de lol doet, maar over 2 jaar pas weerbaar zijn dat is wel overdreven hoor... weet niet hoe goed je bent, maar je moet een ongetraind iemand van hetzelfde postuur toch wel op zn muil kunnen tikken...
Doe nu iets meer dan 3 jaar karate, maar ik denk dat ik pas over een jaar of anderhalf a 2 echt weerbaar ben.
Ben zelf wel eens in een vechtpartij beland en dan merk je dat je met een achtergrond van vechtsporten toch echt de lakens uitdeelt...
Veel mensen is ook wijsgemaakt dat het alleen om techniek draait, dat is deels ook zo, maar 1 harde klap kan het verschil maken, ik zei deels omdat een harde klap pas goed geslagen kan worden met techniek...
Ik heb een keer voor een gozer gestaan die -tenminste dat zeiden zn vrienden- goed kon kickboksen... nix van gemerkt iig na 1 klap op zn middenrif wou ie al niet meer sparren dit niet om stoer te doen maar meer om duidelijk te maken dat je je heel goed kan verdedigen als beginnnende vechter in jouw geval denk ik zelfs al erg gevorderd
quote:Het kon ook iemand zijn geweest die zijn pijn negeert/niet voelt. Dan moet je hem op een andere manier afwenden dan door een harde klap te geven. Dan moet je hem onderuit schoppen/klemmen/breken.
Ben zelf wel eens in een vechtpartij beland en dan merk je dat je met een achtergrond van vechtsporten toch echt de lakens uitdeelt...Veel mensen is ook wijsgemaakt dat het alleen om techniek draait, dat is deels ook zo, maar 1 harde klap kan het verschil maken, ik zei deels omdat een harde klap pas goed geslagen kan worden met techniek...
Ik heb een keer voor een gozer gestaan die -tenminste dat zeiden zn vrienden- goed kon kickboksen... nix van gemerkt iig na 1 klap op zn middenrif wou ie al niet meer sparren dit niet om stoer te doen maar meer om duidelijk te maken dat je je heel goed kan verdedigen als beginnnende vechter in jouw geval denk ik zelfs al erg gevorderd
quote:Dat scheelt misschien. Ik heb al jaren niet gevochten en heb dus geen idee hoe ik reageer in een gevecht. Behalve dan dat ik merk dat ik met een ruzie met mijn zusje wel gerichter trap dan vroeger
Op zaterdag 29 november 2003 14:21 schreef tommie_b het volgende:O.K. begrijp dat je de sport voor de lol doet, maar over 2 jaar pas weerbaar zijn dat is wel overdreven hoor... weet niet hoe goed je bent, maar je moet een ongetraind iemand van hetzelfde postuur toch wel op zn muil kunnen tikken...
Ben zelf wel eens in een vechtpartij beland en dan merk je dat je met een achtergrond van vechtsporten toch echt de lakens uitdeelt...
![]()
Al bedoelde ik ook meer dat ik verwacht over een jaar of 2 echt mensen aan te kunnen, maar dan ook goed. En dan heb ik het dus niet over een ongetraind iemand van hetzelfde postuur en sterkte, maar over iemand die groter en sterker is dan ik. Pas als je dan iemand kunt uitschakelen ben je weerbaar.
quote:Deels ben ik het er mee eens en deels niet.
Op zaterdag 29 november 2003 12:23 schreef Jouke het volgende:Dus even als korte samenvatting de traditionele vechtkunsten zijn het beste voor zelfverdediging zolang je er maar voldoende tijd in steekt. Maar de echte hak vechtsporten zoals kickboxen heb je meer aan op de korte termijn.
Dit heeft niet altijd te maken met de vechtsport die je beoefend.
Vaak meer met de manier van trainen. Als je bij jiu jutsu veel zou sparren (wat bij sommige sportscholen ook wel gebeurt) dan kun je vrij snel resultaat bereiken net als bij boksen/ kickboksen etc.
Ik denk dat als je altijd droog op techniek oefent dat je geen vechtersmentaliteit opbouwt en daar in een echte situatie niet mee uit de voeten kan.
Ook bouw je incasseringsvermogen op met (kick) boksen en freefight zodat je niet na een paar klappen al van de kaart bent.(blijft natuurlijk relatief)
Een bokser kent maar een paar technieken en kan die reflexmatig toepassen. Ik merk dat ik in de praktijk terugval op reflexen van boksen en freefight terwijl ik ook jaren hapkido en jiu jitsu getraind heb.
Ik ben sindskort weer op jiu jitsu gegaan om de klemmen en opbrengtechnieken etc. weer bij te schaven. Ik zal een aantal technieken gebruiken maar veel niet.
Manier van afweren en zo in jiu jitsu en het systeem van sparre (fighting systeem) kan ik weinig mee.
Bij jiu jitsu mag je bijvoorbeeld niet slaan als iemand je beet pakt. Dus je bent niet gewend dat als je iemand wil gooien en je pakt hem beet dat je ondertussen nog een poeier op je hoofd krijgt.
Het voordeel dat sporten als jiu jitsu boven wedstrijdsporten heeft is dat het gericht is op zelfverdediging.
Je zult je op freefight niet snel leren verdedigen tegen meerdere tegenstanders en tegen wapens.
5 jaar voor iets werkt vind ik veel te lang!!!!!!
Uiteraard hangt het van je eigen ambitieniveau af maar om ff een voorbeeldje te geven:
Kees is 14 en wordt gepest op school. Ze duwen hem, slaan hem soms etc. etc. etc.
De mentor adviseert hem wat aan zelfverdediging te doen.
Als dat na 5 jaar pas resultaat begint te hebben is Kees al lang van school. Duurt dus net even te lang.
samengevat vind ik dat je dus veel moet sparren full contact om reflexen,incasseringsvermogen, toepassen van je technieken etc. te trainen. Uiteraard zijn er veel technieken te gevaarlijk voor sparren maar dat is geen excuus om het niet te doen. Dan prik je maar ff 30 minuten geen ogen d'r uit.
Ik vind verdedigen tegen meerdere personen en wapens een essentieel onderdeel van zelfverdediging. Dat leer je niet in louter wedstrijdsporten.
quote:Al ben je nog niet op het einde van je weg naar perfectie van Jiu-Jitsu, je wordt mentaal toch sterker. Ik heb tot nu toe een aantal confrontaties verbaal kunnen afwenden, waarbij ik me zo opstelde dat ik geen angst leek te hebben.
5 jaar voor iets werkt vind ik veel te lang!!!!!!
Uiteraard hangt het van je eigen ambitieniveau af maar om ff een voorbeeldje te geven:Kees is 14 en wordt gepest op school. Ze duwen hem, slaan hem soms etc. etc. etc.
Als dat na 5 jaar pas resultaat begint te hebben is Kees al lang van school. Duurt dus net even te lang.
Ik ben het zeker met je eens wat dat incasseringsvermogen betreft. Ik zit er dus ook over te denken om na mijn eerste dan Kyokushin erbij te gaan doen. Mits ik daar tijd voor heb.
quote:Daar heb je wel gelijk in.
Op zaterdag 29 november 2003 15:41 schreef gimgamgommetje het volgende:Ik denk dat als je altijd droog op techniek oefent dat je geen vechtersmentaliteit opbouwt en daar in een echte situatie niet mee uit de voeten kan.
Ook bouw je incasseringsvermogen op met (kick) boksen en freefight zodat je niet na een paar klappen al van de kaart bent.(blijft natuurlijk relatief)
Zeker de vrouwen vinden mij soms te hard slaan, terwijl het voor mij een normale sterkte is. En als ik een keer geraakt wordt, wordt er gelijk sorry gezegd, terwijl hard in mijn vocabulaire toch echt wat anders is.
quote:Maar dit vind ik een fout voorbeeld. Natuurlijk ga je ook op een vechtsport omdat je je lichamelijk sterker wil maken en dingen wil afweren. Maar puur en alleen op een vechtsport gaan om binnen een half jaar je belagers van je af te duwen slaat nergens op. Want dat lukt gewoon niet. Je werkt op lange termijn.
Kees is 14 en wordt gepest op school. Ze duwen hem, slaan hem soms etc. etc. etc.
Ik moet bij zo'n voorbeeld altijd aan 7-jarige bebrilde jochies denken die door hun mama op judo worden gedaan omdat ze op het schoolplein gepest worden. M.i. een foute motivatie.
[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 29-11-2003 16:25]
quote:Dit soort sporten zijn altijd leuk natuurlijk.... Maar het lijkt wel een trend te worden om een zo oosters mogelijke vechtsport te doen... waarom ga je niet lekker op kickboxen om je incasseringsvermogen te trainen... Best of Both Worlds heb je dan lijkt me....
Kyokushin
quote:Wat is er mis met kyokushin? Waarom gelijk op de Amerikaanse tour gaan, hou het lekker bij de bron: het oosterse dus
Op zaterdag 29 november 2003 16:23 schreef tommie_b het volgende:Dit soort sporten zijn altijd leuk natuurlijk.... Maar het lijkt wel een trend te worden om een zo oosters mogelijke vechtsport te doen... waarom ga je niet lekker op kickboxen om je incasseringsvermogen te trainen... Best of Both Worlds heb je dan lijkt me....
quote:Gebeurt dat eik veel? Ik heb zoiets nooit gehad hoor, bij ons gaat het om de sport. Niet om de achterliggende gedachte.
Op zaterdag 29 november 2003 17:25 schreef ProPHeT0 het volgende:
Ten derde zijn Oosterse vechtsporten gebaseerd op filosofie/spiritualiteit waarbij een sensei je ook kan helpen om die te ontwikkelen.
quote:Leg mij eens uit op welke manier Karate van Jiu Jitsu is afgeleid... volgens mij klopt daar helemaal niiiiiietts van.
Op zaterdag 29 november 2003 17:25 schreef ProPHeT0 het volgende:
Waarom kyokushin? Op de eerste plaats sluit het het beste aan bij Jiu-Jitsu. Karate is immers afgeleid daarvan. Op de tweede plaats wordt er gespard zonder bescherming wat voor mijn doelstelling uitermate geschikt is: Realisme/incasseringsvermogen trainen. Ten derde zijn Oosterse vechtsporten gebaseerd op filosofie/spiritualiteit waarbij een sensei je ook kan helpen om die te ontwikkelen.
Karate is volgens mij ontwikkeld om die irritante japaners uit Okinawa te houden en heeft niks te maken met Ju Jutsu. Daarom heb je bij karate ook andere wapens dan in de meeste japanse vechtsporten, zoals de tonfa of nunchaku.
quote:|Ik weet niet hoor, maar als je van helemaal nx begint vind ik het erg knap als je na een half jaar zomaar een willekeurig iemand kan neergooien. Als je met voetbal begint, zit je na een half jaar toch ook niet in de hoogste klasse?
Op zondag 30 november 2003 01:30 schreef gimgamgommetje het volgende:
Toch blijf ik er bij dat snel resultaat boeken een voordeel is.
Als je een vechtsport doet om je te redden op straat vind ik het erg lang duren als je er pas na een paar jaar wat aan hebt, of zelfs meer dan een paar.
Daarbij blijft: als je een vechtsport alleen doet om je te kunnen redden op straat vind ik het maar een halve motivatie.
quote:Karate en Judo waren beide toch afgeleid van het Jiu-Jitsu?
Op zaterdag 29 november 2003 19:20 schreef belikewater het volgende:[..]
Leg mij eens uit op welke manier Karate van Jiu Jitsu is afgeleid... volgens mij klopt daar helemaal niiiiiietts van.
quote:Karate maakt helemaal geen gebruik van wapens. Het betekent niet voor niks "lege hand".
Karate is volgens mij ontwikkeld om die irritante japaners uit Okinawa te houden en heeft niks te maken met Ju Jutsu. Daarom heb je bij karate ook andere wapens dan in de meeste japanse vechtsporten, zoals de tonfa of nunchaku.
quote:Karate zelf maakt idd geen gebruik van wapens, maar vanaf de 2e of 3e dan krijg je volgens mij wel enig wapengebruik, maar dan voornamelijk hoe je iemand met een wapen (bijv. een mes) moet afweren.
Op zondag 30 november 2003 12:58 schreef ProPHeT0 het volgende:
Karate maakt helemaal geen gebruik van wapens. Het betekent niet voor niks "lege hand".
quote:Maar op http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfverdediging staat
Jiu Jitsu is de oudste en de enige zelfverdedigingssport bij uitstek. Uit het Jiu Jitsu zijn veel sporten afgeleid zoals bijvoorbeeld Judo, Karate en Aikido.
quote:
Jiu-jitsu is een voorbeeld van een zeer all-round zelfverdedigingskunst. Het ontleent technieken aan aikido, karate, enzovoorts.
quote:Klopt
ehh okinawa hoort tegenwoordig toch bij japan??
Verder klopt het inderdaad ook dat judo afkomstig uit het jiu-jitsu maar voor zover ik gelezen heb hebben jiu-jitsu en aikido geen raakvlakken .
Judo en aikido wel ; Kano stuurde zelfs enkele van zijn beste leerlingen naar de dojo van Ueshiba om technieken te leren.
Kara Te betekent tegenwoordig... Lege Hand!
vroeger betekende het echter Chinese Hand
Toen Funakoshi karate aan het promoten was door japan leek het beter om een verbintenis met china niet te noemen. Chinesen en Japen hebben elkaar nooit zo gemogen.,
quote:Ja natuurlijk daar heb je gelijk in, stomme fout van mij.
Op zondag 30 november 2003 12:58 schreef ProPHeT0 het volgende:
Karate maakt helemaal geen gebruik van wapens. Het betekent niet voor niks "lege hand".
Die wapens zijn natuurlijk van Kobudo (de okinawa variant). Maar volgens mij zijn er best wel wat karate scholen die ook wat met deze wapens doen (maar ik ben natuurlijk geen karateka).
quote 2:
Jiu-jitsu is een voorbeeld van een zeer all-round zelfverdedigingskunst. Het ontleent technieken aan aikido, karate, enzovoorts.
Het Jiu-jitsu wat in Nederland gegeven word is niet echt gelijk aan het Ju-Jutsu dat in Japan gegeven word. Wij rare nederlanders hebben zelf een helehoop van Aikido, Karate en natuurlijk Ju Jutsu bij elkaar gegooid en het daarna Jiu-Jitsu genoemd.
quote:Je zegt dat wij het jiu-jitsu hebben genoemd, terwijl jiu-jitsu alleen maar een andere schrijfwijze voor ju-jutsu is, wij nederlanders hebben niks veranderd en anders genoemd....
Op zondag 30 november 2003 21:16 schreef Jouke het volgende:
Jiu-jitsu is een voorbeeld van een zeer all-round zelfverdedigingskunst. Het ontleent technieken aan aikido, karate, enzovoorts.Het Jiu-jitsu wat in Nederland gegeven word is niet echt gelijk aan het Ju-Jutsu dat in Japan gegeven word. Wij rare nederlanders hebben zelf een helehoop van Aikido, Karate en natuurlijk Ju Jutsu bij elkaar gegooid en het daarna Jiu-Jitsu genoemd.
quote:Jiu-jitsu was er als eerste....100% Jiu-jitsu is in de 17e eeuw ontwikkeld door een geneesheer genaamd Akiyama Yoshitoki....Karate en aikido zijn allebei pas in de 19e eeuw ontwikkeld!
Op zondag 30 november 2003 13:17 schreef ChrisJX het volgende:
http://www.remcopardoel.nl/budo.php3Jiu Jitsu is de oudste en de enige zelfverdedigingssport bij uitstek. Uit het Jiu Jitsu zijn veel sporten afgeleid zoals bijvoorbeeld Judo, Karate en Aikido.
Maar op http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfverdediging staat:
Ik denk dat de schrijver van het tweede stukje niet goed wist wat ontlenen precies betekent, en hij denkt dat het betekent dat ju-jutsu technieken heeft 'geleend' AAN die andere sporten ipv VAN..
quote:Dat lijkt mij ook. Kung Fu wordt ook als Gong Fu oid geschreven, om maar wat te noemen.
Op zondag 30 november 2003 22:06 schreef ee-04 het volgende:
Je zegt dat wij het jiu-jitsu hebben genoemd, terwijl jiu-jitsu alleen maar een andere schrijfwijze voor ju-jutsu is, wij nederlanders hebben niks veranderd en anders genoemd....
Ik denk ook dat de 2e bron het fout heeft, heb ff verder gekeken de anderen zeggen hetzelfde als de 1e.
ik gok op kung fu, ik kan er ook volledig naast zitten.
quote:jiu jitsu ?
Op zondag 30 november 2003 22:40 schreef P4nic het volgende:
Wat lijkt jullie de beste vechtsport(stijl) allround ?ik gok op kung fu, ik kan er ook volledig naast zitten.
Volgens mij zeker een van de compleetste vechtkunsten, maar in Kung Fu zijn ook zoveel verschillende stijlen te vinden dat er daar ook vast een zeer complete tussen zal zitten.
quote:Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat je dan nooit echt hoog zult komen als dat je enige motivatie is.
Op zondag 30 november 2003 10:48 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Daarbij blijft: als je een vechtsport alleen doet om je te kunnen redden op straat vind ik het maar een halve motivatie.
quote:Zo erg wou ik het niet stellen, maar eik heb je wel gelijk.
Op maandag 1 december 2003 08:18 schreef erikh het volgende:Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat je dan nooit echt hoog zult komen als dat je enige motivatie is.
Wat versta je onder ver komen en waarom kan dat niet met deze motivatie?
quote:Omdat je dan niet de sport om de sport doet, maar om een resultaatje op de korte termijn. Terwijl het bij vechtsporten om de lange termijn draait. Natuurlijk zijn er ook korte-termijndoelen, maar daar heb je nx aan als je de lange termijn niet in ogenschouw neemt.
Op maandag 1 december 2003 16:02 schreef gimgamgommetje het volgende:
Waarom is jezelf redden op straat cq zelfverdediging dan geen legitieme motivatie?Wat versta je onder ver komen en waarom kan dat niet met deze motivatie?
Je moet een sport niet doen omdat je dan snel mensen in elkaar hoopt te kunnen slaan, omdat je vriendinnetje het doet, of omdat je moeder het wil. Je doet een sport omdat je de sport (en eventueel een achterliggende filosofie) leuk vindt. En pas dan kun je ook successen boeken.
quote:wat een onzin zeg, echt waar.. crap! Wat denk jij nou te weten? Beschik je over oneindige levenservaring en wijsheid? Heb een studie gedaan met de naam "mensen, motivatie en het verband met succes"?
Op maandag 1 december 2003 23:12 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Omdat je dan niet de sport om de sport doet, maar om een resultaatje op de korte termijn. Terwijl het bij vechtsporten om de lange termijn draait. Natuurlijk zijn er ook korte-termijndoelen, maar daar heb je nx aan als je de lange termijn niet in ogenschouw neemt.
Je moet een sport niet doen omdat je dan snel mensen in elkaar hoopt te kunnen slaan, omdat je vriendinnetje het doet, of omdat je moeder het wil. Je doet een sport omdat je de sport (en eventueel een achterliggende filosofie) leuk vindt. En pas dan kun je ook successen boeken.
vertel er voortaan ff bij dat het jou mening is, verkondig het niet als een feit. Dat kan irritaties opwekken
En ehh Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Het pad van spirituele verlichting is echt niet per definitie de beste daarvan.
Als het jou wat oplevert, en als jij je er prettig bij voelt moet je filosoferen tot je er bij neer valt, maar projecteer dat niet op anderen.
Ieder mens heeft zijn eigen doelen, en als jij mijn zelfverdedigingsdoelen vergelijkt met jouw doelen naar verlichting dan vergelijk je appels met peren.
Als je vechtsporten doet voor je plezier en de 1e les heb je de grootste lol dan heb je je doel de eerste les gewoon 100% gehaald.
Ik vind het trainen zelf en de wedstrijden zo fijn dat ik het de hele dag wel kan doen. Ga jij mij nou vertellen dat ik niet succesvol zal zijn terwijl ik al grotendeels bereikt heb wat ik wil?? Ik kan me redden op straat en ik heb er ontzettend veel lol in.
Je moet dus geen appels met peren gaan vergelijken.
Wat je volgens mij moet doen is kijken naar je eigen doelstelling en hoe je die doelstellingen wilt halen. En eventueel hoe je kan meten hoever je bent.
Als je gepest, getreiterd, bedreigd wordt of je om de een of andere reden niet prettig voelt, dan kan het beoefenen van een vechtsport je een behoorlijk stuk op weg helpen om daar mee om te leren gaan.
En dat hoeft echt niet 5 jaar te duren . Nou vind ik een zelfverdedigingscursus van 10 weken ook behoorlijk kort.
Maar alles hangt af van je eigen doel en hoe je dat gaat bereiken, en wanneer je dat denkt te bereiken.
Wat betreft filosofie. Het zou voor je ontwikkeling niet slecht zijn als het je lukt om je persoonlijke doelstellingen concreet en meetbaar te maken. Je bereikt nooit een doel als je niet precies weet wat dat doel is.
Dus, wat is je doel? en hoe meet je hoe ver je bent?
quote:
Omdat je dan niet de sport om de sport doet, maar om een resultaatje op de korte termijn. Terwijl het bij vechtsporten om de lange termijn draait. Natuurlijk zijn er ook korte-termijndoelen, maar daar heb je nx aan als je de lange termijn niet in ogenschouw neemt.
quote:De achterliggende gedachte van vrijwel iedere vechtkunst was het verdrijven van de vijand uit jou gebied.
Op maandag 1 december 2003 19:57 schreef cealen het volgende:
de achterliggende gedachten bij krijgskunsten is een heel mens te worden dit meer in psychologiesch opzicht dan wat anders en met ver komen is een hoger niveau ontwikkelen zo kun je best 5 jaar karate gedaan hebben maar iemand die het niet als sport ziet en dus met intentie traint zal je na een jaartje of 1-2 helemaal afmaken
quote:idd grote onzin!
Bruce Lee bijv, ging het puur om het vechten met anderen, om het zich verdedigen...nou is hij ver gekomen?
En wat hiervoor ook al is gezegd, achter bijna elke vechtsport ging het oorspronkelijk om het land/gebied te verdedigen...
En denk je nou echt dat alle mensen die goed die vechtsporten beheersen allemaal iets om die filosofie geven? Dacht het niet...
quote:Ach gut, ben jij ook zo iemand die niet snapt dat, tenzij anders aangegeven, mensen hier vaak hun eigen mening verkondigen? Dat wekt pas irritaties op.
Op dinsdag 2 december 2003 00:01 schreef belikewater het volgende:
vertel er voortaan ff bij dat het jou mening is, verkondig het niet als een feit. Dat kan irritaties opwekken
Jullie hoeven het niet met mij eens te zijn, maar ik vind met een vechtsport beginnen omdat je zo gepest wordt en mensen daarom in elkaar wil slaan geen goede reden. Natuurlijk moet je vechten wel leuk vinden, maar het moet niet gaan om het mensen in elkaar slaan.
[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 02-12-2003 12:37]
quote:Ga dan dammen.. Welk nut heeft de vechtsport dan nog? Mogen we nog wel wedstrijden draaien? of is dat ook van de baan omdat ik misschien die ander wel pijn zou kunnen doen en tja.. het is een dilemma..
Op dinsdag 2 december 2003 12:35 schreef ChrisJX het volgende:Jullie hoeven het niet met mij eens te zijn, maar ik vind met een vechtsport beginnen omdat je zo gepest wordt en mensen daarom in elkaar wil slaan geen goede reden. Natuurlijk moet je vechten wel leuk vinden, maar het moet niet gaan om het mensen in elkaar slaan.
Tuurlijk moet je bij een vechtsport gaan als je (aankomende) vriendin dit ook doet.. Hoe wil je anders constant bij haar zijn..
Vroegah ging de hele klas jongens bij elkaar in het voetbalteam , want anders hoorde je er niet bij.
Even terugkomend op een andere opmerking die je plaatste
quote:Vooral dat lukt gewoon niet stoort mij enorm.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------Maar dit vind ik een fout voorbeeld. Natuurlijk ga je ook op een vechtsport omdat je je lichamelijk sterker wil maken en dingen wil afweren. Maar puur en alleen op een vechtsport gaan om binnen een half jaar je belagers van je af te duwen slaat nergens op. Want dat lukt gewoon niet. Je werkt op lange termijn.
Ik moet bij zo'n voorbeeld altijd aan 7-jarige bebrilde jochies denken die door hun mama op judo worden gedaan omdat ze op het schoolplein gepest worden. M.i. een foute motivatie.
m.a.w. dit lukt wel degelijk, maar niet met die instelling zoals jij die hebt. Als je wilt leren vechten en je doet traint ook op die manier dan kun je zeer zeker binnen een korte termijn iemand van je afslaan. En dan voel je je ook zekerder op straat misschien.
BTW dit 7 jarige jochie heeft ook judo gedaan door zijn ouders en waarempel half jaar later lag de sterkste van de klas dit keer wel op de grond... en lastig vallen heeft ie niet meer gedaan.. dus.....
quote:De grote vraag is echter (voor mij) of het wel een goede zaak is om op die leeftijd op die manier te trainen ? Ikzelf denk dat het niet echt goed is voor je ontwikkeling om kickbox wedstrijden op je 7e te doen.
Op dinsdag 2 december 2003 13:04 schreef Hyde het volgende:Vooral dat lukt gewoon niet stoort mij enorm.
Dat het jou niet lukt ok.. vind het niet vreemd vanwege de manier al waarop je traint. Kijk eens naar een docu van 7 jarige jochies in thailand die vanaf die leeftijd al trainen en dan binnen 3 maanden de ring instappen om een goede strijd te leveren.m.a.w. dit lukt wel degelijk, maar niet met die instelling zoals jij die hebt. Als je wilt leren vechten en je doet traint ook op die manier dan kun je zeer zeker binnen een korte termijn iemand van je afslaan. En dan voel je je ook zekerder op straat misschien.
BTW dit 7 jarige jochie heeft ook judo gedaan door zijn ouders en waarempel half jaar later lag de sterkste van de klas dit keer wel op de grond... en lastig vallen heeft ie niet meer gedaan.. dus.....
quote:Ach. Die jongens zijn van de straat. Ze kunnen ze zich niet meer bij criminele bendes aansluiten, worden behoed door de trainers e.d. van drugs+alcohol. En als ze echt talent hebben, dan kunnen ze nog behoorlijk verdienen met wedstrijden. Als dat niet mocht lukken dan kunnen ze later nog altijd een sportschool openen.
Op dinsdag 2 december 2003 13:10 schreef Jouke het volgende:[..]
De grote vraag is echter (voor mij) of het wel een goede zaak is om op die leeftijd op die manier te trainen ? Ikzelf denk dat het niet echt goed is voor je ontwikkeling om kickbox wedstrijden op je 7e te doen.
En ik geloof dat het met jullie ontwikkeling ook niet erg opschiet want ik heb nog geen antwoord op mijn vraag.
Hoe wil je ver komen zonder dat je uberhaupt een doel hebt?
Al dat praten over ontwikkelen en beter mens worden prima, maar vul dat eens concreet in dan, mischien dat ik er dan iets mee kan.
quote:Als jij nou ffkes goed leest, zie je dat ik onderscheid maak tussen vechten en in elkaar slaan.
Op dinsdag 2 december 2003 13:04 schreef Hyde het volgende:
Ga dan dammen.. Welk nut heeft de vechtsport dan nog? Mogen we nog wel wedstrijden draaien? of is dat ook van de baan omdat ik misschien die ander wel pijn zou kunnen doen en tja.. het is een dilemma..
Tussen een vechtsport en een verdedigingssport zitten nog steeds grote verschillen (wel in de accenten maar ze zijn er wel degelijk). Een verdedigingssport richt zich veel meer op het voorkomen en counteren van een aanval terwijl een vechtsport meer aanval-gericht is (vechtsport zijn vaak ook actiever in wedstrijden, verdedigingssporten leggen het accent wat meer op demonstratie).
De BASIS van welke sport dan ook is vrij snel onder de knie te krijgen maar om een echte meester te worden zijn jaren van hard werken en trainen nodig. Na een half jaartje verdedigingssport kun jij je best redden in een kroeggevecht maar om op een toernooi (wedstrijden of demonstratie) te overleven zul jij heeel wat jaartjes moeten trainen.
En ehh kroeggevechten win je juist nie zo snel na 1 jaartje jiu jitsu, ninjitsu of hapkido of wat dan ook.
Kroeggevechten zijn vaak redelijk tricky en je zult zien dat die leuke polsklemmen en zo lastiger zijn dan je dacht
Ook ben ik het er niet mee eens dadat de basis van elke vechtsport makkelijk onder de knie te krijgen is.
Bij een sport als aikido ben je wel ff bezig voordat je alles een beetje door hebt.
quote:Ligt er aan. In thailand is het traditie en nationale volkssport. Als je kinderen wilt disciplineren moet je ze shaolinmonnik laten worden
Op dinsdag 2 december 2003 13:10 schreef Jouke het volgende:[..]
De grote vraag is echter (voor mij) of het wel een goede zaak is om op die leeftijd op die manier te trainen ? Ikzelf denk dat het niet echt goed is voor je ontwikkeling om kickbox wedstrijden op je 7e te doen.
quote:Voor de geestelijke ontwikkeling is het mischien gezond, maar lichamelijk zeker niet!
Op dinsdag 2 december 2003 22:57 schreef MrCrowley het volgende:[..]
Ligt er aan. In thailand is het traditie en nationale volkssport. Als je kinderen wilt disciplineren moet je ze shaolinmonnik laten worden
Kan geen kwaad alleen past allemaal niet echt in de Nederlandse cultuur.
quote:Van thaiboksen niet echt. Shaolin wel degelijk. De trainingen garanderen een zeer sterk en flexibel lichaam voor nu en in de toekomst.
Op donderdag 4 december 2003 16:37 schreef red-dragon het volgende:[..]
Voor de geestelijke ontwikkeling is het mischien gezond, maar lichamelijk zeker niet!
quote:Zulke zware trainingen en dan met name kracht trainigen zijn niet gezond voor een lichaam dat nog niet volgroeid is.
Op donderdag 4 december 2003 16:40 schreef MrCrowley het volgende:[..]
Van thaiboksen niet echt. Shaolin wel degelijk. De trainingen garanderen een zeer sterk en flexibel lichaam voor nu en in de toekomst.
quote:WEER grote onzin verhalen hier...
Op donderdag 4 december 2003 17:08 schreef red-dragon het volgende:[..]
Zulke zware trainingen en dan met name kracht trainigen zijn niet gezond voor een lichaam dat nog niet volgroeid is.
Zware trainingen met behulp van (zware!) gewichten zijn inderdaad niet goed, maar isometrische, plyometrische of dynamische krachtoefeningen zijn absoluut niet schadelijk!
do your homework
quote:Eigenlijk zou je die documentaire over shaolin kungfu van national geographic moeten zien dan zal je (denk ik) wel van mening veranderen
Op donderdag 4 december 2003 17:08 schreef red-dragon het volgende:[..]
Zulke zware trainingen en dan met name kracht trainigen zijn niet gezond voor een lichaam dat nog niet volgroeid is.
quote:Ik had het er over dat mensen baat bij het beoefenen van een vechtsport hebben als ze gepest ,bedreigd etc.
Op dinsdag 2 december 2003 12:35 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Ach gut, ben jij ook zo iemand die niet snapt dat, tenzij anders aangegeven, mensen hier vaak hun eigen mening verkondigen? Dat wekt pas irritaties op.
Jullie hoeven het niet met mij eens te zijn, maar ik vind met een vechtsport beginnen omdat je zo gepest wordt en mensen daarom in elkaar wil slaan geen goede reden. Natuurlijk moet je vechten wel leuk vinden, maar het moet niet gaan om het mensen in elkaar slaan.
quote:Als je zo traint als in dat klooster wel ja
Op vrijdag 5 december 2003 13:43 schreef cealen het volgende:
Die kans is best groot want als ze 14 zijn doen ze al zon jaar of 10 aan chaolin dus ja als wij dat ook zouden doen dus op 4 jarige leeftijd aan ninjitsu beginnen zou het nog spannend worden
quote:idd! ik was laatst bij een demonstratie van een groep shaolin mensjes, en de meesten waren nog jonge jongens, zelfs een heel klein jongetje! En die lichamen zien er heeeeel gezond uit
Op donderdag 4 december 2003 20:51 schreef MrCrowley het volgende:[..]
Eigenlijk zou je die documentaire over shaolin kungfu van national geographic moeten zien dan zal je (denk ik) wel van mening veranderen
die peuter is echt goooeeoeeed
[Dit bericht is gewijzigd door belikewater op 07-12-2003 00:08]
quote:Nooit lijkt me :-)
Op zondag 7 december 2003 14:25 schreef EggsTC het volgende:
Wanneer ben je te oud om met dit soort sporten te beginnen?
quote:Moah zolang je nog enigzins je ledematen in beweging kunt krijgen moet het lukken.
Op zondag 7 december 2003 14:25 schreef EggsTC het volgende:
Wanneer ben je te oud om met dit soort sporten te beginnen?
[Dit bericht is gewijzigd door Mat-T op 09-12-2003 18:42]
quote:was ik dat vergeten??? mischien moet je het topic eens teruglezen, inclusief centraal vechtsporten 1 tm 3
Op dinsdag 9 december 2003 18:36 schreef Mat-T het volgende:
Ik denk dat jullie met betrekking tot zelfverdediging een ding vergeten:
[Dit bericht is gewijzigd door Je_moedah op 09-12-2003 21:42]
quote:Niet om het een of het ander maar waar baseer je dit op?
Bij sporten als karate leer je honderden dingen waarbij 3 kwart niet nuttig is ...
Maar als het waar is, waarom geef je dan niet een beetje duidelijker aan waar we info kunnen vinden, misschien kunnen we er nog iets van leren.
Niobium
quote:ik hoop dat dit als grapje bedoeld was, anders heb ik voor niks gelachen...
Op dinsdag 9 december 2003 20:50 schreef Je_moedah het volgende:
Jiu-jitsu de oudste vechtsport?
Lik mijn reet.
De aller oudste vechtsport is de zeer onbekende vechtsport jigogaeshido waar werkelijk vrijwel niemand hier op dit forum van heeft gehoord. Mijn sensei is er van de hele wereld de enige grootmeester in met de 8e dan. Als je erop googled vind je geen resultaten, maar ik moet zeggen, dat deze sport zeer effectief is. Ik doe 1 jaar judo met blauwe band ben ik nu, en jigo doe ik nu paar maanden en ik heb gele band en ik kan er al heel van in de praktijk brengen. Als ik met mijn vrienden vecht(en dan hebben we geen medelijden met elkaar) ben ik in staat hun schoppen altijd op te vangen en hun stoten altijd af te weren.
Oud deze sport zijn alle huidige sporten van nu afgeleid. Er zit taekwando in, karate, jiu-jitsu, judo worpen(die uit jiu-jitsu komen, de judo worpen) en aikido.
Zoek je een effectieve sport zou ik zeker deze zoeken:
Hier een overzichtje:
gele band: wat doe je als iemand je wurgt, stoot, trapt, je leert elleboog slagen naar zwakke punten, armklemmen, stoot afweringen, schop afweringen(het gaat al op realistische snelheid) en tegenaanvallen.
oranje: wat doe je als iemand je met een mes aanvalt. Je traint met een houten tanto en krijgt veel afweringen op messen en de daarbij behorende armklemmen. Je oefent met de Jo ook.
groen:geavanceerd grondwerk, zeer goede verdediging tegen schoppen, stoten, die wat moeilijker af te weren zijn. Verder krijg je hier wat meer karateschoppen erin. Je leert ook iemand die een pistool heeft te ontwapenenen. De mestechnieken gaan nu iets verder en je oefent met een vlijmscherpe echte tanto. Met deze tanto snijd je zonder problemen een niet strakgespannen obi in een keer door. Verder moet je een gasbetonblok van 5 cm door kunnen slaan.
blauw:zeer geavanceerde mestechnieken, en goede grondtechnieken, oefeningen met de bo, kata. Je leert drukpuntjes. Je kan nu tegen meerdere mensen vechten.
bruin: verdediging tegen een ketting, weten wat je moet doen als 2 mensen je vasthouden en een ander je aanvalt in alle variaties. Bokken technieken en kata.
zwart: alles perfect kennen.
4e dan:intrede van de katana.
laat me raden: nieuwe stijl van de iga's of zo?
Oh ja: ben net weer terug uit Midden Amerika: heb daar getraint bij Sensei Gonzalez: de enige grootmeester in Chili-do< een stijl die helemaal onbekend is en alleen door hem gegeven mag worden.
Ik mag niets verklappen over de manier van vechten: is erg geheim.
De basis gaat echter uit van een dagelijkse sessie scherp gekruide bonen en je gebruikt de onvermijdelijke uitlaatgassen als wapen...en dit is nog maar de basis...
BS
Heb je ook al eens les gehad van grootmeester mikado?
Wat ik altijd erg grappig vindt om te zien is het begin van de ufc of pride. Mensen die dan datendat kungfu hebben gedaan en 10e dan zijn en dan springen en in die sprong 2 houten borden doormidden trappen.
Dus dat ziet er gevaarlijk uit, die moeten dan tegen een kickbokser.. en wat blijkt een kickbokser slaat gericht terug. Maar dat hebben ze niet gehad in al die kata's maw het incasseren is niks en ze delven het onderspit.
quote:Zeer vermakelijk stukje. De ontwikkelaars van deze vechtsport hebben in elk geval een érg vooruitziende blik gehad, dat ze al pistolen in het lesmateriaal hadden opgenomen.
Lik mijn reet.
De aller oudste vechtsport is de zeer onbekende vechtsport jigogaeshido waar werkelijk vrijwel niemand hier op dit forum van heeft gehoord. Mijn sensei is er van de hele wereld de enige grootmeester in met de 8e dan. Als je erop googled vind je geen resultaten, maar ik moet zeggen, dat deze sport zeer effectief is. Ik doe 1 jaar judo met blauwe band ben ik nu, en jigo doe ik nu paar maanden en ik heb gele band en ik kan er al heel van in de praktijk brengen. Als ik met mijn vrienden vecht(en dan hebben we geen medelijden met elkaar) ben ik in staat hun schoppen altijd op te vangen en hun stoten altijd af te weren.
Oud deze sport zijn alle huidige sporten van nu afgeleid. Er zit taekwando in, karate, jiu-jitsu, judo worpen(die uit jiu-jitsu komen, de judo worpen) en aikido.
Hier een overzichtje:
gele band: wat doe je als iemand je wurgt, stoot, trapt, je leert elleboog slagen naar zwakke punten, armklemmen, stoot afweringen, schop afweringen(het gaat al op realistische snelheid) en tegenaanvallen.
oranje: wat doe je als iemand je met een mes aanvalt. Je traint met een houten tanto en krijgt veel afweringen op messen en de daarbij behorende armklemmen. Je oefent met de Jo ook.
groen:geavanceerd grondwerk, zeer goede verdediging tegen schoppen, stoten, die wat moeilijker af te weren zijn. Verder krijg je hier wat meer karateschoppen erin. Je leert ook iemand die een pistool heeft te ontwapenenen.![]()
De mestechnieken gaan nu iets verder en je oefent met een vlijmscherpe echte tanto. Met deze tanto snijd je zonder problemen een niet strakgespannen obi in een keer door. Verder moet je een gasbetonblok van 5 cm door kunnen slaan.
blauw:zeer geavanceerde mestechnieken, en goede grondtechnieken, oefeningen met de bo, kata. Je leert drukpuntjes. Je kan nu tegen meerdere mensen vechten.
bruin: verdediging tegen een ketting, weten wat je moet doen als 2 mensen je vasthouden en een ander je aanvalt in alle variaties. Bokken technieken en kata.
1 tip: als iemand een pistool heeft loop gewoon weg (zeker als hij dat ding van de overkant van de straat op je richt) of je kan wel eens de laatste vertegenwoordiger van je stijl zijn.
quote:Het is helemaal niet bekend wat de oudste vechtkunst is...over deze vechtsport heb ik ook nog nooit iets gelezen of iets, ook niet in de boeken! Waarom zouden wij nou moeten geloven dat jij als enige met nog een paar mensjes deze sport kent, en ook nog zeker weet dat het de oudste sport is, terwijl verder geen 1 deskundige dat weet?!
Lik mijn reet.
Hier een overzichtje:
groen:geavanceerd grondwerk, zeer goede verdediging tegen schoppen, stoten, die wat moeilijker af te weren zijn. Verder krijg je hier wat meer karateschoppen erin. Je leert ook iemand die een pistool heeft te ontwapenenen. De mestechnieken gaan nu iets verder en je oefent met een vlijmscherpe echte tanto. Met deze tanto snijd je zonder problemen een niet strakgespannen obi in een keer door. Verder moet je een gasbetonblok van 5 cm door kunnen slaan.
Over die opmerking van het pistool, nooit van modernisering gehoord:P
Zo zijn bepaalde mestechnieken ook aangepast of zelfs weggehaald, simpelweg omdat ze niet meer van toepassing zijn op hoe het mes nu wordt gebruikt.
[Dit bericht is gewijzigd door Je_moedah op 10-12-2003 18:02]
quote:Ja raar verhaal
Op woensdag 10 december 2003 20:27 schreef ee-04 het volgende:
het is uiterst geheim etc en die leraar van jou gaat dat zomaar even aan de eerste de beste leren zodat jij het hier kan gaan vertellen terwijl het zo geheim is?
quote:ik word een beetje moe van het gezeik over wat beter is en de bijbehorende oeverloze filosophische onzin...
Op donderdag 11 december 2003 12:50 schreef Mat-T het volgende:
Even nog als aanvullig op mijn eerdere reply: Ik heb gehoord van aantal mensen ervaren in vechtsporten( o.a mijn kung tao sifu) dat in een echt gevecht meestal toch terugvalt opde basis stoten en trappen en dit impliceert dus ook dat je een 3 kwart van de moeilijkere stoten en trappen niks hebt! Als illustratie : Niemand gaat in een kroeg of straat gevecht een 540 kick maken. Hieruit kan je dus afleiden dat de sporten waarbij je het best deze basistechnieken leert( boksen kickboksen thaiboksen) en ook nog eens goed leert toepassen met sparren, de beste vechtsporten zijn met als doel zelfverdedigiging en het gevecht. Ook wil ik even mijn eerdere argumenten herhalen dat je metde meeste oosterse verdigigingskunsten totaal geen incasseringsvermogen traint en al helemaal geen vechtersmentaliteit of killerinstinct( dit heb in mijn ogen even hard nodig als goede techniek). Een ander, minder sterk, argument is ook dat je meerdere jaren moet trainen voordat je enigzins uit de voeten kan met een oosterse vechtkunst en dat dit bij boksen etc maar enkele weken tot maanden duurt.
Nu mogen jullie mijn overtuigen van mijn ongelijk en dat oosterse sporten veel beter zijn.:p
wanneer je een gevecht aangaat waarin je dat niet weet zul je wel even anders gaan bewegen en handelen.
Dan komen zaken als , wat ze in de Bujinkan ''Shiken gata''', overwinnaarsmentaliteit boven drijven: de wil om te overleven ten koste van alles. dan gaat het niet om hoe hard je kunt slaan.
Neem een gestoorde persoon, geef hem een stuk glas en zet hem tegenover de grootste vechters: kijken wie er overleeft!
Hou aub op met vergelijkingen treffen om te bepalen wie de beste sport doet; het gaat om WIE het doet.
Ik kom regelmatig in Midden amerika: als je ziet hoe men in Peru met messen omgaat en dat je ligt dood te bloeden zonder door te hebben dat je gestoken bent...tot je het bloed ziet...wat zeuren we hier dan over de meerwaarde van boksen tegenover kung-fu?
BS
quote:Niets moeilijks aan hoor , in de VS is men er erg goed in
Erg knap om dit te verzinnen.
quote:
...het gaat om WIE het doet...
quote:1. Hoe kunnen we ons huiswerk daar over doen als er zoals jij zegt: "geen documenten over zijn en het zo geheim is."
Op donderdag 11 december 2003 17:08 schreef Je_moedah het volgende:
Bert Spies en co ik word een beetje moe van jullie, ik vertel jullie er gewoon wat over en jullie zitten mij af te kraken, het zou niet bestaan, nee waar heb ik deze info dan vandaan? Erg knap om dit te verzinnen.
Mijn sensei heeft 3 jaar in japan gestudeerd, dus zal hij echt wel weten dat dit de oudste krijgskunst is, want hij heeft ook de 6e dan judo, 3e dan karate, en 2e dan jiu-jitsu. Samen met ninjutsu is dit toch echt de oudste en dat jullie er nog nooit van gehoord hebben komt omdat hij pas in 1978 verspreid is en geen wedstrijdvariant kent. Dus voordat je mij gaat afkraken, doe je huiswerk
quote:maar wie is dat dan de leraar en waar heeft hij een dojo in Ned.
Op donderdag 11 december 2003 17:08 schreef Je_moedah het volgende:Mijn sensei heeft 3 jaar in japan gestudeerd, dus zal hij echt wel weten dat dit de oudste krijgskunst is, want hij heeft ook de 6e dan judo, 3e dan karate, en 2e dan jiu-jitsu. Samen met ninjutsu is dit toch echt de oudste en dat jullie er nog nooit van gehoord hebben komt omdat hij pas in 1978 verspreid is en geen wedstrijdvariant kent.
en ja ik zal het eens navragen wat de oudste vecht/sport/kunst is.
daar heb ik nou net een hele goeie vriend voor die is alles aan het uitpluizen. Maar dan ook alles, hoe het onstaan is, wat het is, waar het mee begon, en door wie,en wanneer het is onstaan, na wat , door wat,en de namen er bij. Enz het word zijn levens taak.
En hij gaat er een boek over schijven.
Alleen woond hij niet naast mijn deur dus heb allen geduld.
maar ik zal het vragen Ok.
Gr. Karel.
quote:Ik woon al meer dan 20 jaar in friesland , ook gestudeerd, en ik weet geen moer over kaatsen.
Bert Spies en co ik word een beetje moe van jullie, ik vertel jullie er gewoon wat over en jullie zitten mij af te kraken, het zou niet bestaan, nee waar heb ik deze info dan vandaan? Erg knap om dit te verzinnen.
Mijn sensei heeft 3 jaar in japan gestudeerd, dus zal hij echt wel weten dat dit de oudste krijgskunst is, want hij heeft ook de 6e dan judo, 3e dan karate, en 2e dan jiu-jitsu. Samen met ninjutsu is dit toch echt de oudste en dat jullie er nog nooit van gehoord hebben komt omdat hij pas in 1978 verspreid is en geen wedstrijdvariant kent. Dus voordat je mij gaat afkraken, doe je huiswerk
Ik heb het document gelezen dat je me gestuurd hebt. Vandaar dat ik zeker geloof dat het een bestaande sport is.
Uit de beschrijving van de technieken zag ik niet echt een verschil met jiu jitsu. Behalve dan de eisen over het stukschoppen van betonblokken.
En het gebruik van een echte tanto.
Er zijn meer sporten die geen wedstrijdvariant kennen.
iaido, aikido, volgens mij ninjutsu en nog een paar. Een aantal van deze sporten zijn ook populair.
Welk onderzoek lag ten grondslag aan de conclusie dat het geen populaire sport is door het ontbreken van een wedstrijdelement?
Ik vind dit een interessant iets omdat ik nog nooit van deze sport gehoord heb.
Ik daag iedereen dan ook uit om de discussie open te voeren zonder in de verleiding te vallen tot flame wars over te gaan. Dit geld uiteraard voor beide kampen.
Mischien is het leuk een vechtsportmeeting te organiseren waar een clinic jigo onderdeel van is? Dan heb je iig weer een extra kans de sport te promoten.
quote:Zou Je-moedah mij a.u.b dit document ook toe willen sturen ? Misschien dat ik dan iets meer ga geloven in het bestaan van " Jigogaeshido". Want zoals ik al op een andere site gezegd heb betekent Jigogaeshido iets als "de weg van de krijger na het banquet" en ik snap nog niet waarom je een vechtsport hebt die zo heet (tenzij het de bedoeling is om gigantische hoeveelheden bruine bonen te eten en daarna.......)
Op vrijdag 12 december 2003 04:00 schreef gimgamgommetje het volgende:
Ik heb het document gelezen dat je me gestuurd hebt. Vandaar dat ik zeker geloof dat het een bestaande sport is.
Uit de beschrijving van de technieken zag ik niet echt een verschil met jiu jitsu. Behalve dan de eisen over het stukschoppen van betonblokken.
En het gebruik van een echte tanto.
quote:niet FLAMEN
Op dinsdag 9 december 2003 18:43 schreef ProPHeT0 het volgende:
Judo is ook geen verdedigingssport, maar een westrijdsport. Toch als een judoka je vast krijgt gepakt lig je toch binnen no-time op de grond? Je zegt zelf al op straat kom je geen dan-graden tegen die je in elkaar willen slaan dus die ene trap of slag die de judoka dan moet incasseren/weren dat moet dan nog lukken.
[Dit bericht is gewijzigd door mitt op 24-12-2003 22:03]
quote:zelfde geldt hier.
Op zondag 14 december 2003 20:11 schreef belikewater het volgende:[..]
-flame-
[Dit bericht is gewijzigd door mitt op 24-12-2003 22:04]
quote:Do betekent 'de weg van'. Net als karatedo, de weg van de lege hand.
Op zondag 14 december 2003 20:29 schreef Je_moedah het volgende:
Judo betekent zachte manier;)
Jiu-jitsu betekent toch zoiets als zachte verdediging ofzo?
quote:Jah, ik weet wat Ju is en wat Do is, maar toch is Judo zoals het hier in NL gegeven wordt een sport. En de volgende keer mag je best wat minder dramatisch reageren. Je maakt jezelf alleen maar belachelijk. Ik probeer echt niet alwetend voor te komen maar als ik zeg dat Judo een aanvalssport is dan zit ik toch in de buurt of sla ik de plank compleet mis.
Op zondag 14 december 2003 20:11 schreef belikewater het volgende:[..]
-flame-
Tipje: Als je het niet eens bent met iemand om een forum verbeter hem dan gewoon in plaats van te zeggen "DO YOUR HOMEWORK".
quote:Zachte kunst is het letterlijk als ik me niet vergis, want stel je voor ik vergis me krijg ik weer een uitbrander. :/
Jiu-jitsu betekent toch zoiets als zachte verdediging ofzo?
[Dit bericht is gewijzigd door mitt op 24-12-2003 22:05]
quote:niemand weet wat de oudste krijgskunst is.
als je geen commentaar wenst, plaats dan meer informatie; het zomaar roepen van allerlei niet verifieerbare feiten roept dit nu eenmaal op: als je zelf al aangeeft dat er niets over te vinden is dien je naast je beweringen ook dingen te staven.
BS
[Dit bericht is gewijzigd door Bert-Spies op 15-12-2003 10:38]
quote:Thx voor dat document, het ziet er idd wel echt uit enzo, niet iets wat iemand even in 10 minuten bedenkt ofzo
Op maandag 15 december 2003 16:21 schreef Je_moedah het volgende:
Naja, ik weet niet of ik dit wel mag plaaten ivm copyright e.d.:$
voeg me anders gewoon toe op msn: eddyman1988@hotmail.com
Een echte degelijke, bedoel ik dan
[edit]En hoe heten die banden wat je om je handen moet wikkelen ?
quote:laten we het leuk houden aub.
Tipje: Als je het niet eens bent met iemand om een forum verbeter hem dan gewoon in plaats van te zeggen "DO YOUR HOMEWORK".
quote:
Op woensdag 24 december 2003 22:06 schreef mitt het volgende:
zoals eerder in dit topic wordt gezegd :
[..]laten we het leuk houden aub.
Heb ik weer iets gedaan ??
Het leren vanaf video geeft ongeveer hetzelfde denk ik ; zeker leerzaam maar of het iets uithaald...
Om maar iets kleins te noemen ; Een techniek die je op die manier leerd is iets hoe jij dat invuld.
Dat kan dus ook iets compleet verkeerds zijn als je niet door een kundig leraar word verteld hoe een techniek wel moet.
Uiteraard zijn er nog veel meer zaken aan te halen die je zult missen of die je 'verkeert' zou kunnen doen maar dat is goed in te vullen denk ik.
Als je louter theorie wil opdoen is er niets mis met boeken, tapes , etc. maar ik twijfel sterk aan de praktische waarde ervan.
quote:Mischien wat ver gezocht maar vergelijk het eens met autorijden.
Op zaterdag 27 december 2003 11:08 schreef Solomon het volgende:
Wat zijn de ervaringen met het leren van een vechtsport uit een boek (in dit geval Krav Maga). Ik heb hier namelijk niet de gelegenheid dit op een school te beoefenen.
Je kunt een heleboel halen uit boeken. Alleen je moet het toch oefenen. Ook heb je iemand nodig om eventuele fouten te herstellen.
Die boeken zijn vooral leuk als naslagwerk als je al een vechtsport beoefent.
Als je al uit een boek wil leren zorg dan dat je een partner hebt waarmee je oefent.
Ik vind het alsnog verre van ideaal maar het is een begin
quote:Wat yoga rekoefeningen?
Op zondag 28 december 2003 21:28 schreef walliewalvis het volgende:
Ik wil binnenkort gaan kickboxen , en volgens mij moet je daar toch wel redelijk lenig voor zijn. Aangezien ik toch niet super lenig ben wil ik graag wat oefeningen doen om leniger te worden. Wie weet wat goeie en effectieve oefeningen zijn ?
quote:jah , maar wat moet ik me daar bij voorstellen
Op zondag 28 december 2003 23:23 schreef Solomon het volgende:[..]
Wat yoga rekoefeningen?
Ik zou als ik jou was gewoon op kickboksen gaan en evt. met de trainer overleggen of je buiten die lessen nog rek en strek oefeningen nodig hebt en zo ja welke.
dat lijkt me iets effectiever.
Bij kickboksen gaan de meeste trappen trouwens richting bovenbeen en de middel (zwevende ribben of frontkick naar maag of zo.) Dus je hoeft geen jean claude van damme te zijn om met de lessen mee te kunnen komen.
Ik wil gewoon "moves" kennen om iemand tegen de grond te krijgen!
Als je voor een sport kiest moet je eerst voor jezelf een duidelijk doel hebben. Op dit doel baseer je welke sport het beste voor je geschikt is. Als je nog niet een echt doel hebt gevonden kan je altijd zoals ninja-mod zegt een aantal proeflessen volgens bij scholen uit je buurt.
Misschien dat je nu al kan kiezen of je een verdedigingskunst wil leren (Jiu-Jitsu, Aikido, Kempo) of een ringsport (Boksen, Kickboksen, Judo). Bij de eerste train je op situaties die in het echt ook tegen zou kunnen komen, maar de realiteit zou zich wel eens anders kunnen uitwijzen. Bij de tweede train je meer op het vechten in de ring. Je wordt hier hard van, maar je raakt gewend aan vechten onder regels en je mist technieken die bruibaar zijn tegen mensen met messen, vuurwapens en kettingen.
Ideaal is natuurlijk als je beide kan doen. Beide hebben hun voordelen en nadelen en beide geven je redelijke werbaarheid op straat (al hangt dat meer van je mentaliteit af dan de technieken die je kent). Doe gewoon wat je leuk lijkt. Zo lang het leuk is blijf je het ook interessant vinden en steek je veel op. Veel succes ermee.
quote:Hey,
Op donderdag 13 november 2003 15:14 schreef gimgamgommetje het volgende:
Ik ben het met je eens dat mixen goed is.
Ik mix heel veel , maar vooral omdat ik het leuk vind.
Ik moet wel zeggen dat het ook gigantisch verwarrend kan zijn.Gisteren voor het eerst gespard in jiu jitsi sinds lange tijd.
we komen op de grond en hij ligt bovenop,, ik leg mijn hand op zijn keel en duwde hem weg,, mocht dus niet.met staand sparren mocht ik niet op hoofd slaan en mochten we schoppen niet hard doen. Hoe houd je iemand dan op afstand?
Om ff wat recht te zetten... Het is geen algemeen iets dat je niet mag stoten of hoeken naar het gezicht hoor!
Bij mijn dojo is tijdens sparren vrijwel alles geoorloofd, mits het gecontroleerd is (dus niet iemands neus kapot rammen e.d.).
De laatste tijd hoor ik erg vaak dat er bij andere (jiu-jitsu) scholen erg veel restricties worden toegepast. Vind ik persoonlijk geen positieve ontwikkeling voor de ontwikkeling van op realiteit gebaseerde technieken.
Greetz,
Macleod
aan de ene kant zou je het gewoon kunnen proberen en dan hoor je wel wat goed en fout is.
het is maar net hoe zeker je je voelt en zo en hoeveel je het uitmaakt dat je het mischien niet red.
aan de andere kant is 6 maanden gewoon niks en kun je best ff 6 maandjes wachten met je examen.
succes iig wat je ook kiest
quote:je hebt het vast al een keer ergens verteld ofzo maaruh wat is jouw relatie met vechtsporten? Welke sport doe en hoe intensief?
Op zaterdag 3 januari 2004 12:26 schreef gimgamgommetje het volgende:
over mijn ervaring met dan examens kan ik kort zijn,,,niets
quote:Thanx zal ik hard nodig hebben
succes iig wat je ook kiest
Hoe intensief ben jij met karate bezig?
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 12:37 schreef Terrah het volgende:[..]
je hebt het vast al een keer ergens verteld ofzo maaruh wat is jouw relatie met vechtsporten? Welke sport doe en hoe intensief?
[..]Thanx zal ik hard nodig hebben
quote:zucht.. Eigenlijk zal ik vandaag gaan trainen maar het is vakantie en heb besloten ff mijn kleine pijntjes te laten genezen. Normaliter train ik 4 a 5 keer in de week afhankelijk van de schooldrukte
Op zaterdag 3 januari 2004 12:41 schreef gimgamgommetje het volgende:
boksen 3x per week (al met al iets van 8 jaar gedaan)
1x per week, 2e kuy (iets van 4 jaar gedaan)
freefight 1 of 2x per week (1 jaar)Hoe intensief ben jij met karate bezig?
[..]
? Het wado stamt oorspronkelijk ook af van jiu jitsu maar wat het nu eigenlijk precies is, heb ik me nooit in verdiept. Kan jij er wat meer over vertellen. Als ik mijn 1e dan haal (en die ga ik dit jaar zeker halen ) wil ik graag een ander vechtsport ernaast doen. maar he moet wel een beetje aansluiten bij wat ik nu doe...
Hoe je les krijgt hangt heel erg van de instructeur af. Je kunt je erg richten op zelfverdediging, maar ook op de sport (fighting)
Je kunt de nadruk op karate technieken leggen, maar ook op judo.
Voor zover ik weet hebben we maar 1 kata (ebo no kata) dat bestaat uit een paar series technieken met een partner.
Of jij het goed vind aansluiten is een kwestie van proberen.
Het risico zit er in dat je veel dezelfde technieken doet maar dat je ze steeds net anders uit moet voeren.
Dat kan erg verwarrend zijn.
quote:Aikido is leuk om iemand tegen de grond te krijgen, maar voordat je een niveau hebt waarbij je het ook in de praktijk kan gebruiken.....
Op maandag 29 december 2003 21:16 schreef simoontje het volgende:
hmm voorkeuren...Ik wil gewoon "moves" kennen om iemand tegen de grond te krijgen!
Als het je gaat om een straatgevecht goed door te komen hoef je maar een ding te weten: alles heeft een kruis en een keel. Het enige wat je vanuit een vechtsport nodig hebt/gebruiken kan is de basis
quote:Na je eerste dan volgen er nog een aantal kata's. Even uit mijn hoofd:
Op zaterdag 3 januari 2004 13:10 schreef gimgamgommetje het volgende:
Voor zover ik weet hebben we maar 1 kata (ebo no kata) dat bestaat uit een paar series technieken met een partner.
quote:Bij ons ligt de nadruk inderdaad op droge techniek, maar als er gespard wordt vind ik dit meestal erg leuk. Het grondgevecht is nog het meest intensieve en misschien ook nog wel het leukste.
In lang niet alle jiu jitsu dojo's wordt veel gespard.
quote:lol
Als het je gaat om een straatgevecht goed door te komen hoef je maar een ding te weten: alles heeft een kruis en een keel. Het enige wat je vanuit een vechtsport nodig hebt/gebruiken kan is de basis.
dat boek is ook wel handig vond ik voor orientatie op vechtsporten. het is "The ultimate book of martial arts" door Fay Goodman. Ik heb em van de bieb geleend nu.
@ Terrah: ik zou dan gewoon aan je sensei vragen of hij je extra les wil geven/wat speciale aandacht in de les zelf. En als je dan het gevoel hebt van "ik kan het", dan haal je je examen gewoon. Ik ga eind deze maand voor m'n bruine band Nunchaku-do (1e kyu) & als ik het haal, gelijk door voor 1e Dan eind juni.
Een vriend van me heeft net zijn zwarte band, en ik moest met hem enkele kata's synchroon meelopen (een standaard onderdeel bij ons).
De 6e Dan examinator gaf ons, en mij apart ook, een complimentje daarvoor, dus dat zit wel goed voor mij denk ik
Ik heb wel het geluk dat bij Nunchaku-do het Dan examen niet veel moeilijker is dan de 1e kyu, je moet je kata's en dergelijke alleen perfectioneren.
Succes drmee iig
Het belangrijkste bij een vechtkunst is namelijk het overzicht op een situatie. Dus weten wat je moet doen en ook die mentaliteit hebben dat je dat doet. Jiu JItsue heeft enkele zeer effectieve maar "gemene" technieken zoals het prikken naar de ogen, uitscheuren van mondhoeken,afrukken van oren etc. Ook heb breken van gewrichten is een uitgangspunt.
Een straatgevecht dient zo kort mogelijk te duren (10 a 20 seconden) om de risico's voor de aangevallene zo klein mogelijk te houden. Dus die tijd moet je zo goed mogelijk benutten door het snel toebrengen van (min of meer ernstig) letsel.
Al je bang bent of de bovenstaande technieken niet uit kan voeren heb je een serieuze achterstand op je aanvaller.
Zoals ik een op dit forum las een wijze uitspraak :"Als je niet in staat bent een oogbal uit te drukken heeft het geen zin om een vechtsport als zelfverdediging te gebruiken"
GreetZ
Een bokszak van 1.80 mtr, wat zal die ongeveer wegen ??
Ik heb er echt geen flauw benul van
Een echte degelijke, bedoel ik dan
En hoe heten die banden wat je om je handen moet wikkelen ?
quote:Klopt helemaal maar ik denk dat je voor een bokszak beter zakhandschoenen kan kopen. Das puur een persoonlijke mening overigens
Op Monday 5 January 2004 19:32 schreef gimgamgommetje het volgende:
reken op een 30 a 40 kilo en die dingen heten bandages
quote:Je weet pas of je daartoe in staat bent als het zover is.
Zoals ik een op dit forum las een wijze uitspraak :"Als je niet in staat bent een oogbal uit te drukken heeft het geen zin om een vechtsport als zelfverdediging te gebruiken"
quote:Op boksen gebruiken we meestal zowel bandages als zakhandschoenen. Ik gebruik meestal alleen zakhandschoenen, maar een combinatie van die 2 is het beste.
Op maandag 5 januari 2004 19:35 schreef pmponer het volgende:[..]
Klopt helemaal maar ik denk dat je voor een bokszak beter zakhandschoenen kan kopen. Das puur een persoonlijke mening overigens
Ik heb zelf 5/6 jaar Taekwondo beoefend maar na een stop van z'n 4 jaar wil ik weer aan een vechtsport beginnen..
Ik zat te denken om weer bij een Taekwondovereniging inteschrijven maar heb geen flauw idee waar ze goed les geven (oude vereniging bestaat niet meer)
ik ga nu weer ff http://taekwondo.pagina.nl enzo doorspitsen
Ohja, het hoeft niet persee een taekwondoclub te zijn, als ze maar aan schoppen,vuisten,sparren etc en wedstrijden doen
ik heb een club gevonden: http://www.taekwondo-koryo.nl/
is er iemand die er op zit? zodat ik ervaring van diegene kan krijgen
[Dit bericht is gewijzigd door DeXtOuRiuS op 06-01-2004 01:42]
quote:Dat is waar en dat leidt dan weer tot wat zelfinzicht. Een gezonde reflextie op je zelf, niet denken dat je een lafaard bent...of een held...
Op maandag 5 januari 2004 21:41 schreef ProPHeT0 het volgende:[..]
Je weet pas of je daartoe in staat bent als het zover is.
MUSHIN (japans voor "geen gedachte"/"leeg hoofd" tijdens de confrontatie....
jiu jitsue rulez!!
quote:Als ik ooit zover zou kunnen komen...
MUSHIN (japans voor "geen gedachte"/"leeg hoofd" tijdens de confrontatie....
quote:Ik denk dat het nasteven van dit doel alleen al een doel kan zijn....
Op woensdag 7 januari 2004 21:27 schreef ProPHeT0 het volgende:[..]
Als ik ooit zover zou kunnen komen...
Ik denk echter dat je dmv oefeningen bepaalde "reflexen" wel kunt aanscherpen....en door extreem veel te trainen kun bepaalde technieken laten inslijten. Ik heb bv 6 jaar op karate gezeten, een paar jaar nadat ik daar af was een proeflesje boxen gehad. Werd finaal afgemaakt en toen ik in de hoek gedreven werd kwam er , geheel onverwacht, een mewashe gerie, aan!! Kortom ik schopte mijn tegenstander...eigelijk zonder daar ook maar over te hebben nagedacht.
GreetZ!
quote:Ik heb even rondgekeken op de site en dit is m'n mening:
Op woensdag 7 januari 2004 20:14 schreef Me2good4u het volgende:
Ik zelf doe nu een paar maanden aan Progressive Fighting Systems, ik weet niet of iemand dit kent? Zou best kunnen dat waar ik zit de enige plek is waar het gegeven word want het is redelijk onbekend hier in Nederland. In het buitenland word het bv in Amerika ook aan Navy Seals geleerd. Op deze site kan je er meer over vinden: http://fighting.net/ Het is echt gebaseerd op straatvechten, tijdens de lessen heb je ook gewoon je sportschoenen aan. Verders komt er ook
Wing-chun in voor. Maar is dus zeer realistisch en je leert ook klappen ontvangen. Hebben momenteel spar opdrachten dat als de ander het zegt je stil moet blijven staan en alleen nog maar mag blokken. En geloof me, daar leer je goed van. Af en toe trainen we ook met stokken en binnenkort leren we ook nog worsteltechnieken. Ik ben er zeer tevreden over hoewel ik geen ervaring heb met andere sporten behalve een proefles pencak silat. Maar zijn er nog mensen die dit ook doen of kennen?
Voor Dan Inosanto heb ik veel respect, in interviews die ik met hem gezien heb komt hij ook heel sympathiek over.
Die Paul Vunak is dus een student van hem, maar deze bewering: "Give me two days, and I can turn you into a fully competent streetfighter" kan ik toch moeilijk serieus nemen.
Als Wing Chunner heb ik ook zo m'n bedenkingen bij sommige trainingsonderdelen.
Goede Chi Sau bv. leer je niet in een middagje of gewoon als toevoeging bij de training.
Daar gaan jaren over heen om het te begrijpen en te perfectioneren.
Als leraar moet je toch echt een hele behoorlijke kennis in Wing Chun hebben om iemand dat goed te kunnen leren.
Dit komt bij mij niet over als technisch perfecte Chi Sau:
Let wel, dit is mijn mening. Dus succes en veel plezier ermee!
quote:"Zoals ik een op dit forum las een wijze uitspraak :"Als je niet in staat bent een oogbal uit te drukken heeft het geen zin om een vechtsport als zelfverdediging te gebruiken" "
Op maandag 5 januari 2004 08:26 schreef majestic_brew het volgende:
Haai,
NA dit forum eenss helemaal doorgespit te hebben kom ik ook maar eens met mijn bescheiden mening.
Over het als of niet effectief zijn van een vechtsport kan je kort zijn. De technieken zijn handig en efficient als je ze toe kunt passen. In veel gevallen is het zo dat de angst te verlammend werkt. Er zijn situaties bekend van zeer ervaren vrouwlijke (en ongetwijfeld ook andere vechtsporten) Jiu Jitsuka's die ondanks hun kennis en techniek verkracht zijn.Het belangrijkste bij een vechtkunst is namelijk het overzicht op een situatie. Dus weten wat je moet doen en ook die mentaliteit hebben dat je dat doet. Jiu JItsue heeft enkele zeer effectieve maar "gemene" technieken zoals het prikken naar de ogen, uitscheuren van mondhoeken,afrukken van oren etc. Ook heb breken van gewrichten is een uitgangspunt.
Een straatgevecht dient zo kort mogelijk te duren (10 a 20 seconden) om de risico's voor de aangevallene zo klein mogelijk te houden. Dus die tijd moet je zo goed mogelijk benutten door het snel toebrengen van (min of meer ernstig) letsel.
Al je bang bent of de bovenstaande technieken niet uit kan voeren heb je een serieuze achterstand op je aanvaller.
Zoals ik een op dit forum las een wijze uitspraak :"Als je niet in staat bent een oogbal uit te drukken heeft het geen zin om een vechtsport als zelfverdediging te gebruiken"GreetZ
Zo wat een GELUL.
als iemand mij wat wil doen kan hij (of zij? ) een goeie stoot op z'n plexus krijgen en het verhaal is afgelopen, maar om nou meteen oogballen in te drukken en mensen voor het leven te verminken of om oren eraf te rukken. Wat een gelul zeg. Ik kan mezelf meer dan voldoende verdedigen als het moet(aanvallen ook geen probleem
), maar ik zou nooit van me leven iemands oor eraf rukken of een oogbal in drukken. Wat is dat lam zeg, volgens mij doe jij ook mensen krabben als het moet. (homo-achtig gedrag)
quote:De uitspraak wil niet meteen zeggen dat je iedereen die je een haar krenkt meteen de ogen uitdrukt. De uitspraak wil zeggen dat je er toe in staat bent als het nodig is dat te doen. Technieken in de zaal droog oefenen is iets anders dan ze in de praktijk in een gevecht op leven en dood toe te passen. En als je krabben homo-achtig vind mag je dat best van mij, weet wel dat ik elke manier om mijn leven te redden zal aangrijpen in een gevecht op leven en dood.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:15 schreef mister_popcorn het volgende:[..]
"Zoals ik een op dit forum las een wijze uitspraak :"Als je niet in staat bent een oogbal uit te drukken heeft het geen zin om een vechtsport als zelfverdediging te gebruiken" "
Zo wat een GELUL.
als iemand mij wat wil doen kan hij (of zij?) een goeie stoot op z'n plexus krijgen en het verhaal is afgelopen, maar om nou meteen oogballen in te drukken en mensen voor het leven te verminken of om oren eraf te rukken. Wat een gelul zeg. Ik kan mezelf meer dan voldoende verdedigen als het moet(aanvallen ook geen probleem
), maar ik zou nooit van me leven iemands oor eraf rukken of een oogbal in drukken. Wat is dat lam zeg, volgens mij doe jij ook mensen krabben als het moet. (homo-achtig gedrag)
quote:"in een gevecht op leven en dood"
Op vrijdag 9 januari 2004 15:05 schreef ProPHeT0 het volgende:[..]
De uitspraak wil niet meteen zeggen dat je iedereen die je een haar krenkt meteen de ogen uitdrukt. De uitspraak wil zeggen dat je er toe in staat bent als het nodig is dat te doen. Technieken in de zaal droog oefenen is iets anders dan ze in de praktijk in een gevecht op leven en dood toe te passen. En als je krabben homo-achtig vind mag je dat best van mij, weet wel dat ik elke manier om mijn leven te redden zal aangrijpen in een gevecht op leven en dood.
maar goed, als jij je hele leven daarvoor wilt oefenen ga van mij je gang, ik hou je niet tegen. (Beetje jammer alleen dat dat gevecht niet komt waar je je hele leven voor traint.)
quote:Jij hebt zeker nergens een verzekering lopen omdat hetgeen waar je voor betaald waarschijnlijk JOU nooit zal overkomen....
Op vrijdag 9 januari 2004 15:49 schreef mister_popcorn het volgende:[..]
"in een gevecht op leven en dood"
lol, meneer de soldaat, SIR YES SIR.
sorry hoor, heb al heel wat meegemaakt en gedaan, maar nog nooit in 'n gevecht "op leven en dood" terecht gekomenmaar goed, als jij je hele leven daarvoor wilt oefenen ga van mij je gang, ik hou je niet tegen. (Beetje jammer alleen dat dat gevecht niet komt waar je je hele leven voor traint.)
Diegene die de juiste killermentaliteit heeft zal als het moet een oogbal durven uitdrukken en zal ook als het uitkomt zijn technieken kunnen gebruiken.
Voor de rest: geniet van de sport, doe het omdat het leuk en gezellig is en goed voor je lichaam, maar verwacht niet dat je na een paar jaar trainen de nieuwe bruce lee bent. Misschien lukt het aardig in de sportschool maar op straat komen er hele andere dingen om de hoek kijken
quote:Als je denkt dat dit soort opmerkingen een toegevoegde waarde hebben in een inhoudelijke discussie maak je een grote inschattingsfout
"maar ik zou nooit van me leven iemands oor eraf rukken of een oogbal in drukken. Wat is dat lam zeg, volgens mij doe jij ook mensen krabben als het moet. (homo-achtig gedrag)
quote:als JIJ denkt dat dit soort opmerkingen met een totaal mislukt geleerde en badinerende ondertoon enig effect op mij hebben, maak jij grote inschattingsfout.
Op zaterdag 10 januari 2004 15:05 schreef gimgamgommetje het volgende:[..]
Als je denkt dat dit soort opmerkingen een toegevoegde waarde hebben in een inhoudelijke discussie maak je een grote inschattingsfout
Ga aub ergens anders mensen beledigen.
En trouwens, als je toch de wijsneus wilt uithangen; in een discussie moet elke mening gerespecteerd worden. Ook de mijne dus.
Ik wil weer iets aan sport gaan doen en dan toch wel iets van een vechtsport, om mezelf wat harder te maken en ook omdat het mij een goede manier lijkt om wat aan mn uithoudingsvermogen te doen plus tegenwoordig is het wel handig als je je een beetje kan verweren. Ik ben niet echt een teamsporter dus vandaar dat vechtsport ook aantrekkelijk voor mij is.
Zelf zat ik te denken aan kickboksen. Is dit een beetje verstandige keus? Zijn er mensen hier die op kickboksen zitten (of hebben gezeten) en wat ervaring willen delen?
quote:Wat versta je onder 'harder' ? Meer incasseringsvermogen ? Dan is kickboksen wel ok ja, maar ik deel ze liever uit.
Op maandag 12 januari 2004 11:35 schreef ZwooP het volgende:
Aangezien de zoekfunctie even uit de lucht is vraag ik het maar gewoon ff.Ik wil weer iets aan sport gaan doen en dan toch wel iets van een vechtsport, om mezelf wat harder te maken en ook omdat het mij een goede manier lijkt om wat aan mn uithoudingsvermogen te doen plus tegenwoordig is het wel handig als je je een beetje kan verweren. Ik ben niet echt een teamsporter dus vandaar dat vechtsport ook aantrekkelijk voor mij is.
Zelf zat ik te denken aan kickboksen. Is dit een beetje verstandige keus? Zijn er mensen hier die op kickboksen zitten (of hebben gezeten) en wat ervaring willen delen?
quote:Net als zeg maar verband. Tis katoen volgens mij en in de betere sportzaak (dus niet modewinkel) is het te koop.
Op dinsdag 13 januari 2004 15:08 schreef Doezelhaar het volgende:
Die bandages bij boksen, welk materiaal is dat en zijn die in gewone sportwinkels te koop?
quote:holy sh*t best netjes.
Op dinsdag 13 januari 2004 10:46 schreef realist_ik het volgende:
Bruce Lee imitator.
filmpje
[edit] n/m, ik zit in t verkeerde topic
[Dit bericht is gewijzigd door Un-X-PecteD op 18-01-2004 19:23]
quote:ik heb zo een dominator zak .. 1.80 en die is dus eeecht wel veel zwaarder dan 30 a 40 kilo.
Op maandag 5 januari 2004 19:26 schreef Un-X-PecteD het volgende:
VraagjeEen bokszak van 1.80 mtr, wat zal die ongeveer wegen ??
Ik heb er echt geen flauw benul van
Een echte degelijke, bedoel ik danEn hoe heten die banden wat je om je handen moet wikkelen ?
ten tweede . ik wil mijn schenen harder hebben .. lees veel harder. hoe kan ik dit opbouwen zonder me telkens helemaal aan gort te schoppen tegen getape-te bokszakken ? (of andermans schenen). Eigenlijk wil ik mijn schenen zover hebben dat ik wel (semi) voluit iemand voor de schenen kan schoppen en dat ik nog net wel blijf staan ondanks de au en de ander zo iets heeft van laat maar . Hoe doen ?
over de grip, je hebt een wristcurl met dumbells misschien dat die helpt worden je onderarmen iig sterker van. Maar dat vasthouden is meer een questie van techniek dan van kracht imho
quote:Hmmm ik heb je zeer afgewogen mening op zijn merites beoordeeld en kom tot de conclusie dat je me niet begrijpt. Ongetwijfeld is dit mijn schuld te wijten aan het feit dat ik me waarschijnlijk slecht heb uitgedrukt.
"Zoals ik een op dit forum las een wijze uitspraak :"Als je niet in staat bent een oogbal uit te drukken heeft het geen zin om een vechtsport als zelfverdediging te gebruiken" "
Zo wat een GELUL.
als iemand mij wat wil doen kan hij (of zij?) een goeie stoot op z'n plexus krijgen en het verhaal is afgelopen, maar om nou meteen oogballen in te drukken en mensen voor het leven te verminken of om oren eraf te rukken. Wat een gelul zeg. Ik kan mezelf meer dan voldoende verdedigen als het moet(aanvallen ook geen probleem
Wat ik wilde zeggen is dat je in noodgevallen deze beslissingen moet kunnen maken en ZONODIG toepassen. Het idee wat ik abusievelijk schetste dat elke aanval gepareerd moet worden met dodelijke of verminkende technieken is, zoals je tercht stelt, flauwekul.
Echter in een straatgevecht is je mentaliteit doorslaggevend. Techniek alleen een hulpmiddel. Angst en Techniek vormen samen een gevaarlijke combiniatie die m.i. kan leiden tot excessief geweld van de verdediger.
En als het echt moet...ja ik krab ook...ik doe op een cruciaal moment ALLES om te overleven.
N.B. Je laatste zin zegt meer over jezelf en hoe jij met mensen communiceert....Ik hoop voor je dat je omgangsmanieren je niet te vaak in problemen brengen.
Sayonara!
quote:Behalve opdrukken op knokkels en vingertoppen off course(kijk daar mee uit, ik ben bij het opdrukken op vingertoppen een keer iets te ver gegaan met wat ik aankon en ik zakte door mijn duim, resultaat gebroken duim
Op dinsdag 20 januari 2004 00:57 schreef hmmm_lasagne_ het volgende:
even dingen : Ik wil voor judo en jiujitsu mijn grepen verbeteren .. dus het echt vastpakken en iemand vast hebben (gewoon knijpen met de hand dus eigenlijk) Hoe verbeter ik dit en zijn dit : http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/DBHammerCurl.html en
http://www.exrx.net/WeightExercises/WristFlexors/DBWristCurl.html
daar goeie manieren voor om dat te trainen .
ik neem aan dat opdrukken op polsen en vingertoppen ook van belang zijn om ze neit alleen sterker maar ook harder te maken.ten tweede . ik wil mijn schenen harder hebben .. lees veel harder. hoe kan ik dit opbouwen zonder me telkens helemaal aan gort te schoppen tegen getape-te bokszakken ? (of andermans schenen). Eigenlijk wil ik mijn schenen zover hebben dat ik wel (semi) voluit iemand voor de schenen kan schoppen en dat ik nog net wel blijf staan ondanks de au en de ander zo iets heeft van laat maar . Hoe doen ?
quote:hahaha, nerd.
Op woensdag 21 januari 2004 10:40 schreef majestic_brew het volgende:[..]
Hmmm ik heb je zeer afgewogen mening op zijn merites beoordeeld en kom tot de conclusie dat je me niet begrijpt. Ongetwijfeld is dit mijn schuld te wijten aan het feit dat ik me waarschijnlijk slecht heb uitgedrukt.
Wat ik wilde zeggen is dat je in noodgevallen deze beslissingen moet kunnen maken en ZONODIG toepassen. Het idee wat ik abusievelijk schetste dat elke aanval gepareerd moet worden met dodelijke of verminkende technieken is, zoals je tercht stelt, flauwekul.
Echter in een straatgevecht is je mentaliteit doorslaggevend. Techniek alleen een hulpmiddel. Angst en Techniek vormen samen een gevaarlijke combiniatie die m.i. kan leiden tot excessief geweld van de verdediger.
En als het echt moet...ja ik krab ook...ik doe op een cruciaal moment ALLES om te overleven.
N.B. Je laatste zin zegt meer over jezelf en hoe jij met mensen communiceert....Ik hoop voor je dat je omgangsmanieren je niet te vaak in problemen brengen.
Sayonara!
Je bedoeld die redelijk dikke wat je op school altijd had ? 1 meter bij een halve meter, en iets van 5 cm dik ?
quote:Maar ik bedoelde eik gewoon iets voor thuis
Op zondag 25 januari 2004 17:55 schreef Je_moedah het volgende:
Die bedoel ik ja
Je kan er eentje kopen...
En bij het opruimen gewoon als jullie daaraandoen. Het werkt iig zeer goed...
quote:
Op zondag 25 januari 2004 18:07 schreef Un-X-PecteD het volgende:[..]
Maar ik bedoelde eik gewoon iets voor thuis
Ik zie mezelf niet al zo;n mat kopen en dan de hele dag die mat opruimen
Dan gewoon op je vingers opdrukken enz...
quote:ach ja, argumenten heh......je hebt ze of je hebt ze niet
Op vrijdag 23 januari 2004 21:02 schreef mister_popcorn het volgende:[..]
hahaha, nerd.
kan je met jiujitsu banden overslaan ?
bv door een judo en een karate achtergrond van geel naar groen in jiu jitsu mits je dan wel alle technieken voor groen onder de knie hebt ? Ik train nu 3 keer in de week. waaronder een vrije training op de zaterdag. En dan is het trainen met een jongen die net zijn blauw gehaald heeft. Die kan me meer dan genoeg bij brengen. Als het kan .. dat overslaan, dan is het wel iets waar ik hard voor wil werken.
Ik zoek een vecht/verdedigings sport waarbij ik me zelf dus leer verdedigen. Dit zowel tegen 1 tegen stander als meerdere. Eventueel de tegenstander leren ontwapenen.
Ik kwam na het lezen van dit topic uit op jiu-jitsu. Is dit een verstandige keuze? Ik heb geen ervaring met andere vechtsporten.
quote:Als je technieken kent.....hangt van je sensei af.....:7
Op donderdag 29 januari 2004 18:38 schreef hmmm_lasagne_ het volgende:
haha .. nouja poging nummer 3 voor deze vraag ..kan je met jiujitsu banden overslaan ?
bv door een judo en een karate achtergrond van geel naar groen in jiu jitsu mits je dan wel alle technieken voor groen onder de knie hebt ? Ik train nu 3 keer in de week. waaronder een vrije training op de zaterdag. En dan is het trainen met een jongen die net zijn blauw gehaald heeft. Die kan me meer dan genoeg bij brengen. Als het kan .. dat overslaan, dan is het wel iets waar ik hard voor wil werken.
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 10:46 schreef realist_ik het volgende:
Bruce Lee imitator.
filmpje
That dude kicks ass!!!
Het meeste effectieve vind ik nog steeds:
Een full contact "staand" vechtsport en
een grond vechtsport.. Zoals MMA
quote:helemaal mee eens.
Op vrijdag 30 januari 2004 17:05 schreef landmark_tower het volgende:
Ik zag net dat mensen karate vrij nutteloos vonden.
Tja, beoefen maar es kyokushin karate.Het meeste effectieve vind ik nog steeds:
Een full contact "staand" vechtsport en
een grond vechtsport.. Zoals MMA
maar ik denk dat er 1 ding veel nuttiger is. Zo nu en dan train ik met een vriend vanmij als volgt: eentje met de rug tegen de muur en de ander valt aan. Telkens een kwartier lang moet je jezelf dus verdedigen. en dan wisselen. Daar leer je iets van. Als je lekker full contact kan trappen en meppen .. heej prima. maar gewoon geen klap vangen is denk ik nuttiger/
quote:JJ is zeker aan te raden. Makkelijke instap en het is naast effectief ook nog eens heel gezond.
Op donderdag 29 januari 2004 19:25 schreef SHERMAN het volgende:
Ik heb ook een vraagje.
Ik heb met veel intresse dit topic door gelezen omdat ik zelf ook weer wil gaan sporten. Ik doe namelijk niks meer nu.Ik zoek een vecht/verdedigings sport waarbij ik me zelf dus leer verdedigen. Dit zowel tegen 1 tegen stander als meerdere. Eventueel de tegenstander leren ontwapenen.
Ik kwam na het lezen van dit topic uit op jiu-jitsu. Is dit een verstandige keuze? Ik heb geen ervaring met andere vechtsporten.
quote:er zijn altijd varianten die wer steviger zijn dan anderen.
Op vrijdag 30 januari 2004 17:05 schreef landmark_tower het volgende:
Ik zag net dat mensen karate vrij nutteloos vonden.
Tja, beoefen maar es kyokushin karate.
quote:Zoek een jiu-jitsu dojo in je buurt en probeer het eens.
Op donderdag 29 januari 2004 19:25 schreef SHERMAN het volgende:
Ik zoek een vecht/verdedigings sport waarbij ik me zelf dus leer verdedigen. Dit zowel tegen 1 tegen stander als meerdere. Eventueel de tegenstander leren ontwapenen.Ik kwam na het lezen van dit topic uit op jiu-jitsu. Is dit een verstandige keuze? Ik heb geen ervaring met andere vechtsporten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |