Zo ja ben ik wel geinteresseerd over wat jij dan denkt dat zeg maar de essentie van dit boek is en in hoeverre ome George de dingen duidelijk zag.
Zelf ben ik nl. van mening dat het boek zo actueel is als maar kan en dat het met de jaren nog meer actueel zal worden.
quote:Nee dat niet... maar het is gewoon een boek waar een hoop in te herkennen valt.
Op woensdag 5 november 2003 23:59 schreef Lexie het volgende:
Volgens mij moet iemand hier een spreekbeurt houden.
quote:op dit moment ben ik op bladzijde 198
Op woensdag 5 november 2003 23:49 schreef Pappie_Culo het volgende:
Iemand hier dit boek gelezen?Zo ja ben ik wel geinteresseerd over wat jij dan denkt dat zeg maar de essentie van dit boek is en in hoeverre ome George de dingen duidelijk zag.
Zelf ben ik nl. van mening dat het boek zo actueel is als maar kan en dat het met de jaren nog meer actueel zal worden.
et lijkt mij dat een goeie schrijver zwaar paranoia is geworde
lijkt me wel lache als et ooit werkelijkheid zou worde en dat die personen et idee uit dat boek hebben gehaald
et idee van de 3 supermachten word idd steeds actueler maar et is niet alsof hij de enigste is die dit voorspelde bijbel bijvoorbeeld...
quote:oh nee een christenfundamentalist! schop hem!
bijbel bijvoorbeeld...
maar zonder dollen waarschijnlijk heeft 80% van de nederlandse bevolking dit boek gelezen ofzo want het staat op alle engelse literatuurlijsten van bijvoorbeeld scholen, tis erg spannend en geeft ook bijzonder wereldvisioen waar altijd wel iets van te herkennen valt.
ik denk wel dat we moeten uitkijken want de privacy en mensenrechten worden niet alleen in amerika en andere verre landen steeds minder gerespecteert maar ook ons kabinet balkenende heeft er een handje van :S
quote:k lees et niet voor school, et scheen gewoon een goed boek te zijn en dat is et dus ook
Op donderdag 6 november 2003 00:15 schreef EnderOnline het volgende:[..]
oh nee een christenfundamentalist! schop hem!
maar zonder dollen waarschijnlijk heeft 80% van de nederlandse bevolking dit boek gelezen ofzo want het staat op alle engelse literatuurlijsten van bijvoorbeeld scholen, tis erg spannend en geeft ook bijzonder wereldvisioen waar altijd wel iets van te herkennen valt.
ik denk wel dat we moeten uitkijken want de privacy en mensenrechten worden niet alleen in amerika en andere verre landen steeds minder gerespecteert maar ook ons kabinet balkenende heeft er een handje van :S
quote:niet 3 rijken maar wel et een worden van landen etc en als je "de bijbel" een ongeldige referentieboek voor oude filosofie vind dan moet je dat zelf maar weten, et is echt niet alsof k dat boek 100x gelezen heb en elk woord wat er in staat op de hoek van de straat sta te predikken
Op donderdag 6 november 2003 00:40 schreef EnderOnline het volgende:
jaja iemand die niet in de bijbel gelooft maar wel aan komt zetten mee dat de bijbel ook zo'n toekomstvisie geeft omdat er ergens in een of ander loos versje iets staat over 3 rijken... kuchchristenkuchfundamentalistkuch
En vanwege dit plan haal je dit topic uit de TTK-kelder????quote:Op dinsdag 7 maart 2006 18:26 schreef Urquhart het volgende:
Het lijkt mij een interessant boek, ik ben van plan het binnenkort ook eens te gaan lezen
quote:Op woensdag 9 juli 2008 12:56 schreef mane het volgende:
Wat betreft het kunnen nagaan van de handel en wandel van iedere burger is het inderdaad wel actueel. De vraag wat met deze gegevens wordt gedaan, is wat mij betreft echter veel interessanter dan de vraag of en hoe het gebeurt. In de jaren '50, toen de middelen veel beperkter waren, werden veel meer mensen systematisch gevolgd dan in de laatste decennia van de 20e eeuw. En in die jaren werden de gegevens ook vaker gebruikt om mensen op te pakken en te vervolgen. Denk alleen al aan al die archieven van de Stasi, maar ook aan de spionage werkzaamheden van de BVD in ons eigen land, de heksenjacht op communisten in de VS en natuurlijk de vervolging van dissidenten in de Sovjet-Unie.
Het enge is natuurlijk vooral dat je nooit precies weet wat ze met al die gegevens doen. Het feit dat ze nu over zoveel gegevens kunnen beschikken, vind ik ook wel weer een geruststelling: er is nu zo'n overweldigende hoeveelheid informatie beschikbaar dat overheden door de bomen ook het bos niet meer zien. Ze hebben abslouut niet de mensen of de middelen om ook veel met die gegevens te doen. Als je bedenkt hoe beperkt de mankracht van een AIVD is bijvoorbeeld dan stel ik me daar niet al teveel bij voor.
Als het gaat om totalitaire regimes, dan denk ik dat de opkomst van dergelijke politieke systemen gekoppeld aan een ideologie waarbij één leider (Big Brother) als een God vereerd wordt, wel echt hoorde bij het begin van de twintigste eeuw. De waarschuwing die Orwell tegen dit soort regimes wilde afgeven, en de ware aard die hij genadeloos liet zien, is door de geschiedenis alleen maar bevestigd. Niet zoveel mensen zullen nog kunnen geloven in de heilsleer die door dit soort regimes/ideologieën wordt verkondigd.
Nee, wellicht niet met de huidige stand van zaken.quote:Op woensdag 9 juli 2008 12:56 schreef mane het volgende:
Niet zoveel mensen zullen nog kunnen geloven in de heilsleer die door dit soort regimes/ideologieën wordt verkondigd.
De mens blijft inderdaad uiterst gevoelig van manipulatie en indoctrinatie, waar die totalitaire regimes het van moesten hebben. Het zal dus nog wel voorkomen, maar ik geloof niet dat de geschiedenis zich op die manier herhaalt. Het herhaalt zich, maar dan in andere vormen. Zo zie ik dat tenminste. In die zin is 1984 aan de ene kant tijdloos, maar aan de andere kant ook juist een typisch product van een periode in de geschiedenis.quote:Op woensdag 9 juli 2008 13:03 schreef Pappie_Culo het volgende:
Hele legers aan psychologen zijn het niet met je eens denk ik. Bovendien heb je maar een klein deel van de mensen nodig om de rest naar je hand te zetten (goed- of kwaadschiks) en kun je met een pak geld de mening van miljoenen mensen kopen.
Ja, daar had ik niet bij stilgestaan nog, die kwaadwillende derden. Ik ben ook wat te naïef en ontwetend om echt in te kunnen schatten waar dat allemaal toe kan leiden.quote:Mijn angst zit hem er meer in dat die systemen niet te beveiligen zijn tegen kwaadwillenden. Hetzij van onze overheid, hetzij een andere. Met toegang tot deze informatie kun je een hoop ellende aanrichten, vooral door met gegevens te knoeien.
Als je ziet hoe mensen nu al in ellende kunnen komen door fraude met ID's en credit cards.... En je telt daarbij op de uiterst secure handelwijze van onze overheden met allerhande gevoelige informatie... Dan zou dat m.i. genoeg moeten zijn om te kunnen raden dat we heel hard de verkeerde kant opgaan.
Volgens mij klopt hier geen hout van: had Hitler veel aanhang onder werklozen?quote:Dat hebben we ook in de jaren dertig gezien met de verkiezing van Adolf Hitler: Als mensen in een hele extreme situatie zitten, dan willen ze extreme personen aan de macht hebben. Ze willen iemand die het meteen oplost. Oók die mensen die heel rationeel zijn en momenteel niet in zouden kunnen denken dat ze ooit daartoe bereid zijn.
Hij beloofde de mensen werk. Dat kregen ze ook bij bijvoorbeeld metaalfabrieken waar oorlogstuig van werd gemaakt.quote:Op woensdag 16 juli 2008 19:35 schreef Apropos het volgende:
[..]
Volgens mij klopt hier geen hout van: had Hitler veel aanhang onder werklozen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |