abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14380829
Waarom zijn er amper Nederlandse bands die op Internationaal nivo meedraaien? En met Internationaal bedoel ik niet dat je ook hits in Belgie hebt, en een paar keer op een festival in Duitsland hebt gestaan.

Waarom zijn er geen Nederlandse bands die bijvoorbeeld ook op de EMA's winnen (en dan niet die neppe-van-te-voren-opgenomen stukjes voor best Dutch act)?

Vooral acts uit Engeland, Amerika en Ierland (over)heersen de meeste charts. Zelf denk ik dat het vooral te maken heeft met de monopoly positie van de grote maatschappijen, die er voor kunen zorgen dat de kleinere landen en artiesten nooit iets op kunnen bouwen. Niet echt fair dus, maar helaas.

Toch zou ik het, als artiest zelf zijnde, graag anders zien. Want het is natuurlijk niet normaal dat die troep die wij ons dagelijks voorgeschoteld krijgen, niet eens kunnen veranderen. En ik heb ook geen zin om als wannabe in LA te gaan wonen om zo maar hopen "ontdekt" te worden.

Ik ben goed maar blijkbaar is er geen kans voor ons Nederlanders, of zie ik het verkeerd?? Wat is jullie visie/mening?

pi_14380864
Di-rect schijnt het lekker te doen in Indonesië.
pi_14380880
Enne, Tiësto dan?
pi_14380902
Do deed het eerst ook goed, maar of ze nu nog scoort Volgens mij niet.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_14380950
Mijns inziens komt dit vooral ook omdat er maar weinig Nederlandse artiesten zijn die echt iets origineels doen, iets waarmee ze ook in Europa zullen opvallen. Kane is bijvoorbeeld een aardig voorbeeld: in Nederland zijn ze groot, maar in het buitenland zit er geen hond op te wachten. Logisch ook, want in elk Europees land kun je wel bands van een vergelijkbaar nivo vinden. Wil je echt internationaal doorbreken, dan zul je toch met iets bijzonders moeten komen.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_14380956
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:00 schreef Toeps het volgende:
Enne, Tiësto dan?
Ondanks dat ik het genre niets vindt, verbaasde het mij (positief) dat een Nederlander die lijst aanvoert (beste DJ). Een goed begin, maar er zijn bijvoorbeeld geen hotte producers of wereldacts die hoge ogen gooien in het buitenland.

Di-rect in Indonesie is zeker niet slecht, maar ze zullen bijvoorbeeld nooit scoren in de US of UK.

pi_14381050
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:03 schreef OutKast het volgende:

[..]

Ondanks dat ik het genre niets vindt, verbaasde het mij (positief) dat een Nederlander die lijst aanvoert (beste DJ). Een goed begin, maar er zijn bijvoorbeeld geen hotte producers of wereldacts die hoge ogen gooien in het buitenland.

Di-rect in Indonesie is zeker niet slecht, maar ze zullen bijvoorbeeld nooit scoren in de US of UK.

Dat zal ook wel komen doordat hun engels niet goed genoeg is.
pi_14381095
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:03 schreef Zander het volgende:
Mijns inziens komt dit vooral ook omdat er maar weinig Nederlandse artiesten zijn die echt iets origineels doen, iets waarmee ze ook in Europa zullen opvallen. Kane is bijvoorbeeld een aardig voorbeeld: in Nederland zijn ze groot, maar in het buitenland zit er geen hond op te wachten. Logisch ook, want in elk Europees land kun je wel bands van een vergelijkbaar nivo vinden. Wil je echt internationaal doorbreken, dan zul je toch met iets bijzonders moeten komen.
Dat denk ik dus niet. Ik denk namelijk dat de muziekindustrie helemaal niet om muziek of originaliteit draait maar om PR.

Robbie Williams is niet origineel, Christina is ook niet origineel, Justin is niet origineel, het zijn de mensen erachter die met het juiste budget er iets moois van kunnen maken. Wat vaak ook niet origineel is. Christina of Robbie's muziek is nou niet echt vernieuwend te noemen.

Kane zou, als ze uit Amerika (LA) kwam ook wereldwijd scoren. Waarom? Omdat ze dan het juiste budget en de juiste videoclipmakers, en fotografen zouden hebben. En ze zouden via MTV en TMF door onze strotten geduwd kunnen worden, als bv een Nickelback, die ook niet echt bijster origineel zijn.

Dus ik denk dat het allemaal gaat om verkopen, en dat de artiesten (ook al zeggen ze zelf van wel) helemaal niet zo belangrijk zijn, maar dat de hype eromheen het geld brengt en niet de muziek. En dat weten de big bosses. gaat robbie moeilijk doen? Hup weg ermee, voor hem 10 anderen die ze via hype groot kunnen maken. Toch? Of ben ik nou heel erg sceptisch?

Overigens ben ik inderdaad ook van mening dat eruit Nederland weinig origineels komt en dat iedereen de "groten" uit Amerika probeert na te doen.

[Dit bericht is gewijzigd door OutKast op 04-11-2003 18:10]

pi_14381234
Het is maar wat je onder 'doorbreken' verstaat. Er zijn in de Nederlandse punk-, metal, jazz- of dance-scene wel aardig wat artiesten die Europese tours doen en dus op bescheiden schaal 'doorbreken', alleen gaat het dan toch om 'muziek in de marge'. Bij Top 40-artiesten, waar inderdaad imago en marketing net zo belangrijk is als de muziek zelf, daar is het inderdaad een ander verhaal. Maar ook daar kan het wel, denk maar aan bijv. 2 Unlimited.
pi_14381441
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:15 schreef Zander het volgende:
Het is maar wat je onder 'doorbreken' verstaat. Er zijn in de Nederlandse punk-, metal, jazz- of dance-scene wel aardig wat artiesten die Europese tours doen en dus op bescheiden schaal 'doorbreken', alleen gaat het dan toch om 'muziek in de marge'. Bij Top 40-artiesten, waar inderdaad imago en marketing net zo belangrijk is als de muziek zelf, daar is het inderdaad een ander verhaal. Maar ook daar kan het wel, denk maar aan bijv. 2 Unlimited.
Inderdaad 2 Unlimited was wereldwijd succesvol, als Top-40 act.

Maar neem mij als voorbeeld. Ik maak pop-muziek, echte popmuziek, ik schrijf en zing alles zelf. Ik produceer het zelf, en het klinkt allemaal best goed. Genoegtalent dus zou je zeggen.Maar toch weet ik al dat ik nooit verder zal (kunnen) komen dat Nederland. Nooit. Zelfs Anouk (ik vindt haar als pop-act heel goed) is alleen in NL groot, terwijl zij wel de ingredienten heeft voor een groot artiest. Waarom gaat dit dan niet?

pi_14382323
Ik denk zelf ook dat de 'muzikale smaak' vaak per land verschilt. Jaren 80-bands waar hier geen mens meer wat om geeft, die zijn vaak in Japan nog razend populair. In Amerika heb je een 'jamband'-scene (met bands als Grateful Dead of Phish) die daar duizenden mensen per optreden weet te trekken, maar in Nederland krijgen ze Paradiso nog niet eens vol. En Robbie Williams of Oasis schijnen in de VS ook niet echt aan te slaan, al zijn er miljoenen tegenaan gegooid om die artiesten daar te marketen en promoten.

Kortom: er zijn allerlei factoren die bepalend zijn voor internationaal succes. Zoals je in je openingspost al terecht stelt is alleen kwaliteit (helaas) niet voldoende om ook echt succesvol te zijn.

Ik zou me daar zelf als muzikant niet door uit het veld laten slaan, uiteindelijk maak je toch vooral ook muziek omdat je het zelf leuk vindt.

pi_14382586
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:59 schreef Zander het volgende:

Ik zou me daar zelf als muzikant niet door uit het veld laten slaan, uiteindelijk maak je toch vooral ook muziek omdat je het zelf leuk vindt.

Ik maak ook in eerste instantie muziek omdat ik het leuk vindt. Heb al zo vaak geprobeerd ermee te stoppen omdat het zo tijdrovend is (ik kan niet meer stoppen als ik eenmaal ergens aan begin).

Maar wat ik gewoon jammer vindt is dat ik denk zelf minstens zo goed te zijn als de gemiddelde pop-artiest (ja het klinkt pretentieus maar als je muziek maakt die jezelf goed vindt, ben al snel van jezelf overtuigd
Alleen weet ik dat ik er nooit mijn brood mee zal verdienen, laat staan miljoenen, terwijl hun vaak met minder nog een hoop verdienen of ver komen. Dus vindt ik het jammer dat LA niet inNL is, als je begrijpt wat ik bedoel. Het verhoogt je kansen aanzienlijk.

Vroeger had in namelijk de illusie dat als je goed was je er toch wel zou komen.....

dinsdag 4 november 2003 @ 19:11:57 #13
13973 ranja
image means nothing
pi_14382643
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:24 schreef OutKast het volgende:

Maar neem mij als voorbeeld. Ik maak pop-muziek, echte popmuziek, ik schrijf en zing alles zelf.

Mjah, de vraag is natuurlijk ook of je het (eerst) in Nederland zal gaan maken?

Verder valt het denk ik wel mee. Ok, Kane zit niemand op te wachten in het buitenland (overigens in nederland ook niet iedereen, ik noem geen namen) maar een band als Bettie serveert heeft in de VS toch wel een redelijke schare fans. In absolute aantallen waarschijnlijk meer dan in NL maar relatief gezien valt het ook niet tegen... ik ken soms amerikaanse bands die amerikanen niet of vrijwel niet kennen. Behalve Bettie, nou ja, je hebt natuurlijk Golden earring en Shocking blue die in de VS groot zijn geweest... opvolgers hebben die weer niet gehad.
Ook in de UK zijn een aantal nederlandse bands best wel bekend. Seedling bijvoorbeeld.
Ok, het is niet veel (al zijn er vast meer voorbeelden te bedenken maar ik heb even haast) maar niet zo treurig als je in je opening beschrijft. Tenzij je inderdaad een amerikaanse top 10 hit wilt scoren. Maar daar hebben zelfs engelsen problemen mee zoals Zander ook al schreef.

pi_14383079
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 19:11 schreef ranja het volgende:

[..]

Mjah, de vraag is natuurlijk ook of je het (eerst) in Nederland zal gaan maken?

. Tenzij je inderdaad een amerikaanse top 10 hit wilt scoren. Maar daar hebben zelfs engelsen problemen mee zoals Zander ook al schreef.

Of ik "het" in NL zou maken weet ik ook niet, dat is ook niet van belang. En dat is nou gelijk wat ik bedoel, je moet het eerst hier maken en dan mag je misschien naar het buitenland, maar er wordt niemand uit NLgelijk met z'n debuut in de States of UK gedropt.

Een Amerikaanse top-10 hit zou leuk zijn. Maar ik dacht er aan omdat ik naar de artiesten lijst van de EMA zat te kijken en het waren alleen maar Britten en Amerikanen, terwijl het de EUROPEAN Music Awards zijn, en niet de English and American Wards.

pi_14383295
Tasha's World
pi_14383909
Het hangt er denk ik ook een beetje mee samen of je bij een groot (internationaal) label zit imo.

Ik denk bijvoorbeeld dat de Heideroosjes (hoewel ik er niet gelijk een enorme liefhebber van ben) het behoorlijk goed hebben gedaan door Epitaph als label te fixen. Zij doen het in de V.S. volgens mij best aardig.

Take no prisoners... take no shit!
  dinsdag 4 november 2003 @ 19:59:29 #17
64256 Demol
Lucid Dreamer
pi_14383960
Gerard Joling schijnt het ook goed te doen in Thailand
Free Your Mind
pi_14384234
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 19:57 schreef Dave_Mustaine het volgende:
Het hangt er denk ik ook een beetje mee samen of je bij een groot (internationaal) label zit imo.

Ik denk bijvoorbeeld dat de Heideroosjes (hoewel ik er niet gelijk een enorme liefhebber van ben) het behoorlijk goed hebben gedaan door Epitaph als label te fixen. Zij doen het in de V.S. volgens mij best aardig.

Maar dan rijst de vraag, wat doet dat label voor jou dan? Want Krezip zit bv bij Warner maar hun worden buiten de Benelux ook niet gereleased, ondanks dat Warner huge is...
  woensdag 5 november 2003 @ 03:32:51 #19
9030 Mr.Black
sucks to be me
pi_14393410
Als je als band wil 'scoren' in het buitenland (verschrikkeliijk woord) dan moet je toch echt met een marketing campagne beginnen.. In Nederland bouw je het beetje bij beetje op maar je gaat als grote band niet meer in kleine zaaltjes in het buitenland spelen..

Niet dat er op dit moment bands in Nederland zijn die de moeite waard zijn en enigzins opvallen door hun creativiteit en originaliteit.

En aan outkast; Als je goeie muziek maakt en daar trots op bent en het als uitlaatklep kan gebruiken is dat toch al heel mooi.. Herkenning en roem is natuurlijk waar iedereen van droomt maar is meestal afhankelijk van dingen die niks met jezelf te maken hebben..

Don't love if you want to die in peace.
  woensdag 5 november 2003 @ 08:22:38 #20
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_14393854
Candy Dulfer doet het aardig hoor in de VS en Japan
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')