Ik heb de Zodiac 2 aangeschaft als gameconsole en ik zie het dan ook als een overstap van de GBA SP naar een next-gen handheld die 3d graphics kan weergeven. Ik heb nooit de behoefte aan een PDA gehad en zie deze functionaliteit als een leuke en handige extra, maar kan dus geen vergelijkingen trekken met andere PDA's. Mijn oordeel is dan ook voornamelijk gebaseerd op vergelijkingen met de Gameboy Advance.
Ik heb de Zodiac2 in mijn bezit sinds 11 december. Daar heb ik wel heel lang voor moeten wachten; sinds het moment dat ik tot aanschaf besloot (toen nog Helix geheten) tot het moment dat hij door GLS aan de deur werd bezorgd waren er 5 maanden verstreken, maar het was het wachten waard.
Zoals bekend is de Zodiac alleen in de VS verkrijgbaar, en zelfs vooralsnog uitsluitend via de website van Tapwave. In Nederland zal het apparaat zelfs niet eerder dan eind volgend jaar verkrijgbaar zijn en het is maar de vraag of het apparaat hier zal slagen aangezien tegen die tijd de release van de beruchte portable van Sony gepland staat; de PSP.
Als je besluit een Zodiac te willen importeren kan dat op 2 manieren, via e-bay (een trusted tussenpersoon, kosten $35) of via www.americangoodies.com (kosten onbekend). Voor de verzendkosten ben je zo'n 60 dollar kwijt en voor de importrechten ook zoiets.
Er zijn 2 uitvoeringen van Zodiac; de Zodiac1 en de Zodiac2. De Z2 heeft 128 mb intern geheugen heeft waar de Z1 er 32 heeft. Bij beide uitvoeringen is 12mb gereserveerd voor het systeemgeheugen. De Z1 is uitgevoerd in donkergrijs en de Z2 is pikzwart. De prijs is respectievelijk $299 en $399. Het is nog niet bekend wat de Zodiac gaat kosten in Nederland, maar vermoedelijk is het importeren goedkoper. Zoals gezegd koos ik voor de Zodiac2 en hieronder mijn ervaringen.
- vormgeving:
Het apparaat is een lust voor het oog. De case is volledig van aluminium en ligt als een blok in de hand. Ik vond hem wel een tikkeltje zwaar maar dat is niet iets waar je last van hebt. Hij is ongeveer even groot als de originele Gameboy Advance maar veel platter.
-controls
De Zodiac is de eerste handheld die voorzien is van een analoge controller. Het is een soort bal met een rubbertop die tevens ingedrukt kan worden. Er zijn problemen gemeld met deze controller, zo zou hij na een tijd uit zichzelf naar rechts gaan sturen maar gelukkig heb ik dit nog niet meegemaakt. Ik maak niet echt gebruik van het analoge aspect; ik betrap mijzelf erop toch tap-tap-tapsgewijs te sturen in plaats van zachter of harder, al naar gelang de bochten die je moet nemen, maar mijn ervaring met deze joystick is toch vele malen beter dan die met de traditionele d-pads zoals je die op de GBA vindt. Rechts van het scherm vind je 4 cirkelsgewijs geplaatste buttons en links en rechts vind je schouderbuttons. Schouderbuttons zijn vaak lastig te bedienen en kunnen kramp veroorzaken, maar bij de Zodiac is dat niet het geval, ze liggen juist heerlijk in de hand. Bovendien zijn ze redelijk lang, dus je kunt ze op meerdere plaatsen indrukken zodat ze ook geschikt zijn voor mensen met kleinere of grotere handen.
Verder is het apparaat voorzien van een home button, waarmee je je huidige applicatie verlaat om naar het hoofdscherm te gaan, een functiebutton, een bluetooth button en en natuurlijk een powerknop, waar ik later nog op terug zal komen. Al met al zijn alle controllers duidelijk op weloverwogen posities geplaatst en allemaal gaan ze vloeiend op in het fraaie design.
En last but not least de stylus. De stylus is de fijnste manier van navigeren, ook omdat ik nog geen manier heb ontdekt om alle functies uit te kunnen voeren met alleen de functieknoppen. De stylus is net als het apparaat zelf uitgevoerd in aluminium. Er zijn een aantal games die je kunt spelen met de stylus en met name Warfare inc, een RTS game, is een verademing met de stylus. Je kunt eenvoudig over de kaart navigeren, een range troepen selecteren en verplaatsen enz.
De stylus kan aan de achterkant van het appraat in een sleuf geplaatst worden, iets wat ik niet echt ideaal vind aangezien je je Zodiac ondersteboven moet houden om deze eruit te halen. Het is overigens aan te raden om een pak extra styli erbij te bestellen, want als je hem kwijt raakt heb je een probleem!
- display
Het scherm waar de Zodiac mee uitgerust is natuurlijk de grootse eye-catcher met z'n resolutie 480x320 pixels. Wanneer je de Zodiac voor de eerste keer aanzet krijg je idee dat je naar een dummy zit te kijken want het scherm is zo stil en strak dat dat het lijkt of er een voorbedrukt papiertje over de display is geplakt. Het scherm is evenredig verlicht en zelfs op het laagste contrast is alles nog goed zichtbaar. Voor games is zo'n scherm natuurlijk een absoluut voordeel en het streeft de GBA op dit gebied dan ook op alle fronten voorbij.
- software
De Zodiac is uitgerust met diverse palm applicaties zoals datebook, wordsmith en allerlei andere apps om je leven georganiseerd te houden. Maar interessanter is het meegeleverde Stuntcar Extreme, een 3d racer die exclusief voor de Zodiac zou zijn ontwikkeld maar inmiddels ook op andere platforms is aangekondigd, zoals de N-Gage en diverse Pocket Pc's. Voordeel is wel weer dat er met alles platforms gemultiplayed kan worden.
De FPS van dit spel viel me enigzins tegen, temeer omdat het filmpje dat Vasara aanbiedt op hun site duidelijk getuned is om het soepeler te doen voorkomen dan het daadwerkelijker is. De drawdistance in dit spel is ook wat aan de lage kant.
De FPS gaat echter wel drastisch omhoog wanneer de cockpitview is geactiveerd. Dit viewpoint heeft dan ook mijn voorkeur boven die van de camera achter het voertuig. De tracks zijn wat kort maar verder is het een heel aardig spel, waarin het aankomt op tienden van seconden wil je de vereiste winst en voortgang boeken. De besturing is bijzonder fijn met de joystick (met force feedback!) en ik al ben al aardig wat uurtjes zoet met dit spel.
Ik heb begrepen dat de huidige X-Forge 3d software-engine nog geen gebruik maakt van de ingebouwde Yamaha geluidsprocessor. Indien dat in de toekomst wel het geval is komt er meer CPU tijd beschikbaar voor de 3d graphics wat weer tot betere details, FPS en drawdistance zou kunnen leiden.
Tegenwoordig komen er op de GBA druppelsgewijs 3d games uit. Met name NFS Underground laat zien dat de GBA met zijn inferieure specs behoorlijke 3d kan neerzetten dat ook nog eens soepel draait. Welliswaar zijn de resolutie en de details onder de maat maar het geeft wel aan dat handige developers het onderste uit de kan kunnen halen. In die context denk ik dat de Zodiac vele malen beter zal kunnen presteren dan wat we tot dusver zien zodra de developers meer resultaat eruit weten te persen. De toekomst zal het uitwijzen.
Naast het meegeleverde SCE heb ik zoals gezegd Warfare Inc aangeschaft. Real Time Strategy is niet echt mijn favoriete speltype maar WFI bevalt me desondanks heel goed. De missies zijn interessant en pittig en ook grafisch ziet het er allemaal goed uit, maar het is dan ook een 2d spel wat verder niet al te veel inspanning van de processor vraagt.
Natuurlijk wint de GBA het met zijn enorme lijst releases van de Zodiac. Het aanbod aan games is minimaal en het is wachten op support van grote ontwikkelaars als bijvoorbeeld EA games. Voorlopig staan er slechts een paar nieuwe titels voor de Zodiac gepland en het is nog maar de vraag of die ook buiten de VS te krijgen zullen zijn, want met de games die tapwave zelf op hun site aanbiedt, zoals Spyhunter, is dat niet het geval. Dat gaat afhangen van het feit of de ontwikkelaar het spel zelf wel of niet op hun site te koop (mogen) aanbieden.
Naast de games kun je op de Zodiac diverse mediatypes afspelen, zoals mp3 bestanden met de meegeleverde mp3 speler en ook video behoort tot de mogelijkheden. Het is nog wachten op een speler die de specs van de Zodiac volledig gaat benutten en fullscreen kan afspelen. MMplayer heeft de beste kansen. De 2 SD slots in de Zodiac komen bij dit aspect goed van pas, een kaartje van 256mb, wat een kleine 80 euro kost, heeft ruimte voor zon 3 uur film, mits juist gecomprimeerd. Je zou dus in theorie 6 uur film bij je kunnen dragen, of zelfs dubbelzoveel op 2 512mb kaartjes.
De externe software die meegeleverd wordt, Palm Desktop, is eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Met dit programma beheer je alle aspecten van je Zodiac. Zo kun je bijvoorbeeld op je pc je agenda invullen, of mp3 bestanden en afbeeldingen klaarzetten. Vervolgens wordt met een druk op de knop alle informatie naar je Zodiac doorgesluisd. Ook games en software installeer in de meeste gevallen via je Palm Desktop.
- geluid
De Zodiac is uitgerust met 2 speakers en speelt stereo. Voor games is het geluid meer dan voldoende en muziek klinkt ook heel behoorlijk, maar je kunt natuurlijk ook geen wonderen verwachten van zulke kleine speakers. Op de bijgeleverde koptelefoon klinken mp3s wel goed en bovendien zeer hard. Er is een mogelijkheid tot bass-boost op de koptelefoonuitgang. Via de headphone jack kun je natuurlijk ook de zodiac op een installatie aansluiten. Ik heb dat nog niet uitgeprobeerd maar het zal ongetwijfeld goede resultaten opleveren.
- Batterijen, charger en hotsynckabel
De Zodiac is uitgerust met 2 accu's van 1540mah. Wat mij opviel is dat je de Zodiac niet "boot" als je hem na het uitschakelen weer aanzet maar terugkomt waar je gebleven bent. Hij staat dus in een soort slaapstand. Dit heeft natuurlijk voordelen want zo kun je midden in je bezigheden de Zodiac uitschakelen en direct weer terugkeren naar waar je gebleven bent, maar het nadeel is dat ook als het apparaat uit staat er toch stroom wordt verbruikt. Het zal minimaal zijn, maar wanneer je je Zodiac bijvoorbeeld op reis volgeladen in je koffer stopt haal je hem er gedeeltelijk ontladen weer uit. Ik had dan ook graag een shutdown functie gezien zodat het apparaat ook echt uitgezet kan worden. De batterijduur hangt verder van verschillende factoren af zoals schermcontrast en geluidsvolume, en het afspelen van een video zal meer vermogen vereisen dan bijvoorbeeld het lezen van een e-book. Ik constateer na een uurtje Warfare Inc zo'n 20% batterijverlies. Al met al schat ik dat je 5 uur optimaal gebruik van je Zodiac kunt maken voordat deze weer moet worden opgeladen. Niet echt ideaal voor lange trips, en de GBA presteert op dat gebied dan ook beter, maar dat is natuurlijk ook weer logisch omdat dit apparaat veel minder stroom verbruikt. Voor PDA begrippen zullen de batterijen best lang meegaan maar persoonlijk vind ik het tegenvallen, want voor mij is een handheld toch in de eerste plaats om mij op lange reizen en vakanties bezig te houden. Daartegenover staat dan wel weer een korte oplaadtijd. 2 uurtjes en de batterijen zijn weer helemaal vol.
De charger prik je aan de onderkant van de Zodiac. Aan de bovenkant was handiger geweest maar begrijpelijk is hier geen ruimte meer omdat daar de 2 sd slots zitten. Veel mensen melden dat de charger nogal slecht aansluit maar persoonlijk is mij dit niet opgevallen. Hij zit er niet echt superstevig maar het voldoet, mits je je Zodiac met rust laat. Deze charger kun je weer verbinden aan een USB kabel om te syncen met de Palm Desktop. Dit werkt allemaal naar behoren.
- extra's
De Zodiac is voorzien van een leren schermflap die eenvoudig er af te halen is. Het is inderdaad weinig fraai maar wel functioneel, er komt geen stof op je scherm en de boel blijft beschermt als je hem niet gebruikt. Wel is het aan te raden een screenprotector op je scherm te bevestigen omdat de flap je scherm kan beschadigen bij intensief gebruik. Verder heb ik een case erbij gekocht die in 2 uitvoeringen komt, de gewone en de De Luxe. Beide cases zijn uitgevoerd met klitteband die je op de onderkant van je zodiac moet plakken, iets wat natuurlijk niemand doet. De De Luxe is groter en met meer vakken, tevens moet je je zodiac hierin met een soort riemen vastleggen. De case die ik heb is gelukkig eenvoudiger uitgevoerd en daar past mijn zodiac prima in. Overigens krijg je de case er gratis bij als je rond de kerst een zodiac besteld.
- conclusie
De Zodiac is een Handheld met veel potentie. Wat ik het interessantste eraan vind is dat het de eerste gameconsole is met een Palm besturingssysteem zodat er naast de kant en klare games naar hartelust software op kan worden geinstalleerd, en het aanbod hierin is gigantisch. Wanneer het aantal kopers groeit zal er meer aanbod in Zodiac toegeruste software komen, zoals bijvoorbeeld een ideale divx-player. Gezien de ideale controls en de grafische processor word er vooral op het gebied van emulators veel verwacht van de Zodiac. Het zelfde geldt natuurlijk voor de games, maar het blijft de vraag of de Grote Namen mee zullen gaan werken. Vooralsnog wint de N-Gage het op dit gebied. Maar als je gewoon een krachtig minicomputertje wilt met ideale gamecontrols en de beste specs die je momenteel kunt krijgen, en dan is de Zodiac een absolute musthave.
[Dit bericht is gewijzigd door err op 16-12-2003 11:32]
quote:dat weet ik dus niet maar een paar uur zal het niet zijn want hij moet me nog terugmailen over de prijzen van verzenden met ups.
Op dinsdag 16 december 2003 11:14 schreef kepler het volgende:[..]
voeg mij maar toe, msn staat hierboven nog wel.
Wat is zometeen, alsin een paar uur of een paar dagen?
maar voor het einde van het jaar hoop ik hem toch wel binnen te hebben
quote:weet je nou al of ie naar jou of naar mij wordt gestuurd?
Op dinsdag 16 december 2003 11:57 schreef sp3c het volgende:[..]
dat weet ik dus niet maar een paar uur zal het niet zijn want hij moet me nog terugmailen over de prijzen van verzenden met ups.
maar voor het einde van het jaar hoop ik hem toch wel binnen te hebben
quote:dat ga ik ff navragen, maar lijkt me geen probleem.
Op dinsdag 16 december 2003 10:59 schreef kepler het volgende:[..]
ik zit nu op de TU, dus heb geen msn
maar kan je dat domein ook laten omzetten naar een .nl?? Dat is wel handig dan...
quote:bevalt super. Zit voornamelijk WI te spelen maar daar ben ik geloof ik te simpel voor want ik word in no-time in de pan gehakt door boosaardige aliens (level 6 ofzo)
Hoe bevalt de Zodiac verder??? Nog geen problemen met de controller?
verder...zie review =D
quote:naar mij als het goed is, hij zou met mijn adresgegevens gaan kijken wat het kost maar daar heb ik nog geen reactie over.
Op dinsdag 16 december 2003 11:59 schreef err het volgende:[..]
weet je nou al of ie naar jou of naar mij wordt gestuurd?
vanavond nog maar is een mailtje sturen
quote:hoeveel ben je nu in totaal kwijt geweest aan de Zodiac? Qua kosten dan?
Op dinsdag 16 december 2003 12:01 schreef err het volgende:[..]
dat ga ik ff navragen, maar lijkt me geen probleem.
[..]bevalt super. Zit voornamelijk WI te spelen maar daar ben ik geloof ik te simpel voor want ik word in no-time in de pan gehakt door boosaardige aliens (level 6 ofzo)
verder...zie review =D
quote:ongeveer 450 euro, incl verzenden en importrechten
Op dinsdag 16 december 2003 13:05 schreef kepler het volgende:[..]
hoeveel ben je nu in totaal kwijt geweest aan de Zodiac? Qua kosten dan?
iemand verder mijn review nog gelezen?
quote:goeie review, maar dat wist ik allemaal al
Op dinsdag 16 december 2003 14:18 schreef err het volgende:[..]
ongeveer 450 euro, incl verzenden en importrechten
quote:valt in principe nog mee door die goedkope dollar
Op dinsdag 16 december 2003 14:18 schreef err het volgende:[..]
ongeveer 450 euro, incl verzenden en importrechten
quote:kansloos apparaat, kan toch niet tegen Nintendo op
*dikke knipoog*
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 14:35 schreef sp3c het volgende:[..]
valt in principe nog mee door die goedkope dollar
[..]kansloos apparaat, kan toch niet tegen Nintendo op
*dikke knipoog*
voor het internationaal downloaden van software heb je immers geen stapels papieren nodig voor zover ik weet en ze weten dat Matt veel units overzee heeft geshipped ... elke cent is er 1 richting een euro
quote:kun je er geen Europese (linkje naar de store van tapwave iig) bij proberen te regelen als je toch aan het poken bent met email, dan zitten we iig dichter op de m00lah
Op woensdag 17 december 2003 11:52 schreef err het volgende:
k,ijk..tis niet zo moeilijk Y)http://www.ucpzone.com/zodiac.html
quote:iek niet begraaip...linkje naar een eu store regelen?
Op woensdag 17 december 2003 12:03 schreef sp3c het volgende:[..]
kun je er geen Europese (linkje naar de store van tapwave iig) bij proberen te regelen als je toch aan het poken bent met email, dan zitten we iig dichter op de m00lah
quote:dat is wel hoog gegrepen, maar wel cool
Op woensdag 17 december 2003 12:03 schreef sp3c het volgende:[..]
kun je er geen Europese (linkje naar de store van tapwave iig) bij proberen te regelen als je toch aan het poken bent met email, dan zitten we iig dichter op de m00lah
quote:nou net als Zodiacgamer.
Op woensdag 17 december 2003 12:08 schreef err het volgende:[..]
iek niet begraaip...linkje naar een eu store regelen?
maar zoals keppler zegt is dat misschien nog wat te hoog gegrepen.
quote:nee dat mensen op een banner bij ons van tapwave spellen kunnen kopen
Op woensdag 17 december 2003 13:18 schreef kepler het volgende:[..]
dat is wel hoog gegrepen, maar wel cool
dat wij spellen voor hun gaan verkopen? bedoel je toch?
maar dan zullen we eerst heel wat content moeten hebben idd en geen linkjes naar google
quote:zodiacgamer en tapland hebben een vast bedrag voor die banner ontvangen, meer niet...geen percentages etc. Ik denk dat tapwave tzt ook bij ons zal aankloppen met hun banner,,,,
Op woensdag 17 december 2003 17:15 schreef sp3c het volgende:[..]
nou net als Zodiacgamer.
Ik neem aan dat hun een persoonlijke account krijgen en dat iedere keer dat iemand via die banner van hun iets besteld er cash naar Zodiacgamer gaat oid.maar zoals keppler zegt is dat misschien nog wat te hoog gegrepen.
btw, adres is nu
het nog niet bepaalde .nl domein zal hier straks naar verwijzen, forum komt er later ook bij...
spec, al geregistreerd daaro? zie mail
anyways ik begin een beetje cranky te worden, Matt heeft nog steeds niet gereageerd ivm mijn order en de kosten van ups, ik mag hopen dat hij me niet gaat lopen naaien
quote:tis een informatieve site met veel info en kan gelden als bronvermelding...
Op vrijdag 19 december 2003 13:16 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ietsjes minder spammerig als het kanHet is idee is zeker goed, en ik zal ook zeker mezelf aan gaan melden daar.
quote:
Wederom slecht nieuws voor de internationale Zodiac bezitters; Interstellar Flames van Xen Games is uit voor de Zodiac maar uitsluitend verkrijgbaar van de website van Tapwave. Een email naar Xen Games is inmiddels onderweg.
http://www.ucpzone.com/zodiac/
het is iig uit en dat is dan weer goed nieuws, kost maar 10 euro ![]()
filmpje van zodiacgamer.com
quote:jammer dat tie niet hier uit komt
Op vrijdag 19 december 2003 13:55 schreef sp3c het volgende:
vooruit dan
[..]het is iig uit en dat is dan weer goed nieuws, kost maar 10 euro
filmpje van zodiacgamer.com
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |