Wie had je het liefst uit willen nodigen om op 25 oktober in de Heineken Music Hall samen iets te doen? Zoals nu met Steve Helstrip en Birgit?
Ik had heel graag iets met Donna Summer en Moby willen doen. Maar ja, het blijft toch lastig om met Amerikanen te werken... Lawyer hier, lawyer daar... laat dan maar!
Laat je je meeslepen door je gevoel in een set of prepareer je elke plaat zorgvuldig en probeer je zo nauwkeurig mogelijk de set te draaien?
Nee, ik laat me eigenlijk altijd inspireren door het publiek. Als ik een set helemaal tot op de plaat zou voorbereiden, zou ik geen vrijheid hebben. Als 't publiek dan harder zou willen en mijn plaat zegt softer, dan ben ik de lul....
Het volgende stond in de afgelopen MixMag :
"Trance had become a dirty word. Thanks to Ian Van Dahl, Lasgo, Flip 'N' Fill and DJ Sammy, a generation of kids has grown up thinking trance is the shittiest music since country and western." - Paul van Dyk
Ben je het hier met Paul over eens? En hoe sta jij tegen over de 'dertien in een dozijn hitjes trance makers', wat vind je ervan?
Ik ben 't zeker met Paul eens. Door de vercommercialisering van een muziekstijl door de platenindustrie, kan een stijl de verkeerde reputatie krijgen. Op een gegeven moment, werden de DJ Sammies van deze wereld door de platen industrie verkocht als trance. Omdat trance op een zeker moment wel degelijk cool was. Uiteindelijk is dat natuurlijk geen trance, maar pure commerciele dance/pop...
Hoe kijk je tegen de Gabber/Hardcore scene aan? En luister je nog wel eens hardcore muziek?
Ik vind de hardcore scene erg ok. Ik ben zelf geen fan van de muziek, maar ik kijk meer naar de openmindedheid van het hardcore publiek. Ze staan voor een hoop dingen open, maar op 1 voorwaarde... Het moet loeihard zijn!
Hoe kwam je precies met het gabber/hardcore genre in aanraking? En hoe met muziek in het algemeen?
Ik heb mijn eerste plaatjes jaren geleden bij Mid-town uitgebracht, wat toen het Mekka van de hardcore was. Mijn eerste platen waren dan wel geen hardcore, maar ik was wel erg nieuwsgierig om te weten hoe hardcore gemaakt werd. Ik ben dus gewoon gaan experimenteren en toevallig vond DJ Paul Elstak die tracks erg ok. Wel begreep ik dat ik samen met Robert-Jan Smit, John Matze en Rene de Ruyter een van de grootste hardcore classics ooit heb gemaakt; Tellurians - The Navigator.
Ik ben altijd al bezig geweest met muziek. Al sinds mijn negende zat ik aan de radio gekluisterd en zat ik naar de SoulShow te luisteren. Toen besefte ik dat ik ook de muziek in wilde. Ben toen langzaam begonnen om van mijn zuurverdiende auto-was-geld platen te kopen en kwam zo in aanraking met DJs. Toen voor wat apparatuur gespaard en voila... het eerste plaatje was er. Maar dit is al wel twaalf jaar geleden. Toen was 't nog wat makkelijker.
Met welke andere producer zou je graag een keer willen samenwerken?
Dat is erg moeilijk, want er zijn er zoveel. Misschien een keer iets doen met Vangelis?
Met welke grote artiest zou je graag nog willen samenwerken?
Donna Summer?
Wat is je favoriete nummer (van een andere artiest)?
Er zijn echt een heleboel platen die ik te gek vind, maar als je vraagt wat één van mijn favoriete danceplaten is, dan moet ik zeggen Chicane - Autumn Tactics (Thrillseekers remix)
Hoe was het om in een Concorde te vliegen?
De Concorde is heel smal en laag van binnen en zeker niet comfortabel. Maar het is echt heel cool als je de gezagvoerder hoort zeggen: "From the flightdeck... We've now reached our cruising altitude of 20.000ft. (2 keer zo hoog als een normaal vliegtuig) ... In one minute from now, I'm gonna start the afterburners, and we will reach supersonic speed within one minute after that" Je wordt dan een beetje in je stoel gedrukt, mach 2, buiten is de lucht bijna zwart omdat je zo hoog zit en je ziet de bolling van de aarde en tweeenhalf uur later sta je in Parijs. De vlucht vanuit New York naar Parijs duurde drie uur in totaal. En het eten is zoiets als kreeft in een truffel/wijn saus met kaviaar enzo. Echt bizar. Jammer dat 'ie niet meer vliegt...
De videoclip van "Rock Your Body" is een staaltje van goed gemonteerde beelden die perfect aansluiten bij het ritme van de muziek. Wie heeft deze clip voor je bedacht en uitgevoerd en heb je zelf ook ideeën over videoclips?
De clip voor RYBR is gedaan door Eboman. Hij is een beeldkunstenaar uit Amsterdam en heeft echt kijk op bizarre dingen. We hebben hem gevraagd, omdat we weer eens iets origineels wilden hebben voor op TV... Vaak begint een videoclip met een idee en eindigt dan beter omdat er meer ideeen van andere mensen bij komen, waaronder ook van mij. De clip van "Punk" was wel grotendeels mijn idee.
Rock Your Body Rock, en Right Of Way . Zit er een diepere betekenis achter de titels?
Rock Your Body Rock was meer zo van: ik wil weer eens iets ruigs maken en niet zo zweverig, wat je de laatste tijd te veel hoort in de trance. Bij RYBR gaat het gewoon om dansen!!! Right Of Way zegt meer iets over het stereotyperen van mij als artiest. Ferry Corsten? Oh dat is toch die trance DJ? NEEE, ik doe veel meer dan dat en Right Of Way (voorrang in 't Engels) zegt eigenlijk kijk eens naar al die andere dj/producers wat die doen, en kijk eens hoeveel meer ik hier doe...
Wat vind je van tranceproducties die alleen maar software-matig zijn gemaakt? Vind je die een mindere "feel" hebben dan producties die uit samplers/en synths komen rollen?
Ik kan meteen horen als iets alleen met software is gemaakt. Vaak mist 't gewoon een hele vette dynamiek en klinkt het allemaal erg steriel... Ik gebruik ook zeker software, maar ik mix 't wel met hardware synths. Daarom klinkt 't toch net wat rauwer.
Stel: het genre trance bloedt dood (nauwelijks voor te stellen, maar toch), de muziek die jij leuk vindt om te maken wordt door niemand meer geluisterd en de fans blijven weg. Zou je dan doorgaan met produceren, of kies je ervoor om je aan te passen aan de vraag?
Ik ga zoiezo mijn eigen weg. Het is niet zo dat ik trance maak omdat er zoveel vraag naar is. Ik ben begonnen met trance omdat ik 't leuk vond. Toen ik ermee begon, wist nog niemand wat trance was. Nu ben ik bezig met dingen zoals Rock Your Body, Rock... was voor veel mensen ook ff wennen. Maar nu ook zeker gewaardeerd. Dus ik maak me niet zo zorgen...
Heb je toevallig zin om een track speciaal voor Fok! te maken ?
En hoe zou je hem noemen?
Zou wel een uitdaging zijn, He? Let's Fok, I wanna rock your body rock...
Vind jij hardware essentieel voor het tot stand komen van vette tracks, of geloof je dat er in de toekomst steeds vaker gekozen gaat worden voor software? Ik bedoel hiermee zaken zoals VST plug-ins (i.c.m. Cubase/FruityLoops en andere sequencing software), maar ook programma's zoals bijv. Reason? Om een lang verhaal kort te maken: maakt de hardware uiteindelijk plaats voor software in de nabije toekomst?
Ik raad het nu nog niet aan om alleen maar software te gebruiken, maar ik weet zeker dat er over een jaar of 2,3 geen verschil meer is in sounds uit een softsynth of een hardsynth...
Ik weet je bent getrouwd, wat vindt mevrouw Corsten eigenlijk van jouw werk? Je bent veel weg, veel aantrekkelijke vrouwen op het feestje... Of gaat ze mee ?
Lia gaat vaak mee en is erg betrokken bij wat ik doe. Zij regelt ook mijn boekingen. Gelukkig gaat ze wel heel goed om met het groupie tafereel...
Welke eisen stel je voor, tijdens en na een optreden? Overnachtingen in een 5-sterren hotel incl. 13-gangendiner, vervoer per royal class prive vliegtuigen, champagne met dozen belgische bonbons, vers geplukte bloemblaadjes die over je heen gestrooid worden, een rode loper van satijn.... Of zeg je: Ik kom met eigen vervoer, wil vooraf graag een patatje pinda met een kaassoufleetje, tijdens m'n set betaal ik voor m'n colaatjes en achteraf slaap ik op eigen kosten in de plaatselijke jeugdherberg?
Ik zal het eerlijk zeggen: Een mix van alletwee! Als ik gewoon in een lekker schoon comfortabel hotel kan crashen, ben ik al blij. Op zich is er ook niets mis met een patatje pinda en een soufleetje. Maar als we 't over vliegen gaan hebben, wil ik wel gewoon business class vliegen. Kijk, als ik nou maar een keer in het buitenland zou draaien, zou 't anders zijn, maar ik zit wekelijks in een vliegtuig. Dan wil je gewoon lekker zitten... en bovendien draai ik gewoon beter als ik lekker uitgerust ben... ennuh een glaasje water is al goed, hoor!
Wat vind je leuker, produceren of draaien?
Is moeilijk te zeggen. Het helpt elkaar en 't heeft elkaar ook nodig. Met draaien kun je jezelf helemaal geven op het podium en met produceren kun je jezelf helemaal terug trekken in je eigen wereld. Ik zeg dus beiden.
Tegen wie keek je vroeger en nu op qua muziek?
Ik keek vroeger wel op tegen mensen zoals Ben Liebrand want ik vond die mixen geweldig. Nu heb ik heel veel respect voor Paul Oakenfold en William Orbit.
Wat vind jij van het 'verafgoden' van de bekende DJ's, die de laatste aantal jaren gaande is?
Ik vind het wel grappig omdat het nu toch een beetje een rockstar sfeertje krijgt. Aan de andere kant heb ik zoiets van: "Mensen, DJ's zijn ook maar mensen en draaien plaatjes van andere mensen... Relax!!!"
quote:Zijn hele famillie is cool!!
Op maandag 3 november 2003 17:15 schreef piertje2 het volgende:
ferry is cool
quote:jajaja Lee is ook cool
Op maandag 3 november 2003 18:51 schreef bruceLEE het volgende:[..]
Zijn hele famillie is cool!!
Z'n nieuwe album is ook goed... ook qua produceren staat die z'n mannetje.
Wie is de volgende?
Ferry is natuurlijk helemaal
Met welke andere producer zou je graag een keer willen samenwerken?
Met welke grote artiest zou je graag nog willen samenwerken?
Wat is je favoriete nummer (van een andere artiest)?
zijn best cliche!
quote:Daarom is mijn vraag ook zo goed:
Op maandag 3 november 2003 20:45 schreef MaartenHG het volgende:
Idd leuk interview, maar deze vragen:Met welke andere producer zou je graag een keer willen samenwerken?
Met welke grote artiest zou je graag nog willen samenwerken?
Wat is je favoriete nummer (van een andere artiest)?
zijn best cliche!
quote:
Hoe was het om in een Concorde te vliegen?
De Concorde is heel smal en laag van binnen en zeker niet comfortabel. Maar het is echt heel cool als je de gezagvoerder hoort zeggen: "From the flightdeck... We've now reached our cruising altitude of 20.000ft. (2 keer zo hoog als een normaal vliegtuig) ... In one minute from now, I'm gonna start the afterburners, and we will reach supersonic speed within one minute after that" Je wordt dan een beetje in je stoel gedrukt, mach 2, buiten is de lucht bijna zwart omdat je zo hoog zit en je ziet de bolling van de aarde en tweeenhalf uur later sta je in Parijs. De vlucht vanuit New York naar Parijs duurde drie uur in totaal. En het eten is zoiets als kreeft in een truffel/wijn saus met kaviaar enzo. Echt bizar. Jammer dat 'ie niet meer vliegt...
ik hou dan wel niet echt van trance, maar kan ferry altijd wel waarderen.
dit intervieuw met nog uitgebreidere antwoorden dan vragen vind ik erg positief overkomen van em.
quote:Ferry doet niet aan die mainstream uplifting trance troep.. hij's origineel en gebruikt veel invloeden van andere stijlen.
Op maandag 3 november 2003 21:07 schreef kiw het volgende:
verschrikkelijk leuk interview!ik hou dan wel niet echt van trance, maar kan ferry altijd wel waarderen.
Ik zat trouwens straks toevallig Babetrap op TMF te kijken (met Sylvie Meis ja) en Ferry is daar deze week nog te zien in het onderdeel 'Meet your idol' ofzo.
Hij gaat in ieder geval één of andere TMF-ID-dude leren mixen.
Nog wat leuks behalve Sylvie. .
quote:hardcore? ben nu eigenlijk wel benieuwd naar dat plaatje..
Hoe kwam je precies met het gabber/hardcore genre in aanraking? En hoe met muziek in het algemeen?
Ik heb mijn eerste plaatjes jaren geleden bij Mid-town uitgebracht, wat toen het Mekka van de hardcore was. Mijn eerste platen waren dan wel geen hardcore, maar ik was wel erg nieuwsgierig om te weten hoe hardcore gemaakt werd. Ik ben dus gewoon gaan experimenteren en toevallig vond DJ Paul Elstak die tracks erg ok. Wel begreep ik dat ik samen met Robert-Jan Smit, John Matze en Rene de Ruyter een van de grootste hardcore classics ooit heb gemaakt; Tellurians - The Navigator
goeie vragen, leuke antwoorden van Ferry Corsten.
quote:Als je de Right Of Way set hebt, je hoort er helemaal aan het eind een stukje van
Op dinsdag 4 november 2003 12:48 schreef Linz het volgende:[..]
hardcore? ben nu eigenlijk wel benieuwd naar dat plaatje..
goeie vragen, leuke antwoorden van Ferry Corsten.
quote:thanks....hmm..het is alleen het begin stukje...ga hem nog wel later even downkopen...
Op dinsdag 4 november 2003 13:55 schreef Jantjeuh het volgende:[..]
Als je de Right Of Way set hebt, je hoort er helemaal aan het eind een stukje van
quote:Ik heb hem hier wel liggen, maar daar heb je niets aan. (ik was vroeger hun danseres) Hij is vast wel ergens online te vinden...
Op dinsdag 4 november 2003 12:48 schreef Linz het volgende:[..]
hardcore? ben nu eigenlijk wel benieuwd naar dat plaatje..
goeie vragen, leuke antwoorden van Ferry Corsten.
quote:Ja
Op dinsdag 4 november 2003 12:27 schreef Seborik het volgende:
Leuk interview.
Alleen zijn keuze voor Donna Summer .
quote:Hoe het uiteindelijke resultaat klinkt is ook erg afhankelijk van degene die het gemaakt heeft. Als je er een beetje oor voor hebt dan kun je met software wel degelijk een plaat maken waarin alles in zit, ook qua dynamiek.
Ik kan meteen horen als iets alleen met software is gemaakt. Vaak mist 't gewoon een hele vette dynamiek en klinkt het allemaal erg steriel... Ik gebruik ook zeker software, maar ik mix 't wel met hardware synths. Daarom klinkt 't toch net wat rauwer.
Fruityloops is misschien niet het beste voorbeeld, maar met programma's als Reaktor en Reason kun je toch echt wel een behoorlijke track maken die niet onder doet van een zelfde soort track gemaakt met hardware synths.
[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 04-11-2003 16:21]
quote:Amen! Maar met FL kun je ook vette dingen maken, als je maar gebruik maakt van de VST support... Zelf werk ik liever met Reason eerlijk gezegd.
Op dinsdag 4 november 2003 16:17 schreef Beathoven het volgende:[..]
Hoe het uiteindelijke resultaat klinkt is ook erg afhankelijk van degene die het gemaakt heeft. Als je er een beetje oor voor hebt dan kun je met software wel degelijk een plaat maken waarin alles in zit, ook qua dynamiek.
Fruityloops is misschien niet het beste voorbeeld, maar met programma's als Reaktor en Reason kun je toch echt wel een behoorlijke track maken die niet onder doet van een zelfde soort track gemaakt met hardware synths.
(ik was degene die de vraag stelde of in de toekomst software de hardware gaat vervangen )
quote:Als je FL op die manier gebruikt wel, maar puur en alleen de geluiden van FL zelf gebruiken levert vaak niet echt mooie resultaten op. Als je Reason hebt icm een aantal professionele soundbanks kun je er echt alle kanten mee op. Reason 1.0 mistte b.v. een goeie reverb en een goeie sampler maar die zitten er in 2.5 wel in en 3.0 is al weer in ontwikkeling.
Op dinsdag 4 november 2003 16:21 schreef MaartenHG het volgende:[..]
Amen! Maar met FL kun je ook vette dingen maken, als je maar gebruik maakt van de VST support... Zelf werk ik liever met Reason eerlijk gezegd.
(ik was degene die de vraag stelde of in de toekomst software de hardware gaat vervangen
)
Wat Ferry beweert over dat het nu nog niet in de buurt zou komen is gewoon niet waar. Maar hij verdiept zich waarschijnlijk ook niet in software. Als je een peperdure studio vol hardware hebt is het experimenteren of vergelijken met softsynths natuurlijk ook niet het eerste wat je doet.
Andersom vergelijken kan b.v. ook, je neemt een el-cheapo casio keyboard en trekt dan de conclusie dat hardware niet in de buurt komt van software. Appels en peren dus
quote:Ja idd, lijkt me ook niet logisch!
Op dinsdag 4 november 2003 16:36 schreef Beathoven het volgende:
Wat Ferry beweert over dat het nu nog niet in de buurt zou komen is gewoon niet waar. Maar hij verdiept zich waarschijnlijk ook niet in software. Als je een peperdure studio vol hardware hebt is het experimenteren of vergelijken met softsynths natuurlijk ook niet het eerste wat je doet.
Maar ik heb zo vaak discussies met producers die echt pro-hardware zijn, en neerkijken op software. Terwijl ik weet dat ze het verschil niet zullen horen in sommige gevallen. Ach who cares, als het maar vet is...
Ik ben echt benieuwd wat Reason 3 gaat brengen. Ik ben sinds een paar maand helemaal verslaafd aan 2.5 + diverse ReFills...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |