Het neveneffect van dit centraal topic is dat nu net als voor digitale camera's er niet meer per persoon of per camera een nieuw topic hoeft te worden geopend.
quote:Maakt me op zich niet veel uit, die Advies aanschaf spiegelreflexcamera was een beetje in de vergetelheid geraakt, we kunnen in principe ook gewoon hier verder wat mij betreft.
Op zaterdag 1 november 2003 18:04 schreef Xilantof het volgende:
en dit topic?
Advies aanschaf spiegelreflexcamera
kan dit geen centraal topic worden? en dan dalijk dit deel 2 maken?
quote:deze is goed hoor
Op zaterdag 1 november 2003 19:28 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Maakt me op zich niet veel uit, die Advies aanschaf spiegelreflexcamera was een beetje in de vergetelheid geraakt, we kunnen in principe ook gewoon hier verder wat mij betreft.
ik heb niets gezegt
Zoiets als de yashica t4 bijv. dus maar er zijn vast meer mogelijkheden.
quote:Inderdaad, de T5
Op woensdag 26 november 2003 16:35 schreef Lortnoc het volgende:
Zoiets als de yashica t4 bijv. dus maar er zijn vast meer mogelijkheden.
Om controle over je diafragma te krijgen zit je met de meeste compactcamera's verkeerd.
Alleen de 'edelcompacten' hebben doorgaans nog wat ingreepmogelijkheden (en dan moet je denken aan die fraaie Nikon [getalletje]TI of een Contax TV-S).
Deze camera's zijn echter nogal aan de prijs, zodanig zelfs dat er ook nog een redelijk alternatief zit in een Contax G1 of een Voigtlander Bessa R, beide met wisseloptiek
Uit de iets oudere sector zou je kunnen denken aan een Minox35[lettercombinatie] die ontzettend licht en compact is. Optisch dik in orde is en een instelbaar diafragma heeft.
Volgens horen-zeggen hebben de Minoxen helaas niet de neiging om erg lang mee te gaan .
Nog verder terug in de tijd zijn er legio vrijwel onverwoestbare meetzoekercamera'tjes gemaakt, waaronder fraaie compacte modelletjes met daarop zeer goeie lenzen. Mijn Olympus 35SP uit 1973 heeft bijvoorbeeld:
- spot- en integraalmeting
- een multicoated 1.7 ! /35mm (fraai zeslenzertje
- volautomatisch en handinstelling
- een meetzoekertje waarmee je zelfs in de schemering nog feilloos scherpstelt.
- flitsen op alle sluitertijden (kom daar bij een reflex eens mee aan)
- mogelijkheid tot filtergebruik
Hoewel tamelijk gewichtig(hij is nog van metaal ) is het camera'tje bijzonder compact, doet een eeuwigheid met een knoopcelletje en functioneert eventueel ook zonder batterij.
In alle opzichten maar vooral optisch kan dit soort camera's gewoon met de grote jongens meedoen.
Die Olympus is nog maar één voorbeeld, er zijn door de grote merken massa's verschillende modellen gebouwd. Op fotograficabeurzen koop je ze voor een habbekratz
Zijn canonet camera's van canon een beetje te pruimen qua kwaliteit? Daar wordt nl.nog redelijk wat van aangeboden.
quote:Beetje opletten welke Canonet je neemt. De 28 is in alle opzichten wat minder bemeten dan bijvoorbeeld de GIII (ja, toen al
Op donderdag 27 november 2003 12:03 schreef Lortnoc het volgende:
Bedankt voor de informatie! Best lastig te vinden op marktplaats dat soort camera's als je de types niet weet.Zijn canonet camera's van canon een beetje te pruimen qua kwaliteit? Daar wordt nl.nog redelijk wat van aangeboden.
Ook Olympus heeft een fraaie serie compacten gehad (35 RD en SP en nog veel meer)
quote:de ricoh GR-1 is ook een hele goeie...
Op woensdag 26 november 2003 16:35 schreef Lortnoc het volgende:
Ik zoek een kleine compactcamera met fatsoenlijke lens en de mogelijkheid om diafragma in te stellen om mee te nemen in sportklimroutes, daar ga je niet met je slr slepen iig.Zoiets als de yashica t4 bijv. dus maar er zijn vast meer mogelijkheden.
Contstruction:* Magnesium alloy die-cast body (weight 180g, 26.5mm thick) in silver or black
28mm GR lens' MTF Curve: * Extremely hight overall level (above 95% at lens center) even at F2.8
GR1 Program Chart:* Program AE or Aperture Priority AE from F2.8-F22 in half steps
Metering Pattern:* Average metering and Center Weighted Metering. CWM activated in Single AF mode at EV6 & above
28mm GR lens construction:* 7 elements, 4 groups, multi-coating with 2 aspherical elements
Seven-blade shutter:* For a nearly round lens iris
Viewfinder:* Many useful information right where you can see while composing your picture!
Viewfinder Construction:* Reverse Galilean type
Viewfinder Light Path:* Alas! viewfinder info not clearly visible under bright sunlight condition
Technical Specifications:* Detail specs
quote:Heel erg te pruimen. Ik heb sinds een paar maanden een G III Begint nu al m'n favoriete camera te worden. De lichtafsluiting achterin is vaak slecht. Maar er zit een mannetje in de VS die je voor een paar dollar een reparatiesetje opstuurd.
Op donderdag 27 november 2003 12:03 schreef Lortnoc het volgende:
Zijn canonet camera's van canon een beetje te pruimen qua kwaliteit? Daar wordt nl.nog redelijk wat van aangeboden.
Ivo
Ten eerste: Welke camera's zijn goed om mee te beginnen (merk, type ed.) Ik wil niet digitaal in ieder geval, daar ben ik al uit. Qua merk ken ik eigenlijk alleen nog maar Nikon, maar ik denk dat er nog veel andere (betere?) camera's te krijgen zijn.
No.2: Ik wil vooral natuur vastleggen en dat bij nacht of in ieder geval wanneer het donker is. Ik wil echter ook overdag fotograferen (vakanties) en mensen op de foto zetten (overdag/'s nachts en buiten). Dit kan volgens mij wel met dezelfde camera (donker en licht) omdat je bijna altijd de sluitertijd kunt instellen, toch?
No. 3: De portretten (als je het zo kunt noemen) wil ik op de voorgrond scherp en op de achtergrond vaag hebben. Moet ik daar een aparte lens voor kopen, of zit dat bij de meeste camera's er al standaard op?
Ik weet het, ik ben heel erg nieuw in deze bezigheid en weet nog maar heel weinig, maar al doende leert men, maar daar heb ik dan wel een camera voor nodig.
Ik hoop dat iemand iets voor me weet.
Ik ga binnenkort ook een beetje rondkijken in verschillende winkels om daar informatie in te winnen, maar die mensen zijn volgens mij niet altijd objectief en willen toch dure dingen verkopen. Daarom wil ik eigenlijk zoveel mogelijk hier te weten komen over welke camera en accessoires ik allemaal nodig heb om te beginnen.
Bij voorbaat dank ik u
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 14:32 schreef ReSpawn het volgende:
Aangezien ik nog bijna niets weet van fotografie en de apparatuur (maar er steeds meer over leer, omdat ik allerlei informatie tot me neem van internet en boeken ed.) leek het mij logisch hier ook even wat te vragen. Met betrekking tot de camera dan vooral dus, want daar is dit topic voor bedoeld dacht ik zo...Ten eerste: Welke camera's zijn goed om mee te beginnen (merk, type ed.) Ik wil niet digitaal in ieder geval, daar ben ik al uit. Qua merk ken ik eigenlijk alleen nog maar Nikon, maar ik denk dat er nog veel andere (betere?) camera's te krijgen zijn.
Kijk eens naar 2e hands spiegelreflexen van de merken Canon, Nikon, Minolta en evt. Pentax. Afhankelijk van je budget kun je dan een bep. camera met een standaardlens kopen (50mm of 35-70mm zoom). 2e hands krijg je vaak prosumer slr's voor de nieuwprijs van beginner slr's in de winkel. Minolta heeft in hun jaarverslag aangegeven bezig te zijn met de ontwikkeling van een digitale slr dus gebrek aan digitale uitbreidingsmogelijken is geen reden om daar evt. niet voor te kiezen. Kijk eens naar minolta 600/700/800si, Canon eos 5, Nikon F90/F801s ofzo.
No.2: Ik wil vooral natuur vastleggen en dat bij nacht of in ieder geval wanneer het donker is. Ik wil echter ook overdag fotograferen (vakanties) en mensen op de foto zetten (overdag/'s nachts en buiten). Dit kan volgens mij wel met dezelfde camera (donker en licht) omdat je bijna altijd de sluitertijd kunt instellen, toch?
Alle spiegelreflexen kunnen dit, maar bedenk wel dat je voor nachtopnamen een statief nodig hebt of een goede flitser. Of voor 's avonds of binnen een 1.7 lichtsterkte lens of lager.
No. 3: De portretten (als je het zo kunt noemen) wil ik op de voorgrond scherp en op de achtergrond vaag hebben. Moet ik daar een aparte lens voor kopen, of zit dat bij de meeste camera's er al standaard op?
Als je het diafragma van je camera of lens in kunt stellen kun je dit effect bereiken. Zit standaard op spiegelreflexen of de betere rangefinder camera's (leica, contax e.d.)
Ik weet het, ik ben heel erg nieuw in deze bezigheid en weet nog maar heel weinig, maar al doende leert men, maar daar heb ik dan wel een camera voor nodig.
Ik hoop dat iemand iets voor me weet.
Ik ga binnenkort ook een beetje rondkijken in verschillende winkels om daar informatie in te winnen, maar die mensen zijn volgens mij niet altijd objectief en willen toch dure dingen verkopen. Daarom wil ik eigenlijk zoveel mogelijk hier te weten komen over welke camera en accessoires ik allemaal nodig heb om te beginnen.
Bij voorbaat dank ik u
Heb een bod gedaan op een yashica electro 35 gx. Nu weet ik niet of de viewfinder nog helder is e.d. Zijn deze apparaten zelf een beetje schoon te maken en weer werkend terug in elkaar te zetten, en zo niet..wat kost dit bij de fotograaf?
Zie ook wel regelmatig camera's zoals canonets en bep. olympussen aangeboden worden met een sluiterdefect. Is dit makkelijk/goedkoop te verhelpen en kun je dus een koopje aan zo'n defecte camera hebben of moet je er maar niet aan beginnen?
edit: Dit zijn iig een nuttige pagina's http://www.yashica-guy.com/document/repair.html en http://www.yashica-guy.com/document/buyer.html
[Dit bericht is gewijzigd door Lortnoc op 11-12-2003 15:16]
quote:Da's in ieder geval een handzaam camera'tje. Lens is angstaanjagend goed.
Op donderdag 11 december 2003 15:03 schreef Lortnoc het volgende:
Ben ik weerHeb een bod gedaan op een yashica electro 35 gx.
quote:Op zich kan de zoeker van binnen niet smerig worden omdat dit stuk van de camera niet open kan. De buitenkant voorzichtig met wat alcohol schoonmaken doet vaak wonderen.
Nu weet ik niet of de viewfinder nog helder is e.d. Zijn deze apparaten zelf een beetje schoon te maken en weer werkend terug in elkaar te zetten, en zo niet..wat kost dit bij de fotograaf?
Defecte meetzoekers alleen gebruiken voor het buitenwerk (als je een deuk of barst oploopt kun je de kappen overzetten). De binnenkant is dan als leerobject te gebruiken, om te zien wat er in zit.
Zonder fijnmechanische ervaring is het een hachelijke onderneming om de camera te demonteren (nou ja, uit elkaar gaat nog In elkaar een stukkie minder
)
Bij het demonteren van een meetzoeker moet ie na montage gejusteerd worden wat een pierenklussie is. Niet aan beginnen dus
Zie op marktplaats diverse rollei xf 35 met Sonnar 2.3 40mm lens maar ik kan er verder praktisch niks over vinden op internet. Kan deze camera handmatig ingesteld worden? Verder ziet het ding er een beetje plastic uit...hoe zit het met de betrouwbaarheid e.d.?
quote:Jammerz...
Op woensdag 17 december 2003 18:40 schreef Lortnoc het volgende:
Helaas was die yashica al verkocht, handig als mensen hun advertentie dan niet verwijderen.
quote:Wat kosten die ?
Zie op marktplaats diverse rollei xf 35 met Sonnar 2.3 40mm lens maar ik kan er verder praktisch niks over vinden op internet. Kan deze camera handmatig ingesteld worden? Verder ziet het ding er een beetje plastic uit...hoe zit het met de betrouwbaarheid e.d.?
Rollei heeft naast hele mooie compact en meetzoekercamera's ook enkele dingen in omloop gebracht waar ze zich regelrecht voor moeten . Met name tijdens de Singapore-periode is er nogal wat bagger de markt op geslingerd met het fraaie Rollei-logo'tje erop.
Een Sonnar zou op zich een goed stukje optiek moeten zijn, hangt er natuurlijk wel vanaf aan wat voor camera hij zit
quote:Dan zijn dat waarschijnlijk van die Singapore-apparaten. Liggen laten dus, er is zoveel mooier te koop. Schiet me ineens te binnen dat ik ze op fotograficabeurzen ook wel eens tegenkom, doorgaans 'beyond-repair'.
Op woensdag 17 december 2003 19:23 schreef Lortnoc het volgende:
Die kosten zo rond de 35 euro, opvallend goedkoop in vergelijking met die kleine 35's.
Beter is het te kijken naar de Olympus meetzoekers (35RD en SP), de Canonet GIII of G1.9. Of toch de Yashica Electro35 GX.(is niet bepaald zeldzaam). Ook Minolta had een serie meetzoekers: de Hi-Matic's, ook deze zijn tot ongeveer 1980 gebouwd en uit de categorie 'mooi en onverslijtbaar'
Ricoh heeft ook de 500-serie gehad waar een aantal meetzoekercamera's in zaten. Eenvoudiger van opzet dan de anderen maar wel zo dat er hele mooie plaatjes uitkomen.
Omdat ze destijds qua prijs flink onder de spiegelreflexen zaten zijn er behoorlijke hoeveelheden van deze camera's verkocht. Kwalitatief zijn ze zoals gezegd, ver boven de maat.
Ik zit eraan te denken om een 2de hands srl camera te kopen.
Ik ben beginner op het gebied maar wil graag een srl vanwege de mooie effecten die je ermee kan creeren.
Het is dus belangrijk dat ik veel handmatig kan instellen (diafragma/sluitertijd etc.)
Uiteraard moet het toestel niet al te duur zijn want het is tenslotte voor een beginnende hobby.
Ik heb zo eens rond zitten kijken en dit lijken mij wel goeie camera's:
Canon EOS300/3000
Nikon F65
Nu mijn vraag is dit wat en zo nee wat adviseren jullie??
alvast bedankt
quote:Eerste vraag natuurlijk: Wat is je budget?
Op vrijdag 19 december 2003 15:49 schreef TotallM het volgende:
Hallo allemaal,Ik zit eraan te denken om een 2de hands srl camera te kopen.
Ik ben beginner op het gebied maar wil graag een srl vanwege de mooie effecten die je ermee kan creeren.
Het is dus belangrijk dat ik veel handmatig kan instellen (diafragma/sluitertijd etc.)
Uiteraard moet het toestel niet al te duur zijn want het is tenslotte voor een beginnende hobby.Ik heb zo eens rond zitten kijken en dit lijken mij wel goeie camera's:
Canon EOS300/3000
Nikon F65Nu mijn vraag is dit wat en zo nee wat adviseren jullie??
alvast bedankt
Let er verder op dat er goede lenzen bijzitten, dat is nog wel belangrijker dan je camera. Kijk op www.photozone.de voor ratings van lenzen en vergelijkingen van bodies.
quote:ik heb zelf de nikon F65
Uiteraard moet het toestel niet al te duur zijn want het is tenslotte voor een beginnende hobby.Ik heb zo eens rond zitten kijken en dit lijken mij wel goeie camera's:
Canon EOS300/3000
Nikon F65Nu mijn vraag is dit wat en zo nee wat adviseren jullie??
alvast bedankt
quote:Als je toch handmatig wilt werken, waarom dan niet gelijk een goede ouderwetse camera zonder teveel electronica. Die kun je tegenwoordig heel goedkoop kopen, tussen de 200 en 500 euro heb je er al een met een setje goede lenzen. En de oude vaste-brandpuntslenzen zijn gewoon veel beter dan de moderne zoomlenzen.
Uiteraard moet het toestel niet al te duur zijn want het is tenslotte voor een beginnende hobby.
Ivo
Maar nu kan ik nergens duidelijk vinden welke batterijen ik er tegenwoordig voor kan gebruiken. AA's passen in elk geval niet. Iemand een idee?
quote:Het juiste type heb ik even niet bij de hand, maar er verdwijnt in een Electro35 een enorme batterij van 5,6V. Die zijn behoorlijk lastig te vinden en indien gevonden behoorlijk aan de prijs. Voordeel is dat ze een eeuwigheid meegaan, de camera is zuinig met energie
Op woensdag 21 januari 2004 20:35 schreef Lortnoc het volgende:
Ik heb vandaag met de post een Yashica Electro 35 GS binnengekregenMaar nu kan ik nergens duidelijk vinden welke batterijen ik er tegenwoordig voor kan gebruiken. AA's passen in elk geval niet. Iemand een idee?
Voor een eenvoudiger oplossing staan er op Ebay adaptertjes te koop waardoor je in je Electro35 gangbaarder PX28 batterijen (4LR44) kunt stoken. Die zijn ook weer een stukkie milieuvriendelijker, de oorspronkelijke batterijen zijn nooit verder doorontwikkeld.
Helaas is er juist nú in het hele huis geen rolletje te vinden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |