abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14417097
Lois, een tip die ik kreeg was na elke voeding nog even nakolven. ook al komt er dan niks uit, je geeft je hersens toch de prikkel dat er nog wat meer gevraagd wordt. in de praktijk is dit lang niet altijd haalbaar, maar af en toe tussendoor kolven werkt in ieder geval wel. dus gewoon doen wanneer 't je uitkomt (alleen niet te kort voor een volgende voeding).

just me weet jij toevallig hoe snel een borst ongeveer weer vol is?

† In Memoriam † woensdag 5 november 2003 @ 22:19:36 #27
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_14417137
quote:
Op woensdag 5 november 2003 22:18 schreef bixister het volgende:

just_me weet jij toevallig hoe snel een borst ongeveer weer vol is?

volgens mij ongeveer 1,5 uur na de voeding maar ik zou het even moeten opzoeken om het zeker te weten

[Dit bericht is gewijzigd door just me op 05-11-2003 22:20]

Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_14417160
je lijkt overtoom wel!
  † In Memoriam † woensdag 5 november 2003 @ 22:44:59 #29
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_14417901
quote:
Op woensdag 5 november 2003 22:20 schreef bixister het volgende:
je lijkt overtoom wel!
maar ik heb het nog niet kunnen vinden, ik zal morgen even verder zoeken
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  donderdag 6 november 2003 @ 22:47:41 #30
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_14444579
quote:
Op woensdag 5 november 2003 22:19 schreef just me het volgende:

[..]

volgens mij ongeveer 1,5 uur na de voeding maar ik zou het even moeten opzoeken om het zeker te weten

De meeste melk wordt toch tijdens het voeden (of kolven) aangemaakt?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_14444703
volgens mij ook Grijs, wanneer een kind zuigt aan de tepel ontstaat er binnen enkele ogenblikken een toeschietreflex waardoor de borsten vol lopen.
Als het kind iets later komt dan normaal, willen de borsten ook wel vol schieten, ook bij het horen huilen van je baby of door bepaalde emoties kun je ook een toeschietreflex krijgen.
Het voelt goed hè?
A je to!
  † In Memoriam † vrijdag 7 november 2003 @ 07:38:01 #32
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_14450309
quote:
Op donderdag 6 november 2003 22:50 schreef melonovy het volgende:
volgens mij ook Grijs, wanneer een kind zuigt aan de tepel ontstaat er binnen enkele ogenblikken een toeschietreflex waardoor de borsten vol lopen.
Als het kind iets later komt dan normaal, willen de borsten ook wel vol schieten, ook bij het horen huilen van je baby of door bepaalde emoties kun je ook een toeschietreflex krijgen.
Toeschietreflex zorgt ervoor dat de melk "vrij" komt, de melk zit al in de borsten, tijdens het voeden wordt er nieuwe melk aangemaakt. De vraag van bix was hoe snel de borsten na een voeding weer "vol" zitten en ik heb nog geen tijd gehad om even in de boeken te duiken.
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_14450908
Nou ik geef het maar op.
Ik heb geprobeerd om Janneke vaak aan me borst te leggen, maar ze begint alleen maar heel hardverscheurend te huilen. Ze snapt er werkelijk niks meer van.
Verder heb ik veel gelezen over het hulpset enz en met nog een Bo-tje in huis word dat toch wel erg moeilijk denk ik.
Ook heb ik nog contact gezocht met een lactatiedeskundige. Een hele uitgebreide mail gestuurd en daar krijg ik geen reactie van terug
Aangezien Janneke zondag alweer 10 weken is, word het ook steeds moeilijker.
Dus dan maar genieten van de flesjes
En wie weet ooit nog (of had ik nou geschreeuwd dat ik nu echt nooit meer wil )
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_14468063
Nou goed hoor dat je het geprobeerd hebt en dat je het ook weer naast je neer legt, je moet het beide leuk vinden. Toch wel een beetje jammer dat het niet lukte, maar helaas. Je hebt het geprobeerd en dat moet je toch een goed gevoel geven.
Nu niet meer jaloers worden enzo, is helemaal nergens voor nodig, Janneke is toch hartstikke tevreden?!
Het voelt goed hè?
A je to!
  zaterdag 8 november 2003 @ 13:48:56 #35
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_14480275
hoi hoi,
wie weet raad?? Lune is nu 9 weken oud en heeft al die tijd borstvoeding gehad. Nu is het sinds een paar dagen helemaal hommeles. Ze begint al te huilen als ik alleen nog maar mijn shirt omhoogdoe. Wil ook helemaal niet meer lekker aanliggen en drinkt ook veel korter als anders. En ook tussendoor veel huilbuien met kruisen erbij. Slapen snachts doet ze wel goed, maar overdag is ze veel onrustiger. Zo langzaamaan weet ik niet meer wat ik er aan moet doen om het te verbeteren. Wie weet raad of heeft dit ook meegemaakt...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  zaterdag 8 november 2003 @ 15:18:43 #36
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_14481993
Misschien spruw? Zie je witte plekjes in haar mondje? Doen jouw tepels ook zeer? Dat hoeft volgens mij ook niet altijd zo te zijn.
Maar misschien even langs de huisartsenpost om het te checken.
Dan krijgen ze een of ander middeltje en is het zo weer weg.
  zaterdag 8 november 2003 @ 21:32:16 #37
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_14490254
quote:
Op zaterdag 8 november 2003 15:18 schreef Brighteyes het volgende:
Misschien spruw? Zie je witte plekjes in haar mondje? Doen jouw tepels ook zeer? Dat hoeft volgens mij ook niet altijd zo te zijn.
Maar misschien even langs de huisartsenpost om het te checken.
Dan krijgen ze een of ander middeltje en is het zo weer weg.
ik zie eigenlijk geen echte witte plekjes in haar mondje, zat er zelf ook al aan te denken, maar vind het niet echt duidelijk plekjes. Wel witte aanslag op haar tong, maar verder zie ik niets en ik heb zelf ook geen last van de tepels of iets. Wel is ze verkouden, haar neusje zit vaak verstopt en of ze daardoor dan moeilijker de tepel kan vinden en dus denkt dat ze niets krijgt of zo
pi_14490284
kunstvoeding is niet nodig hier!

Tepelcreme des te meer.... kanonne.. kheb een pitbull gebaard....

Kijk ook eens op de vernieuwde site van Susanne
pi_14491151
bepanthen zalf luckepuck, iedereen die ik ken die het heeft geprobeerd zweert erbij!
mooi he, alles
pi_14491181
Genuivere, hoe lang is dit al bezig?

Ik heb ook wel eens dagen gehad dat het wat minder ging, maar er kwam ook vanzelf weer verbetering in.
Maar huilen zodra je t-shirt omhoog gaat, tja... ik weet 't eigenlijk niet zo goed...

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_14492515
quote:
Op zaterdag 8 november 2003 21:33 schreef Luckepuk het volgende:
kunstvoeding is niet nodig hier!

Tepelcreme des te meer.... kanonne.. kheb een pitbull gebaard....

zondag 9 november 2003 @ 13:01:14 #42
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_14499203
quote:
Op zaterdag 8 november 2003 22:23 schreef melonovy het volgende:
Genuivere, hoe lang is dit al bezig?

Ik heb ook wel eens dagen gehad dat het wat minder ging, maar er kwam ook vanzelf weer verbetering in.
Maar huilen zodra je t-shirt omhoog gaat, tja... ik weet 't eigenlijk niet zo goed...

melovony, dit is vanaf vrijdag echt zo afwijzend, daarvoor al twee dagen dat ze savonds begon te huilen en dan niet wilde drinken en daarvoor wel eens een enkele keer dat ze huilde, maar verder altijd wel drinken.
Gelukkig gaat het vandaag een stuk beter, ze gaat in ieder geval weer zonder brullen aan de borst en wil ook de tweede borst weer drinken, wat gisteren en eergisteren niet het geval was. De voeding is natuurlijk ook wel teruggelopen. Hopelijk blijft het zo door gaan en is dat wat haar dwars zat voorbij. Ik zou het zo jammer vinden om nu te moeten stoppen, daarom heb ik ook niet geprobeerd of ze een flesje wel wilde drinken. Ze zal dus best weinig hebben gehad de afgelopen dagen.....
pi_14500070
nou fijn en lekker dat het weer wat beter gaat...
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_14503644
guinevere, was je toevallig ongesteld (of had je dat moeten zijn als je een normale cyclus had?). Het schijnt dat babies dan weleens de borst willen weigeren.
mooi he, alles
  Jubileum moderator zondag 9 november 2003 @ 21:09:22 #45
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_14510030
quote:
Op zondag 9 november 2003 16:29 schreef phileine het volgende:
guinevere, was je toevallig ongesteld (of had je dat moeten zijn als je een normale cyclus had?). Het schijnt dat babies dan weleens de borst willen weigeren.
Tot mijn grote verbazing, om nog niet te spreken van mijn enorme verontwaardiging, ben ik afgelopen vrijdag ongesteld geworden. Zo snel al, terwijl het bij Eefje 9 maanden wegbleef (met maar 6 weken volledige bv).
Sinds gisteren zit Iris weer keurig aan de voedingen, komt gewoon netjes om de 3 uur in plaats van het potje wat ze er eerst van maakte (weigeren, om de 1,5 a 2 uur willen, veel kramp etc).

Ik denk dus dat het daar allemaal mee te maken heeft gehad.

En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 9 november 2003 @ 23:33:08 #46
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_14513561
quote:
Op zaterdag 8 november 2003 13:48 schreef Genuivere het volgende:
hoi hoi,
wie weet raad?? Lune is nu 9 weken oud en heeft al die tijd borstvoeding gehad. Nu is het sinds een paar dagen helemaal hommeles. Ze begint al te huilen als ik alleen nog maar mijn shirt omhoogdoe. Wil ook helemaal niet meer lekker aanliggen en drinkt ook veel korter als anders. En ook tussendoor veel huilbuien met kruisen erbij. Slapen snachts doet ze wel goed, maar overdag is ze veel onrustiger. Zo langzaamaan weet ik niet meer wat ik er aan moet doen om het te verbeteren. Wie weet raad of heeft dit ook meegemaakt...
Mijn zoontje(inmiddels in het bezit van zes vlijmscherpe tanden) was en is ook altijd heel onrustig aan de borst als hij verkouden is, raakt dan vaak geirriteerd door die verstopte neus, kan hierdoor niet lang genoeg zuigen zodat de melk toeschiet en als reactie op dit alles bijt hij dan in mijn tepels (au!!!). Jouw verhaal klonk mij dus bekend in de oren! Ik zou wel goed in de gaten houden of ze echt geen spruw heeft, is ook erg pijnlijk voor die kleintjes bij het drinken. Dit zul je wel weten maar als je de aanslag op het tongetje niet weg kan vegen met een doekje dan is het waarschijnlijk toch spruw. Maar ik las dat het al beter ging, dus dat zal wel niet het geval zijn.
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  maandag 10 november 2003 @ 21:26:36 #47
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_14536662
quote:
Op zondag 9 november 2003 16:29 schreef phileine het volgende:
Hoi Phileine, het ongesteld zijn is nog een beetje vaag hier. Ik had eerst na bijna 6 weken vloeien weer een weekje helder bloed, dus ik dacht dat ik dan wel weer ongesteld zou zijn. Toen is het gewone spiraaltje geplaatst en begon het weer een paar dagen te bloeden. Niet echt heel veel of zo en wel gewoon helder rood. En afgelopen week was er niets aan de hand en dan zo weer een of twee dagen dat er weer wat donkergekleurd bloed uitkomt.
Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken, maar blijft dus allemaal maar gissen wat het was. Inmiddels doet ze het weer een stukkie beter en ze slaapt zelfs de nacht door ondanks het geknoei, dus dat is wel weer heel lekker.
pi_14584167
Tip die ik kreeg maandagavond van de midwife: als je borstvoeding geeft, dan is het het beste dat je je baby de eerste 6 weken niet een fles geeft, ook al is het afgekolfde melk. Het probleem is namelijk dat je baby als eerste keer zo'n 7ml tot 10 ml krijgt en dat bouwt zich langzaam op. Als jij dan de fles geeft, geef je je baby al snel veel meer dan je hoort te geven, en daarmee stretch je de maag te ver mee uit. Gevolg is dat je baby constant honger heeft/krijgt omdat zijn maag leeg aanvoelt als je borstvoeding geeft, en hij dus meer gaat vragen. Het is leuk en lief om de vader eens een flesje te laten geven maar niet verstandig in de eerste 6 weken.

Opzich zit er natuurlijk wel wat in, als ik zo iedereens verhaal lees. Er waren heel wat moeders die zeiden dat de borst niet genoeg melk gaf. Maar gaf je dan ook alleen maar borstvoeding, of ook uit een fles, want dan is het snel te verklaren. In fact ik heb vanmiddag een vriendin gesproken die ook een zoontje heeft van 6 maanden en die zij ook dat het eigenlijk wel klopte, want zij had het dus ook verkeerd gedaan, en zat de eerste 10 weken met een baby die veel huilde.

Goed om over na te denken in ieder geval.

En voeding kolven met een hand pomp is niet zo goed als de borst zelf geven. Kolven met een machine is nog slechter, omdat het niet op de manier de borst verlaat als het zou moeten. Je zuigt namelijk vacuum met zo'n pomp in plaats van de zuigende beweging. Dus het schijnt zo te zijn dat als je het met de hand doet dat dat de beste manier is als je wilt kolven. Tja, ik zie het mijzelf niet doen, want dat neemt zoveel tijd in beslag. Maar toch bruikbare tips misschien.

pi_14584383
Danny gaf alicia ook de fles tussendoor, vanaf dat ze vier weken was (de eerste foto die ik net kon vinden dateert van 2-6, maar wij hebben nooit last gehad met bovenstaande

het zelf melken gaat best makkelijk (makkelijker dan je nu waarschijnlijk denkt) Het levert net zo veel "spierpijn" in de handen op, alleen bij mij telkens een lager resultaat ivm de kolf (wat dus zeker onze voorkeur kreeg)

donderdag 13 november 2003 @ 14:34:12 #50
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_14604692
De borstvoeding gaat hier nog steeds heel goed. Toch heb ik een probleempje:
Volgens 'de boekjes' moet Judith (vandaag 3 weken oud) zo'n 6 tot 8 voedingen op een dag hebben. Nu komt ze op sommige dagen (er zit nog niet echt regelmaat in) ongeveer om de 4 uur en tussen sommige voedingen zit iets meer. Hierdoor krijgt ze dus 5 voedingen (is nog maar 1x gebeurd en gaat vandaag waarschijnlijk weer gebeuren). Ik heb zelf het idee dat dit geen kwaad kan, maar hoe denken jullie daarover?

Judith plast, poept en groeit trouwens goed.

"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')