quote:zonder geloof waren er ook geen atheïsten weet je nog...
Op donderdag 30 oktober 2003 10:34 schreef Plompzak het volgende:[..]
waarbij IK me dan weer afvraag wat de toevoeging 666 aan je nick inhoudt. Als je werkelijk atheïst bent heeft dat nummer geen betekenis voor je, het is immers een onderdeel uit het christelijke / katholieke geloof.
quote:Mag ik gokken wie je bedoelt? Ah, toe!
Op donderdag 30 oktober 2003 10:01 schreef gelly het volgende:
Ik zie het hier op Fok! ook veel, een atheïst die als een Jehova zijn voet tussen de deur houdt om in elk topic over de Islam of Christendom vooral te zeggen hoe hypocriet gelovigen zijn.
quote:Het zijn er wel meer hoor
Op donderdag 30 oktober 2003 10:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Mag ik gokken wie je bedoelt? Ah, toe!
quote:Ik ken er minimaal 3
Op donderdag 30 oktober 2003 10:40 schreef gelly het volgende:[..]
Het zijn er wel meer hoor
daar houd ik ff bij
quote:Want ?
Op donderdag 30 oktober 2003 10:44 schreef Z het volgende:
En dit is meer een klaagbaak topic dan Wetenschap, Filosofie & Levensbeschouwing trouwens.
Het lijkt mij wel een interessante vraag waarom overtuigd atheïsten hetzelfde doen als waar zij een hekel aan hebben : zieltjes winnen voor hun zaak.
[Dit bericht is gewijzigd door gelly op 30-10-2003 10:46]
quote:hoezo klagen over iets wat niet bestaat kan toch eigenlijk helemaal niet
En dit is meer een klaagbaak topic dan Wetenschap, Filosofie & Levensbeschouwing trouwens.
Veel religies hebben ook de neiging om mensen te stimuleren om niet na te denken over vele zaken. Het zou toch voor die mensen zo geweldig zijn als ze wel konden nadenken over diepere zaken en hun eigen mening konden vormen...
Andere zaken die beter zouden zijn zonder religies: de inburgering van allochtonen, het zou veel geld uitsparen, mensen zouden tijd overhebben die ze kunnen besteden aan nuttige dingen...
Wij, uitdragers van het atheisme, doen dat niet om gelovigen te kwetsen, echt niet, maar om ze te helpen om af te stappen van zinloze gewoontes en de wereld leefbaarder te maken.
We leven ten slotte in de 21e eeuw, waar hebben wij nog geloven voor nodig?
quote:Oh ja, dat is ook wel grappig. Men neemt het gelovigen kwalijk als ze beweren dat ongelovigen naar de hel gaan. Waarom zou je daar als atheïst een punt van maken ? Het is immers toch niet waar. Maar kennelijk zijn overtuigd atheïsten dan wel op hun teentjes getrapt. Wat is dat toch ?
Op donderdag 30 oktober 2003 10:45 schreef Tarrel666 het volgende:[..]
hoezo klagen over iets wat niet bestaat kan toch eigenlijk helemaal niet
quote:Is dat zo ja, wens me maar toe wat je wilt I don't give a fuck..
Op donderdag 30 oktober 2003 10:48 schreef gelly het volgende:[..]
Maar kennelijk zijn overtuigd atheïsten dan wel op hun teentjes getrapt.
quote:Nee, het heeft een beetje het pubergehalte van klaagbaak gekregen en dat ligt niet aan topicopener. Je kan fantastisch filosoferen over het waarom van de ongelovigen om de gelovigen ervan te overtuigen dat ze ongelijk hebben. Je schiet er niets mee op namelijk en begrip kweek je al helemaal niet. En ik geloof ook niet dat de wereld een betere plaats is zonder geloof of religie. Ik geloof wel dat het een betere plaats zou zijn met één geloof/religie. Want ook gelovigen roepen zo hard mogelijk dat zij de waarheid in pacht hebben. Net als de niet gelovigen dat roepen. Is atheïsme dan eigenlijk een religie op zich?
quote:Ik zie het verschil tussen fanatiek atheisten en fanatiek gelovigen niet. Bij mij is het ook niet bekend dat atheisten een hekel aan geloof hebben omdat gelovigen zieltjes winnen. Het gaat meer om het geloof in het algemeen dan. En atheisme is natuurlijk niets anders dan een soort geloof of levensovertuiging. Je geeft meer blijk van een ergernis dan dat je een discussie wil opstarten, 'hence' klaagbaak.
Op donderdag 30 oktober 2003 10:45 schreef gelly het volgende:[..]
Want ?
Het lijkt mij wel een interessante vraag waarom overtuigd atheïsten hetzelfde doen als waar zij een hekel aan hebben : zieltjes winnen voor hun zaak.
quote:Allah
Op donderdag 30 oktober 2003 10:52 schreef Graveland het volgende:
Er is iets, maar ik heb geen idee wat, Ik geloof niet in een concrete god, maar denk wel dat er IETS is
quote:OK, maar de manier waarop TS deze discussie begint bevalt me niet. Hij probeert een discussie op te starten door zijn beklag te doen. Misschien is dat niet erg maar je zou ook gewoon een stelling kunnen 'opgooien' op een wat neutralere manier. Dat komt het topic ook alleen maar ten goede, en krijg je misschien niet die eerste 10 non reacties die er nu wel zijn.
Op donderdag 30 oktober 2003 10:50 schreef Isabeau het volgende:[..]
Nee, het heeft een beetje het pubergehalte van klaagbaak gekregen en dat ligt niet aan topicopener. Je kan fantastisch filosoferen over het waarom van de ongelovigen om de gelovigen ervan te overtuigen dat ze ongelijk hebben. Je schiet er niets mee op namelijk en begrip kweek je al helemaal niet. En ik geloof ook niet dat de wereld een betere plaats is zonder geloof of religie. Ik geloof wel dat het een betere plaats zou zijn met één geloof/religie. Want ook gelovigen roepen zo hard mogelijk dat zij de waarheid in pacht hebben. Net als de niet gelovigen dat roepen. Is atheïsme dan eigenlijk een religie op zich?
quote:Dat is toch niet zo erg ? Weet je gelijk mijn standpunt in deze.
Op donderdag 30 oktober 2003 10:58 schreef Z het volgende:[..]
Hij probeert een discussie op te starten door zijn beklag te doen.
quote:Omdat de levenswijze van gelovigen gevolgen heeft voor alle andere mensen.
Op donderdag 30 oktober 2003 10:48 schreef gelly het volgende:[..]
Oh ja, dat is ook wel grappig. Men neemt het gelovigen kwalijk als ze beweren dat ongelovigen naar de hel gaan. Waarom zou je daar als atheïst een punt van maken ? Het is immers toch niet waar. Maar kennelijk zijn overtuigd atheïsten dan wel op hun teentjes getrapt. Wat is dat toch ?
Een voorbeeld: Er zijn mensen die zich niet laten vaccineren vanwege religeuze redenen. Das allemaal best natuurlijk, die mensen beslissen dat persoonlijk, maar dit is er waarschijnlijk wel de oorzaak van dat ziekten als mazelen & kinkhoest nog bestaan in Nederland. Omdat niet iedereen is ingeënt, hebben we om de 7-8 jaar een epidemie van mazelen. Het virus krijgt zo de kans om steeds te veranderen, en zorgt er ook voor dat mensen die zich wel ingeënt waren toch die ziekte krijgen. Van de 1000 kinderen die de mazelen krijgen, overlijden er gemiddeld 7.
Nou zijn dit wel extreme geloofsuitingen, maar persoonlijk denk ik dat we in een betere wereld zouden leven als er geen geloof zou zijn.
quote:idd een TS hoeft toch niet neutraal te blijven...
Op donderdag 30 oktober 2003 10:59 schreef gelly het volgende:[..]
Dat is toch niet zo erg ? Weet je gelijk mijn standpunt in deze.
quote:Nou kijk, dat ben ik wel met je eens. Extreme geloofsovertuigingen kun je missen als kiespijn. Als het commentaar daar alleen tegen gericht was dan had ik er ook geen probleem mee. Maar de mensen waar ik het in de openingspost over heb gaan een stuk verder, elke gelovige moet het ontgelden.
Op donderdag 30 oktober 2003 11:00 schreef Durango het volgende:[..]
Nou zijn dit wel extreme geloofsuitingen, maar persoonlijk denk ik dat we in een betere wereld zouden leven als er geen geloof zou zijn.
quote:nee
Op donderdag 30 oktober 2003 10:53 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Allah
vind IK dan, ik respecteer wat jij gelooft though ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door Graveland op 30-10-2003 11:06]
Ik schat in mijn geval een verhouding 0 atheisten tot 50 gelovigen.
Dit is duidelijk iemand zijn frustratie aan de praat. Eerst moet er op dit forum met allerlei moeite worden geprobeerd te bewerkstelligen dat atheisme een geloof is, dat wetenschap een geloof is, allebei onzin gebleken. Nu zijn atheisten weer net zo erg als Jehova getuigen!!!
De hoeveelheid mensen die een atheist aan de deur hebben gehad met het doel hun van het geloof af te praten zullen erg gering in aantal zijn, zo niet nul. Waarom wil iemand ons dit dan wijs maken? Wat zijn zijn motivaties? Wat beweegt zo iemand?
Het gehalte 'leven en laten leven'-denkers zal onder atheisten beduidend hoger zijn dan bij gelovigen. Ik ben zelf volledig atheist en wil daar best over discussieren. Ben tegen godsdienstvrijheid maar voor geloofsvrijheid. Godsdienstvrijheid wordt misbruikt om joden en homo's en andersdenkenden te kunnen beschimpen en dan te kunnen zeggen dat dat geen eigen mening is maar de mening van 'het geloof'. Godsdienstvrijheid wordt misbruikt om kinderen naar een school voor de eigen religie te sturen en dan gewoon vol te houden dat we in Nederland zo goed met elkaar om gaan. Geloofsvrijheid is dat je mag geloven wat je wilt en dat dat iets van je zelf is, een recht, op een eigen mening. Dat is iets waar ik voor zou zijn al ben ik het niet eens met veel van die meningen.
Dat er hier mensen zijn die het atheisme propageren is niet meer dan natuurlijk. Het is een discussie forum, mede bedoeld voor de meningen. Zo moet er zeker ook plaats zijn voor de mening van de poststarter. Maar een mening is nog geen feit en deze startpost maakt dat maar weer eens al te duidelijk.
Mensen voelen zich nou eenmaal bedreigd wanneer mensen in hun omgeving een andere mening hebben dan zij zelf.
Echter, om mensen te overtuigen van je eigen gelijk (voor zover dat bestaat) door keihard je eigen mening/overtuiging/geloof te gaan roepen zal natuurlijk nooit het gewenste resultaat opleveren.
Om zelf een stelling te poneren:
Ik denk dat ALLE mensen geloven.
Het is een mechanisme van de mens om een vast en betrouwbaar frame in hun leven te brengen.
Voor de een is dat door te geloven in een hoger wezen, en als je goed leeft dat je daar dan later voor beloond wordt enzo.
Voor de ander, ikzelf bijvoorbeeld, is het het geloof in de wetenschap.
Wetenschap is voor mij een soort geloof dat voor mij een solide basis schept in mijn leven. Als dat weg zou vallen zou ik stuurloos en onzeker worden. (bij wijze van spreken
)
Hoe denken jullie daar over?
quote:Kijk, als de stelling iets normaler geformuleerd was, dan was ik dit off-topic gedoe niet begonnen. Misschien is het een een idee om dit topic opnieuw te beginnen, en dan iets anders te beginnen en kijken wat er dan gebeurd.
Op donderdag 30 oktober 2003 10:59 schreef gelly het volgende:[..]
Dat is toch niet zo erg ? Weet je gelijk mijn standpunt in deze.
Je post dit in Wetenschap, Filosofie & Levensbeschouwing en volgens mij beginnen wetenschapper of filosofen nooit een discussie. Nou zijn wij natuurlijk geen wetenschappers of filosofen, maar het zou best iets meer die kant op mogen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |