De invloed die imams hebben op hun volgelingen wordt overschat, zo beweren diverse islamkenners. Ze reageren op de ophef die is ontstaan naar aanleiding van recente uitspraken van de Rotterdamse imam el-Moumni, die homoseksualiteit beschouwt als een besmettelijke ziekte die het voortbestaan van de mensheid in gevaar zou brengen. Opwinding alom.
Ten onrechte, meent islamdeskundige dr. Hans Jansen van de Universiteit Leiden. De imams hebben vooral invloed op de oudere generatie moslims.
Neem de islamitische jongeren die steeds voor onrust zorgen in Amsterdam. Die trekken zich van niemand ene flikker aan. Dát is het werkelijke probleem van de allochtonen in Nederland.
Fundamentalisme een gevaar in Nederland? Welnee, zegt Jansen, die promoveerde op het onderwerp fundamentalisme in Egypte. Fundamentalisten uit Libanon of Egypte hebben het veel te druk met hun strijd tegen de regimes in eigen land. Ze hebben wat neefjes in Nederland bij wie ze soms vakantie houden om bij te komen van de stress. Die hebben de komende honderd jaar nog geen plannen met Europa.
Waar de Leidse wetenschapper zich wél zorgen over maakt, is wat hij noemt de 'slappe knieën' van Nederlandse politici en beleidsmakers. Als de een of andere malloot roept dat er aparte klasruimten moeten komen waar moslimkinderen moeten kunnen bidden, dan wordt daar direct serieus op ingegaan. Er is geen school in de Arabische wereld die daar klaslokalen voor reserveert. Bidden? Daar heb je de moskee voor.
Wij zijn te bang om te discrimineren, vindt Jansen. ,,Het moet vooral allemaal politiek correct en multicultureel zijn. Als je niet wilt dat meisjes in Nederland besneden worden, dan moet je de mensen die dat doen hier niet binnenlaten. En als de Somalische gemeenschap vindt dat besnijdenis moet kunnen, omdat je vrouwen anders niet kunt uithuwelijken, dan moet je die hele bevolkingsgroep naar Somalië verhuizen.
En als imam el-Moumni een mening verkondigt, moet je die vooral voor zíjn rekening laten. Achtergrond van het Nederlandse beleid is volgens Jansen dat de moslims vooral niet het gevoel moeten krijgen dat ze achtergesteld worden. Het effect daarvan is dat wie het hardst op de trom slaat, gehoord wordt. Terwijl die mensen slechts een kleine groep vertegenwoordigen. De grootste groep is vernederlandst.
De islam is met ruim 800.000 aanhangers de tweede godsdienst in Nederland. De meeste moslims wonen in de grote steden. In Amsterdam en Rotterdam zal in 2005 bijna 60 procent van de schoolgaande jeugd van allochtone komaf zijn. De meesten van hen zijn moslim.
Volgens VVD-Kamerlid Oussama Cherribi, gepromoveerd op het onderwerp Marokkaanse imams, is slechts 1 procent van de moslims in Nederland fundamentalistisch. Maar de overgrote meerderheid past zich uitstekend aan, zeker in vergelijking met andere Europese landen.
Het aantal islamitische gebedshuizen is sinds de jaren vijftig sterk toegenomen. Nederland telt inmiddels tussen de drie- en vierhonderd moskeeën en ongeveer zestig ruimten die gebruikt worden als gebedsruimte.
VVD'er Cherribi vindt het een 'gevaarlijke ontwikkeling' dat steeds meer buitenlandse mogendheden gaan dicteren hoe de imams in Nederland de leer moeten verkondigen. Dat leidt tot vervreemding van de Nederlandse samenleving, zegt hij, dus daar moeten we opmerkzaam op blijven.
Cherribi pleit er voor dat imams in Nederland worden opgeleid. Ze worden nu gerecruteerd uit dorpjes in Marokko of Turkije. Ze komen vaak uit zeer traditioneel ingestelde milieus. De cultuurschok is dus groot als ze hier worden geconfronteerd met duo-plaszuilen, de wallen en 'gay pride'. Imams in Nederland weten helemaal niks van Nederland en ze spreken de taal niet. Ze hebben ook de tijd niet om die te leren omdat ze de hele dag in de moskee moeten zijn. Dus moeten er mentors komen die de imams begeleiden en hun cursussen geven in Nederlandse taal en cultuur.
Dr. Gert Hekma, sociaal wetenschapper en gespecialiseerd in homostudies, heeft de ervaring dat grote groepen islamitische jongeren nauwelijks boodschap hebben aan de voorschriften die vanuit de moskeeën op hen afkomen. Wel constateert hij dat onder moslimjongeren door een gebrek aan seksuele voorlichting 'rare ideeën' leven over homoseksualiteit en vrouwen. Het leidt ertoe dat meisjes op onwelgevallige wijze worden betast en dat homo's uit hun huizen worden verjaagd.
Maar aan het woord van de imams laten de jongeren zich volgens Hekma echt niet veel gelegen liggen. Ze kunnen die mannen niet eens verstaan.
De politiek heeft zwakke knieen als het om allochtonen gaat.
Ik hoop dat er in het volgende kabinet wat dat aan gaat een grote beleidsverandering komt
quote:Wat voor dingen had je in je hoofd dan?
Op maandag 04 juni 2001 16:47 schreef Hummerr het volgende:
De politiek heeft zwakke knieen als het om allochtonen gaat.
Ik hoop dat er in het volgende kabinet wat dat aan gaat een grote beleidsverandering komt
quote:Om te beginnen het woord "allochtoon" als dekmantel wegnemen.
Op maandag 04 juni 2001 16:47 schreef Koekepan het volgende:[..]
Wat voor dingen had je in je hoofd dan?
quote:Maar qua veranderingen in het beleid van de regerende coalitie?
Op maandag 04 juni 2001 16:54 schreef Hummerr het volgende:[..]
Om te beginnen het woord allochtoon als dekmantel wegnemen.
Ik denk dat de verplichte taal en maatschappij lessen er in ieder geval voor kunnen zorgen dat men snapt waarom het bij ons zo geregeld is zoals het geregeld is.
Aan de andere kant moet er dan wel voor worden gezorgd dat men die lessen ook daadwerkelijk volgd ...... niet alleen voor de nieuwkomers maar ook mensen die hier al langer zijn. Want ook ik erger mij dood als mensen de taal niet machtig zijn ook al is men hier al jaren.
Let wel, men hoeft het niet uitmuntend te kunnen/kennen maar een basisniveau b.v cito 2/3.
Als ik naar een ander land zou gaan zou ik ook zorgen dat ik zo snel mogelijk die taal spreek. Als ik als toerist naar een ander land ga probeer ik ook enige woorden in de taal te kennen (en dat is dan maar voor 2 a 3 weken).
quote:Strenger toezicht,niet meer buigen voor mijnheer mohammed die met een rechtzaak wegens discriminatie dreigt als hij op de vingers wordt getikt.
Op maandag 04 juni 2001 16:55 schreef Koekepan het volgende:[..]
Maar qua veranderingen in het beleid van de regerende coalitie?
quote:Precies, volkomen mee eens.
Op maandag 04 juni 2001 16:47 schreef Hummerr het volgende:
DEN HAAG - Nederland en de islam hebben een moeilijk verhouding. Volgens islamdeskundige dr. Hans Jansen laten politici en beleidsmakers hun oor te veel hangen naar figuren in de moslimwereld die het hardst schreeuwen.
De invloed die imams hebben op hun volgelingen wordt overschat, zo beweren diverse islamkenners. Ze reageren op de ophef die is ontstaan naar aanleiding van recente uitspraken van de Rotterdamse imam el-Moumni, die homoseksualiteit beschouwt als een besmettelijke ziekte die het voortbestaan van de mensheid in gevaar zou brengen. Opwinding alom.Ten onrechte, meent islamdeskundige dr. Hans Jansen van de Universiteit Leiden. De imams hebben vooral invloed op de oudere generatie moslims.
Neem de islamitische jongeren die steeds voor onrust zorgen in Amsterdam. Die trekken zich van niemand ene flikker aan. Dát is het werkelijke probleem van de allochtonen in Nederland.
quote:Ook mee eens
Fundamentalisme een gevaar in Nederland? Welnee, zegt Jansen, die promoveerde op het onderwerp fundamentalisme in Egypte. Fundamentalisten uit Libanon of Egypte hebben het veel te druk met hun strijd tegen de regimes in eigen land. Ze hebben wat neefjes in Nederland bij wie ze soms vakantie houden om bij te komen van de stress. Die hebben de komende honderd jaar nog geen plannen met Europa.
quote:Exact. Je merkt het zelfs hier op het forum, dat allochtonen discussies altijd moeilijk zijn. Enerzijds door mensen die bang zijn dat er weer gediscrimineerd gaat worden, maar anderzijds ook door lieden die ongenuanceerd gaan lopen generaliseren.
Waar de Leidse wetenschapper zich wél zorgen over maakt, is wat hij noemt de 'slappe knieën' van Nederlandse politici en beleidsmakers. Als de een of andere malloot roept dat er aparte klasruimten moeten komen waar moslimkinderen moeten kunnen bidden, dan wordt daar direct serieus op ingegaan. Er is geen school in de Arabische wereld die daar klaslokalen voor reserveert. Bidden? Daar heb je de moskee voor.Wij zijn te bang om te discrimineren, vindt Jansen.
quote:Exact. No-nonsens beleid, zou veel ellende hebben voorkomen en die situatie voor goedwillende allochtonen alleen maar hebben verbeterd.
,,Het moet vooral allemaal politiek correct en multicultureel zijn. Als je niet wilt dat meisjes in Nederland besneden worden, dan moet je de mensen die dat doen hier niet binnenlaten. En als de Somalische gemeenschap vindt dat besnijdenis moet kunnen, omdat je vrouwen anders niet kunt uithuwelijken, dan moet je die hele bevolkingsgroep naar Somalië verhuizen.
quote:Precies. De inburgereing van de gastarbeiders is ook niet al te soepel verlopen. De politiek heeft dat jaren laten aanmodderen in de overtuiging dat het wel goed zou komen. Nu zitten ze met de gebakken peren. Bijkomend nadeel is dat dit een ideale voedingsbodem vormt voor extreem rechts (zie België)
heeft de ervaring dat grote groepen islamitische jongeren nauwelijks boodschap hebben aan de voorschriften die vanuit de moskeeën op hen afkomen. Wel constateert hij dat onder moslimjongeren door een gebrek aan seksuele voorlichting 'rare ideeën' leven over homoseksualiteit en vrouwen. Het leidt ertoe dat meisjes op onwelgevallige wijze worden betast en dat homo's uit hun huizen worden verjaagd.Maar aan het woord van de imams laten de jongeren zich volgens Hekma echt niet veel gelegen liggen. Ze kunnen die mannen niet eens verstaan.
Mooi stukje, uit welke krant / blad is het afkomstig ???
quote:Sorry,vergeten bron te vermelden: Gelderlander.
Op maandag 04 juni 2001 16:59 schreef R@b het volgende:
Mooi stukje, uit welke krant / blad is het afkomstig ???
De bijeenkomsten waren toegankelijk voor zowel mannen als vrouwen.
Wat bleek? Op de eerste bijeenkomsten kwamen vooral de mannen eens kijken en luisteren of dat wat er gezegd werd wel geschikt was voor de oren van hun vrouw.
Ja, dan kom je toch niet verder.
Ik hoop echt, en dat meen ik, dat die vrouwen wat meer voor zichzelf leren opkomen.
Ik verwacht ook wel dat de volgende generatie meisjes/vrouwen veel vrijer zal zijn, daar zorgen ze zelf wel voor.
quote:Ik geloof daar voorlopig helemaal niks van.
Op maandag 04 juni 2001 19:15 schreef Gia het volgende:Ik verwacht ook wel dat de volgende generatie meisjes/vrouwen veel vrijer zal zijn, daar zorgen ze zelf wel voor.
Het integreren verloopt nog steeds moeizaam .
Mentaliteit is het toverwoord.
quote:Met alle respect, waar baseer jij deze uitlatingen op? Woon jij soms in een Marokkaanse buurt, of werk jij bij de allochtone kinderopvang?
Op maandag 04 juni 2001 22:25 schreef Hummerr het volgende:
Ik geloof daar voorlopig helemaal niks van.
De soms al vierde generatie Marrokanen hier weigert nog steeds pertinent Nederlands te spreken en voelt zich meer Marrokaan dan Nederlander.
quote:Hoeveel Marokkanen ken jij?
Op maandag 04 juni 2001 22:25 schreef Hummerr het volgende:[..]
Ik geloof daar voorlopig helemaal niks van.
De soms al vierde generatie Marrokanen hier weigert nog steeds pertinent Nederlands te spreken en voelt zich meer Marrokaan dan Nederlander.
Denk je dan niet dat ze dat doorgeven aan hun nakomelingen?Het integreren verloopt nog steeds moeizaam .
Mentaliteit is het toverwoord.
quote:Teveel
Op maandag 04 juni 2001 22:27 schreef links234 het volgende:
Hoeveel Marokkanen ken jij?
quote:Marrokanen willen mij niet kennen want die houden zich liever in hun eigen gemeenschap op.
Op maandag 04 juni 2001 22:27 schreef links234 het volgende:[..]
Hoeveel Marokkanen ken jij?
Ik zal voor de verandering de bal eens terug kaatsen en aan jou vragen hoeveel Marrokanen er eigenlijk in jouw vriendenkring verkeren
quote:---------------------------------------
Op maandag 04 juni 2001 22:26 schreef Koekepan het volgende:[..]
Met alle respect, waar baseer jij deze uitlatingen op? Woon jij soms in een Marokkaanse buurt, of werk jij bij de allochtone kinderopvang?
Artikel uit De Gelderlander van 28-03-2001
'Migrantenmeiden uit hun huizen halen'
Door onze verslaggeefster
ARNHEM - De wereld van Marokkaanse en Turkse meiden is vaak beperkt tot school en thuis. Migrantenwerkster Hatice Özlü probeert het isolement te doorbreken. Op 1 april is er feest.
Vertrouwen. Dat is volgens Hatice Özlü waar het om draait in haar pogingen meiden van allochtone afkomst uit hun huizen te krijgen. 'Ik moet goede relaties hebben met de families. Alleen als ze vertrouwen in mij hebben, krijgen de meiden toestemming om activiteiten te bezoeken.'
Ze heeft haar afkomst mee. Hatice kwam ruim vier jaar geleden uit Turkije naar Arnhem. 'Ik ben een van hen, ik heb een zwarte kop, ik ken hun cultuur. Dat is heel belangrijk.' Als voorbeeld noemt ze de inloopuren. 'Er komt wel eens een vader zijn dochter ophalen. Die mag niet naar binnen. Want voor de anderen is hij een vreemde man. Dat zeg ik dan tegen zo'n vader. Die is niet beledigd, maar blij dat ik er zo over denk.'
Een ander groot voordeel is dat de 26-jarige Hatice getrouwd is met een Turk. 'Ouders zien mij niet meer als een meisje, maar als een volwassene. En onder begeleiding van een volwassene mag hun dochter wel op stap.'
Hatice kan de komende drie jaar als meidenwerkster van stichting Rijnstad aan de slag dankzij de gemeente. Arnhem heeft miljoenen gulden extra's uitgetrokken voor jeugdbeleid. Migrantenmeiden is één van de doelgroepen die hiervan profiteert. De nood is dan ook hoog, stelt Hatice. 'Meiden worden zo kort gehouden dat ze weglopen of niet meer willen leven.'
Ouders zijn zo streng uit angst, stelt ze. 'Ze zijn doodsbenauwd dat hun dochters de vele verleidingen niet kunnen weerstaan waaraan ze hier in het westen blootstaan. Ze willen voorkomen dat hun dochters het verkeerde pad op gaan.'
Door activiteiten aan te bieden waar - gegarandeerd - alleen maar vrouwen op afkomen en waar ze zelf bij is, hoopt Hatice de meiden uit huis te krijgen. Dat lukt heel aardig, zo leert de ervaring. Hatice is als vrijwilligster en als stagiaire al langer op dit front actief.
'We zijn met een bus vol meiden naar Beverwijk geweest, waar een zwarte markt is met allerlei Turkse en Marokkaanse spullen. En op het eerste feest in jongerencentrum Push kwamen ruim tachtig meiden af. Niet alleen uit Presikhaaf, ook uit de Geitenkamp, Klarendal en Arnhem-zuid.'
Nieuw feest
Nu ze sinds februari een officiële aanstelling heeft, is het tijd voor een nieuw feest, komende zondag 1 april in Push. Enkele meiden die de inloopactiviteiten bezochten en daardoor meer zelfvertrouwen kregen, treden op, vertelt Hatice glunderend. 'Eén meisje dat altijd heel verlegen was, gaat zelfs buikdansen. Geweldig toch.'
Tijdens het feest zal Hatice peilen aan welke activiteiten de allochtone jongeren behoefte hebben. Ideeën heeft ze al in overvloed. Thema-avonden, uitstapjes, sportactiviteiten en een naai-cursus staan al op stapel. 'En een dj-cursus', lacht Hatice. 'Want voor het feest op 1 april moesten we helaas een mannelijke dj vragen. Die gaat nu een paar meiden leren hoe ze moeten draaien.'
Ze is niet bang dat de meiden als ze eenmaal aan meer vrijheid hebben geroken, helemaal in conflict raken met hun ouders. 'Ze zullen hun ouders moeten accepteren. Als ze laten zien dat ze geen verkeerde dingen doen, krijgen hun ouders er meer vertrouwen in. Het gaat om kleine stapjes. En om wat anderen toestaan. Want dat is in onze cultuur heel belangrijk.'
----------------------------------------
Jammer dat die eerste zin weer zo generaliserend is...
quote:Ik geef ze geen ongelijk. Ik wil je ook niet kennen.
Op maandag 04 juni 2001 22:33 schreef Hummerr het volgende:[..]
Marrokanen willen mij niet kennen want die houden zich liever in hun eigen gemeenschap op.
quote:Enkele collega's en een stuk of drie buiten mijn werk. En nee, ik ben geen crimineel.
Ik zal voor de verandering de bal eens terug kaatsen en aan jou vragen hoeveel Marrokanen er eigenlijk in jouw vriendenkring verkeren
quote:Dit vind ik nou een heel kortzichtige opmerking , ik ken zat marokanen die wel nederlands kennen en zich er ook echt in verdiepen in Nederland
Op maandag 04 juni 2001 22:33 schreef Hummerr het volgende:[..]
Marrokanen willen mij niet kennen want die houden zich liever in hun eigen gemeenschap op.
quote:Ik stelde je dezelfde vraag en voel me dus ook aangesproken: ik ben in mijn geboortedorp nog regelmatig op de allochtone kinderopvang te vinden (mijn zus werkt daar) en ben me dus zeer wel bewust van enkele aanpassingsproblemen die er spelen. Een probleem is bijvoorbeeld dat de Turkse/Marokkaanse vrouw binnenshuis de broek aan heeft, terwijl zij nou juist over het algemeen als minste integreert in de Nederlandse samenleving. Kijk, met die soort kennis kom je ergens. En dan kun je vanuit die positie kijken wat er zoal mogelijk is tot verbetering.
Op maandag 04 juni 2001 22:33 schreef Hummerr het volgende:[..]
Marrokanen willen mij niet kennen want die houden zich liever in hun eigen gemeenschap op.
Ik zal voor de verandering de bal eens terug kaatsen en aan jou vragen hoeveel Marrokanen er eigenlijk in jouw vriendenkring verkeren
quote:Dat is waar, heel scherp van je. In mijn directe vriendenkring bevinden zich twee Marokkanen. (Niet uit hetzelfde gezin.)
Op maandag 04 juni 2001 22:41 schreef waspman het volgende:
nou heb je hummers vraag nog niet beantwoord hoor
Nu de bal weer bij Hummerr ligt, ben ik benieuwd of hij zich hier nog weer vertoont.
quote:Leuk dat je die laatste zin er nog ff aan vast hebt geplakt. (Komt zo lekker scherp over
Op maandag 04 juni 2001 22:42 schreef Koekepan het volgende:[..]
Dat is waar, heel scherp van je. In mijn directe vriendenkring bevinden zich twee Marokkanen. (Niet uit hetzelfde gezin.)
Nu de bal weer bij Hummerr ligt, ben ik benieuwd of hij zich hier nog weer vertoont.
quote:Ja, maar ik vond jouw opmerking dat het kernwoord 'mentaliteit' was gewoon kort door de bocht. Nu blijkt dat jij geen Marokkaan van dichtbij meemaakt, had ik wel verwacht dat je zou uitleggen hoe je dan aan die bevinding komt.
Op maandag 04 juni 2001 22:49 schreef Hummerr het volgende:
Je hebt toch antwoord op je vraag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |