quote:Op Nederlandse scholen wordt in het Arabisch les gegeven
Op dinsdag 28 oktober 2003 08:44 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Nou ik niet, dat is toch al lang bekend.
En niet alleen op islamitische scholen trouwens. Maar als een school NL wil afdwingen, zoals het Haagsche Mondriaancollege pas geleden, dan springt iedereen in de gordijnen.
quote:
Verdonk terughoudend over aanpak moslimscholenDEN HAAG - Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie is niet enthousiast over een voorstel van haar eigen partij, de VVD, om islamitische scholen harder aan te pakken.
VVD-Tweede-Kamerlid Hirsi Ali wil voor deze thans 43 scholen de Wet op het onderwijstoezicht aanscherpen en de subsidie schrappen als ze de leerlingen aanzetten tot intolerantie jegens autochtonen, joden, vrouwen en homoseksuelen.
Vrijheid van godsdienst
Dat bleek maandag in de Tweede Kamer tijdens een debat over de nieuwe inburgeringswet. De christelijke partijen vielen over de VVD heen, omdat het de vrijheid van godsdienst zou aantasten. De linkse oppositie vindt verder dat de VVD ten onrechte veel zwaarder aanzet tegen moslimscholen dan tegen 'zwarte' scholen, waarop veel allochtone kinderen zitten.
Verdonk ging nauwelijks in op het voorstel van Hirsi Ali maar benadrukte dat islamitische scholen hun eigen opvattingen mogen uitdragen zolang ze uitgaan van respect en begrip en onverdraagzaamheid tegengaan. Zij wil daarover best praten met de minister van Onderwijs.
Grondwet
Maar Verdonk is tegen een onderscheid in de bekostiging tussen scholen. Deze gelijkheid is geregeld in de grondwet. Ook voor nieuwe scholen gelden dezelfde voorwaarden om een vergunning te verkrijgen en die zijn niet gebaseerd op religieuze grondslag.
Volgens Hirsi Ali valt een dergelijke wetswijziging binnen de grondwet. Ze erkende dat binnen haar fractie ook nog volop wordt gediscussieerd over dit onderwerp.
Rapport onderwijsinspectie
De andere fracties wezen op een recent rapport van de onderwijsinspectie dat het onderwijs op de islamitische scholen niet in strijd is met de basiswaarden van de Nederlandse samenleving. Hirsi Ali raadde haar collega's aan het hele rapport te lezen en niet alleen de conclusies. Maar ook Verdonk verwees later naar de relatief positieve conclusies in het rapport.
http://nu.nl/news.jsp?n=224713&c=11
Ik snap echt niet waarom je een dergelijk onderscheid wilt maken.
quote:Oef, al 43 scholen? Volgens dat recent verschenen rapport waren het er 37. Dat gaat snel!
Op dinsdag 28 oktober 2003 11:02 schreef Kozzmic het volgende:[..]
En mochten er meldingen komen dat er op nog meer scholen haat gepredikt wordt tegen andersgelovigen en homosexuelen, dan moeten ook die aangepakt worden.
Eerst zo'n pleidooi tegen Moslimscholen bla bla..
en daarna haar VVD minister Verdonk die zegt dat Moslimscholen het gewoon goed doen.
Wat een muts die Hirsi. Zij zal de volgende keer zeker niet meer op de VVD-lijst pronken.
quote:3
Op dinsdag 28 oktober 2003 11:50 schreef Gia het volgende:
Ja, inderdaad. Ik vind dat die 3 strenggereformeerde scholen ook gecontroleerd moeten worden.
quote:Als je deze scholen laat bestaan, worden de ettertjes van 4-10 dadelijk de ettertjes van 14-20 waar we nu last van hebben. Die scholen bevorderen een goede integratie gewoon niet en daar is waar het grotendeels fout gaat.
Op dinsdag 28 oktober 2003 01:03 schreef sizzler het volgende:[..]
Je hebt gelijk: laten we ALLE Islamieten keihard aanpakken! Vooral die ettertjes tussen de 4 en 10 waar het hier voornamelijk over gaat!
quote:Zelfs als onderzoeken het tegendeel beweren
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:05 schreef pisnicht het volgende:[..]
Die scholen bevorderen een goede integratie gewoon niet en daar is waar het grotendeels fout gaat.
quote:wat is dit dan voor reactie? reageer dan gewoon niet als je niets zinnigs te melden hebt
Op dinsdag 28 oktober 2003 01:02 schreef HeyFreak het volgende:[..]
Je hebt gelijk, de meeste problemen in Nederland worden veroorzaakt door moslims. Zoals laatst kreeg ik een envelop in de brievenbus die bestemd was voor een ander adres...
Kutmoslims
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:06 schreef gelly het volgende:[..]
Zelfs als onderzoeken 1 onderzoek het tegendeel beweert en het andere onderzoek weer het tegenovergestelde
quote:Oa ja.
Op dinsdag 28 oktober 2003 11:00 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Op Nederlandse scholen wordt in het Arabisch les gegeven
Dat artikel 23, overblijfsel vd schoolstrijd, moet maar eens snel aangepakt worden.
Als Paars 1 ding goed had kunnen doen, was dat het wel geweest...
Scholen gewoon neutraal maken, klaar. Als men dan godsdienstonderwijs wil, dan doet men dat maar na schooltijd (scheelt een hoop etterbakken op straat trouwens).
quote:Ik betwijfel of het lesgeven in het arabisch de integratie bevorderd. Als je nu al hoort hoe sommige allochtonen de nederlandse taal beheersen...
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:06 schreef gelly het volgende:[..]
Zelfs als onderzoeken het tegendeel beweren
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:09 schreef Tedje_van_Es het volgende:
Scholen gewoon neutraal maken, klaar. Als men dan godsdienstonderwijs wil, dan doet men dat maar na schooltijd (scheelt een hoop etterbakken op straat trouwens).
quote:Veel meer zullen er niet zijn, denk ik.
Op dinsdag 28 oktober 2003 12:35 schreef gelly het volgende:[..]
3
Een normale christelijke school zal geen haat prediken tegen homo's en andersgelovigen. Alleen die paar zeer streng gereformeerde scholen. En dat zijn er echt bij lange na niet zoveel als moslimscholen.
quote:Ben ik wel benieuwd naar ja.
Op dinsdag 28 oktober 2003 18:38 schreef Gia het volgende:[..]
Veel meer zullen er niet zijn, denk ik.
Een normale christelijke school zal geen haat prediken tegen homo's en andersgelovigen. Alleen die paar zeer streng gereformeerde scholen. En dat zijn er echt bij lange na niet zoveel als moslimscholen.
Ik weet dat er in de hele regio Den Haag/Rotterdam/Zoetermeer maar 1 zit. In Gouda.
Daar tegenover staan al een stuk of 7 moslimscholen hier.
Iemand daar cijfers over?
quote:Een normale islamitische school ook niet.
Op dinsdag 28 oktober 2003 18:38 schreef Gia het volgende:[..]
Veel meer zullen er niet zijn, denk ik.
Een normale christelijke school zal geen haat prediken tegen homo's en andersgelovigen.
Ik vind dat de islamitische scholen in Nederland niet moeten sluiten, maar moeten veranderen in een openbare school, waarbij er dus bij alle lessen inspectie gepleegd kan worden. Tevens moet het zo zijn dat ook niet-moslims moeten kunnen worden toegelaten. Op langer termijn vind ik dat alle scholen openbaar moeten zijn, maar laten we dan beginnen met de afdeling waar we op dit moment de grootste problemen mee hebben, de islamieten.
quote:Ze hebben wel toegang gehad tot de godsdienst lessen als ik het me goed herinner. En islamitische scholen zijn een noodzaak geworden voor mensen die ergens anders geen les mogen volgen omdat ze niet aan de kledingsvoorschriften kunnen voldoen. Dus als de politiek zich zo doorzet zullen er alleen maar meer komen naar alle waarschijnlijkheid.
Op dinsdag 28 oktober 2003 18:51 schreef SteveVai het volgende:
Tuurlijk heeft Hirsi Ali hier een punt. Het probleem is dat deze scholen segregatie bevorderen omdat de moslims hier letterlijk gescheiden worden van de "Niet-moslims". Het is waar dat dat ook gebeurt bij zeer christelijke scholen, maar daar komen eigenlijk weinig tot geen problemen uit voort. Tevens is het zo dat de onderwijsinspectie geen toegang heeft tot de godsdienstlessen op deze scholen, maar wel vermoedt dat er enigszins haatdragende informatie wordt gegeven richting het westen. Dit is niet berust op vooroordelen, maar de vermoedens worden gevoed door o.a. Marrokaanse kleuters die roepen dat alle Joden dood moeten.Ik vind dat de islamitische scholen in Nederland niet moeten sluiten, maar moeten veranderen in een openbare school, waarbij er dus bij alle lessen inspectie gepleegd kan worden. Tevens moet het zo zijn dat ook niet-moslims moeten kunnen worden toegelaten. Op langer termijn vind ik dat alle scholen openbaar moeten zijn, maar laten we dan beginnen met de afdeling waar we op dit moment de grootste problemen mee hebben, de islamieten.
quote:Dat is de boel omdraaien. Omdat men zich weigert aan te passen aan de NLe eisen zouden ze niet naar school kunnen? Ja doei he, het is hier nog altijd een niet-islamitisch land, als je dat niet bevalt dan is Schiphol de juiste optie.
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:16 schreef Chadi het volgende:[..]
En islamitische scholen zijn een noodzaak geworden voor mensen die ergens anders geen les mogen volgen omdat ze niet aan de kledingsvoorschriften kunnen voldoen.
Ik hoop echt dat we het nog mee zullen maken dat religieuze scholen verboden zullen worden. Dat de staat de verplichte lesstof voor leerplichtigen verzorgd in neutrale openbare scholen, en dat wie zijn kind toch naar religieindoctrinatie wil sturen mag dat zelf betalen na schooltijd.
quote:Ik heb je een tijdje geleden al gewezen op het gevaar van het verbieden van hoofddoekjes op openbare scholen, men gaat zich terug trekken op islamitische scholen. En nu mag dit ook niet meer van jou ? Je totalitaire mening komt steeds meer bovendrijven. Zeker weten dat je geen NCPN stemt ?
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:27 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Dat is de boel omdraaien. Omdat men zich weigert aan te passen aan de NLe eisen zouden ze niet naar school kunnen? Ja doei he, het is hier nog altijd een niet-islamitisch land, als je dat niet bevalt dan is Schiphol de juiste optie.
quote:Wat een onzin. Je draait de boel om. Dat is als geen alcohol verbieden in de auto omdat men nu coke gaat snuiven en dat is erger. Bla dus.
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:29 schreef gelly het volgende:[..]
Ik heb je een tijdje geleden al gewezen op het gevaar van het verbieden van hoofddoekjes op openbare scholen, men gaat zich terug trekken op islamitische scholen. En nu mag dit ook niet meer van jou ? Je totalitaire mening komt steeds meer bovendrijven. Zeker weten dat je geen NCPN stemt ?
Als je trouwens ook maar een klein beetje verstand ervan had gehad zou je weten dat het gros der moslimkinderen niet op openbare scholen zit (waar hoofddoekjes niet verboden mogen worden) maar op katholieke/christelijke (waar het wel verboden mag worden). Dit omdat die ouders denken dat iig een beetje religieuze school beter is dan helemaal geen religieuze school.
En dat heeft niets met een totalitaire mening te maken maar met het weigeren van uitzonderingsposities te geven aan religie boven andere levensovertuigingen EN omdat de staat geen religie mag uitoefenen.
Dus je stemgedrag mag je voor jezelf houden.
quote:Van de 37 islamitische scholen zijn er 35 basisscholen. Daar hoeven meisjes nog geen hoofddoek. Verder is een hoofddoekje dragen op iedere openbare school toegestaan. Alleen gezichtssluiers zijn op sommige onderwijsinstellingen niet toegestaan, maar tot dusver zijn er nog maar drie personen bekend waarbij dat speelde. En die waren al te oud voor het voortgezet onderwijs.
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:16 schreef Chadi het volgende:[..]
En islamitische scholen zijn een noodzaak geworden voor mensen die ergens anders geen les mogen volgen omdat ze niet aan de kledingsvoorschriften kunnen voldoen. Dus als de politiek zich zo doorzet zullen er alleen maar meer komen naar alle waarschijnlijkheid.
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:09 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Oa ja.
Op die moslimscholen bv, dat zijn immers ook Nle scholen.
quote:bron
Islamitische scholen geen bedreiging voor integratie
(26 oktober 2002)
Islamitische scholen vormen in het algemeen geen bedreiging voor de integratie van allochtone leerlingen in de Nederlandse samenleving. Dat blijkt uit een onderzoek van de Onderwijsinspectie.
De meeste scholen hebben Nederlands als voertaal, volgen moderne onderwijsmethoden en richten zich op het overbrengen van Nederlandse normen en waarden. Slechts een van de 37 onderzochte scholen bleef ernstig in gebreke
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |