abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 14:33:08 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14172447
[Centraal] De Ramadan is weer bezig-topic

Deze vraag staat nog

quote:
Op maandag 27 oktober 2003 13:59 schreef SunChaser het volgende:
Volgend jaar valt de Ramadan in augustus. Dit jaar hadden we een hittegolf en was het gevaarlijk als je te weinig dronk. Hoe moet het dan? Wel werken maar niet mogen drinken?
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 14:33:52 #2
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14172472
Milagro's post:
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:32 schreef milagro het volgende:

[..]

Hij vind muziek des duivels.
Zoals ze de Taliban dat ook vond.

Het lijkt mij, dat populaire muziek net zo goed, indien mogelijk, niet beluisterd dient te worden, tijdens de vasten uren.

Of zijn er, buiten dit even, ook speciale uitzonderingen, als je je in een Westerse omgeving bevindt of beroepsmatig, waar soms puur praktisch gezien het niet mogelijk is niet te vasten.

Ik kan me zo voorstellen dat een hartchirurg niet duizelig vanwege een lege maag om 16.00 aan een hartoperatie kan beginnen.

Om maar eens wat te noemen.
En nu niet miepen over schedules omgooien, hij is de enige beschilbare arts op dat moment.
En niet ziek.

maandag 27 oktober 2003 @ 14:35:57 #3
28560 toska
Let's All Chant
pi_14172526
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:33 schreef SunChaser het volgende:

Deze vraag staat nog
[..]

Had ik je allang antwoord op gegeven
Normaal zing ik de sterren van de hemel
pi_14172536
quote:

Deze vraag staat nog
[..]

Die vraag is reeds beantwoord, moet je ff terug lezen.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 14:36:53 #5
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14172555
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:35 schreef toska het volgende:

[..]

Had ik je allang antwoord op gegeven

Ja, maar jij bent geen moslim.
pi_14172561
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

Omdat je het in je "hersenen" opneemt?

Overigens is het naar mijn weten niet verboden om als moslim naar muziek te luisteren. Het komt bij mij over alsof je denkt dat de Islam een godsdienst is van veel geboden en verboden.

Lieverd, ik denk niets, dat is Imam Fawaz's interpretatie van de Islam,
En aangezien ik hier meerdere malen lees "vraag het aan de Imam..."
blijkt dat dus niet in alle gevallen even verstandig.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_14172583
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:36 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Die vraag is reeds beantwoord, moet je ff terug lezen.

Dus een hartchirurg ,duizelig van de honger, mag een operatie uitvoeren

Wat verantwoord

pi_14172632
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:38 schreef milagro het volgende:

[..]

Wat verantwoord

Mag wel, maar ik denk niet dat ie het zou doen. Verantwoordelijkheid moet je zelf nemen natuurlijk.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 27 oktober 2003 @ 14:41:11 #9
28560 toska
Let's All Chant
pi_14172642
Ik vind het een beetje zeurderig worden nu, iedereen die aan de ramadan meedoet , doet dit uit vrije wil en dat is iets tussen diegene en Allah. Als je ziek wordt van de ramadan hoef je het niet vol te houden , ook is het niet zo dat anderen zich aan moeten passen aan degene die vast. Degene die vast zal zich aanpassen aan de rest, Zo is het ook met het 5 keer per dag bidden, als je dat niet lukt (omdat je net bezig bent met een openhart operatie) mag je daarna gewoon 2 of 3 keer achter elkaar bidden.

Zo kan je ook het vasten *afkopen* door een maaltijd aan de armen te schenken (kort uitgelegd)

maandag 27 oktober 2003 @ 14:43:04 #10
28560 toska
Let's All Chant
pi_14172682
quote:

[..]

Wat verantwoord

Nee een hartchirurg zal niet opereren als hij weet dat hijniet 100% fit is.

Niet zo snel oordelen

pi_14172693
als oprechte fundie wil ik dat de muziek wereldwijd wordt afgeschaft
pi_14172766
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:40 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Mag wel, maar ik denk niet dat ie het zou doen. Verantwoordelijkheid moet je zelf nemen natuurlijk.

Tuurlijk, maar ik vraag me dus, serieuze interesse, af , stel dat hij de enige aanwezige is, en het is spoed, wat dan?

Mag hij dan eerst iets nemen, druivensuiker voor mijn part, een slok sinaasappelsap, iets waardoor de eerste duizeligheid verdwijnt zonder dat zijn voorafgaande vastentijd als ongeldig te boek komt staan?

pi_14172807
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:43 schreef toska het volgende:

[..]

Nee een hartchirurg zal niet opereren als hij weet dat hijniet 100% fit is.

Niet zo snel oordelen

ik oordeel niet te snel, ProJeex zegt dat hij dan met een lege maag en duizeligheid moet opereren en dat is allesbehalve verantwoord dan, vind je niet?

[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 27-10-2003 14:49]

pi_14172820
quote:

[..]

Wat verantwoord

Ja dat is verantwoord, als ie meent van niet, dan moet ie verlof nemen. Ik ben ook op m'n werk.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 14:52:20 #15
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14172900
Uit eerste deel.
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:02 schreef toska het volgende:

Dan heb je pech maar als je er ziek van wordt mag je stoppen met vasten en het later inhalen

Maar dan is het kwaad dus al geschied. Ben je inmiddels uitgedroogd en heb je hoofdpijn enz enz.

Marokkanen in de bouw bv of andere gevaarlijke beroepen, zoals vrachtwagenchauffeur, da's levensgevaarlijk.

pi_14172907
Milagro? Heb jij het over Imam El Fawaz van de Assoenah-moskee in Den Haag ? Want dat is opzich geen verkeerde imam.
  maandag 27 oktober 2003 @ 14:52:36 #17
28560 toska
Let's All Chant
pi_14172908
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:49 schreef milagro het volgende:

[..]

ik oordeel niet te snel, ProJeex zegt dat hij dan met een lege maag en duizeligheid moet opereren en dat is allesbehalve verantwoord dan, vind je niet?

Ja das onverantwoord, je mag een ander niet in gevaar brengen , niet als vastende moslim en gewoon in de zorgsector ook niet.
pi_14172929
quote:

Deze vraag staat nog
[..]

Het begin van de vastenmaand ramadan valt volgend jaar op 15 okt. en loopt tot 13 november. Elk jaar begint het 11 dagen eerder.
Wat muziek betreft, is het ronduit belachelijk dat er mensen zijn die denken dat het verboden is. Er zijn inderdaad figuren die dit denken, maar die kan je gewoon niet serieus nemen. Trouwens wat is muziek, moet je je dan ook afvragen.
Want de ezan (oproep tot het bidden) wordt op zangerige toon voorgedragen. Maar ik kan het me wel voorstellen dat er moslims zijn die bepaalde muzieksoorten zoals Korn / Limp Bizkit / Slipknot verachtelijk vinden, omdat deze oproepen tot gewelddadigheden, dit is in strijd met de Islam.
quote:

[..]

Wat verantwoord

Het is natuurlijk altijd eigen verantwoordelijkheid. Iemand die het zo ver geschopt heeft als hartchirurg weet heus wel wat verantwoordelijkheid is. Maar ik denk dat het een erg kleine kans is, dat iemand die een (spoed)hartoperatie moet ondergaan, in de vastenmaand terecht komt bij een vastende islamitische hartchirurg.
Trouwens, een hartchirurg die zich onwel voelt, zal wel 3 x nadenken voordat die aan een operatie begint.
Als je zo gaat denken ken ik er nog wel een paar, voor 't zelfde geld zit je bij een katholieke hartchirurg, middenin de vastenmaand, die kans is groter, aangezien die 40 dagen duurt.

[Dit bericht is gewijzigd door Cajun op 27-10-2003 14:59]

pi_14173130
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:52 schreef pro_jeex het volgende:
Milagro? Heb jij het over Imam El Fawaz van de Assoenah-moskee in Den Haag ? Want dat is opzich geen verkeerde imam.
Dat vind ik dus wel
Zijn zoontje mag niet eens hier komen spelen, want ik ben niet getrouwd , geen moslim en dus zondig.
Dat kreeg ik regelmatig van zijn zoontje te horen

Zijn vrouw mag niet alleen over straat, alleen om boodschappen te doen en dan onder begeleiding van zoon (ze spreekt geen Nederlands) en de man heeft wel meer rare ideeén over vrouwen en wat al dan niet zondig zou zijn, als je zijn preken hoort...

Op ouderavonden schitterde hij en zijn gade door afwezigheid.
Zo ook op het afscheidsmusical van groep 8, waar zijn zoon met Allah's gratie aan mee mocht doen, zolang hij zelf maar niet zong
Die jongen had een glansrol als speaker, maar niemand van zijn familie heeft hem willen zien, dat gunnen ze dat joch dus gewoon niet blijkbaar.
Schoolreisjes?
Obada mag niet mee.

Ik heb zelden zo'n lieve jongen gezien (dat spreekt dan wel weer voor de ouders Fawaz) die zo hunkert naar vriendjes en aandacht, als Obada.
Het is gewoon ontroerend zoals hij iedere keer weer helemaal met ons mee oploopt, vraagt of hij meemag , en werkelijk niet weg te slaan is meer

En onderussen citeert hij te pas en te onpas de Koran

pi_14173228
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:01 schreef milagro het volgende:

[..]

Dat vind ik dus wel
Zijn zoontje mag niet eens hier komen spelen, want ik ben niet getrouwd , geen moslim en dus zondig.
Dat kreeg ik regelmatig van zijn zoontje te horen

Zijn vrouw mag niet alleen over straat, alleen om boodschappen te doen en dan onder begeleiding van zoon (ze spreekt geen Nederlands) en de man heeft wel meer rare ideeén over vrouwen en wat al dan niet zondig zou zijn, als je zijn preken hoort...

Versta jij zijn preken dan? Ieder heeft zo z'n opvattingen over vrouwen, dat is ook zijn goedrecht.
quote:
Ik heb zelden zo'n lieve jongen gezien (dat spreekt dan wel weer voor de ouders Fawaz) die zo hunkert naar vriendjes en aandacht, als Obada.
Het is gewoon ontroerend zoals hij iedere keer weer helemaal met ons mee oploopt, vraagt of hij meemag , en werkelijk niet weg te slaan is meer

En onderussen citeert hij te pas en te onpas de Koran

Als ie ie dat doet, dan komt het vast wel goed met hem.
pi_14173329
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:53 schreef Cajun het volgende:

[..]

Het begin van de vastenmaand ramadan valt volgend jaar op 15 okt. en loopt tot 13 november. Elk jaar begint het 11 dagen eerder.
Wat muziek betreft, is het ronduit belachelijk dat er mensen zijn die denken dat het verboden is. Er zijn inderdaad figuren die dit denken, maar die kan je gewoon niet serieus nemen. Trouwens wat is muziek, moet je je dan ook afvragen.
Want de ezan (oproep tot het bidden) wordt op zangerige toon voorgedragen. Maar ik kan het me wel voorstellen dat er moslims zijn die bepaalde muzieksoorten zoals Korn / Limp Bizkit / Slipknot verachtelijk vinden, omdat deze oproepen tot gewelddadigheden, dit is in strijd met de Islam.
[..]

Het is natuurlijk altijd eigen verantwoordelijkheid. Iemand die het zo ver geschopt heeft als hartchirurg weet heus wel wat verantwoordelijkheid is. Maar ik denk dat het een erg kleine kans is, dat iemand die een (spoed)hartoperatie moet ondergaan, in de vastenmaand terecht komt bij een vastende islamitische hartchirurg.
Trouwens, een hartchirurg die zich onwel voelt, zal wel 3 x nadenken voordat die aan een operatie begint.
Als je zo gaat denken ken ik er nog wel een paar, voor 't zelfde geld zit je bij een katholieke hartchirurg, middenin de vastenmaand, die kans is groter, aangezien die 40 dagen duurt.

Het gaat niet om of het vaak voor zou komen of niet.
Het gaat om de uitzondering, of die in bepaalde gevallen wel gemaakt mag worden, ik geef dus slechts een voorbeeld.
Ik heb het dan dus over onverwachte situaties.
ProJeex stelde dat een chirurg dan maar "met een lege maag" moet opereren.

Het zou m.i. unfair zijn als jouw vastenperiode, op het allerlaatste moment door onvoorzien, onontkoombare omstandigheden te niet gedaan zou worden.

We hebben het hier niet over katholieken en hun vastenmaand, dus die laat ik gaarne in dit topic links liggen

pi_14173411
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:09 schreef milagro het volgende:

[..]

Het gaat niet om of het vaak voor zou komen of niet.
Het gaat om de uitzondering, of die in bepaalde gevallen wel gemaakt mag worden, ik geef dus slechts een voorbeeld.
Ik heb het dan dus over onverwachte situaties.
ProJeex stelde dat een chirurg dan maar "met een lege maag" moet opereren.

Het zou m.i. unfair zijn als jouw vastenperiode, op het allerlaatste moment door onvoorzien, onontkoombare omstandigheden te niet gedaan zou worden.

We hebben het hier niet over katholieken en hun vastenmaand, dus die laat ik gaarne in dit topic links liggen

Volgens de Islam moet je je medemens helpen, dat heeft een veel hogere prioriteit dan je eigen belang. Dus ook in dit geval. Je moet dan dus alles in staat stellen om die man/vrouw zo goed mogelijk te helpen. Als je daartoe je vasten moet breken, dan moet je dat doen.
pi_14173421
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:09 schreef milagro het volgende:

Pro_Jeex stelde dat een chirurg dan maar "met een lege maag" moet opereren.

Ik stelt dat inderdaad, maar als de chirurg dat niet wil doen, dan moet ie verlof nemen. Kijk je moet prioriteiten stellen.
pi_14173423
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:05 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Versta jij zijn preken dan? Ieder heeft zo z'n opvattingen over vrouwen, dat is ook zijn goedrecht.
[..]

Als ie ie dat doet, dan komt het vast wel goed met hem.

Ik heb ze gehoord en gelezen, enkele dan, en ik hoor van zijn zoontje meer dan genoeg over zijn vaders ideeën, wat de rechten maar vooral de plichten van een vrouw zijn, volgens hem.

Jij vraagt of ik die Imam bedoel en zegt vervolgens dat hij wel meevalt qua opvattingen, en ik antwoord dus dat ik dat NIET vind.
Een corrigerende tik voor een ongehoorzame vrouw goedkeuren, haar verbieden bezoek te ontvangen zonder 's mans toestemming, haar geen bezigheden buitenshuis gunnen (werk, vereniging, buurthuis) , noem ik nu niet bepaald vrouwvriendelijk.

Ik zeg nergens dat het hem niet vrij staat die mening te hebben.

pi_14173505
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:13 schreef Cajun het volgende:

[..]

Volgens de Islam moet je je medemens helpen, dat heeft een veel hogere prioriteit dan je eigen belang. Dus ook in dit geval. Je moet dan dus alles in staat stellen om die man/vrouw zo goed mogelijk te helpen. Als je daartoe je vasten moet breken, dan moet je dat doen.

en dat beloont Allah niet door dat "verbreken" door de vingers te zien, zoals hij dat met zieken, jonge kinderen en menstruerende vrouwen, wel doet.

dat vind ik niet tof van Allah, red je een mensenleven , tellen die 20 dagen vasten die je al achter de rug niet mee ..

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')