De antennes zien er zo uit :
Deze animatie geeft je een mooi idee hoe het allemaal werkt : http://www.lofar.nl/plaatjes%20etc/Movies/LOFAR211003.exe
Is toch een prachtig project!
Dit is echt iets waar ik bijna zelf geld in zou investeren.
Het is dus eigenlijk een reuzentelescoop met een diameter van ca 350 km.
(bron http://www.lofar.nl)
quote:Ik ben het helemaal met je eens. Ik kende het project nog niet, tot vandaag dan. Geweldig dat er toch nog wat hoogstaands op wetenschappelijk gebied in Nederland gebeurd.
Op maandag 27 oktober 2003 02:24 schreef nova-eh het volgende:
Is toch een prachtig project!
Dit is echt iets waar ik bijna zelf geld in zou investeren.
Het is dus eigenlijk een reuzentelescoop met een diameter van ca 350 km.
Waarom plaatsen ze het centrum eigenlijk bij Assen? (Ja, ik weet het, daar zit het astronomisch instituut) Maar voor zoiets zou je het centrum toch ook nabij Maastricht kunnen plaatsen? Dan heb je een groter bereik. (En die antennes worden toch op afstand bediend).
Daarnaast staan er bij Westerbork al een heleboel antennes te 'luisteren'.
Maarreeeuhhh, wat is de toegevoegte waarde van dit project aan de wetenschap?
quote:Is dat zo? Godsamme.
Op maandag 27 oktober 2003 09:15 schreef hallo1979 het volgende:
Het is dan toch ook belachelijk dat dit project op de tocht staat!!!
Waarom het centrum tegen de grens met Duitsland ligt? Die cirkel valt over een groot stuk Duitsland maar niet over Zeeland, Brabant en Limburg. Als je dat centrum bij Flevoland in de buurt zou zetten zou die cirkel wel heel Nederland beslaan. Wat klopt er niet?
Het nut van dit soort dingen is altijd een beetje twijfelachtig. Het levert niet direct iets op. Maar het is wel het enige veld op aarde dat op deze 'manier' de ruimte in kijkt. En dat kan nieuwe resultaten opleveren waar je misschien wel helemaal niets mee kunt. Maar ja dan hebben ze in Drenthe in ieder geval wel een supersnel glasvezel netwerk
quote:http://www.lofar.nl/html%20files/wetenschap.htm
Op maandag 27 oktober 2003 11:52 schreef k3vil het volgende:
I don't want to break the spirit.Maarreeeuhhh, wat is de toegevoegte waarde van dit project aan de wetenschap?
[Dit bericht is gewijzigd door nova-eh op 27-10-2003 20:47]
quote:Er bestaat nu ook kans dat het project niet in Nederland wordt uitgevoerd maar in een ander deel van de wereld (Amerika).
Steun Lofar na 2009
DWINGELOO - Het ziet ernaar uit dat de ministerraad de rijkssteun aan het prestigieuze Lofarproject van Astron in Dwingeloo vrijdag tot na 2009 vooruitschuift.De directie van Astron en noordelijke kamerleden hebben dat signaal gekregen, zo werd bekend in het radio Drenthe-programma Cassata. Komende vrijdag beslist de ministerraad over 73 miljoen euro rijkssteun aan de supertelescoop. Het Lofar-project is van groot belang voor het Noorden, omdat de supertelescoop van duizenden antennes - met Exloo als middelpunt - ook 's werelds snelste internetverbinding biedt. Het project kost 148 miljoen euro, en daarvoor is steun van het rijk hard nodig.
De antennes kunnen op hoge frequenties signalen ontvangen, hierop is momenteel nog geen onderzoek mogelijk. De punten waar de antennes staan worden met glasvezelkabels naar het midden geleid waar een supercomputer de gevonden waarden bijeenhaalt en ze voor verder onderzoek samenbundelt. Dit glasvezelnetwerk kan ook perfect worden gebruikt voor internetverbindingen in het noorden van het land. Dit is daar op veel plaatsen naast de telefoonlijn nog niet beschikbaar.
quote:En dus zijn wij idd sterk op radio-gebied.... mooie phased-array
Op maandag 27 oktober 2003 02:55 schreef nova-eh het volgende:
Ja, fantastisch toch. Nederland loopt voorop op dit gebied omdat wij natuurlijk niet zoveel plekken hebben in Nederland om zonder lichtvervuiling naar boven te kijken.
Heb je tenminste nog wat aan. Onderzoek en onderwijs moet op nummer 1 staan in Nederland.
quote:Typisch Nederlands om het vooruit te schuiven. Lekker wachten tot de technologie verouderd is voor dat je het gaat gebruiken. De hogesnelheidslijn had ook 30 jaar geleden aangelegd kunnen worden. Maar nee, we wachten tot de nieuwe generatie vervoersmiddelen gereed zijn, en gaan dan alsnog het oude systeem gebruiken zodat we over 10 jaar weer met rotzooi zitten.
DWINGELOO - Het ziet ernaar uit dat de ministerraad de rijkssteun aan het prestigieuze Lofarproject van Astron in Dwingeloo vrijdag tot na 2009 vooruitschuift.
quote:Precies. Vooruitschuiven wordt hier waarschijnlijk alleen wegschuiven. Definitief weg. De opdrachtgever vond nederland een mooie locatie, als dit te moeilijk wordt wijken ze echt wel uit.
Op maandag 24 november 2003 23:49 schreef ChillyWilly het volgende:Typisch Nederlands om het vooruit te schuiven. Lekker wachten tot de technologie verouderd is voor dat je het gaat gebruiken. De hogesnelheidslijn had ook 30 jaar geleden aangelegd kunnen worden. Maar nee, we wachten tot de nieuwe generatie vervoersmiddelen gereed zijn, en gaan dan alsnog het oude systeem gebruiken zodat we over 10 jaar weer met rotzooi zitten.
Iig zou ik het best willen*.
* - als mijn verhuurder het ook okee vindt.
[edit]
Die lofar site kan ik niet bereiken, lijkt iets mis te gaan ergens op SURFnet. Hebben jullie dat ook?
Wel leuk dat sommige mensen dit dus toch interessant vinden.
Het project krijgt al geld van EU en bedrijven het is echt belachelijk dat een kabinet die een 'kenniseconomie' willen dit soort projecten niet helpt!!!
quote:Die dingen op je dak krijgen zal niet helemaal gaan lukken, ze komen in principe in een groepje in weilanden te staan (de constructies zijn schaap-bestendig
Op dinsdag 25 november 2003 01:53 schreef paladin het volgende:
hmm, die lofar dingen zijn niet al te groot. afhankelijk van hoe gevoelig ze zijn voor andere radiobronnen zou je dit eigenlijk best als een hobbyisten-project kunnen opzetten. Er zijn in nederland genoeg mensen die dit project zo tof vinden dat ze best zo een ding op hun dak willen.Iig zou ik het best willen*.
* - als mijn verhuurder het ook okee vindt.
[edit]
Die lofar site kan ik niet bereiken, lijkt iets mis te gaan ergens op SURFnet. Hebben jullie dat ook?
Het geld is binnen!!! Het kabinet heeft toegezegd geld te geven voor LOFAR.
quote:
Subsidie voor supertelescoop Lofar***************************************
DEN HAAG Het kabinet trekt 52 miljoen
euro uit voor Lofar,een Nederlandse
supertelescoop voor astronomisch
onderzoek en metingen op het gebied van
geofysica en landbouw.
De radiotelescoop bestaat uit zo'n
25.000 kleine antennes,verspreid over
Noord-Nederland,die signalen opvangen
uit de ruimte.Die worden door een
supercomputer omgezet in beelden.
De subsidie voor het project van in
totaal 150 miljoen euro dreigde te
worden stopgezet na een negatief advies
van een interdepartementale commissie.
Volgens de planning moet Lofar in 2006
klaar zijn voor de eerste waarnemingen.
DEN HAAG - Het kabinet steekt 52 miljoen euro in het sterrenkundig instituut Astron in Dwingeloo voor het zogenoemde Lofar-project. Dat heeft de ministerraad vrijdag besloten. Met de toekenning van de subsidie is het nu zeker dat Lofar gebouwd gaat worden in Nederland, aldus algemeen directeur Eugène de Geus van Astron.
Lofar in Dwingeloo.Foto Astron.
Het project behelst de bouw van 's werelds grootste radiotelescoop. Daartoe worden, verspreid over heel Nederland en een deel van Duitsland en Denemarken, 5000 antennes geïnstalleerd. Deze antennes staan door middel van snelle internetverbindingen in contact met de kern van Lofar, een krachtige computer in de gemeente Borger-Odoorn (Drenthe).
Het idee voor Lofar is ontstaan uit de ambitie van Nederlandse sterrenkundigen om het prille begin van het heelal waar te nemen. Daarvoor is een radiotelescoop nodig die honderdmaal gevoeliger is dan reeds bestaande telescopen.
De kosten van het project bedragen in totaal 148 miljoen euro. Behalve het Rijk, leveren achttien organisaties binnen het Lofar-consortium een financiële bijdrage. Astron heeft inmiddels een begin gemaakt met de aanleg van de eerste antennes bij het Drentse Exloo. Begin december wordt daar proefgedraaid. Astron verwacht de eerste resultaten van de proeven nog voor het einde van dit jaar.
[Dit bericht is gewijzigd door Geluidsgoeroe op 01-12-2003 16:03]
quote:Het levert wel degelijk iets op, namelijk nieuwe technologie!
Op maandag 27 oktober 2003 12:29 schreef Num het volgende:
Waarom moet het alleen in Nederland staan? Nederland is daar veel te klein voor zoals je eigenlijk op het kaartje al kan zien ontbreken er een aantal antennevelden omdat ze die velden moeilijk midden in de zee kan plaatsten. Als je het centrum in Flevoland had geplaatst dan waren er nog minder antennevelden geweest. Het is dan eerder logischer om het centrum meer naar het zuidoosten (Duitsland in) te verplaatsen zodat de 'cirkel compleet is'.Het nut van dit soort dingen is altijd een beetje twijfelachtig. Het levert niet direct iets op. Maar het is wel het enige veld op aarde dat op deze 'manier' de ruimte in kijkt. En dat kan nieuwe resultaten opleveren waar je misschien wel helemaal niets mee kunt. Maar ja dan hebben ze in Drenthe in ieder geval wel een supersnel glasvezel netwerk
quote:Denk je nou echt dat je aan een 100 Mbit lijntje genoeg hebt? Dacht het niet, dat ding genereert zo ongelovelijk veel data, dat er nieuwe technologie moet ontwikkeld worden om de data te verwerken.
Op woensdag 26 november 2003 19:18 schreef paladin het volgende:
och, ik zou hem best op m'n dak willen, en ik heb een 100Mbit lijntje dat direct SURFnet op gaat, dus qua dataverkeer trek ik het ook wel gok ik.
quote:verwerken misschien wel, transporteren niet (denk aan glasvezel)
Op donderdag 4 december 2003 22:11 schreef whosvegas het volgende:[..]
Denk je nou echt dat je aan een 100 Mbit lijntje genoeg hebt? Dacht het niet, dat ding genereert zo ongelovelijk veel data, dat er nieuwe technologie moet ontwikkeld worden om de data te verwerken.
Maar in ieder geval mooi dat het door gaat!
Nu kan Nederland zijn leidende rol in de sterrenkunde blijven behouden
Vanaf 2006 gaan de 25.000 gekoppelde antennes in werking.
Cool, heb ik weer gemist.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:19 schreef Geluidsgoeroe het volgende:
Afgelopen woensdagavond is er ook aandacht aan besteed in Netwerk.
Check de details van het item en zie de uitzending hier: http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=deze_week&a=126735.
Via de link kun je 'm alsnog zien hoorquote:Op vrijdag 30 juli 2004 23:08 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Cool, heb ik weer gemist.
...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |