quote:Waarschijnlijk? En wie bepaalt eik wanneer hij begint?
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:41 schreef Youssef het volgende:
Jaja jongens, het is weer zover. De vastenmaand Ramadan begint waarschijnlijk overmorgen.
quote:De maan
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:42 schreef Modus het volgende:[..]
Waarschijnlijk? En wie bepaalt eik wanneer hij begint?
quote:Veel schaap eten.
Wat zijn jullie goede voornemens?
quote:De maan ja. En omdat het al donker is en de nieuwe maan nog niet te zien is is het zeer waarschijnlijk dat het overmorgen is.
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:42 schreef Modus het volgende:[..]
Waarschijnlijk? En wie bepaalt eik wanneer hij begint?
quote:Dat lijkt me niet zo goed op een lege maag.
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:44 schreef Furby het volgende:[..]
Veel schaap eten.
quote:Ik was sneller, ik ben een betere moslima
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:44 schreef Youssef het volgende:[..]
De maan ja. En omdat het al donker is en de nieuwe maan nog niet te zien is is het zeer waarschijnlijk dat het overmorgen is.
Als ie vandaag niet wordt gezien is ie zeker op maandag.
quote:Ja, een burka zou een hele verbetering zijn in jouw geval
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:45 schreef yvonne het volgende:Ik was sneller, ik ben een betere moslima
quote:Jij bent Fatima undercover ja.
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:45 schreef yvonne het volgende:[..]
Ik was sneller, ik ben een betere moslima
quote:Hoezo dan zeker op maandag?
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:44 schreef Youssef het volgende:
De maan ja. En omdat het al donker is en de nieuwe maan nog niet te zien is is het zeer waarschijnlijk dat het overmorgen is.Als ie vandaag niet wordt gezien is ie zeker op maandag.
quote:Ik ga een beter mens worden en mijn tienden aan armen geven en voedsel aan gasten
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:46 schreef Youssef het volgende:[..]
Jij bent Fatima undercover ja.
Maar ik had je reactie al gelezen hoor, anders had ik niet "De maan ja geschreven.
En wat zijn je goede voornemens?
quote:Wat is varkenshaas? Is dat een onderdeel van een varken? Het begint zowaar te onweren nu ik dit typ...
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:46 schreef F1908 het volgende:
veel varkenshaas eten
quote:Onweer is de stem van God
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:48 schreef Youssef het volgende:[..]
Wat is varkenshaas? Is dat een onderdeel van een varken? Het begint zowaar te onweren nu ik dit typ...
En varkenshaas is een stuk van het varken ja, uiterst droog vlees, reteduur.
(ga je nu preken)
quote:Ik wil eens een hele dag in zo'n ding lopen
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:46 schreef Furby het volgende:[..]
Ja, een burka zou een hele verbetering zijn in jouw geval
quote:Een maanmaand duurt maximaal 30 dagen. Als ie dus niet 29 dagen duurt, duurt ie zeker 30 dagen. Voor meer info kun je dit eens lezen: Info over de vastenmaand Ramadan
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:46 schreef Modus het volgende:[..]
Hoezo dan zeker op maandag?
En nu is Abou JahJah bij Kopspijkers dus ik zie jullie, totzo
quote:Het geforceerde gedrag is iets om aan te leren. Als je iets 30 dagen vol kunt houden dan zou je het voor de rest van je leven ook kunnen doen. Het is de maand van bezinning, na een maand is het de bedoeling niet meer in je oude gewoontes te vervallen.
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:50 schreef hams het volgende:
uhm.. ik doe niet mee. waarschijnlijk omdat ik het geforceerde gedrag tijdens ramadan maar niets vind.(ga je nu preken)
quote:en ? welke oude gewoontes ben jij al kwijtgeraakt in de loop der jaren ?
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:04 schreef Youssef het volgende:
na een maand is het de bedoeling niet meer in je oude gewoontes te vervallen.
quote:Er is alleen geen moslim te vinden die na die maand niet gewoon verder gaat waar ie ervoor gebleven was.
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:04 schreef Youssef het volgende:
Het is de maand van bezinning, na een maand is het de bedoeling niet meer in je oude gewoontes te vervallen.
quote:Ik zou het niet weten Viola Holt, misschien ben ik nooit wat kwijtgeraakt maar heb ik wel dingen geleerd of heb ik zoveel mogelijk goede daden verricht.
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:09 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
en ? welke oude gewoontes ben jij al kwijtgeraakt in de loop der jaren ?
quote:Onderzoekt het CDS dat tegenwoordig ook?
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:12 schreef Modus het volgende:[..]
Er is alleen geen moslim te vinden die na die maand niet gewoon verder gaat waar ie ervoor gebleven was.
quote:Zoals?
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:12 schreef Youssef het volgende:
Ik zou het niet weten Viola Holt, misschien ben ik nooit wat kwijtgeraakt maar heb ik wel dingen geleerd of heb ik zoveel mogelijk goede daden verricht.
quote:Vertel eens?
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:12 schreef Youssef het volgende:[..]
Ik zou het niet weten Viola Holt, misschien ben ik nooit wat kwijtgeraakt maar heb ik wel dingen geleerd of heb ik zoveel mogelijk goede daden verricht.
De guppies van je broertje verschoond?
quote:De guppies waren van mij en die heb ik al niet meer. Maar ik heb wel bijvoorbeeld meer dingen uit de Qoran geleerd en in het algemeen over islam. En natuurlijk is het verrichten van de ramadan uit zichzelf al een nobele daad, en wanneer goed gedaan met goede intenties zijn je zonder natuurlijk vergeven.
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:15 schreef yvonne het volgende:[..]
Vertel eens?
De guppies van je broertje verschoond?
quote:Oh dus na deze maand kun je gewoon weer verder met je misdragen in de tram? Je hebt tenslotte met de juiste intentie de ramadan gedaan.
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:20 schreef Youssef het volgende:
De guppies waren van mij en die heb ik al niet meer. Maar ik heb wel bijvoorbeeld meer dingen uit de Qoran geleerd en in het algemeen over islam. En natuurlijk is het verrichten van de ramadan uit zichzelf al een nobele daad, en wanneer goed gedaan met goede intenties zijn je zonder natuurlijk vergeven.
quote:Nogmaals, het gaat allemaal om de intenties. Waarom je kennelijk Marokkaanse jongetjes erbij haalt weet ik niet, maar laten we daar ook niet verder op in gaan
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:24 schreef Modus het volgende:[..]
Oh dus na deze maand kun je gewoon weer verder met je misdragen in de tram? Je hebt tenslotte met de juiste intentie de ramadan gedaan.
Ik heb nog steeds geen voorbeelden gehoord btw.
En waarom wil je zo graag voorbeelden van me horen? Ik kan me zo 1 2 3 niet echt iets specifieks herinneren. En wat zijn jouw voornemens?
quote:Ohja altijd makkelijk ja. Gaat het niet om daden?
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:30 schreef Youssef het volgende:
Nogmaals, het gaat allemaal om de intenties.
quote:Dus in die zin zijn jouw ramadans tot nu toe dus zinloos geweest?
En waarom wil je zo graag voorbeelden van me horen? Ik kan me zo 1 2 3 niet echt iets specifieks herinneren.
quote:Ik heb geen voornemens. Ik deug namelijk al.
En wat zijn jouw voornemens?
quote:De intenties achter de daden natuurlijk!
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:34 schreef Modus het volgende:Ohja altijd makkelijk ja. Gaat het niet om daden?
quote:Nee.
Dus in die zin zijn jouw ramadans tot nu toe dus zinloos geweest?
quote:Jij wel
Ik heb geen voornemens. Ik deug namelijk al.
quote:Ben je al van plan om te helpen bij de rode halve maan ? Lijkt me zinvoller dan een maand niet eten en uit de Qoran leren of over de islam. Dat is alleen goed voor je eigen zieleheil.
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:20 schreef Youssef het volgende:Maar ik heb wel bijvoorbeeld meer dingen uit de Qoran geleerd en in het algemeen over islam. En natuurlijk is het verrichten van de ramadan uit zichzelf al een nobele daad, en wanneer goed gedaan met goede intenties zijn je zonder natuurlijk vergeven.
quote:Wat is de rode halve maan? En leren over de islam komt uiteindelijk vele mensen in je eigen omgeving te goede
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:37 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
Ben je al van plan om te helpen bij de rode halve maan ? Lijkt me zinvoller dan een maand niet eten en uit de Qoran leren of over de islam. Dat is alleen goed voor je eigen zieleheil.
quote:Enlighten me.
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:38 schreef Youssef het volgende:
En leren over de islam komt uiteindelijk vele mensen in je eigen omgeving te goede
quote:Is de moslim versie van het rode kruis ! wist je dat niet ?
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:38 schreef Youssef het volgende:[..]
Wat is de rode halve maan?
quote:vertel !
En leren over de islam komt uiteindelijk vele mensen in je eigen omgeving te goede
Magoed ontopic: Ik zie je eigen goede voornemens nergens staan. Heb je die al? Hoe is dat vorige jaar gegaan?
quote:dat is nou juist waar het aan schort denk ik want dat proberen we dit hele topic al te ontfutselen
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:47 schreef Parabola het volgende:Magoed ontopic: Ik zie je eigen goede voornemens nergens staan. Heb je die al? Hoe is dat vorige jaar gegaan?
de ramadan doet hij dus wel aan mee, maar de diepere betekenis is weg. het gaat om het meedoen
quote:Dat is toch dat alle turken en marokaanen op hun werk slapen omdat ze overdag niet eten maar 's nachts wel gewoon eten (feest vieren) en het dus geen vasten is maar gewoon een verschuiving van het eetpatroon ?
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:47 schreef Parabola het volgende:
Wat me daar nog het meest aan stoort, is het gebrek aan ook maar enige kennis over de Ramadan.
quote:Nee, dat wist ik niet. Neem je me in de maling?
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:40 schreef Viola_Holt het volgende:
Is de moslim versie van het rode kruis ! wist je dat niet ?
quote:De islam kent goede gewoonten. Daar zijn er velen van, de omgeving wordt er dus beter van wanneer iemand een goede moslim is die de juiste handelingen probeert te verrichten
vertel !
quote:Ik vind het altijd leuk om topics hier te starten en mijn visie daarover te geven. Ik ben het wel gewend en ik weet met wat voor gevolgen ik een topic start
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:47 schreef Parabola het volgende:
Youssef, dapper van je om op Fok! een topic hierover te starten. De sneue reacties van sommige intelorante pubers blijven dan ook niet uit. Wat me daar nog het meest aan stoort, is het gebrek aan ook maar enige kennis over de Ramadan. Tja, er zal wel een relatie zijn met het niet (willen) begrijpen van mensen die anders zijn.
quote:Ik kan me de ramadan van vorig jaar niet echt meer herinneren, maar ik weet wel dat ik bijvoorbeeld in de avond naar de moskee ging om mijn gebeden te verrichten en veel Qoran heb gelezen.
Magoed ontopic: Ik zie je eigen goede voornemens nergens staan. Heb je die al? Hoe is dat vorige jaar gegaan?
Voor ons, wij moslims, is dit een voornemen die al een belangrijk deel van de ramadan vervult. Hoe het precies zat weet ik niet meer, maar iig probeert men de Qoran uitgelezen te hebben in de 30 dagen van de ramadan, al dan niet in gebedsvorm.
quote:Nee, je zou het wel kunnen doen... maar dat is niet de bedoeling. Feest vieren gaat vaak bij jongeren fout hier, bijvoorbeeld doordat ze aan de alcohol gaan. Alchohol is voor moslim verboden, en ALS je al alcohol hebt gedronken dan moet je dat zeker niet 40 dagen voor de ramadan doen.
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:54 schreef Furby het volgende:[..]
Dat is toch dat alle turken en marokaanen op hun werk slapen omdat ze overdag niet eten maar 's nachts wel gewoon eten (feest vieren) en het dus geen vasten is maar gewoon een verschuiving van het eetpatroon ?
Na 40 dagen is het lichaam namelijk gezuiverd van de alcohol en kan je, met de goede intenties, toch eens proberen te stoppen en kom je waarschijnlijk van je aloholisme af. Misschien moet je ze er eens op aanspreken.
quote:Nou, je zou het wel van heel ver af als de Thora kunnen zien.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:01 schreef CybErik het volgende:
Wat is een Qoran? Is dat zoiets als de Thora?
quote:Geef nou eens concrete voorbeelden dan van die goede dingen.
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:59 schreef Youssef het volgende:
De islam kent goede gewoonten. Daar zijn er velen van, de omgeving wordt er dus beter van wanneer iemand een goede moslim is die de juiste handelingen probeert te verrichten
quote:natuurlijk niet.
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:59 schreef Youssef het volgende:Nee, dat wist ik niet. Neem je me in de maling?
kijk hier maar: http://www.redcross.be/nl/2000/boodschp.htm
[/quote]
De islam kent goede gewoonten. Daar zijn er velen van, de omgeving wordt er dus beter van wanneer iemand een goede moslim is die de juiste handelingen probeert te verrichten
[/quote]
Wat voor juiste handelingen verricht jij ?
quote:Uuuhm, ik weet het niet. Ik kan me momenteel niet de honger van vorig jaar herinneren alhoewel ik zeker weet dat wanneer de laatste dagen naderen je toch wel heel erg zin heb dat het snel is afgelopen. (dus dat de maand ramadan 29 dagen duurt ipv 30
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:03 schreef yvonne het volgende:
Vertel eens wat meer over hoe je dat een hele dag uithoudt?
Kijk, jij bent een puber in de groei, je moet toch stikken van de honger
Wij pubers zitten voornamelijk op school dus dat scheelt heel wat. Als je dan 's ochtends op staat en iets voedzaams eet heb je er al veel minder last van. Op vrije dagen echter kan het al heel wat lastiger zijn. De tijd kan dan soms erg langzaam gaan en omdat je niet afgeleid wordt door school krijg je al snel honger.
Maar over het algemeen, vooral nu omdat het winter is, is de dag best snel voorbij. Het makkelijkst is natuurlijk als je thuiskomt en je meteen kunt eten. Dan merk je niet echt dat je gevast hebt. Alhoewel af en toe wel een knor is te horen
Ik kan het niet echt uitleggen eigenlijk gaat het allemaal een beetje vanzelf. Maar in de maand ramadan is het vooral allemaal erg gezellig.
quote:Wat is dit voor gelul ? Ramadan is toch gewoon alleen eten en drinken als het donker is (iets met maanstand) en heeft verder geen fuck met vasten te maken zoals de christen dat (vroeger) deden/doen tussen carnaval en pasen ? Je vreet je 's nachts klem en overdag niets. Dat is wat anderen ook doen alleen vreten die overdag en 's nachts niets.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:01 schreef Youssef het volgende:Nee, je zou het wel kunnen doen... maar dat is niet de bedoeling. Feest vieren gaat vaak bij jongeren fout hier, bijvoorbeeld doordat ze aan de alcohol gaan. Alchohol is voor moslim verboden, en ALS je al alcohol hebt gedronken dan moet je dat zeker niet 40 dagen voor de ramadan doen.
Na 40 dagen is het lichaam namelijk gezuiverd van de alcohol en kan je, met de goede intenties, toch eens proberen te stoppen en kom je waarschijnlijk van je aloholisme af. Misschien moet je ze er eens op aanspreken.
Dit heeft verder geen fuck met intensies te maken want die kan je ALTIJD hebben.
quote:Ik dacht dat tijdens Ramadan alleen volwassen mensen moesten vasten (muv bejaarden en zieken).
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:07 schreef Youssef het volgende:[..]
succes en veel sterkte
Of is dit weer iets anders waar ik maar de helft van weet ?
Zoals ik het teruglees ziet het er een beetje badinerend uit maar zo bedoel ik het niet. Het is wel interesse.
quote:Ik snap niet echt wat voor antwoord je hierop wil en ik snap ook niet echt waar jouw antwoord uit voortvloeit...
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:07 schreef Furby het volgende:[..]
Wat is dit voor gelul ? Ramadan is toch gewoon alleen eten en drinken als het donker is (iets met maanstand) en heeft verder geen fuck met vasten te maken zoals de christen dat (vroeger) deden/doen tussen carnaval en pasen ? Je vreet je 's nachts klem en overdag niets. Dat is wat anderen ook doen alleen vreten die overdag en 's nachts niets.
quote:De maanstand bepaalt de maand ramadan. De zonnestand bepaalt de gebedstijden, en hiermee dus ook de momenten dat je mag eten. (niet eten= tussen zonsop en ondergang.)
(iets met maanstand)
quote:Niet echt nee, je kunt namelijk altijd de intentie hebben iets volgens de richtlijnen van islam te doen. Maar deze maand is als een soort van jaarwisseling, dan besluiten mensen namelijk ook allerlei voornemens te gaan nemen
Dit heeft verder geen fuck met intensies te maken want die kan je ALTIJD hebben.
Een mens heeft zoiets soms gewoon nodig
quote:Dat was het inderdaad ongeveer. Volgens mij was het 1/3 aand e armen, 1/3 aan de familie en 1/3 is voor eigen gebruik.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:13 schreef Furby het volgende:
Doen jullie trouwens nog iets aan dat suikerfeest of doneren jullie nog 1/3e aan de armen en 1/3e aan "wat was het ook alweer" en eten jullie 1/3e zelf op (van het schaap) ?Of is dit weer iets anders waar ik maar de helft van weet ?
Zoals ik het teruglees ziet het er een beetje badinerend uit maar zo bedoel ik het niet. Het is wel interesse.
doen die de zonsop- en ondergang van Mekka ?
quote:Ik denk dat ze inderdaad een bepaald punt nemen waar ze mee samen zullen vasten.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:21 schreef Viola_Holt het volgende:
hoe doen moslimeskimo's de ramadan ? daar gaat de zon een half jaar niet op of onder.doen die de zonsop- en ondergang van Mekka ?
quote:Nou ik vind het woord "vasten" overdreven. Het is geen vasten maar gewoon verschuiving van eetpatroon naar de nacht. Vasten is als je maar de helft of minder eet op een dag.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:16 schreef Youssef het volgende:
Ik snap niet echt wat voor antwoord je hierop wil en ik snap ook niet echt waar jouw antwoord uit voortvloeit...
Wat jullie doen is net als rokers die zeggen dat ze niet meer roken maar alleen nog maar buiten.
Dat jullie dat ritueel hebben vind ik overigens best hoor. De pest is alleen dat mijn collega's overdag in slaap vielen.
quote:En je weet ongetwijfeld ook dat van die voornemens 99,9% niet standhoudt.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:16 schreef Youssef het volgende:
Maar deze maand is als een soort van jaarwisseling, dan besluiten mensen namelijk ook allerlei voornemens te gaan nemenEen mens heeft zoiets soms gewoon nodig
quote:Er is toch een Imam die de begin en eindtijd vaststeld ? (ergens in saudie arabie ofzo )
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:26 schreef Youssef het volgende:
Ik denk dat ze inderdaad een bepaald punt nemen waar ze mee samen zullen vasten.
quote:De ramadan is variabel. Wacht maar eens tot de ramadan in de zomer valt. Dan mogen de moslims welgeteld vanaf 22:00 tot 03:04 eten. Kijk maar eens op de gebedskalender en zie 18 en 19 juni. De moslims mogen vanaf het Maghreb gebed tot het Fadjr gebed eten. Op 18 juni is het Fadjr gebed om 3:05 en het Maghreb gebed was dan om 22:00.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:27 schreef Furby het volgende:[..]
Nou ik vind het woord "vasten" overdreven. Het is geen vasten maar gewoon verschuiving van eetpatroon naar de nacht. Vasten is als je maar de helft of minder eet op een dag.
Wat jullie doen is net als rokers die zeggen dat ze niet meer roken maar alleen nog maar buiten.
Dat jullie dat ritueel hebben vind ik overigens best hoor. De pest is alleen dat mijn collega's overdag in slaap vielen.
Eerlijk hè Vurby Dat die mannetjes op je werk in slaap vielen was omdat ze kennelijk niet gewend zijn vroeg op te staan. Een moslim probeert dan doorgaans vaak de nacht erg veel te bidden, en niet zoals jij zegt te feesten en te eten. Het bidden gaat vaak in de moskeeën vanaf het Isha gebed tot diep in de nacht. En 's ochtends heb je dan vaak ook een reeks gebeden.
had je je nooit afgevraagd waarom de moskeeën in de vastenmaand zo vol waren
quote:Het is me nooit eerder opgevallen nee.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:34 schreef Youssef het volgende:[..]
had je je nooit afgevraagd waarom de moskeeën in de vastenmaand zo vol waren
quote:Nee, alle gebeden worden volgens de gebedstijden die wordt bepaalt door de zonnestand gebeden. In Nederland verschillen deze gebeden dan ook met die van bijvoorbeeld in Marokko. En voor de zonnestand zijn lijstjes voor elke plaats beschikbaar. Meestal te vinden in de moskee van die plaats.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:29 schreef Furby het volgende:[..]
Er is toch een Imam die de begin en eindtijd vaststeld ? (ergens in saudie arabie ofzo )
Kijk ook maar eens naar de gebedstijden uit mijn vorige post.
quote:Of je hem ziet of niet, hij is er toch wel hoor
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:44 schreef Youssef het volgende:[..]
De maan ja. En omdat het al donker is en de nieuwe maan nog niet te zien is is het zeer waarschijnlijk dat het overmorgen is.
Als ie vandaag niet wordt gezien is ie zeker op maandag.
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:38 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Of je hem ziet of niet, hij is er toch wel hoor
quote:Je wilt toch niet beweren dat je hem per se moet zien? Want dat is niet te coordineren, want wie moet hem dan zien? En gaat dat per regio? En hoe doe je dat als het de komende maand steeds bewolkt is?
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:45 schreef Youssef het volgende:[..]
quote:Er zijn ook islamitische astrologen of hoe je die mensen dan ook noemt. In Saudie Arabië zijn er zeker veel mensen die zich er nu namens de overheid mee bezighouden. Met telescopen is het vast wel op EEN bepaalde plek te zijn.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:48 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Je wilt toch niet beweren dat je hem per se moet zien? Want dat is niet te coordineren, want wie moet hem dan zien? En gaat dat per regio? En hoe doe je dat als het de komende maand steeds bewolkt is?
En Saoedi Arabië en vele andere landen laten het allemaal merken op TV zodra de nieuwe maan is gezien. In de moskee wordt het heuglijke feit dan medegedeelt en deze zeggen het weer voort aan de familie en het gezin.
Vroeger, ja, toen ging het inderdaad met het oog. En als de maan dan NIET werd gezien was er ook geen ramadan. Maar zoals ik al in eerdere posts heb gezegd, dan volgt er automatisch dat het de dag na de volgende dan wel zeker ramadan is. Gezien een maanmaand maximaal 30 dagen kan duren.
Ramadan begint officieel wanneer de maan wordt gezien, niet eerder, niet later. Daar is geen datum of ander wetenschappelijk feit aan verbonden.
Het gaat hier dus om de nieuwe maan. En de nieuwe maan is een heeeeel klein streepje aan de rechterkant van de maan. (waarmee je de P kan maken van Première, eerste kwartier )
quote:Net als Pasen eigenlijk een soort. Of het officieele begin van de lente.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:56 schreef Youssef het volgende:[..]
Ramadan begint officieel wanneer de maan wordt gezien, niet eerder, niet later. Daar is geen datum of ander wetenschappelijk feit aan verbonden.
quote:.
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:07 schreef Furby het volgende:[..]
Wat is dit voor gelul ? Ramadan is toch gewoon alleen eten en drinken als het donker is (iets met maanstand) en heeft verder geen fuck met vasten te maken zoals de christen dat (vroeger) deden/doen tussen carnaval en pasen ? Je vreet je 's nachts klem en overdag niets. Dat is wat anderen ook doen alleen vreten die overdag en 's nachts niets.
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 26-10-2003 00:24]
quote:Pop-up momenteel op http://www.al-islaam.com Het is niet echt duidelijk of het vandaag of morgen is. (vandaag is zondag
Is het alle moslims in alle landen verplicht om te vasten op grond van één bezichtiging? En hoe vasten moslims in sommige landen van ongelovigen waarin geen bezichtiging plaats vindt volgens de islamitische wetgeving?Over deze kwestie is er verschil van mening tussen de geleerden. Het gaat dus om de vraag: als de maansikkel wordt gezien in een islamitisch land en de bezichtiging daarvan is bevestigd volgens de islamitische wetgeving, is het dan de rest van de moslim verplicht om te handelen naar hetgeen uit deze bezichtiging voortvloeit? Er zijn geleerden die hebben gezegd dat het hen verplicht is om te handelen naar hetgeen uit deze bezichtiging voortvloeit, en hebben de algemeenheid van Zijn uitspraak, Verheven Is Hij, als bewijs genomen: ((185..Wie van jullie aanwezig is in de maand, laat die dan vasten, maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen). )) Al Baqarah -2- en de profeet zegt: "Als jullie het zien vast dan" ze zeiden: de toespraak is algemeen en gericht naar alle moslims. En het is bekend dat daarmee niet wordt bedoeld de bezichtiging van elk mens afzonderlijk, omdat dit niet kan, maar daarmee wordt bedoeld dat het gezien wordt door degene waarmee het begin van de maand wordt bevestigd. En dit is algemeen in elke plaats.
Andere geleerden zijn echter van mening dat als de Matalie' (Zonsopgang) verschillen dan heeft elke plaats zijn bezichtiging en als de Matalie' niet verschillen dan is het degenen die het niet hebben gezien indien de bezichtiging ervan in een plaats die overeenkomt met hen qua Matalie' om te handelen naar hetgeen voortvloeit uit deze bezichtiging. En zij hebben hetzelfde bewijs aangehaald als de anderen en zeiden Allah zegt: ((185..Wie van jullie aanwezig is in de maand, laat die dan vasten )) Al Baqarah -2- en het is bekend dat daarmee niet bedoeld wordt de bezichtiging van elk mens afzonderlijk. Dan dient men hiernaar te handelen in de plaats waar het gezien wordt en elke plaats die dezelfde maansikkel verschijning heeft. Wat betreft degenen die niet dezelfde maansikkel-verschijning hebben zij hebben het in het echt niet gezien en het oordeel wat daaruit voortvloeit, geldt ook niet voor hen...zij zeiden: ook zeggen wij over de uitspraak van de profeet " Als jullie het zien (de maansikkel) vast dan en als jullie het zien eet dan" en iemand die zich in een plaats bevindt waarvan de maansikkel verschijning niet overeenkomt met de plaats waar het gezien is heeft het niet gezien en voor hem geldt niet het oordeel wat daaruit voortvloeit, zij zeiden: de maandelijkse tijdaanwijzing is hetzelfde als de dagelijkse tijdaanwijzing. Zoals elk land verschilt qua dagelijkse Imsaak (het beginnen met vasten) en Iftaar (het verbreken van het vasten) dan hoort het ook te verschillen als het gaat om de Maandelijkse Imsaak en Iftaar, en het is bekend dat het dagverschil zijn invloed heeft er is hierover Unanimiteit bereikt tussen de moslims, zij die zich in het oosten bevinden beginnen eerder met vasten dan zij die zich in het westen bevinden en verbreken het vasten dan ook voor hen.
Al wij het oordeel vellen op grond van het verschil tussen Matalie' als het gaat om dagelijkse tijdaanwijzing, dan is dit precies hetzelfde voor de maandelijkse tijdaanwijzing.
En het is (dan) onmogelijk dat iemand zegt: De uitspraak van de Verhevene: ((187..Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadjr (ochtendschemering). )) Al Baqarah -2-
En de profeets uitspraak : "als de nacht van hieruit komt, en de dag van daaruit weggaat, en de zon ondergaat dan heeft de vastende zijn vasten verbroken" er zou iemand niet kunnen zeggen dit is algemeen geldend voor alle moslims in alle streken.
En ook zeggen wij over de algemeenheid van De uitspraak van de Verhevene: ((185..Wie van jullie aanwezig is in de maand laat die dan vasten)) Al Baqarah -2- en de profeet's uitspraak: "als jullie het zien (de maansikkel) begint dan met het vasten en als jullie het zien eet dan"
En deze uitspraak zoals je ziet heeft een sterkte op grond van de juiste uitspraak en visie en ook vergelijking, vergelijking van maandelijkse tijdaanwijzing met de dagelijkse aanwijzing.
En er zijn geleerden die ervoor hebben gekozen dat deze kwestie gekoppeld wordt aan de (Moslim) leider, wanneer hij ziet dat het verplicht is om te vasten of te eten zich daarbij baserend op een basis volgens de islamitische-wetgeving dan dient men te handelen aan wat daaruit voortvloeit aan oordelen, opdat mensen niet verschillen en verdeling ontstaat onder één heerschappij. En deze geleerden hebben zich gebaseerd op de algemeenheid van de hadith: "het vasten is op de dag waarop mensen vasten, en het eten is op de dag waarop de mensen eten"
En er zijn andere uitspraken genoemd door geleerden die meningsverschil omtrent deze kwestie citeren.
Wat het tweede deel van de vraag betreft en dat is: hoe vasten moslims in een ongelovigen land waar geen bezichtiging plaats vindt volgens de islamitische wetgeving? Deze mensen kunnen de maansikkel bevestigen op grond van de islamitische wetgeving, en dat doen ze door de maansikkel te bezichtigen als zij daartoe in staat zijn, als zij daartoe niet in staat zijn, als wij ons uitspreken volgens de eerste uitspraak in deze kwestie dan horen zij wanneer de bezichtiging van de maansikkel bevestigd is in een islamitisch land dan horen zij te handelen naar wat er uit deze bezichtiging voorvloeit, of zij het zien of niet.
En als wij ons uitspreken volgens de tweede uitspraak, en dat is elk land op zich nemen als het verschilt van het andere land wat betreft Matalie', en zij niet in staat waren om de bezichtiging van de maansikkel te bewerkstelligen in het land waar zij zich bevinden, dan nemen ze het dichtstbijzijnde islamitische land bij hen vandaan als voorbeeld, omdat dit het uiterste wat zij kunnen doen.
In Marokko wordt trouwens rond het fadjr gebed trouwens op de deuren gebonkt en rond etenstijd in de avond wordt een kanonschot afgevuurd. Missen doe je het dus niet.
quote:Is dat weer zo een Mohameddaanse gewoonte die ik niet ken? Goede voornemens voor de Ramadan? Heb je andere voornemens nodig voor de Ramadan dan je aan de vasten te houden?
Jaja jongens, het is weer zover. De vastenmaand Ramadan begint waarschijnlijk overmorgen. De tijd van bezinning is er. Maar wat zijn jullie van plan te veranderen in jullie leven?Wat zijn jullie goede voornemens?
en ff ontopic: wat zijn jou goede voornemers dese ramadan??
quote:Anders lees je het topic even en zie je dat ie daar omheen lult.
Op zondag 26 oktober 2003 00:23 schreef Ghadir het volgende:
quote:Uuhm, tjah. Ik heb geen echte specifieke voornemens dan alleen erg goed op mijn gewoonten en gebruiken te letten. Ik hoop weer veel qor'aan en gebeden te kunnen verrichten en dit ook na de ramadan te kunnen volhouden.
Op zondag 26 oktober 2003 00:23 schreef Ghadir het volgende:
En misschien ook eens mijn tijd wat minder verspillen aan Fok! en andere sites en deze inruilen voor islamitische sites ofzow
quote:Wil je je met je contra-soenieten geblaat in een ander topic concetreren? Je schreeuwt nu namelijk allerlei dingen in mijn topics zonder ooit maar ook wat toegelicht te hebben over jouw manier van het islamitische geloof belijden. Je hebt me uberhaubt nooit verteld of je daadwerkelijk een moslim bent.
Op zondag 26 oktober 2003 00:21 schreef HiZ het volgende:[..]
Is dat weer zo een Mohameddaanse gewoonte die ik niet ken? Goede voornemens voor de Ramadan? Heb je andere voornemens nodig voor de Ramadan dan je aan de vasten te houden?
Maar goed, de ramadan is een maand van bezining, niet soms?
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 00:25 schreef Modus het volgende:[..]
Anders lees je het topic even en zie je dat ie daar omheen lult.
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 26-10-2003 00:31]
quote:Nee, je mag helemaal niets drinken of eten.
Op zondag 26 oktober 2003 00:31 schreef tina80 het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd of je wel water mag drinken????
80% van de Islamitische schotelzenders noemen maandag als Eerste dag van de ramadan.
12% Koos morgen als begindag. En 8% Gaat mee met meerderheid.
Aldus de Fatwaraad.
... Aldus van een ander forum.
quote:Mijn manier ?
Op zondag 26 oktober 2003 00:27 schreef Youssef het volgende:[..]
Uuhm, tjah. Ik heb geen echte specifieke voornemens dan alleen erg goed op mijn gewoonten en gebruiken te letten. Ik hoop weer veel qor'aan en gebeden te kunnen verrichten en dit ook na de ramadan te kunnen volhouden.
En misschien ook eens mijn tijd wat minder verspillen aan Fok! en andere sites en deze inruilen voor islamitische sites ofzow
[..]Wil je je met je contra-soenieten geblaat in een ander topic concetreren? Je schreeuwt nu namelijk allerlei dingen in mijn topics zonder ooit maar ook wat toegelicht te hebben over jouw manier van het islamitische geloof belijden. Je hebt me uberhaubt nooit verteld of je daadwerkelijk een moslim bent.
Maar goed, de ramadan is een maand van bezining, niet soms?
Volgens mij hebben we het niet over ''mijn manier'' maar over de manier zoals die beschreven staat in de Koran. Ik weet dat jullie soennieten of mohammedanen of wat jullie verder nou precies zijn, daar anders over denken, maar de enige bron die we nodig hebben om moslim te zijn is de Koran.
quote:Oh, het is wel leerzaam dit topic, jullie mohammedaanse geloof voorziet dus in een stemming over het wel of niet zien van de maan? Kunnen jullie ook stemmen dat je de maan helemaal niet ziet?
Op zondag 26 oktober 2003 00:35 schreef Youssef het volgende:
De Fatwaraadheeft beslist dat Ramadan Maandag begint. Dit na telling van de stemmen.80% van de Islamitische schotelzenders noemen maandag als Eerste dag van de ramadan.
12% Koos morgen als begindag. En 8% Gaat mee met meerderheid.
Aldus de Fatwaraad.
...
Aldus van een ander forum.
quote:Mag je mij eens uitleggen in welke verzen staat hoe jij je gebeden behoort te verrichten. Graag bron derbij
Op zondag 26 oktober 2003 00:36 schreef HiZ het volgende:[..]
Mijn manier ?
Volgens mij hebben we het niet over ''mijn manier'' maar over de manier zoals die beschreven staat in de Koran. Ik weet dat jullie soennieten of mohammedanen of wat jullie verder nou precies zijn, daar anders over denken, maar de enige bron die we nodig hebben om moslim te zijn is de Koran.
quote:Bij het tegenkomen van een probleem moet altijd eerst de Qor'aan, dan de Soennah en dan de mening van een aantal geleerden gevraagd worden. Bij deze. Ik kan niet met mijn blote ogen de maan zien, dus moet ik het doen met de Fatwa.
Op zondag 26 oktober 2003 00:38 schreef HiZ het volgende:[..]
Oh, het is wel leerzaam dit topic, jullie mohammedaanse geloof voorziet dus in een stemming over het wel of niet zien van de maan? Kunnen jullie ook stemmen dat je de maan helemaal niet ziet?
En jij HiZ, hoe heb jij het probleem opgelost?
quote:wow, lijkt me erg moeilijk, sterkte ermee
Op zondag 26 oktober 2003 00:32 schreef Youssef het volgende:[..]
Nee, je mag helemaal niets drinken of eten.
quote:Alsof ik deze niet vanaf een kilometer zag aankomen
Op zondag 26 oktober 2003 00:38 schreef Youssef het volgende:[..]
Mag je mij eens uitleggen in welke verzen staat hoe jij je gebeden behoort te verrichten. Graag bron derbij
Bij de soennieten vertelt de profeet ons namelijk: "Bid, zoals je mij heb zien bidden!"
[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 26-10-2003 00:46]
quote:Nou, zeg het dan? Hoe bid jij HiZ? Bid jij eigenlijk wel? Vouw je je handjes? Op de een of andere manier geef je me nooit echt antwoord op me vragen. Een grote zonde, aangezien je mij kennelijk niet in het paradijs ziet en jezelf wel. Wat een egotripper ben je zeg
Op zondag 26 oktober 2003 00:44 schreef HiZ het volgende:[..]
Alsof ik deze niet vanaf een kilometer zag aankomen
, het gebed heeft geen vastomschreven vorm die wij kunnen kennen. Zelfs niet als wij precies hadden geweten hoe de Profeet zijn gebeden deed hadden wij die vorm kunnen weten. Want de Profeet is slechts boodschapper en een wetgever.
quote:Nee beste Youssef, in tegenstelling tot je Mohammedaanse priesters wil ik je hoofdje niet volstoppen met voorgekookte denkbeelden. Ik hoop dat je zult inzien dat zelf nadenken beter is en dat je door zelf nadenken dichter bij de Islam kan komen dan 1000 zogenaamde wijzen je er ooit zullen kunnen brengen.
Op zondag 26 oktober 2003 00:47 schreef Youssef het volgende:[..]
Nou, zeg het dan? Hoe bid jij HiZ? Bid jij eigenlijk wel? Vouw je je handjes? Op de een of andere manier geef je me nooit echt antwoord op me vragen. Een grote zonde, aangezien je mij kennelijk niet in het paradijs ziet en jezelf wel. Wat een egotripper ben je zeg
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:59 schreef BAZZA het volgende:
Iedere dag met een dampende hap f00d in de hand heerlijk gaan eten terwijl de moslims hongerlijden omzich vervolgens iedere ochten helemaal vol te proppen en dus de gedachte achter hun gebruik te niet te doen
quote:yep heel gezellig
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:07 schreef Youssef het volgende:[..]
Ik kan het niet echt uitleggen eigenlijk gaat het allemaal een beetje vanzelf. Maar in de maand ramadan is het vooral allemaal erg gezellig.
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 09:22 schreef nikanoru het volgende:
Eindelijk weer een keertje normaal uit kunnen gaan.
Maar ik begin maandag.
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:45 schreef yvonne het volgende:[..]
Ik was sneller, ik ben een betere moslima
Ik ben van mening dat je goede voornemens het hele jaar kunt en moet hebben, niet alleen in vastentijd of met nieuwjaar...
1 maand lang lekkere geuren ruiken als we de ramen open zetten
Wij krijgen van onze marrokaanse buren altijd eten wat hun niet opmaken, zit altijd wel iets lekkers tussen.
Is het niet zo dat je tijdens de ramadan de minder bedeelden voedsel of dergelijke moet geven? Als het antwoord daarop ja is, dan zien ze ons waarschijnlijk als arme familie!!
Hmmm, toch maar even vragen strax
quote:Je weet zeker ook al dat 80% van de statistieken, ter plekke uit de duim wordt gezogen?
Op zaterdag 25 oktober 2003 22:27 schreef Modus het volgende:[..]
En je weet ongetwijfeld ook dat van die voornemens 99,9% niet standhoudt.
quote:o jee, de moslims komen er zelf ook al niet meer uit. Is dit net zoiets als katholiekje tegen protestantje ?
Op zondag 26 oktober 2003 00:53 schreef HiZ het volgende:Nee beste Youssef, in tegenstelling tot je Mohammedaanse priesters wil ik je hoofdje niet volstoppen met voorgekookte denkbeelden. Ik hoop dat je zult inzien dat zelf nadenken beter is en dat je door zelf nadenken dichter bij de Islam kan komen dan 1000 zogenaamde wijzen je er ooit zullen kunnen brengen.
Ben jij sjiietisch ?
Houdt zelf nadenken ook in dat vrouwen dezelfde rechten hebben als mannen ? Houdt zelf nadenken nog steeds in dat ongelovigen zullen branden ?
quote:Volgens mij moet ook 1/3 naar vrienden en famillie ofzo.
Op zondag 26 oktober 2003 14:32 schreef Webcrowler het volgende:
Ik als Nederlander verheug me al op de Ramadan....1 maand lang lekkere geuren ruiken als we de ramen open zetten
Wij krijgen van onze marrokaanse buren altijd eten wat hun niet opmaken, zit altijd wel iets lekkers tussen.
Is het niet zo dat je tijdens de ramadan de minder bedeelden voedsel of dergelijke moet geven? Als het antwoord daarop ja is, dan zien ze ons waarschijnlijk als arme familie!!
Hmmm, toch maar even vragen strax
quote:het hoort zijn --> Op welke dag vieren de Islamieten suikerfeest?
Op zondag 26 oktober 2003 15:29 schreef BAZZA het volgende:
Op welke dag vieren de Marokkanen suikerfeest?
dan ga ik die avond niet naar de City bioscoop
quote:Volgens mij is hij niet islamitisch. Maargoed, hij wil met zijn posts laten zien dat iemand alleen de Qor'aan moet volgen en niet de Soenah. (verhalen over de profeet) Volgens mij is hij 1 van miljoenen die niet in de Soenah gelooft.
Op zondag 26 oktober 2003 16:16 schreef Viola_Holt het volgende:
Ben jij sjiietisch ?
quote:Elke vrouw heeft in de islam evenveel rechten als de man
Houdt zelf nadenken ook in dat vrouwen dezelfde rechten hebben als mannen ? Houdt zelf nadenken nog steeds in dat ongelovigen zullen branden ?
quote:evenveel ? dus in aantal zijn de rechten en plichten gelijk ?
Op zondag 26 oktober 2003 17:03 schreef Youssef het volgende:
Elke vrouw heeft in de islam evenveel rechten als de man
alleen hoeft de man geen hoofddoek te dragen enzo.
de rechten die laatst door de marokkaanse koning aan vrouwen zijn toegewezen, zijn die op de koran gebaseerd of breekt de koning hier met de wetten van de koran ?
volgens mij draagt zijn vrouw ook geen hoofddoek
[Dit bericht is gewijzigd door Viola_Holt op 26-10-2003 17:09]
quote:Ik zou het niet weten, en ik heb ook geen zin om dit topic daar WEER aan te verspillen
Op zondag 26 oktober 2003 17:06 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
evenveel ? dus in aantal zijn de rechten en plichten gelijk ?
alleen hoeft de man geen hoofddoek te dragen enzo.
de rechten die laatst door de marokkaanse koning aan vrouwen zijn toegewezen, zijn die op de koran gebaseerd of breekt de koning hier met de wetten van de koran ?
quote:Nou nee zo hoort het niet te zijn, het gaat hier alleen om Marokkanen want op welke dag de Turken of Pakistanen suikerfeest vieren boeit mij niet.
Op zondag 26 oktober 2003 17:01 schreef Ghadir het volgende:het hoort zijn --> Op welke dag vieren de Islamieten suikerfeest?
want niet iedere moslim hoeft een marokaan te zijn...en niet iedere marokaan hoeft een moslim te zijn
quote:Baklava? Dat is lekker
Op zondag 26 oktober 2003 17:30 schreef evil-me het volgende:
ik ben geen moslim en ik ga lekker heel veel van dat suikerfeest snoep (turks fruit?) inkopen.
quote:Zeker
Op zondag 26 oktober 2003 17:30 schreef Youssef het volgende:[..]
Baklava? Dat is lekker
quote:En terecht want de koran is immers volmaakt en op aanpassingen en toevoegingen staat de toorn van allah.
Op zondag 26 oktober 2003 17:03 schreef Youssef het volgende:[..]
Volgens mij is hij niet islamitisch. Maargoed, hij wil met zijn posts laten zien dat iemand alleen de Qor'aan moet volgen en niet de Soenah. (verhalen over de profeet) Volgens mij is hij 1 van miljoenen die niet in de Soenah gelooft.
[..]
Dat wordt de hel...
quote:hehe, als ik moslim zou zijn, zou ik me ook alleen bij de Koran houden.. al die Hadiths.. pff
Op zondag 26 oktober 2003 17:03 schreef Youssef het volgende:[..]
Volgens mij is hij niet islamitisch. Maargoed, hij wil met zijn posts laten zien dat iemand alleen de Qor'aan moet volgen en niet de Soenah. (verhalen over de profeet) Volgens mij is hij 1 van miljoenen die niet in de Soenah gelooft.
[..]Elke vrouw heeft in de islam evenveel rechten als de man
Ennuh.. er zijn genoeg mensen die alleen de Koran volgen hoor.
quote:Imza!
Op zondag 26 oktober 2003 18:28 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
En terecht want de koran is immers volmaakt en op aanpassingen en toevoegingen staat de toorn van allah.
En de soenahs zijn eeuwen later gemaakte toevoegingen toen mohammed al lang dood was.Dat wordt de hel...
quote:ow ik d8 dat je het anders bedoelde.. met je Kut Marokanen...
Op zondag 26 oktober 2003 17:27 schreef BAZZA het volgende:[..]
Nou nee zo hoort het niet te zijn, het gaat hier alleen om Marokkanen want op welke dag de Turken of Pakistanen suikerfeest vieren boeit mij niet.
Het zijn immers nog altijd de kut Marokkanen die het in de City Bios verpesten.
quote:De Koran is uitgelegd door de profeet en zijn gebruiken. De profeet was niet voor niets de boodschapper van de islam. De uitleg heb je naar mijn idee dan ook zeker nodig.
En terecht want de koran is immers volmaakt en op aanpassingen en toevoegingen staat de toorn van allah.
En de soenahs zijn eeuwen later gemaakte toevoegingen toen mohammed al lang dood was.Dat wordt de hel...
quote:Hoe zo dat dan? het zijn toch ook de kut Marokkanen die het altijd verpesten?
Op zondag 26 oktober 2003 19:10 schreef Ghadir het volgende:
ow ik d8 dat je het anders bedoelde.. met je Kut Marokanen...
en ik vraagme af waarom Yvonne dit berigtje van hem niet wijzigt...bij mij doe je het wel altijd als ik alleen maar "houd je bek" o.i.d erin heb staan :S en dat noem je dan schelden. dit is tog veel erger dit is gewoon rascistish
Ook voor de normale Marokkanen
Heeft niks met "ras" vandoen.
quote:sorry hoor maar ik vind wat jij nu zegt echt nergens op slaan dus jij vind het goed als ik jou nu kut nederlander noem..
Op zondag 26 oktober 2003 19:24 schreef BAZZA het volgende:[..]
Hoe zo dat dan? het zijn toch ook de kut Marokkanen die het altijd verpesten?
Ook voor de normale Marokkanen
Heeft niks met "ras" vandoen.
Soennieten en Sjieten moet je dus idd zien als protestanten/katholieken. Verschillen in denkwijze van uitoefening geloof.
Hier zijn er nog meer stromingen bij, maar geen zin om uitgebreid erop in te gaan, want ik ken ze lang niet allemaal.
Ramadan is om solidariteit te tonen met de minderbedeelden in de samenleving en ter zuivering van het lichaam. Het helpt bij het verwijderen van gifstoffen e.d. Beloning is als het ware vergiffenis van je zonde. Net zoiets als de biechtstoel, maar daar kan je elk weekend op zitten als je wil en de ramadan is maar 1x per jaar.
Van zonsopgang tot zonsondergang mag er niet gegeten en gedronken worden. Al moet ik er bij vermelden dat er weer stromingen zijn die het anders interpreteren wat het drinken betreft. Die drinken dan weer sappen enzo. Het is net hoe je de Quran interpreteer en er zijn nu eenmaal meerdere mogelijkheden hiervoor.
(Klein voorbeeld: In de Quran staat er letterlijk dat je geen sjarap(wijn) mag drinken omdat dat je geest verdoezelt. Nou zijn er stromingen die daarom bier wel drinken goedkeuren, want dat staat er niet. Die nemen het letterlijk. De grootste 2 stromingen houden het op alcohol, omdat dat het element is dat je geest verdoezelt.)
Alleen de meerderheid van de moslims zijn sjietisch/soenniet en die houden het bij niet eten en drinken.
Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je 's nacht gaat schransen, maar dat gebeurt wel.
Het vasten moet je zien als het vasten van de katholieken(ik meen het dat de katholieken vasten, maar ben niet zeker. Ik raak ietwat in de war met de protestante en katholieke "trekjes").
Het is een volledige maancyclus en die wordt tegenwoordig berekend door astronomen omdat je met het oog niet altijd kan zien(bewolking/hoogbouw).
Ik meen dat het de 9e maand is van de islamitische kalender. Sue me if i'm wrong.
Aan het eind heb je het "suikerfeest". Dit is ter ere van het einde en er wordt dan zoetigheid verdeeld. Om het lichaam aan te vullen en omdat zoetgoed iets is waar je mee speciale gelegenheden kan vieren. Baklava is niet vet, maar het bevat enorm veel suiker dat uiteindelijk omgezet kan worden in vet. Dit kom je overigens veel tegen. Baklava is een "gebakje" van bladerdeeg en wordt meestal met gemalen walnoot tussen de bladeren gemaakt. (recept op internet te vinden en anders moet je maar mailen en ik vraag het aan me moeder).
Het 1/3e regel wat eerder genoemd werd is eigenlijk meer bedoeld voor het slachtfeest/offerfeest(ter nagedachtenis aan het feit dat Abraham bereid was om zijn zoon te offeren aan god om zijn geloof te tonen). Dan is het idd 1/3e aan armen, 1/3e familie/vrienden/kennissen en 1/3e voor het eigen gezin. Er mag ook geofferd worden met het suikerfeest en dit gebeurd dan ook en daar geld dan weer wel het 1/3e maar het offeren is een keus als je het kan veroorloven.
Oh en niet iedereen moet vasten. Ouderen, vrouwen tijdens de menstruatie, kleine kinderen, zieken, zwangeren enzovoorts worden geadviseerd om het niet te doen. Je moet het alleen doen als je lichamelijk sterk genoeg ervoor bent en het geen schade veroorzaakt aan je lichaam(met het jojo effect als uitzondering , maar dit gebeurt alleen door het geschrans 's nachts).
Ik hoop dat dit wat verduidelijking geeft nu het een beetje samengevat is. Vragen? mail me.
Mijn voornemens? Geen. Ik doe niet aan de Ramadan, want ik ben niet gelovig. Alleen ben wel met het geloof opgevoed en heb het in het verleden wel gedaan. Vandaar dat ik het ken.
[Dit bericht is gewijzigd door TranQuil op 26-10-2003 19:39]
quote:Neehoor, maar als ik bioscopen onveilig maak mag je dat best zeggen van mij en natuurlijk Rob Oudkerk
Op zondag 26 oktober 2003 19:31 schreef Ghadir het volgende:
sorry hoor maar ik vind wat jij nu zegt echt nergens op slaan dus jij vind het goed als ik jou nu kut nederlander noem..
vast wal he want op de manier hoe jij t zegt is alsof het de normaalste zaak is om iemand kutmarokaan te noemen
ja wedde als k dat ga zeggen word k geband ofzo. dus ik doe maar niet
Eindelijk weer eens een maandje geen negatieve berichten van Marokkaanse jongetjes in de kranten.
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 19:35 schreef TranQuil het volgende:
Mijn voornemens? Geen. Ik doe niet aan de Ramadan, want ik ben niet gelovig. Alleen ben wel met het geloof opgevoed en heb het in het verleden wel gedaan. Vandaar dat ik het ken.
De Sjiiten of een andere stroming (die man die laatst was vermoord in Irak of Iran??) geloven zelfs dat Mohammed het profeetschap heeft gestolen van Ali. Ali was een sterk man en ze begonnen zelfs Ali te aanbidden, dit terwijl Ali zelf tegen deze mensen vocht!
quote:Dat heeft er volgens mij niets mee te maken.
Op zondag 26 oktober 2003 19:44 schreef Gia het volgende:
* Gia is blij dat het morgen rammeldan is.Eindelijk weer eens een maandje geen negatieve berichten van Marokkaanse jongetjes in de kranten.
In ieder geval blijft het extra schoon in de ramadan op zwarte scholen. Wat betreft blikjes, snoeppapier en alle andere op voedsel gebasseerd rommel
quote:Mohammed vocht ook en na het vechten ging men geloven in z'n openbaringen
Op zondag 26 oktober 2003 19:45 schreef Youssef het volgende:De Sjiiten of een andere stroming (die man die laatst was vermoord in Irak of Iran??) geloven zelfs dat Mohammed het profeetschap heeft gestolen van Ali. Ali was een sterk man en ze begonnen zelfs Ali te aanbidden, dit terwijl Ali zelf tegen deze mensen vocht!
En soms openbaarde hij er nog wat bij zodat de overwonnenen ook nog wat nuttigs in het geloof zagen.
Was Ali niet de zoon van Mohammed ? nee, de neef dus...waar google al niet voor gebruikt kan worden.
[Dit bericht is gewijzigd door Viola_Holt op 26-10-2003 19:51]
quote:Hmm, de alevieten zijn dus degene waar ik het net over had. Weer iets geleerd dankzij Bazza
Op zondag 26 oktober 2003 19:47 schreef BAZZA het volgende:
Welke stroming volgen de alevieten eigenlijk? de meeste die ik heb ontmoet waren een stuk normaler dan de meeste andere moslims.
quote:http://www.rnw.nl/special/nl/html/alevieten021222.html
Aanhangers van Ali
Het alevitisme is onderdeel van het sji'isme. Na de dood van de profeet Mohammed in het jaar 632, wilde de meerderheid van de gelovigen, de soennieten, dat hij opgevolgd werd door één van zijn volgelingen. De shi'iten daarentegen waren van mening dat de opvolger familie van de profeet moest zijn. Ali, de neef en tevens schoonzoon van Mohammed, was volgens hen de enige rechtmatige opvolger. Een groep sji'iten vestigde zich in midden-Turkije en vormde een eigen geloofsgemeenschap; de alevieten, aanhangers van Ali'. Nog steeds is ongeveer dertig procent van de Turkse bevolking aleviet.
edit: http://www.geocities.com/aleviamsterdam/alevieten12.html
beetje MacMeester, DalaiLama achtige moslims
quote:Vocht, in de zin van, geloof niet in mij. Verwerp die alevitische geloof oid
Op zondag 26 oktober 2003 19:49 schreef Viola_Holt het volgende:
Mohammed vocht ook en na het vechten ging men geloven in z'n openbaringen
Ik zou het eerlijk gezeg niet weten waar onder alevieten precies vallen. Dat is ook weer zo een discussie stroming.
Iets als dat Hz. ali zich onterecht een profeet noemt en zij weer vinden terecht. Ik weet het niet precies, want ik zit er ook weer niet zo diep op in.
Als je het echt weet moet je dat helaas ff zelf op moeten zoeken, want je antwoord blijf ik je verschuldigd.
Trouwens, alevieten zijn in principe een stroming op zichzelf.
(Het volgende is niet bevestigde gedachtegang van mezelf :
Als je ze toch onder een van de 2 grote wil gooien denk ik dat ze onder sjieten vallen. Denk ik, want die gaan dus alleen van de Quran uit en dat doen de Sjieten ook.... I think. Sue me if i'm wrong )
quote:neuh...meer in de zin van wapengebruik enzo...en niet alleen tegen alevieten.
Op zondag 26 oktober 2003 19:53 schreef Youssef het volgende:[..]
Vocht, in de zin van, geloof niet in mij. Verwerp die alevitische geloof oid
quote:
Gelijke rechten
In de twaalfde eeuw gaf de geleerde Haci Bektash Veli verder vorm aan het alevitisme. Hij stelde de mens nadrukkelijk centraal in de geloofsbelijdenis. Niet de Koran of een wijze leider, maar ieder mens voor zich geeft uiting en richting aan het geloof. Ook zijn uitspraak: Een volk dat geen kansen geeft aan de ontwikkeling van de vrouw is een volk dat niet bestaat', is tekenend voor de alevitische gemeenschap. Gelijke rechten voor mannen en vrouwen bestaat bij deze geloofsgemeenschap al sinds de twaalfde eeuw.
Aanpassingsvermogen
Vooruitgang, educatie en antidogmatisme zijn de kernwoorden van het alevitisme. Resultaat is een flexibele houding. Daarom is het volgens Nurettin Altundal niet vreemd dat alevieten zich makkelijk staande weten te houden in een andere cultuur. "Je kunt wel met oude regels gaan leven, maar daar schiet je niets mee op," meent hij. "Wij gaan ervan uit dat je je kind moet opvoeden in de situatie en omgeving waarin het nu leeft".Aanpassingsvermogen
Vooruitgang, educatie en antidogmatisme zijn de kernwoorden van het alevitisme. Resultaat is een flexibele houding. Daarom is het volgens Nurettin Altundal niet vreemd dat alevieten zich makkelijk staande weten te houden in een andere cultuur. "Je kunt wel met oude regels gaan leven, maar daar schiet je niets mee op," meent hij. "Wij gaan ervan uit dat je je kind moet opvoeden in de situatie en omgeving waarin het nu leeft".Onzichtbaar
Juist dit aanpassingsvermogen kan de 100.000 alevieten die in Nederland wonen onzichtbaar hebben gemaakt. Want welke Nederlander heeft wel eens van alevitisme gehoord? En weet dan ook nog wat dat inhoudt? Ook vindt Altundal dat ze te weinig betrokken worden in de discussie over de islam. Terwijl hun visie erop het geloof in een ander, meer positief daglicht kan plaatsen.Mondiger worden
De alevieten merken maar al te vaak dat in Nederland een eenzijdig beeld van moslims bestaat. Vaak vragen Nederlanders waarom hun vrouwen geen hoofddoekjes dragen en waarom ze niet vasten. Altundal: "Dat er ook moslimgroeperingen zijn die niet aan deze rituelen of gebruiken doen, blijken zij niet te weten". Het alevitisme moet volgens Altundal meer bekendheid krijgen. "We zullen onze kinderen mondiger moeten maken". Nog een paar jaar hoopt hij, en dan weet heel Nederland wat alevitisme is.
quote:nee sjieten gaan niet alleen van de Quran uit
Op zondag 26 oktober 2003 19:54 schreef TranQuil het volgende:
Ik geef zo een uitgebreide antwoord omdat ik weet dat meeste mensen niet beroerd zijn om meer te weten en eigenlijk wel willen weten hoe het precies in elkaar steekt, maar er wordt door sommigen gewoon te weinig moeite gedaan om ze een goeie beeld te geven. Ik hoop dat ik het tenminste wel enigszins goed in beeld heb kunnen brengen voor ze.Ik zou het eerlijk gezeg niet weten waar onder alevieten precies vallen. Dat is ook weer zo een discussie stroming.
![]()
Iets als dat Hz. ali zich onterecht een profeet noemt en zij weer vinden terecht. Ik weet het niet precies, want ik zit er ook weer niet zo diep op in.
Als je het echt weet moet je dat helaas ff zelf op moeten zoeken, want je antwoord blijf ik je verschuldigd.
Trouwens, alevieten zijn in principe een stroming op zichzelf.
(Het volgende is niet bevestigde gedachtegang van mezelf:
Als je ze toch onder een van de 2 grote wil gooien denk ik dat ze onder sjieten vallen. Denk ik, want die gaan dus alleen van de Quran uit en dat doen de Sjieten ook.... I think. Sue me if i'm wrong)
quote:ik ben voor !
Op zondag 26 oktober 2003 19:59 schreef BAZZA het volgende:
Wel relaxt dus die alevieten, klopte mijn indruk dus wel aardig
Misschien kan de Nederlandse overheid alle lokale moslims omvormen tot alevieten
[..]
quote:Leuk, maar zoals ik het daar lees heeft het alevitisme dus niets te maken met islam.
Op zondag 26 oktober 2003 20:01 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
ik ben voor !
quote:Daar denken ze zelf anders over.
Op zondag 26 oktober 2003 20:23 schreef Youssef het volgende:Leuk, maar zoals ik het daar lees heeft het alevitisme dus niets te maken met islam.
Ik ga niet vasten... Ik ben lekker een heiden in jouw ogen...
[Dit bericht is gewijzigd door Masta-t op 26-10-2003 21:35]
quote:Zij zien de Koran in ieder geval niet als een tijdsloos boek en daar hebben ze wel gelijk in denk ik.
Op zondag 26 oktober 2003 20:23 schreef Youssef het volgende:[..]
Leuk, maar zoals ik het daar lees heeft het alevitisme dus niets te maken met islam.
Maag ik ben geen moslim, dus ik bouw mijn voornemens op tot 1 januari. .
quote:Grappig he, hoe die Mohammedanen deze overduidelijke regel negeren en toch zeggen dat ze moslim zijn
quote:Dat zien Youssef en friends ook niet want ze geloven in een heidense aanpassing die eeuwen na de dood van Mohammed geschreven zijn. En hij had nog wel zo duidelijk gezegd dat de koran perfect was en er niets aan gewijzigd/aangevuld mocht worden....
Op zondag 26 oktober 2003 22:08 schreef FBtje het volgende:[..]
Zij zien de Koran in ieder geval niet als een tijdsloos boek en daar hebben ze wel gelijk in denk ik.
Mijn voornemen: gezonder en bewuster gaan leven; ik snoep tegenwoordig te veel en te gemakkelijk.
quote:Ja doe ook alvast een hoofddoek om en ga schoonmaken of zo.
Op zondag 26 oktober 2003 22:43 schreef bloempjuh het volgende:
Ik ga mijn Islamitische mede-studenten steunen en net als hen niets eten als ik op school ben.
Pas je lekker aan de islam aan joh.
quote:Lekker multicultitroel toch?
Op zondag 26 oktober 2003 22:46 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Ja doe ook alvast een hoofddoek om en ga schoonmaken of zo.
Ben namelijk iemand die altijd honger heeft.
Ik kan dus altijd eten zeg maar
Hou niet zo van die buitenlandse gewoontes overigens
[Dit bericht is gewijzigd door Loctite op 26-10-2003 23:03]
quote:Laat die allochtonen toch integreren en doe zelf lekker nederlands en ga met een bord boerenkool met stampot lekker voor hun neus liggen eten JA.
Op zondag 26 oktober 2003 22:46 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Ja doe ook alvast een hoofddoek om en ga schoonmaken of zo.
quote:Of niet. Mag ik dat alsjeblieft zelf weten?
Op zondag 26 oktober 2003 23:03 schreef Loctite het volgende:[..]
Laat die allochtonen toch integreren en doe zelf lekker nederlands en ga met een bord boerenkool met stampot lekker voor hun neus liggen eten JA.
quote:En als je er geboren bent?
Op zondag 26 oktober 2003 23:05 schreef bloempjuh het volgende:[..]
Of niet. Mag ik dat alsjeblieft zelf weten?
Integreren heeft mijns inziens niets te maken met je eigen feesten aanhouden. Als jij met je hele familie in een land gaat wonen waar ze niet aan verjaardagen oid doen, ga je dan jouw eigen gebruik ineens aanpassen?
Moet jij de gewoontes van je opa aanhouden, stel dat je in het buitenland geboren was?
quote:Moslims moet je inderdaad geen Mohammedaan noemen, maar waarom zou je Mohammedanen niet zo noemen?
Op zondag 26 oktober 2003 22:40 schreef FBtje het volgende:
Je weet zelf heel goed volgens mij dat moslims geen Mohammedanen genoemd willen worden..
quote:In een vrij land mag je doen en laten wat je wil dom stuk vreten.
Op zondag 26 oktober 2003 23:06 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
En als je er geboren bent?
Moet jij de gewoontes van je opa aanhouden, stel dat je in het buitenland geboren was?
quote:Oh dus hoef je geen rammadam-voornemens te hebben?
Op zondag 26 oktober 2003 23:08 schreef gelly het volgende:[..]
In een vrij land mag je doen en laten wat je wil
quote:Wil je je moeder hier buiten laten, blonde Martin?
dom stuk vreten.
quote:Tuurlijk mag iedereen zelf weten wat hij doet tot op bepaalde hoogte.
Op zondag 26 oktober 2003 23:05 schreef bloempjuh het volgende:[..]
Of niet. Mag ik dat alsjeblieft zelf weten?
Integreren heeft mijns inziens niets te maken met je eigen feesten aanhouden. Als jij met je hele familie in een land gaat wonen waar ze niet aan verjaardagen oid doen, ga je dan jouw eigen gebruik ineens aanpassen?
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 23:08 schreef gelly het volgende:[..]
In een vrij land mag je doen en laten wat je wil dom stuk vreten.
quote:Op wat voor manier vallen ze je lastig dan?
Op zondag 26 oktober 2003 23:10 schreef Loctite het volgende:[..]
Tuurlijk mag iedereen zelf weten wat hij doet tot op bepaalde hoogte.
En een ramadan mag zeker ook. Maar ga mij er alsjeblief niet mee lastig vallen (ik bedoel niet dit topic).
Want dat is wat ze wel eens doen bij ons op school. En dat vind ik zielig
quote:Dat hoeft toch ook niet?? Gewoon lekker je ding blijven doen hoor.
Op zondag 26 oktober 2003 23:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
Oh, en ik ga als enige werknemer bij mijn AH lekker door met eten en ik ga absoluut niet solidair zijn of zo.
quote:Je vergeet even dat er helemaal niets is teogevoegd aan de Koran, hooguit werd omschreven wat de profeet allemaal had gedaan. De profeet was er immers niet voor niets, Allah had net zo goed alleen het handboek kunnen laten neerdalen met een persoon die als uitgeverij zou kunnen spelen
Op zondag 26 oktober 2003 22:40 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Dat zien Youssef en friends ook niet want ze geloven in een heidense aanpassing die eeuwen na de dood van Mohammed geschreven zijn. En hij had nog wel zo duidelijk gezegd dat de koran perfect was en er niets aan gewijzigd/aangevuld mocht worden....
quote:Maar ik vind het stiekem toch wel zielig. Zo'n hongerende massa, en dan ga ik daar walgelijk decadent tussendoor doen en magnetronmaaltijden en vers sinaasappelsap en zo tot me nemen.
Op zondag 26 oktober 2003 23:11 schreef schatje het volgende:[..]
Dat hoeft toch ook niet?? Gewoon lekker je ding blijven doen hoor.
Aan de andere kant... walgelijk decadent is my middle name.
quote:Dat heeft hij gedaan, die persoon heette Gabriel en die gaf het door aan Mohammed.
Op zondag 26 oktober 2003 23:12 schreef Youssef het volgende:[..]
Je vergeet even dat er helemaal niets is teogevoegd aan de Koran, hooguit werd omschreven wat de profeet allemaal had gedaan. De profeet was er immers niet voor niets, Allah had net zo goed alleen het handboek kunnen laten neerdalen met een persoon die als uitgeverij zou kunnen spelen
Geen aanpassingen dus toegestaan.
quote:Het staat ieder vrij om ze wel te hebben.
Op zondag 26 oktober 2003 23:09 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Oh dus hoef je geen rammadam-voornemens te hebben?
Das het mooie .
Ikzelf doe er helemaal niets mee.
quote:En dat zegt een mod?
Op zondag 26 oktober 2003 23:05 schreef I.R.Baboon het volgende:
Mijn voornemen is om geen moslims te slaan, omdat ze vast verslapt zijn. En da's zielig.
Maar moet ik met hun rekening houden in mijn eigen land?
quote:Je kan wel samen stoer en provocerend doen samen met andere users hier. Maar van mij mag je vooral doorgaan met dingen in het normale leven die je al deed.
Op zondag 26 oktober 2003 23:13 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Maar ik vind het stiekem toch wel zielig. Zo'n hongerende massa, en dan ga ik daar walgelijk decadent tussendoor doen en magnetronmaaltijden en vers sinaasappelsap en zo tot me nemen.
Als je maar wel weet dat het voor ons moslims nog beter is als zij worden gekweld door de medemens die expres voor hun neus eet. Wanneer je je lusten bedwingt en je NEE zegt dan is dat namelijk nog beter.
Dus bedankt IR. Baboon en co.
quote:En zij doen dat 's nachts, waardoor ze overdag te moe zijn om fatsoenlijk te kunnen functioneren.
Op zondag 26 oktober 2003 23:13 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Maar ik vind het stiekem toch wel zielig. Zo'n hongerende massa, en dan ga ik daar walgelijk decadent tussendoor doen en magnetronmaaltijden en vers sinaasappelsap en zo tot me nemen.
Aan de andere kant... walgelijk decadent is my middle name.
quote:Je vergeet dat je met een dogmatische religie te maken hebt. Alles mag, zolang je het volgens een tekst kan verklaren.
Op zondag 26 oktober 2003 23:13 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Dat heeft hij gedaan, die persoon heette Gabriel en die gaf het door aan Mohammed.
quote:Heb je dit uit je linker of je rechterduim gezogen?
Op zondag 26 oktober 2003 23:14 schreef Loctite het volgende:
Ik werd vorig jaar vaker op school uitgemaakt als racist tijdens de ramadam.
Want ik eet dan gewoon mijn brood en dergelijke.
Ze zeiden dat ik niet solidair was.Maar moet ik met hun rekening houden in mijn eigen land?
quote:Maar ik wil geen moslims pesten.
Op zondag 26 oktober 2003 23:15 schreef Youssef het volgende:[..]
Je kan wel samen stoer en provocerend doen samen met andere users hier. Maar van mij mag je vooral doorgaan met dingen in het normale leven die je al deed.
Als je maar wel weet dat het voor ons moslims nog beter is als zij worden gekweld door de medemens die expres voor hun neus eet. Wanneer je je lusten bedwingt en je NEE zegt dan is dat namelijk nog beter.
Dus bedankt IR. Baboon en co.
![]()
Ik heb al zo'n medelijden met ze.
quote:Natuurlijk niet. Dan mag je dus het hele jaar geen boterhamworst op je brood, want daar zit varkensvlees in.
Op zondag 26 oktober 2003 23:14 schreef Loctite het volgende:
Ik werd vorig jaar vaker op school uitgemaakt als racist tijdens de ramadam.
Want ik eet dan gewoon mijn brood en dergelijke.
Ze zeiden dat ik niet solidair was.Maar moet ik met hun rekening houden in mijn eigen land?
Ik doe met hun rammeldan niet anders dan anders en ik ga zeker geen rekening houden met het feit dat zij overdag niet mogen eten.
[Dit bericht is gewijzigd door Gia op 26-10-2003 23:18]
quote:Zou ik liegen dus niet
Op zondag 26 oktober 2003 23:16 schreef Youssef het volgende:[..]
Heb je dit uit je linker of je rechterduim gezogen?
quote:'s Nachts bidden of slapen we. Maar we proppen ons niet schijnheilig vol. Dat is in ieder geval niet de bedoeling.
Op zondag 26 oktober 2003 23:16 schreef Gia het volgende:[..]
En zij doen dat 's nachts, waardoor ze overdag te moe zijn om fatsoenlijk te kunnen functioneren.
[edit] flame verwijderd[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door HeatWave op 26-10-2003 23:32]
quote:En wat deed de profeet dus vervolgens?
Op zondag 26 oktober 2003 23:13 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Dat heeft hij gedaan, die persoon heette Gabriel en die gaf het door aan Mohammed.
quote:Die schreef de tekst van Gabriel letterlijk op. Dat was het. Dat was het volmaakte woord van God. Het volmaakte woord dat absoluut niet aangepast, zelfs niet vertaald mocht worden. En dus zeker niet aangevuld mocht worden door mensen die niet door Gabriel gedicteerd werden.
Op zondag 26 oktober 2003 23:21 schreef Youssef het volgende:[..]
En wat deed de profeet dus vervolgens?
quote:Ja, en vervolgens ging de profeet ons uitleggen hoe dingen geïnterpreteerd moesten worden, op welke manier we dingen moesten begrijpen etc. etc. Toedels
Op zondag 26 oktober 2003 23:23 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Die schreef de tekst van Gabriel letterlijk op. Dat was het. Dat was het volmaakte woord van God. Het volmaakte woord dat absoluut niet aangepast, zelfs niet vertaald mocht worden. En dus zeker niet aangevuld mocht worden door mensen die niet door Gabriel gedicteerd werden.
quote:Ze mogen niet eten en drinken van zonsopkomst tot zonsondergang, dus eten ze 's nachts. Voor het slapen en 's morgens vroeg, voor ze opstaan.
Op zondag 26 oktober 2003 23:22 schreef bloempjuh het volgende:
Kan iedereen die hier dingen over de Ramadan verzint even gaan riesurtsjen over het hoe en wat van deze vastentijd? Of vráág dan gewoon hoe het in z'n werk gaat..
Nu hebben ze mazzel dat de nachten lang zijn. Maar is de rammeldan in de zomer, dan hebben ze maar een paar uurtjes om te eten, dus schiet de nachtrust er nogal eens bij in.
quote:Ja, maar vele Soenahs zijn eeuwen na Mohammeds dood geschreven.
Op zondag 26 oktober 2003 23:24 schreef Youssef het volgende:[..]
Ja, en vervolgens ging de profeet ons uitleggen hoe dingen geïnterpreteerd moesten worden, op welke manier we dingen moesten begrijpen etc. etc. Toedels
Dus...
quote:Is het je al opgevallen dat dit topic verziekt wordt door personen die totaal geen belang hebben bij de ramadan, of moslims in het geheel ? Zogenaamd offtopic gepost ?
Op zondag 26 oktober 2003 23:25 schreef HeatWave het volgende:
Schelden is niet echt de manier om een discussie op niveau te houden. Houden we het netjes?
quote:Volgens mij kan je theorie en praktijk niet altijd gelijkstellen aan elkaar.
Op zondag 26 oktober 2003 23:20 schreef Youssef het volgende:[..]
's Nachts bidden of slapen we. Maar we proppen ons niet schijnheilig vol. Dat is in ieder geval niet de bedoeling. Dus kun je nu je gore bek eens houden met je provocerende verzonnen opmerkingen?
quote:offtopic
Op zondag 26 oktober 2003 23:25 schreef HeatWave het volgende:
Schelden is niet echt de manier om een discussie op niveau te houden. Houden we het netjes?
[Dit bericht is gewijzigd door Gia op 26-10-2003 23:41]
quote:ja, dat was me inderdaad opgevallen. Ik ben het nu even aan het nalezen.
Op zondag 26 oktober 2003 23:26 schreef gelly het volgende:[..]
Is het je al opgevallen dat dit topic verziekt wordt door personen die totaal geen belang hebben bij de ramadan, of moslims in het geheel ? Zogenaamd offtopic gepost ?
"bedankt"
quote:Dicteren is misschien een beter woord.
Op zondag 26 oktober 2003 23:23 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Die schreef de tekst van Gabriel letterlijk op.
quote:verwijderd
Op zondag 26 oktober 2003 23:26 schreef gelly het volgende:[..]
Is het je al opgevallen dat dit topic verziekt wordt door personen die totaal geen belang hebben bij de ramadan, of moslims in het geheel ? Zogenaamd offtopic gepost ?
[Dit bericht is gewijzigd door Gia op 26-10-2003 23:42]
quote:Het lijkt me een maatschappelijk gebeuren, waar honderdduizenden aan meedoen, dus het lijkt me vrij relevant voor alle fokkers.
Op zondag 26 oktober 2003 23:29 schreef Gia het volgende:[..]
Hoeveel Fokkers hebben daar wel belang bij? En ik post niet offtopic.
quote:Doet er niet meer toe.
Op zondag 26 oktober 2003 23:30 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Het lijkt me een maatschappelijk gebeuren, waar honderdduizenden aan meedoen, dus het lijkt me vrij relevant voor alle fokkers.
[Dit bericht is gewijzigd door Gia op 26-10-2003 23:42]
quote:Ja, en van die Hadith (Soenah) zijn er 3 verschillende volgens mij. Iig Hadith met een complete bronvermelding (welke persoon het telkens heeft overgeleverd) en er bestaan iig hadith die niet compleet betrouwbaar zijn. Deze Hadith worden daarom ook altijd zo aangeduid wanneer deze worden aangehaald! Het is dus niet zomaar hersenloos geblaat.
Op zondag 26 oktober 2003 23:26 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Ja, maar vele Soenahs zijn eeuwen na Mohammeds dood geschreven.
Dus...
Als jij het stoer vindt om te tikken dat je wel eet tijdens ramadan, prima, ik eet ook gewoon. Een ieder die anders denkt/doet, uiteraard ook prima. Maar onthou je van gescheld en uitlokkingen ander timmer ik er alsnog een slotje op, net als op elk ander topic dat zo ging/gaat/zal gaan.
Tis een discussie forum, schelden doe je maar op ICQ/MSN.
quote:Correctie; niet vele, maar alle.
Op zondag 26 oktober 2003 23:26 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Ja, maar vele Soenahs zijn eeuwen na Mohammeds dood geschreven.
Dus...
quote:En in de Koran zelf staat bij herhaling dat dat niet zijn taak is. 5:99, 13:40 en 42:48 elk afzonderlijk benadrukkend dat Mohammed slechts de boodschapper is, niet de leider, niet de uitlegger en niet de rechter. Zijn taak was het brengen van de Koran bij de mensen, en daar hield zijn taak op.
Op zondag 26 oktober 2003 23:24 schreef Youssef het volgende:[..]
Ja, en vervolgens ging de profeet ons uitleggen hoe dingen geïnterpreteerd moesten worden, op welke manier we dingen moesten begrijpen etc. etc. Toedels
Tenminste, voor moslims, voor Mohammedanen ligt het natuurlijk anders, dat lijken wel op de mensen uit sura 9:31 "Zij hebben hun religieuze leiders en geleerden als heer, in plaats van God".
quote:Hahaha, dat ken ik. Dat doen christenen ook, zij het voorafgaande elk nieuw jaar.
(..) Maar wat zijn jullie van plan te veranderen in jullie leven?Wat zijn jullie goede voornemens?
En elk jaar komt er van die voornemens natuurlijk geen klote terecht.
Dus wás ik moslim, dan nam ik me helemaal niets voor.
quote:Volgens mij doen niet alleen Christenen dat met nieuwjaar, maar ook heel veel niet-gelovigen.
Op zondag 26 oktober 2003 23:57 schreef Ferdo het volgende:[..]
Hahaha, dat ken ik. Dat doen christenen ook, zij het voorafgaande elk nieuw jaar.
Maar inderdaad, daar kan ik wel antwoord op geven:
Met nieuwjaar neem ik me weer voor om te gaan lijnen. Zoals elk jaar.
En na de kerstdagen ook wel weer hard nodig!
quote:31. Zij hebben naast Allah hun geleerde mannen en hun monniken tot Heren genomen. En ook de Messias, de zoon van Maria, hoewel hun was bevolen slechts de ene God te aanbidden. Er is geen God naast Hem. Hij is verheven boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen.
Op zondag 26 oktober 2003 23:54 schreef HiZ het volgende:Tenminste, voor moslims, voor Mohammedanen ligt het natuurlijk anders, dat lijken wel op de mensen uit sura 9:31 "Zij hebben hun religieuze leiders en geleerden als heer, in plaats van God".
Ik zie hier niets meer dan een verwijzing naar christenen en alevieten die respectievelijk Jezus en Ali aanbidden. Dat is iets anders dan verhalen over profeet volgen.
quote:Hm, volgens mij was Jezus toch echt geen geleerde en ook geen monnik. Hij was net zozeer een profeet als Mohammed en dat weet jij ook wel, toch?
Op maandag 27 oktober 2003 00:01 schreef Youssef het volgende:[..]
31. Zij hebben naast Allah hun geleerde mannen en hun monniken tot Heren genomen. En ook de Messias, de zoon van Maria, hoewel hun was bevolen slechts de ene God te aanbidden. Er is geen God naast Hem. Hij is verheven boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen.
Ik zie hier niets meer dan een verwijzing naar christenen en alevieten die respectievelijk Jezus en Ali aanbidden. Dat is iets anders dan verhalen over profeet volgen.
Dus als Mohammed gevolgd mag worden, mag Jezus ook gevolgd worden.
quote:Dat mag inderdaad, maar Jezus wordt niet gevolgd. Jezus wordt nagemaakt, gekust, aanbeden, verzorgd etc. etc.
Op maandag 27 oktober 2003 00:04 schreef Gia het volgende:
quote:Bedankt voor je antwoord, want zo zit het inderdaad. Als je Mohammed verheerlijkt zoals Christenen Jesus verheerlijken, ben je geen moslim maar een Mohammedaan.
Op maandag 27 oktober 2003 00:04 schreef Gia het volgende:[..]
Hm, volgens mij was Jezus toch echt geen geleerde en ook geen monnik. Hij was net zozeer een profeet als Mohammed en dat weet jij ook wel, toch?
quote:Toen ik de topictitel las, wist ik dat het uit zou draaien op dit soort gesprekken.... Maf he?
Op maandag 27 oktober 2003 00:28 schreef HiZ het volgende:[..]
Bedankt voor je antwoord, want zo zit het inderdaad. Als je Mohammed verheerlijkt zoals Christenen Jesus verheerlijken, ben je geen moslim maar een Mohammedaan.
quote:Er is geen enkel gebed ter ere van Jezus in het Christendom.
Op maandag 27 oktober 2003 00:27 schreef Youssef het volgende:[..]
Dat mag inderdaad, maar Jezus wordt niet gevolgd. Jezus wordt nagemaakt, gekust, aanbeden, verzorgd etc. etc.
Het onze Vader is aan God gericht en het Wees gegroet aan Maria. Maar niets voor Jezus, hoor!
quote:Jezus is helemaal niet god, hoe kom je daar nou bij?
Op maandag 27 oktober 2003 00:29 schreef yeftha het volgende:
Jezus = God en kan dus aanbeden worden
Trouwens als ik vast eet en drink ik 24 uur of meer niet.
Maar goed, dat is dus inderdaad offtopic.
quote:Nee? Er bestaan ook geen beeldjes met Jezus aan het kruis daaraan?
Op maandag 27 oktober 2003 00:30 schreef Gia het volgende:[..]
Er is geen enkel gebed ter ere van Jezus in het Christendom.
Het onze Vader is aan God gericht en het Wees gegroet aan Maria. Maar niets voor Jezus, hoor!
quote:Nou word je ronduit zielig, want je gaat iets op vorm aanvallen terwijl het om de achterliggende materie gaat. Het gaat er niet om dat er een beeldje van Jesus gemaakt wordt, het gaat erom dat dat beeldje van Jesus wordt aanbeden als een God. En een flink deel van de Christenen hebben niet eens zo een beeldje nodig voor die aanbidding van Jesus als God.
Op maandag 27 oktober 2003 00:27 schreef Youssef het volgende:[..]
Dat mag inderdaad, maar Jezus wordt niet gevolgd. Jezus wordt nagemaakt, gekust, aanbeden, verzorgd etc. etc.
En jullie Mohammedanen doen niet anders met Mohammed, jullie maken zijn gefantaseerde leven tot jullie heilige voorbeeld. Alleen al die absurde gewoonte van jullie om elke keer als je zijn naam noemt, ''vrede zij met hem'' te zeggen. Alsof hij niet gewoon een mens was, maar een soort heilige die tussen ons en God in staat.
quote:De drie-eenheid toch?
Op maandag 27 oktober 2003 00:31 schreef Gia het volgende:[..]
Jezus is helemaal niet god, hoe kom je daar nou bij?
quote:Je hebt er wel zin in he?
Op maandag 27 oktober 2003 00:31 schreef HiZ het volgende:[..]
Nou word je ronduit zielig, want je gaat iets op vorm aanvallen terwijl het om de achterliggende materie gaat. Het gaat er niet om dat er een beeldje van Jesus gemaakt wordt, het gaat erom dat dat beeldje van Jesus wordt aanbeden als een God. En een flink deel van de Christenen hebben niet eens zo een beeldje nodig voor die aanbidding van Jesus als God.
En jullie Mohammedanen doen niet anders met Mohammed, jullie maken zijn gefantaseerde leven tot jullie heilige voorbeeld. Alleen al die absurde gewoonte van jullie om elke keer als je zijn naam noemt, ''vrede zij met hem'' te zeggen. Alsof hij niet gewoon een mens was, maar een soort heilige die tussen ons en God in staat.
quote:Ja, nou en? Is een beeld maken van iemand hetzelfde als bidden naar die persoon?
Op maandag 27 oktober 2003 00:31 schreef Youssef het volgende:[..]
Nee? Er bestaan ook geen beeldjes met Jezus aan het kruis daaraan?
Heeft 'de denker' van Rodin dan ook aanbidders?
quote:Op het concilie van Nicea is anders bepaald dat Jesus God is.
quote:Heb je ook nog wat zinnigs toe te voegen of zit je hier alleen om te flamen?
Op maandag 27 oktober 2003 00:32 schreef TheCamel het volgende:[..]
Je hebt er wel zin in he?
quote:Nee inderdaad geen god maar God
quote:Uhm, je bent zelf begonnen met de Christenen erbij te halen, op een manier die offtopic was.
Op maandag 27 oktober 2003 00:33 schreef Youssef het volgende:
Het gaat mij te offtopic jongens, open er maar een nieuw topic over en plas daarin ofzo.Gelieve weer ontopic te gaan of het topic weg te laten zakken
quote:Maar, ik ga slapen.
Op maandag 27 oktober 2003 00:01 schreef Youssef het volgende:Ik zie hier niets meer dan een verwijzing naar christenen en alevieten die respectievelijk Jezus en Ali aanbidden. Dat is iets anders dan verhalen over profeet volgen.
Gelukkige ramadan, Youssef en Hicham en alle andere Fok-moslims.
quote:Uuuhm, nee. Vertel
Op maandag 27 oktober 2003 00:40 schreef HiZ het volgende:
Is jullie trouwens opgevallen hoe de hemel volstrekt onbewolkt is vanacht?
quote:zoveel mogelijk nuecken, junk food vreten, en pils drinken
Op zondag 26 oktober 2003 00:44 schreef ook_gek het volgende:
Zo veel mogelijk eten en drinken. En aan sex denken
quote:Dank u
Op maandag 27 oktober 2003 09:49 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Mijn goede voornemen is om alle niet-moslims, dus alle mensen die nog niet het juiste geloof aanhangen, minder te irriteren
Succes allemaal met de Ramadan
quote:Altijd als je geen antwoorden meer hebt meld je even dat het je te offtopic gaat en als er weer een post voorbijkomt waar je wat op hebt te blaten, ook al is het offtopic, ben je er weer als de kippen bij
Op maandag 27 oktober 2003 00:33 schreef Youssef het volgende:
Het gaat mij te offtopic jongens, open er maar een nieuw topic over en plas daarin ofzo.Gelieve weer ontopic te gaan of het topic weg te laten zakken
dat belooft wat voor je "goede" voornemens !
[Dit bericht is gewijzigd door Viola_Holt op 27-10-2003 18:36]
quote:Wat een provocerende en trollende reactie. Kan deze jongen verwijdert worden van zijn leven?
Op maandag 27 oktober 2003 13:44 schreef Viola_Holt het volgende:
Altijd als je geen antwoorden meer heeft meldt je even dat het je te offtopic gaat en als er weer een post voorbijkomt waar je wat op hebt te blaten, ook al is het offtopic, ben je er weer als de kippen bijdat belooft wat voor je "goede" voornemens !
Ennuuh, de eerste dag was weer... tjah. Normaal
quote:de waarheid is hard
Op maandag 27 oktober 2003 18:30 schreef Youssef het volgende:[..]
Wat een provocerende en trollende reactie.
quote:is dit een doodsverwensing ?
Kan deze jongen verwijdert worden van zijn leven?
Heeft een maansverduistering (zoals op 13-14 Ramadan 1424 / 8-9 november 2003) een speciale betekenis als dit tijdens Ramadan maan(d) valt ?
De komende maansverduistering is al extra speciaal ...
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=34325
Succes aan iedereen die aan het vasten is, een derde zit er al op
Kheb wel veel moslimse vrienden die dat wel doen, onzin, onzin...
quote:
Jaja jongens, het is weer zover. De vastenmaand Ramadan begint waarschijnlijk overmorgen. De tijd van bezinning is er. Maar wat zijn jullie van plan te veranderen in jullie leven?Wat zijn jullie goede voornemens?
quote:Ja?
Op woensdag 5 november 2003 20:09 schreef Hobiedobie het volgende:[..]
quote:Zover ik weet niet, maar ik ben ook wel benieuwd
Op woensdag 5 november 2003 19:55 schreef BabeWatcher het volgende:
Youssef, (of iemand anders die het weet)Heeft een maansverduistering (zoals op 13-14 Ramadan 1424 / 8-9 november 2003) een speciale betekenis als dit tijdens Ramadan maan(d) valt
It was during Ramadan when the angel Gabriel appeared to Muhammad, and when Muhammad first received the revelation of the Qur'an. According to Islamic tradition, many Muslims are expecting a significant and extraordinary event. This Ramadan may heighten the expectations of a major prophetic event that could very well unfold when "two total eclipses" occur during Ramadan 2003. Some Muslims believe this time-period may usher in the appearance of the "Twelfth Imam." A double-eclipse is a major sign that a genuine modern-day Imam (precursor to a prophet) will emerge; but not without a bloody struggle first. The struggle may just begin during Ramadan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |