quote:
Op woensdag 24 december 2003 21:34 schreef ranja het volgende:[..]
Ik heb er geen een van
quote:Ik heb voor Voicst nog eens een topic geopend, maar aangezien er niemand reageerde was het meer een goeie reden om dit centrale indie topic te openen. hoezee!
Op woensdag 24 december 2003 20:14 schreef dr_diablos het volgende:
Ik luister de laatste tijd ook best vaak naar de Amsterdamse bands 'Zea' en 'Voicst'. Die zijn eindelijk weer eens wat origineler bezig dan het zoveelste gitaarbandje.Ik vind sowieso dat er een hele tijd weinig te beleven was qua Neerlandse bands maar dat is volgens mij wel wat aan het veranderen. Er komen goede platen uit, en niet alleen op Excelsior.
Een andere goede Amsterdamse band is Coparck. Ze hebben het niet zo op de consumptie maatschappij en hebben een fantastisch debuutalbum 'birds, happiness & still not worried' waarna ze door hun label werden gedropt... tot op heden nog steeds labelloos. geloof dat ze zelf maar aan een album begonnen zijn
Volgens mij heb ik laatst wat nieuws van Coparck gehoord (op 3voor12?), ze zijn nog steeds label-loos helaas.
[Dit bericht is gewijzigd door Z op 30-12-2003 12:11]
quote:hey, daar was ik ook.
Op dinsdag 30 december 2003 09:24 schreef Z het volgende:
Ik was afgelopen zaterdag op de bonnfooi naar de Melkweg gegaan waar zZz, Scram C Baby en Caesar speelde. zZz kende ik niet maar daar was ook niks aan (een drummer en een toestenist), Scram C Baby viel vies tegen, de nummers waren af en toe wel aardig af en oe maar de band en vooral de zanger heeft geen uitstraling (wel een mooie trivialiteit dat de bassist van Scram C Baby de 'lover' is van mevrouw Solex). Caesar was wel leuk, die hebben plezier in het spelen en zijn ook nog eens buitengewoon goed op elkaar ingespeeld.
quote:ja en volgens mij was je ook een paar keer op mijn upload queue in Soulseek
Op dinsdag 30 december 2003 12:05 schreef JantjeB het volgende:hey, daar was ik ook.
http://www.somethingawful.com/articles.php?a=1880
grappig linkje trouwens... deed me denken aan een top 100 die Zander ooit eens poste... kijken of ik hem nog kan vinden. oh ja hier. One Hundred Albums You Should Remove from Your Collection Immediately.
Maar goed, ik heb ook wel de nodige miskopen gedaan wat onbekend Nederlands talent betreft. Zo heb ik bijvoorbeeld ooit een CD aangeschaft van Madigan (op basis van het wel aardige Thank You), die alleen hopeloos overgeproduceerd bleek te zijn. Leuk als je daar van houdt, maar ik prefereer m'n muziek op een iets subtielere wijze. En Club Diana, tja... Ik heb er een CD van, schijnt ook een echte cultfanschare te hebben, maar het doet me lang niet zo veel als ik van mezelf zou verwachten na het lezen van vele lovende recensies en de bijbehorende namedropping.
En stiekem blijven (semi-)Nederlandstalige groepen als Stuurbaard Bakkebaard, Krang en De Kift toch de beste Nederlandse bands, daar kunnen vele in het Engels zingende bands van dietschen bloet toch niet tegenop.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 30-12-2003 19:06]
quote:op een geheel andere noot nu: ik vind dat album van de Shins denk ik wel de beste release uit 2003 die ik tot nu toe gehoord heb. ik hoop dat die gasten eens naar Nederland zullen komen.
For example, Julian Casablancass mumbly, unintelligible, constantly overdriven vocals and vague, confused lyrics were somehow compared to the Velvet Underground. The bands paint-by-numbers 70s punk pastiche sound was surreally compared to Televisions music. How could this be? Anyone with even an ounce of sense in their head would instantly see that these comparisons have absolutely no merit. The Velvet Underground was revered for Lou Reeds unmistakable voice and, even a crotchety bastard like me will admit it, fairly memorably lyrics. These are two qualities distinctly lacking in the music of The Strokes, whose songs usually contain no more distinct message than life is exciting or perhaps life is boring or, in cases of extreme emotional outburst, my relationship is either exciting or boring. Televisions defining feature was their musicality. Theyre known for their avant-garde guitar solos and innovative structures; in other words, theyre known for being exactly the opposite of The Strokes. As you can see, the music press pulled these comparisons directly out of its collective music-press ass. Fine, music press. Praise The Strokes all you want, but dont drag innocent old bands into this mess. Lou Reed is too busy with his increasingly accurate Frankensteins Monster impression to be bothered defending himself against wild allegations of sounding like The Strokes.
Om trouwens nog een tegenvaller van 2003 toe te voegen naast de CD's van the Super Furry Animals en Death Cab For Cutie, was de nieuwe CD van The Pearlfishers verbazingwekkend saai en flauw, daar waar ik hun (of eigenlijk "zijn", is toch min of meer een eenmansband) vorige wapenfeit Across the Milky Way volledig grijs gedraaid had. Te zwaar en te vermoeiend georkestreerd; en de zwaar op Beach Boys-structuren leunende formule is uitgewerkt, vermoed ik.
Across the milky way blijft desalniettemin een absolute aanrader voor indiepop-liefhebbers.
code:1. (159) Seven Nation Army THE WHITE STRIPES
2. (103) Bandages HOT HOT HEAT
3. (97) Hackensack FOUNTAINS OF WAYNE
4. (94) All Saints Day ... AND YOU WILL KNOW US BY THE TRAIL OF DEAD
5. (91) Forever More MOLOKO
6. (83) The Seed THE ROOTS
7. (83) Out of Time BLUR
8. (81) Bring it On NICK CAVE AND THE BAD SEEDS
9. (77) Special Cases MASSIVE ATTACK
10. (74) Inspire CAVE IN
11. (74) Hey Ya OUTKAST
12. (71) Rags 'n Run ADMIRAL FREEBEE
13. (71) Pearl FOLK IMPLOSION
14. (71) Oh My Love SOPHIA
15. (70) With My Own Two Hands BEN HARPER
16. (66) Smack BETTIE SERVEERT
17. (66) Now It's On GRANDADDY
18. (64) Minerva DEFTONES
19. (61) Just One Thing MY MORNING JACKET
20. (59) All My Life EVAN DANDO
21. (57) Such Great Hights POSTAL SERVICE
22. (56) Sexjunkie STIJN
23. (55) I am Somnabula SOMNABULA
24. (54) Audience GOOSE
25. (52) Ambulance vs. Ambulence BLOOD BROTHERS
26. (51) The Best of Jill Hives GUIDED BY VOICES
27. (50) There There RADIOHEAD
28. (50) Tiny Vessels DEATH CAB FOR CUTIE
29. (50) The Way BONNIE 'PRINCE' BILLY
30. (49) Maybe Tomorrow STEREOPHONICS
en dit topic ook weer hopelijk
quote:Fijn is dat idd. Is Pitchfork eigenlijk een site waar echt gewerkt wordt of zijn het vrijwilligers oid (wat ik me niet echt kan voorstellen). Ze hebben iig lekker vrij gehad...
Op maandag 5 januari 2004 14:53 schreef MadScientist het volgende:
En Pitchfork is eindelijk weer iets aan het doen...en dit topic ook weer hopelijk
quote:De site is begonnen als puur vrijwilligerswerk (Ryan Schreiber begon de site in zijn eentje op een wat doelloze manier, zo staan er bijvoorbeeld ook recensies op van zo een beetje alle albums van Kiss (!)), maar tegenwoordig hebben ze een heus kantoor, en betalen ze hun schrijvers ook. Geen idee hoeveel, maar helemaal liefdewerk oud papier is het niet meer.
Op maandag 5 januari 2004 15:02 schreef Z het volgende:[..]
Fijn is dat idd. Is Pitchfork eigenlijk een site waar echt gewerkt wordt of zijn het vrijwilligers oid (wat ik me niet echt kan voorstellen). Ze hebben iig lekker vrij gehad...
quote:Nah, die recensie van Pavement was van de Luxe & Reduxe uitvoering van Slanted & Enchanted (misschien wel de meest vrijgevige re-issue ooit, waarbij er niet alleen 48 tracks in plaats van de oorspronkelijke 14 op stonden, maar deze verder ook was geprijsd als een normale CD), en die kwam eind 2002 uit. Waarschijnlijk waren die A4-tjes een soort eerbetoon aan de slordige muziek van Pavement of iets dergelijks.
Op maandag 5 januari 2004 15:18 schreef Z het volgende:
Ik heb wel eens een recensie van een Pavement (?) plaat op Pitchfork gezien en dat was een scan van wat A4-tjes, dat zal dan wel uit de begin tijd zijn. En met al die banners zullen ze idd wel wat verdienen.
quote:Bij PFM zijn ze gewoon dol op 'goofy' reviews
Op maandag 5 januari 2004 15:38 schreef Z het volgende:
Of het was een typografisch experiment wat niet te na te typen was.tHiS Record is fanTAStic
Ik heb ze ook wel gezien in de vorm van een basisschool-opstel of gesprek met een oudere broer die meer van muziek weet
quote:Die van Tool's Lateralus was ook erg hard doch origineel.
Op maandag 5 januari 2004 15:42 schreef MadScientist het volgende:[..]
Bij PFM zijn ze gewoon dol op 'goofy' reviews
Ik heb ze ook wel gezien in de vorm van een basisschool-opstel of gesprek met een oudere broer die meer van muziek weet
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 05-01-2004 17:33]
Weet niet zo heel goed wat ik er over moet zeggen. Het is allemaal niet bijster origineel, maar ik luister er graag naar. Helaas is het leukste nummer van (Song Bee) niet down-te-loaden (link is dood oid). Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden?
BTW een beetje links politiek engagement kan Travis wel gebruiken, toen hij op zijn website president Bush zijn steun gaf voor de oorlog in Irak werd ie daarvoor op PFM ook wel voor neergesabeld
quote:Het doet me inderdaad aan een heleboel bands tegelijk denken (Radiohead nog wel het meest), maar het is zeker onderhoudend genoeg om er vaker naar te luisteren.
Op maandag 5 januari 2004 17:24 schreef Z het volgende:
Dan plug ik ook wel even een bandjeWeet niet zo heel goed wat ik er over moet zeggen. Het is allemaal niet bijster origineel, maar ik luister er graag naar. Helaas is het leukste nummer van (Song Bee) niet down-te-loaden (link is dood oid). Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden?
En nu we het toch over onbekende bandjes hebben met veel geluidsfragmenten op hun site, een ander band die misschien wel interessant is om te beluisteren is SallySkunk; een vriendin van me wees erop. Een Nederlands indiebandje dat op de een of andere manier ook typisch Nederlands aandoet - soms klinkt als Caesar (Holiday), soms als een Lawn/Caesar-hybrid (Easy to stress), dan weer als Zea (Go faster daddy). Leuk als je daarvan houdt.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 06-01-2004 11:40]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |