abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15683441
quote:
Op woensdag 24 december 2003 21:34 schreef ranja het volgende:

[..]

Ik heb er geen een van

Aldus.
pi_15815865
quote:
Op woensdag 24 december 2003 20:14 schreef dr_diablos het volgende:
Ik luister de laatste tijd ook best vaak naar de Amsterdamse bands 'Zea' en 'Voicst'. Die zijn eindelijk weer eens wat origineler bezig dan het zoveelste gitaarbandje.

Ik vind sowieso dat er een hele tijd weinig te beleven was qua Neerlandse bands maar dat is volgens mij wel wat aan het veranderen. Er komen goede platen uit, en niet alleen op Excelsior.

Ik heb voor Voicst nog eens een topic geopend, maar aangezien er niemand reageerde was het meer een goeie reden om dit centrale indie topic te openen. hoezee!

Een andere goede Amsterdamse band is Coparck. Ze hebben het niet zo op de consumptie maatschappij en hebben een fantastisch debuutalbum 'birds, happiness & still not worried' waarna ze door hun label werden gedropt... tot op heden nog steeds labelloos. geloof dat ze zelf maar aan een album begonnen zijn

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_15817315
Coparck is idd een erg goede band, heb ze wel eens op Lowlands gezien. Ik was afgelopen zaterdag op de bonnfooi naar de Melkweg gegaan waar zZz, Scram C Baby en Caesar speelde. zZz kende ik niet maar daar was ook niks aan (een drummer en een toestenist), Scram C Baby viel vies tegen, de nummers waren af en toe wel aardig maar de band en vooral de zanger heeft geen uitstraling (wel een mooie trivialiteit dat de bassist van Scram C Baby de 'lover' is van mevrouw Solex). Caesar was wel leuk, die hebben plezier in het spelen en zijn ook nog eens buitengewoon goed op elkaar ingespeeld.

Volgens mij heb ik laatst wat nieuws van Coparck gehoord (op 3voor12?), ze zijn nog steeds label-loos helaas.

[Dit bericht is gewijzigd door Z op 30-12-2003 12:11]

Aldus.
pi_15820807
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 09:24 schreef Z het volgende:
Ik was afgelopen zaterdag op de bonnfooi naar de Melkweg gegaan waar zZz, Scram C Baby en Caesar speelde. zZz kende ik niet maar daar was ook niks aan (een drummer en een toestenist), Scram C Baby viel vies tegen, de nummers waren af en toe wel aardig af en oe maar de band en vooral de zanger heeft geen uitstraling (wel een mooie trivialiteit dat de bassist van Scram C Baby de 'lover' is van mevrouw Solex). Caesar was wel leuk, die hebben plezier in het spelen en zijn ook nog eens buitengewoon goed op elkaar ingespeeld.
hey, daar was ik ook.
Ik vond Scram C Baby eigenlijk best wel goed. Van zZz werd ik ook helemaal lijp.
maar ik kwam eigenlijk om even dit linkje te geven:

http://www.somethingawful.com/articles.php?a=1880

pi_15825299
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 12:05 schreef JantjeB het volgende:

hey, daar was ik ook.

http://www.somethingawful.com/articles.php?a=1880

ja en volgens mij was je ook een paar keer op mijn upload queue in Soulseek

grappig linkje trouwens... deed me denken aan een top 100 die Zander ooit eens poste... kijken of ik hem nog kan vinden. oh ja hier. One Hundred Albums You Should Remove from Your Collection Immediately.

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
  dinsdag 30 december 2003 @ 19:04:53 #231
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_15833835
Zea is wel aardig, heb ook hun debuut-CD Kowtow is an Idiot hier liggen; maar op de een of andere manier draai ik 'm toch niet zo heel erg vaak, met name door het steenkolen-Engels vermoed ik.
Verder ken ik van Voicst alleen de nummers die op hun site staan (welke best interessant zijn), Coparck is ook wel een aardige band. En om nog een duit in het Nederlandse zakje te doen, heb ik ook de debuut-CD's van Seesaw (Ism), Merry Pierce (Beach, Blanket, Bingo) en Seedling (Elevator Tourist) hier liggen; waarvan met name die van Merry Pierce en Seedling meer dan okay zijn. En dan is er natuurlijk ook nog John Wayne Shot Me; vriendelijke indiepop met veel Grandaddy-achtige bliepjes en een fantastische CD (Fortran Catapult).

Maar goed, ik heb ook wel de nodige miskopen gedaan wat onbekend Nederlands talent betreft. Zo heb ik bijvoorbeeld ooit een CD aangeschaft van Madigan (op basis van het wel aardige Thank You), die alleen hopeloos overgeproduceerd bleek te zijn. Leuk als je daar van houdt, maar ik prefereer m'n muziek op een iets subtielere wijze. En Club Diana, tja... Ik heb er een CD van, schijnt ook een echte cultfanschare te hebben, maar het doet me lang niet zo veel als ik van mezelf zou verwachten na het lezen van vele lovende recensies en de bijbehorende namedropping.

En stiekem blijven (semi-)Nederlandstalige groepen als Stuurbaard Bakkebaard, Krang en De Kift toch de beste Nederlandse bands, daar kunnen vele in het Engels zingende bands van dietschen bloet toch niet tegenop.

[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 30-12-2003 19:06]

dinsdag 30 december 2003 @ 19:12:06 #232
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_15834001
En ach ja, Something Awful... Jullie weten dat SA juist zoveel mogelijk artikels probeert te plaatsen alleen maar voor de boze hatemail die ze er naar aanleiding van ontvangen, neem ik aan?
Ik kan me nog herinneren dat ze ooit met opzet een hele neerbuigende recensie van een Linkin Park-CD hadden geplaatst waarbij ze met opzet een hoop researchfouten hadden gemaakt, om op die manier mensen sneller op stang te jagen; uiteindelijk was een bloemlezing van alle hatemail een stuk interessanter en grappiger dan de recensie zelf.
pi_15838155
Ja, het is natuurlijk allemaal geschreven om fans op te naaien en zo..
Je ziet ook wel dat het niet allemaal helemaal gemeend is (bij My Bloody Valentine: "There's no such thing as a good band with a girl in it!")
Maar er zit soms wel een kern van waarheid in. Er zijn gewoon van die oude bands en albums die zo erg door elkaar napratende critici de hemel in worden geprezen dat ze als het ware heilig worden verklaard. En ik vind het wel grappig om te zien hoe dat dan de grond in wordt getrapt.
quote:
For example, Julian Casablancass mumbly, unintelligible, constantly overdriven vocals and vague, confused lyrics were somehow compared to the Velvet Underground. The bands paint-by-numbers 70s punk pastiche sound was surreally compared to Televisions music. How could this be? Anyone with even an ounce of sense in their head would instantly see that these comparisons have absolutely no merit. The Velvet Underground was revered for Lou Reeds unmistakable voice and, even a crotchety bastard like me will admit it, fairly memorably lyrics. These are two qualities distinctly lacking in the music of The Strokes, whose songs usually contain no more distinct message than life is exciting or perhaps life is boring or, in cases of extreme emotional outburst, my relationship is either exciting or boring. Televisions defining feature was their musicality. Theyre known for their avant-garde guitar solos and innovative structures; in other words, theyre known for being exactly the opposite of The Strokes. As you can see, the music press pulled these comparisons directly out of its collective music-press ass. Fine, music press. Praise The Strokes all you want, but dont drag innocent old bands into this mess. Lou Reed is too busy with his increasingly accurate Frankensteins Monster impression to be bothered defending himself against wild allegations of sounding like The Strokes.
op een geheel andere noot nu: ik vind dat album van de Shins denk ik wel de beste release uit 2003 die ik tot nu toe gehoord heb. ik hoop dat die gasten eens naar Nederland zullen komen.
  woensdag 31 december 2003 @ 16:16:34 #234
10123 dr_diablos
a most unpleasant man
pi_15859015
Coparck heb ik volgens mij ook wel een of twee keer zien spelen maar ik kan me niet meer voor de geest halen of dat nou wat was. Zea heeft ook een single gemaakt met de titel 'we buried indie rock years ago', met allemaal referenties naar legendarische indie rock bands. Ik heb hem nog nergens gevonden maar schijnt wel leuk te zijn.
Ik vind het wel jammer dat de meest succesvolle Nederlandse gitaarbands allemaal van die vervelende bands als '16 down' en 'Kane' zijn. Een Daryll-Ann heeft in imo net zoveel potentie en ze maken nog veel betere muziek ook.
  vrijdag 2 januari 2004 @ 22:44:52 #235
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_15913228
Kane is een open deur natuurlijk, maar het succes van 16 Down blijft me ook een raadsel... Maar goed, zo zijn er meer bandjes in Nederland waarbij de clichés niet geschuwd worden en dat nog wordt beloond ook met een belachelijke veelvoud aan verkochte CD's ten opzichte van pakweg Stuurbaard Bakkebaard of De Kift.

Om trouwens nog een tegenvaller van 2003 toe te voegen naast de CD's van the Super Furry Animals en Death Cab For Cutie, was de nieuwe CD van The Pearlfishers verbazingwekkend saai en flauw, daar waar ik hun (of eigenlijk "zijn", is toch min of meer een eenmansband) vorige wapenfeit Across the Milky Way volledig grijs gedraaid had. Te zwaar en te vermoeiend georkestreerd; en de zwaar op Beach Boys-structuren leunende formule is uitgewerkt, vermoed ik.
Across the milky way blijft desalniettemin een absolute aanrader voor indiepop-liefhebbers.

vrijdag 2 januari 2004 @ 22:48:19 #236
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_15913352
Nog een jaarlijstje trouwens...
De Arriba!-lijst van Studio Brussel wordt wekelijks samengesteld door een groep muziekdeskundigen van StuBru en Humo en bevat losse nummers die het afgelopen jaar zijn verschenen op allerhande singles, ep's en albums. En dit is dus een jaaroverzicht daarvan. De lijst is trouwens wekelijks op StuBru te beluisteren bij het programma Radar, en ook terug te vinden op de site van Humo. Leuk lijstje om bij te houden, er komen af en toe hele interessante nummers in voorbij.
code:
 1. (159) Seven Nation Army THE WHITE STRIPES 
 2. (103) Bandages HOT HOT HEAT 
 3. (97) Hackensack FOUNTAINS OF WAYNE 
 4. (94) All Saints Day ... AND YOU WILL KNOW US BY THE TRAIL OF DEAD 
 5. (91) Forever More MOLOKO 
 6. (83) The Seed THE ROOTS 
 7. (83) Out of Time BLUR 
 8. (81) Bring it On NICK CAVE AND THE BAD SEEDS 
 9. (77) Special Cases MASSIVE ATTACK 
10. (74) Inspire CAVE IN 
11. (74) Hey Ya  OUTKAST 
12. (71) Rags 'n Run ADMIRAL FREEBEE 
13. (71) Pearl FOLK IMPLOSION 
14. (71) Oh My Love SOPHIA 
15. (70) With My Own Two Hands BEN HARPER 
16. (66) Smack BETTIE SERVEERT 
17. (66) Now It's On GRANDADDY 
18. (64) Minerva DEFTONES 
19. (61) Just One Thing MY MORNING JACKET 
20. (59) All My Life EVAN DANDO 
21. (57) Such Great Hights POSTAL SERVICE 
22. (56) Sexjunkie STIJN 
23. (55) I am Somnabula SOMNABULA 
24. (54) Audience  GOOSE 
25. (52) Ambulance vs. Ambulence BLOOD BROTHERS 
26. (51) The Best of Jill Hives GUIDED BY VOICES 
27. (50) There There RADIOHEAD 
28. (50) Tiny Vessels DEATH CAB FOR CUTIE 
29. (50) The Way BONNIE 'PRINCE' BILLY 
30. (49) Maybe Tomorrow STEREOPHONICS 

pi_15916445
Eén van de grootste tegenvallers vond ik toch wel de cd van Fireside. Elite vind ik nog steeds een fantastische plaat, maar die nieuwe (kan niet eens op de naam meer komen) is echt een flut plaat. Het eerste nummer is wel aardig maar daarna bakken ze er niets van...
Aldus.
pi_15982687
En Pitchfork is eindelijk weer iets aan het doen...

en dit topic ook weer hopelijk

pi_15982919
quote:
Op maandag 5 januari 2004 14:53 schreef MadScientist het volgende:
En Pitchfork is eindelijk weer iets aan het doen...

en dit topic ook weer hopelijk

Fijn is dat idd. Is Pitchfork eigenlijk een site waar echt gewerkt wordt of zijn het vrijwilligers oid (wat ik me niet echt kan voorstellen). Ze hebben iig lekker vrij gehad...
Aldus.
  maandag 5 januari 2004 @ 15:07:35 #240
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_15983048
quote:
Op maandag 5 januari 2004 15:02 schreef Z het volgende:

[..]

Fijn is dat idd. Is Pitchfork eigenlijk een site waar echt gewerkt wordt of zijn het vrijwilligers oid (wat ik me niet echt kan voorstellen). Ze hebben iig lekker vrij gehad...

De site is begonnen als puur vrijwilligerswerk (Ryan Schreiber begon de site in zijn eentje op een wat doelloze manier, zo staan er bijvoorbeeld ook recensies op van zo een beetje alle albums van Kiss (!)), maar tegenwoordig hebben ze een heus kantoor, en betalen ze hun schrijvers ook. Geen idee hoeveel, maar helemaal liefdewerk oud papier is het niet meer.
pi_15983285
Ik heb wel eens een recensie van een Pavement (?) plaat op Pitchfork gezien en dat was een scan van wat A4-tjes, dat zal dan wel uit de begin tijd zijn. En met al die banners zullen ze idd wel wat verdienen.
Aldus.
  maandag 5 januari 2004 @ 15:33:07 #242
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_15983606
quote:
Op maandag 5 januari 2004 15:18 schreef Z het volgende:
Ik heb wel eens een recensie van een Pavement (?) plaat op Pitchfork gezien en dat was een scan van wat A4-tjes, dat zal dan wel uit de begin tijd zijn. En met al die banners zullen ze idd wel wat verdienen.
Nah, die recensie van Pavement was van de Luxe & Reduxe uitvoering van Slanted & Enchanted (misschien wel de meest vrijgevige re-issue ooit, waarbij er niet alleen 48 tracks in plaats van de oorspronkelijke 14 op stonden, maar deze verder ook was geprijsd als een normale CD), en die kwam eind 2002 uit. Waarschijnlijk waren die A4-tjes een soort eerbetoon aan de slordige muziek van Pavement of iets dergelijks.
pi_15983710
Of het was een typografisch experiment wat niet te na te typen was.

tHiS Record is fanTAStic

Aldus.
pi_15983794
quote:
Op maandag 5 januari 2004 15:38 schreef Z het volgende:
Of het was een typografisch experiment wat niet te na te typen was.

tHiS Record is fanTAStic

Bij PFM zijn ze gewoon dol op 'goofy' reviews

Ik heb ze ook wel gezien in de vorm van een basisschool-opstel of gesprek met een oudere broer die meer van muziek weet

maandag 5 januari 2004 @ 15:45:48 #245
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_15983887
quote:
Op maandag 5 januari 2004 15:42 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Bij PFM zijn ze gewoon dol op 'goofy' reviews

Ik heb ze ook wel gezien in de vorm van een basisschool-opstel of gesprek met een oudere broer die meer van muziek weet

Die van Tool's Lateralus was ook erg hard doch origineel.
  maandag 5 januari 2004 @ 17:15:49 #246
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_15985310
En ik heb de link al een keer eerder gegeven in een ander topic, maar op de site van voormalig Dismemberment Plan-zanger Travis Morrison kun je een aantal demo's downloaden. Met name Song for the Orca en The Word Cop zijn fantastische nummers, de één een potentiële themesong voor het Wereld Natuurfonds in een alternatieve dimensie, de andere een heerlijke dosis popmuziek, zoals de dokter het heeft voorgeschreven. De andere twee nummers zijn wat meer electronica-gericht en wel wat wennen, maar ook niet echt slecht.

[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 05-01-2004 17:33]

pi_15985444
Dan plug ik ook wel even een bandje

Elephone

Weet niet zo heel goed wat ik er over moet zeggen. Het is allemaal niet bijster origineel, maar ik luister er graag naar. Helaas is het leukste nummer van (Song Bee) niet down-te-loaden (link is dood oid). Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden?

Aldus.
pi_15985551
Cool, ga ik meteen downloaden. Ik vind het eeuwig zonde dat de Dismemberment Plan uit elkaar is. En dat ze zo goed als nooit in Europa optraden. Magoed, over 10 jaar reünie?

BTW een beetje links politiek engagement kan Travis wel gebruiken, toen hij op zijn website president Bush zijn steun gaf voor de oorlog in Irak werd ie daarvoor op PFM ook wel voor neergesabeld

dinsdag 6 januari 2004 @ 11:31:42 #249
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_16004986
quote:
Op maandag 5 januari 2004 17:24 schreef Z het volgende:
Dan plug ik ook wel even een bandje

Elephone

Weet niet zo heel goed wat ik er over moet zeggen. Het is allemaal niet bijster origineel, maar ik luister er graag naar. Helaas is het leukste nummer van (Song Bee) niet down-te-loaden (link is dood oid). Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden?

Het doet me inderdaad aan een heleboel bands tegelijk denken (Radiohead nog wel het meest), maar het is zeker onderhoudend genoeg om er vaker naar te luisteren.

En nu we het toch over onbekende bandjes hebben met veel geluidsfragmenten op hun site, een ander band die misschien wel interessant is om te beluisteren is SallySkunk; een vriendin van me wees erop. Een Nederlands indiebandje dat op de een of andere manier ook typisch Nederlands aandoet - soms klinkt als Caesar (Holiday), soms als een Lawn/Caesar-hybrid (Easy to stress), dan weer als Zea (Go faster daddy). Leuk als je daarvan houdt.

[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 06-01-2004 11:40]

pi_16005413
Mijn idee van Elephone is dat het ook zomaar ineens enorm mainstream zou kunnen worden. Ik hoorde Radiohead, Coldplay, Muse misschien, iig niet bijster origineel dus. De melodie is alleen net even wat radicaler oid.

Ik zal vanavond SallySkunk eens beluisteren.

Aldus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')