Iemand anders nog valkparkieten in huis die leuke dingen doen ?
Sie kon trapjes lopen, "skaten", Die kon je zelfs mee naar de winkel nemen.
Ik ben nog steeds aan 't twijfelen of ik er weer een moet nemen, want de mijne is 28(!!) jaar geworden en kon echt overal mee naartoe.
Regelmatig was ie (tijdens mijn mavo-tijd) mee naar school en ook naar de winkel en zo.
Een kooi had ie niet, meer zo'n papagaaisteun met eten en drinken eraan.
Heel aanhankelijke beesten.
quote:Dat is wel oud !
Op donderdag 23 oktober 2003 10:27 schreef Peewee het volgende:
* Peewee heeft er ook een gehad.Ik ben nog steeds aan 't twijfelen of ik er weer een moet nemen, want de mijne is 28(!!) jaar geworden en kon echt overal mee naartoe.
Regelmatig was ie (tijdens mijn mavo-tijd) mee naar school en ook naar de winkel en zo.Een kooi had ie niet, meer zo'n papagaaisteun met eten en drinken eraan.
Heel aanhankelijke beesten.
quote:Die van mij is eena door de kat aangevallen, en daardoor issie altijd in de buurt van thuis gebleven. Had er een kale plek op de vleugen aan over gehouden.
Op donderdag 23 oktober 2003 10:42 schreef Lithius het volgende:[..]
Dat is wel oud !
De mijne is nu 2 jaar oud maar naar buiten ermee durf ik nog niet aan.
Ik ben bang dat wanneer ik naar buiten gaat dat ie een end wegvliegt en dat een of andere kat hem eerder vind dan ik
quote:Ja leuk
Op donderdag 23 oktober 2003 11:16 schreef Peewee het volgende:[..]
Die van mij is eena door de kat aangevallen, en daardoor issie altijd in de buurt van thuis gebleven. Had er een kale plek op de vleugen aan over gehouden.
Ik kijk of ik nog een foto vind,.. scan ik 'm effe in.
quote:Ze zijn rond de 30-40 Euro geloof ik.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:43 schreef lavapredator het volgende:
Dat lijken me geweldige beesten, hoe duur kosten ze in de winkel? Zijn ze moeilijk te verzorgen?
Als je besluit er eentje te nemen:
Een mannetje praat meestal makkelijker dan een vrouwtje en hij is muzikaler.(dit omdat hij in de natuur het vrouwtje moet imponeren)
Maar dat is niet altijd zo, en ik heb ook weleens een vrouwtje gehad die was een stuk slimmer dan dat mannetje.
Minder muzikaal, praten deed ze niet, maar elke toontje dat ze floot had een betekenis. Dus in communiceren was ze uiteindelijk wel beter.
[Dit bericht is gewijzigd door Lithius op 23-10-2003 13:09]
Hm maar ik begon 5-6 jaar geleden met een mannetjes valkparkiet..en na een kleine jaar kon hij een woordje in het turks een deuntje zingen blabla. Hij haat het om aangeraakt te worden..erg dominant totaal niet bang van iemand...hij valt je gewoon aan als je iets doet wat hem niet bevalt. Slapen op mijn schouder vind hij altijd leuk.
Na dat jaartje had ik een vrouwtje voor hem erbij gekocht..Hij was in het begin zo bang van dat beest heheh..maarja na een tijdje ging het dus goed..iets te goed...hij ging het turkse woordje schreeuwen als hij op haar zat heheh
maarja toen gaf ik ze een broedkastje...5 bb-valkjes gekregen..allemaal netjes opgegroeid..daarvan had ik er 2 gehouden..derest weggegeven...Hmm..een daarvan is onlangs weggevlogen(niet mijn schuld)en de andere heb ik nog..die kan het turkse woordje ook..geleerd van zijn papa...hmm sinds die tijd heb ik er 1 vrouwtje bij gekocht...en laatst kwam buiten bij me voilere een andere mannetjes valkparkiet..die was bij iemand weggevlogen ofzo..heb hem toen gevangen...bij me eigen birdies gedaan..dierenambulance gebeld van uhh mocht de eigenaar er naar opzoek zijn kan ie hem komen ophalen..maar niet gebeurd..tja hehe dan is ie van mij..
Heb van me lieve vriendin een vrouwtjes valkparkiet gekregen...hehe actief beestje hehe slaapt overdag speelt in de nacht en maakt de rest helemaal gek...gek op speelgoed...hehe maarja
Valkparkieten zijn top...mocht je er 2 hebben...lekker voor 1 keer laten broeden is prachtig om te zien...
quote:Omdat die van mij alleen is zet ik af en toe een grote spiegel op de bank, daar istie dol op, als ie er dan voor staat dan gaat ie ook breed staan en haalt die ook alles uit de kast
Op donderdag 23 oktober 2003 13:34 schreef aakab het volgende:
Helemaal leuk is als ze tegen het tralies gaan tikken hehehe met hun vleugeltjes beetje opgetild..of als je een partner erbij heb hehe dat ze het vrouwtje helemaal gek maken met die deuntjes en het wijfje steeds nix doet en wilt slapen hehhehe
quote:Ik vind dat altijd zo zielug...denkt ie dat er een ander is en dan hmm...zielug
Op donderdag 23 oktober 2003 13:49 schreef Lithius het volgende:[..]
Omdat die van mij alleen is zet ik af en toe een grote spiegel op de bank, daar istie dol op, als ie er dan voor staat dan gaat ie ook breed staan en haalt die ook alles uit de kast
quote:Hij begrijpt wel dat het een spiegel is denk ik.. als ik de spiegel pak begint ie al vrolijk te doen voordat ie zichzelf heeft gezien !
Op donderdag 23 oktober 2003 13:52 schreef aakab het volgende:[..]
Ik vind dat altijd zo zielug...denkt ie dat er een ander is en dan hmm...zielug
quote:Dat doet die van mij ook ja, dat fietfieuw !
Op donderdag 23 oktober 2003 13:53 schreef marchien het volgende:
wij hadden er ook 1! nico! is 25 geworden!
ehm hij kon "nico" zeggen en "verrek" hij floot naar mensen op de bouwvakkers manier!
hij had een (best grote) spiegel en dat vontie geweldig, ging die een rondje lopen, stoppen bij de spiegel. dan boog hij en riep *nico fietfieuw!* heel cool!
Leuke beestjes.. dat vrouwtje wat ik toendertijd verzorgde had ik geleerd om te paraderen op commando
Als ik tegen haar zei: wie is er mooi dan ?
Dan sloeg ze d'r vleugels open en floot dan keihard fietfieuw
Hij is trouwens helemaal dol op het scrollwieltje van mijn muis (en het snoer).
quote:Een spiegeltje is meestal de favoriet !!
Op zaterdag 25 oktober 2003 12:02 schreef lavapredator het volgende:
Wat moeten die beestjes nog meer in hun kooi hebben anders dan een paar houten stokken, bodem en speeltjes?
Maar hoe krijg je het voor mekaar dat je m mee kan nemen naar buiten enz. en dat ie echt bij je blijft. Lijkt me toch supereng!
quote:Wat was dat een leuk beest zeg!!
Op maandag 27 oktober 2003 12:01 schreef Sorella het volgende:
Die van ons is maar 3 geworden
Floot vader jacob, het huis was van hem inclusief hond en katten,
Was de hele dag los, alleen s'nachts niet.
Was ook verliefd op 1 van onze kattenDat is een leuk gezicht al fluitend en met de vleugels wijd achter de kat aan en zij wist niet waar zij het zoeken moest.
Ze aten samen kattenvoer, zag je alleen nog een stukje parkietenstaart onder de kat vandaan komen
quote:Ik heb ook hele tamme parkietjes gezien, maar nog nooit eentje die het haalde bij mijn valkparkiet wat tamheid en leuke trekjes betreft.
Op maandag 27 oktober 2003 12:09 schreef Coelho het volgende:
Is een valkparkiet hetzelfde als een collie? Worden valkparkieten makkelijker tam dan gewone parkieten? En hoe zit het met bijten?
Ik heb al eerder een stukje geschreven over mijn valkparkiet, ik zal het even quoten. Het is vooral handig als je er één wilt kopen:
quote:Inmiddels hebben we hem al weer drie maanden en is helemaal verliefd op me. Erg leuk, maar soms heb je ook wel eens het idee van "Ga nu eens even wat voor jezelf doen", want hij is zó aanhankelijk. Hij vindt het erg lekker om achterop zijn kopje gekwauwd te worden. Verder gaat hij mee onder de douche en dat vindt hij geweldig.
Een aantal tips die ik ook toepas:
1. Consequent blijven:
- Hij mag bij ons niet op het hoofd gaan zitten, dus doet hij dat toch, gelijk op je vinger zetten en eventueel naar je schouder verhuizen.
- Altijd hetzelfde zeggen bij een opdracht. "Kom maar" voor op je vinger, "In de kooi" als je hem in de kooi zet, "Lekker he?" als je hem iets geeft. Verder zijn naam "Zaphod" voordat je voor het eerst een commando spreekt en zijn attentie wil.
2. NIET fluiten!!! dit leert hij namelijk veel makkelijker aan dan praten. Eerst de "mensentaal" leren en daarna fluittoontjes, dit lukt bijna niet andersom.
3. Kijk goed uit voor giftige planten, bijvoorbeeld een Ficus of een Klimop is giftig!
4. Als hij vertrouwt is met je vinger of schouder zal hij zijn veren gaan poetsen. Dit is het moment dat je hem ook kan kroelen (in zijn nekje, over zijn kuif) Zaphod vond het eerst een beetje eng, maar vindt het nu heerlijk!
5. Zaphod is nog niet gekortwiekt, maar dat doen we misschien nog wel. Het is namelijk niet zielig. Zijn vleugels heeft hij gekregen om kilometers te vliegen, niet die drie rondjes door de huiskamer. Hij zal er weinig hinder van ondervinden, mits je het niet te drastisch doet. Hij moet nog wel omhoog kunnen komen, maar niet al te ver kunnen vliegen. Dit heeft een aantal voordelen:
- Conditie verbeterd doordat hij meer zijn borstspieren moet gebruiken, dit zorgt voor een gezonde valkparkiet.
- Als hij ontsnapt, is hij toch weer makkelijk terug te halen want hij kan maar 50 meter achter elkaar vliegen en geen kílometers. (Je moet altijd waakzaam zijn voor openstaande deuren en ramen, maar het kán een keer gebeuren in de twintig jaar dat hij leeft en in de vrije natuur heeft een tamme valkparkiet geen overlevingskansen).
- Hij wordt aanhankelijker en daardoor hebben jullie beide meer plezier.Heb je je valkparkiet geringd? Dan brengen mensen hem eerder naar een asiel als ze een ontsnapte valkparkiet vinden.
Verder moet je eens in het half jaar een wormenkuurtje geven.Heb je alles in huis?:
Sepia voor zijn snavel
Grit: kalk/houtskool/steenmengsel voor zijn maag
Vitamines voor in het drinkwater
Kwaliteitsvoer (vers! beter elke keer kleine verse zakken kopen dan in één keer een voordeelverpakking)
Houtsnippers voor op de grond (schelpenzand kan stoflongen veroorzaken)
Trosgierst, vinden ze erg lekker, maar niet te vaak geven (hooguit twee stengels in de week)Water -> elke dag vernieuwen
Voer -> Lege zaadhulsjes elke dag "uitblazen" en een beetje nieuw voer erbij doen, één keer per week of vaker al het zaad vervangenEn nog even over tam maken: Niet! oppakken, dat vinden ze niet fijn en worden bang voor een hand. Op het moment dat de valk zich zelfstandig kan verplaatsen moet je dat vermijden.
Als hij in je vinger bijt: Niet! terugtrekken. Kiezen op elkaar en de pijn proberen vol te houden. Als hij namelijk doorkrijgt dat jij je vinger wegtrekt op het moment dat hij er in bijt, dan is het hek van de dam en krijg je hem nooit tam.
En nogmaals, paaien met lekkere hapjes, in het begin vooral vogelpap. Op je vinger laten zitten en voeren. Hij gaat vanzelf op je vinger zitten als hij niet meer bang is voor je hand en je met je gestrekte vinger zachtjes tegen zijn borstje aantikt. Dit mag op den duur best met een beetje dwang, laat wel zien wie er de baas is (dat zou je met kinderen ook doen).Een website waar ik veel aan heb gehad: http://www.valkparkiet.com
Ik heb trouwens nog een vraag voor andere valkparkiethouders: Wat zijn leuke kleine snoepjes om goed gedrag mee te belonen? Ik zat zelf te denken aan rozijntjes of pijnboompitjes?
Hij is helemaal dol op potloden, pennedoppen en alles wat hij van tafel op de grond kan gooien.
Wij hebben Zaphod gekocht van een amateur kweker en dat heeft als voordeel gehad dat hij gelijk gewend is aan mensen. Valkparkieten uit een dierenwinkel zijn nog niet gewend aan het op de vinger zitten en intensief contact met mensen
Verder is mijn vogel heel erg kieskeurig wat voer betreft.. vogelsnoepjes moet ie niet maar voor trosgierst gaat ie altijd terug z'n kooi in !
Er zijn ook allerlei soorten vers fruit die je mag voeren, volgens het boekje zijn ze daar gek op !
Over dat fluiten.. ik heb mijn valkparkiet eerst leren fluiten maar na een half jaartje begon die z'n eigen naam al te roepen, geluk gehad
[Dit bericht is gewijzigd door Lithius op 27-10-2003 14:56]
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:53 schreef Lithius het volgende:
die van mij gilt altijd wanneer iemand de kamer uitloopt.. of zodra die in de gaten krijgt dat er iemand is opgestaan, bekend fenomeen ?
Hehehe ikke keek vanochtend uit het raam..Zie ik 3 halsbandparkietjes op de boom tegenover ons huis...en ikke zo van huh zijn ze nog niet dood..want uhh 2 weken geleden probeerde ik ze ook al te vangen maar ze zijn totaal niet tam en vlogen weg..dus ikke gelijk mijn valkjes buiten gezet..zodat de halsbandparkietjes op hun afkomen..maar nee hoor ze vlogen weg.
Een uur later zag ik ze op een boom verderop zitten, dus ikke gelijk omkleden een takje trosgierst in de hand gepakt en gelijk naar buiten..Maar ik zat de hele tijd te roepen rot beesten kwamen maar niet en uiteindelijk vlogen ze weg!!!
Dus ikke achter hun aan hehe ..we hebben hiero een kinderboerderij(zaandam) ze vlogen dus die kant op en ikke achter ze aan.. En uiteindelijk zag ik ze in die kinderboerderij bij de buitenvoileres waar andere vogels zitten..Maarja ikke probeerde ze daaro nog te vangen maar wilde niet echt lukken. Toen besloot ik maar om een werknemer daar te vragen van hmm uhh hebben jullie geen net ofzo..en voor ik dat zei , zei die man van oo dat zijn halsbandparkieten! hehe die krengen hebben geleerd om in de natuur te leven, ze zitten al een hele tijd in zaandam, alleen dit jaar zijn ze in grote getallen aanwezig....ze komen allemaal vanuit het vondelpark, en ja sommige zijn hiero in de buurt gewoon gebleven..stuk of 20..
heheh vond ik wel greappig had ze nog nooit hiero buiten gezien maar ze schijnen dus gewoon de winters te overleven enz
Toen ik terug liep hehe zag ik een hele kolonie stuk of 10 voorbij vliegen hehhe rotbeesten
maarja hehe sorry voor het off topice maar ik wilde dit toch wel delen met jullie...Zat nog te denken om gewoon mijn valkparkiet eitjes bij hun in het nestje te gooien zodat we in zaandam over 10 jaar ook gewoon 100 valkparkietjes hebben
ach ja...sorry voor het uhh uhh vage verhaal maarja geen zin om er wat moois van te maken..
Dan zei je 'pak hem dan Frodo', en dan klom hij naar beneden in zijn kooi om een leeg theezakje op te pakken, daarna klom hij naar boven en stopte hem bovenaan door het gaas
Alleen werd mn vader allergisch voor hem En frodo niet meer lief na zijn eerst rui
echt een gaaf beest... redelijk tam ook. Alleen gaat ie na een minuut of 10 altijd vrijwillig weer terug in zijn kooi (wel jammer)...
Je kunt hem helemaal gek maken met tijgernootjes (bacon-kaas)...
Dat is echt zijn lievelingskostje!
Vorige week hadden we een vrouwtjes parkiet op bezoek wegens vakantie, toen werd hij pas echt helemaal wild
Ik heb ze maar niet bij elkaar gezet want het vrouwtje was pas een maand of 2 oud...
Beetje zielig om dat beest te laten platneuken door een bejaarde
Weten andere mensen nog oplossingen of moeten we gewoon meer geduld hebben.
Alvast bedankt
p.s. via msn kan je me ook bereiken
quote:Wat trosgierst in je hand nemen en dan hem aanbieden...dat helpt meestal wel..
Op vrijdag 14 november 2003 22:07 schreef pitchdown het volgende:
wij hebben nu zo`n 3 weken een valkparkiet. Deze was volgens de man in de winkel toen 4 weken oud. We krijgen h`m niet echt veel tammer op dit moment dan buiten de kooi op een stokje...Weten andere mensen nog oplossingen of moeten we gewoon meer geduld hebben.
Alvast bedankt
p.s. via msn kan je me ook bereiken
quote:Ik neem aan dat je zachtjes tegen zijn borstje aandrukken al hebt geprobeerd?
Op vrijdag 5 december 2003 18:24 schreef pitchdown het volgende:
Mijn valkparkiet die ik nu een kleine 2 maanden heb, mag ik wel achter z`n koppie krabben, maar ik krijg h`m maar niet op m`n vinger. Op een stokje mee krijg ik h`m wel...iemand nog idëeen hoe ik h`m wel op de vinger krijg
Probeer hem eens te lokken met lekkere hapjes: Laat hem iets lekkers tussen je vingers uit eten, en dan draai je je hand zo dat het hapje alleen nog te bereiken is door op je vingers te stappen.
En veel geduld helpt ook natuurlijk.
Komt je Valkparkiet uit de dierenwinkel of bij een kweker vandaan?
quote:Pas je op dat je je cavia niet teveel komkommer of sla o.i.d. geeft???
Op donderdag 23 oktober 2003 10:23 schreef Teunn het volgende:
hij eet samen met de cavia van een stuk komkommer,
quote:Hee, dit is een Valkparkieten topique, niet bedoeld voor ondergeschikte, lagere diersoorten!
Op vrijdag 5 december 2003 20:17 schreef dribbel79 het volgende:[..]
Pas je op dat je je cavia niet teveel komkommer of sla o.i.d. geeft???
quote:Nice Bird, maareh, ik moet dus mijn 6 laagerangde cavia's in de eerste de beste sloot gooien en ze vervangen door valkparkieten (waar ik er al 3 van heb gehad)
Op vrijdag 5 december 2003 20:22 schreef Mobious het volgende:[..]
Hee, dit is een Valkparkieten topique, niet bedoeld voor ondergeschikte, lagere diersoorten!
Foto's van mijn valkparkiet:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 22:35 schreef dribbel79 het volgende:[..]
Nice Bird, maareh, ik moet dus mijn 6 laagerangde cavia's in de eerste de beste sloot gooien en ze vervangen door valkparkieten (waar ik er al 3 van heb gehad)
Nee hoor, ieder zijn meug. (Foto's?)
Onze Valkparkiet is nu al een stukje ouder dan deze foto's, dus hij zit iets beter in de veren.
quote:Lees het en bepaal daarna of je een zinnige bijdrage wil leveren
Op vrijdag 12 december 2003 12:16 schreef Klopper het volgende:
Zijn dat niet die vogels met vleugels!!!!!!!!!!!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |