quote:Volkskrant
AMSTERDAM - De Arabische landen dreigen steeds verder achterop te raken bij de rest van de wereld. De drie belangrijkste hinderpalen voor het weer opbloeien van de Arabische wereld zijn het gebrek aan vrijheid, de beperkte rol die vrouwen mogen spelen en de gebrekkige toegang tot onderwijs en kennis.Dat staat in het Arab Human Development Report 2003, dat de Verenigde Naties maandag hebben uitgebracht. Het rapport is door onderzoekers uit 22 Arabische landen opgesteld in samenwerking met het Ontwikkelingsprogramma van de VN (UNDP). Het is een vervolg op het kritische VN-rapport van een jaar geleden, dat werd geschreven naar aanleiding van '11 september'. Daarin waarschuwden de VN al dat de Arabische regio afglijdt.
Vrijheid, beter onderwijs en betere toegang tot kennis via kranten en internet zijn essentieel om de Arabische wereld vooruit te helpen, staat in het gisteren verschenen rapport. Nergens in de wereld is de economische groei de laatste twintig jaar zo laag geweest als daar - het bruto-nationaal product van de hele regio is lager dan dat van Spanje.
De Arabische wereld moet zich, aldus het rapport, meer op de buitenwereld richten. De onderzoekers uiten in het rapport een 'schreeuw van woede' over het uitblijven van veranderingen, maar hopen ook op verbetering op basis van de kracht van de islam - voorzover die niet politiek wordt gebruikt of misbruikt - en de lange beschavingsgeschiedenis van de Arabische wereld, die juist bloeide als zij zich openstelde voor invloeden van buitenaf.
Het conflict tussen Israël en de Palestijnen heeft, zo staat in het rapport, een groeiende invloed op de regio. Te veel middelen worden ingezet voor militaire doelen en 'de dominantie van Israël dient als voorwendsel in de Arabische wereld om economische en politieke hervormingen tegen te gaan'.
Ook de oorlog met Irak heeft een negatieve invloed op de regio, stelt het VN-rapport. 'De meeste Arabieren zien de oorlog als een poging van krachten van buiten, die ook eigen belangen hebben, de regio te herstuctureren.'
De opstellers van het rapport menen dat hervormingen in de regio van binnenuit moeten komen.
- Moeten wij hier in het Westen opdraaien voor de keuzes die in de Arabische wereld gemaakt worden?
- Verandering van binnenuit, hoe lang zou dat ongeveer duren ?
quote:Tot waar loopt volgens de VN de arabische wereld? Die defenitie is namelijk erg ruim.
Op woensdag 22 oktober 2003 19:56 schreef GoldaM het volgende:
Old news
quote:Volgens Abu Jahjah en F.Elitak inclusief Nederland
Op woensdag 22 oktober 2003 20:00 schreef Mutant01 het volgende:[..]
Tot waar loopt volgens de VN de arabische wereld? Die defenitie is namelijk erg ruim.
Feit is dat we die mensen aan moeten sporen, of de mogelijkheden bieden, of een kader scheppen (whatever) om zichzelf te ontplooien. Het BBP is een typisch westers, kapitalistische maattaaf. maar goed, we zijn dan ook westerlingen. Als die mensen nog verder "achterop" raken worden ze arme burgers in hongersnood. Worden ze nog meer ontevreden en gaat het uiteindelijk ten koste van ons allemaal. Zij gaan dood van de honger en worden vluchtelingen. Juist, en het westen wordt ermee overspoeld. Dat maakt de druk op ons nog veel groter, met als gevolg dat het hier dermate overbevolkt raakt dat "zij" en wij er aan ten onder gaan.
Als "zij" zien hoe slecht het daar gaat en hoe goed hier (wat dat goed is is ook maar hoe je het bekijkt) worden ze ontevreden. En terecht. Die mensen willen eenzelfde leven als wij, metals gevolg alle frustraties en letterlijke strijd om gelijkheid. En die is al ingezet, getuige de schreeuw van de o.a. de Moslimwereld om aandacht. gevoed door o.a. Amerikanen die denken alles beter te weten en de "arabische wereld" behandelen als touwtjespoppen in handen van het westen.
Ontwikkeling betekent in mijn ogen niet dat "wij" hun moeten gaan vertellen hoe het moet. We kunnen hoogstens onze mening geven, indien gevraagd. De richting en het doel, de normen, waarden en het kader waarin moet de "arabische wereld" zelf maar ontdekken en uitvogelen.
Macht is tijdelijk, een beschaving ook. Onze mooie westerse beschaving zal uiteindelijk ophouden te bestaan. Waardoor het vervangen wordt weten we niet. We kunnen beter zorgen dat onze wereldse bronnen eerlijk verdeeld worden. Dan zal er de minste strijd ontstaan.
We hebben er ook een woord voor, gelijkheid. iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. Laten we het dan ook eerlijk delen.
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 20:00 schreef Mutant01 het volgende:Tot waar loopt volgens de VN de arabische wereld? Die defenitie is namelijk erg ruim.
quote:ehm VN zou het misschien aan jullie Sancties en boycotten liggen dat ze achterop raken ??
AMSTERDAM - De Arabische landen dreigen steeds verder achterop te raken bij de rest van de wereld. De drie belangrijkste hinderpalen voor het weer opbloeien van de Arabische wereld zijn het gebrek aan vrijheid, de beperkte rol die vrouwen mogen spelen en de gebrekkige toegang tot onderwijs en kennis.
quote:lang niet alle arabische landen hebben sancties...tenminste...tot zover ik weet dan...
Op woensdag 22 oktober 2003 22:12 schreef MokroKees het volgende:[..]
ehm VN zou het misschien aan jullie Sancties en boycotten liggen dat ze achterop raken ??
offeuh aan het destructieve gedrag van het westen dat elk land dat niet akkoord gaat met onze voorgestelde wurgcontracten naar z'n grootje bombardeert.. ??
't is natuurlijk maar een ideetje..
quote:Ja mensen, al die sancties tegen Marokko, Tunesie, Saudi-Arabie etc etc etc zorgen ervoor dat er een gebrek aan vrijheid is, zorgen ervoor dat vrouwen geen rol mogen spelen (dat is VN sanctie nummer 2671) en zorgen ervoor dat mensen geen toegang krijgen tot scholing en onderwijs (het boekverbod en universiteiten verbod is VN sanctie Zion666).
Op woensdag 22 oktober 2003 22:12 schreef MokroKees het volgende:[..]
ehm VN zou het misschien aan jullie Sancties en boycotten liggen dat ze achterop raken ??
offeuh aan het destructieve gedrag van het westen dat elk land dat niet akkoord gaat met onze voorgestelde wurgcontracten naar z'n grootje bombardeert.. ??
't is natuurlijk maar een ideetje..
code:Die zelfde trend zie je ook in het hoger onderwijs, waar eveneens een inhaalslag plaatsvindt. Het probleem is alleen dat heel veel Arabische vrouwen, om religieuse of culturele redenen, bepaalde beroepen niet mogen uitvoeren en er dus bijv. vrouwelijke artsen zijn die alleen thuis kleren maken.YOUTH LITERACY RATE (% age 15-24) Country Total Male Female Total Male Female
1990 1990 1990 2000 2000 2000Algeria 77,3 86,1 68,1 88,5 93,2 83,6
Bahrain 95,6 96,2 95,0 98,4 98,2 98,6
Comoros 56,7 63,8 49,6 58,6 65,3 51,8
Djibouti 73,2 82,2 64,2 84,0 88,7 79,4
Egypt 61,3 70,9 51,0 69,7 76,4 62,6
Iraq 41,0 56,4 24,9 44,6 59,3 29,1
Jordan 96,7 97,9 95,3 99,2 99,1 99,3
Kuwait 87,5 87,9 87,2 92,4 91,7 93,2
Lebanon 92,1 95,5 88,6 95,2 97,2 93,0
Libya 91,0 98,9 82,7 96,5 99,8 93,0
Mauritania 45,8 55,5 36,1 48,9 57,1 40,6
Morocco 55,3 68,0 42,0 67,3 76,0 58,2
Oman 85,6 95,4 75,4 97,9 99,5 96,2
Palestine .... .... .... .... .... ....
Qatar 90,3 88,3 93,0 94,8 92,6 97,1
Saudi Arabia 85,4 91,2 78,6 92,7 94,9 90,3
Somalia .... .... .... .... .... ....
Sudan 65,0 75,6 54,0 77,2 82,8 71,5
Syria 79,9 92,2 66,9 87,2 95,4 78,8
Tunisia 84,1 92,8 75,2 93,3 97,4 89,1
UAE 84,7 81,7 88,6 90,6 87,4 94,4
Yemen 50,0 73,5 25,0 65,0 82,9 46,2
De Arabische landen waar de meeste buitenlandse steun voor onderwijs naar toe gaat, zoals Palestina en Somalië, geven geen scholingcijfers aan de VN op. Dat geld wordt blijkbaar niet aan scholing besteed.
quote:Vertel eens met welke wurgcontracten en met welke sancties het wat achterblijvende Marokko tot achterstanden wordt veroordeeld?
Op woensdag 22 oktober 2003 22:12 schreef MokroKees het volgende:[..]
ehm VN zou het misschien aan jullie Sancties en boycotten liggen dat ze achterop raken ??
offeuh aan het destructieve gedrag van het westen dat elk land dat niet akkoord gaat met onze voorgestelde wurgcontracten naar z'n grootje bombardeert.. ??
't is natuurlijk maar een ideetje..
Laten we eens wat meer kritisch kijken naar de sociologische constanten in de Arabische wereld die mogelijk een bijdrage hebben geleverd aan de achterstanden en frustraties bij de bevolking voeden en naar manieren om samenleven in onze samenleving te bevorderen.
Zo zijn er in de islamitische wereld drie regeringen, die van Iran, die van Turkije en die van Israël middels democratische verkiezingen aan de macht gekomen. In Turkije spelen de militairen op de achtergrond een zeer grote rol, in Iran spelen de wachters van de revolutie op de voorgrond een zeer grote rol. Beiden bemoeilijken een daadwerkelijk democratisch proces. Israel is momenteel in oorlog maar het is daar mogelijk dat de huidige regering wordt weggestemd. De rest van de Arabische wereld kent een vorm van dictatuur waarin het voor de bevolking niet wijs is zich anders dan ten voordelen van het regime over de politiek uit te laten. Overigens zijn niet al die dictaturen daadwerkelijk op Islamitisch leest geschoeid.
Zittende dictaturen maken handig misbruik van Islam. Het mooiste voorbeeld hiervan was wel Saddam Hoessein met zij goddeloze zonen. De bevolking wordt niet beter van een dergelijke dictatuur die de schuld voor economische achterstanden nooit bij zichzelf zoekt maar projecteert op een buitenlandse vijand. Zelfkritiek lijkt er een doodzonde. Liever verliest men zich in retoriek het buitenland te beschuldigen van het eigen ongeluk en deze 'ongelovigen' te transformeren tot Satan. Het spreekt vanzelf dat schelden op het buitenland evenmin bijdraagt aan de opbouw van de eigen economie als het imorteren van wapens en het doen groeien van de eigen strijdmachten dat doen.
In alle Arabische landen, uitgezonderd het huidige Irak, Israel en Turkije zijn godsdienst en staat niet gescheiden. Nergens in de Koran valt te vinden dat een onpersoonlijk iets als de staat getransformeerd is tot gelovige. Het lijkt hier om een selectieve uitleg te gaan van de teksten van de Profeet. In ons land kan er wat mij betreft prima geleefd worden met een variant van Islam die slechts de din (religie) behelst en die zich verre houdt van de dawla (staat).
Het verhaal van Nasr Abu Zayd in Egypte waarin het draaide om zijn vermeende afvalligheid speelt natuurlijk mee in de beeldvorming over wat het Westen zou kunnen verwachten van een extremistische variant van Islam. Deze was aangeklaagd voor afvalligheid. Allereerst werd er een vreemde definitie voor afvalligheid gedefinieerd. Ook blijkt 'afvalligheid' in het Egyptische strafrecht niet strafbaar te zijn. Wel had een eventuele 'schuld' consequenties in het familierecht. Daarom eisten Islamitische activisten ontbinding van zijn huwelijk. Laten deze mensen zich fjin met hun eigen familie-aangelegenheden bemoeien als er helemaal geen slachtoffers zijn in een zaak. Het beeld dat deze zelfbenoemde vertegenwoordigers hiermee van Allah in de wereld uitdroegen is er in mijn ogen eentje van achterlijkheid. Een variant van Islam die dergelijke toestanden toejuicht krijgt in het Westen weinig handen op elkaar. Was er wat meer oriëntering op de maslaha (een rechtswetenschappelijk idee dat een voorschrift mensen voordeel zou moeten bieden en hen dus geen schade mag doen) geweest was er niet zo'n negatief beeld van Islam uitgegaan. Een verwijzing naar Soera 2:256 waarin staat dat er geen dwang is in religie zou hier een menselijke uitkomst geboden hebben.
Dan is er de Sharia. Is deze een richtlijn voor persoonlijk geloof en samenleving of verwordt deze tot systeem dat ongelijkheid tussen de seksen bevordert, lijfstraffen propageert en persoonlijke vrijheden aantast? Het kan geen kwaad hierover in het Westen een open discussie te starten daar deze open discussie in het Oosten geen kans krijgt. Het lijkt er sterk op dat de feitelijke positie van vrouwen in sommige landen met islamitische wetgeving zwakker is vanwege lokale gebruiken en opvattingen dan de ruimte die Islam hen laat. In Turkije en Tunesië is men wat dat betreft meer gelijkheidgeoriënteerd.
Verder is er dan de kwestie hijab (hoofddoek), chador (kleding die het hele lichaam op het gezicht na bedekt) burka (die alles bedekt) en niqaab (gezichtssluier). Vanuit een traditionele ideaal dat vrouwen zich niet te nadrukkelijk laten zien in het publieke domein maar dat hun belangrijkste taken thuis liggen wordt het dragen van een hoofddoek ter bedekking van het hoofdhaar gepropageerd. Sommigen vinden dat daarbij ook nog een sluier hoort en weer anderen zien de vrouw het liefst helemaal ingepakt. Feitelijk is de sluiering een bescherming van vrouwen tegen de blikken van mannen die niet bij de directe familie horen. Thuis kan de doek dus af als er geen bezoek is. In zowel het Oosten als het Westen roept vooral de mate van versluiering vragen op.
In Oman is het dragen van gezichtsmaskers verboden al wordt het wel gedoogd. In Turkije is het ambtenaren en parlementariërs verboden hoofddoeken te dragen in diensttijd. In het Westen waar een halve eeuw geleden de hoofdoekjes nog in het straatbeeld bestonden wordt wel wat erg resoluut gereageerd op verschijning van een hoofddoek. Sommigen menen zelfs dat de hoofddoek het symbool is van het onmondig houden van vrouwen. Je zou met hetzelfde gemak kunnen beweren dat de verschijning van de hoofddoek in het straatbeeld juist aan Moslima's de kans biedt zich wat meer op straat te manifesteren. Puriteinse Moslims vinden dat vrouwen niet horen op te vallen wanneer zij zich op straat laten zien. Niet iedere Moslim is echter puriteins. Misschien kan in ons land de vrijheid blijven dat mensen zich hun eigen leefstijl kiezen zonder dat daarbij het sociale verkeer gehinderd wordt. Ik denk dan aan het niet moeilijk doen over een hijab in het openbaar, kleedregels instellen voor vervulling van bepaalde functies en verdere 'verplichte' bedekking als ongewenst beschouwen.
Dit neemt overigens niet weg dat een discussie over een vrouwvriendelijke benadering geen kwaad kan. Hoet moet niet zo zijn dat vrouwen die geen hoofddoekje dragen maar vogelvrij zjin voor de luimen van hitsige ventjes ongeacht hun sociale of religieuze achtergrond. Mogelijk kan er een debat over de fitna (vrij verkeer van de seksen) worden gestart. Sscheiding van seksen waarbij mannen worden bevoordeeld en vrouwen worden beperkt past nu eenmaal niet langer binnen het concept van mensenrechten die in onze Westerse maatschappij al een tijdje gemeengoed zijn. Het kan geen kwaad aandacht te vragen voor uitwassen als gevolg van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen als psychologische schade, huiselijk geweld, incest enzovoort. Tenslotte valt niet voor niets op dat blijf-van-mijn-lijf huizen opvallend vaak noodzakelijk onderdak bieden aan migrantenvrouwen.
Tegelijkertijd kan het helemaal geen kwaad een debat te starten over de Westerse reclame-uitingen waarin de vrouw als lustobject wordt gebruikt en een debat te starten over nut, noodzaak en bijwerkingen van stimuleren van tweevoudig kostwinnerschap: denk hierbij bijvoorbeeld aan kinderen voor wie te weinig aandacht is in hun opvoeding. Zo kunnen dan mogelijk uitwassen uit verschillende culturen door de wat scherpere blik vanuit een andere cultuur worden gecorrigeerd om het samen-leven leefbaar te houden.
Mijn bronnen:
P.S. Koningsveld (1996) De Islam. Een eerste kennismaking met geloofsleer, wet en geschiedenis.
Geografie,geschiedenis, geloofsleer, cultuur, economie, politiek.
Jaques Waardenburg (redactie) (2000) Islam. Norm ideaal en werkelijkheid.
Henk Driessen (redactie) (2001) In het huis van Islam.
Herman Beck (2002) Islam in hoofdlijnen.
verder volg ik het nieuws
quote:Dat zou natuurlijk fantastisch zijn als dat wordt gehaald.
One Million Adults and 200,000 Children Targeted by Nationwide Literacy Campaign
KENITRA (North of Rabat), Oct.21 - Secretary of state in charge of literacy and non-formal education, Najima Ghozali, said the national literacy campaign "Massirat Nour" (march for light) will target this year one million adults and 200,000 children, with the aim of totally eradicating the social ailment by 2015.Ghozali, who launched, here Monday, the 2003-2004 Massirat Nour, said her department's strategy is to make of education a right and a means to upgrade national economy's competitiveness.
The strategy ambitions to reduce the current 48% illiteracy rate to 20% by 2010 before total eradication by 2015, she said.
quote:Ik schrijf dat ook niet. je kunt alleen uit mijn stukje afleiden dat er daar geen democratisch gekozen staatshoofd zit.
Op donderdag 23 oktober 2003 11:18 schreef Mutant01 het volgende:
Ik wist niet dat Marokko en Tunesie ook dictaturen waren.
quote:Misschien kunnen we dan eens kijken naar het inkomen per hoofd van de bevolking.... Zodra het met Marokko beter gaat dan met Nederland verwacht ik een omgekeerde migratiestroom van gezinshereniging.
Bovendien vind ik het een vage conclusie van de VN. Uit cijfers blijkt dat de economie van bijv Marokko met 3% groeit, dat terwijl de Nederlandse juist krimpt. Waarschijnlijk heeft men het over het algemeen genomen.
quote:Nu ja, het groeit met 3% maar is dan nog slechts purchasing power parity - $115 billion (2002 est.)
Op donderdag 23 oktober 2003 11:18 schreef Mutant01 het volgende:
Ik wist niet dat Marokko en Tunesie ook dictaturen waren. Bovendien vind ik het een vage conclusie van de VN. Uit cijfers blijkt dat de economie van bijv Marokko met 3% groeit, dat terwijl de Nederlandse juist krimpt. Waarschijnlijk heeft men het over het algemeen genomen.
tegen NL
purchasing power parity - $434 billion (2002 est.)
En de NL economie daalt amper... het is eerder tot stilstand gekomen.
quote:Klopt maar men zegt dat het "achterop raakt", terwijl de GDP groeit. Waarschijnlijk heeft men voor het gemak alle landen over 1 kam geschoren.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:13 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Nu ja, het groeit met 3% maar is dan nog slechts purchasing power parity - $115 billion (2002 est.)
tegen NL
purchasing power parity - $434 billion (2002 est.)
En de NL economie daalt amper... het is eerder tot stilstand gekomen.
quote:Ik vind het in ieder geval uitstekend dat de militairen eindelijk de wil van het volk respecteerden en een vertegenwoordiger van een Islamitische partij kans boden op premierschap.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Tja, dat heb je met totalitaire regimes. Gelukkig is Turkije geen arabisch land, maar een westers land die met grote sprongen vooruitgaat en binnenkort ook EU-lid is.
quote:Nee hoor.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
en binnenkort ook EU-lid is.
quote:Hé, ik heb zo'n vreemd voorgevoel dat ik dit met een bepaalde term kan combineren.
De drie belangrijkste hinderpalen voor het weer opbloeien van de Arabische wereld zijn het gebrek aan vrijheid, de beperkte rol die vrouwen mogen spelen en de gebrekkige toegang tot onderwijs en kennis.
Maar ach, ik lig er niet wakker van!
quote:Ach negatieveling. Die landen slaan hun eigen glazen in, grondwettelijk kunnen ze niets uithalen om Turkije buiten de deur te houden. Eind 2004 zullen de onderhandelingen waarschijnlijk al beginnen
Op donderdag 23 oktober 2003 12:21 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Nee hoor.
Voorlopig is dat minimaal 10 jaar uitgesteld, en na die 10 jaar komt het er ook niet door. Teveel landen zijn er tegen dus dat gaat nooit lukken.
quote:Grondwettelijk niets doen om Turkije erbuiten te houden?
Op donderdag 23 oktober 2003 13:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ach negatieveling. Die landen slaan hun eigen glazen in, grondwettelijk kunnen ze niets uithalen om Turkije buiten de deur te houden.
En eigen glazen ingooien? Ik dacht het niet, een land dat bijna net zoveel inwoners heeft als Duitsland maar een BNP heeft dat kleiner is dan NL, een onopgeleide bevolking, een slechte verouderde industrie en voornamelijk landbouw bedrijft is geen enkele toevoeging voor Europa, in tegendeel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |