abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 oktober 2003 @ 13:45:36 #1
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14051004
Nou ik zing dus sinds kort in een punkrockband.
Ik heb tot nu toe alleen gitaar gespeeld, maar omdat zingen en gitaar tegelijk niet echt wil lukken, richt ik me nu alleen nog op de zang.
Gitaar doe ik er gewoon bij, omdat het handiger is om bepaalde riffs te schrijven.

Het stelt NOG allemaal niet zo veel voor, we oefenen tot nu toe alleen covers. Ik schrijf ook teksten, maar met eigen nummers beginnen we pas echt als die covers helemaal goed lukken.

Wat het probleem is, echt hoger zingen lukt niet. Dan gaat het gewoon best wel vals.
Maar lagere nummers zoals bijvoorbeeld "Pennywise - Society" gaan perfect.
Hoe kan ik dat hogere zingen oefenen? Zijn hier lessen voor, of andere methodes?

woensdag 22 oktober 2003 @ 13:55:52 #2
32966 Flying_Vee
Toyota Corolla G6R _O_
pi_14051375
Te strakke spijkerbroek wil wel eens helpen
"Censuur is de dood van de democratie"
pi_14051434
Veel oefenen, aangezien er geen drankjes of pillen voor zijn, is oefenen het beste wat je kan doen. hoe meer je oefent hoe groter je range word
"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
  woensdag 22 oktober 2003 @ 13:58:14 #4
65356 Singing-girl
It's a beautiful day!
pi_14051457
Ik denk dat je gewoon zangoefeningen moet gaan doen. Je moet het hoge gedeelte van je stem beter ontwikkelen.
De vraag is natuurlijk of je die oefeningen alleen kunt doen. Je kunt jezelf namelijk erg slecht analyseren; daar is gewoonweg iemand anders voor nodig. Ik denk dat als je echt wat hoger wilt kunnen zingen, toch een aantal zanglessen moet nemen (hoeft niet perse van een professional oid, want het gaat om de beginselen).

Succes iig!

woensdag 22 oktober 2003 @ 14:02:02 #5
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14051574
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:58 schreef Singing-girl het volgende:
Ik denk dat je gewoon zangoefeningen moet gaan doen. Je moet het hoge gedeelte van je stem beter ontwikkelen.
De vraag is natuurlijk of je die oefeningen alleen kunt doen. Je kunt jezelf namelijk erg slecht analyseren; daar is gewoonweg iemand anders voor nodig. Ik denk dat als je echt wat hoger wilt kunnen zingen, toch een aantal zanglessen moet nemen (hoeft niet perse van een professional oid, want het gaat om de beginselen).

Succes iig!

Maar die echte zanglessen zie ik niet zo zitten, wat moet ik daar doen dan?
  woensdag 22 oktober 2003 @ 14:06:22 #6
65356 Singing-girl
It's a beautiful day!
pi_14051694
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:02 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Maar die echte zanglessen zie ik niet zo zitten, wat moet ik daar doen dan?

Je leert daar je stem beter te ondersteunen (ik weet niet of je wel eens wat gehoord hebt over ademsteun?) en juist door daarop te trainen kun je meer met je stem doen, en het voordeel ervan is dat je je stem niet verpest, omdat je weet hoe je moet zingen (niet te schreeuwerig etc.)
pi_14051793
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:06 schreef Singing-girl het volgende:
(niet te schreeuwerig etc.)
Heheh, dat moet juist bij punkrock..

Ik zou zelf ook wel wat beter willen leren zingen, maar het ontbreekt me ook een beetje aan de zin om les te gaan nemen. Mijn muzikale gehoor en muziektheorie-kennis is al redelijk goed, maar ik ben bang dat ik 'op les' allerlei vervelende nummers moet gaan oefenen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 22 oktober 2003 @ 14:14:49 #8
8194 MuNKeY
is goed voor je
pi_14051946
je kan ook gaan zingen als die lui van rancid , heb je ook geen goeie stem voor nodig
shmuck
  woensdag 22 oktober 2003 @ 14:15:39 #9
65356 Singing-girl
It's a beautiful day!
pi_14051970
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:09 schreef Zander het volgende:

[..]

Heheh, dat moet juist bij punkrock..

Ja dat snap ik wel, maar je moet het wel zo zien te doen dat je niet je stem verpest zou nl nogal zonde zijn...
En als je het goed regelt, Zander, kun je op les de nummers zingen die jij wilt

[Dit bericht is gewijzigd door Singing-girl op 22-10-2003 14:28]

woensdag 22 oktober 2003 @ 14:55:20 #10
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14053090
Ja, wat noem je schreeuwerig.....
Het is niet de bedoeling om echt brullend schreeuwen zoals dat bij metal bands gaan, of bij emo ook vaak.

Maar zoals het bij normale punkrock bands gaat, dat noem ik neit echt schreeuwen.

De chorus van "The Offspring - The Kids Aren't Alright" is bijvoorbeeld echt moeilijk om te zingen, als je weinig ervaring hebt.

woensdag 22 oktober 2003 @ 15:02:57 #11
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_14053286
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:09 schreef Zander het volgende:
Ik zou zelf ook wel wat beter willen leren zingen, maar het ontbreekt me ook een beetje aan de zin om les te gaan nemen. Mijn muzikale gehoor en muziektheorie-kennis is al redelijk goed, maar ik ben bang dat ik 'op les' allerlei vervelende nummers moet gaan oefenen.
Ik ken het probleem. Hoewel ik absoluut niet goed kan zingen, ik heb me wel eens laten vertellen dat ik een aardig geluid voortbreng bij grunten. Aangezien ik veel metal en gothic luister, en ik erg vak grunt houd is dat voor mij genoeg ook.
Ik ben ook wel eens door een bandje gevraagd, maar voordat ik zoiets doe zou ik graag eerst les nemen (door verkeerd te grunten kun je je stem aardig verzieken en dat is niet de bedoeling). Maar dan wil ik niet allemaal dingen leren die ik niet nodig acht.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 22 oktober 2003 @ 15:08:30 #12
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14053444
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 15:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ik ken het probleem. Hoewel ik absoluut niet goed kan zingen, ik heb me wel eens laten vertellen dat ik een aardig geluid voortbreng bij grunten. Aangezien ik veel metal en gothic luister, en ik erg vak grunt houd is dat voor mij genoeg ook.
Ik ben ook wel eens door een bandje gevraagd, maar voordat ik zoiets doe zou ik graag eerst les nemen (door verkeerd te grunten kun je je stem aardig verzieken en dat is niet de bedoeling). Maar dan wil ik niet allemaal dingen leren die ik niet nodig acht.

Wat is grunten?
  woensdag 22 oktober 2003 @ 15:28:09 #13
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_14053954
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:55 schreef Ixnay het volgende:
Maar zoals het bij normale punkrock bands gaat, dat noem ik neit echt schreeuwen.
Zoals The Exploited? Ja, wat noem je normaal.

Anyway; wat eerder gezegd is, is waar. Ik ben een slechte zanger, maar oefen toch (teveergeefs ) wel. En ik merk dat mijn bereik en stemcontrole stukken beter is geworden. The Darkness meezingen is nu geen probleem.
En tips van professionele zangers is echt geen slecht idee. Zangles is niet iets engs hoor. Die verhaaltjes van dat je je broek naar beneden moet doen en ze aan je kloten gaan voelen hoe je resoneert is onzin hoor.

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  woensdag 22 oktober 2003 @ 15:28:54 #14
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_14053977
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 15:08 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat is grunten?

Bepaalde zangtechniek die ze gebruiken bij bepaalde soort Metal.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  woensdag 22 oktober 2003 @ 15:31:09 #15
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_14054040
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 15:08 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat is grunten?

quote:
Het is niet de bedoeling om echt brullend schreeuwen zoals dat bij metal bands gaan
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 22 oktober 2003 @ 15:32:02 #16
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14054056
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 15:28 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Zoals The Exploited? Ja, wat noem je normaal.

Nee niet zoals The Exploited, maar ik bedoel, Lagwagon, Millencolin, etc. je weet wel.
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 10:50:33 #17
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_14122831
quote:
Ja, wat noem je schreeuwerig.....
Het is niet de bedoeling om echt brullend schreeuwen zoals dat bij metal bands gaan, of bij emo ook vaak.

De chorus van "The Offspring - The Kids Aren't Alright" is bijvoorbeeld echt moeilijk om te zingen, als je weinig ervaring hebt.

Ja die´s verkaaid om te zingen ja... Ik zing m ook een octaafje lager... Klinkt voor geen meter natuurlijk, maar je hebt iig wat zang bij de rest.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_14123936
Druk uitoefenen op je bekken (vandaar dat zangers veel voorovergebogen staan!).
pi_14123995
Mja, ik zing dus ook in 'n punk band. Ik heb geen zangles of ademhalingstechniek gehad.

The Offspring kan ik bijna niet zingen, veels te hoog.
Green Day lukt perfect.

Een octaaf lager zingen vind ik echt klote, klinkt niet, imo.
We willen graag offspring nummers coveren, Self Esteem, Have you Ever, End of the Line, etc. Maar die gaan bijna niet..

Dus moet ik gewoon blijven oefenen?

pi_14124475
Meestal als een nummer te hoog voor me is om te zingen, dan speel ik het gewoon in een andere toonsoort die beter geschikt is voor mijn stem. Werkt beter dan de boel te forceren.
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 13:10:19 #21
65356 Singing-girl
It's a beautiful day!
pi_14124664
Ik transponeer eigenlijk alle liedjes die ik zing; er zijn er maar weinig die op precies de goede toonsoort staan...
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 17:19:27 #22
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14128927
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 12:23 schreef NRK het volgende:
Mja, ik zing dus ook in 'n punk band. Ik heb geen zangles of ademhalingstechniek gehad.

The Offspring kan ik bijna niet zingen, veels te hoog.
Green Day lukt perfect.

Een octaaf lager zingen vind ik echt klote, klinkt niet, imo.
We willen graag offspring nummers coveren, Self Esteem, Have you Ever, End of the Line, etc. Maar die gaan bijna niet..

Dus moet ik gewoon blijven oefenen?

Dat komt omdat jij gitaar speelt en zingt tegelijk.

Ik doe nu alleen nog maar zingen, en het gaat veel beter.

"Offspring - Have You Ever" gaat

pi_14129070
Ik ben trouwens deze week wezen informeren op de Muziekschool hier wat een zangcursus precies inhoudt. Helaas stonden ze niet echt open voor het aandragen van eigen repertoire, dus laat maar zitten: ik modder zelf wel wat aan.
pi_14129232
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 17:28 schreef Zander het volgende:
Ik ben trouwens deze week wezen informeren op de Muziekschool hier wat een zangcursus precies inhoudt. Helaas stonden ze niet echt open voor het aandragen van eigen repertoire, dus laat maar zitten: ik modder zelf wel wat aan.
Ach, 't gaat toch niet om wat je zingt op zo'n cursus?
pi_14129820
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 17:36 schreef Theeboon het volgende:
Ach, 't gaat toch niet om wat je zingt op zo'n cursus?
Nou ja, in principe gaat het me er inderdaad vooral om om een goede zangtechniek aan te leren, maar als ik op het repertoire van Borsato of zo moet gaan oefenen, dan vrees ik dat de lol er ook wel erg snel weer vanaf gaat. Bovendien is het ook nog eens enorm duur (500 euro per jaar), voor dat geld vind ik dat ik zelf ook wel wat te zeggen mag hebben over wat we gaan oefenen. Zo ben ik het eigenlijk van mijn gitaar- en piano-lessen ook gewoon gewend (als je een goede docent hebt, tenminste).

Ik zoek wel verder naar een particulier docent die misschien wat flexibeler is.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 25-10-2003 18:09]

pi_14130133
Zoals Dave Mustaine doet: Veel lays chips eten voor je gaat zingen...
Take no prisoners... take no shit!
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 19:44:17 #27
65356 Singing-girl
It's a beautiful day!
pi_14132116
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 17:28 schreef Zander het volgende:
Wat jammer zeg! Ik heb altijd zangles gehad van iemand die het heel erg leuk vond wanneer ik zelf nummers meebracht. Natuurlijk moet je wel open staan voor nieuwe stijlen, maar toch: het belangrijkst is dat je leuk vindt wat je zingt.
Nu ik op het conservatorium les heb, moet ik meestal wel stukken zingen die de docent voor me uitzoekt, maar dat is ook wel logisch..
  zondag 26 oktober 2003 @ 20:22:45 #28
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_14155959
Ik had dit ook al verteld in topic Ruwer Zingen
maar dit is ook een zeer goede techniek voor in de hoogte te zingen, maar dan moet je gewoon hoge nummers proberen die nog net wel in je bereik liggen en dan oefenen! Doe je best!
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 13:31 schreef --H-I-M-- het volgende:

nou eerst adem je rustig in via je buik, en je laat je buik het werk doen (je ziet dus je buik onder op en neer gaan (alleen ademen door je mond)). zodra je na een paar keer ademen hebt ingeademt druk je met je middenrif en bukspieren je adem 'vast' dus dat wil zeggen dat je buik zo gespannen blijft staan naar buiten en dat je je adem inhoudt. probeer dit vol te houden zo lang als je kan.
Als je dat dan weer doet (voor de 3e keer ofzo) ga je zodra je je adem inhoudt je strottenhoofd ontspannen, kin op 90 graden van je keel zetten en tong onstpannen in de keel en 'boost' je ineens (met je buik, je keel blijft ontpannen, ja dit is heel moeilijk beheers het zelf ook nog niet helemaal) je adem eruit terwijl je het woord of de zin hard uispreekt, en je blijft je middenrif en buikspieren aanspannen alleen doordat je adem verliest gaat je buik naar binnen toe, maar blijf je wel die spieren aanspannen.

probeer dan maar eens bijvoorbeeld i disappear van metallica ofzo te zingen, die "hey hey hey yeah" je merkt dan dat je door die boost en rauwere en veel vollere stem hebt, want een goede stem zit niet in de keel maar in de beheersing van de buikspanning, want alles doe je met je buik, je keel blijf zo ontspannen mogelijk (natuurlijk wel de toon maken die je wilt met de keel he, maar niet 'schrapen'!)

dit is trouwens ook een goede manier om om bijvoorbeeld opera te zingen, maarja dan moet je wel die tonen niet verrauwen en dus wat rustiger zijn met de boost en je keel nog losser houden , voor de rauwheid is dus wel een heel klein beetje keel nodig, maar veel minder dan dat je normaal doet woordoor je het ook nog eens veel langer volhoudt en de dag erop geen of minder keelpijn hebt!

Het zal ff wennen zijn, maar als je het kan werkt het als een tierelier!

zondag 26 oktober 2003 @ 20:26:31 #29
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_14156089
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 18:18 schreef Dave_Mustaine het volgende:
Zoals Dave Mustaine doet: Veel lays chips eten voor je gaat zingen...
Je kunt ook gewoon op even op je duim of vinger sabbelen voordat je de hoogte ingaat---> heeft gewoon ermee te maken dta de zoute smaak meer speeksel aanmaakt wat je stem meer 'smeert'
pi_14298669
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 17:19 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dat komt omdat jij gitaar speelt en zingt tegelijk.

Ik doe nu alleen nog maar zingen, en het gaat veel beter.

"Offspring - Have You Ever" gaat

Bump =)

Heeft niets te maken met zang en gitaar tegelijk, dat gaat bij mij gemakkelijk, het ligt gewoon hoe laag of hoog je stem is, Have You Ever kan ik ook zingen.. En gitaren tegelijk

zaterdag 1 november 2003 @ 16:12:36 #31
65356 Singing-girl
It's a beautiful day!
pi_14299225
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 15:42 schreef NRK het volgende:

[..]

Bump =)

Heeft niets te maken met zang en gitaar tegelijk, dat gaat bij mij gemakkelijk, het ligt gewoon hoe laag of hoog je stem is, Have You Ever kan ik ook zingen.. En gitaren tegelijk

Ja, is gedeeltelijk wel zo, maar als je staat en je concentreert je alleen op je zang kun je wel degelijk hoger komen dan wanneer je twee dingen tegelijk moet doen!
pi_14314123
je bereik word er heus niet kleiner door...maar de kwaliteit daarentegen
"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
  zondag 2 november 2003 @ 11:11:11 #33
43172 crN
The Excessum
pi_14315524
Klopt, maar ik heb ook geprobeerd te zingen zonder gitaar te spelen, dan voel ik me niet zo prettig en wordt de zang d'r ook niet beter op

Gitaar + zang is the thing for me

(mja ik ben NRK, geen zin om uit te loggen )

zondag 2 november 2003 @ 12:10:29 #34
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14316792
Het klinkt misschien vaag, maar als je zingt zonder gitaar, dan kun je meer gevoel in het zingen stoppen.
  zondag 2 november 2003 @ 12:21:20 #35
43172 crN
The Excessum
pi_14316989
Ik denk dat je het beste kunt zingen met dat gene waar je je goed mee voelt, en zang is alleen is te weinig voor mij, net zoals gitaar alleen, dat vind ik nix aan..
  zondag 2 november 2003 @ 12:23:06 #36
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14317026
Als ik het veel ga oefenen zal het wel lukken denk ik.

Maar als je alleen zingt, kun je het publiek ook meer entertainen etc.

zondag 2 november 2003 @ 12:39:49 #37
43172 crN
The Excessum
pi_14317347
Argumenten race?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')