abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14047337
http://www.elliottsmith.com/

http://sweetadeline.net/

Ik kan (nog) geen nieuwsberichten vinden...
Op dit na dan...

http://www.undercover.com.au/news/2003/20031022_elliottsmith.html

quote:
American singer songwriter has died at the age of 34 of an apparent suicide.

[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 22-10-2003 11:08]

  woensdag 22 oktober 2003 @ 11:06:35 #2
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_14047358
R.I.P.

[Dit bericht is gewijzigd door Timo20 op 22-10-2003 11:07]

  woensdag 22 oktober 2003 @ 11:06:56 #3
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_14047365
Sorry?

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_14047419
Neeeeeeeeeee!
For great justice!
pi_14047430
Wtf?
yankee charlie dinges
  woensdag 22 oktober 2003 @ 11:10:36 #6
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_14047460
Wat!! Draaide vanochtend either/or nog!! Dit zal toch niet waar zijn he....... de zoveelste geniale artiest die ons veel te vroeg verlaat!!
1,000,000 demons can't be wrong...
  woensdag 22 oktober 2003 @ 11:12:39 #7
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_14047509
Jesus, wat een schok... Staat er ook nog bij waaraan hij is overleden?
Behoorlijk onverwacht, dit.
pi_14047517
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 11:12 schreef Grobbel het volgende:
Jesus, wat een schok... Staat er ook nog bij waaraan hij is overleden?
Behoorlijk onverwacht, dit.
quote:
American singer songwriter has died at the age of 34 of an apparent suicide.
For great justice!
pi_14047532
Huh?

Jeeemig...

  woensdag 22 oktober 2003 @ 11:21:02 #10
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_14047744
Steven Paul (Elliott) Smith. August 6, 1969 October 21, 2003. Elliott Smith was born on August 6, 1969 in Omaha, Nebraska. Elliott spent his childhood near Dallas, Texas where he began his musical training at the age of nine, winning a local award for original composition at the age of ten.


Elliott relocated to Portland, Oregon as a Sophomore at Lincoln High School where he achieved the rank of National Merit Scholar. During his time at Lincoln High School, Elliott joined the band Stranger Than Fiction in which he composed music and performed until his graduation in 1987.


Elliott later attended Hampshire College in Amherst, Massachusetts, where he majored in Philosophy and Political Science. During his time at Hampshire, Elliott, known then as Elliott Stillwater-Rotter, co-founded the band A Murder of Crows. He later became a member of well known band Heatmiser. It was during this time that Elliott began to release music as a solo artist.


During his lifetime, Elliott released five full-length albums as a solo artist as well as a number of singles. Elliott was nominated for an Academy Award for Miss Misery, his musical contribution to the Academy Award winning movie, Good Will Hunting.


At the time of his death, Elliott was recording his sixth album, From A Basement on the Hill.


Elliott is survived by a host of family, friends and fans.

1,000,000 demons can't be wrong...
pi_14047792
wie?
pi_14047793
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 11:21 schreef DaisyDuke het volgende:
At the time of his death, Elliott was recording his sixth album, From A Basement on the Hill.
Hier was ik erg naar aan 't uit kijken... Klote zeg dit...
  woensdag 22 oktober 2003 @ 11:25:05 #13
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_14047848
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 11:22 schreef Theeboon het volgende:

[..]

Hier was ik erg naar aan 't uit kijken... Klote zeg dit...


Tja, hij zal heus wel uitkomen in wat voor versie dan ook... had 'm graag nog een keer live gezien...
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_14047850
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 11:22 schreef PsychoDude_666 het volgende:
wie?
Zanger van o.m. Waltz #2 en Miss Misery (de laatste is van de soundtrack van de film Good Will Hunting).
pi_14047862
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 11:25 schreef DaisyDuke het volgende:

[..]

had 'm graag nog een keer live gezien...


Ja, ik ook....
Wat een kutzooi.
For great justice!
  woensdag 22 oktober 2003 @ 11:26:13 #16
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_14047873
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 11:22 schreef Theeboon het volgende:

[..]

Hier was ik erg naar aan 't uit kijken... Klote zeg dit...


Inderdaad, de vooruitgesnelde single A Distorted Reality was wat dat betreft veelbelovend.
pi_14047979
Het kon ook niet veel anders dan zelfmoord zijn he?
Zijn verhaal begint steeds meer op dat van Nick Drake te lijken...
For great justice!
pi_14048103
quote:
Folk-punk singer/songwriter Elliott Smith rose from indie obscurity to mainstream success in 1997 on the strength of "Miss Misery," his Academy Award-nominated song from the film Good Will Hunting. A native of Portland, OR, Smith began writing and recording his first songs at age 14, later becoming a fixture of the city's thriving music scene; as a member of the band Heatmiser, he debuted in 1993 with the LP Dead Air, issuing his first solo effort Roman Candle on the tiny Cavity Search label a year later. For his 1995 self-titled album, Smith signed with the noted Kill Rock Stars label; Either/Or followed in 1997, around the same time that filmmaker and longtime fan Gus Van Sant requested permission to use the singer's music in his upcoming Good Will Hunting. Smith also composed a handful of new songs for the soundtrack, among them "Miss Misery," and when the Academy of Motion Picture Arts and Sciences announced its Oscar nominations the following February, the track was a surprise entry in the "Best Original Song" category. Although he did not win, Smith performed the song live at the televised Oscar broadcast, appearing onstage alongside superstars Trisha Yearwood and eventual award-winner Celine Dion in one of the most notably surreal musical moments in recent memory; his DreamWorks label debut, XO, followed later in 1998, and Figure 8 arrived in early 2000.
Van Allmusic.com
For great justice!
pi_14048255
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 11:31 schreef QyRoZ het volgende:
Het kon ook niet veel anders dan zelfmoord zijn he?
Zijn verhaal begint steeds meer op dat van Nick Drake te lijken...
Idd, z'n verschijning en liedjes (stem) zijn vrij fragiel, 't zou haast cliché zijn.
pi_14048297
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 11:45 schreef Theeboon het volgende:

[..]

Idd, z'n verschijning en liedjes (stem) zijn vrij fragiel, 't zou haast cliché zijn.


Opvallend, op amazon.com:

Customers who bought albums by Nick Drake also bought:

Either/Or
~ Elliott Smith

Elliott Smith
~ Elliott Smith

XO
~ Elliott Smith

For great justice!
pi_14048529
Nick Drake was het eerste wat door me heen schoot toen ik dit hoorde.

't is kut!

pi_14049002
Nog een Drake-reference (sorry hiervoor, maar ik ben zowel een hele grote Drake- als Smith-fan)
quote:
Once upon a time there was a tall, reedy, long-haired Englishman named Nick Drake who recorded three albums of poignant, whispery folk songs about isolation and alienation before overdosing on antidepressants in 1974. In the years since his death a cult has grown up around him which regards him (quite rightly) as one of the great unheralded talents in all of pop music, the brightest light in the British folk-rock scene of the '60s and '70s, and one of the artists most responsible for the development of the singer/songwriter pop idiom we know today. Drake's legacy makes mention of his name virtually unavoidable when discussing Elliott Smith, and for some, Smith seems like the late '90s American reincarnation of Drake, with his starkly minimal acoustic arrangements and breathy gossamer voice.

There are differences, of course, perhaps the most critical that Drake was, at root, a lonesome melancholy hippie, while Smith is, in essence, a defiant, angry punk. But the basic feel, of a brilliant loner making sad, solitary music with his acoustic guitar, is the same, and Smith, like Drake is a true master of this craft. With little more than some beautifully fingerpicked guitar and that plaintive voice, Smith covers a far greater emotional range than most rock combos. With every release he has matured as a songwriter, combining raw, rough poetry with backhandedly memorable melodies and subtle arrangements. Today he is among the best -- and certainly the most recognized -- in the increasingly crowded indie singer/songwriter world.

Strangely enough, it is to indie film director Gus Van Sant that Smith probably most owes his success. Van Sant, as you probably recall, used Smith's music on the soundtrack to Good Will Hunting, leading to a surprise Oscar nomination for Smith. At that time (1997), Smith had already been around awhile, as long time member of Portland rock band Heatmiser and an established solo artist with three albums to his credit. Those albums, by the way, were Roman Candle ('94), his brilliant Kill Rock Stars debut Elliott Smith ('95), and Either/Or ('97), the last of which featured a couple of songs that appeared on the soundtrack. The movie's success got Smith noticed in a big way, and earned him a deal with Dreamworks Records, which released his next two albums, XO ('98) and Figure 8 (2000). Those two records saw Smith move away from the extraordinarily intimate, stark fare of his previous releases and towards something cleaner, glossier, better produced, and more pop-oriented, but on the albums, his prodigious songwriting talent is as much in evidence as ever.


For great justice!
pi_14049590
Zo, de muziekwereld is weer een stukje kaler..

Ik ben met mijn naieve kop al een kwartier aan het zappen langs de verschillende muziekzenders, onder de misplaatste illusie dat ze tussen Britney Spears en 50 cents door even tijd zouden maken om stil te staan bij dit feit. Maar hij had wel talent, en daar houden ze daar niet zo van, geloof ik..

Ik heb Elliott Smith pas laat ontdekt, namelijk tijdens het kijken naar Good Will Hunting 5 jaar geleden, maar voor ik het wist, had ik either/or, roman candle, elliott smith en 2 albums van heatmiser in mijn platenkast staan.
Vlak daarna kwam XO uit en ik vond het onvoorstelbaar hoe iemand zo snel zoveel moois kon maken.
Vervolgens duurde het even, maar daarna kwam ook Figure 8, en ik wachtte nu al een paar jaar op From a basement on the hill. Het album had nogal wat vertraging opgelopen door Elliott's vertrek bij zijn maatschappij.

Ik heb hem pas 1 keer live kunnen zien, in Paradiso,een paar jaar terug. Dat had wel meer mogen zijn..

Als zijn talent ook maar een beetje erkend was, hadden ze nu alle muziekzenders een dag op zwart gezet met alleen zijn muziek op de achtergrond, maar dat ben ik dan weer.
Ik ga vannacht in ieder geval lekker in mijn eentje stomdronken worden met de volumeknop op 10, melodramatisch of niet, dat zal me een worst wezen. De muziekwereld is iets heel moois kwijtgeraakt, en dat mag best herdacht worden in gepaste stijl.
Jammer dat hij zo ongelukkig was, maar ik twijfel er geen minuut aan dat het een weloverwogen beslissing van hem was om zijn leven te beeindigen. Hij heeft in ieder geval iets tijdloos achtergelaten.

pi_14049685
Wat zonde, zeg. Gelukkig heeft hij de wereld wel een stel mooie albums nagelaten, maar het blijft natuurlijk erg triest.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 22 oktober 2003 @ 12:49:59 #26
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_14049730
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 12:44 schreef Lamon het volgende:
Zo, de muziekwereld is weer een stukje kaler..

[...]

Als zijn talent ook maar een beetje erkend was, hadden ze nu alle muziekzenders een dag op zwart gezet met alleen zijn muziek op de achtergrond, maar dat ben ik dan weer.
Ik ga vannacht in ieder geval lekker in mijn eentje stomdronken worden met de volumeknop op 10, melodramatisch of niet, dat zal me een worst wezen. De muziekwereld is iets heel moois kwijtgeraakt, en dat mag best herdacht worden in gepaste stijl.
Jammer dat hij zo ongelukkig was, maar ik twijfel er geen minuut aan dat het een weloverwogen beslissing van hem was om zijn leven te beeindigen. Hij heeft in ieder geval iets tijdloos achtergelaten.


Sluit me hier helemaal bij aan............
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_14049915
Everything means nothing to me...

*rouwt mee*

pi_14050057
quote:
Maybe I have a problem,
But thats not what I wanted to say.
I prefer to say nothing.
I got a long way to go
Getting further away.

For great justice!
pi_14050127
http://www.nme.com/news/106511.htm

Het is blijkbaar nog geen common knowledge, het feit dat hij zelfmoord heeft gepleegd..

pi_14053270
De officiele doodsoorzaak is nog steeds niet bekend, maar het lijkt inderdaad wel op suicide of een overdosis. Een wat uitgebreider verhaal van Pitchfork Media:
quote:
Elliott Smith Dead at 34
[Updated Wednesday, October 22nd, 2003 07:45:00 Pitchfork Central Time]

Will Bryant reports:
Elliott Smith has died at age 34, according to an obituary posted late Tuesday on Sweet Adeline, Smith's official website. Rumors had been circulating on the Internet all day about Smith's apparent suicide; by early evening, the overwhelming traffic from well-wishers and fans was crashing Sweet Adeline's discussion board. A handful of posts indicated that representatives from Smith's label, Dreamworks, were attempting to contact Charlie Ramirez, the webmaster for Sweet Adeline.

Within hours, Ramirez posted the following: "As you probably realize, I'm pretty devastated about having to say goodbye to Elliott... it's never easy to put into words what someone means to you... Elliott was such a lovely man... I will always have his love, kindness, intelligence, humbleness, creativeness, greatness and so much more in me forever because that's what he was and i'll always love him for being who he was... I'll miss you so much. We will all miss you. See you in heaven, Elliott."

Smith had been working on his sixth studio album, From A Basement On The Hill, since late 2001. At various points, the self-recorded album was being shopped to indie labels and later, tentatively scheduled as a double-disc offering on DreamWorks' 2003 schedule.

Last November, Smith was reportedly involved in a scuffle with Los Angeles county sheriffs at a Flaming Lips show. Smith retained the services of an attorney in the matter, and had publicly sought witnesses to the incident on Sweet Adeline. Smith reportedly claimed his hand was injured in the fracas, causing the cancellation of at least one planned show this spring. But this wasn't the first time Smith had cancelled a show because of pain in his arm. A February 2002 London concert was postponed after Smith had flown all the way across the Atlantic-- claiming he'd slept on the arm during the flight. In May 2002, Smith flubbed more than half of his planned setlist at a Chicago show, again claiming difficulties with an uncooperative hand.

Smith's continued difficulty with live performances and the multiple delays with Basement-- including claims that Smith disappeared for days and couldn't be found-- led many to speculate that the singer might be using heroin or other hard drugs. Smith had written very candidly about past drug use in his songwriting, most notably in the 1995 track "The White Lady Loves You More." In January, Smith even played a benefit show for a free needle exchange aimed at preventing the spread of AIDS and hepatitis among intravenous drug users. Smith's new songs deal frankly and obsessively with drug use and suicide: a quick perusal of the Basement song titles alone yields the now-poignant "Memory Lane," "Strung Out Again," "Let's Get Lost," "Shooting Star," "A Distorted Reality Is Now A Necessity To Be Free" and "Fond Farewell." "Give me one reason not to do it," Smith taunts in "King's Crossing," another unreleased Basement cut.

I last saw Elliott Smith at the Henry Fonda Theater in Los Angeles nine months ago, a birthday gift from my girlfriend. Out of all the live shows I've ever witnessed-- and I've witnessed a lot-- I've never left a show feeling more uneasy and concerned for the well-being of the artist performing. Smith's live sets have always been hit-or-miss; in particular, his live gigs from the past couple of years have often been marred by forgotten lyrics, butterfingers on his own florid guitar parts, and so on. But on this night, Smith performed beautifully-- mostly unaccompanied on acoustic guitar, but also with some spare drumming and backup vocals on a few songs.

It was his between-songs banter, fractured and urgent, that really fostered my concern. Smith couldn't have asked for any better-- a sold-out, shoulder-to-shoulder crowd, focused intently on the frail and inarticulate figure center stage. "My heart's weak because, like, uh..." Smith started at one point, trailing off in mid-sentence before launching into the obscure single "No Confidence Man." As soon as the song began, Smith became erudite, focused, passionate. Between songs, he stuttered and aborted sentences mid-thought, as if utterly unable to communicate without his music.

Smith was scheduled to play the Los Angeles-area incarnation of this year's All Tomorrow's Parties in November. As previously reported, Smith released the single "Pretty (Ugly Before)" as a limited-edition seven-inch on Suicide Squeeze in August; the single was expected to serve as a teaser for the forthcoming album. In June, Smith was awarded a "Best Rock/Pop Songwriter/Composer" award from the alternative paper LA Weekly.

Like me, Smith grew up in Dallas, TX and was physically and emotionally tormented by insensitive schoolmates before moving west. Smith went to high school in Portland, OR and attended college in Massachusetts. In 1992, Smith formed Heatmiser with bandmates Neil Gust, Tony Lash, and later Sam Coomes. Heatmiser released three albums and an EP, but it was Smith's self-recorded 1994 effort Roman Candle that drew attention to Smith's spare, confessional songwriting and innovative guitar work. After Heatmiser disbanded in 1996, Smith's solo career took off-- eventually landing the singer several songs on the soundtrack to Gus Van Sant's 1997 film Good Will Hunting, including the Oscar-nominated "Miss Misery."

Smith signed with Dreamworks in 1998, quickly serving up the baroque XO and ambitious Figure 8, backing both releases up with extensive full-band tours. Last year, Smith enlisted Flaming Lips manager Scott Booker to manage his career and shop Basement to indie labels. In the last ten months, Smith had played acoustic sets extensively across the U.S., including stops in Los Angeles, New York, Austin, Philly, and Hoboken. Smith's last public performance was at the University of Utah's Redfest festival last month in Salt Lake City.


Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_14054624
Nu ook op Teletekst 372:
quote:
De Amerikaanse zanger en
tekstschrijver Elliott Smith is
gisteren op 34-jarige leeftijd
overleden.De dood van Smith is
bekendgemaakt door verscheidene
radiostations in Amerika en
fanwebsites.Het is tot op heden
onduidelijk waaraan Smith zo plotseling
is overleden.De zanger kwam bij het
grote publiek in het nieuws met zijn
nummer Miss Misery? uit de film Good
Will Hunting.Smith werd hiervoor in
1997 genomineerd voor een Academy Award
in 1997.Smith was nu bezig aan zijn
nieuwe album From A Basement On the
Hill,dat hij eind dit jaar zou
voltooien.
For great justice!
pi_14054876
Ik las net ergens dat hij zichzelf doodgestoken zou hebben...
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 22 oktober 2003 @ 16:00:59 #33
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_14054941
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 15:59 schreef methodmich het volgende:
Ik las net ergens dat hij zichzelf doodgestoken zou hebben...
Dat gerucht gaat inderdaad, al zou hij pas in het ziekenhuis zijn overleden. Maar meer details zullen nog wel volgen.
pi_14055181
Ik lees het net op Canvastext 812, ik schrik me rot. Damn! Ben nu ook wel blij dat ik hem nog een keer gezien heb. I never really had a problem because of leaving...
  Trouwste user 2022 woensdag 22 oktober 2003 @ 17:11:55 #35
7889 tong80
Spleenheup
pi_14057195
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 12:44 schreef Lamon het volgende:

Als zijn talent ook maar een beetje erkend was, hadden ze nu alle muziekzenders een dag op zwart gezet met alleen zijn muziek op de achtergrond, maar dat ben ik dan weer.
Ik ga vannacht in ieder geval lekker in mijn eentje stomdronken worden met de volumeknop op 10, melodramatisch of niet, dat zal me een worst wezen. De muziekwereld is iets heel moois kwijtgeraakt, en dat mag best herdacht worden in gepaste stijl.
Jammer dat hij zo ongelukkig was, maar ik twijfel er geen minuut aan dat het een weloverwogen beslissing van hem was om zijn leven te beeindigen. Hij heeft in ieder geval iets tijdloos achtergelaten.


Heel mooi geschreven Lamon.

rip.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_14058158
http://www.news.scotsman.com/latest.cfm?id=2083848
quote:
Cult Star Elliott Smith Dies

By Anthony Barnes, Showbusiness Editor, PA News


Oscar-nominated musician Elliott Smith has died at the age of 34, it emerged today.

The cult US singer/songwriter, who battled drink and drug problems, is believed to have committed suicide.

Smith came to prominence after his track Miss Misery featured in the soundtrack to the movie Good Will Hunting.

And his version of The Beatles Because was included in the film American Beauty.

His website reported that he died yesterday and the Los Angeles county department of the coroners office confirmed the death of a man called Paul Smith, the singers real name.

Smith won huge acclaim for his most recent album, Figure 8, in 2000, the fifth of his career and his second on a major label.

The album, partly recorded at Londons Abbey Road studios, was reminiscent of the Fab Four and Beach Boys.

His material tackled difficult subjects such as his own unhappiness, his drug problems and heartbreak.

Smith, who lived in LA, turned to a solo career after playing in the band Heatmiser.

He found a global audience when he performed at the 1998 Oscars ceremony, creating a huge buzz around his work.


http://www.mtv.com/news/articles/1479869/20031022/smith_elliott.jhtml?headlines=true
quote:
Folk-punk singer/songwriter Elliott Smith has died, an apparent suicide, according to the Los Angeles County Department of the Coroner's office. Smith's body was found in his apartment, in the Silverlake section of Los Angeles, by a female friend, who took him to a local hospital at approximately 12:18 p.m. on Tuesday.

He was pronounced dead at Los Angeles County University of Southern California Medical Center just over an hour later. He was 34.

A single knife wound that appeared to be self-inflicted was evident on the body, though police detectives are investigating the incident for foul play and/or other possibilities. No other details were available at press time.

Smith (real name Steven Paul Smith) had battled drug and alcohol addiction throughout his career. His first two albums, 1994's Roman Candle and the next year's self-titled LP for Olympia, Washington's Kill Rock Stars label, intimated these subjects with haunting, sparsely recorded acoustic songs such as "Needle in the Hay" that drew comparisons to 1960s singer/songwriter Nick Drake and Simon and Garfunkel. He reportedly cleaned up midway through his career, but the problem was believed to have escalated in recent years due to a reclusive nature and sporadic public performances.

A cornerstone of the indie-rock scene in Portland, Oregon, in the mid-1990s, Smith gained critical acclaim with 1997's Either/Or and 1998's XO, albums that best demonstrated his ability to delicately deliver poetic, emotional lyrics and beautifully dark, lush pop melodies. "Miss Misery," his contribution to the film "Good Will Hunting" that earned him an Academy Award nomination in 1997, brought mainstream recognition to the artist regarded as a figurehead of the indie-rock underground, and who influenced such artists as Bright Eyes and Dashboard Confessional.

Born August 6, 1969 in Omaha, Nebraska, Smith grew up near Dallas and took an interest in music at age 9, and began writing and recording original compositions as a teenager. He moved to Portland in high school, where he played in a local band, before attending Hampshire College in Amherst, Massachusetts.

Returning to Portland, he formed the alternative-rock quartet Heatmiser with future Quasi member Sam Coomes. The band released three albums and disbanded after hitting its creative stride with 1996's Mic City Sons.

While still a member of Heatmiser, Smith retreated to his basement to focus on more intimate material in vast contrast to Heatmiser's heavier sound. Roman Candle, on which he played all the instruments, was recorded on a four-track and epitomized the lo-fi DIY aesthetic while showcasing Smith's talent to craft emotive song structures that emphasized the dark themes of his lyrics.

The promise of a great songwriter was furthered on Smith's self-titled album. While keeping with an overall melancholy vibe, he concentrated on beautifying the melodies. The songs floated like lullabies, though the lyrics could disrupt sleep for weeks.

Smith continued to play all the instruments on 1997's Either/Or, while focusing on the arrangements. Dramatic constructions combine with Smith's eerily potent stripped-down fare for the album that cemented his role in the indie-folk pantheon. At the time of the LP's release, filmmaker and Portland resident Gus Van Sant used Smith's music for the soundtrack to "Good Will Hunting." Smith performed "Miss Misery," which was nominated for Best Original Song, at the Academy Awards show in April 1998. The Oscar went to Celine Dion's "My Heart Will Go On," from "Titanic," though simply being nominated helped his subsequent LP, 1998's XO, become Smith's best-selling album.

XO and his final album, 2000's Figure 8, both released on major-label DreamWorks Records, were marked by lush textures and acoustic melodies inspired by the Beach Boys' Brian Wilson and latter-day Beatles, that brimmed with a sunny brilliance, but still retained Smith's keen commentaries and forlorn sentiments. He had been working on a follow-up album, From a Basement on the Hill, at the time of his death (see "Elliott Smith Flying Solo On Next LP, But It Won't Sound Like It").

The limited-edition 7-inch single "Pretty (Ugly Before)" was released in August on Seattle indie Suicide Squeeze Records, and the previously unreleased songs "Splittsville" and the instrumental "Snowbunny's Serenade" appear in the film "Southlander: Diary of a Desperate Musician," directed by Silverlake resident Steve Hanft, who's helmed videos for Beck. After limited theatrical showings, the movie was released on DVD October 7. Hanft was also responsible for the Smith documentary "Strange Parallels," released in 1998.

In June, Smith performed on the second stage of the Field Day festival in East Rutherford, New Jersey, which was headlined by the Beastie Boys, Radiohead and Blur. A brief tour of the U.S. followed. He was scheduled to perform at the All Tomorrow's Parties festival in Los Angeles on November 9.


For great justice!
pi_14058443
Een van mijn favoriete artiesten...

Ik lees het nu pas, met een brok in mijn keel..

I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_14058623
Klote!!!!
pi_14058658
damn, hier schrik ik ook wel ff van

k was zeker wel een liefhebber van zijn muziek

pi_14058706
damn!
  woensdag 22 oktober 2003 @ 18:19:32 #41
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_14058783
shit, dit had ik niet verwacht. Echt verschrikkelijk R.I.P. ik leerde zijn muziek net via een internetstation een beetje kennen, erg kloten dit
De Narcis van Gabon
  woensdag 22 oktober 2003 @ 18:59:44 #42
22180 Killah_Priest
shirley goes wild and sexy
pi_14059789
nog nooit van gehoord
things happend the same whem you came to my life happiness lies when you know who i am when you share your secret with me somthing come over to me my baby got a secret , he know what he want
pi_14059796
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 18:55 schreef piertje2 het volgende:
wie is dit?/
Er staan genoeg bio's hier....I Didn't Understand moet je wel kennen denk ik.

Heel jammer dit

[Dit bericht is gewijzigd door theofiel172 op 22-10-2003 19:00]

pi_14060070
hoorde het net pas op de radio, niet zo bekend als Johnny Cash maar ook eeuwig zonde
pi_14060209
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 19:00 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Nee, dat blijkt wel...


Eliott Smith droeg alleen iets meer bij aan de muziek dan Bryan Adams heeft gedaan en nog ooit zal doen
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_14060401
eerste waar ik aan dacht: duncan sheik! (zelfde soort muziek)
heel erg jammer!!
was een van mn favorite artiesten
quote:
But now I feel changed around,
And instead falling down,
Im standing up the morning after.
nou de laatste zin dus niet meer...
  woensdag 22 oktober 2003 @ 19:33:52 #47
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_14060454
Draai sinds ik het vanochtend hoorde de hele dag zijn cd's.... echt weird hoe ieder nummer opeens een andere betekenis meekrijgt...
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_14060473
jezus, volgens mij schijn ik iets gemist te hebben
pi_14060894
Doodzonde.
Toen XO uitkwam heb ik het een periode helemaal grijsgedraaid, en daarna een tijd lang laten liggen. Maar Walz #2 kan me nog steeds blij maken, en er zijn meer van die nummers die simpelweg prachtig zijn.

Schokkend bericht, ik heb er inderdaad op de radio niets over gehoord, lees het hier voor het eerst.

-edit: offtopic gedeelte verwijderd.-

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 23-10-2003 12:03]

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_14060902
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 19:47 schreef sniper20 het volgende:

[..]

Wel een hele ophef over een relatief onbekend iemand.


onbekend voor jou, dat wil niet zeggen dat iedereen zn wereld zo klein is als die van jou, of dat iedereen de zelfde richting in kijkt.

verder ben ik een heletijd weg van fok (alleen het nieuws) vanwege de domme reacties, en het bevalt me heel goed, na dit topic ben ik ook weer weg, nog 3 maanden aruba te gaan...
maar wat voor een inhoud heeft zon post van dat persoon nou,
ik ken dat mens toch ook niet, dat ga ik toch ook niet posten
"hey ik ken jou niet, hehe wat ben ik leuk en interssant om dit te posten"

pi_14060960
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 19:47 schreef sniper20 het volgende:

[..]

Wel een hele ophef over een relatief onbekend iemand.


Ik neem aan dat jij ook personen hebt die jij bewondert, maar die niet bekend zijn bij het grote publiek, personen die je deelt met een aantal anderen, maar niet met al je collega's of al je vrienden. Iemand die voor jou heel speciaal is, die enorm mooie dingen maakt, die er is als je vrolijk bent, maar ook als je in de put zit, zo iemand was Elliott Smith voor veel mensen, misschien niet voor jou, maar toon een beetje respect alsjeblieft..
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_14060972
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 19:54 schreef Theeboon het volgende:

[..]

Kan erg kwaad worden om dit soort shit.


begrijp je gedachtengang (denk ik)

net of als Puff Daddy (of P.Diddy) overlijdt dat rouwen dan wel mag (en misschien dan MOET volgens sommige mensen)

van mij hoeft dhr. Diddy niet dood overigens

pi_14060974
Ik ken deze gozer ook niet maar heb wel respect voor iedereen die hier bij stil wil staan...
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_14061036
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 19:57 schreef vdo28 het volgende:
Ik ken deze gozer ook niet maar heb wel respect voor iedereen die hier bij stil wil staan...
Ik ook hoor! Ik heb dan wel nooit van de man gehoord, maar hij zal vast veel betekend hebben voor veel mensen. Excuses voor m'n vorige post!
pi_14061071
Ik las het net op de frontpage, shit zeg! Ik was er al een beetje bang voor, vanwege z'n verleden (drugs) en in interviews kwam 'ie nou ook niet naar voren als een stabiel en gelukkig persoon.

Ik heb 'm 1 keer life gezien, op Lowlands '98 in de Chill-out tent. Op zondag geloof ik. Weinig belangstelling toen, maar dat maakte het heel speciaal. Prachtige, rustige muziek. Waltz #2 zal altijd 1 van m'n favorieten blijven.

  Trouwste user 2022 woensdag 22 oktober 2003 @ 20:06:54 #56
7889 tong80
Spleenheup
pi_14061210
Studio Brussel weet hoe het hoort.

Om half negen een special/interview met 'm.

Opgenomen uiteraard.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Admin woensdag 22 oktober 2003 @ 20:08:10 #57
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_14061243
Als je de man niet kende..

Prima, maar reageer hier dan niet. Niemand vraagt je op je 'm kent.

Beetje respect voor de mensen die wel geraakt zijn door dit overlijden graag..

I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 oktober 2003 @ 20:09:29 #58
7889 tong80
Spleenheup
pi_14061284
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 20:08 schreef Breuls het volgende:
Als je de man niet kende..

Prima, maar reageer hier dan niet. Niemand vraagt je op je 'm kent.

Beetje respect voor de mensen die wel geraakt zijn door dit overlijden graag..


Ik vind het prima als ze wel reageren.

Meer voorschut kun je je zelf niet zetten.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 22 oktober 2003 @ 20:17:40 #59
40049 green_machine
baby can you dig the light
pi_14061502
Jemig, erg hoor. Dit maakt het voor mij extra jammer dat ie niet kwam opdagen op het Hurricane festival 2000. Ik was toen zo benieuwd, en nu is er niet meer. Gadver, wat tragisch.
Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil
pi_14061610
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 19:47 schreef sniper20 het volgende:

[..]

Wel een hele ophef over een relatief onbekend iemand.


Dus jij bepaald of iemand wel of niet bekend is..

en dan nog...

Zulke onnozele reacties wil je vast ook niet als jouw favoriete artiest komt te overlijden. Op www.allmusic.com kun je alles opzoeken wat je wilt, desnoods gebruik je google als je echt wilt weten wie het is.

  woensdag 22 oktober 2003 @ 20:37:34 #61
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_14062002
Kut, een van de weinige singer song writers die mij echt kunnen bekoren.
pi_14062255
Shit, ik hoorde hem vaker voorbij komen op Kink.

En dan spraken zijn liedjes me wel aan.

it's my party...
pi_14062320
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 20:47 schreef birthday_girl het volgende:
Shit, ik hoorde hem vaker voorbij komen op Kink.

En dan spraken zijn liedjes me wel aan.


Ik denk dat Elliott Smith min of meer te vergelijken is met Nick Drake. Nu hij dood is zul je zien dat steeds meer mensen hem gaan ontdekken en dat hij een soort cult-status krijgt.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  woensdag 22 oktober 2003 @ 20:59:18 #64
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_14062570
Posts in de trent van "WIE?!", "Wie is dat?" en "Nooit van gehoord" worden vanaf dit punt verwijderd. Dan lees je het topic maar even hoor.
pi_14068234
Ik kan het nog steeds niet bevatten. .
For great justice!
pi_14068268
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 23:47 schreef QyRoZ het volgende:
Ik kan het nog steeds niet bevatten. .
Ik zet zo XO voor je op en voor mezelf eigenlijk ook.
pi_14068388
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 23:48 schreef Theeboon het volgende:

[..]

Ik zet zo XO voor je op en voor mezelf eigenlijk ook.


Ik draai al non-stop al zijn nummers.
For great justice!
pi_14068621
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 23:58 schreef sooty het volgende:
Is het een schande als ik zeg dat ik er nog nooit van gehoord heb ?
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 20:59 schreef Summoner het volgende:
Posts in de trent van "WIE?!", "Wie is dat?" en "Nooit van gehoord" worden vanaf dit punt verwijderd. Dan lees je het topic maar even hoor.
For great justice!
pi_14068671
Ik ben ben me nu flink aan het indrinken, met zijn muziek als begeleiding.

Dit nachtje gaat bij mij even helemaal over Elliott Smith.
Het klinkt een beetje flauw, maar so be it.
Je kunt het bagataliseren, maar de waarheid is toch, dat ik in de afgelopen jaren zijn muziek toch gebruikt heb als begeleiding voor de vele emoties die ik gevoeld heb. Ik moet daar simpelweg toch even bij stil blijven staan..

pi_14069462
Man... Ik zie dit nu pas!

Waarom moeten de echt grote artiesten altijd zo snel sterven?

Unox, the worst operating system.
pi_14069708
De mensen op dit forum die Elliott Smith waarderen zijn precies de mensen van wie ik het had verwacht, vraag me niet waarom..
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_14069835
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 00:41 schreef nozem het volgende:
De mensen op dit forum die Elliott Smith waarderen zijn precies de mensen van wie ik het had verwacht, vraag me niet waarom..
Mee eens.
Waarbij ik wel de kanttekening wil maken dat jullie je ook wel eens hadden mogen laten zien in Elliott Smith

Ik maar denken dat er bijna geen fans bestonden..

pi_14070061
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 00:49 schreef Lamon het volgende:

[..]

Mee eens.
Waarbij ik wel de kanttekening wil maken dat jullie je ook wel eens hadden mogen laten zien in Elliott Smith

Ik maar denken dat er bijna geen fans bestonden..


Topic gemist vrees ik
Blijkt toch maar weer dat er hier meer fans rondlopen dan verwacht!
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_14070582
Ook ik zie nu pas dit topic.

pi_14070726
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:29 schreef vantilt het volgende:
Ook ik zie nu pas dit topic.


Rot nieuws om 's avonds laat nog te horen.
Ik ben blij dat ik er vanmorgen al achter kwam, heb ik in ieder geval nog een beetje kunnen 'wennen' vandaag.
pi_14071021
Een glas wijn is inderdaad wel een goed idee.

pi_14071113
Worden jullie er ook zo vreselijk melancholisch van? De muziek is al zo prachtig en nu krijgen al die teksten nog eens extra betekenis.

waiting for sedation to disconnect my head
or any situation where i'm better off then dead

Iets wat je zelf niet wilt wat ze bij je doen moet je ook niet bij anderen doen. En iets wat je niet wilt wat gedaan word en daar commentaar op geeft moet je het zelf ook niet doen. En laat iedereen in zijn of haar waarden.
pi_14071399
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 02:12 schreef Batuwu_Griekgriek het volgende:
Worden jullie er ook zo vreselijk melancholisch van? De muziek is al zo prachtig en nu krijgen al die teksten nog eens extra betekenis.
tering, lees het net! En idd melancholisch. Kende hem idd ook via Goodwill, meteen 3cd's gekocht en fantastisch...


it's always been wait and see
a happy day and then you pay
and feel like shit the morning after

pi_14071829
But now I feel
Changed around
And instead
Of falling down
I'm standing up
The morning after
For great justice!
pi_14071856
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 08:03 schreef QyRoZ het volgende:
But now I feel
Changed around
And instead
Of falling down
I'm standing up
The morning after

I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_14073513
Ik ga me echt bezatten vanavond, dit is echt goed waardeloos. Ik hoop dat er nu geen hysterie op gang komt met mensen die opeens ook van em houden.

Ik ben al jaren fan en hij heeft de mooiste melancholiek in zijn nummers die er is, de echte...

Ik kan echt wel , de dood van een artiest heeft me nog nooit zo aangegrepen. Het heeft er vooral mee te maken dat hij gevoelens van mij zo goed heeft verwoord in vele van zijn nummers vanaf Roman Candle tot aan Figure 8...

Ik ga zijn nummers missen en de prachtige melancholiek en kennis die uit zijn muziek en teksten sprak...

  donderdag 23 oktober 2003 @ 10:27:01 #82
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_14073754
En nog maar een nieuwsbericht, dit keer van Pitchfork:
quote:
Will Bryant reports:
Elliott Smith has died at age 34, according to an obituary posted late Tuesday on Sweet Adeline, Smith's official website. Rumors had been circulating on the Internet yesterday afternoon about Smith's apparent suicide; by early evening, the overwhelming traffic from well-wishers and fans was crashing Sweet Adeline's discussion board. A handful of posts indicated that representatives from Smith's label, Dreamworks, were attempting to contact Charlie Ramirez, the webmaster for Sweet Adeline.

Within hours, Ramirez posted the following: "As you probably realize, I'm pretty devastated about having to say goodbye to Elliott... it's never easy to put into words what someone means to you... Elliott was such a lovely man... I will always have his love, kindness, intelligence, humbleness, creativeness, greatness and so much more in me forever because that's what he was and i'll always love him for being who he was... I'll miss you so much. We will all miss you. See you in heaven, Elliott."

Kill Rock Stars, who released Smith's 1995 self-titled solo album and 1997's Either/Or, changed their website's splash page to a pensive photo of Smith this afternoon in silent tribute to the beloved songwriter.

"We are deeply saddened by Elliott Smith's tragic death and send our condolences to his friends and family," read a statement posted by Dreamworks late this afternoon on the label's website. "He was perhaps his generation's most gifted songwriter. His enormous talent could change your life in a whisper. We will miss him."

Outside the Solutions! speaker repair shop on Sunset Boulevard, a makeshift memorial to Smith was assembled by fans on Wednesday evening. Amid assorted notes from fans, photographs, scribbled lyrics, memorabilia, and several dozen candles were empty bottles of Christian Brothers brandy and Johnnie Walker Red, a tiny lapel pin printed with the world "Happiness," and a picture of Smith emblazoned with the slogan "HERO." The broad facade of the store, with its bold red and blue stripes, served as the background for the cover of Smith's 2000 album Figure 8. Fans have begun scrawling messages to Smith between the stripes on the wall: "I'm damaged bad at best. You are deeply missed," read one such message.

Wire reports from the Associated Press and Reuters today confirm that Los Angeles county coroner's officials believe the death is a suicide, indicating that the singer's body had sustained a single stab wound to the chest. Smith was found by his live-in girlfriend yesterday afternoon, according to the AP report. He was rushed to a local hospital, where he was pronounced dead about an hour later.

Smith had been working on his sixth studio album, From A Basement On The Hill, since late 2001. At various points, the self-recorded album was being shopped to indie labels and later, tentatively scheduled as a double-disc offering on Dreamworks' 2003 schedule.

Last November, Smith was reportedly involved in a scuffle with Los Angeles county sheriffs at a Flaming Lips show. Smith retained the services of an attorney in the matter, and had publicly sought witnesses to the incident on Sweet Adeline. Smith reportedly claimed his hand was injured in the fracas, causing the cancellation of at least one planned show this spring. But this wasn't the first time Smith had cancelled a show because of pain in his arm. A February 2002 London concert was postponed after Smith had flown all the way across the Atlantic-- claiming he'd slept on the arm during the flight. In May 2002, Smith flubbed more than half of his planned setlist at a Chicago show, again claiming difficulties with an uncooperative hand.

Smith's continued difficulty with live performances and the multiple delays with Basement-- including claims that Smith disappeared for days and couldn't be found-- led many to speculate that the singer might be using heroin or other hard drugs. Smith had written very candidly about past drug use in his songwriting, most notably in the 1995 track "The White Lady Loves You More." In January, Smith even played a benefit show for a free needle exchange aimed at preventing the spread of AIDS and hepatitis among intravenous drug users. And in a recent, extensive interview with Under The Radar magazine, Smith admitted having undergone an intravenous treatment meant to clear his body of toxins resulting from drug and alcohol abuse. The entire text of the interview (including some quotes that didn't make the print edition) can be found at the magazine's web site linked below.

Smith's new songs deal frankly and obsessively with drug use and suicide: a quick perusal of the Basement song titles alone yields the now-poignant "Memory Lane," "Strung Out Again," "Let's Get Lost," "Shooting Star," "A Distorted Reality Is Now A Necessity To Be Free" and "Fond Farewell." "Give me one reason not to do it," Smith taunts in "King's Crossing," another unreleased Basement cut.

I last saw Elliott Smith at the Henry Fonda Theater in Los Angeles nine months ago, a birthday gift from my girlfriend. Out of all the live shows I've ever witnessed-- and I've seen quite a few-- I've never left a show feeling more uneasy and concerned for the well-being of the artist performing. Smith's live sets have always been hit-or-miss; in particular, his live gigs from the past couple of years have often been marred by forgotten lyrics, butterfingers on his own florid guitar parts, and so on. But on this night, Smith performed beautifully-- mostly unaccompanied on acoustic guitar, but also with some spare drumming and backup vocals on a few songs.

It was his between-songs banter, fractured and urgent, that really fostered my concern. Smith couldn't have asked for any better-- a sold-out, shoulder-to-shoulder crowd, focused intently on the frail and inarticulate figure center stage. "My heart's weak because, like, uh..." Smith started at one point, trailing off in mid-sentence before launching into the obscure single "No Confidence Man." As soon as the song began, Smith became erudite, focused, passionate. Between songs, he stuttered and aborted sentences mid-thought, as if utterly unable to communicate without his music.

Smith was scheduled to play the Los Angeles-area incarnation of this year's All Tomorrow's Parties festival in November. As previously reported, Smith released the single "Pretty (Ugly Before)" as a limited-edition seven-inch on Suicide Squeeze in August; the single was expected to serve as a teaser for the forthcoming album. In June, Smith was awarded a "Best Rock/Pop Songwriter/Composer" award from the alternative paper LA Weekly.

Smith grew up near Dallas, TX, where he often had trouble fitting in and was physically and emotionally tormented by insensitive schoolmates. Smith went to high school in Portland, OR and attended college in Massachusetts. In 1992, Smith formed Heatmiser with bandmates Neil Gust, Tony Lash, and later Sam Coomes. Heatmiser released three albums and an EP, but it was Smith's self-recorded 1994 effort Roman Candle that drew attention to Smith's spare, confessional songwriting and innovative guitar work. After Heatmiser disbanded in 1996, Smith's solo career took off-- eventually landing the singer several songs on the soundtrack to Gus Van Sant's 1997 film Good Will Hunting, including the Oscar-nominated "Miss Misery."

Smith signed with Dreamworks in 1998, quickly serving up the baroque XO and ambitious Figure 8, backing both releases up with extensive full-band tours. Last year, Smith enlisted Flaming Lips manager Scott Booker to manage his career and shop Basement to indie labels. In the last ten months, Smith had played acoustic sets extensively across the U.S., including stops in Los Angeles, New York, Austin, Philly, and Hoboken. Smith's last public performance was at the University of Utah's Redfest festival last month in Salt Lake City.

In addition to his work with Heatmiser and his brief but productive solo career, Smith also lent his songs and musicianship to friends and fellow artists including Mary Lou Lord, Pete Krebs, Lois, The Spinanes, Quasi, No. 2, Guided By Voices, Jon Spencer Blues Explosion, and Goldenboy.


pi_14074582
Als 't goed is zijn die Basement Tapes toch al in een erg vergevorderd stadium. Misschien een passend afscheid.
pi_14074629
Er staat ook een stukje in de Volkskrant over hem. Gelukkig maar. Ik heb hem helaas nog nooit live gezien .
pi_14074946
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 11:09 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Er staat ook een stukje in de Volkskrant over hem.
quote:
Op een fragiele manier somber

'Je wordt nogal verdrietig van het leven, hè?' Knullige, aanmatigende vraag, natuurlijk. Maar verzin maar eens iets beters na twintig minuten aan een tafel met Elliott Smith (34), kleine nomade uit de Verenigde Staten en schepper van kleine, klassieke, even lichtvoetige als melancholieke popliedjes. 'Nee hoor', ontkende hij. Even keek hij vanonder zijn mutsje op, om te zien of het antwoord in de smaak viel. 'Nee' was één van zijn favoriete antwoorden, net als 'ja' en 'kweetniet'. Ditmaal gaf hij er warempel een paar bonuswoorden bij: 'Ik zie er de humor wel van.'

Elliott Smith (34) zong liever dan dat hij praatte


Dat was drie jaar geleden in Amsterdam, vlak voor het verschijnen van zijn vijfde solo-album Figure 8. Het interview was ongeschikt voor een verhaal in de krant.

Nu is Elliott Smith dood. Hij zag er blijkbaar de humor niet meer van. Steeds meer bronnen (MTV, tijdschrift NME) bevestigen dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Met een mes, in zijn appartement in Los Angeles.

Smith was zijn zesde album aan het opnemen, dat eind dit jaar had moeten verschijnen. Voorlopige titel: From A Basement On The Hill. Zijn producer en goede vriend Jon Brion maakte zich al langer zorgen. Volgens Brion zag Smith er slecht uit en herkende hij hem nauwelijks toen hij hem in een platenzaak tegenkwam.

Zijn echte voornaam was niet Elliott, maar Steven Paul. Hij werd geboren in Nebraska, groeide op in Texas, studeerde in Massachusetts en woonde de laatste tijd in California. Hij speelde in bands als Stranger Than Fiction, A Murder Of Crows en Heatmiser voor hij in 1994 solo ging.

Het grote publiek leerde hem kennen toen hij het liedje Miss Misery schreef voor de film Good Will Hunting (1997) van regisseur Gus Van Sant. Het leverde hem zelfs een Oscar-nominatie op.

De albums Either/Or (1997) en vooral XO (1998) gelden als zijn beste platen, waarop echo's van klassieke songsmeden als The Beatles en Paul Simon doorklinken. Door de zwierige melodielijnen klonken veel liedjes niet somber. Maar ze waren het wel, op de verraderlijke, fragiele manier die ook van Nick Drake postuum een cultlegende maakte. Live voerde hij ze soms met een band uit, soms ook alleen.

Van praten hield Elliott Smith niet. Wat hij echt voelde, zong hij liever, met zijn hoge, ijle stem. Zoals in In The Lost And Found (2000): 'I'm alone/ That's okay, I don't mind/ Most of the time/ I don't feel afraid to die.'


For great justice!
  donderdag 23 oktober 2003 @ 11:40:21 #86
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_14075386
Kende heel de gast niet (en dan bedoel ik niet persoonlijk) maar tis toch altijd triest als mensen als zo jong sterven. Tis uberhaupt triest als mensen sterven.

r.i.p.

pi_14075944
Berg reacties gedelete. Beetje respect voor de mensen die hem wel kennen en wel van zijn muziek houden, is in deze zeker niet misplaatst.
pi_14083071
Ik ken alleen zijn cd XO, van mn vader. Erg goede en op een bepaalde manier vernieuwende muziek. Nouja, niet écht vernieuwend, maar wel erg goed. Jammer..
pi_14083106
Hele dag naar zijn muziek geluisterd, wat zitten er af en toe enorm mooie nummers tussen. Doodzonde dat hij er niet meer is. Doodzonde.
For great justice!
  donderdag 23 oktober 2003 @ 16:46:23 #90
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_14083138
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 16:44 schreef QyRoZ het volgende:
Hele dag naar zijn muziek geluisterd, wat zitten er af en toe enorm mooie nummers tussen. Doodzonde dat hij er niet meer is. Doodzonde.
Veel meer dan 'af en toe'...........
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_14083189
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 16:46 schreef DaisyDuke het volgende:

[..]

Veel meer dan 'af en toe'...........


Ik zou zeggen noem 1 echt SLECHT nummer...
Nooit gehoord dat is pas een doodzonde...
  donderdag 23 oktober 2003 @ 19:35:28 #92
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_14086855
Heb XO en Figure8 ooit grijsgedraaid. Fijne liedjes, sfeervol en charmant.
Ben heel nieuwsgierig naar zijn 'verhaal'. Misschien toch beter luisteren en lezen.
Ik begrijp wel waarom iemand kiest om er uit te stappen. Het daadwerkelijk doen is het moeilijkst.
'T best bewaarde geheim van Nederland
pi_14091630
Het lijkt wel een cliché te worden zeg! Alle goede artiesten die echt nog gevoel in hun nummers weten te leggen moeten zo vroeg sterven

* Dezz zet XO maar weer op...

Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  donderdag 23 oktober 2003 @ 22:29:22 #94
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_14091928
* De-oneven-2 treurt mee
...dass wir fliegen.
pi_14096435
Het feit lijkt zo klein in verhouding met zoveel andere problemen, op het eerste gezicht.
Maar nog 20 jaar mooie nieuwe nummers op allerlei speciale momenten missen is toch ook niet niets.
Ik ben er toch nog even mee bezig..
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 11:15:43 #96
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_14100413
In eerste instantie had ik dit bericht helemaal gemist. Erg hoor! Mijn ex-vriend was een groot liefhebber, dus ik ken zijn muziek wel, al nam ik me nog steeds voor om me er nog wat meer in te gaan verdiepen. Nou ja, dat kan natuurlijk gelukkig nog steeds...
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_14105548
*sigh*

een mes in zn hart...hoe verzint ie het ook..

Zonde, absoluut...en jammer dat ik m nooit live heb gezien..kan me nog steeds voor mn kop slaan dat ik hem totaal niet had opgemerkt op t lowlands programma in 98...

Het ging de laatste tijd niet zo goed met m, heb ik begrepen...

Nou ja, z'n muziek hebben we in elk geval..al heeft zn muziek een veel heftigere inpact op me nu..:(

(:
pi_14109795
godverdomme...fuck dit man
the good die young
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 09:19:41 #99
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_14189897
Late reactie maar ik hoorde het gisteren pas...

Snap er helemaal niks van, die vent maakte zulke prachtige muziek

Triest...

pi_14191096
Misschien nog een beetje goed nieuws:
quote:
Fate Of Unreleased Elliott Smith Album To Be Decided By Family

[Posted Monday, October 27th, 2003 04:00:00 Pitchfork Central Time]

Will Bryant reports:
The unreleased album that Elliott Smith had been preparing for an early 2004 release might see release on a label other than Dreamworks, according to comments on an hour-long tribute broadcast last weekend on the syndicated radio program New Ground. Host Chris Douridas assembled the tribute from interviews with Kill Rock Stars' Slim Moon, Smith's friend and one-time manager Margaret Mittleman, producers Tom Rothrock and Rob Schnapf, Dreamworks head Lenny Waronker, and Smith's A&R rep, Luke Wood.

Of the unreleased album, known by its working title From A Basement On The Hill, Wood said that Smith probably had more than 30 songs tracked for the record. "I think there's definitely enough of that record that his family will be able to finish it up," Wood told New Ground. "They're gonna decide where it comes out, because that record was his record-- Dreamworks gave it back to him, and it was gonna come out on an independent label of his choosing, and now that'll be the family's choice. So, you know, hopefully next year we'll all get to hear it."

In the interview, Wood also expressed his surprise at Smith's apparent suicide last Tuesday: "As someone who's spent time with Elliott in the last few months, who saw him... he was really clean, and focused... I really thought that the worst days were behind him, and I felt like his drive to get this record out, you know, was what was keeping him looking forward to the next day."

Wood confirmed on the program that Smith's work-in-progress was meant to be a double album that reconciles the hushed intimacy of his earlier home-recorded albums with the ambitious, layered production that characterized XO and Figure 8. Wood called the album, as Smith envisioned it, a "true summary of all of his records" that veered from the "intimate, brutally honest two-track guitar/vocal-- you know, that certainly signified the earlier records-- to these bizarre, lush, beautiful, hectic, you know, really pushing-the-envelope sort of stereo, spectral, soundscape, multi-track drum songs... [like] something you'd hear off of Pet Sounds, but in the most, you know, creative, pushing-the-envelope moments of Pet Sounds."

Producers Rob Schnapf and Tom Rothrock remembered Smith's creative drive and an often jovial atmosphere in the studio. "People've been asking me, like, well, was, you know... was [Smith] just a miserable person?" Schnapf said. "And, uh, no... we had a lot of fun making these records. For example, XO, a lot of it was made in a wig... you know, we were wearing wigs... we weren't all depressed, we weren't shoegazing the whole time... it was fun, it was really rewarding."

Rothrock fondly shared stories of recording with Smith at Abbey Road, and shared an unreleased instrumental from the Figure 8 sessions, the Beatlesque "Tiny Time Machine," on the program. The tribute is archived by NPR affiliate KCRW on their website linked below.


pi_14212052
r.i.p.

Waltz 2 was mijn eerste kennismaking en ik luister nu naar het volledige album (XO), waarbij ik alleen maar kan zeggen dat ik het echt helemaal te gek vind! Gelijk Waltz 2 leren spelen natuurlijk.

Het is spijtig dat ik tot voor zijn dood nog nooit bewust van hem gehoord had, maar anderzijds ben ik er blij om dat ik nu dan toch kennisgemaakt heb en dat het niet geheel aan mij voorbij gegaan is.
Bedankje voor degene die daarvoor verantwoordelijk is.

pi_14213283
Go forth and buy all of his records
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')