Het ziet er toch naar uit dat de AEX langzaam de onderkant van de 326-334 trading range opzoekt...
een nieuwe intraday low op de grafiek vandaag zal dan ook de situatie verder laten verslechteren in de nabije toekomst...
bovendien is de dollar uitgebodemd bij duidelijke doorbraak van de 1,17...
quote:\
Op woensdag 22 oktober 2003 10:47 schreef Maestrov het volgende:
Waarom geloven mensen nog steeds in de technische analyse?
als iemand aandelen koopt zal ieder gezond mens op een bepaald moment winst nemen
de een bij 10% de ander bij 100%
je kan aan de omzetten zien dat er rond bepaalde koersen veel aandelen zijn gekocht het spreekt dan voor zich dat na een bepaald % stijging er ook mensen gaan verkopen omdat zijn winst hebben gemaakt en die willen verzilveren
van die weetenschap kun je gebruik maken
niet met 100% zekerheid maar het is een verhoging van je kansen
De schuldenlast van de VS is enorm !
Info en analyze : http://www.financialsense.com/stormwatch/update.htm
Ondanks de goede cijfers vanuit de VS slaagt de AEX er niet in uit te breken, dat maakt deze index dan ook zeer 'breekbaar'.
Met name de dollargevoeligheid van veel AEX fondsen staat een uitbraak in de weg.
Ik verwacht nog steeds een stimulans van de Europese centrale bank in de vorm van een renteverlaging van .5 %.
Dat zou in November kunnen gebeuren en kan wellicht de AEX gaan ondersteunen.
Tot die tijd verwacht ik een dalende index.
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 22-10-2003 11:25]
update :NEW YORK (Dow Jones)--De futures van de Amerikaanse beurzen geven rond 12.00 uur aan dat de Dow Jones-index en de Nasdaq een lagere opening tegemoetgaan.
De S&P-500 futures staan 2,2 punten lager op 1.041,20. Afgezet tegen de fair value, zal de Dow Jones-index omgerekend 28,41 punten lager openen.
De Nasdaq-100 futures staan 6 punten lager op 1.413,50. Afgezet tegen de fair value zal de Nasdaq 10,76 punten lager openen ten opzichte van het slot van dinsdag.
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 22-10-2003 12:14]
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 11:45 schreef Koos Voos het volgende:
Als je denkt dat de steun (326) het de komende dagen gaat begeven dan is de put nov. 310 voor 3.- a 3.30 een aardige keuze met een grote hefboomwerking...update :NEW YORK (Dow Jones)--De futures van de Amerikaanse beurzen geven rond 12.00 uur aan dat de Dow Jones-index en de Nasdaq een lagere opening tegemoetgaan.
De S&P-500 futures staan 2,2 punten lager op 1.041,20. Afgezet tegen de fair value, zal de Dow Jones-index omgerekend 28,41 punten lager openen.
De Nasdaq-100 futures staan 6 punten lager op 1.413,50. Afgezet tegen de fair value zal de Nasdaq 10,76 punten lager openen ten opzichte van het slot van dinsdag.
quote:Sommige mensen (waaronder ik) maken ook gebruik van TA om je gevoel uit te schakelen. Je maakt een systeem wat voor jou werkt (dwz dat bijv. 2 van de 3 trades winstgevend moeten zijn); je stelt koersdoelen en stoplosses vast en houd je daar ook aan. Dit voorkomt dat je gaat hopen dat een koers, wanneer je al op verlies staat, weer jouw richting op beweegt (wat bijna nooit gebeurd).
Op woensdag 22 oktober 2003 10:47 schreef Maestrov het volgende:
Waarom geloven mensen nog steeds in de technische analyse?
M.i. kun je m.b.v. TA meer rationeel handelen.
- edit -
quote:(zie ook vorige posting in het andere topic)
Als je denkt dat de steun (326) het de komende dagen gaat begeven dan is de put nov. 310 voor 3.- a 3.30 een aardige keuze met een grote hefboomwerking...
quote:Nou, daar gaan we dan morgen >30% aan verdienen...
Op woensdag 22 oktober 2003 13:25 schreef yozd het volgende:
ik dacht dat de steun het al eerder zou begeven, dus die put nov 310 heb ik al gekocht. Maar dan voor 3,70...
Die houd ik voorlopig nog even vast.
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 22-10-2003 15:03]
quote:Thanks voor de tip.
Als je denkt dat de steun (326) het de komende dagen gaat begeven dan is de put nov. 310 voor 3.- a 3.30 een aardige keuze met een grote hefboomwerking...
Ik heb er eentje gekocht op 3.45
Is mijn call AEX 350 DEC 2003 gekocht voor 4.20 weer een beetje goedgemaakt
quote:Wel opletten.. als het kleine steuntje op 323 het houd moet je direkt verkopen. ( ca. 4.30 = leuke winst in 1dag !))
Op woensdag 22 oktober 2003 15:23 schreef WorstKaas het volgende:[..]
Thanks voor de tip.
Ik heb er eentje gekocht op 3.45
Is mijn call AEX 350 DEC 2003 gekocht voor 4.20 weer een beetje goedgemaakt
update : het is een aardige slipper van de beurzen dus ik kijk het met de puts even tot morgen aan...
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 22-10-2003 15:57]
quote:Loslaten van stabiliteitspact kan de dollar redden.
Op woensdag 22 oktober 2003 15:05 schreef devilish1980 het volgende:
topvorming 326-334 range voltooid....
dollar "breekt" voorzichtig uit
AEX daalt sterk....
wat was de trigger??
melding van geen renteverlaging...
Italie en Frankrijk die nu toch het stabiliteits pact niet gaan volgen...
Probeer nu 2 calls AEX 330 Nov 2003 in te slaan voor 560
Als we morgen een herstel zien spuiten die calls weer omhoog met een procentje of 30.
quote:op zich een goed plan.. ik probeer in deze (laatste?) dip wat calls januari in te slaan maar wacht nog even af....
Op woensdag 22 oktober 2003 16:20 schreef WorstKaas het volgende:
Put AEX 310 aankoop 345 verkocht voor 450Probeer nu 2 calls AEX 330 Nov 2003 in te slaan voor 560
Als we morgen een herstel zien spuiten die calls weer omhoog met een procentje of 30.
quote:Ik heb ze binnen.
Op woensdag 22 oktober 2003 16:26 schreef Koos Voos het volgende:[..]
op zich een goed plan.. ik probeer in deze (laatste?) dip wat calls januari in te slaan maar wacht nog even af....
Rare dag vandaag, stoploss Versatel werd ook geactiveerd op 2.15
Probeer ze weer binnen te halen op 2.01
Waarom kan ik met opties geen stoploss instellen?
quote:bij Alex kan dat wel gewoon hoor!
Op woensdag 22 oktober 2003 16:37 schreef WorstKaas het volgende:Ik heb ze binnen.
Rare dag vandaag, stoploss Versatel werd ook geactiveerd op 2.15
Probeer ze weer binnen te halen op 2.01Waarom kan ik met opties geen stoploss instellen?
Dit gaat toch niet per stuk neem ik aan? Dit gaat toch per tientallen of niet?
Met 1 kun je zo weinig lijkt me?!
quote:Ik geen stoploss op opties bij Alex, alleen limiet of bestens?
Op woensdag 22 oktober 2003 16:42 schreef yozd het volgende:[..]
bij Alex kan dat wel gewoon hoor!
Btw, waarom puts al weggedaan? 326 gebroken --> 323 gebroken --> 315 (???)
quote:Het gaat per 100
Op woensdag 22 oktober 2003 16:43 schreef Cappucino het volgende:
Ik hoor iedereen: Ik heb weer een AEX put/call gekocht/verkocht.Dit gaat toch niet per stuk neem ik aan? Dit gaat toch per tientallen of niet?
quote:met 1 optie kun je zo 100 euro winst maken hoor
Op woensdag 22 oktober 2003 16:43 schreef Cappucino het volgende:
Ik hoor iedereen: Ik heb weer een AEX put/call gekocht/verkocht.Dit gaat toch niet per stuk neem ik aan? Dit gaat toch per tientallen of niet?
quote:je hebt helemaal gelijk! Het kan bij Alex niet
Op woensdag 22 oktober 2003 16:44 schreef WorstKaas het volgende:Ik geen stoploss op opties bij Alex, alleen limiet of bestens?
Morgen verwacht ik weer herstel, daarom in de calls
quote:ja je hebt gelijk
Op woensdag 22 oktober 2003 16:44 schreef WorstKaas het volgende:[..]
Ik geen stoploss op opties bij Alex, alleen limiet of bestens?
Morgen verwacht ik weer herstel, daarom in de calls
quote:het kopen was een dag te vroeg, maar ik heb ze vandaag toch met winst kunnen verkopen; op 4,80 .
Op maandag 20 oktober 2003 16:29 schreef yozd het volgende:aex onder de 327... put november 310 gekocht @ 3,70
Dit is wel een gok eigenlijk, maar ja. Ik ben verslaafd.
Vandaag niks gekocht, ik kan er morgen niet bij zijn en dat vind ik nooit zo fijn.
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 22-10-2003 17:07]
quote:ik geloof er niks van.. dollar donderd in elkaar !
Op woensdag 22 oktober 2003 16:54 schreef devilish1980 het volgende:[..]
ja je hebt gelijk
herstel tot de 326 want dat bevestigt de steun-weerstand niveau
en daarna snel naar 315....
quote:als dat zo zou zijn, ben ik met het kopen én het verkopen te vroeg geweest
Op woensdag 22 oktober 2003 17:07 schreef Koos Voos het volgende:ik geloof er niks van.. dollar donderd in elkaar !
morgen staan we onder de 320.
quote:ik dekte me alvast in voor t geval die niet in elkaar dollart
Op woensdag 22 oktober 2003 17:07 schreef Koos Voos het volgende:[..]
ik geloof er niks van.. dollar donderd in elkaar !
morgen staan we onder de 320.
quote:Die vandaag gekochte calls ga ik waarschijjnlijk meteen lozen morgen.
Op woensdag 22 oktober 2003 19:32 schreef Koos Voos het volgende:
[afbeelding]...
quote:effe wachten op de futures, maar ik denk dat je gelijk hebt...
Op woensdag 22 oktober 2003 21:35 schreef WorstKaas het volgende:Die vandaag gekochte calls ga ik waarschijjnlijk meteen lozen morgen.
Alles kleurt dieprood vandaag.
quote:Nog 3.31 punten en 3 minuten te gaan
Op woensdag 22 oktober 2003 21:50 schreef Koos Voos het volgende:
Als de nasdaq sluit onder de 1900.... dan kan je morgen nog wat beleven !!!
quote:1898.07 als eindpunt
Op woensdag 22 oktober 2003 21:56 schreef WorstKaas het volgende:[..]
Nog 3.31 punten en 3 minuten te gaan
afterhours nasdaq-100 daalt nog verder...
Ook de AEX is trouwens op zijn MA gesloten
De Amerikaanse aandelenbeurzen zijn lager gesloten na een lading tegenvallende kwartaalrapporten. Blue chips Merck, J.P. Morgan Chase en DuPont leidden de daling.
Volgens Todd Leone, hoofd-Nasdaq trading bij SG Cowen Securities, waren de meeste bedrijfsresultaten wel goed, "maar de afgegeven verwachtingen zijn niet fantastisch, en dat maakt beleggers nerveus."
Merck daalde 6,4%. Het farmaconcern meldde dat het de winstverwachting over 2003 niet zal halen en kondigde een forse banenreductie aan.
DuPont leed verlies in het derde kwartaal. De chemiereus bevestigde daarnaast zijn winstverwachting, terwijl analisten rekenden op een verhoging daarvan. DuPont zakte 4,3%.
J.P. Morgan Chase verloor 4,6% ondanks een forse winststijging in het derde kwartaal. De omzet van de bank bleef echter achter bij de verwachtingen.
Ook biotechwaarden boekten forse verliezen. Amgen, 's werelds grootste biotechbedrijf, behaalde over het afgelopen kwartaal winst, maar verlaagde zijn omzetverwachting voor heel 2003. Amgen sloot 5,3% lager.
Goede resultaten maar geen goede of ontbrekende verwachtingen voor de komende kwartalen.
Tel daar de rally van dit jaar bij op en de conclusie kan zijn dat de waardering van de aandelen vooralsnog aan hun top zitten.
Er moeten eerst duidelijke groeisignalen komen uit de arbeidsmarkt.
Mijn verwachting voor morgen.. we gaan niet dieper als 318, maar ik hoop dat ik het mis heb
Ik heb nog een paar call opties, ik wilde ze bijna verkopen. Maar ik wacht nog maar even. Ik zie nog wel een herstelletje vandaag.
Dat kut Alex is ook bijna niet te bereiken als er veel mensen tegelijktijdig proberen in te loggen: Te weinig capaciteit.
Ik heb Getronics verkocht voor 1.85 en Versatel voor 2.10.
Probeer vandaag of morgen weer flink goedkoop in te slaan
quote:zou toch eens kijken hoe het met je internet provider zit
Op donderdag 23 oktober 2003 09:28 schreef WorstKaas het volgende:Dat kut Alex is ook bijna niet te bereiken als er veel mensen tegelijktijdig proberen in te loggen: Te weinig capaciteit.
quote:Ik heb ook bijna nooit problemen, maar wel als iedereen om 9.00 uur wil inloggen en de AEX dik aan het zakken is.
Op donderdag 23 oktober 2003 09:46 schreef dop het volgende:[..]
zou toch eens kijken hoe het met je internet provider zit
hier nooit inlog problemen bij alex
Vooral de nasdaq kan nog wel een stukje terug na de enorme stijging dit jaar.
Dit kan wat extra druk zetten op de techfondsen hier.. derhalve overweeg ik wat speculatieve puts Phi Nov 21 @ 0.75
Definition
A weekly compilation of the number of individuals who filed for unemployment insurance for the first time. This indicator, and more importantly, its four-week moving average, portends trends in the labor market.
Released on 10/23/2003 for wk 10/17 2003
Consensus 385 K
Consensus Range 376 to 395 K
quote:ja?
Op donderdag 23 oktober 2003 12:13 schreef Koos Voos het volgende:Houd de 316 het.... ??
quote:*US Jobless Claims -4K To 386K In Oct 18 Wk; Survey +6K
Op donderdag 23 oktober 2003 14:00 schreef Koos Voos het volgende:
- 14.30 Nieuwe aanvragen werkloosheidsuitkering VS ( Jobless Claims)Definition
A weekly compilation of the number of individuals who filed for unemployment insurance for the first time. This indicator, and more importantly, its four-week moving average, portends trends in the labor market.
Released on 10/23/2003 for wk 10/17 2003
Consensus 385 K
Consensus Range 376 to 395 K
quote:Ik was te vroeg met die calls.
Op donderdag 23 oktober 2003 14:38 schreef Koos Voos het volgende:
geen verassingen dus...316 gaat het houden, er kan een sterke rebound komen.(morgen ?)
Ik koop Call Nov. 330 @ 3.70 en laat mijn Phi plan schieten.
quote:vallen en opstaan
Op donderdag 23 oktober 2003 14:43 schreef WorstKaas het volgende:[..]
Ik was te vroeg met die calls.
Heb ze gisteren voor 5.2 gekocht.
quote:niet effe wachten tot Amerika is geopend? Of zit dat volgens jou al in de koers verwerkt nu?
Op donderdag 23 oktober 2003 14:38 schreef Koos Voos het volgende:
geen verassingen dus...316 gaat het houden, er kan een sterke rebound komen.(morgen ?)
Ik koop Call Nov. 330 @ 3.70 en laat mijn Phi plan schieten.
btw die call nov 330 had ik al (maar dan voor 3,85 )
- edit -
Stoploss op 316, denk ik...
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 23-10-2003 15:06]
quote:dat is inderdaad een goeie site! Ik krijg ook wekelijks hun nieuwsbrief. Heb ik veel van geleerd
Op donderdag 23 oktober 2003 15:05 schreef Koos Voos het volgende:
1 van de site's die ik in de gaten hou is : http://www.daytraderplaza.com/ voor met name de TA van Dow en Nasdaq
quote:dat was wel te verwachten aan de futures te zien...ik hoop dat we nu omhoog kunnen
Op donderdag 23 oktober 2003 15:17 schreef elcastel het volgende:
Ik hoor net dat de VS nu lager staat voorbeurs, mooi breekpunt zitten we, ben benieuwd.
quote:Van mij mag het nog even doorzakken, ik wil bijkopen en flink ook, aandelen welteverstaan (dus beetje offtopic nu).
Op donderdag 23 oktober 2003 15:20 schreef yozd het volgende:
dat was wel te verwachten aan de futures te zien...ik hoop dat we nu omhoog kunnen.
quote:ik hoop met je mee, maar denk het niet. denk 318 ofzo en dan morgen
Op donderdag 23 oktober 2003 15:23 schreef Koos Voos het volgende:
gokje doen op de sluiting van de AEX vandaag ? ik gok > 319
- edit -
AEX doet voorlopig effe mee met de lage opening van amerika...
hopelijk wordt mijn stoploss nie aangeraakt..
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 23-10-2003 15:36]
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 23-10-2003 16:04]
quote:318,85 !! Da's inderdaad amusant!
Op donderdag 23 oktober 2003 15:53 schreef Koos Voos het volgende:
moet je voor de lol is hier http://www.night-trading.com/ kijken.. daar worden de AEX fondsen in NY omgerekend naar een AEX stand
quote:Waarom koop je geen lange call AEX ?
Op donderdag 23 oktober 2003 15:23 schreef elcastel het volgende:[..]
Van mij mag het nog even doorzakken, ik wil bijkopen en flink ook, aandelen welteverstaan (dus beetje offtopic nu).
( persoonlijk wacht ik op de klap onder de 300 )
quote:Waarom ik dat niet doe Koos ? Ik heb nog geen optie gekocht in mijn leven, ik heb er alleen jeuk aan gehad. Ik beperk mij tot nu toe tot aandelen en dan langere termijn ja. Maar die optie die jij zo voorleest ziet er best leuk uit.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:20 schreef Koos Voos het volgende:
Waarom koop je geen lange call AEX ?
bv de call AEX oktober 2005 360 @ 25,- ..
als de AEX in oktober 2005 ( of eerder) boven de 400 punten komt heb je 100 % winst.
1 kontrakt kost vandaag ca. 2500,- euro.( persoonlijk wacht ik op de klap onder de 300
)
quote:Koos Voos, die nov 330 call heh, houd je die aan tot morgen?
Op donderdag 23 oktober 2003 16:20 schreef Koos Voos het volgende:Waarom koop je geen lange call AEX ?
bv de call AEX oktober 2005 360 @ 25,- ..
als de AEX in oktober 2005 ( of eerder) boven de 400 punten komt heb je 100 % winst.
1 kontrakt kost vandaag ca. 2500,- euro.( persoonlijk wacht ik op de klap onder de 300
)
Waarschijnlijk houd ik hem vast tot morgen...
Begint alleen een beetje rustig te worden bij Beleggen & aandelen deel 'veel'.
quote:Ik heb het er vaak over met twee vrienden van me de 1 is global riskmanager en de ander is handelaar op de beurs. Als ze het me uitleggen snap ik het helemaal, kan ik ook meedenken en ontdek zelf de risico's, maar vreemd genoeg heeft het me nog niet getrokken, noem het maar drempelvrees.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:31 schreef Koos Voos het volgende:
Wat natuurlijk ook interessant is om dmv opties extra rendement te maken op je aandelen of om aandelen wat goedkoper in/bij te kopen.
quote:Ja.. natuurlijk.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:30 schreef yozd het volgende:[..]
Koos Voos, die nov 330 call heh, houd je die aan tot morgen?
Ik zit eraan te denken om hem óf tegen sluiting vandaag te verkopen, óf morgen nog even vast te houden. Maar het begint een beetje te kriebelen nu.
Waarschijnlijk houd ik hem vast tot morgen...
quote:zonder risico geen winst
Op donderdag 23 oktober 2003 16:37 schreef Koos Voos het volgende:Ja.. natuurlijk.
Stel dat microsoft goede cijfers heeft (en ik denk van wel), dan staan we morgen of op 323 of erboven, dat betekent dat die optie wellicht 1euro meer waard is (in mijn geval), dat gokje neem ik
quote:Maar de meeste handel in opties vind toch plaats door verkoop en koop en de keren dat een optie daadwerkelijk uitgevoerd wordt is toch minimaal?
Op donderdag 23 oktober 2003 16:31 schreef Koos Voos het volgende:
Wat natuurlijk ook interessant is om dmv opties extra rendement te maken op je aandelen of om aandelen wat goedkoper in/bij te kopen.
Ik begin alvast met bidden voor Microsoft...
quote:Ik vind de 'schade' nog meevallen vandaag .. en Bill is een aardige vent
Op donderdag 23 oktober 2003 17:23 schreef yozd het volgende:
aex sluiting gaat toch iets tegen vallen denk ik...
Dow ook weer lager nu.Ik begin alvast met bidden voor Microsoft...
quote:Dankje!
Op donderdag 23 oktober 2003 17:01 schreef Koos Voos het volgende:
quote:Bron:
Wall Street's consensus sales forecast is $8.08 billion, just 4.4 percent higher than revenues in last year's fiscal first quarter.
De auteur van dit artikel ziet het wel postitief in.
quote:With this in mind, Brendan Barnicle, an analyst with Pacific Crest Securities, said he thinks Microsoft will beat Wall Street's estimates and report earnings per share of 30 cents on sales of $8.16 billion.
Op donderdag 23 oktober 2003 19:15 schreef yozd het volgende:[..]
Bron:
http://money.cnn.com/2003/10/22/technology/microsoft/index.htmDe auteur van dit artikel ziet het wel postitief in.
De markt wacht duidelijk op deze cijfers ... ben benieuwd
quote:Hier http://www.alex.nl/frameset.asp?loc=http://www.alex.nl/tarieven/tarieven.asp kan je een vergelijking maken.
Op donderdag 23 oktober 2003 20:00 schreef elcastel het volgende:
Koos kun jij vertellen wat de transactiekosten ongeveer zijn bij het kopen van een optie ?
Microsoft reports sales and earnings that top Wall Street forecasts for the latest quarter. Details soon.
Misschien dat we morgen een herstel krijgen.
Eerst maar eens afwachten wat die Jappen vannacht gaan doen.
quote:op dit moment staat microsoft 2 procent in de MIN (afterhours)
Op donderdag 23 oktober 2003 22:20 schreef Koos Voos het volgende:
BREAKING NEWSMicrosoft reports sales and earnings that top Wall Street forecasts for the latest quarter. Details soon.
wie handelen er eigenlijk nabeurs? Die grote institutionele beleggers zeker?
- edit -
MIN 4 % al...
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 23-10-2003 22:59]
http://cbs.marketwatch.com/tools/quotes/profile.asp?sid=3140&siteid=mktw&symb=MSFT
quote:futs ook weer in het rood.
Op donderdag 23 oktober 2003 23:17 schreef Koos Voos het volgende:
Microsoft, which reported its earnings after the market close, fell to $28 on Instinet from its regular session close of $28.91 on the Nasdaq.http://cbs.marketwatch.com/tools/quotes/profile.asp?sid=3140&siteid=mktw&symb=MSFT
- edit -
316 is gebroken...
in mijn korte termijn plaatje zit de steun trouwens op 315...
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 24-10-2003 09:31]
.. toch maar wat putjes Phi ?
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 24-10-2003 09:45]
quote:omdat het een "downtrend-kanaaltje" is, zit de steun bij mij nu op de 315 en die is nog (net!) niet doorbroken. Ik wacht dus nog even met verkopen, maar we zullen wel zien
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:40 schreef Koos Voos het volgende:
Tja... cijfers goed , reaktie verkeerd... wegwezen dus.
Het risico dat de steun op 316 het niet gaat houden is nu te groot en dan kan het snel naar 300-305....
Het irritante alleen is, dat ik zo weg moet...
- edit -
en op daytraderplaze.com schreef men dat het normaal is om na de publicatie van cijfers de aandelen te verkopen.
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 24-10-2003 10:00]
Mooi heh .
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 10:15 schreef yozd het volgende:
Vergeet niet om tussen het handelen door nog even naar buiten te kijken. Het sneeuwt en het blijft nog liggen ook!Mooi heh
.
(ps ... Joostie ?? )
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 24-10-2003 11:24]
quote:mjah, bij jou komt het waarschijnlijk niet zo vaak voor. Ik daarentegen begin er zo langzamerhand al aan te wennen
Op vrijdag 24 oktober 2003 10:18 schreef Koos Voos het volgende:[..]
... gek wordt je ervan... net verkocht met .25 verlies, gaat de boel omhoog... aaaaarghhhh
De futs lopen by the way ook al weer een beetje op.
- edit 10.42u -
Het lijkt of 319 even een weerstand vormt. (318.9 hoogste punt)...
- edit 11.47u -
Voorlopig houdt de 319 nog...
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 24-10-2003 11:46]
quote:ik begin er nu ook een slecht gevoel over te krijgen.
Op vrijdag 24 oktober 2003 14:27 schreef Koos Voos het volgende:
Kon.Olie zakt door steun 38 en de Dow en Nasdaq gaan flink in het rood vanmiddag.. heb er nog steeds een slecht gevoel over
quote:ik heb mijn putjes Phi Nov 21 binnen @ 0.55
Op vrijdag 24 oktober 2003 14:43 schreef yozd het volgende:[..]
ik begin er nu ook een slecht gevoel over te krijgen.
AEX stormt richting de 316.... Probleem: ik heb mijn calls nog..
Volgens mij wachten we ergens op; ik ben benieuwd .
Lang geleden dat ik op CNN ect. iets negatiefs over de beurzen heb gelezen...
quote:lage opening was ingecalculeerd. Van belang is wat er nu gaat gebeuren
Op vrijdag 24 oktober 2003 15:30 schreef Koos Voos het volgende:
De steun van de AEX 316/315 is trouwens wel behoorlijk sterk. En op IEX.nl lees ik dat de Dow de MA(20?) als steuntje heeft...
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 24-10-2003 16:01]
quote:Het blijft een raar spelletje.
Op vrijdag 24 oktober 2003 15:27 schreef yozd het volgende:
tis toch wel grappig dat de AEX precies tussen de lijntjes blijft die ik getekend had: 315 en 319...Volgens mij wachten we ergens op; ik ben benieuwd
.
Enorm veel verlies, dus mijn winst van de hele week is nu geslonken tot: 6 euro.
Ik durfde niet met die call het weekend in te gaan, wil ook even rustig kunnen genieten van mijn vrije dagen .
Bij een doorbraak van de 319 ga ik weer in de calls.
Bij een doorbraak van de 315 stap ik in de puts.
Prettig weekend allemaal!
prettig weekend ..
quote:Die 1550 staat toch heel wat beter dan die 6 euro van mij!
Op vrijdag 24 oktober 2003 17:08 schreef Koos Voos het volgende:
sluit deze (prima) week ook af.
2 transakties, 1x 1675.- plus en 1x 125,- min= 1550,- plus..
in porto 10 x Phi puts.prettig weekend ..
Ach ja, toch 3 biertjes in de kroeg. Zo is het ook!
quote:Denk dat koos ook met iets meer geld aan het speculeren is.
Op vrijdag 24 oktober 2003 17:13 schreef yozd het volgende:[..]
Die 1550 staat toch heel wat beter dan die 6 euro van mij!
Ach ja, toch 3 biertjes in de kroeg. Zo is het ook!
quote:Ach, als je maar vaak genoeg 100 euro goed belegd kom je er ook wel
Op vrijdag 24 oktober 2003 18:31 schreef Excrusiator het volgende:[..]
Denk dat koos ook met iets meer geld aan het speculeren is.
quote:Lijkt me wel ja
Op vrijdag 24 oktober 2003 18:31 schreef Excrusiator het volgende:Denk dat koos ook met iets meer geld aan het speculeren is.
quote:Ik overdreef toch niet, noemde geen enorme bedragen.
Op vrijdag 24 oktober 2003 20:33 schreef Koos Voos het volgende:
Niet overdrijven.. ik speel met opties tot een maximum van ca. 2500,- euro.
Deze week was zeer goed met een verdubbeling van mijn inzet.. zoiets is zeldzaam. (al komt het wel voor)
Of je zit fout en verkoopt op den duur met verlies.. of je zit goed en neemt te vroeg je winst.
De truuk is dus snel je verlies durven nemen en niet denken ' het komt wel goed want ik heb gelijk '.
Je kan dan beter een klein verlies nemen en je geld stoppen in een nieuwe kansrijke(re) optie.
Dit verhaal geld overigens voor kortlopende opties zoals de novembers.
Voor opties met een langere looptijd kan je nog wel eens wachten op betere tijden.
Maar wat doe je eigenlijk met je winsten als ik vragen mag?
Verder mee speculeren, sparen, uitgeven of een combinatie?
quote:mijn verliezen uit het verleden goed maken....
Op vrijdag 24 oktober 2003 20:44 schreef Excrusiator het volgende:[..]
Maar wat doe je eigenlijk met je winsten als ik vragen mag?
De Amsterdamse beursgraadmeter verloor vorige week 4,13%, waarvan 0,29% vrijdag. Daarmee verloor relatief meer dan dan de DOW of Nasdaq. Terugkerende zwakte in de Amerikaanse dollar - de greenback verloor vorige week 1,62% - is hier aantoonbaar debet aan. De meest recente piek in de US-dollar werd op 4 september genoteerd, de dag waarop de AEX op 344,33 topte. Sindsdien staat het dollargevoelige damrak onder druk.
De dollar lijkt dus een sleutelrol te spelen in de beantwoording van de vraag of de beurs verder corrigeert of slechts consolideert.
Vrijdag sloot de AEX min of meer op de nieuwe stijgingssteunlijn die wij kunnen trekken langs de koersbodem van maart en september jl. De Stochastics is hard op weg oversold te raken, waardoor een opwaartse reaktie tot de mogelijkheden behoort. Vorige week maandag en drie weken terug schreven wij over het dichten van gaps. Er liggen er nu twee, te weten tussen 313,09 en 311,71 alsmede tussen 321,30 en 319,51. De weg naar ons koersdoel 295 verloopt daarom niet zonder slag of stoot. Bij een herstel naar 321 zullen wij onze put-positie verder uitbreiden. Onze stop-loss is aangepast naar 326.
goedemorgen...
Het was vorige week weer een negatieve week voor de belangrijke Amerikaanse indices. Voor de week leverde de Dow Jones 1,4% in, de S&P 500 moest 1% terug en de Nasdaq ging 2,4% lager. De Amerikanen hebben een indrukwekkende rally laten zien, waarbij ze anticipeerden op goede bedrijfsresultaten. De markt ondergaat nu winstnemingen hierop.
Wat dit jaar betreft, staat de Nasdaq nog steeds 36,7% hoger, de Dow Jones 14,9% en de S&P 500 16,9%. Als de verkoopdruk naar de achtergrond verdwijnt, verwachten diverse analisten een goed vierde kwartaal voor de aandelenmarkten. De rally kan dan weer een vervolg krijgen tot aan het einde van het jaar.
Abby Cohen bijvoorbeeld, een bekende Amerikaanse analiste, verwacht een eindejaarsstand van de S&P 500 van 1150 punten, wat 10% hoger is dan het huidige niveau. Meer dan 60% van de S&P 500-bedrijven heeft tot nu toe gerapporteerd. Deze bedrijfsresultaten zijn ongeveer 22% beter dan een jaar geleden.
Liefst zes AEX-fondsen komen deze week met hun resultaten over het derde kwartaal naar buiten, buiten, terwijl ook Europese toppers als France Télécom, Telefónica en Deutsche Post cijfers presenteren.
Wat de macro-economische cijfers aangaat staan er meerdere interessante cijfers op het programma :
FOMC-meeting (dinsdag)
Potentieel is dit het belangrijkste evenement van deze week, maar alleen als de Fed met een onverwachte rentestap komt. De kans hierop is klein, zeer klein, of ik nu kijk naar de consensus (de 97 ondervraagden analisten zijn unaniem in hun verwachting dat de rente onveranderd blijft), of naar de tarieven die in de geldmarkt zijn ingeprijsd.
Hoewel er de afgelopen weken steeds meer Amerikaanse officials zich in bedekte termen voor een renteverhoging hebben uitgesproken, is de verwachting dat dit pas op zijn vroegst volgend jaar gebeurt.
Amerikaans consumentenvertrouwen (dinsdag en vrijdag)
Nummer twee op de lijst van toonaangevende cijfers is het Amerikaanse consumentenvertrouwen. Inhoudelijk stelt het niet veel voor, maar dat maakt voor de financiële markten doorgaans niet veel uit. De aloude anekdote van de getrainde apen gaat voor dit cijfer goed op: als het consumentenvertrouwen stijgt, gaat de markt omhoog.
Amerikaanse bbp-groei (donderdag)
De topper van de week is zonder enige twijfel het derde kwartaalcijfer van de Amerikaanse economie.
De consensus gaat momenteel uit van een groei van maar liefst 6% in reële termen. Het gaat om een geannualiseerd cijfer, wat inhoudt dat de groei van het kwartaal tot een jaarcijfer wordt opblazen. Als we de groei naar de Europese standaard terugrekenen (1,6% kwartaal op kwartaal), is het ook duidelijk dat de markt op stevige groei rekent.
Dit optimisme hangt in sterke mate samen met de consumptieve bestedingen, waarvan de verwachting is dat ze in het derde kwartaal met minstens 6% zijn toegenomen. Verwachting is hierbij een groot woord, want er zijn al voldoende cijfers bekendgemaakt die bevestigden dat de consumptie in het kwartaal sterk is geweest
Let op: de consumptieve bestedingen vormen 70% van het bbp, maar die overige 30% is voldoende volatiel om tot vreemde uitschieters te leiden. Investeringen, voorraden en de bijdrage van de externe sector kunnen tot afwijkingen van wel een paar procent leiden. Zelfs als het slechts om een kleine afwijking gaat, kan de markt sterk reageren.
bronnen : diversen
Futs weer up. Ziet er goed uit.
quote:yep.. 324-326 is mogenlijk morgen
Op maandag 27 oktober 2003 13:26 schreef yozd het volgende:
call nov 330 gekocht @ 3,50 vanochtendFuts weer up. Ziet er goed uit.
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:14 schreef Koos Voos het volgende:
meestal index.. maar ook wel eens wat in bv Olie en Phi.
Verder 'spaar' ik aandelen ASML,ING en AKZO... voor de langere termijn.
quote:en d'r weer uit @ 4,00 klein winstje.
Op maandag 27 oktober 2003 13:26 schreef yozd het volgende:
call nov 330 gekocht @ 3,50 vanochtendFuts weer up. Ziet er goed uit.
Ik had vandaag colleges en kon niet echt op de AEX letten. In mijn eerste pauze zag ik dat de 319 gebroken was, dus kocht ik meteen de call, en ik had gisteravond al een klein weerstandje zelf berekend op 322 (ook op andere sites gelezen). Na mijn "grote pauze" stond de call op 4,00 en op dat moment dacht ik dat de rek er wel zo ongeveer uit was --> dus verkocht ik hem. Later bleek dat de 4,05 ook nog gehaald was, maar ach winst is winst .
Btw, Metastock (TA-software) vandaag binnen gekregen. Ga ik ook maar eens mee experimenteren .
quote:goed gedaan
Op maandag 27 oktober 2003 17:01 schreef yozd het volgende:[..]
en d'r weer uit @ 4,00 klein winstje.
Ik had vandaag colleges en kon niet echt op de AEX letten. In mijn eerste pauze zag ik dat de 319 gebroken was, dus kocht ik meteen de call, en ik had gisteravond al een klein weerstandje zelf berekend op 322 (ook op andere sites gelezen). Na mijn "grote pauze" stond de call op 4,00 en op dat moment dacht ik dat de rek er wel zo ongeveer uit was --> dus verkocht ik hem. Later bleek dat de 4,05 ook nog gehaald was, maar ach winst is winst
.
Btw, Metastock (TA-software) vandaag binnen gekregen. Ga ik ook maar eens mee experimenteren
.
quote:haha, ook een koffiekamer bezoeker zie ik!
Op maandag 27 oktober 2003 17:46 schreef Koos Voos het volgende:ps http://www.geocities.com/lesabreta/update.html ..
quote:idd..
Op maandag 27 oktober 2003 18:10 schreef yozd het volgende:[..]
haha, ook een koffiekamer bezoeker zie ik!
Morgen de FED, geen verandering van de rente is de consensus.
Ben benieuwd of we hier veel verder omhoog kunnen.. ik denk het niet.
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 27-10-2003 23:08]
quote:322 gebroken. Zit pas achter mijn computertje toen we 323,48 stonden. Omdat de ruimte verder omhoog nogal krap is, heb ik mijn call nog niet.
Op dinsdag 28 oktober 2003 02:54 schreef yozd het volgende:
voor morgen (= vandaag al eigenlijk) heb ik even in mijn grafiekjes gekeken en ik ga een call kopen wanneer we door de 322 gaan en puts wanneer we door de 316 gaan. Ik ben benieuwd. Succes allemaal!
- edit -
call nov 330 @ 4,55 binnen
Denk dat het te laat is..dat de stijging er al een beetje uitzit, maar ik hoop dat we nog een stukje over de 324 komen....is al 1 keertje gelukt vandaag en de futs gaan ook weer up .
- edit2 -
Ok. Dat gaat dus NIET goed .
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 28-10-2003 10:21]
Vandaag dus de FED (non event) en het consumentenvertrouwen in de VS.( daling ??!!)
De AEX stijgt wat verder met lage volumes en gedragen door slechts enkele fondsen.(ASML ??!!)
Ik krijg hoogtevrees en ga vandaag in de puts december.
update- put dec 320@10,- is binnen.
verwachting: een daling AEX richting steun 316-317
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 28-10-2003 11:22]
quote:ik dacht na kort door de 324 te zijn gegaan dat we toen we weer daalden, die 324 nog wel een keer op zouden zoeken.....verkeerd gegokt denk ik..
Op dinsdag 28 oktober 2003 10:44 schreef Koos Voos het volgende:
Volgens Fibonacci ligt het 61.8% retracement niveau op 325.7.
Komen we hier niet boven dan is opnieuw een daling mogenlijk.Vandaag dus de FED (non event) en het consumentenvertrouwen in de VS.( daling ??!!)
De AEX stijgt wat verder met lage volumes en gedragen door slechts enkele fondsen.(ASML ??!!)
Ik krijg hoogtevrees en ga vandaag in de puts december.
- edit -
Call eruit..we kunnen weer omhoog (zei die sarcastisch...)
quote:Ik vond je aktie vrij risicovol.. gisteren verkoop je op 4 om vandaag terug te kopen op 4.55.
Op dinsdag 28 oktober 2003 10:57 schreef yozd het volgende:[..]
ik dacht na kort door de 324 te zijn gegaan dat we toen we weer daalden, die 324 nog wel een keer op zouden zoeken.....verkeerd gegokt denk ik..
- edit -
Call eruit..we kunnen weer omhoog (zei die sarcastisch...)
- edit -
quote:Mjah, ik had een weerstandje op 322 berekend en ruimte tot aan de 324. Toen die 322 werd gebroken en we heel even door de 324 gingen, was ik van plan om bij een kleine terugval in de calls te stappen, omdat ik ervan overtuigd was dat we die 324 nog een keer zouden opzoeken. Dit gebeurde echter niet en we bleven hangen tussen 321 - 322,5. En als we zo zijwaarts gaan, dan krijg ik het benauwd en stap ik uit.
Op dinsdag 28 oktober 2003 11:08 schreef Koos Voos het volgende:[..]
Ik vond je aktie vrij risicovol.. gisteren verkoop je op 4 om vandaag terug te kopen op 4.55.
Op zich kan dat maar dan moet er wel een weerstand zijn gebroken en er moet voldoende ruimte naar boven zijn en de looptijd van je optie/ tijdswaarde moet kloppen.
Daar voldoet deze optie niet aan.
Je zal zien dat de waarde bij een kleine hapering van de index erg snel terugloopt nu we november naderen.
Verkeerd gegokt inderdaad. Ik moet mezelf nog leren dat ik niet altijd op elk ogenblik in de markt hoef te zitten. Maar het is zo verslavend..
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 28-10-2003 11:33]
Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - Op Euronext A'dam is de aanvankelijke stijging van de AEX-index dinsdagmorgen tot stilstand gekomen en een deel van de winst ingeleverd. 'Het is niets en het wordt niets', zo stelde een handelaar, die de vrees uitsprak dat daar de komende maanden geen verandering in zal komen.
Op fondsniveau lieten Hagemeyer en Ahold voorbeurs van zich horen, terwijl de halfgeleidersector profiteert van uitspraken van de bestuursvoorziter van de Taiwanese Philips-deelneming TSMC.
De AEX-index stond rond 11.25 uur 0,6% hoger op 322,16 punten, net onder de slotkoers op 31 december 2002 van 322,73. De Midkap dikte 0,1% aan tot 329,69 en de brede All Share-index klom met 0,5% naar 631,62.
NEW YORK (Dow Jones)--De futures van de Amerikaanse beurzen geven rond 12.00 uur aan dat de Dow Jones-index en de Nasdaq een hogere opening tegemoet gaan.
De S&P 500 futures staan 2,4 punten hoger op 1033,10. Afgezet tegen de fair value, zal de Dow Jones-index omgerekend 35,34 punten hoger openen.
De Nasdaq 100 futures staan 5 punten hoger op 1382,50. Afgezet tegen de fair value zal de Nasdaq 3,19 punten hoger openen ten opzichte van het slot van gisteren.
- 14.30 Orders duurzame goederen (sep)
- 15.00 Redbook detailhandelsverkopen
- 15.00 BTM-UBS winkelverkopen
- 16.00 Consumentenvertrouwen (okt)*
- 20.15 Rentebesluit FOMC*
* kan beweging veroorzaken
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 28-10-2003 15:41]
Rarara, wat gaan we doen?
WASHINGTON (CBS.MW) - Orders for new durable goods rose a modest 0.8 percent in September while August's decline was revised higher, the Commerce Department estimated Tuesday. A sharp 26.7 percent drop in orders from the Pentagon held down durable goods orders in September. Excluding defense goods, orders rose 2.6 percent, the best since June. Orders for core capital investment goods rose 3.9 percent, the biggest gain since 5.1 percent in March. Economists were expecting durable orders to rise about 1.2 percent in September, but they weren't counting on the August revision, which turned a 1.1 percent loss into a negligible 0.1 percent decline. Taking the two months together, orders were higher than expected.
De Amerikaanse detailhandelsverkopen zijn in de eerste drie weken van oktober met 1,1% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in september, aldus Redbook Research dinsdag.
Volgens Redbook lagen de verkopen in de derde week van oktober onder de eigen raming van het onderzoeksbureau.
WASHINGTON (CBS.MW) - The Conference Board's Consumer Confidence Index rose to 81.1 in October from a revised 77.0 in September. The increase in consumer confidence was larger than expected. The consensus forecast of Wall Street economists was for consumer confidence to rise to 79.1 in October. Consumer confidence in September had originally been estimated at 76.8. The present situation index increased to 66.8 from 59.7. This is the first increase after five straight monthly declines. The expectation of future economic conditions rose to 90.7 from 88.5 in September. "With the holiday season around the corner, this improvement in consumers' spirits is a good omen for upcoming retail sales," said Lynn Franco, director of The Conference Board's Consumer Research Center.
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 28-10-2003 16:07]
quote:steunlijn van uptrend doorbroken....nu verder naar beneden? (ik zit overigens nog steeds met een nov 310 put @ 3,25..dus ik hoop het wel
Op dinsdag 28 oktober 2003 14:07 schreef yozd het volgende:
als je de 10-daagse grafiek bekijkt, zie je dat we nog steeds "gevangen" zitten tussen de 322-324:Rarara, wat gaan we doen?
- edit -
put is eruit (klein winstje)..ik wil wat betere signalen hebben eigenlijk.
AEX onder de 321,6 is voor mij een reden om weer short te gaan, maar morgenochtend moet ik eerst naar college, dus dan zal ik wel weer te laat zijn .
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 28-10-2003 17:07]
quote:Helaas nog weinig stijging vooralsnog, er waren eens tijden dat de AEX op dit nieuws een paar punten pakte
The increase in consumer confidence was larger than expected
aantal calls AEX DEC03 360.00 gekocht vandaag @ 0,95 centjes.
We zullen zien deze week..........
Edit:
Me uur grafiekje van de AEX, ik heb me laten leiden door de MACD indicator, die geeft nu een nieuwe uptrend aan en hoop dat de AEX terug gaat naar de dalende trend vanaf 5 september, zoniet en hij zakt door de 315, dan hebben we een mooi kopschouder formatie en ga ik lekker in de putjes.
Maar vooralsnog hoop ik op het bereiken van een topjein de dalendetrend. Met een stoploss op de schouderlijn.
http://dammieonline.com/site/AEX_UUR.JPG
[Dit bericht is gewijzigd door Appelkoek op 28-10-2003 16:42]
quote:Waarom calls 360 ? Dit deed ik een tijdje geleden ook en mij viel het op dat wanneer de AEX jouw richting op ging, je er maar heel weinig voor "beloond" werd. Ik kies daarom (mede ook naar aanleiding van de posts van Koos Voos) voor opties die dichter bij de koers liggen: calls 340 ofzo dus.
Op dinsdag 28 oktober 2003 16:29 schreef Appelkoek het volgende:aantal calls AEX DEC03 360.00 gekocht vandaag @ 0,95 centjes.
quote:Hoi, helemaal gelijk, meestal doe ik zelfs AEX opties die al in the money zijn.
Op dinsdag 28 oktober 2003 17:04 schreef yozd het volgende:[..]
Waarom calls 360 ? Dit deed ik een tijdje geleden ook en mij viel het op dat wanneer de AEX jouw richting op ging, je er maar heel weinig voor "beloond" werd. Ik kies daarom (mede ook naar aanleiding van de posts van Koos Voos) voor opties die dichter bij de koers liggen: calls 340 ofzo dus.
Mijn "probleem" is dat ik deze week erg weinig mogelijkheden heb om snel te kunnen reageren. Internet en telefoon etc.
Maar als ik thuis ben of kan bellen of met me Ipaq mobiel kan internetten koop ik net buiten of net in the money.
quote:Aha ok!
Op dinsdag 28 oktober 2003 17:12 schreef Appelkoek het volgende:Hoi, helemaal gelijk, meestal doe ik zelfs AEX opties die al in the money zijn.
Maar omdat ik verwacht (hoop nu) dat we even wat gaan stijgen en hoop op een leuk rentebesluit, althans mooie peptalk.Mijn "probleem" is dat ik deze week erg weinig mogelijkheden heb om snel te kunnen reageren. Internet en telefoon etc.
Maar als ik thuis ben of kan bellen of met me Ipaq mobiel kan internetten koop ik net buiten of net in the money.
Ik ben momenteel helemaal schoon. Mijn daggrafiek is positief, maar mijn uurgrafiek is niet duidelijk. De meningen op de verschillende forums zijn ook verdeeld, dus ik wacht op betere kansen.
je leest/hoort van 280-380........probeer maar me eigen mening te maken aan de hand van me grafiekjes.
Zoals ik het zie, zitten we op een moeilijk punt, de AEX wil stijgen maar durft niet meer. Aan de andere kant van het water lijkt de uptrend gewoon door te gaan alleen de AEX is een beetje gestopt mee te gaan. 2 weekies terug heeft de DOW een nieuwe top gezet terwijl de AEX er nog 15-20 punten onder zat.
weet het ook niet goed meer
Congress finds itself forced into a debate over corporate tax laws after the World Trade Organization declared that a $5 billion annual tax break for U.S. exporters amounts to an illegal subsidy. The United States faces $4 billion in sanctions if the tax break is not repealed.
House Ways and Means Committee Chairman Bill Thomas, R-Calif., offered a $200 billion corporate tax cut this past summer to replace the old tax system. He was forced back to the drafting table when GOP lawmakers pressed hard for more direct aid to U.S. manufacturers.
The result is a smaller tax cut that aims two-thirds of its benefits at domestic manufacturers, "even though multinationals currently receive over 90 percent of the (old) benefits and employ over 60 percent of the United States' manufacturing work force," a committee summary said.
The committee is considering the revised proposal Tuesday.
Under the plan, the 35 percent top corporate tax rate would drop to 34 percent next year, then to 32 percent in 2007 for U.S. manufacturing. The tax cut would encompass companies that make items manufactured, produced, grown or extracted,[b] including construction, software, movies and oil and gas. [/b[]
The revised bill also would drop a short-term tax reduction for companies accumulating earnings overseas, a provision that had drawn criticism from some senators and the Treasury Department.
Despite the changes, 11 Republicans circulated a letter asking members to withhold their support until Thomas reworks the bill again and drops $40 billion in tax cuts for companies with operations overseas. The Republicans also want to eliminate the bill's cost to the Treasury to make it more acceptable to deficit-wary senators.
"We should not be wasting time arguing or playing a game of 'chicken' with the Senate over a foreign tax package that not only encourages jobs to move overseas but contains a cost ensuring its rejection in the Senate and risks trade retaliation sanctions by the EU next January," they wrote.
The panel's top Democrat, who spent much of the year lobbying for a manufacturers' tax cut, leveled nearly identical charges. Rep. Charles Rangel, D-N.Y., said the bill is "headlined as supposedly protecting American jobs, but $40 billion in tax breaks to benefit overseas operations could mean fewer American jobs."
Democrats also said the bill includes giveaways to oil and gas companies, moviemakers and other special interests.
U.S. producers and multinational corporations, sensing a limit on Congress' appetite for corporate tax cuts, have spent much of the year vying for the biggest share of the bill.
U.S. producers won a rate cut, and multinational firms won new rules that would make it easier for them to claim deductions for interest and credits for taxes paid in foreign countries.
The bill also would cut taxes for small businesses beginning next year. By 2012, more than 99 percent of all businesses would see their top tax rate fall from 35 percent to 32 percent.
The legislation also would shut down some corporate tax shelters and includes items to discourage individuals and companies from moving abroad to avoid paying U.S. taxes.
Balancing the items that raise revenue with new tax cuts, the bill would cost $60 billion over the coming decade.
kadootje voor de sponsors van Bush ? ..
Aangezien de verkiezingen in de VS weer voor de deur staan is het sowiezo goed om ook politieke berichten te gaan volgen.
Een voorbeeldje.. een aantal amerikaanse bedrijven heeft grote orders ontvangen voor de wederopbouw van Irak.
Daarop is de koers behoorlijk gestegen, nu er dagelijks aanslagen gepleegd worden durven die bedrijven hun personeel niet naar Irak te sturen.
De verzekeringspremie zou ook enorm zijn.
President George W. Bush says the U.S. economy is accelerating, and the statistics seem to bear him out. But Americans shouldn't hold their breath waiting for their standard of living to improve. Bush country is not a good environment for working families.
In the real world, which is the world of families trying to pay their mortgages and get their children off to college, the economy remains troubled. While the analysts and commentators of the comfortable class are assuring Americans that the president's tax cuts and the billions being spent on Iraq have been good for the gross domestic product, the workaday folks are locked in a less sanguine reality.
It's a reality in which the number of Americans living in poverty has increased by 3 million in the past two years; the median household income has fallen for the past two years; and the number of dual-income families, particularly those with children under 18, has declined sharply. The administration can spin its "recovery" any way it wants. But working families can't pay their bills with data about the gross domestic product. They need the income from steady employment. And when it comes to employment, the Bush administration has compiled the worst record since the Great Depression.
The jobs picture is far more harrowing than it is usually presented by the media. Despite modest wage increases for those who are working, the unemployment rate is 6.1 percent, which represents almost 9 million people. Millions more have become discouraged and left the labor market. And there are millions of men and women who are employed but working significantly fewer hours than they'd like.
Jared Bernstein, a senior economist at the Economic Policy Institute, has taken a look at the hours being worked by families, rather than individuals. It's a calculation that gets to the heart of a family's standard of living.
The declines he found were "of a magnitude that's historically been commensurate with double-digit unemployment rates," he said. It was not just that there were fewer family members working. The ones who were employed were working fewer hours.
According to government statistics, there are nearly 4.5 million people working part-time because they have been unable to find full-time work. In many cases, as the outplacement firm Challenger, Gray Christmas noted in a recent report, the part-time worker is "earning far less money than his or her background and experience warrant - i.e. a computer programmer working at a coffee shop."
Economists expect some modest job creation to occur over the next several months. But there's a "just in time for the election" quality to the current economic surge, and even Republicans are worried that the momentum may not last. The president has played his tax-cut card. The spending on Iraq, most Americans fervently hope, will not go on indefinitely. And Bush's own Treasury secretary is talking about an inevitable return to higher interest rates. Where's the jobs-creation miracle in this dismal mix?
Meanwhile, these are some of the things working (and jobless) Americans continue to face:
Sharply increasing local taxes, including property taxes.
Steep annual increases in health care costs.
Soaring tuition costs at public and private universities.
Families are living very close to the edge economically. And this situation is compounded, made even more precarious, by the mountains of debt American families are carrying - mortgages, overloaded credit cards, college loans, etc.
The Bush administration has made absolutely no secret of the fact that it is committed to the interests of the very wealthy. Leona Helmsley is supposed to have said that "only the little people pay taxes." The Bush crowd has turned that into a national fiat.
A cornerstone of post-Depression policy in the United States has been a commitment to policies aimed at raising the standard of living of the poor and the middle class. That's over.
When it comes to jobs, taxes, education and middle-class entitlement programs like Social Security, the message from the Bush administration couldn't be clearer: You're on your own.
President George W. Bush says the U.S. economy is accelerating, and the statistics seem to bear him out. But Americans shouldn't hold their breath waiting for their standard of living to improve. Bush country is not a good environment for working families.
In the real world, which is the world of families trying to pay their mortgages and get their children off to college, the economy remains troubled. While the analysts and commentators of the comfortable class are assuring Americans that the president's tax cuts and the billions being spent on Iraq have been good for the gross domestic product, the workaday folks are locked in a less sanguine reality.
bron: www.iht.com
Zoals verwacht laat de FED de rente onveranderd.
Waar de markt vooral naar uitkeek was het commentaar van Greenspan.
Deze stelde dat de rente voorlopig laag zou blijven.
Het ziet er nu naar uit dat ook wij morgen een ritje omhoog gaan maken..
quote:Ik hoop het misschien worden me zetje calletjes nog wat waard
Het ziet er nu naar uit dat ook wij morgen een ritje omhoog gaan maken..
De Dow breekt weer uit zijn dalende trendje vanaf half oktober en heeft weer een hogere bodem gezet. En is op weg naar een nieuwe hogere top...........Hopen dat de AEX even de achterstand gaat inlopen.
quote:vroeg opstaan ?? de beurs gaat om 9.00 open, is dat vroeg ??
Op dinsdag 28 oktober 2003 22:02 schreef Koos Voos het volgende:
Reken op een opening van >326
Zou morgen idd de start kunnen zijn van de langverwachte uitbraak.
Tech fondsen in de VS knallen naar boven, dus morgen hier opnieuw oa ASML
Kombineer dat met bv onverwacht goede cijfers van Unilever en het feest is kompleet.
Dat wordt vroeg opstaan Koos...
Ik hoor het wel op me werk als ik dan al bijna 2 uur bezig ben
Nou ja...........even onder de 330 ligt een weerstand vanaf de toppen sinds begin september, ben benieuwd of ze eraan gaan, belooft in ieder geval goeds.
update :
NEW YORK (Dow Jones)--De futures van de Amerikaanse beurzen geven rond 12.00 uur aan dat de Dow Jones-index en de Nasdaq een lagere opening tegemoetgaan.
De S&P-500 futures staan 2,9 punten lager op 1.041,80. Afgezet tegen de fair value, zal de Dow Jones-index omgerekend 29,57 punten lager openen.
De Nasdaq-100 futures staan 6 punten lager op 1.417,50. Afgezet tegen de fair value zal de Nasdaq 4,47 punten lager openen ten opzichte van het slot van dinsdag.
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 29-10-2003 12:10]
daggrafiek( 1 maand):
soort driehoek.. met steun op 320 en weerstand op 328.
AEX bijna in bovenkant van kanaal (tegen de 328) --> indicatoren
(MACD, RSI) redelijk positief : morgen is er nog ruimte om verder omhoog te gaan, maar dan komt de weerstand in de buurt.
15 min-grafiek (10-daags):
uptrend tussen 323 - 328. --> indicatoren negatief.
----
Ik blijf nog even aan de zijlijn .
De economie in de twaalf eurolanden groeit volgend jaar gemiddeld 1,8 procent en in de Europese Unie als geheel zelfs 2 procent. In 2005 groeit de economie in de Unie nog sneller, met 2,4 procent. Nederland is dan met 2 procent groei niet langer de achterblijver.
Dit jaar blijft de groei in de eurolanden beperkt tot 0,4 procent (0,8 procent in de EU als geheel). Nederland heeft zelfs een krimp van 0,9 procent.
Niet bepaald positieve berichten...
quote:..
Op maandag 27 oktober 2003 14:46 schreef Koos Voos het volgende:
Ik ben negatief voor Unilever .. prijzenslag, winstwaarschuwingen, consument kiest niet langer voor A merken, autonome groei < 2% ect.
Zodra die door de 50 gaat putwaardig..
quote:en nu... ??
Op woensdag 29 oktober 2003 14:46 schreef yozd het volgende:
in mijn 30-min grafiek vallen we op dit moment uit het uptrend kanaal!
(zie ook technischeanalyse.nl)
a> instappen, na een kleine korrektie in de VS gaan we nieuwe hoogten opzoeken en volgen eindelijk de Europese beurzen.
We krijgen een enorme eindejaarsrally die nog extra wordt gevoed door een renteverlaging van de ECB.
doel AEX : 350
b> afblijven, de 3Q cijfers zoals de afgelopen weken gepubliceerd zijn voldoende in de koersen verwerkt.
De dollar zal verder wegzakken en van economisch herstel is ondanks de historisch lage rentestanden geen sprake, er gaan nog steeds dagelijks banen verloren.
De koopkracht neemt af en dat zal het consumentenvertrouwen ondermijnen.
doel AEX : 280
quote:30-min grafiek:
Op woensdag 29 oktober 2003 15:27 schreef Koos Voos het volgende:en nu... ??
Steun ongeveer op 323.
En de daggrafiek geeft een steun op 320.
ik twijfel nu nog, maar stap in ieder geval in de puts als we onder de 320 komen. Boven de 327/328 (of als we een paar keer botsen op 323/324) zijn calls technisch gezien goed.
In de tussentijd wil ik eigenlijk aan de zijlijn blijven staan, maar dit is niet mijn sterkste kant. Dus zal ik waarschijnlijk deze week tegen mijn plan in toch weer iets kopen. Al is mijn ervaring met instappen, terwijl de signalen onduidelijk zijn niet erg goed...
Ik handel trouwens alleen binnen de korte termijn. Opties houd ik niet langer dan 3 dagen vast. Dus als ik denk dat we up of down gaan, is dat ook binnen een periode van 2 dagen ofzo. Met wat er de week daarop gebeurt, houd ik me dan nog niet bezig .
Verder denk ik ook wel een rally, langere termijn downtrend weerstand lijkt mij nu even boven de 360 te liggen, misschien dat 350 aan het einde geen slechte gooi is.
quote:kijk uit... ASML vermelde niet voor niets dat ze zeer onzeker zijn met orders over Q4, en ASML zit nu tegen een sterke weerstans op de 15
Op woensdag 29 oktober 2003 19:24 schreef sniper20 het volgende:
Ik denk dat het een eindejaarsrally wordt die voor de AEX ruim boven de 350 eindigt. Ik ga morgen maar is wat ASML bijkopen.
[zeikmode] dit hoort trouwens in t andere beleggingstopic...[/zeikmode]
quote:andere topic... check www.behr.nl eens...
Op woensdag 29 oktober 2003 19:35 schreef Appelkoek het volgende:
Weet iemand misschien waar ik rente percentage grafieken kan vinden van de 5 en 10 jaars rente van de afgelopen jaaren ??Verder denk ik ook wel een rally, langere termijn downtrend weerstand lijkt mij nu even boven de 360 te liggen, misschien dat 350 aan het einde geen slechte gooi is.
quote:De DNB doet geheimzinnig over de goudvoorraad van NL.
Op woensdag 29 oktober 2003 20:06 schreef Koos Voos het volgende:
De Buba, de Bundesbank wil af van een deel van haar goudvoorraad. Momenteel bezit de Duitse centrale bank nog 3500 ton goud. Daarmee is Duitsland, na de USA, bezitter van de grootste goudvoorraad ter wereld. Sinds het einde van Wereldoorlog II heeft de Buba alleen maar goud opgestapeld, nooit ook maar één kilo verkocht, anders dan alle andere centrale banken.
Het grote maximum-verkoopplan waartoe verschillende centrale banken zich verplicht hadden loopt eind volgend jaar af. De Buba heeft daaraan nooit meegedaan.
Maar nu zijn er plannen om op termijn 800 ton, bijna een derde van de goudschat, toch maar te verkopen. Dat zou tegen de huidige prijs (370 dollar per ounce) een meerwaarde van 6,1 miljard euro kunnen opbrengen. Maar naar wie gaat deze superwinst?
De Bundesbank stelt dat het haar goud is. Maar volgens een wet van 1999 gaan de gerealiseerde winsten van de bank naar de Duitse schatkist. En die kan zon cadeautje best gebruiken. De Buba ijvert nu voor een wetswijziging. Zij wil de eventuele winsten uit goudverkopen in eigen kas houden.
Ik vind 6 miljard niet echt veel voor een land als Duitsland, al is het een leuk zakcentje.
quote:achtergronden goud : http://www.zealllc.com/commodities.htm
Op woensdag 29 oktober 2003 21:00 schreef WorstKaas het volgende:[..]
De DNB doet geheimzinnig over de goudvoorraad van NL.
Hoe weten we zeker dat de Duitse bank 3500ton heeft?Ik vind 6 miljard niet echt veel voor een land als Duitsland, al is het een leuk zakcentje.
Als ik sommige commentaren hier en daar lees kan de goudprijs gaan exploderen.
Berichten zoals dat over duitsland hebben natuurlijk een drukkend effect.
Wat er precies waar is kom je nooit achter.. dat er wat aan de hand is lijkt mij duidelijk.
zie ook : http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=14382
AEX laag 323 hoog 326.78
call november 330 laag 4.30 hoog 5.60
put november 320 hoog 6.00 laag 4.55
handelaren worden wat nerveus... (ik ook )
verwachte opening AEX > 327
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 30-10-2003 00:33]
bij de NASDAQ geven indicatoren op korte termijn ook een sell signaal.
Ook is het zo dat de MACD steeds lagere toppen maakt (op 5 dagen), terwijl de NASDAQ hogere toppen maakt = divirgentie en duidt op een kering van de koersbeweging.
Morgen.
Waarschijnlijk een beetje hoger openen, omdat Amerika vandaag positief heeft afgesloten? Zo ja, dan zou dit misschien een goede kans zijn om puts aan te schaffen. Maar omdat de weerstanden van de Dow, Nasdaq en de AEX nog niet helemaal zijn bereikt, is er nog een beetje ruimte..wat misschien zorgt voor nog 1 positief dagje. Hier zit dus mijn twijfel. Toch ga ik voor de puts, zonder risico geen winst .
Probleem: ik heb te weinig geld om in de dec. opties te stappen...dus worden het waarschijnlijk weer van die zenuwslopende beweeglijke nov. opties...
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 30-10-2003 00:44]
quote:zou kunnen. Probleem is echter wel dat ik maar van 9.00u tot 10.00u
Op donderdag 30 oktober 2003 00:44 schreef Koos Voos het volgende:
put nov 310@2.20 ?
The Bush administration's virtual weak-dollar policy has not done any damage so far to the American financial markets. There are some reasons for concern, however.
.
Currency traders and analysts thus will be watching closely on Thursday when the U.S. Treasury secretary, John Snow, is scheduled to testify before the Senate Banking Committee to see if he will be able to clarify the administration's current desires for the dollar.
.
Jeremy Fand, senior proprietary currency trader at the New York office of WestLB, a German bank, said he expected Snow to try to back away from the unofficial weak-dollar policy. "They know a weak dollar can be bad," he said. But getting a clear message across could be difficult, especially amid the criticism expected from senators whose states' economies have been hurt by competition from China and Japan. They want a weaker dollar, which would raise prices of imports while making U.S. exports cheaper.
.
What will be critical, Fand said, is how Snow "responds to the fact that we know he has been trying to talk the dollar down," although he has not openly said so.
.
One reason that the virtual weak-dollar policy is raising some concern is that it is likely to be difficult for the administration to change its tune on the dollar with national elections just a year away and many congressmen and corporate executives demanding a weaker dollar to make U.S. companies more competitive and able to rehire workers.
.
Another reason to worry that the decline in the dollar may pick up pace is that some European officials are now saying that a stronger euro is not a problem for them, a switch in recent sentiment. Wim Duisenberg, the departing president of the European Central Bank, said last week he was "not worried" about the euro's strength against the dollar, according to Bloomberg News. Such comments are usually taken by traders as openings to sell dollars.
.
In addition, the dollar is not getting the lift that would usually be expected from indications that the U.S. economy grew strongly in the third quarter and forecasts of another good performance in the final three months of the year.
.
Still another complication is this: Officially, there is no weak-dollar policy.
.
It has been assumed in the currency markets that the strong-dollar policy of the Clinton administration has been dropped. There seems to be good evidence for this assumption, but there has been no official word.
.
Snow and President George W. Bush have been calling on China to allow its currency, the yuan, which is pegged to the dollar, to float freely, allowing the dollar to drop sharply in value against it. Snow has said he wants more flexible exchange rates, a position that has been taken as a message to Japan to allow the yen to rise against the dollar. So far this year, the Japanese central bank has spent trillions of yen buying dollars to try to prevent the yen from rising.
.
So far, the dollar's fall has not been precipitous, and it has not disturbed U.S. bond or stock markets. Since the Bush administration began putting more pressure on China and Japan about exchange rates around the beginning of September, the dollar has fallen 5.8 percent against the euro, 5.5 percent against the Canadian dollar and 7.4 percent against the yen.
.
Bond prices, however, have risen in that period, with the yield on the 10-year U.S. Treasury note down to 4.25 percent from 4.47 percent. The Standard Poor's 500-stock index, meanwhile, has risen 3.8 percent, and the Nasdaq composite index has risen 6.7 percent.
.
Snow's testimony Thursday comes in conjunction with the Treasury's release of its report on exchange-rate policies. The report is supposed to single out countries that are manipulating their exchange rates. But because such a designation comes with penalties, no designations are expected.
.
That will clearly annoy some members of the Senate Banking Committee. On Oct. 16, the day after the Treasury delayed the release of the currency report, Senator Charles Schumer, Democrat of New York, and two of his colleagues sent Snow a sharply worded letter.
.
"As you also know, China is not the only country engaged in illegal currency manipulation," the letter said. "We are also concerned with Japan's ongoing and massive intervention in global currency markets. These actions, intended to obtain an unfair competitive trade advantage for Japanese export industries, amount to a substantial subsidy of its major exports."
.
Philip Suttle, global head of foreign exchange research at J.P. Morgan, finds it hard to argue with that contention. "In a very basic sense," he said, "it seems hard to see how they can avoid saying that China and Japan are manipulating."
.
The New York Times
zie de dollar down en de aex up
[Dit bericht is gewijzigd door devilish1980 op 30-10-2003 14:36]
LONDON (CBS.MW) - U.S. stock futures jumped higher in speculative pre-open trading on Thursday after stronger-than-expected third quarter growth in the U.S., and a continued drop in jobless claims, bolstered the U.S. stocks bulls.
The government said the U.S. economy grew at a 7.2 percent clip in the third quarter. Economists had been expecting the American economy grew at a 6 percent annual rate in the quarter, or up 3.3 percent on the second quarter.
"The market has already priced in much of the expected rise in the GDP but a bullish number could most certainly be the catalyst for higher prices," said Tom Hougaard, a futures trader at City Index, a London financial spreads bettor.
CHICAGO (CBS.MW) -- The dollar's decline vs. the euro was reduced, while the greenback made small gains vs. the yen after a report showed U.S. third-quarter growth at 7.2 percent, well topping forecasts for a robust 6 percent. The euro was up roughly 0.6 percent vs. the dollar ahead of the report and was last 0.3 percent higher at $1.1702. The dollar rose 0.1 percent at 108.20 yen. But traders said market reaction to the data was tempered in part as investors await Treasury Secretary John Snow's currency market report and related Capitol Hill appearance at 10 a.m. Eastern.
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 30-10-2003 15:25]
quote:Ik heb net ook 2 puts aangeschaft, DEC320 voor 670 ps.
Op donderdag 30 oktober 2003 15:28 schreef yozd het volgende:
lol..ik heb vanochtend toch weer puts gekocht
en je ziet maar weer wat er van komt.
Nu kan ik ze niet meer verkopen...
quote:Met al die gesloopte puts die ik hier heb, zou ik bijna zelf een aanslag plegen!
Op donderdag 30 oktober 2003 15:32 schreef WorstKaas het volgende:Ik heb net ook 2 puts aangeschaft, DEC320 voor 670 ps.
Verwacht morgen wat winstnemingen.
Ik durf niet meer in de calls, bang voor een aanslag.....
quote:Check de koers Magnus,
Op donderdag 30 oktober 2003 15:33 schreef yozd het volgende:[..]
Met al die gesloopte puts die ik hier heb, zou ik bijna zelf een aanslag plegen!
Gisteren had ik er nog 9000 stuks, toch maar 5000 stuks gister verkocht.
Koers vandaag -27% en ik heb er nog 4000
quote:Koos, zit jij ook nog in de puts?
Op donderdag 30 oktober 2003 15:44 schreef Koos Voos het volgende:
Ik had zelf ook wel ietsie meer verwacht dan 6%.. op cruciale momenten liegen ze nog wel eens een beetje om de markten te stabiliseren cq gerust te stellen.
Maar zo'n enorme leugen als om half drie heb ik nog niet eerder gezien maar past natuurlijk prima in de Bush campagne ...
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 15:45 schreef yozd het volgende:[..]
Koos, zit jij ook nog in de puts?
quote:ik ben NU al de lul, maar ik houd ze vast. Ga met het schip tenonder.
Op donderdag 30 oktober 2003 15:58 schreef Koos Voos het volgende:
ik heb gemiddeld door 2 dec 320 bij te kopen (@6.90).. heb er nu dus 4 @ 8.45 ..
( als die 'luchtballonrally' nu doorzet ben ik grof de lul.)
quote:welke heb jij dan.. de 310 of 320 ?
Op donderdag 30 oktober 2003 16:01 schreef yozd het volgende:[..]
ik ben NU al de lul, maar ik houd ze vast. Ga met het schip tenonder.
Probleem is namelijk dat ik nov. opties heb..de tijd begint te dringen...
quote:310..
Op donderdag 30 oktober 2003 16:04 schreef Koos Voos het volgende:welke heb jij dan.. de 310 of 320 ?
quote:Valt me wel op de het 9800 nivo voor de DOW moeilijkheden ondervind, ik had verwacht dat de cijfers van halfdrie DE trigger zouden worden tot winstnemingen en dat is dus niet gebeurd.
Op donderdag 30 oktober 2003 16:06 schreef yozd het volgende:[..]
310..
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 30-10-2003 16:28]
Een politiek raadsel
Tijdens Democratische regeringen in de Verenigde Staten is het rendement op aandelen significant hoger dan tijdens een Republikeins bewind. Dat concluderen Pedro Santa-Clara en Rossen Valkanov in hun artikel 'The Presidential Puzzle: Political Cycles and the Stock Market', dat deze maand verscheen in het Journal of Finance.
Santa-Clara en Valkanov bekijken het verschil in rendement tussen aandelen en driemaands schatkistpapier in de VS sinds 1927. Omdat aandelen riskant zijn en schatkistpapier veilig is, is het verschil in rendement tussen die twee te beschouwen als risicopremie. Het is het extra rendement dat beleggers krijgen omdat ze risico nemen.
Santa-Clara en Valkanov constateren dat deze risicopremie tijdens Republikeinse presidentschappen gemiddeld twee procent per jaar bedroeg en tijdens Democratische presidentschappen maar liefst elf procent. Nadere bestudering van de data laat zien dat dit verschil van negen procentpunt per jaar is toe te schrijven aan twee factoren: het reële rendement op aandelen is vijf procent hoger tijdens een Democratisch presidentschap, en de reële rente is vier procent lager.
Wat kan de verklaring zijn voor dit verschil in risicopremie?
Uit eerder onderzoek is bekend dat tijdens Democratische regeringen de economische groei over het algemeen hoger is. Rationele beleggers houden hier rekening mee, en dat zou mogelijk de gevonden verschillen kunnen verklaren. Bovendien varieert de economie met de timing van de verkiezingen. Dat is de politieke conjunctuurcyclus. Als verkiezingen naderen, gaat een zittende regering de economie stimuleren om stemmen te winnen. Zitten politici na de verkiezingen eenmaal in het zadel, dan knijpen ze de economie weer een beetje af. Ook dat zou de resultaten kunnen kleuren.
Bij hun pogingen om het verschil in aandelenrendement te verklaren, houden de onderzoekers rekening met deze factoren. Maar dan blijkt dat het verschil in aandelenrendement tussen Democratische en Republikeinse periodes dan alleen nog maar groter wordt. Na correctie voor onder andere groei- en inflatieverschillen en de effecten van de politieke conjunctuurcyclus blijkt het verschil in aandelenrendement tussen Democratische en Republikeinse tijdperken op te lopen van gemiddeld tien tot twintig procentpunt per jaar, afhankelijk van welke aandelen je in de index opneemt.
Verder is de beweeglijkheid van aandelenkoersen ook nog eens hoger als er een Republikein aan de macht is. Daar zitten beleggers niet op te wachten want het vergroot hun risico.
De onderzoekers hebben dan ook geen verklaring voor dit opvallende verschijnsel, en noemen het daarom het presidentiële raadsel.
bron: FD
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 30-10-2003 17:57]
quote:toch 35 puntjes doorheen nu. Als hij er nu echt door heen gaat is het los, volgens mij gaat dan echt die 10000 in het zicht komen voor het einde van het jaar. Past ook mooi bij een rally. Hoorde iemand op BN radio zelfs de 400 in de mond nemen voor de AEX. Koffiedik kijken, en beetje te hoog gegrepen voor twee maanden denk ik
Valt me wel op de het 9800 nivo voor de DOW moeilijkheden ondervind
quote:...
Op donderdag 30 oktober 2003 20:41 schreef Appelkoek het volgende:[..]
toch 35 puntjes doorheen nu. Als hij er nu echt door heen gaat is het los, volgens mij gaat dan echt die 10000 in het zicht komen voor het einde van het jaar. Past ook mooi bij een rally. Hoorde iemand op BN radio zelfs de 400 in de mond nemen voor de AEX. Koffiedik kijken, en beetje te hoog gegrepen voor twee maanden denk ik
Op de beginnende top van de internetbubble hadden ze daar ook zo'n groei... iets klopt er niet
Alles wordt er aan gedaan om vooral de consument niet ongerust te maken want nog steeds wordt 70% van het gdp daardoor bepaald.
Het is van (levens) belang dat de belangrijkste maanden van het jaar goed verlopen en dat de consument weer idioot veel geld uitgeeft.
Nou hebben die amerikanen absoluut geen moeite om alles te lenen.. maar ooit moet er betaald gaan worden, als dan ook de rente op gaat lopen is de ellende niet te overzien.
Kortom, deze groeicijfers zijn niet te handhaven en kunnen de komende kwartalen alleen maar omlaag.
Conclusie.. we zitten op een top
Eerst maar even de de correctie afwachten op de afgelopen week.
quote:Laat die correctie maar snel komen dan, anders is het voorlopig voor mij uit met de pret.
Op donderdag 30 oktober 2003 22:02 schreef Appelkoek het volgende:
Eerst maar even de de correctie afwachten op de afgelopen week.
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:02 schreef Appelkoek het volgende:Eerst maar even de de correctie afwachten op de afgelopen week.
code:Komt die correctie wel? Dr komen juist zulke goeie cijfers uit amerika, en mochten de definitieve versie van de cijfers óók zo goed zijn, dan mag je aannemen dat dit vertrouwen geeft voor bedrijven.AMSTERDAM (DFT) - Beleggers op Wall Street
hebben donderdag lauw gereageerd op cijfers over
de sterke expansie van de Amerikaanse economie.
quote:Denk dat voor beleggers dit het zoveelste bewijs was da het een grote bubble was de afgelopen maanden...........7,2%, sterkste stijging in 20 jaar, gaat wel erg goed me de economie dan.
Op vrijdag 31 oktober 2003 03:03 schreef tomic het volgende:[..]
code:Komt die correctie wel? Dr komen juist zulke goeie cijfers uit amerika, en mochten de definitieve versie van de cijfers óók zo goed zijn, dan mag je aannemen dat dit vertrouwen geeft voor bedrijven.AMSTERDAM (DFT) - Beleggers op Wall Street
hebben donderdag lauw gereageerd op cijfers over
de sterke expansie van de Amerikaanse economie.
EDIT: 9660, daar ligt technisch gezien een horizontale steun, 50 daags gemiddelde, 50% retracement en de kortetermijn dalende weerstandslijn die dinsdag gebroken werd en nog even teruggestest dient te worden. Dus aardig wat steun denk ik
[Dit bericht is gewijzigd door Appelkoek op 31-10-2003 06:38]
quote:Zal de ABN de AEX positief beinvloeden vandaag of zijn er winstnemingen op vrijdag?
Op vrijdag 31 oktober 2003 06:26 schreef Appelkoek het volgende:[..]
Denk dat voor beleggers dit het zoveelste bewijs was da het een grote bubble was de afgelopen maanden...........7,2%, sterkste stijging in 20 jaar, gaat wel erg goed me de economie dan.
Maar wie weet......maar de DOW steeg sinds vorige week 300 punten dus ik denk dat we wel weer wat terug gaan. Technisch mag de DOW nog zo eens 120 punten terug om toch nog in de nieuwe uptrend te blijven......gaan we wel halen denk vandaag.
EDIT: 9660, daar ligt technisch gezien een horizontale steun, 50 daags gemiddelde, 50% retracement en de kortetermijn dalende weerstandslijn die dinsdag gebroken werd en nog even teruggestest dient te worden. Dus aardig wat steun denk ik
Het blijft spannend.. vandaag de laatste handelsdag van de maand en dan kan er nog wat 'windowdressing' gebeuren.
Ik verwacht er eigenlijk niet veel van en denk dat we voor de definitieve richting moeten wachten tot volgende week.
- 14.30 Inkomen en gezinsuitgaven (sep)
WASHINGTON (CBS.MW) - The U.S. consumer ended the bang-up third quarter on a down note, the Commerce Department said Friday. Real personal consumption expenditures, adjusted for inflation, fell 0.6 percent in September after rising an upwardly revised 0.8 percent in both July and August, the government agency said. In current dollars, spending fell 0.3 percent in September. The decline in spending was the largest in a year. Real disposable incomes (after taxes) fell 1.2 percent, the sharpest rate in two years, as effects of the summer's tax rebate checks and tax cuts were unwound. In current dollar terms, personal incomes before taxes rose 0.3 percent for the third month in a row.
- 15.45 Michigan consumentenvertrouwen (okt)
WASHINGTON (CBS.MW) -- U.S. consumer sentiment rose in October, researchers at the University of Michigan said Friday. The consumer sentiment index rose to 89.6 in October from 87.7 in September and the 89.4 preliminary October reading. The expectations index rose to 83.0 from 80.8 in September and 81.2 in early October.
- 16.00 Chicago PMI (okt)
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 31-10-2003 15:53]
quote:Dat denk ik ook. Alhoewel we niet zomaar teruggaan naar 310 niveau's.
Op vrijdag 31 oktober 2003 11:48 schreef Koos Voos het volgende:...denk dat we voor de definitieve richting moeten wachten tot volgende week.
wanneer de weerstand op 18 definitief geslecht wordt kan de koers richting 21 (bron iex.nl)
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 31-10-2003 14:04]
quote:Doe je voorzichtig ... het gaat soms erg snel mis
Op vrijdag 31 oktober 2003 17:29 schreef Cappucino het volgende:
Ik heb ook ff bij de bank geregeld dat ik kan handelen in opties. Ik volg het al een tijdje en ik ga nu misschien ook maar eens wat proberen.
info : http://www.beterbeleggen.com/opties.htm
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 31-10-2003 17:44]
quote:Ja tuurlijk, maar je moet toch een keer beginnen.
Op vrijdag 31 oktober 2003 17:34 schreef Koos Voos het volgende:[..]
Doe je voorzichtig ... het gaat soms erg snel mis
Als je nu 25 euro investeerd in C GTN jan04 2,00 en het loopt fout, loop je maximaal 25 euro + transactiekosten verlies. Zonde van het geld, maar is te overzien, toch?
quote:Opzich helemaal gelijk.......maar je winst zal ook niet hoger uitpakken dan een filmpje en een snackje
Op vrijdag 31 oktober 2003 17:54 schreef Cappucino het volgende:[..]
Ja tuurlijk, maar je moet toch een keer beginnen.
Ik zat er aan te denken om opties ver in de toekomst te kopen, 4 maanden en verder. Vaak zijn die premies nog niet zo hoog en dus kun je je verlies beperken als beginner.Als je nu 25 euro investeerd in C GTN jan04 2,00 en het loopt fout, loop je maximaal 25 euro + transactiekosten verlies. Zonde van het geld, maar is te overzien, toch?
Kijk vooral naar opties waar veel in gehandeld wordt. Laat je niet verleiden tot opties met een volume van niks......die raak je ook niet kwijt als je ervan af wilt. Ik doe financials, UN, DSM, RD en Philips. Als ik die al doe. Er is meestal leuke handel in en als je ervan af wil zijn ze snel weg. Maar het echt egeld verdien/verlies je met AEX opties.
Van de week 5 calletjes 360 gekocht a 95 cent. en vandaag voor 1.65 eruit. Das 5 x 70 euro, toch 350 euro.
Als je wat meer te besteden hebt en de mogelijkheid hebt om snel in te springen en een strakken stop weet te hanteren voor de wat duurdere AEX opties gaan. Maar gewoon niet laten uitlopen en hopen dat het goed komt. Zo heb je altij een maximaal verlies..........maar vergt wel discipline die ik ook niet altijd bezit
Maar in ieder geval succes.
quote:Hoi Appelkoek, bedankt voor je reactie.
Op vrijdag 31 oktober 2003 18:01 schreef Appelkoek het volgende:[..]
Opzich helemaal gelijk.......maar je winst zal ook niet hoger uitpakken dan een filmpje en een snackje
Of je moet er meer kopen en dan is je verlies ook weer hoger.
Kijk vooral naar opties waar veel in gehandeld wordt. Laat je niet verleiden tot opties met een volume van niks......die raak je ook niet kwijt als je ervan af wilt. Ik doe financials, UN, DSM, RD en Philips. Als ik die al doe. Er is meestal leuke handel in en als je ervan af wil zijn ze snel weg. Maar het echt egeld verdien/verlies je met AEX opties.
Van de week 5 calletjes 360 gekocht a 95 cent. en vandaag voor 1.65 eruit. Das 5 x 70 euro, toch 350 euro.
Als je wat meer te besteden hebt en de mogelijkheid hebt om snel in te springen en een strakken stop weet te hanteren voor de wat duurdere AEX opties gaan. Maar gewoon niet laten uitlopen en hopen dat het goed komt. Zo heb je altij een maximaal verlies..........maar vergt wel discipline die ik ook niet altijd bezit
Maar in ieder geval succes.
quote:Proberen kan altijd.......even kopen en verkopen, sowieso kijken hoe het gaat met de software en online handelen etc.
Op vrijdag 31 oktober 2003 18:14 schreef Cappucino het volgende:[..]
Hoi Appelkoek, bedankt voor je reactie.
Ja, dat is waar, maar onderschat een goede snack niet
Niet ff serieus, dat weet ik dat het niet veel is, maar ja om eens te proberen.......?!
Met hoeveel geld handel jij? Ik wil mijn inleg namelijk nog niet te hoog doen. Eerst maar eens proberen denk ik dan.
Ik handel niet met mega grote bedragen ik kan met mijn saldo ongeveer 2 a 3 AEX contracten kopen die net in of net buiten the money zijn. dus ca 3000 euro.
en dan koop ik er maar 1 hoor, dus zeg maar 700-1000 euro per contract. Dus niet per 3 tegelijk.
Je moet dan de mogelijkheid hebben om er bovenop te zitten als het mis gaat of niet volgens je plan verloopt.
Zoals je ziet heeft 1call AEX DEC03 330 tussen de 1015 en 1150 euro gezeten. Maar een Call 340 is nu ca 603 euro voor 1 contract en Call 350 euro is 325 euro.
Maar die dure zijn best risicovol. Bij raar nieuws maakt hij dus flinke sprongen. En simpel gezegt........hoe verder je uit de koers gaat hoe minder je kansen, hoe minder je winsten......maar ook je verliezen.
Ik heb zelf een paar maanden alles fictief gedaan. Gewoon alleen op papier gekocht en verkocht en alles genoteerd in een excel sheet die alles uitrekende inclusief transactie kosten. En dan ook echt doen alsof het echt is......je bedondert alleen jezelf anders. En dan kijken wat je voor rendement kan behalen.
Maar voor de rest zijn dit zo een beetje mijn ideeen.
Ik ben ca. twee a drie jaar geleden begonnen en kocht toen ook eerst leuke goedkopen contracten maar ja........je moet wel je transactie kosten eruit halen. Dus daar zat ik met me nedloyd, ver weg wel in de tijd. Maar de koers ook. Toen kwam de koers in de buurt maar de prijs van de optie wisselde niet veel Toen ben ik langzaam over gestapt op de duurdere AEX opties.
quote:Inderdaad. Je moet wel in de gelegenheid zijn om het van uur tot uur te volgen. Ik heb zelf ook vaak opties geprobeerd, maar bij kleine hoeveelheden zijn de transactiekosten toch relatief hoog. Vaak loopt de premie er ook nog snel uit en dat moet de dat ook nog compenseren.
Op vrijdag 31 oktober 2003 18:35 schreef Appelkoek het volgende:[..]
Je moet dan de mogelijkheid hebben om er bovenop te zitten als het mis gaat of niet volgens je plan verloopt.
AEX-opties zijn aan te bevelen, omdat hier veel in gehandeld wordt.
Om goed te kunnen verdienen zul je toch met behoorlijke bedragen moeten handelen.
quote:Normaal gesproken kan ik met me software sms/emailen dus bij bepaalde punten(vooral stoploss) krijg ik signaal. Kan ik gelijk op een pc kopen/verkopen. Of je kan de heledag naar een grafiek kijken maar zo luxe heb ik het niet. Werkt verder super...........maar met dure opties essenteel.
Op vrijdag 31 oktober 2003 20:14 schreef sniper20 het volgende:[..]
Inderdaad. Je moet wel in de gelegenheid zijn om het van uur tot uur te volgen. Ik heb zelf ook vaak opties geprobeerd, maar bij kleine hoeveelheden zijn de transactiekosten toch relatief hoog. Vaak loopt de premie er ook nog snel uit en dat moet de dat ook nog compenseren.
AEX-opties zijn aan te bevelen, omdat hier veel in gehandeld wordt.
Om goed te kunnen verdienen zul je toch met behoorlijke bedragen moeten handelen.
Mocht ik het een weekj druk hebben of niet/nauwelijks op internet oid kunnen dan neem ik goedkopere en hoop ik er het beste van, dan ben je niet veel kwijt als je een keertje te laat bent.
De index breekt maandag boven de eerste weerstandslijn, die we kunnen trekken over alle koerspieken van de markt in de afgelopen twee maanden. De AEX breekt intraday bovendien de top van oktober jl. rond 333. Wordt deze weerstandszone definitief gebroken, dan is de correctieve fase voorbij en kan de AEX naar de koerstoppen van eind augustus 344 doorstijgen. De strijd tussen vraag en aanbod wordt nu in het voordeel van de kopers beslist. Een eindejaarsrally van de AEX komt steeds dichterbij, omdat steeds meer fondsen koopsignalen afgeven. Technisch schatten we de kans op een eindejaarsrally op 65%. Bij een slotstand 'boven' 344 treedt een duurzame verbetering op in het technische plaatje. Een koopsignaal kan de AEX richting 370-400 omhoogtrekken. De kans dat dit gebeurt wordt, zoals gezegd steeds groter. De money flowindicator, deze wordt van de beursomzetten afgeleid, krult weer langzaam omhoog. De uitstroom van kapitaal is gestopt. Veel Nederlandse aandelen laten opwaartse trend zien, hebben weerstand gebroken of staan op het punt barrières te breken. Op de beurzen om ons heen begint de bewolking ook weg te trekken, net als op Wall Street. En 'last but not least', we gaan weer de beste beleggingsmaanden van het jaar tegemoet. November, december en januari zijn al ruim 60 jaar de best presterende beursmaanden.
bron: Tostrams
MAANDAG 3 NOVEMBER
-Duitsland PMI oktober (8.55)
-NL PMI oktober (9.30)
-Eurozone PMI oktober (10.00)
-VS bouwuitgaven september*
-VS ISM-index oktober
DINSDAG 4 NOVEMBER
-Rodamco Europe resultaten Kw3
-Eurozone werkloosheid september (12.00)
WOENSDAG 5 NOVEMBER
-Versatel resultaten Kw3 (voorbeurs)*
-NL omzet, productie industrie september (9.30)
-Duitsland PMI dienstensector oktober (9.55)
-Eurozone PMI dienstensector oktober (10.00)
-Eurozone detailhandelsomzet augustus (12.00)
-VS fabrieksorders september*
-VS ISM-index dienstensector oktober
-Wereldhave resultaten Kw3 (nabeurs)
-Copaco resultaten Kw3 (nabeurs)
-Cisco Systems resultaten Kw1. (nabeurs VS)*
DONDERDAG 6 NOVEMBER
-Aegon resultaten Kw3*
-Van der Moolen resultaten Kw3 definitief*
-Numico resultaten Kw3 (voorbeurs), conference call
-Hunter Douglas resultaten Kw3 (8.00)
-Airspray resultaten Kw3
-PinkRoccade resultaten Kw3
-Duitsland werkloosheid oktober**
-Eurozone BBP Kw2, derde raming (12.00)
-Bank of England rentebesluit (13.00)*
-ECB vergadering, rentebesluit (13.45), persconferentie (14.30)**
-VS productiviteit Kw3
VRIJDAG 7 NOVEMBER
-Ahold resultaten H1, strategie-update*
-Buhrmann resultaten Kw3
-Holland Colours resultaten H1, conference call (10.30)
-Total resultaten Kw3. Verwacht nettowinst eur 1,6-1,8 mrd vs 1,637 mrd
-Deutsche Post resultaten 9-mnd
-OECD leading indicator index september (12.00)
-VS werkgelegenheidsrapport oktober*
-VS groothandelsvoorraden oktober*
-VS consumptief krediet september*
op naar de 344 voor de AEX ...
quote:en ik zie mijn winst van de afgelopen weken verdampen.
Op maandag 3 november 2003 17:17 schreef yozd het volgende:
game over
quote:Ik zou wel willen, maar het geld is op
Op maandag 3 november 2003 17:29 schreef Koos Voos het volgende:en ik zie mijn winst van de afgelopen weken verdampen.
Ik ben er van overtuigd dat er sprake is van een nieuwe 'bubble', maar je kan niet tegen de stroom inroeien.
Uithuilen en opnieuw beginnen...
quote:balen he.......ik heb me stapel calletjes 360 vrijdag verkocht a 1,55 euro per stuk. Helaas vandaag gesloten op 2,95 euro. Je mag nooit terug kijken, maar het voelt als een verlies van 750 euro
Op maandag 3 november 2003 17:29 schreef Koos Voos het volgende:[..]
en ik zie mijn winst van de afgelopen weken verdampen.
Ik ben er van overtuigd dat er sprake is van een nieuwe 'bubble', maar je kan niet tegen de stroom inroeien.
Uithuilen en opnieuw beginnen...
Even afwachten wat de DOW doet vanavond......als die nog terug gaat in het rood zullen we morgen wel een paar puntjes dalen. Vorige week reageerde hij ook wat koeltjes op die 7,2% economische groei. Tevens zit hij ook weer bovenin de uptrend. Dus misschien gaat de dow nog wat weggeven vanavond.
quote:die kan je idd beter afschrijven...
Op maandag 3 november 2003 21:14 schreef sniper20 het volgende:
Helaas staat mijn call AEX nov 400 nog steeds op 5 cent. Wordt waarschijnlijk nix meer.
quote:suc6 en niet te lang op je verliezen zitten hoor als je die ooit krijgt...
Op vrijdag 7 november 2003 17:08 schreef Cappucino het volgende:
Nou, ik heb me sinds vandaag maar eens aan de opties gewaagd. Ben benieuwd wat de toekomst mij brengt!
quote:Bedankt voor de tip, maar ik ben van plan om geld te verdienen en niet te verliezen
Op vrijdag 7 november 2003 20:49 schreef devilish1980 het volgende:[..]
suc6 en niet te lang op je verliezen zitten hoor als je die ooit krijgt...
De futs staan op dit moment ook in het rood, misschien dat ze nog aantrekken, maar als ze morgen voorbeurs (AEX) nog in het rood staan, kunnen de put-bezitters weer een feestje bouwen.
voor mij komt de daling alleen te laat, maar ik hou het allemaal nog wel een beetje bij... meer als hobby
- deze post is eigenlijk gewoon een verkapte terugvind-post, maar goed -
quote:Futs toch weer aangetrokken, jammer..
Op dinsdag 18 november 2003 01:31 schreef yozd het volgende:De futs staan op dit moment ook in het rood, misschien dat ze nog aantrekken...
Nu weer in de puts Jan04 310.
Dollar daalt naar de 1.19!
Hier trouwens een RT link voor dollarkoersen:
http://www.forexdirectory.net/quotesfx.html
- Nederlands elftal door:
- Us flink in de plus
- Dollar in de plus
Goede redenen om een flinke stijging te verwachten.
quote:professionals zullen deze (verwachte) bounce gebruiken om hun longposities af te bouwen.. kortom, koop morgen eind van de middag goedkoop wat puts, ga je volgende week veel meer plezier aan beleven.
Op woensdag 19 november 2003 21:48 schreef WorstKaas het volgende:
Morgen ga ik dik in de calls.- Nederlands elftal door:
- Us flink in de plus
- Dollar in de plusGoede redenen om een flinke stijging te verwachten.
quote:Calls neem ik nooit mee overnight. Gekke Osama......
Op woensdag 19 november 2003 22:45 schreef Koos Voos het volgende:[..]
professionals zullen deze (verwachte) bounce gebruiken om hun longposities af te bouwen.. kortom, koop morgen eind van de middag goedkoop wat puts, ga je volgende week veel meer plezier aan beleven.
Verlies in een half uurtje: ¤ 1600.-
quote:Morgen expiratie van de November series... de verwachting lag rond de 330.
Op donderdag 20 november 2003 11:10 schreef WorstKaas het volgende:
Daarom ben ik zo huiverig voor calls!
1 bomaanslag en de beurzen dalen scherp.Verlies in een half uurtje: ¤ 1600.-
quote:Vorige maand hadden we een enorm expiratiegeweld.
Op donderdag 20 november 2003 13:15 schreef Koos Voos het volgende:[..]
Morgen expiratie van de November series... de verwachting lag rond de 330.
Die aanslagen gooien wellicht roet in het eten maar misschien trekt de boel nog wat aan.
Hoe dan ook, de stieren worden weer angstig en de beren ruiken bloed.
Er gaan plannen rond in de VS om het shortselling vanaf januari te gaan verbieden, wederom een teken dat koste wat het kost de markten moeten worden beschermt in het belangrijke verkiezingsjaar.
heeft iemand hier een url waar ik gratis de (historische) koersdata van de Amerikaanse indices kan downloaden? (voor Metastock)
quote:je kan ze met stockbrowser wegzuigen en dan exporteren naar metastock,...
Op maandag 5 januari 2004 23:29 schreef yozd het volgende:
End-of-day data downloadheeft iemand hier een url waar ik gratis de (historische) koersdata van de Amerikaanse indices kan downloaden? (voor Metastock)
[TK] Beleggers Belangen jaren '95 t/m '03
misschien leuk voor een beginnende belegger of een andere in aandelen geinteresseerde fokkers
Lekkere stijging vandaag van de AEX. Had ik niet verwacht.
In Metastock krijg ik nog geen duidelijke signalen (wat betreft de AEX), dus eigenlijk zou ik niks moeten doen. Maar gewoon voor het spelletje toch wat putjes jan. 04 330 gekocht...
- edit -
vergeten erbij te vermelden: @ 0,40
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 08-01-2004 16:30]
dollar voltooid hogere bodem->(zou) negatief moeten zijn
dubbele intraday top AEX
stijgingen met lage volumes AEX
Nasdaq en Dow extreem overbought...
quote:ik doe mee zij het dat ik ipv puts kopen 5 calls 350 schrijf
Op donderdag 8 januari 2004 17:03 schreef devilish1980 het volgende:
leuk om te weten...
optimale AEX januari expiratie koers voor de handelaren ligt op 320....
dit is berekent omdat de handelaren(vaak de schrijvers) hier de meeste inkomsten hebben...
quote:En "hoe" is dit dan berekend? Kijkt men gewoon naar het aantal openstaande contracten?
Op donderdag 8 januari 2004 17:03 schreef devilish1980 het volgende:
leuk om te weten...
optimale AEX januari expiratie koers voor de handelaren ligt op 320....
dit is berekent omdat de handelaren(vaak de schrijvers) hier de meeste inkomsten hebben...
quote:ze kijken naar t aantal puts die open staan en op welke koers die waardeloos aflopen (hoe hoger de AEX hoe meer waardeloze puts...)
Op donderdag 8 januari 2004 17:44 schreef yozd het volgende:[..]
En "hoe" is dit dan berekend? Kijkt men gewoon naar het aantal openstaande contracten?
en dan ga je bij elke stand van de aex kijken waar de meeste waardeloze contracten zitten...
wordt helemaal uitgelegd op http://www.night-trading.com/
hier staan ook put call ratio's, open interest indicatoren...
Als ik mbv 'The Downloader' de end-of-day data van de Amerikaanse indices download, dan krijg ik ze soms verkeerd binnen.
- de DOW: klopt helemaal.
- de S&P 500 : de normale close price van dag (N - 1), is bij mij de opening price van dag N. De echte opening price in mijn grafieken klopt dus niet
- de Nasdaq: het verloop van de grafieken klopt, maar de getallen zijn verkeerd. Je zou in principe dus wel weerstanden en steunen kunnen berekenen, maar het werkt toch fijner met de normale data.
Kent iemand dit probleem?
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 08-01-2004 19:59]
quote:idd negatieve divergentie
Op donderdag 8 januari 2004 19:48 schreef devilish1980 het volgende:
[afbeelding]negatieve divergentie's...
quote:1 positief aspect dan
Op donderdag 8 januari 2004 20:34 schreef yozd het volgende:[..]
idd negatieve divergentie
Maar ook... een opwaartse kruising van de MACD door de nullijn én trigger, wat voor een stijging pleit. Het kan verschillende kanten op.
quote:haha ja idd!
Op donderdag 8 januari 2004 20:50 schreef devilish1980 het volgende:1 positief aspect dan
Ik las net op technischeanalyse.nl dat veel technische instrumenten in deze markt de prullenbak inkunnen.
Ineens weet ik weer waarom ik een paar weken geleden ben gestopt met opties traden...
quote:Yeah
Op donderdag 8 januari 2004 19:48 schreef devilish1980 het volgende:
[afbeelding]negatieve divergentie's...
AEX DOWN!!!
quote:onder de 344 ligt de weg vrij tot 338
Op vrijdag 9 januari 2004 14:44 schreef yozd het volgende:
Dollar daalt lekker snel!
Werkgelegenheidscijfers vallen tegen.AEX DOWN!!!
[Dit bericht is gewijzigd door devilish1980 op 09-01-2004 14:53]
quote:Heb je nou al eens gebenchmarked wat de voorspellende waarde van die dingen is?
Op donderdag 8 januari 2004 20:34 schreef yozd het volgende:een opwaartse kruising van de MACD door de nullijn én trigger, wat voor een stijging pleit. Het kan verschillende kanten op
.
quote:vertel ...
Op vrijdag 9 januari 2004 14:52 schreef SeLang het volgende:[..]
Heb je nou al eens gebenchmarked wat de voorspellende waarde van die dingen is?
Ik wel
quote:Geen voorspellende waarde
Op vrijdag 9 januari 2004 14:54 schreef devilish1980 het volgende:[..]
vertel ...
quote:Jawel.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:57 schreef SeLang het volgende:Geen voorspellende waarde
quote:Maar heb je dat ook getest?
Op vrijdag 9 januari 2004 15:04 schreef yozd het volgende:[..]
Jawel.
Alleen is die voor elk aandeel/indice anders, qua tijd waarop de koers het signaal volgt, en qua sterkte, anders. Hoe anders, dat kan je backtesten. En inderdaad zie je dan, dat er soms helemaal niks van klopt en soms juist wel. Maar stel dat je een winst/verlies ratio van 3/2 hebt ofzo en je kapt je verliezen af dmv goede stoplosses dan is er niks aan de hand en haal je nog altijd een goed rendement.
quote:Nee in dit geval niet. Mijn systeem klopt niet voor de AEX. Deze puts waren gewoon een (zoals nu blijkt goede) gok. Meer voor het spelletje zeg maar. Met aandelen kopen/verkopen maak ik wel gebruik van verschillende geteste indicatoren.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:07 schreef SeLang het volgende:Maar heb je dat ook getest?
Kennelijk niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |