quote:
Op maandag 20 oktober 2003 09:33 schreef nappel het volgende:
Ja, het verhaal wel, maar het boek niet..
Bij bijv. gedichtenbundels wil je zeker steeds opnieuw beginnen met tellen?
Het lijkt mij logisch pas met tellen te beginnen als de content start, een verhaal of een gedichtenreeks.
Het boek begint bij blz.1 omdat het voorwoord en inhoudsopgave etc. ook onderdeel zijn van het boek, niet alleen de daadwerkelijke hoofdstukken.
Ergo: kaft tot verhaal: I - XII, verhaal 1-342.
Klinkt imho logischer
quote:Bij een boek worden ook de colofon en de lege bladzijden meegerekend. Verwijs jij ooit iemand naar lege bladzijde 3?
Op maandag 20 oktober 2003 09:41 schreef Zemla het volgende:
En als iemand nou wil verwijzen naar iets heel interessants dat in het voorwoord staat: volgens jouw telling zou die pagina geen nummer hebben?
quote:Nee..maar dit is gewoon gestandaardiseerd. In principe is iedereen natuurlijk vrij om te bepalen of hij dat nou doet of niet. Maar ik kan mij voorstellen dat een uitgever niet blij is met een eigen indeling: een voorwoord met romeinse cijfer is een goede tussenoplossing...
Op maandag 20 oktober 2003 09:49 schreef SunChaser het volgende:[..]
Bij een boek worden ook de colofon en de lege bladzijden meegerekend. Verwijs jij ooit iemand naar lege bladzijde 3?
quote:Het zijn niet voor niks 'pagina' nummers?
Op maandag 20 oktober 2003 19:49 schreef k_man het volgende:
Een lege bladzijde is ook een bladzijde. Ze hebben al niks te vertellen en dan zouden ze ook nog eens niet meegeteld worden? Je reinste discriminatie.
Als je het toch beter weet!
quote:achterzijde is bij mijn weten de laatste pagina, er is geen pagina 0, daar heb ik nog nooit van gehoord
Op dinsdag 21 oktober 2003 12:39 schreef Mobious het volgende:
Hoort de achterzijde, de rug, bij de eerste pagina of de laatste? of is dát nu pagina 0?
quote:Achterzijde is wat scheef geformuleerd. Ik bedoelde de rug (later er ook bijge-edit).
Op dinsdag 21 oktober 2003 12:41 schreef MikeyMo het volgende:[..]
achterzijde is bij mijn weten de laatste pagina, er is geen pagina 0, daar heb ik nog nooit van gehoord
Het aantal pagina's wordt doorgaans volgens de traditionele typografische regels opgemaakt, wat inhoud dat elke blz van het binnenwerk meetelt als pagina.
Als idd zo sterk wordt gehouden aan dergelijke traditionele regels die binnen de boekdrukkunst worden gehandhaaft, dan begint de proloog (of het voorwoord, hoe je het noemen wil ) op pag. 5, uiteraard wil dat nog wel eens moeilijkheden opleveren met een dik boek met (te)veel (sub-)hoofdstukken, maar dat terzijde (daar is overigens ook wel een oplossing voor
).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |