abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 oktober 2003 @ 22:36:33 #1
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_13994836
Stel, je hebt de volgende zin: "Bedankt voor alles wat je voor ons hebt gedaan"...

Hoort in die zin het woord "wat" thuis, of moet daar "dat" staan...?

Dan zou de zin zo gaan: "Bedankt voor alles dat je voor ons hebt gedaan"...

Wie kan mij vertellen wanneer je om wat voor reden welke van de twee hoort te gebruiken?

Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_13994901
'dat' luidt geloof ik een bijzin in ofzo. Had hier laatst een toets over maar de stof was zo wazig dat ik alles weer ben vergeten
| Foto's |
pi_13995082
Dat. ehh foutje,
Wat

wat4 (betr.vnw.)
1 na 'dat', 'datgene' en 'alles' en na een overtreffende trap met algemene betekenis => hetgeen, hetwelk

[Dit bericht is gewijzigd door Adfundum op 19-10-2003 22:51]

Some weasel took the cork out of my lunch...
  zondag 19 oktober 2003 @ 22:49:23 #4
12091 Sjaakman
pi_13995158
quote:
Op zondag 19 oktober 2003 22:46 schreef Adfundum het volgende:
Dat.
Dank, maar.... Want?
  zondag 19 oktober 2003 @ 23:22:02 #5
30948 Unkle
Licht ontvlambaar!
pi_13995997
quote:
Op zondag 19 oktober 2003 22:49 schreef Sjaakman het volgende:

[..]

Dank, maar.... Want?

De regel is redelijk eenvoudig: in principe gebruik je altijd dat, met de volgende drie uitzonderingen:

- Het voorgaande is een onbepaald woord (iets, niets, alles, enige, enz) "Ik zoek iets wat in de keuken bruikbaar is."
- Het voorgaande is een hele zin -> "Alle gangen van het etentje waren mislukt, wat mijn gasten beleefd ontkenden."
- Het voorgaande is een overstreffende trap -> "Dat was het ergste wat me is overkomen."

Dus in jouw geval: wat

zeg nooit nooit
  zondag 19 oktober 2003 @ 23:31:44 #6
12091 Sjaakman
pi_13996167
quote:
Op zondag 19 oktober 2003 23:22 schreef Unkle het volgende:

[..]

De regel is redelijk eenvoudig: in principe gebruik je altijd dat, met de volgende drie uitzonderingen:

- Het voorgaande is een onbepaald woord (iets, niets, alles, enige, enz) "Ik zoek iets wat in de keuken bruikbaar is."
- Het voorgaande is een hele zin -> "Alle gangen van het etentje waren mislukt, wat mijn gasten beleefd ontkenden."
- Het voorgaande is een overstreffende trap -> "Dat was het ergste wat me is overkomen."

Topuitleg. Dank.
pi_13996185
Wat
pi_14004951
quote:
Op zondag 19 oktober 2003 23:22 schreef Unkle het volgende:

[..]

Bedankt, over het dat en wat gebeuren, struikel ik al jaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')