abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13945696
Nav een discussie in de feedback, was er uitgekomen dat C&H wel een nieuwe impuls kan gebruiken. Ik heb toen bedacht dat het leuk zou zijn om met een THEMA te komen. Een tijdsvak of periode in de gesschiedenis, waar je gebeurtenissen beschrijft vanuit verschillende partijen en perpectief. Ieder kan z'n aanvulling doen, je kunt over dingen discussieren, plaatjes etc etc. Het lijkt me geschikt om een THEMA is te beperken tot 255 reacties en dan door te gaan naar een nieuw THEMA en bij succes een vervolg te doen op het bestaande THEMA en bij wat minder succes al eerder een nieuw THEMA te openen en ze beide laten lopen. Je mag uiteraard het ook wijden aan een periode en dat koppelen aan een persoon.

Dit is slechts een kick off en weet ook niet of dit een blijvend iets iets is. Maar dit is mijn bijdrage om C&H een nieuw impuls te geven en de C&H liefhebbers hier te houden.

Mijn Thema:

Het Romeinse Keizerrijk.

Een veel besproken tijd, maar ik wou wat meer onbekendere dingen belichten.
Ik zal eerst wat algemene dingen vertellen. (Als je meent dat iets niet correct is of je hebt een aanvulling, schroom dan niet om dit te melden).

Je kunt stellen dat het Romeinse Keizerrijk geduurd heeft van 27 voor Christus(BC) tot 476 na Christus (AD).
Het is onstaan uit de stadstaat Rome, dat, zover bekend, gesticht is in 753 voor Christus. Het begon met de eerste Keizer Augustus (Gaius Octavianus) en eindigde met Keizer Romulus Augustus.

Augustus

Romulus Augustus (Augustulus)

Heel strikt genomen was Julius Ceasar geen Keizer van Rome, maar eerder een Dictator voor het leven. Toen hij vermoord werd onstond een burgeroorlog, die eindigde toen Augustus de eerste Keizer van Rome werd.

Een hoop keizers werden vermoord en door de loop van de tijd veranderde er nogal wat. Zo was er een Keizer Marcus Cocceius Nerva, die na de moord op Keizer Domitianus, op vrij oude leeftijd het probleem van de Keizer opvolging aanpakte door de invoering van het adoptiefkeizerschap. Een geschikte kandidaat werd geadopteerd. Dit systeem bleek heel goed te werken. Opmerkelijk is wel dat Nerva 1 van de weinige Keizers is geweest die op een natuurlijke wijze stierf op 98 jarige leeftijd.

Het Romeinse Keizerrijk kende ook een aantal "dubieuze" Keizers, waaronder Keizer Varius Avitus Bassianus Marcus Aurelius Antoninus, Elagabalus of Heliogabalus.
Hij was Hoog Priester van de Zonnegod Elagabal. Hij probeerde zelfs zijn eigen zonnegod (Syrisch) tot oppergod der Romeinen te maken.
Hij lied talloze kudden schapen slachten voor zijn bizarre cultus, hij was biseksueel en travestiet. Volgens Cassius Dio droeg Elagabalus plekken op z'n lichaam omdat ie regelmatig werd afgeranseld door zijn bedgenoten en hij speelde graag de hoer!
Kritiek kon hij ook niet goed over want dan ging je de gevangenis in of werd je gedood. Op zijn 18 (!!!) werd hij vermoord....

Het Christendom heeft een belangrijke rol in de geschiedenis van het Romeinse Keizerrijk betekend. Een gevolg was dat de Romeinen afhankelijk werden van vreemde elementen (Germanen) op belangrijke plekken in het leger. Overigens was dit een voornamelijk een probleem van het Westerlijke rijk.

Allemaal kennen we het Colosseum, het Amphitheatrum Flavium. In 72 werd er aan begonnen en werd voltooid door Domitianus. Het bouwwerk dankt zijn naam aan de Colosus van Nero.
Het is een plek van Plezier, maar ook een plek des doods.
Executies, gladiatoren gevechten en dierengevechten vonden er plaats.

Gladitoren zijn vernoemd naar de Gladius, het woord in Latijn voor een kort zwaard. Ze vochten in munera, of alleen (tegen dier) in munus, de benamingen voor Gladiatoren gevechten.
Spartacus is toch wel de meest beroemde Gladiator. Hij was een Romeinse Slaaf die een opstand leidde. Ik zal niet te veel over hem vertellen gezien hij vocht voor het Romeinse Keizerrijk überhaupt bestond.

Iets wat de Romeinen ook bedachten is iets waar we nu mee bezig zijn.
O ja?? JA!
Namelijk het Forum! Ook wel Forum Romanum. Nu is dat wel iets anders als een Internet Forum, maar het gaat om het principe. Het zwaartepunt bij de Romeinen lag echter bij de handel en hier meer bij het ontmoeten. De geest is hetzelfde.
Feitelijk was het Forum een verbetering van de Griekse Agora.

Ook werden mensen tot god verheven!
Denk maar aan Titus Flavius, een geliefde keizer. Hij werd tot Keizer benoemd, tijdens de Joodse opstand, die hij van Nero de kop moest indrukken. Zijn overwinning werd herdacht middels de Ark van Titus, bij een ingang van het Romeinse Forum. Tijdens Titus' zijn Keizerschap, werd het Rijk ook getroffen door een ramp.
De uitbarsting van de Vesuvius, waarbij o.a. Pompeï en Herculaneum bedolven werden onder lava en as.
Doordat Titus heel gul mee hielp aan de heropbouw, droeg bij aan zijn populariteit.

Pompeï

Tot zover mijn stuk. Ik zal nog meer verhalen wetenswaardigheden plaatsen etc. Wie vult dit topic aan met leuke verhalen, weetjes,plaatjes etc. Verplaats je zelf in een persoon of gebeurtenis, wees creatief.

Een impressie van hoe een Romeinse Soldaat eruit zag.

Romeinse Munt.

A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  vrijdag 17 oktober 2003 @ 15:26:58 #2
17061 mvt
blame Canada
pi_13945905
Ik lees het later nog wel een keertje terug. Maar voor de mensen die geinteresseerd zijn in de veldslagen en computerspelletjes is hetvolgende topic ook leuk BBC TV : Time Commanders..can U change History? Geen idee hoeveel afleveringen er nog komen, maar het is een fantastische tv programma (vind ik)
We were to understand there would be pie and punch?
pi_13946511
Mooi! Ik ga er straks dieper op in, moet nu even wat doen. Ik heb er even overheen geskimd, overigens kreeg je na de zelfmoord van Nero in 68 n. Chr. het jaar van de 4 keizers, waarvan de laatste, Vespasianus, uiteindelijk de Flavische dynastie verstigde.

Ik zal straks even proberen in te gaan op Marcus Aurelius (de laatste van de 4 goede Keizers) en zijn zoon Commodus, die in de film Gladiator figureren. Ook kan er wat opgemerkt worden over de slaven, 1 op de 3 inwoners van Rome was slaaf, de Gladiatorenspelen (panem et cirsenses) en uiteraard is de Julii-Claudische dynastie, die de wat ouderen onder ons (yvonne?) zo goed kennen van de BBC-serie I, Clausius naar een boek van Robert Graves, ook altijd leuk om te behandelen natuurlijk. Niet in het minst, omdat je dan 2 tot de verbeeldingsprekende tirannen tegenkomt: (Gaius) Caligula en Nero.

I´m back.
  vrijdag 17 oktober 2003 @ 15:47:24 #4
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_13946544
Interessant, kom hier nog wel lurken
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_13947723
Gladiatoren Perspectief:

Het Romeinse Keizerrijk, een rijk waar je of alles bent of niets.
De mogelijkheden zijn er om het zo begeerde Romeinse Staatsburgerschap te verwerven, maar dat is slechts voor weinigen weggelegd. Je wordt geboren als slaaf en vecht voor je bestaan. Je kent de verhalen van Spartacus, voorbeeld voor vele Gladiatoren, maar ook de simpele Gladiator die zijn status van slaaf kwijt raakt, is een inspiratie voor velen.

De oorsprong vinden we bij de Etrusken, die al honderden jaren hiervoor in dit gebied woonden. Van de oorsprong is nog maar weinig te merken. Begonnen we ooit als als gewapende begeleider op begravenissen, zo eindigen we als vermaak voor de Keizer. Waar Keizers als decadenten leven, zo hard is het voor ons. Sommigen vechten overigens voor het geld.

Zo liet Julius Caesar 600 mensen tegen elkaar vechten als eerbetoon aan z'n vader die 20 jaar geleden als was gestorven en dat het er maar 600 waren hebben we te danken aan het senaat.
Wij zijn niet 1 maar bestaan uit verschillende afkomsten. Slaven, criminelen en ook geruineerde mensen, die van hoge stand waren en dit was dan hun laatste manier om nog aan eten te komen.

We moeten vechten op verschillende manieren en daar hebben ze ook namen aan gegeven.
Je hebt een Mirmillone, die als Gallische strijder het gevecht in gaat. Een Retiarius, symbool voor de visser, met metalen schouderstuk (galerus) aan 1 zijde en een werpnet. De Secutor (Samnite), de achtervolger, bewapend met een dolk of zwaard en kniebeschermers en helm, maar ook een Provocator, die een stootspeer als hoofdwapen heeft en een Sagitarius, met een helm gaat deze boogschutter het gevecht in, enkel 6 pijlen ter beschikking.
Verder zijn er ook de Laquearius, de Essedarius, de Catafractarius, de Tracian, en de Dimacheirius die de luxe heeft dat hij met twee zwaarden mag vechten.

Zo ver ik weet kondigen ze ons aan met affiches, de tijd staat er op en wie er vecht tegen wie. Heb je geluk dan vecht je in de praelusio met houten zwaarden.
Het publiek wordt helemaal wild en het lijkt wel of ze vurig meevechten.
Ben je gewond dan galmt Habet door de arena, dit betekend dat je gewond bent.
Je mag dan hopen op de genade, maar soms ben je liever dood dan dat je dit nog een dag langer wilt doen.
Je weet dat als de duim naar beneden gaat het is gebeurd.
Vecht je goed, dan kun je ontslagen worden.

Ook zijn er mensen die vrijwillig meevechten en die krijgen ook een volledig opleiding. Wij slaven hebben een aantal maanden mogen trainen, maar de criminelen werden letterlijk zonder opleiding, voor de leeuwen gegooid.

Tientalle dieren kunnen op je jagen of jij op hen. Ook werden mensen uit het publiek wel de arena ingedrukt en ook de vrijwillige gladiatoren hebben wel eens iemands arm gebroken zodat ze verzwakt de arena ingaan.
De Keizers zijn echt gek, gehandicapten, misvormden, ze gaan zo de arena in, bloedovergoten of gerolt in vlees. Moord, martelingen en vernedering, niemand geeft om ons......

A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13951365
even twee dingen:

1. waar staat AD voor? After ............
2. ik heb een oude munt liggen, volgens mij romeins waar zou ik dat kunnen laten checken?

Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  vrijdag 17 oktober 2003 @ 19:15:18 #7
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_13951421
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 19:12 schreef SHERMAN het volgende:
even twee dingen:

2. ik heb een oude munt liggen, volgens mij romeins waar zou ik dat kunnen laten checken?

1. Anno Domini

2. heb je een scherp plaatje van die munt?

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_13952445
De film Gladiator is natuurlijk fictie. In feite is het een verhaal rondom een aloud en beproefd Hollywood-thema. De held wiens familieleden worden afgemaakt door the bad guy zint naar wraak en doordat zijn belang samenvalt met het algemene belang lukt de wraakneming uiteindelijk. Toch zijn een aantal personages in de film historisch. Ook zijn de beelden die je in de film ziet van het oude Rome en de spelen in het Flavische amfitheater (het Colosseum) volgens deskundigen redelijk accuraat.

Met name de figuren van Marcus Aurelius, de oude Keizer, en Commodus, de zoon, zijn historisch. Marcus Aurelius was de laatste van de 4 zogenaamde goede keizers. Keizers die het rijk bestendigden en, ondanks vele problemen, gematigde bestuurders waren. Deze keizers waren: Trajanus (98-117), Hadrianus (die van Hadrian's wall, 117-138), Antonius Pius (138-161) en tot slot dus Marcus Aurelius (161-180) die wel de filosoof-keizer werd genoemd, omdat hij een introspectief meesterwerk, Meditationes, op zijn naam heeft staan dat nog in het Victoriaanse Engeland gebruikt werd als handboek voor goede zeden. Ondanks dat zou Marcus Aurelius meer dan 9 jaar van zijn bewind bij zijn legers te velde vertoeven in de strijd tegen de Germaanse stam van de Macromani boven de Donau. De film begint op het slagveld aan de Donau bij wat nu Wenen is en waar Marculs Aurelius idd stierf. Niet door toedoen van zijn zoon Commodus zoals in de film, maar door zijn inmiddels zwakke gezondheid.

Commodus, die hem opvolgde, was al vanaf 177 mede-Keizer. In het begin van zijn bewind zou hij net als zijn vader voor hem deed de Germaanse stammen bestrijden. Omdat deze strijd eindeloos leek voort te slepen sloot hij uiteindelijk een pact met de Macromani, waarbij Rome zich terugtrok achter de natuurlijke grens van de Donau. Toen Commodus in Rome terugkeerde trof hij de bewijzen aan van een door zijn zuster Annia Lucilla beraamd complot tegen zijn persoon. Annia zou uiteindelijk in 189 gewurgd worden. In de eerste jaren van zijn regeerperiode werd Commodus niet echt als een slechte keizer beschouwd. Alleen omdat hij ongunstiger afstak tegen zijn gematigde stoïcijnse vader, die bijvoorbeeld een hekel had aan de gladiatorenspelen en o.a. het doden van gladiatoren verbood, werd hij onbekwamer geacht. Commodus wordt beschreven als een knappe jonge man met blond krullend haar, die een enorme voorliefde ontwikkelde voor de gladiatorenspelen. Net als Caligula betrad hij daarbij zelf ook de arena, zowel in het ochtendprogramma, waarin criminelen werden afgeslacht door wilde beesten, als in het middagprogramma tijdens de gladiatorengevechten. Uiteraard werden de kaarten goed voor hem geschud. Bekend is dat hij in een uitdossing waarmee hij Hercules voorstelde gladiatoren te lijf ging, die slechts bewapend waren met een houten zwaard. Na verloop van tijd werd Commodus steeds bizarder en liet hij het bestuur van het rijk over aan zijn Praetoriaanse Praefector. Net als Caligula en Nero voor hem zadelde hij Rome op met een grillig en willekeurig bewind, waarin op den duur niemand meer zeker was van zijn leven. Toen op gegeven moment een deel van Rome was afgebrand, door 1 van de vele grote branden waar Rome door geplaagd werd, bouwde hij dat deel van de stad weer op en wilde hij om dit te vieren Rome herdopen in Colonia Commodiana: Commodus' stad. Uiteraard was dit teveel van het goeie en dus werd er een complot gesmeed tegen zijn leven. Op 30 december 192 werd Commodus in zijn bad door zijn mede-worstelaar Narcissus vermoord. Na zijn dood volgde een tweede grote crisis in het Romeinse keizerrijk, net als na de dood van Nero in 68. En weer zouden 4 keizers elkaar in een periode van 1 jaar opvolgen, voordat uiteindelijk Septimius Severus overbleef en de Severische dynastie vestigde.

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 17-10-2003 20:19]

I´m back.
pi_13952537
quote:
even twee dingen:

Staat er AD of BC op die munt?
I´m back.
pi_13953269
Goed stuk Ryan3
Ik ben ook al weer bezig aan een andere invalshoek.
Commodus beweerde toch, dat hij verwekt was door een Gladiator?
pi_13953459
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 20:53 schreef pro_jeex het volgende:
Goed stuk Ryan3
Ik ben ook al weer bezig aan een andere invalshoek.
Commodus beweerde toch, dat hij verwekt was door een Gladiator?
Niet dat ik weet. Commodus was de enige mannelijke telg, van 14 kinderen, van Marcus Aurelius, die de volwassenheid bereikte. Zijn relatie met zijn vader was opperbest, getuige ook het feit dat hij in 177 mede-keizer werd. Ook Laurus Verus fungeerde een tijdje als mede-keizer van Marcus Aurelius trouwens. Hij was ook de eerste keizer sinds Nero, m.u.v. Domitianus, die zijn vader opvolgde. De Flavische keizers (van 68 (Vespasianus) tot 192 (dood Commodus)) zijn, dus m.u.v. Domitianus en Commodus, allen geadopteerde zonen. Waarschijnlijk is dus de keizer die jij bedoelt 1 van die Flavische keizers.
I´m back.
pi_13953520
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 21:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Niet dat ik weet. Commodus was de enige mannelijke telg, van 14 kinderen, van Marcus Aurelius, die de volwassenheid bereikte. Zijn relatie met zijn vader was opperbest, getuige ook het feit dat hij in 177 mede-keizer werd. Ook Laurus Verus fungeerde een tijdje als mede-keizer van Marcus Aurelius trouwens. Hij was ook de eerste keizer sinds Nero, m.u.v. Domitianus, die zijn vader opvolgde. De Flavische keizers (van 68 (Vespasianus) tot 192 (dood Commodus)) zijn, dus m.u.v. Domitianus en Commodus, allen geadopteerde zonen. Waarschijnlijk is dus de keizer die jij bedoelt 1 van die Flavische keizers.

quote:
It was socially unacceptable for citizen women to have sexual contact with a gladiator, but Faustina, the mother of the emperor Commodus, was said to have conceived Commodus with a gladiator (Commodus likely invented this story himself).
http://en.wikipedia.org/wiki/Gladiator
Ik las het hier.
pi_13953684
Over Gladiator:

De kreet Roma victor is complete, onvoorstelbare lulkoek. Ten eerste is het Roma victrix; ten tweede werd die kreet pas zo'n tweehonderd jaar later ingevoerd.

Ook werd er nooit in de winter gevochten.

Na dit vertoon van geleerdheid zal ik kijken of ik nog iets kan vinden.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_13953780
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 21:07 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Gladiator
Ik las het hier.

Wist ik niet.

Marcus Aurelius was iig wel vaak weg, dus een slippertje is dan gauw gemaakt, vermoed ik... Overigens werden de succesvolle gladiatoren idd als helden vereerd, zoiets als onze sporthelden nu. Zozeer zelfs dat een bepaalde categorie van jongelingen (mannen en vrouwen trouwens) zich vrijwillig aansloot bij gladiatorenscholen. Men diende dan wel het burgerschap van Rome op te geven, waardoor men legaal gesproken slaaf werd. Vaak waren dit mensen met schulden bijvoorbeeld. Op gegeven moment kon je als je heel succesvol was ook vrijgelaten worden door de Keizer. Je kreeg dan een houten zwaard als aandenken. De gladiatorenscholen waren in de tijd van de republiek in particuliere handen. Onder het pricipaat werd dit verboden en nam "de overheid" deze taak op zich, omdat die gladiatorenscholen uitgroeiden tot een gevaarlijke particuliere militaire macht.

I´m back.
pi_13953798
Beetje jammer dat m'n handboek oude geschiedenis nog op m'n kamer ligt, anders had ik vast wel wat leuke dingen kunnen toevoegen.

Nog even over die stichtingsdatum van Rome, deze is meer symbolisch. 21 april 753 zou de stichtingsdatum zijn, maar er wordt gespeculeerd dat dit waarschijnlijk al eerder was. Ook is de naam niet afkomstig van de mythische stichter Romulus maar van de Etruskische gens Ruma.

Correct me if i'm wrong, ik doe dit ook maar uit m'n hoofd nu

"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
pi_13954364
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 21:23 schreef Blokhut het volgende:
Beetje jammer dat m'n handboek oude geschiedenis nog op m'n kamer ligt, anders had ik vast wel wat leuke dingen kunnen toevoegen.

Nog even over die stichtingsdatum van Rome, deze is meer symbolisch. 21 april 753 zou de stichtingsdatum zijn, maar er wordt gespeculeerd dat dit waarschijnlijk al eerder was. Ook is de naam niet afkomstig van de mythische stichter Romulus maar van de Etruskische gens Ruma.

Correct me if i'm wrong, ik doe dit ook maar uit m'n hoofd nu

Klopt dat het symbolisch is, vandaar dat ik het ook heb geschreven, dat dit gewoon algemeen aangenomen wordt.
Romulus vermoorde Remus tijdens het hele gebeuren. De datum werd ook aangewend voor de Romeinse en Caesariaanse Kalender.
er zijn verschillende legendes over de stichting zoals die over Aeneas and Julus.
Op de plaats van het huidige Rome leefden al vanaf ca. 400 v.Chr. mensen op twee heuvels, de Palatinus en de Quirinalis.
De twee gingen samen onder Etruskische heerschappij.
Nadat Tarquinius Superbus werd verjaagd, werd in 509 voor Christus, Rome een Republiek.
pi_13957903
Dit stukje hebben 2 eerstejaars geschiedenis voor de editie van het volgende verenigingsblaadje (waarvan ik in de eindredactie zit) geschreven, het is wel aardig.

De Historische Malloot:
Gaius Caesar Augustus Germanicus
Onder vrienden: Caligula

Als eerstejaars volgen wij nu het vak Oudheidkunde en gaan wij straks de Romeinen behandelen. Wij dachten via deze rubriek vast een voorsprong te behalen door voor de Historische Malloot een man uit het roemruchte Julisch-Claudische Huis te kiezen.
Onze grote uitverkorene Gaius Caesar Augustus Germanicus werd op 31 Augustus 12 AD als zoon van de geliefde veldheer Germanicus en Agrippina (kleindochter van Augustus) geboren. Daarmee was hij van moederskant een directe afstammeling van keizer Augustus en van vaderskant had hij het successierecht geërfd. Helaas is er buiten zijn geboortedatum, zijn sterven en de wijze waarop, erg weinig werkelijk bekend over deze keizer. Wel zijn er vele geruchten en mythische verhalen. Uw reporters kijken daar natuurlijk doorheen.
In zijn vroege jeugd ging hij altijd met zijn vader mee op veldtocht en hier stamt zowel zijn grootheidswaanzin van af als zijn bijnaam. Op al die veldtochten liep onze kleine man trots in uniform rond. De sandaal werd toentertijd de Caliga genoemd. Nu vragen uw reporters zich af: liep hij zoveel over de soldaten heen, of werd hij op handen gedragen, of schopte hij zoveel tegen hun schenen, dat hij genoemd is naar zijn schoeisel? Verder was het op twee-jarige leeftijd reeds dat onze uk door twee legioenen soldaten gesmeekt en aanbeden werd, om zo hun generaal en zijn vader bij hen te houden. Men kan stellen dat de opvoeding temidden van al die mannen en een vader op veldtocht toch te wensen heeft overgelaten.
Er doen veel prachtige verhalen over deze guitige keizer de ronde. Het bekendst is misschien wel het verhaal over zijn paard. Caligula kon weinig waardering opbrengen voor de republikeinse onderdelen van het Romeinse staatssysteem. Om zijn aversie kracht bij te zetten ijverde hij voor de benoeming van zijn paard tot consul. Zijn paard, Incitatus, was zo ongeveer zijn enige vriend en hij vond zijn paard uitermate geschikt voor de functie van consul. Hij had nog meer met paarden, hij leed aan nachtmerries en slapeloosheid. Hij dwarrelde 's nachts uren door het paleis. Hij was epileptisch, schizofreen, hoorde stemmen, maar vooral was hij waanzinnig. Caligula zag zichzelf als Zeus, de Griekse oppergod, maar ook zag hij zichzelf graag als vrouw. Ondanks dat hij dikbehaard was, over zijn gehele lijf, verkleedde hij zich met genoegen als Venus, de godin van de vrouwelijke lieftalligheid. Ook hield hij van zang, dans en toneel in een mannelijke conservatieve maatschappij. Nog een amusante afwijking van Caligula was zijn relatie met vrouwen. Eerst trouwde hij zijn half-zus, zij stierf echter tamelijk vlug. Zijn twee volgende vrouwen stootte hij zo ongeveer direct na de huwelijksvoltrekking weer af, zo vlug brak hij met ze. Zijn vierde vrouw echter hield hem een beetje in toom, ze was een oudere vrouw met drie kinderen. Zij wist wel om te gaan met ijdele, vervelende, verwende jongetjes.
Al met al heeft deze keizer slechts drie jaar en tien maanden de keizerstroon warm gehouden. Het was een turbulente tijd, waarin hij zeer geliefd en later zeer gehaat en gevreesd werd. Op 24 januari 41 AD werd onze historische malloot door Cassius Chaerea, de bevelhebber van de praetoriaanse garde, vermoord tijdens de Palatijnse feestspelen. De geboekstaafde vernietiging van alles wat met Gaius Caesar te maken had onder keizer Claudius verklaart het gebrek aan bronnen en de hoeveelheid mythen die rond deze door schandalen omringde figuur zijn opgetrokken. Deze incestueuze, aan gemoedsveranderingen onderhevig zijnde, aan grootheidswaanzin leidende Phaëton, heeft wat ons betreft de benoeming tot Historische Malloot absoluut verdiend.

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_13958687
Leuk stukje. En leuk dat zich een aanstomerende historicus op deze plaats meldt. Wij, ouderen (yvonne?), kennen het verhaal van Caligula nog van de magnifieke BBC-serie I, Claudius, gebaseerd op de gelijknamige roman van Robert Graves. Cuh-Cuh-Clau-Clau-Claudius werd gespeeld door Derek Jacobi en Caligula werd voor zijn rekening genomen door John Hurt. Als je nog eens de hand op die serie kunt leggen, wat niet ondenkbaar is, dan moet je hem zeker zien. Het gekke is dat Caligula, die zijn late jeugdjaren doorbracht bij zijn oom, de Keizer Tiberius, op Capri, waar hij zich van 26 tot aan zijn dood in 37 n. Chr. had teruggetrokken, in het begin van zijn bewind bijzonder geliefd was door de vele geschenken waarmee hij iedereen overlaadde en de talloze festijnen die hij liet organiseren. Dit putte echter alras zijn financiën uit. Daarnaast was hij, omdat hij geen ervaring had op bestuurlijk gebied, niet in staat om zijn financiën, die natuurlijk ook de financiën waren van het rijk, weer op orde te brengen. Bovendien werd hij idd steeds excentrieker. De voorbeelden zijn genoemd. Nog zo'n voorbeeld is de campagne tegen Brittannica die hij lanceerde. Hij had zijn legers samengetrokken aan de stranden van Normandië alleen was hij vergeten om ook voor de schepen te zorgen waarmee zijn manschappen overgezet konden worden. En dus ging het niet door. I.p.v. Brittannica aan te vallen beval hij zijn legers om schelpen te zoeken op het strand. Een zeer koddig gezicht moet dit zijn geweest. Ook trad hij zoals Commodus later als gladiator aan bij gladiatorenspelen (het Colosseum was er toen nog niet). Waarschijnlijk zal dat ook wel doorgestoken kaart zijn geweest natuurlijk. Idd is het zo dat slechts weinig betrouwbare bronnen van dit heerschap zijn overgeleverd. Wat wel bekend is, is dat zijn voorliefde voor het amfitheater hem uiteindelijk fataal geworden is. D.w.z. zo'n amfitheater was tijdens het principaat de enige plaats waar keizers en volk elkaar recht in de ogen zagen. De manier waarop het volk tijdens de spelen reageerde op de keizer was dus een goede graadmeter voor desw keizers geliefdheid bij het volk. Toen Caligula, aan het einde van wat inmiddels een schrikbewind was geworden, in het amfitheater werd uitgefloten door het volk, werd hij, in de pauze tijdens de spelen volgens de BBC-serie, door zijn Praetoriaanse Praefector vermoord. Nog dezelfde dag werd door diezelfde praefector Cuh-Cuh-Clau-Clau-Claudius als keizer naar voren geschoven. Claudius was wel een gedegen bestuurder, ondanks het feit dat hij bepaalde handicaps had. Zo liet hij een graanhaven bouwen bij Ostia en lanceerde hij in Brittannica en Germania Minor (volgens mij onze streken) succesvolle militaire campagnes. Zijn probleem waren echter de vrouwen. Zijn eerste vrouw liet hij vanwege een complot om het leven brengen. Zijn tweede vrouw Agrippina vergiftigde hem uiteindelijk met paddestoelen, waarna haar zoon Nero als keizer aantrad in 54 n.Chr. Met de corpulente Nero trad een tweede Caligula aan zoals we weten, maar dat is weer een ander verhaal.

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 18-10-2003 13:47]

I´m back.
pi_13962833
quote:
even twee dingen:

Post eens een plaatje, ik heb zelf een aantal romeinse munten en ik kan het wel voor je uitzoeken

mijn romeinse munten:

1

2

3

4

1 nummus van keizer Valentinianus I ( 364 - 375 ).

2 nummus van Constantinus I ( 307- 337 )

3 Constantinus II als Caesar ( 317 - 337 )

4 Gratianus na 337

jaren na christus

zaterdag 18 oktober 2003 @ 14:14:08 #20
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_13964280
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 15:19 schreef pro_jeex het volgende:
Heel strikt genomen was Julius Ceasar geen Keizer van Rome, maar eerder een Dictator voor het leven. Toen hij vermoord werd onstond een burgeroorlog, die eindigde toen Augustus de eerste Keizer van Rome werd.
De originele uitspraak van de naam "Gaius Julius Caesar" is "gajoes ie-joeli-joes kaisar" en dankzij zijn adoptiezoon werd een familienaam een titel.

Caesar zou ook met jan en alleman hebben geslapen om macht te vergaren. Hij was biseksueel zegt men--heeft iemand van jullie daar meer over?, en in tegenstelling tot de bustes die her en der van hem bekend zijn, zo kaal als een biljartbal.

Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_13964579
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 14:14 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

De originele uitspraak van de naam "Gaius Julius Caesar" is "gajoes ie-joeli-joes kaisar" en dankzij zijn adoptiezoon werd een familienaam een titel.

Caesar zou ook met jan en alleman hebben geslapen om macht te vergaren. Hij was biseksueel zegt men--heeft iemand van jullie daar meer over?, en in tegenstelling tot de bustes die her en der van hem bekend zijn, zo kaal als een biljartbal.

De vermeende homoseksualiteit van Julius Caesar is iets waar men niet helemaal uit is. Deze geruchten ontstonden toen hij als jong militair op campagne ging met de legers in Gallia. Hij schijnt toen redelijk snel de rangen doorlopen te hebben en ongetwijfeld door jaloerse collega's is toen het verhaaltje de wereld in geholpen dat hij daarvoor zekere diensten leverde aan zijn bevelhebber. Wat allemaal niet zo heel erg was, ware het niet dat hij die diensten leverde als "het vrouwtje". Dus hij werd genomen, zal ik maar even zeggen. Itt "het nemen" stonden dergelijke activiteiten niet hoog aangeschreven. Dit gerucht was dermate hardnekkig dat toen hij na Alesia de Rubicon overging en de teerling was geworpen (49 v. Chr.) dit een publiek geheim was geworden. Caesar heeft er alles aangedaan om deze geruchten te neutraliseren door zich in de liefde als een womanizer op te stellen. Een beetje à la Clinton dus. Hij werd later namelijk geroemd vanwege zijn talrijke "overwinningen" op de vrouwen. Hoe het precies zit en of hij homo- dan wel biseksueel was is uiteraard niet na te gaan. Feit is dat hij bijzonder ambitieus en gehaaid was toen hij jong was, dus wie weet... Caesar zelf, waarvan tal van bustes en beelden zijn overgeleverd, wordt beschreven als een lange, gespierde man met een vrij breed voorhoofd. Zoals bekend bezat hij een terugwijkende haargrens en kamde hij ter compensatie het haar dat achterop zijn hoofd stond naar voren toe. Verder wordt ook geschreven dat hij een man was met een duivels gevoel voor humor en dat hij met zijn "wits" bijna iedereen te snel af was. Ook was hij een uitstekend redenaar, alleen Cicero was hem daarin de meerdere. Als bevelhebber was hij streng maar rechtvaardig.

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 18-10-2003 14:35]

I´m back.
pi_13964582
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 14:14 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Aan die drie namen kun je trouwens zien dat Caesar een patricier was.

Gaius Iulius Caesar betekent Gaius, uit de gens van de Julii, en de domus van Caesar. Er waren altijd meerdere Julius Caesars, die je met behulp van hun voornamen uit elkaar konden houden. Wanneer meerdere leden van dezelfde familie dezelfde drie namen hadden, kregen ze bijnamen:

P. Cornelius Scipio, tribuun

P. Cornelius Scipio Barbatus (de baard), dictator

P. Cornelius Scipio Asina (vrouwelijke ezel), consul

P. Cornelius Scipio Africanus Maior, generaal en consul, de man die Hannibal versloeg

P. Cornelius Scipio Africanus Minor (de jongere Afrikaan), zoon van Maior

P. Cornelius Scipio Aemilianus Africanus Minor Numantinus (de Numantier), geadopteerde zoon van Africanus Minor (dat hij geadopteerd was kun je zien aan dat ianus), de man die Carthago verwoestte

P. Cornelius Scipio Nasica (de Neus), consul

De voorneem heette praenomen, de naam van de clan of gens was de nomen, de familienaam heette cognomen. Plebeers (G. Marius, Marcus Antonius) hadden geen nomen.

Over Caesar's bisexualiteit; er heeft wel een geschiedkundige gezegd dat hij ''van elke vrouw de man en van elke man de vrouw'' was, maar ik weet niet meer wie dat was.
Ik heb nooit gehoord dat hij zo kaal was, al is hij op de meeste bustes wel enigzins kalend:

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_13964592
- dubbel -
pi_13964791
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 14:32 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

Plebeers (G. Marius, Marcus Antonius) hadden geen nomen.

Julius Caesar was wel verwant aan Marius. D.w.z. het was zijn schoonvader. Dus helemaal strikt gescheiden was de sociale stratificatie niet. Marcus Antonius die o.g.v. zijn geboorte geen recht op zitting in de senaat had, werd later wel mede-consul van Caesar, dus ook hier weer enige mobiliteit tussen de verschillende standen.
quote:
Over Caesar's bisexualiteit; er heeft wel een geschiedkundige gezegd dat hij ''van elke vrouw de man en van elke man de vrouw'' was, maar ik weet niet meer wie dat was.
Ik heb nooit gehoord dat hij zo kaal was, al is hij op de meeste bustes wel enigzins kalend:
In texten schijnt gewoon te staan dat hij zelfs fors kalend was. Uiteraard verfraaiden de makers van die bustes zijn verkomen enigszins, vermoed ik.
I´m back.
pi_13965617
Even iets over het bestuur en de functies binnen het bestuur mag ook niet ontbreken.

De Wetgevende macht, in de Senaat bijeen, bestond uit de volgende assemblees:
Comitia curiata (rechtelijke macht)
Comitia centuriata (leger)
Concilium plebis (openbare werken)
Comitia tributa ?

De uitvoerende macht lag in handen van meestal twee soms drie voor een half jaar door de senaat benoemde consuls. Deze consuls hadden naast uitvoerende macht ook het vetorecht. In tijden van rampspoed kon ook weer voor de periode van een half jaar een dictator benoemd worden.

In het principaat, gevestigd door Gaius Octavianus, werd alles anders. Augustus werd princeps senatus, de belangrijkste van de senaat, en kreeg daarbij de titel Augustus ofwel "verhevene". Stap voor stap kreeg hij ook alle andere wetgevende en uitvoerende taken toebedeeld en in 12 v. Chr. werd hij ook Pontifex Maximus, de hoogste priester. De ambten die hieronder worden genoemd bleven bestaan.

Gekozen magistraten waren:
Dictator: Benoemd door consuls ten tijde van militaire dreiging/rampspoed.
Consuls: Hoofd van de burgerlijke en militaire magistraten. Zij konden tijdens de Republiek de Senaat en commissies bijeenroepen.
Praetors: Hoofd van de rechtelijke macht, vervanger van de consuls.
Questors: Beheerder van de publieke financiën en assistenten van de consuls.
Censors: Hoofd van de registratie van de burgelijke stand van Rome. Werd eens in de vijf jaar gekozen. Was voor anderhalf jaar in functie hoewel zijn handelen uitwerking had tot aan de volgende verkiezingen.
Aediles: Toezichthouder van publieke werken, tempels, markten en spelen.
Tribunes: Ookwel volkstribuun. Hun functie was het verdedigen van de Plebejers indien deze onheus werden behandeld door de Patriciërs.

Overigen:
Gouverneurs en pro-consuls van een Provincie: Meestal werden die gekozen uit voormalige consuls en praetors.

Religie:
Pontifex Maximus: De hoogste priester van de Romeinse staatsreligie.

Klassen:
Partriciërs: Dit waren de rijke, landbezittende families vaak met politieke macht.
Equestrianen: De middenklasse. Mensen die rijk genoeg waren konden door de censor benoemd worden tot equestriaan. Ze stonden ook bekend als ridders, omdat ze uit publieke fondsen een paard kregen als ze werden opgeroepen voor militaire dienst.
Plebejers: De werkende klasse. Veelal arme families.
Aan de kleding kon men de klasse van de drager herkennen.

Slaven:
Tot slot hadden we natuurlijk nog de slaven, die ongeveer een derde van de bevolking van Rome uitmaakten. Zij bezaten geen rechten. Een slaaf die zijn vrijheid kreeg behoorde vervolgens tot de plebejers.

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 18-10-2003 15:37]

I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')