TOKYO - De Honda NSX draait alweer sinds 1989 mee, dus is de HSC, wat staat voor Honda Sports Concept, mogelijk een voorproefje van de volgende generatie. Honda zelf praat daar in ieder geval nog niet over. De fabrikant laat wel los dat de supersportwagen net als die NSX beschikt over een V6-motor die net voor de achteras is gemonteerd.

De HSC is een bloedmooie sportwagen. Althans, hier op het plaatje. Hij heeft wel wat weg van de Ferrari Enzo. Puur het design met zijn lange wielbasis, brede heupen en korte overhang voor en achter. Volgens Honda is de ongeveer 300 pk sterke bolide makkelijk te berijden. Iedereen kan hem rijden, laat de fabrikant

weten, waarschijnlijk duidend op de ultieme racewagen die nu geschikt is gemaakt voor gebruik op de openbare weg. De HSC is een compact studiemodel. Hij meet in de lengte slechts 4,25 meter. De breedte en hoogte komen tot 1,90 en 1,14 meter. Daarmee is hij fors korter dan de huidige supersportwagen van het merk, maar wel veel breder. In de hoogte bedraagt het verschil slechts 2 cm in het voordeel van de conceptcar. Binnen een paar jaar op de markt?
[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 15-10-2003 17:49]
mag ook wel, want als 't goed is, is dat 't enige wat andere mensen te zien krijgen...
quote:300 honda PKs zijn ZIEK!
Op woensdag 15 oktober 2003 17:37 schreef 001 het volgende:
Ik vind 300 pk nogal weinig voor zo,n auto.
quote:Honda wel ja
Op woensdag 15 oktober 2003 17:44 schreef _GdR_ het volgende:[..]
10.000 toeren
quote:Tenminste een conceptcar die realiseerbaar is, en heeft het gewicht ook niet te maken met de pk's ? (laatste is andersom bedoeld)
Op woensdag 15 oktober 2003 17:37 schreef 001 het volgende:
Ik vind 300 pk nogal weinig voor zo,n auto.
quote:Idd, een vrachtwagen met 500 PK is ook niet bepaald een sportwagen.
Op woensdag 15 oktober 2003 18:16 schreef Patrick281 het volgende:[..]
en heeft het gewicht ook niet te maken met de pk's
Hmmm, het bewijs dat autofabrikanten tegenwoordig toch zeker nog wel mooie auto's kunnen maken! (en niet zoiets als Renault of zo...
)
Honda: The power of dreams! En dit is zeker een droomauto!
Toch vinnik deze ook niet verkeerd (volgens mij een artist-concept)

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 15-10-2003 23:36]
En dit uiterlijk brengt verwachtingen met zich mee, zoals anderen al opgemerkt hebben, 300 PK is gevoelsmatig wat weinig voor een dergelijke street-racer.
quote:Mee eens.
Op donderdag 16 oktober 2003 10:38 schreef FunnyName het volgende:
Mooie bak, alleen jammer dat hij (te)veel op de Enzo lijkt.
quote:Abosluut niet mee eens.
En dit uiterlijk brengt verwachtingen met zich mee, zoals anderen al opgemerkt hebben, 300 PK is gevoelsmatig wat weinig voor een dergelijke street-racer.
Ferrari...
quote:Een "VTEC-PK" is volgens mij niet sneller als een "Ferrari-of-Porsche- PK".
Op donderdag 16 oktober 2003 10:51 schreef t0n het volgende:[..]
Mee eens.
[..]Abosluut niet mee eens.
Het is niet zo'n 300 pk als in 'n BMW. Het is 300 V-tec pk's.
Da's andere koek. zie maar 'n filmpje van 'Modena vs NSX'
Ferrari...
Voorbeelden:
Honda Civic type R
max. vermogen 147 kW (200 pk) 7400tpm
max. koppel 196 Nm 5900tpm
massa leeg 1170 kg
verm/gewicht: 0.17 pk/kg
topsnelheid 235 km/h
acceleratie 0-100 km/h 6,8 s
Porsche Boxter
max. vermogen 150 kW (204 pk) 6000tpm
max. koppel 245 Nm 4500tpm
massa leeg 1250 kg
verm/gewicht: 0.163 pk/kg
topsnelheid 240 km/h
acceleratie 0-100 km/h 6,9 s
BMW 330Cd
max. vermogen 150 kW (204 pk) 4000tpm
max. koppel 410 Nm 1500tpm
massa leeg 1515 kg
verm/gewich: 0.134
topsnelheid 242 km/h
acceleratie 0-100 km/h 7,2 s
Zoals je ziet zijn auto's met vergelijkbaar vermogen/gewicht verhouding ongeveer even snel. Verder zie je dat het niet zoveel uitmaakt om wat voor type motor het gaat, zelfs een Diesel met genoeg vermogen kan dit geweld bijhoden
Hoe dit kan? als je dit wilt weten, lees dan even het volgende stuk door UItleg vermogen & trekkracht
Dit stuk is ook de moeite waard Uitleg V-TEC
Ps ik denk dat in het filmpje waar je het over hebt, twee auto's vergeleken worden die niet dezelfde vermogens/gewicht verhouding hebben, of die middels de gekozen versnellingenbak verhoudingen op een andere top snelheid zijn afgeregeld.

HSC
Hoezo lijkt 'ie op de Enzo? Omdat 'ie toevallig óók vier wielen heeft, ofzo?
De neus is totaal anders, de voorkant van de enzo is bijna volledig opengewerkt, bij de NSX zit er gewoon een normale kap op. De kont is totaal anders. De opvallende (en lelijke) enzo-spiegels zijn totaal anders dan de mooie kleine spiegeltjes van de Honda... De luchtinlaten in de flanken zijn véél kleiner en minder opvallend.
'k zie de gelijkenis niet zo, eigenlijk. Ik kan al helemįįl niet zeggen dat 'ie teveel op de Enzo lijkt. En 'k vind 'm mooier dan de enzo, eigenlijk.
[Dit bericht is gewijzigd door Bebop op 16-10-2003 15:06]
lijkt wel enigzins, maar niet heel veel....
Als je dat vind, kan ik ook zeggen dat ik de Corvette op de huidige NSX vind lijken. Vooral hoe de ramen e.d. lopen.
Maar eh... zeker een strakke bak.
en of ie nou op de Enzo lijkt ja of nee, da's ieder z'n meening. Vind 'm in ieder geval wel mooier. Vind de F40 en F50 sowieso mooier dan de Enzo (maar daar gaat 't hier dan weer niet over).
Nog ff wat over de vtec pk's tov andere pk's:
PK = PK, daar zit natuurlijk geen verschil in! Wat er bedoeld werd is natuurlijk dat er met een motor met relatief weinig inhoud (liters) toch veel pk uitgehaald wordt dmv de VTEC techniek en bvendien is het brandstofverbruik door de VTEC ook lager (bij normaal gebruik dan hč).
Nadeel van minder liters tov bijvoorbeeld een 3,2 V6 van de concurrent is dat het koppel veel lager ligt.
Verschil kun je dus goed meten met bijvoorbeeldd de 2.0 iVTEC van de Civic Type R en een andere auto met een 2.0 liter motor zonder turbo oid.
[Dit bericht is gewijzigd door ahoffman op 16-10-2003 13:49]
quote:Stukjes gelezen, en dit staat er in:
Op donderdag 16 oktober 2003 12:16 schreef FunnyName het volgende:[..]
Zoals je ziet zijn auto's met vergelijkbaar vermogen/gewicht verhouding ongeveer even snel. Verder zie je dat het niet zoveel uitmaakt om wat voor type motor het gaat, zelfs een Diesel met genoeg vermogen kan dit geweld bijhoden
Hoe dit kan? als je dit wilt weten, lees dan even het volgende stuk door UItleg vermogen & trekkracht
Dit stuk is ook de moeite waard Uitleg V-TECPs ik denk dat in het filmpje waar je het over hebt, twee auto's vergeleken worden die niet dezelfde vermogens/gewicht verhouding hebben, of die middels de gekozen versnellingenbak verhoudingen op een andere top snelheid zijn afgeregeld.
quote:Je punt graag?
De algemene opvatting is dat een v-tec motor een toerenmotor is omdat de motor door het v-tec systeem geen trekkracht onderin (lage toeren) heeft. Is die opvatting correct?
In onderstaand figuur staat de koppelkromme van een Honda Accord-R getekend. Daaronder die van een Subaru WRX. De eerste heeft een v-tec motor, de laatste een turbomotor met veel 'trekkracht'. De meest horizontale lijn in de grafiek is de trekkracht van de motor ofwel het koppelverloop (NM per toerental)
Welke motor heeft volgens deze rollenbankmeting (verhoudingsgewijs) de meeste trekkracht onderin? De Honda!
Welke motor heeft (verhoudingsgewijs) de meeste trekkracht bovenin? De Honda!
Dat is ook niet vreemd, want het v-tec mechanisme is juist bedoeld om zowel op hoge toeren als op lage toeren optimale trekkracht te leveren. Dit gebeurt door voor elk toerenbereik het juiste nokkenasprofiel te kiezen. Iets wat met een enkel nokkenasprofiel niet kan.
P.S.: Heb zelf een vtec en dat is echt niet vergelijkbaar met een standaard blok. Spreek uit ervaring als ik zeg: VTEC OWNZ!
quote:Mijn punt is dus dat een 200 pk V-TEC motor precies even snel is als een 200 PK niet V-TEC motor!
Op donderdag 16 oktober 2003 14:32 schreef Googolplexian het volgende:[..]
Stukjes gelezen, en dit staat er in:
[..]Je punt graag?
P.S.: Heb zelf een vtec en dat is echt niet vergelijkbaar met een standaard blok. Spreek uit ervaring als ik zeg: VTEC OWNZ!
Misschien dat een V-TEV motor gevoelsmatig sneller is als een "gewone" motor. Net als een Turbo motor overigens, omdat het omschakelen naar de "wilde nokken" een plotselinge versnelling met zich mee brengt. Waar een "gewone" motor dit gelijkmatiger doet ..
quote:Ok ... dus Honda heeft 't 'r voor niets ingegooid.
Op donderdag 16 oktober 2003 16:06 schreef FunnyName het volgende:[..]
Mijn punt is dus dat een 200 pk V-TEC motor precies even snel is als een 200 PK niet V-TEC motor!
V-TEC is dus niet sneller ofzoMisschien dat een V-TEV motor gevoelsmatig sneller is als een "gewone" motor. Net als een Turbo motor overigens, omdat het omschakelen naar de "wilde nokken" een plotselinge versnelling met zich mee brengt. Waar een "gewone" motor dit gelijkmatiger doet ..
Nu begrijp ik het
die 300 pk is idd wat weinig voor een sportwagen van deze tijd... meestal kun je pas echt meedingen met minimaal 400 pk, ondanks dat deze zo licht is...
en pk's tussen verschillende merken en motortypes kun je niet vergelijken, en zeker al niet een voorwielaangedreven accord en een 4 wiel aangedreven wrx
quote:anders had het blok geen 200pk gehad
Op donderdag 16 oktober 2003 17:10 schreef Googolplexian het volgende:[..]
Ok ... dus Honda heeft 't 'r voor niets ingegooid.
Nu begrijp ik het
Een 300 PK VTEC gaat wel degelijk sneller dan een 300 PK zonder VTEC.
quote:Een VTEC gaat idd sneller dan een normaal blok, spreek uit ervaring..
Op donderdag 16 oktober 2003 17:51 schreef Googolplexian het volgende:
Effe een misverstandje uit de weg helpen: een PK is een eenheid en die kan je JUIST met elkaar vergelijken. Wat er bedoeld werd met "Honda-PK" is dat het wel degelijk uitmaakt of er een VTEC blok in hangt.Een 300 PK VTEC gaat wel degelijk sneller dan een 300 PK zonder VTEC.
quote:Hmm volgens mij spreek je jezelf tegen ..
Effe een misverstandje uit de weg helpen: een PK is een eenheid en die kan je JUIST met elkaar vergelijken. Wat er bedoeld werd met "Honda-PK" is dat het wel degelijk uitmaakt of er een VTEC blok in hangt.Een 300 PK VTEC gaat wel degelijk sneller dan een 300 PK zonder VTEC.
De eerste zin klopt, een eenheid is een vaststaand maatgevend getal, vandaar dat het inderdaad ideaal is om ermee te vergelijken.
Hierna zeg je ineens dat een "Honda-PK" iets anders is dan een "normale PK", terwijl het toch echt om dezelfde eenheid gaat. ![]()
Zou het kunnen dat een Honda " Honda meters" en "Honda Seconden" (ook weer zo een eenheid..) aflegt en daarom sneller is ![]()
Kan je jou mening met feitelijke getallen (net zoals ik eerder in een post heb gedaan) onderbouwen, misschien begrijp ik dan wat je bedoeld
quote:Ik probeer uit te leggen dat degene die eerder het over "Honda-PK's" had bedoelde dat Honda de pk's anders op de weg brengt dan andere motorfabrikanten en dat de 300 pk die in de HCS liggen waarschijnlijk zich kunnen meten met een vergelijkbare auto met 300 pk zonder vtec. Jij gaf aan dat vtec niets uit zou maken. Daar ben ik het niet mee eens.
Op donderdag 16 oktober 2003 18:37 schreef FunnyName het volgende:[..]
Hmm volgens mij spreek je jezelf tegen ..
De eerste zin klopt, een eenheid is een vaststaand maatgevend getal, vandaar dat het inderdaad ideaal is om ermee te vergelijken.
Hierna zeg je ineens dat een "Honda-PK" iets anders is dan een "normale PK", terwijl het toch echt om dezelfde eenheid gaat.
Zou het kunnen dat een Honda " Honda meters" en "Honda Seconden" (ook weer zo een eenheid..) aflegt en daarom sneller is
Kan je jou mening met feitelijke getallen (net zoals ik eerder in een post heb gedaan) onderbouwen, misschien begrijp ik dan wat je bedoeld
Je hebt gelijk wat betreft dat het hele verhaal eigenlijk niets met PK's te maken heeft. "Honda-PK's" is in dit geval denk ik meer een aanduiding in het vertrouwen dat de HCS, ondanks "slechts" 300 pk, wel snel gaat zijn. Het was een verkeerde maar goed bedoelde uitspraak die ik als Honda-rijder wel kan waarderen ![]()
En grafieken en getallen heb je zelf al aangeleverd. Zie eerder. DAt is toch wel afdoende bewijs lijkt me.
quote:En PK is een maatstaf voor kracht, niet voor snelheid.
dus het hele verhaal is gelijk aan een appel pakken en zeggen dat hij groener is dan een sinaasappel. het klopt wel, maar je kunt het gewoonweg niet vergelijken.
Iemand zegt dat een vtec niets uitmaakt omdat iemand als geintje zegt dat een Honda-PK sneller gaat dan een gewone PK.
![]()
Dit gaat nergens over en dat probeerde ik netjes uit te leggen. Woorden schoten mij kennelijk tekort.
quote:Zal ik morgen gaan doen.
Op donderdag 16 oktober 2003 23:48 schreef Googolplexian het volgende:
Lees alles nou eens goed... ook wie wat zegt.Iemand zegt dat een vtec niets uitmaakt omdat iemand als geintje zegt dat een Honda-PK sneller gaat dan een gewone PK.
Dit gaat nergens over en dat probeerde ik netjes uit te leggen. Woorden schoten mij kennelijk tekort.
quote:Volgens mij is de pk als eenheid een maatgevende faktor over de hoeveelheid kracht per tijdeenheid.
Op donderdag 16 oktober 2003 23:45 schreef Tjabbo het volgende:[..]
En PK is een maatstaf voor kracht, niet voor snelheid.
dus het hele verhaal is gelijk aan een appel pakken en zeggen dat hij groener is dan een sinaasappel. het klopt wel, maar je kunt het gewoonweg niet vergelijken.
Zie ook Uitleg vermogen en koppel
Hierdoor kan je een PK wel degelijk als maatgevende factor gebruiken.
Dat er veel meer zaken (gewicht, overbrenging, aerodinamica, wegligging) invloed heeft op de snelheid van een auto, spreekt natuurlijk vanzelf. Daar gaat deze diskussie niet over ..
[Dit bericht is gewijzigd door FunnyName op 17-10-2003 10:25]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |