quote:Van de FBG zou ik 'Een zomer aan het eind van de 20ste eeuw' toch als beste willen bestempelen. Ze hebben dit album bijna 'live' ingespeeld, de teksten zijn mooi, en er staan nauwelijks zwakke nummers op.
Op woensdag 28 mei 2003 02:15 schreef -Wepeel2- het volgende:[..]
Wat beschouw jij als het beste solo-album van Frank Boeijen? Ik ken Heden en De Ballade van de Dromedaris. Dat vind ik zeer sterke albums.
Van de Frank Boeijen groep ken ik de hits verzameling vrij goed (niet zelf in mijn bezit, maar mijn zus wel) en ik heb Welkom in Utopia. Wat is een ander album van de FBG dat ik absoluut zou moeten hebben? Dezelfde vraag is van toepassing op zijn solo-albums.
Ik ga morgen in Den Haag 'inkopen' doen dus tips zijn welkom.
Van Frank Boeijen solo, vind ik het dubbel live-album 'Stormvogels' erg indrukwekkend.
quote:Op www.frankboeijen.nl is ook een fragment van de eerste single te beluisteren.
Op 6 oktober komt de nieuwe CD van Frank Boeijen uit: Schaduw Van De Liefde! Het is een album geworden in de beste traditie van Frank, met mooie liedjes en bijzondere teksten.
De eerste single Kaap De Goede Hoop is inmiddels regelmatig te horen op de radio. Vanaf 15 september is de single in de winkel verkrijgbaar. Op de single staat ook het lied Engel, een lied dat niet op de CD zal komen te staan!Frank produceerde Schaduw Van De Liefde samen met JB Meijers (die eerder werkte met o.a. De Dijk, Tröckener Kecks en Acda & de Munnik). Schaduw Van De Liefde is een gevarieerd album, zo zingt Frank een duet met Henk Hofstede van The Nits (Vertrekhal) en nam hij Ik Drink van Ramses Shaffy op voor dit album.
De afwisseling is er ook muzikaal; zo klinkt Ik Drink enkel met begeleiding van alleen piano en contrabas bewust heel klein heeft gehouden. Voor andere nummers is er groter uitgepakt, zo werd er meerdere malen gebruikt gemaakt van een blazerssectie!
Het is een heerlijke introverte plaat geworden die mooi aansluit bij de komende donkere dagen.
De Elsevier denkt daar overigens wat anders over:
quote:En ik ben natuurlijk benieuwd wat Lamon van deze plaat vindt.
'Is hij nou een irritante neuzelaar die op de lachspieren werkt met rijmelarijen? Of is hij de Nederlandse Bob Dylan die heel intelligente popmuziek maakt? Het blijft een lastige vraag. Ook op zijn laatste cd is Frank Boeijen namelijk beide. Zo lijkt hij in het openingsnummer met het opzeggen van pseudo-diepzinnige, onbedoeld komische teksten akelig veel op Stef Bos. Maar de tweede track, Zonder Warmte, is weer een goed in het gehoor liggend liefdesliedje. Een wisselvallig album, korton, waarop tekst en muziek wel minder een eenheid vormen dan in de glorietijd van Frank Boeijen.
quote:Lamon gaat morgen voor zijn doen heel vroeg het bed uit, om voor zijn werk snel even deze cd te halen!
En ik ben natuurlijk benieuwd wat Lamon van deze plaat vindt.
'k wist niet eens dat ie uit was. Heb ik weer een reden om morgen op te staan.
quote:"Kronenburgpark" en "Zwart-Wit" staan geen van beiden in die lijst van jou. Ten onrechte, naar mijn mening.
Op vrijdag 1 juni 2001 00:43 schreef Lamon het volgende:
Als we toch oude topics weer opnieuw mogen openen.Zoals ik al eerder zei: 1 van de beste Nederlandse artiesten van de afgelopen 20 jaar.
Zijn mooiste nummers:
-De wind nam hem mee
-De piano van Beethoven
-In mijn Bloed
-Gouden Bergen
-Als later
-Zeg me dat het niet zo is
-Winter in Hamburg
-Zonder woorden
-Waar kom jij vandaan
-Stephanie
-De Verzoening
-Wolven in de nacht
quote:Ik noemde enkel de spreekwoordelijke diamanten tussen de goudstaafjes. Ik kan natuurlijk niet het hele repertoir posten.
Op maandag 13 oktober 2003 02:09 schreef motown het volgende:
"Kronenburgpark" en "Zwart-Wit" staan geen van beiden in die lijst van jou. Ten onrechte, naar mijn mening.
quote:Kwestie van smaak, I guess. Dan noemde ik echter wel de twee bekendste nummers van hem zover ik weet...
Op maandag 13 oktober 2003 02:20 schreef Lamon het volgende:[..]
Ik noemde enkel de spreekwoordelijke diamanten tussen de goudstaafjes. Ik kan natuurlijk niet het hele repertoir posten.
Ik kan na 3 luisterbeurten wel zeggen dat ik de titeltrack ook meteen het mooiste nummer vind.
Okee, eigenlijk vind ik 'Ik drink' het mooiste, maar daar moet ik Ramses voor bedanken. Het is een prachtige cover, maar het origineel was al perfect. En ik mis het lachtje van Ramses bij de zin '..en gelukkig word ik niet zo snel dronken' een beetje.
Verder zijn 'Zonder warmte' en 'Onder ons' en 'Kaap de goede hoop' ook aangenaam luistergenot.
Ik vind het wel een van de mindere albums (helaas), doordat de muziek soms iets te veel vergeten is, ter wille van de teksten.
Ik weet dat Frank Boeijen altijd de teksten als basis neemt, maar sommige nummers zouden misschien beter in een dichtbundel passen.
En weer mis ik een killer-ballad zoals 'Als later'.
quote:Bij Frank geloof je het ook niet als hij het zingt.
Op dinsdag 14 oktober 2003 00:34 schreef Lamon het volgende:
Ik heb em, 'Shaduw van de liefde'..Ik kan na 3 luisterbeurten wel zeggen dat ik de titeltrack ook meteen het mooiste nummer vind.
Okee, eigenlijk vind ik 'Ik drink' het mooiste, maar daar moet ik Ramses voor bedanken. Het is een prachtige cover, maar het origineel was al perfect. En ik mis het lachtje van Ramses bij de zin '..en gelukkig word ik niet zo snel dronken' een beetje.
quote:Ik weet niet.Ik vind juist dat verstilde wel mooi aan deze plaat. En de muziek is aan de ene kant sober, maar ook weer erg gedetailleerd. Ik vind het wel lekker klinken dus.
Verder zijn 'Zonder warmte' en 'Onder ons' en 'Kaap de goede hoop' ook aangenaam luistergenot.Ik vind het wel een van de mindere albums (helaas), doordat de muziek soms iets te veel vergeten is, ter wille van de teksten.
Favoriete nummers van mij zijn: Zonder Warmte, Dialoog en Schaduw van de Liefde.
Absolute favoriet is Kaap de Goede Hoop. Wat een prachtnummer is dat!
quote:Ik denk dat de teksten in een dichtbundel niet overeind zouden blijven. Zeker niet in 'het circuit'. Daarvoor bezondigt hij zich teveel aan cliches. Dat vind ik juist een kracht van Frank Boeijen in de muziek: de man weet wat hij wil zeggen en gaat daarbij niet geforceerd op zoek naar taalvernieuwing.
Ik weet dat Frank Boeijen altijd de teksten als basis neemt, maar sommige nummers zouden misschien beter in een dichtbundel passen.
En weer mis ik een killer-ballad zoals 'Als later'.
Ik heb trouwens nog veel Frank Boeijen materiaal te ontdekken. Ik ben van plan om spoedig Vaderland aan te schaffen. Ik ben erg gecharmeerd van De Ballade van de Dromedaris en ik geloof dat Vaderland daar goed op aansluit.
...of was het die hyena die jakhals die wacht tot ik neerval en waarvan ik dacht dat het een vriend was..
zijn wij samen niet sterker dan alles wat mij bedreigt?
quote:Hij heeft er muzikaal wel iets heel moois van gemaakt. Hij had er gewoon een duet van moeten maken met Shaffy.
Op dinsdag 14 oktober 2003 01:09 schreef -Wepeel2- het volgende:
Bij Frank geloof je het ook niet als hij het zingt.
Ramses Shaffy heeft bij Ik Drink ook zo'n heerlijk doorleefde stem.
quote:Dan zul je Vaderland wel waarderen. Tekstueel ongeevenaard, maar ik vind zelf de muziek erg belangrijk, en ik vond de teksten op dat album ook dermate persoonlijk, dat ik er niet veel bij kon voelen.
Ik weet niet.Ik vind juist dat verstilde wel mooi aan deze plaat. En de muziek is aan de ene kant sober, maar ook weer erg gedetailleerd. Ik vind het wel lekker klinken dus.
Verder vind ik juist de teksten juist op deze plaat soms wat onevenwichtig. Frank heeft absoluut betere teksten geschreven. Ik blijf erbij dat een hele plaat met alleen maar teksten over de liefde toch iets teveel is. Gooi die man op de eerste de beste trein en laat hem weer reizen.
quote:Vooruit dan, maar als je em nog niet hebt, daarna 'Een zomer aan het eind van de 20ste eeuw' aanschaffen, hoor.
Ik heb trouwens nog veel Frank Boeijen materiaal te ontdekken. Ik ben van plan om spoedig Vaderland aan te schaffen. Ik ben erg gecharmeerd van De Ballade van de Dromedaris en ik geloof dat Vaderland daar goed op aansluit.
quote:Ai. Dat wordt weer door jaren tachtig productie heenbijten.
Vooruit dan, maar als je em nog niet hebt, daarna 'Een zomer aan het eind van de 20ste eeuw' aanschaffen, hoor.
Een duet met Rames was wel mooi geweest ja. Ik zag Ramses een tijdje terug in een interview bij de tv-show () en het gaat een stuk beter met hem. Ok, zijn korte termijn geheugen is zo'n beetje naar de klote, maar fysiek is hij weer veel beter dan in de documentaire.
quote:Weinig synths op dit album hoor, het was al bijna '90.
Op dinsdag 14 oktober 2003 01:48 schreef -Wepeel2- het volgende:
Ai. Dat wordt weer door jaren tachtig productie heenbijten.
quote:Heb je de verzamelaar 'Alleen als je me verleidt' van deze held al? Ik ga een beetje dood van genot bij het horen van nummers als 'Marije', 'An en jan (tot in de dood)', 'Wij zullen doorgaan' en uiteraard ook 'Ik drink'.
Een duet met Rames was wel mooi geweest ja. Ik zag Ramses een tijdje terug in een interview bij de tv-show () en het gaat een stuk beter met hem. Ok, zijn korte termijn geheugen is zo'n beetje naar de klote, maar fysiek is hij weer veel beter dan in de documentaire.
quote:Kijk, dat soort uitspraken wil ik horen.
Op dinsdag 14 oktober 2003 01:57 schreef Lamon het volgende:[..]
Weinig synths op dit album hoor, het was al bijna '90.
[..]
quote:Jaaaaaah Marije.
Heb je de verzamelaar 'Alleen als je me verleidt' van deze held al? Ik ga een beetje dood van genot bij het horen van nummers als 'Marije', 'An en jan (tot in de dood)', 'Wij zullen doorgaan' en uiteraard ook 'Ik drink'.
Het is toch wel een wereldartiest, die ouwe alcoholist.
Het is vooral de intensiteit die dat nummer zo prachtig maakt.
Alleen Als Je Me Verleidt heb ik helaas niet en dit album is ook niet meer origineel verkrijgbaar. Ik heb wel de nummers die ik nog niet kende kunnen downloaden (Mama Mokum vind ik erg mooi).
Als je een doorleefde Ramses wilt horen is Ramses '97 trouwens een aanrader. Een theatershow uit, jawel, 1997. Helaas is deze cd ook niet meer onder deze titel verkrijgbaar, maar stiekem bevat de Hollands Glorie cd dezelfde opnamen. En dit is echt stiekem, nergens staat op de cd aangegeven dat het live opnamen betreft.
Ik heb trouwens van Ramses Shaffy:
- Hollands Glorie (Ramses 97)
- Sammy (verzamelaar)
- Ramses (filmsoundtrack)
- 3 Originals (de eerste 3 cd's op dubbel-cd)
- Dag en Nacht (op LP)
- Wij Zullen Doorgaan (op LP)
Ik ben nog op zoek naar Sterven van Geluk, dus mocht jij die op cd hebben dan hou ik me aanbevolen voor een kopie.
En volgens mij moet ik nu ophouden over Ramses anders wordt Seborik weer (terecht) boos.
quote:Wil je geloven dat ik dat nummer heb gebruikt voor mijn eerste auditie bij de kleinkunst academie, samen met een leuk Ivo de Wijs nummer...
Op dinsdag 14 oktober 2003 02:25 schreef -Wepeel2- het volgende:
Jaaaaaah Marije.
Mijn Marije in de hei
En de klei zo moddervet.
De voorgenoemde cd is overigens de enige cd die ik heb van Ramses, dus ik vrees dat ik je niet kan helpen aan 'Sterven van Geluk'. Ik had het gevoel dat deze dubbelaar de lading redelijk dekte, maar als ik nog essentiele nummers mis, hou ik mij ten zeerste aanbevolen.
quote:Ik denk niet dat metalheads dit soort topics uberhaupt durven te openen, dus ik zou me geen zorgen maken..
En volgens mij moet ik nu ophouden over Ramses anders wordt Seborik weer (terecht) boos.
Ik kon als 10-jarige Twee Mannen Zo Stil uit mijn hoofd.
Is er nog iemand naar het concert in België geweest?
Volgens mijn vader was het een heel mooi concert.
En Stormvogels en die plaat over die zomer waarvan ik nu even de titel niet kan bedenken () moet ik nog steeds halen. Sorry Lamon.
quote:Da's wel mijn minst favoriete. Niet omdat het slechte muziek is, maar zo persoonlijk is over iets waar ik zelf niet zoveel bij voel. Niettemin vind ik em zeker niet slecht hoor.
Op woensdag 14 januari 2004 02:06 schreef -Wepeel2- het volgende:
Een tijdje terug Vaderland van Frank Boeijen aangeschaft. Erg fijn schijfje. Toch net wat diverser dan de nieuwste plaat (hoewel ik die ook goed vind).
(Ik heb trouwens vorige maand Ramses zijn 3 originals binnen gehad. Ik moet hem nog wat draaibeurten geven, maar de tweede cd lijkt mij het meest aan te spreken. )
quote:Geen haast maken. Al het moois komt langzaam.
En Stormvogels en die plaat over die zomer waarvan ik nu even de titel niet kan bedenken () moet ik nog steeds halen. Sorry Lamon.
Maar misschien ben ik gek, maar van het laatste album.... song nummer 7, ik heb het idee dat het nummer "afgebroken" wordt. Dat het nog niet af is, ligt dat aan mij? Want bij mij stopt ie midden in een zin mee, en dan begint het volgende nummer.
quote:Metalheads schrijven zelfs over het liefdesleven van Frank : MTV rockzone
Op dinsdag 14 oktober 2003 02:41 schreef Lamon het volgende:[..]
Ik denk niet dat metalheads dit soort topics uberhaupt durven te openen, dus ik zou me geen zorgen maken..
quote:Ja. Van de nieuwe cd Schaduw Van De Liefde.
Op zaterdag 31 januari 2004 01:06 schreef Rancor het volgende:
is dat nummer "hoe lang kun je samen gelukkig zijn......"ook van frank boeien????
quote:en heet dat nummer ook zo?
Op zaterdag 31 januari 2004 17:04 schreef -Wepeel2- het volgende:[..]
Ja. Van de nieuwe cd Schaduw Van De Liefde.
quote:Nee het nummer heet Hoe Lang Kun Je Samen.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:57 schreef Rancor het volgende:[..]
en heet dat nummer ook zo?
quote:Ik vind het zelf een van de mindere nummers van de cd. Maar het refrein is wel aardig.
Hoe Lang Kun Je Samen
tekst en muziek: Frank Boeijen
En nu het gevonden is
Het verlangde geluk
Een roos op een vuilnisbelt
Pas op voor de doorns liefste
Nu niet zichtbaar
Maar straks vloeit er bloed
En dan is het maar de vraag of jouw nieuwe ridder
Een lafaard is met moed
Of een held van vlees en bloedHoe lang kun je samen
Hoe lang kun je samen
Niet gelukkig zijnLaat mij nu de muze dienen
Trouwe dienaar van de godin
Die alleen maar geeft
En niets vraagt in het begin
Misschien vrijwillig
Onze liefde heeft geofferd
Was het dat waard
Het ga je goed
Dat je maar kracht krijgt
En vreugde en begeerte
En die verdomde passie en wijsheidHoe lang kun je samen
Hoe lang kun je samen
Gelukkig zijnNatuurlijk waren wij op weg
Naar de ondergang
Natuurlijk hebben wij
Onze liefde levend begraven
In alledaagsheid
En die verdomde werkelijkheid
Van iedere dag opstaan
En een jarenlange poging
Een poging tot geluk
Vergeefs, vergeefs, vergeefsHoe lang kun je samen
Hoe lang kun je samen
Gelukkig zijnOnvoorwaardelijke vriendschap
Die alles overstijgt en overwint
Het ga je goed
Dit is geen afscheid
Dit is geen vaarwelHet is een begroeting
Een voorbereiding
Van de gedeelde eenzaamheid
De oude ridder scherpt zijn zwaard
Gaat met open vizier
De toekomst tegemoet
De toekomst tegemoetHoe lang kun je samen
Hoe lang kun je samen
Gelukkig zijn
Live op plaat is het dan wel weer dik in orde. De twee live dubbelaars die hij heeft uitgebracht behoren tot de beste live-platen van de Nederlandstalige muziek.
Wat betreft zijn albums, die zijn dus helemaal top of van het type "mwah". Maar *echt slecht* is het nooit... Jammer dat 'ie niet wat kritischer is geweest met het maken van platen. Want als hij eens wat minder uit had gebracht, waren zonder twijfel alle platen helemaal oke geweest. Het bekende gevaar van kwanititeit en kwaliteit...
Maar mijn persoonlijke onbetwiste hoogtepunt in het Boeijen-repertoire is zonder enige twijfel "Jazz In Barcelona" . Samen met zijn bandje heeft 'ie ook heel wat moois gemaakt. Daar heb ik minder duidelijk een voorkeur. Maar "Kontakt", "In Natura" en "Welkom In Utopia" zijn helemaal geweldig!!!
Als ik op zijn website het gastenboek lees, zie ik dat veel fans kritisch zijn op de laatste CD (voor mij ook de minste CD van zijn hand! ), maar is iedereen laaiend enthousiast over de nieuwe tour. Die heb ik nog niet gezien, dus mijn eerder gegeven commentaar op zijn live-verschijning is duidelijk (nog) niet van toepassing op de recente tour...
quote:Ik heb vanmiddag Jazz In Barcelona gekocht voor slechts 7,50. Tot nu toe klinkt het erg lekker.
Op zondag 1 februari 2004 14:25 schreef Sammy3000 het volgende:
Boeijen is een van mijn helden, al vanaf de jaren '80. Heeft duidelijk hoogtepunten en middelmatigheid gemaakt. Kan eigenlijk maar weinig dieptepunten noemen. Tenzij het zijn live-optredens zijn die ik gezien heb *na* de Jazz In Barcelona-tour. Dat was een geweldige concerttour, maar daarna is 'ie live te wazig en komt 'ie op mij bijna ongeinspireerd over. Geen contact met zijn publiek en de vierde wand van het toneel heeft 'ie de laatste tijd standaard in z'n decor verwerkt, lijkt het wel..Da's jammer!
Maar mijn persoonlijke onbetwiste hoogtepunt in het Boeijen-repertoire is zonder enige twijfel "Jazz In Barcelona"
. Samen met zijn bandje heeft 'ie ook heel wat moois gemaakt. Daar heb ik minder duidelijk een voorkeur. Maar "Kontakt", "In Natura" en "Welkom In Utopia" zijn helemaal geweldig!!!
Ik vind de nieuwe cd trouwens ook best goed. Hij bevat in ieder geval vijf nummers die ik erg mooi vind:
- Zonder Warmte
- Stille Strijd
- Dialoog
- Kaap De Goede Hoop
- Schaduw In De Nacht
Ik Drink is ook prachtig, maar natuurlijk niet zo mooi als de versie van Ramses.
Chateau de Fleury en Hoe Lang Kun Je Samen vind ik trouwens geen goede nummers. Over Vertrekhal en Onder Ons heb ik niet zo'n duidelijke mening. Die nummers zijn gewoon 'Mwah'.
Maar de nummers die ik van Schaduw Van de Liefde echt heel goed vind, die vind ik over het algemeen beter dan de goede nummers van Heden. Heden komt op mij soms wat te afstandelijk over, in vergelijking met de andere Frank Boeijen solo-cd's die ik ken.
Maar Jazz klinkt tot nu toe echt heel mooi. Hij staat nu op.
[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 06-02-2004 22:31]
Ik heb m ook in huis gehaald.quote:Op zaterdag 1 mei 2004 17:51 schreef mark_03 het volgende:
Heb gister de DVD Live in Antwerpen gekocht... maar die is goed... whoooo
Die band erachter geeft alle nummers net even dat beetje extra sfeer, ... subliem
weet je.. dat kan ik me heel goed voorstellen..quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 23:06 schreef Saleheim het volgende:
Ik vond 'Welkom in Utopia' een erg sterk album dat ik nou ook nog steeds overeind vind staan. Zijn latere werk vond ik toch wel minder.
Verassendquote:Op vrijdag 7 januari 2005 15:12 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
we kunnen het hebben over de keuze van de liedjes op Toen & Nu.. er staan een hoop liedjes op die ik nog niet kende en die me aangenaam verrasten.
Verder voor de mensen die het nog niet wisten: op het album van de sympathieke Maud Mulder, dat in januari uitkomt, staat een duet met Frank Boeijen. Het lied 'Voor jou alleen' is opnieuw opgenomen, met als muzikale begeleiding de originele Frank Boeijen Groep!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |