abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13843526
Ik kan zelf wel een stukje verzinnen, maar even copy-pasten geeft natuurlijker een completer beeld.
quote:
A vital part of composition in the twentieth century, György Ligeti received his formal education at the conservatory at Cluj where he studied with Fererc Farkas and Sandor Veress. He also spent a quantity of time studying with Pál Kadosa in Budapest. Ligeti was forced into labor, as a Jew, in 1943 and remained in that horrific capacity for the duration of the WWII. After the war, Ligeti settled in Budapest where he continued his studies with Farkas at the Franz Liszt Academy (Budapest Academy). As he developed his compositional prowess, Ligeti wrote in the vein of his predecessors and national icons, Zoltán Kodály and Béla Bartók. In 1950, a year after graduating from the academy, Ligeti was appointed to its distinguished faculty as a professor of composition.
In 1956, as revolution tore through Hungary, Ligeti traveled to Vienna where he met and befriended numerous influential artists including electronic music luminary, Karlheinz Stockhausen, whom he quickly befriended. As a result of this relationship, Ligeti became a participant, in 1957, at the electronic music studio at West German radio, in Cologne. Here, he and others explored the infinite possibilities of technology as they applied to composition, the "organization of sound." He was influenced in Germany by the available Western culture, and while involved at the studio, composed his, arguably, best work of that period, Apparitions, which received its premiere in 1960. As it was received with tremendous enthusiasm and critical acclaim, Ligeti's career as an important force in the promotion and production of contemporary music was, effectively, launched.

Continuing his exploration of sound, but not an advocate of serialism, a compositional technique that was highly popular, Ligeti developed his technique by exploring the acoustic qualities of what he referred to as "micropolyphony," or "tone-clusters." This writing style dedicated itself to the interest of musical "density." Certainly the most impressive, if not most recognizable composition utilizing this technique was his celebrated work Atmosphčres, written in 1961, another great success. This work would eventually find its way onto the soundtrack of Stanley Kubrick's legendary motion picture 2001: A Space Odyssey. Subsequent to the triumph of that piece, Ligeti began to receive appointments to various professorships at a host of prestigious educational institutions.

In addition to his development of micropolyphony, Ligeti was intrigued by the seemingly endless possibilities of the acoustic qualities of human speech. While exploratory, his vocal works were (of that period) founded on a traditional polyphony, specifically canonic in nature. In 1967, his vocal masterpiece Requiem won the prestigious Bonn Beethoven Prize. Vocally, Ligeti utilized what he called the "cloud style" which is absolutely evident in this work. This work, as well as his Lux Aeterna, also was selected to appear on the soundtrack of Kubrick's celebrated film. During the 1970s, Ligeti investigated the minimalist techniques, specifically the element of "chance" that defined the work of American aesthete John Cage, who very much intrigued Ligeti. Cage had written a piece, 4'33" which presented to an audience a solo pianist who "rests" at the keyboard for that duration without playing a single note. Comically, Ligeti composed his own homage to the minimalist school, a work he wittily titled, 0'00". The next decade saw the composer use rhythm as his basis for creativity.

As his career has progressed, Ligeti has compositionally returned to his musical roots, writing again in the melodic vein and combining that ideal with his exploration of rhythmic possibility. Ligeti to date, has received numerous awards and distinctions.

Ligeti heeft heel verrassende en soms zeer moderne muziek geschreven waarbij hij de grenzen van instrument, stem en musicus verkent.

De werken waarnaar ik het liefst luister zijn de etüdes voor piano (ok, zoveel heb ik dan ook nog niet van hem). Zeer spannende muziek. Soms opwindend en dan weer rustgevend, het zit er allemaal in.

Het is niet altijd gemakkelijk om aan zijn muziek te komen, niet alle platenzaken verkopen het (sowieso weinig 20ste eeuwse componisten ), maar nu is er door Sony een mooie serie op de markt gebracht genaamd de "Györgi Ligeti Collection" en daar zijn nu geloof ik 7 delen van met zeer interessante opnames, helaas zijn ze wat prijzig.

Zijn er nog meer liefhebbers op Fok?

pi_13843592
-edit: offtopic.-

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 13-10-2003 10:16]

Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_13856416
Mensen, je weet niet wat je mist.
  maandag 13 oktober 2003 @ 19:27:53 #4
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_13857413
Zijn naam vaak tregengekomen. Heb een periode gehad waarin mijn muziekale voorkeur sterk uitging naar Avantgarde van midden tot eind van de vorige eeuw...die voorkeur is een stille dood gestorven voor ik bij Ligeti uitkwam.

Als je van van spannende maar tegelijkertijd rustgevende (piano)muziek houdt, zou je Morton Feldman's Piano & String Quartet eens moeten luisteren. Hele vreemde muziek waar op het eerste gehoor eigenlijk vrij weinig gebeurd maar op één of andere manier toch heel erg spannend en verslavend is. Andere aanraders zijn Reich's "Eight Lines" en Riley's "In C", maar tdat terzijde.

= there is a light that never goes out =
pi_13857444
Cool, Riley & Feldman kende ik nog niet.
pi_13862091
Natuurlijk ken ik die. Ik heb de eer gehad om in zijn aanwezigheid wat orkeststukken te hebben mogen instuderen en uitvoeren, met orkest en met een ensemble..
Leven is perziksgewijs
pi_13862225
Gaaf, hoe was dat? Hoe is'ie dan met betrekking tot de interpretatie van zijn werk?
  maandag 13 oktober 2003 @ 22:33:36 #8
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_13862327
Volgens mij is de naam in je topictitel fout. Ik zou iig niet weten hoe ik het precies moet uitspreken zo.
[KNE]-Mod
pi_13862459
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 22:30 schreef Seborik het volgende:
Gaaf, hoe was dat? Hoe is'ie dan met betrekking tot de interpretatie van zijn werk?
Het is altijd fijn om te spelen met de directe aanwijzingen van de componist himself, en dat was hier geen uitzondering. Hij was behoorlijk pietluttig, maar 'in a good way' . Maar toch nog niet half zo pietluttig als György Kurtág was....

Over pietluttig gesproken: volgens mij heeft Ed gelijk en schrijf je György met een y en niet met een i

Leven is perziksgewijs
  maandag 13 oktober 2003 @ 22:40:27 #10
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_13862501
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 22:38 schreef vincent20166 het volgende:

[..]

Over pietluttig gesproken: volgens mij heeft Ed gelijk en schrijf je György met een y en niet met een i

Ik heet nl ook niet echt 'Ed'

Ontopic: Ik zal van de week Vahlto eens lastig vallen en vragen of hij iets heeft

[Dit bericht is gewijzigd door ThE_ED op 13-10-2003 22:42]

[KNE]-Mod
pi_13862535
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 22:40 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ik heet nl ook niet echt 'Ed'

En je spreekt jouw naam vast ook niet uit als "Dzjurdzj"?
Leven is perziksgewijs
  maandag 13 oktober 2003 @ 22:44:47 #12
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_13862605
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 22:41 schreef vincent20166 het volgende:

[..]

En je spreekt jouw naam vast ook niet uit als "Dzjurdzj"?

"Gyurka" is mijn roepnaam (dzjoerka). György Ferenc Alexander zijn mijn echte voornamen. Maar genoeg over mij, fantopics kunnen ergens anders
[KNE]-Mod
pi_13862744
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 22:44 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

"Gyurka" is mijn roepnaam (dzjoerka). György Ferenc Alexander zijn mijn echte voornamen. Maar genoeg over mij, fantopics kunnen ergens anders

Touché, da's grappig
Maar zeg eens, ben je ook bekend met de muziek van een of beide naamgenoten? (ja, ik weet het, geforceerd on topic, maar het loopt hier zo'n storm dat dat vrees ik wel nodig zal blijken!)
Leven is perziksgewijs
pi_13862895

Kun je niet wat vertellen over hoe Ligeti is?

maandag 13 oktober 2003 @ 22:56:26 #15
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_13862949
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 22:49 schreef vincent20166 het volgende:

[..]

Touché, da's grappig
Maar zeg eens, ben je ook bekend met de muziek van een of beide naamgenoten? (ja, ik weet het, geforceerd on topic, maar het loopt hier zo'n storm dat dat vrees ik wel nodig zal blijken!)

Niet met de muziek, hoewel je dat nooit weet want mijn vader heeft wel een een handje van klassieke muziek en dergelijke verzamelen. (En hongaarse muziek...) Ik heb er wel eens iets over gelezen, gewoon, je gaat eens op naamgenoot googlen Maar ik ga binnenkort toch eens een muziek uitruilactie (Rammstein enzo voor Klassiek) doen dus als het uitkomt dan ga ik wel eens iets luisteren. (Wel een beetje suf, alleen omdat het een naamgenoot is, maar ok.)

[Dit bericht is gewijzigd door ThE_ED op 13-10-2003 22:58]

[KNE]-Mod
pi_13862991
Ed kap nu eens met overal offtopic te gaan.
pi_13863081
Mijn eerste echte kennismaking met Ligeti was een live uitvoering van Lux Aeterna in een kerk in Berlijn. Ik was erg onder de indruk....

En dan is er natuurlijk ook het (in)fameuze werk voor 100 (?) metronooms. Da's altijd leuk voor de discussie "is dit nog wel muziek?"

[Dit bericht is gewijzigd door vincent20166 op 13-10-2003 23:40]

Leven is perziksgewijs
  maandag 13 oktober 2003 @ 23:02:55 #18
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_13863132
-edit: offtopic.-

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 13-10-2003 23:04]

[KNE]-Mod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: