abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13839845
Ik zit in het eerste jaar van de opleiding schoolmuziek en moet na de herfstvakantie voor het eerst muziekles geven aan groep 7 van de basisschool. De les mag hooguit een uur duren. Ik dacht zelf in elk geval aan een leuk liedje zingen enzo. Heeft iemand tips? (ik heb nog nooit les gegeven)
  maandag 13 oktober 2003 @ 00:11:20 #2
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_13839902
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 00:08 schreef Poezelewoekie het volgende:
Ik zit in het eerste jaar van de opleiding schoolmuziek en moet na de herfstvakantie voor het eerst muziekles geven aan groep 7 van de basisschool. De les mag hooguit een uur duren. Ik dacht zelf in elk geval aan een leuk liedje zingen enzo. Heeft iemand tips? (ik heb nog nooit les gegeven)
Naast het zingen ook nog een triangel? Woodblocks? Kreeg ik tenminste laaaaang geleden op de basisschool.

Maar liedjes laten zingen lijkt me wel een goede oplossing.

pi_13840171
Het lijkt me dat je dat bij schoolmuziek toch wel leert?
pi_13840238
Wij hadden vaak zo'n ritme-oefening, met de hele klas de leraar naklappen.

Vonk wel leuk want ik was er erg goed in

pi_13840515
ik heb het zelf ook eens een keertje mogen proberen toen ik zelf nog op school zat, (ik weet niet of je zelf het 1 en ander kan spelen??),. maar heb toen de bende kennis laten maken met wat instrumenten, ikzelf drumde toen nog, dus ik heb mijn drumstel meegenomen,. een ander klasgenootje speelde gitaar,... hebben toen iets simpels laten horen,. en vervolgens mocht iedereen ff proberen met wat bergeleiding,. een beetje rommelen op het drumstel en de gitaar,. .. je hoeft niet te verwachten dat er veel uitkomt,. maar het enhousiasme is wel groot,. en wellicht spoor je er zo een aantal aan om iets te gaan doen in de muziek,...
uurtje vullen is op zo'n manier zo gebeurt,. en het is reuze leuk voor iedereen omdat het praktijk is in combi met een wat theorie, en ze niet een uur vastgeroest zitten in dat schoolbankje.,. succes!
pi_13845359
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 00:28 schreef Knakker het volgende:
Het lijkt me dat je dat bij schoolmuziek toch wel leert?
Ja dat is wel de bedoeling maar ik zit pas 5 weken op school he...
pi_13845612
ik heb pabo gedaan (mee gestopt)..ik moest stage lopen in groep 4.
Een opdracht was om ook een muziekles te geven...paar liedjes gezongen. Ik had me klarinet meegenomen en dat vonden ze wel leuk..dus als je instrument bespeeld...meenemen
The house that produces the most spice will control dune.
There are no set territories and no rules of engagement.
pi_13851222
Ik zou als ik een sterkte koning ben bla bla bla van de leeuwenkoning zingen...en dit dan uitbereiden met een dansje oid.
Toedeledokiee
pi_13851402
Neem een drumstel mee en laat ze rammen. Gegarandeerd succes .

Effe serieus, wij gingen ook altijd liedjes zingen, en dat vond ik toch behoorlijk saai, misschien is het mogelijk een instrument mee te nemen en de leerlingen er zelf op te laten spelen, vinden ze vast leuk

maandag 13 oktober 2003 @ 17:47:03 #10
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_13855311
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 15:28 schreef brighton het volgende:
Effe serieus, wij gingen ook altijd liedjes zingen, en dat vond ik toch behoorlijk saai
Ligt er maar aan wát voor liedjes je moet zingen hè. Ik zou ook behoorlijk depressief raken als ik "Boer, wat zeg je van mijn kippen" moest gaan zingen, begeleid door een ritme-box van een aftands keyboard.
.
pi_13961267
Als het de eerste keer is dat je les moet geven, en het is ook nog eens groep 7, dan zou ik het accent eerst maar eens op je orde, duidelijkheid, en contact met de groep leggen. Vooral wanneer je daar nog vaker naartoe moet. Ik werk in het BaO en de grootste valkuil is als je stug je les probeert door te zetten terwijl het een zootje in de klas is of een paar leerlingen de boel even in het honderd sturen omdat er een nieuwe meester/juf is. Kinderen gaan dan altijd even verkennen waar de grens ligt bij een nieuw iemand. Doen ze bij jou geheid ook. Niet om je bang te praten maar dat is normaal. Dus je moet goed duidelijk maken wat je wel en niet wil. Studenten denken vaak 'als de les maar goed is'. WAT je doet is niet zo belangrijk, HOE je het doet en HOE het contact met de groep is is veel belangrijker, maar dit is vanuit een pabo-oogpunt en jij doet een andere opleiding begrijp ik.
Hebben is hebben, en krijgen is de kunst!
pi_13961620
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 00:08 schreef Poezelewoekie het volgende:
niet gaan zingen! die kinderen hebben vast al jaren stomme liedjes moet zingen van hun ouderwetse meester of juffrouw. Laat ze zelf muziek maken, neem een drumstel, flink wat slaginstrumenten en wat andere kleine instrumenten mee en probeer daarmee iets in elkaar te sleutelen.

Maar niet gaan zingen, dat hebben die kinderen al jaren tegen hun zin gedaan en dat zullen ze niet waarderen.

zaterdag 18 oktober 2003 @ 12:07:30 #13
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_13962353
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 10:53 schreef DaMaster het volgende:
maar dit is vanuit een pabo-oogpunt en jij doet een andere opleiding begrijp ik.
Wat je schreef heeft m.i. met elke les te maken. Of die student nu van de pabo of de muziekschool komt.

[Dit bericht is gewijzigd door Baba-O-Riley op 18-10-2003 13:26]

.
pi_13963452
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 10:53 schreef DaMaster het volgende:
Studenten denken vaak 'als de les maar goed is'. WAT je doet is niet zo belangrijk, HOE je het doet en HOE het contact met de groep is is veel belangrijker.
Hier ben ik het erg mee oneens. Dit is een van de grootste fouten die men tegenwoordig in het onderwijs maakt. Men maakt zich veel te druk over hoe contact met de groep en hoe les te geven, en veel minder om de inhoud van de les terwijl het daar juist om gaat. Want wat heb je aan een leraar die verschrikkelijk goed contact met de groep heeft een heel leuk les geeft maar eigenlijk de kinderen helemaal niets weet te leren?
  zaterdag 18 oktober 2003 @ 13:25:07 #15
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_13963544
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 13:18 schreef daanharmsen het volgende:

Hier ben ik het erg mee oneens. Dit is een van de grootste fouten die men tegenwoordig in het onderwijs maakt. Men maakt zich veel te druk over hoe contact met de groep en hoe les te geven, en veel minder om de inhoud van de les terwijl het daar juist om gaat. Want wat heb je aan een leraar die verschrikkelijk goed contact met de groep heeft een heel leuk les geeft maar eigenlijk de kinderen helemaal niets weet te leren?

Leerlingen leren het beste als de sfeer in de klas optimaal is. Als er een onprettige sfeer hangt, zullen ze minder opnemen en onthouden.

Maar, en daar geef ik je zeer zeker gelijk in, INHOUD is net zo belangrijk. Je moet de INHOUD op een leuke manier weten over te brengen, en niet alleen "de leuke meester of juffrouw" uithangen. Wanneer dat een aantal groepen doorgaat, krijgen de kinderen op de middelbare school een probleem. En dat zie ik zelf elke dag in de dossiers van de kinderen: taalachterstanden, leerlingen die niet kunnen rekenen, een algemene ontwikkeling waar je niet goed van wordt, spelling die gewoon HOPELOOS is, etc.

Daarnaast: wat krijg je met zo'n "leuke meester en juffrouw" die alles goed vindt? **. Kinderen die doen wat ze zélf willen en zich niks meer laten zeggen.

** Ik las toevallig in een interview: "We kropen met z'n allen onder het bureau van de juffrouw, en toen ze ging zitten schopten we haar stoel naar achteren en viel de juffrouw op de grond. Ze moest er hard om lachen"

.
pi_13964608
drummen
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_13964642
Helaas is op die school niet echt de mogelijkheid om veel met instrumenten te doen omdat ze die niet hebben. Ik kan moeilijk het drumstel van thuis mee gaan nemen. Wat kleine instrumentjes kan wel, maar dat zou dan meer voor tijdens een liedje zijn. Ik ben dus eigenlijk haast wel gedwongen om iets te gaan zingen. Ik heb nu een kort 'swingend' liedje (4 regeltjes, kan ook in canon) om even mee te beginnen. Voor als het goed gaat en er nog tijd over is heb ik nog een ander liedje uitgezocht Omdat ze daar geen piano hebben heb ik thuis een begeleidingscd'tje gemaakt met drumstel, gitaar en keyboard.
Ik hoop trouwens dat ik de eerste les niet echt kinderen vreselijk op hun kop moet geven, dat verpest het meteen zo. Aan de andere kant lijkt het me wel belangrijk meteen duidelijk te maken wat je wel en niet wilt.
  zaterdag 18 oktober 2003 @ 14:41:59 #18
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_13964737
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 14:35 schreef Poezelewoekie het volgende:
Ik hoop trouwens dat ik de eerste les niet echt kinderen vreselijk op hun kop moet geven, dat verpest het meteen zo. Aan de andere kant lijkt het me wel belangrijk meteen duidelijk te maken wat je wel en niet wilt.
Wees duidelijk in je regels en consequent. Heb je deze klas maar 1 keer of vaker? In het laatste geval is het beter om in het begin even streng te zijn. Dan kun je de teugels later nog laten vieren..
.
pi_13970072
IK heb niet gezegd dat inhoud er niet toe deed. Het is een van de componenten voor een goede les. Maar ik vind wel dat het contact met de leerlingen zeker als het jouw en hun eerste keer kennismaken is belangrijker is dan de inhoud. De eerste indruk is namelijk belangrijk zowel voor lln. als leerkracht. Natuurlijk kun je veel onrust en gedoe voorkomen door een goede organisatie en uitdagende werkvormen. Maar ik blijf erbij dat de EERSTE LES, groepshantering voor inhoud komt. Al heb je nog zo'n leuke les, het omgaan met en het herkennen van groepsprocessen (vooral storende/negatieve) is stap 1.
pi_13974148
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 14:35 schreef Poezelewoekie het volgende:
Helaas is op die school niet echt de mogelijkheid om veel met instrumenten te doen omdat ze die niet hebben. Ik kan moeilijk het drumstel van thuis mee gaan nemen. Wat kleine instrumentjes kan wel, maar dat zou dan meer voor tijdens een liedje zijn. Ik ben dus eigenlijk haast wel gedwongen om iets te gaan zingen. Ik heb nu een kort 'swingend' liedje (4 regeltjes, kan ook in canon) om even mee te beginnen. Voor als het goed gaat en er nog tijd over is heb ik nog een ander liedje uitgezocht Omdat ze daar geen piano hebben heb ik thuis een begeleidingscd'tje gemaakt met drumstel, gitaar en keyboard.
bij de meeste muziekscholen kun je wel een muziekdoos huren
pi_13980539
Ja maar wat doe je ermee? Je moet weten wat de lln. al eens hebben gedaan en wat niet. Als ze nog nooit instrumenten hebben gebruikt dan lijkt me dat ook niet handig om meteen als eerste les te doen. Dat gaat geheid mis. Die kinderen weten niet hoe ze zo'n ding moeten hanteren. Nee, zingen is iets wat iedereen kan. Je kan ook zelf de begeleiding doen als je zelf wat bespeelt. Een leuk lied kan wel maar als je een uur moet vullen?? Nu vind ik een uur zowiezo veel te lang voor een muziekles. Er zijn leuke lessen in de methode "Moet je doen-Muziek" ook met verwerking, plaatjes enz.
pi_13994273
Gezellig samen een uurtje spelen/kloten op de xylofoon (van die korte liedjes)...

dat moest ik tenminste vroeger op de basisschool doen

pi_14117011
Phew... t is gelukt! Het viel best wel mee, de kinderen deden redelijk mee enzo... was alleen wel duidelijk dat ze niet echt gewend zijn te zingen
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 22:38:38 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_14117089
Wat had je precies met ze gedaan?
.
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 13:54:31 #25
54067 Aernoud
Aapachtig paars?
pi_14125422
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 22:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat had je precies met ze gedaan?
klinkt wel heel erg !

lijkt me idd wel intressant om te weten waar tussen je gekozen hebt, strakke lesgeving of los contact.

Heb jij nog ergens een platypus liggen? Stuur hem op naar mij en ontvang een aardige vergoeding!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')