quote:Naast het zingen ook nog een triangel? Woodblocks? Kreeg ik tenminste laaaaang geleden op de basisschool.
Op maandag 13 oktober 2003 00:08 schreef Poezelewoekie het volgende:
Ik zit in het eerste jaar van de opleiding schoolmuziek en moet na de herfstvakantie voor het eerst muziekles geven aan groep 7 van de basisschool. De les mag hooguit een uur duren. Ik dacht zelf in elk geval aan een leuk liedje zingen enzo. Heeft iemand tips? (ik heb nog nooit les gegeven)
Maar liedjes laten zingen lijkt me wel een goede oplossing.
Vonk wel leuk want ik was er erg goed in
quote:Ja dat is wel de bedoeling maar ik zit pas 5 weken op school he...
Op maandag 13 oktober 2003 00:28 schreef Knakker het volgende:
Het lijkt me dat je dat bij schoolmuziek toch wel leert?
Effe serieus, wij gingen ook altijd liedjes zingen, en dat vond ik toch behoorlijk saai, misschien is het mogelijk een instrument mee te nemen en de leerlingen er zelf op te laten spelen, vinden ze vast leuk
quote:Ligt er maar aan wát voor liedjes je moet zingen hè. Ik zou ook behoorlijk depressief raken als ik "Boer, wat zeg je van mijn kippen" moest gaan zingen, begeleid door een ritme-box van een aftands keyboard.
Op maandag 13 oktober 2003 15:28 schreef brighton het volgende:
Effe serieus, wij gingen ook altijd liedjes zingen, en dat vond ik toch behoorlijk saai
quote:niet gaan zingen! die kinderen hebben vast al jaren stomme liedjes moet zingen van hun ouderwetse meester of juffrouw. Laat ze zelf muziek maken, neem een drumstel, flink wat slaginstrumenten en wat andere kleine instrumenten mee en probeer daarmee iets in elkaar te sleutelen.
Op maandag 13 oktober 2003 00:08 schreef Poezelewoekie het volgende:
Ik zit in het eerste jaar van de opleiding schoolmuziek en moet na de herfstvakantie voor het eerst muziekles geven aan groep 7 van de basisschool. De les mag hooguit een uur duren. Ik dacht zelf in elk geval aan een leuk liedje zingen enzo. Heeft iemand tips? (ik heb nog nooit les gegeven)
Maar niet gaan zingen, dat hebben die kinderen al jaren tegen hun zin gedaan en dat zullen ze niet waarderen.
quote:Wat je schreef heeft m.i. met elke les te maken. Of die student nu van de pabo of de muziekschool komt.
Op zaterdag 18 oktober 2003 10:53 schreef DaMaster het volgende:
maar dit is vanuit een pabo-oogpunt en jij doet een andere opleiding begrijp ik.
[Dit bericht is gewijzigd door Baba-O-Riley op 18-10-2003 13:26]
quote:Hier ben ik het erg mee oneens. Dit is een van de grootste fouten die men tegenwoordig in het onderwijs maakt. Men maakt zich veel te druk over hoe contact met de groep en hoe les te geven, en veel minder om de inhoud van de les terwijl het daar juist om gaat. Want wat heb je aan een leraar die verschrikkelijk goed contact met de groep heeft een heel leuk les geeft maar eigenlijk de kinderen helemaal niets weet te leren?
Op zaterdag 18 oktober 2003 10:53 schreef DaMaster het volgende:
Studenten denken vaak 'als de les maar goed is'. WAT je doet is niet zo belangrijk, HOE je het doet en HOE het contact met de groep is is veel belangrijker.
quote:Leerlingen leren het beste als de sfeer in de klas optimaal is. Als er een onprettige sfeer hangt, zullen ze minder opnemen en onthouden.
Op zaterdag 18 oktober 2003 13:18 schreef daanharmsen het volgende:Hier ben ik het erg mee oneens. Dit is een van de grootste fouten die men tegenwoordig in het onderwijs maakt. Men maakt zich veel te druk over hoe contact met de groep en hoe les te geven, en veel minder om de inhoud van de les terwijl het daar juist om gaat. Want wat heb je aan een leraar die verschrikkelijk goed contact met de groep heeft een heel leuk les geeft maar eigenlijk de kinderen helemaal niets weet te leren?
Maar, en daar geef ik je zeer zeker gelijk in, INHOUD is net zo belangrijk. Je moet de INHOUD op een leuke manier weten over te brengen, en niet alleen "de leuke meester of juffrouw" uithangen. Wanneer dat een aantal groepen doorgaat, krijgen de kinderen op de middelbare school een probleem. En dat zie ik zelf elke dag in de dossiers van de kinderen: taalachterstanden, leerlingen die niet kunnen rekenen, een algemene ontwikkeling waar je niet goed van wordt, spelling die gewoon HOPELOOS is, etc.
Daarnaast: wat krijg je met zo'n "leuke meester en juffrouw" die alles goed vindt? **. Kinderen die doen wat ze zélf willen en zich niks meer laten zeggen.
** Ik las toevallig in een interview: "We kropen met z'n allen onder het bureau van de juffrouw, en toen ze ging zitten schopten we haar stoel naar achteren en viel de juffrouw op de grond. Ze moest er hard om lachen"
quote:Wees duidelijk in je regels en consequent. Heb je deze klas maar 1 keer of vaker? In het laatste geval is het beter om in het begin even streng te zijn. Dan kun je de teugels later nog laten vieren..
Op zaterdag 18 oktober 2003 14:35 schreef Poezelewoekie het volgende:
Ik hoop trouwens dat ik de eerste les niet echt kinderen vreselijk op hun kop moet geven, dat verpest het meteen zo. Aan de andere kant lijkt het me wel belangrijk meteen duidelijk te maken wat je wel en niet wilt.
quote:bij de meeste muziekscholen kun je wel een muziekdoos huren
Op zaterdag 18 oktober 2003 14:35 schreef Poezelewoekie het volgende:
Helaas is op die school niet echt de mogelijkheid om veel met instrumenten te doen omdat ze die niet hebben. Ik kan moeilijk het drumstel van thuis mee gaan nemen. Wat kleine instrumentjes kan wel, maar dat zou dan meer voor tijdens een liedje zijn. Ik ben dus eigenlijk haast wel gedwongen om iets te gaan zingen. Ik heb nu een kort 'swingend' liedje (4 regeltjes, kan ook in canon) om even mee te beginnen. Voor als het goed gaat en er nog tijd over is heb ik nog een ander liedje uitgezocht Omdat ze daar geen piano hebben heb ik thuis een begeleidingscd'tje gemaakt met drumstel, gitaar en keyboard.
Ik hoop trouwens dat ik de eerste les niet echt kinderen vreselijk op hun kop moet geven, dat verpest het meteen zo. Aan de andere kant lijkt het me wel belangrijk meteen duidelijk te maken wat je wel en niet wilt.
dat moest ik tenminste vroeger op de basisschool doen
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 22:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat had je precies met ze gedaan?
lijkt me idd wel intressant om te weten waar tussen je gekozen hebt, strakke lesgeving of los contact.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |