pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 19:13 |
Aangezien in fan ben van grote lange termijn macro-issues en energie eigenlijk ook veel met politiek en economie heeft te maken. Dit is een herhaling van een jaar geleden maar dat maakt niet veel uit voor de discussie(waarde) ![]() Tegenlicht: De Waterstofrevolutie Zondag (vandaag) Deel 1: 12 oktober 20:55 - 21:50 op Nederland 3. quote: Een schatting van de olie- en gasvoorraden in de 21e eeuw. Website Tegenlicht: De Waterstofrevolutie edit: online uitzendingen doen het (nog) niet, dus dat wordt tv kijken | |
MasterDisaster | zondag 12 oktober 2003 @ 19:24 |
quote:pfff heb je geen tv-kaart ![]() | |
roobje | zondag 12 oktober 2003 @ 19:30 |
Ik ga het ook zeker ff kijken, heb paar jaar geleden nog een heel uitgebreid verslag geschreven in 6vwo voor scheikunde over brandstofcellen. Ben vooral benieuwd hoe ze denken de productie van waterstof aan te pakken want dat kost natuurlijk ook energie (elektrolyse bijv.), dat haal je niet ff uit de grond zoals aardolie. | |
oheng | zondag 12 oktober 2003 @ 19:34 |
Ja leuk, laten we de wereld volstoppen met rondrijdende bommen. Heb je ooit eens in je leven waterstof zien ontbranden???!!!!! Dat wil je echt niet op de weg hebben. | |
roobje | zondag 12 oktober 2003 @ 19:41 |
quote:Doe niet zo kortzichtig man, daar vinden ze vast wel iets op. | |
digitaLL | zondag 12 oktober 2003 @ 19:47 |
quote:Hetzelfde werd ook gezegd van benzine en LPG. En we rijden er toch echt mee rond, zelfs tankwagens met duizenden liters erin rijden gewoon op de snelweg ![]() | |
roobje | zondag 12 oktober 2003 @ 19:52 |
Van de tegenlicht site:quote:LPG is ook zeer efficiënt te verbranden.. benzine ook. Ik denk dat ze bedoelen dat het rendement van waterstof bij het gebruik van brandstofcellen heel hoog (dus een efficiënt gebruik van waterstof) is. Als je het niet precies weet maak dan niet zo'n site zeg.. | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 19:57 |
quote:Jawel. Maar dan kijk je toch ook tv ![]() | |
wendy-tje | zondag 12 oktober 2003 @ 20:48 |
quote:Ach, ik denk dat het een beetje verkeerde formulering is... Maar wat denken jullie dat de politieke en economische effecten van die nieuwe brandstof zal zijn op de landen in het midden-oosten? Deze landen hebben behalve olie weinig grondstoffen, het is er veelal te droog om landbouw te bedrijven... Ik krijg steeds meer het idee dat het een tijdbom is daar. Als de voorraden eenmaal zijn uitgeput, of de brandstofcellen veel efficienter blijken te werken dan olieproducten... Trouwens, als je de bedreiging van de uitputting van de olievoorraden koppelt aan de motieven van de VS voor de oorlog in Irak, krijg je ook steeds meer het idee dat er in Irak toch echt een goudmijntje zit, voor de VS. | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 20:58 |
Het begint nu!! | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 21:54 |
Wat was dit smullen zeg ![]() IJsland Wel schijnheilig van Bush dat ie de EU weer moet nadoen. En de olie-piek is al in 2006... | |
zakjapannertje | zondag 12 oktober 2003 @ 21:58 |
quote:er was eerder een reportage bij 2Vandaag met die adviseur van Prodi oa. Hij had kritiek op Bush dat die de energie voor waterstof bij investeringen in 'oude energie' kolen- en kernenergiecentrales etc. ging halen. In Europa heeft men de doelstelling juist dat men duurzame bronnen gaat gebruiken om waterstof op te wekken zoals zon-wind-waterkrachtenergie ed. Misschien komt dit ook in een volgende aflevering ter sprake. | |
wendy-tje | zondag 12 oktober 2003 @ 22:10 |
quote:Ik kreeg het idee dat Bush hard heeft moeten oefenen op de woorden waterstof en zuurstof ![]() Maar stel dat de Amerikanen eens bij de Eu achter zouden lopen op een technologische ontwikkeling Was een goede uitzending, volgende week zeker weer! | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 22:54 |
quote:Idd, aan waterstof heb je niet veel, unless het duurzaam is opgewekd. | |
Herostratos | zondag 12 oktober 2003 @ 23:06 |
quote:Laat ik je als "medefan" dan eerst de hand schudden pberends! Als chemicus en student techniek filosofie heb ik al meerdere projecten omtrent waterstof gevolgd en essays over brandstofcellen en een mogelijke waterstofeconomie geschreven. Leuk onderwerp voor discussie, maar het lijkt mij meer een discussie voor in WFL... Laat ik dan wel nog even stellen dat het momenteel compleet inefficiënt om water te elektrolyseren tot waterstof en dit weer te verbranden (kost veel meer energie dan het oplevert) en dat het absoluut geen gevaarlijke toestanden met verbranding oplevert (zoals oheng stelde). | |
Swetsenegger | zondag 12 oktober 2003 @ 23:10 |
De status van koude fusie lijkt me interessanter. Een jaar of 10 (15?) terug werd er geroepen dat het bij tests gelukt was. Dit werd gepubliseerd, maar later weer ontkent. Daarna nooit meer wat vernomen over koude fusie in de media. | |
Lithion | zondag 12 oktober 2003 @ 23:11 |
quote:Juist, maar ik vraag me af of daar al ooit een rekensommetje van gemaakt is. Wat me overigens nog een aanzienlijk probleem lijkt op termijn waar bijna helemaal geen aandacht naar uit gaat is het gebrek aan kunststoffen als de olievoorraden op beginnen te raken. Als je om je heen kijkt zie je dat we wel heel erg afhankelijk zijn geworden van het gebruik van kunststoffen, maar wat is op termijn het alternatief? Volledig recyclebaar zijn veel kunststoffen niet en zeker niet wanneer die ingezet moeten worden in technisch hoogwaardige producten. | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 23:14 |
quote:Probleem is dat kernfusie onzeker is, waterstof niet. Kernfusie kan morgen al rendabel werken, maar het kan ook nog 100 jaar duren. Maar wat in ieder geval moet gebeuren is dat er massaal (met tientallen miljarden) in research en development gestoken moet worden. Het moet eerst rendabelere en veiliger gemaakt worden. De combinatie van kernfusie en waterstof zou een ideale combinatie zijn. Waterstof opzich is helemaal niet milieuvriendelijk namelijk, waterstof dient alleen als vloeibare brandstof, en dat kan niet met kernfusie. Maar de kernfusie kan wel dienen voor 'het maken van waterstof' en is daarmee vloeibaar en duurzaam als energiebronnen. | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 23:18 |
quote:Nanotechnologie is ook een optie. Door nanotechnologie heb je meer voor minder, kortom er is (veel) minder kunststof voor nodig. Dan kan je van één verpakking nu later een containerschip vol verpakkingen maken. Maar het was inderdaad een domme zet om niet eerder massaal onderzoek te doen naar energiealternatieven. Die olie hebben we later hard nodig, niet als brandstof, maar wat je zegt als materiaal. | |
zakjapannertje | zondag 12 oktober 2003 @ 23:19 |
quote:er is bij sommigen de verwachting dat plantenmateriaal de oplossing kan bieden, dat men daar plastics ed. uit kan halen, qua kosten en toepasbaarheid is nog een vraagteken, maar bv. Dow Chemicals is al bezig van aardappelmateriaal plastics te maken. Het is voor mij nog allemaal erg vaag en het kostenaspect is nog ook een vaag teken natuurlijk | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 23:20 |
quote:Maar het is wel milieuvriendelijker en het is vloeibaar ![]() Ik ben zeer geinteresseerd in de vraag "Hoe transformeer je Nederland naar een waterstof-economie?" Heb je daar een verhaal in grote lijnen van? | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 23:21 |
quote:Kostenaspect speelt geen rol, als kunststof op de oude manier duurder wordt. Dat heet het keerpunt ![]() | |
Nyrem | zondag 12 oktober 2003 @ 23:22 |
quote:Dan heb ik toch iets anders gezien. Waterstof is milieuvriendelijk. Alleen de wijze waarop men de electriciteit (benodigde) opwekt, kan milieuonvriendelijk zijn. Zoals je al op IJsland kon zien, doen ze dat daar met waterkracht. Het enige probleem is sociale én politieke acceptatie. [quote]Feit is dat waterstof schoon is. Als je het verbrandt houd je enkel energie en puur water over. Feit is ook dat je het moet maken. Feit is dat je dat met elke primaire energiebron (olie, gas, zon, wind, waterkracht, getijden, nucleair) kunt doen en dat het zeer efficiënt te verbranden is. [Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 12-10-2003 23:28] | |
Herostratos | zondag 12 oktober 2003 @ 23:27 |
quote:Te hoge kosten, Te laag rendement, Te inferieure kunststof etc. quote:TNO heeft de zetmeel-plastic ook al in ver ontwikkelde fase, deze wordt ook al ruimschoots toegepast, probleem alleen is de hygroscopische werking van de zetmeel-plastic. Deze technologie zal binnenkort op grote schaal geimplementeerd worden... | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 23:27 |
quote:Waterstof is inderdaad schoon als je de oorsprong er niet bijhaald ![]() Waterstof hoeft niet schoon te zijn als je de oorsprong er wel bijhaald, maar dat kan natuurlijk wel ![]() Maar op IJsland heb je een groot voordeel, het water bevat al energie (warmte) en hier in Nederland niet. En met hun 250.000 inwoners is het niet moeilijk om 99% van hun economie om te vormen naar een waterstofeconomie ![]() ![]() | |
Herostratos | zondag 12 oktober 2003 @ 23:31 |
quote:Hahaha, als je een écht antwoord op die vraag wilt moet je mijn studie gaan doen! Men heeft al niches waarbinnen waterstoftechnologie wordt toegepast, ook in NL, maar dit is een complex en onzeker proces dus een eenvoudig antwoord op die vraag kan ik, noch eenander, niet geven! | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 23:33 |
quote:Hehe, maar vind je dat Nederland flink moet investeren in R&D naar waterstof? | |
fatima | zondag 12 oktober 2003 @ 23:35 |
Wat na de waterstof? als de basale problemen als bijvoorbeeld wantrouwen blijven voortetteren als een vies vet kankergezwel dat opdoemd in de schaduw van ieders geweten... Dan piep je wel anders met je waterstof en mooie waterstoftankstations cq FuelRoots forever. ![]() En zelfs deze woorden kunnen worden gezien alszijnde wrakhout van de bovenste plank, ik mis altijd weer de essentie van ieders eigen ziel, zo jammer, wen er maar aan, niet meer te schakelen, als een deffecte remote control, ach het woord zegt het al, grijns voor de Vlensbapsen. Ik vond trouwens het nadeel van de waterstofeuforistische wel van de spaarzame mededelingen uitspraak van die hooggeplaatste persoon Jeroen v.d Veer ( Shell, grrr, the White Force...)een uiterst onzorgvuldige fout betreffende de technologie en veiligheid des burgers poneren.. [Dit bericht is gewijzigd door fatima op 12-10-2003 23:37] | |
DaBuzzzzz | zondag 12 oktober 2003 @ 23:36 |
http://info.vpro.nl/rmstreams.db?14331114 morgen dus! ![]() | |
Herostratos | zondag 12 oktober 2003 @ 23:37 |
quote:IJsland is idd. de eerste volledige waterstofeconomie op deze wereld, vanwege de perfect controleerbare niche die het is. quote:Wishfullthinking... quote:Klopt als een zwerende vinger! | |
Nyrem | zondag 12 oktober 2003 @ 23:37 |
quote:???? Feit is dat waterstof schoon is. Als je het verbrandt houd je enkel energie en puur water over. Feit is ook dat je het moet maken. Feit is dat je dat met elke primaire energiebron (olie, gas, zon, wind, waterkracht, getijden, nucleair) kunt doen en dat het zeer efficiënt te verbranden is. quote:Hoeveelheid mensen maakt niet zoveel uit. Als het stelsel maar aanwezig is. anderen voorzien een Wereldwijd Energie Web waarin iedere particulier via waterstof zelf energie kan opwekken en verhandelen. Daarmee is het een universeel opslagmiddel voor alle soorten energie, een brandstof die op alle denkbare plaatsen ingezet kan worden. | |
Nyrem | zondag 12 oktober 2003 @ 23:40 |
Maar, we krijgen natuurlijk eerst als samenleving te maken met onstabiele olieprijzen en zelfs schaarste. Dat zal ook een behoorlijke impact hebben. | |
Herostratos | zondag 12 oktober 2003 @ 23:42 |
quote:Nee. Het bedrijfsleven doet deze investeringen al op zeer ruime schaal (Shell e.d.) en er zijn tal van andere R&D en kenniseconomische aspecten die deze subsidiering veel harder nodig hebben. | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 23:46 |
quote: ![]() | |
pberends | zondag 12 oktober 2003 @ 23:47 |
quote:Ja oke, maar ik neem aan dat die 1.2 miljard $ van Bush toch wel een beetje helpt om het beter te ontwikkelen ![]() | |
Nyrem | zondag 12 oktober 2003 @ 23:54 |
quote:Ik geloof dat, zoiets op een hoger/groter plan besloten wordt. Europese Unie. Een wetenschapper maakte een raming op 100 miljard over 10 jaar investeren; 10 miljard per jaar dus. Ter vergelijking gaf hij ook even de kosten van de bezetting in Irak | |
drexciya | maandag 13 oktober 2003 @ 12:26 |
quote:Dat is een prijskwestie, je kunt ook kunststoffen maken (beter gesteld: de grondstoffen) uitgaande van kolen of aardgas. Uitgangspunt is dat je die verbindingen omzet en uitgaande van het zogenaamde synthesegas langere koolwaterstoffen in elkaar zet (Fischer-Trops reactie). En kolen hebben we nog ruim voldoende in voorraad. Niet iedere kunststof is trouwens slecht recyclebaar, maar dat zijn meestal de duurdere kunststoffen (PET Polyethyleenterephtalaat, bekend van de frisdrankflessen, PC - polycarbonaat, bekend van de bushokjes). PVC is bagger, met name omdat er veel additieven aan toe worden gevoegd, daardoor kom je na recyclen op lagwaardiger produkten uit (bermpaaltjes). Maar ja, het is goedkoop. | |
Knarf | maandag 13 oktober 2003 @ 14:28 |
Ik heb het niet gezien gister. Maar met verbranding van waterstof, bedoelen ze hopenlijk wel met pure zuurstof. En niet met lucht. | |
ik_hier | maandag 13 oktober 2003 @ 15:49 |
quote:Anyway, in brandstofcellen wordt de waterstof niet verbrandt. Alleen bij huis- tuin en keuken gebruik (het gasfornuis en de gasgeiser!) komt er een beetje NOx vrij, maar dat is nu ook al zo. Het gevaar op CO vergiftiging neemt hierbij trouwens ook af (indien men pure waterstof gebruikt). | |
ik_hier | maandag 13 oktober 2003 @ 15:53 |
quote:Hoewel de vraag niet in mij gesteld werd, vind ik van wel. Er wordt inderdaad veel door het bedrijfsleven onderzocht (globaal: Shell, Daimler-Chrysler en Siemens bv) . Maar ik zou onderzoek op academisch niveau niet verkeerd vinden. Zeker omdat het ernaar uitziet dat men deze mensen nodig heeft in de toekomst. En er nog veel te onderzoeken valt. | |
Kaalhei | maandag 13 oktober 2003 @ 16:12 |
quote:Er zijn genoeg bedrijven die onderzoek uitbesteden aan universiteiten hoor. | |
pberends | maandag 13 oktober 2003 @ 16:17 |
quote:In Nederland is dat nog niet eens 5% hoor ![]() | |
Kaalhei | maandag 13 oktober 2003 @ 16:18 |
quote:5% van de bedrijven, 5% van de universiteiten of 5% van het budget? | |
pberends | maandag 13 oktober 2003 @ 16:24 |
quote:Financiering onderzoek op universiteiten door bedrijven is lager dan 5%. Universitair onderzoek in Nederland wordt maar voor 5% gebruikt door bedrijven, in Finland bijvoorbeeld 45%. | |
Kaalhei | maandag 13 oktober 2003 @ 16:28 |
quote:Het relatieve aantal bedrijven wil natuurlijk niet alles zeggen. Als er in een willekeurig land veel bedrijven zitten die zich op een markt richten die een hoge uitgifte van hoogwaardige R&D vereist, bv. de gsm-markt, dan zal het percentage veel hoger uitvallen dan in een land waar dit niet het geval is. Als de 5% van de bedrijven in Nederland bestaat uit zeer grote bedrijven en in Finland de 45% uit eenmans-zaken dan verandert dit sterk de kijk op de zaak. | |
ik_hier | maandag 13 oktober 2003 @ 17:02 |
Nederland is op H2-gebied zeker niet het meest toonaangevende en Shell heeft zijn eigen onderzoekslab en ECN onderzoekt ook een beetje. Weliswaar lopen daar wat afstudeerders oid rond, maar op universitair gebied gebeurt er niet zoveel. Aan de TUDelft bv. is er een docent op dat gebied voorzover ik weet, en die doet ook een beetje onderzoek, maar het grote (nederlandse)onderzoeksproject (over een MCFC) is ooit stopgezet toen er doorbraken kwamen. | |
Basp1 | maandag 13 oktober 2003 @ 18:32 |
quote:Dit was helaas de trendwatcher, waar ik toch het minste vertrouwen in had van dit deel van de documantaire. En hij gaf maar een grove schatting. Ook zijn gepraat over de aankomende ijstijd kan, maar hoeft niet. Verder kwam hij juist met de verkeerde conclusies waarom we waterstof zouden moeten gaan invoeren, hij kwam met zijn milieu voordeel, en nog wat anders, maar het opraken van de olie stond bij hem toch niet bovenaan het lijstje, terwjil dit bij de overige onzerzoekers juist wel als belangrijkste argument voor een waterstof economie in te voeren gebruikt wordt. De vpro heeft met tegenlicht weer een goede documatiare gemaakt. Ik ben benieuwd of we als mensheid volwassen genoeg zijn om inderdaad op een normale manier op den duur te gaan overschakelen naar een waterstof economie. Ik denk dat we eerst nog wel wat oorlogen gaan krijgen, om de laatste beetjes olie verder uit te persen. China wil natuurlijk ook een redelijk deel van de olie krijgen om door te kunnen groeien in de vaart der volkeren. Maar dat kunnen de huidige bronnen nu al niet eens aan. | |
Kaalhei | maandag 13 oktober 2003 @ 21:27 |
Ik heb een idee dat veel mensen denken dat waterstof een complete vervanger van olie kan zijn. Waterstof kan het (eenvoudig) meenemen van brandstof (zoals olie) vervangen. Er is uiteraard veel energie voor nodig om water te splitsen in waterstof en zuurstof en die komt vooralsnog uit de olie. Maar welke energiebron gaan we in de toekomst gebruiken om het water te splitsen? De capaciteit van groene stroom lijkt in de komende jaren niet voldoende om aan de eisen te voldoen. Als je alle mogelijkheden afstreept, dan kom je toch weer op nucleaire energiebronnen uit. | |
digitaLL | maandag 13 oktober 2003 @ 21:37 |
quote:Methaan(aardgas) en water is goed om te zetten in veel waterstof. CH4 + 2 H2O ---Kath---> CO2 + 4 H2 1 molecuul methaan kan zo via een katalisator 4 moleculen waterstof leveren Dit in combinatie met het hoge rendement van brandstofcellen en electrische motoren levert een aanzienlijke besparing op het verbruik van fossiele brandstoffen. [Dit bericht is gewijzigd door digitaLL op 13-10-2003 21:43] | |
pberends | maandag 13 oktober 2003 @ 21:51 |
quote:LOL ![]() ![]() ![]() Het ging om 5% van het universitair onderzoek, niet 5% van het aantal bedrijven | |
Kaalhei | maandag 13 oktober 2003 @ 21:55 |
quote:Daar schiet je natuurlijk weinig mee op. Aardgas gaat net als olie op, het is een fossiele brandstof. Het belangrijkste voordeel van waterstof gaat hiermee verloren. Buiten dat komt er ook nog eens CO2 vrij. Hiermee kan weer een voordeel van waterstof worden weggestreept. Als laatste denk ik dat, doordat er geen O2 opgewekt wordt, de efficienty van de reactie negatief beinvloed wordt. Bovendien wordt de zuurstof voor de reactie aan de atmosfeer onttrokken en dat lijkt me ook niet echt bevorderend voor het klimaat. Als je er heel lang mee doorgaat heb je een aarde zonder aardgas, zonder zuurstof en met heel veel water. [Dit bericht is gewijzigd door Kaalhei op 13-10-2003 21:56] | |
pberends | maandag 13 oktober 2003 @ 21:55 |
quote:Eerst aardgas, daarna kernsplijting en later kernfusie. We zullen toch weer moeten overgaan op vuile kernenergie ![]() edit: misschien ook nog wel groene stroom, de ontwikkeling daarvan gaat enorm snel, misschien dat het binnenkort rendabeler is dan 'vuile' stroom. | |
Kaalhei | maandag 13 oktober 2003 @ 21:59 |
quote:Ow, op die manier....Laten we het dan zo stellen: Misschien doen de universiteiten in Finland wel minder aan niet door het bedrijfsleven gefinancieerd onderzoek, zodat het percentage hoger uitvalt. Of de verhouding technologiebedrijven-universiteiten verschilt. Wat je er ook van maakt, ik lul het toch wel recht | |
digitaLL | maandag 13 oktober 2003 @ 22:04 |
quote:Het is waar dat er fossiele brandstof verbruikt wordt maar er zijn aanzienlijke hoeveelheden methaan aanwezig. Echter lang niet genoeg om alle zuurstof te verbruiken. Het is inderdaad uitstel maar dat geeft de tijd voor een langzame overgang naar duurzamere methoden als waterstoffusie en zonnecellen. | |
Lithion | maandag 13 oktober 2003 @ 22:09 |
quote:Hmm, iets zegt me dat milieubewegingen hier ook niet vrolijk van worden. Of is kooldioxide tegenwoordig geen issue meer bij die clubs? | |
pberends | maandag 13 oktober 2003 @ 22:10 |
quote:Nee, universiteiten in Finland werken op vraagniveau van bedrijven. | |
EdwinW | maandag 13 oktober 2003 @ 22:15 |
Een tijdje geleden een artikel hierover gelezen. De strekking van het verhaal was dat het voor personenauto's niet echt handig is (wel voor bussen). Als je nl. met je auto 400 kilometer moet kunnen rijden (zonder bijtanken), dan moet de tank een inhoud hebben van circa 350 liter. En dan nog moet deze een enorme druk weerstaan die veel hoger ligt als van een LPG-tank. Het gebruik van brandstofcellen ligt dan meer voor de hand. | |
pberends | maandag 13 oktober 2003 @ 22:20 |
quote:Of elektrisch? | |
Herostratos | maandag 13 oktober 2003 @ 22:26 |
quote:Goed punt pberends. Feitelijk was ons energie probleem al opgelost met de komst van kernenergie, en mocht de ontwikkeling van alternatieve energiebronnen stagneren, dan zullen kerncentrales weer als paddestoelen uit de grond schieten! | |
zakjapannertje | maandag 13 oktober 2003 @ 22:30 |
quote:wat was dat ook al weer met paddestoelen? | |
Herostratos | maandag 13 oktober 2003 @ 22:35 |
quote: ![]() | |
ik_hier | dinsdag 14 oktober 2003 @ 10:08 |
quote:Snap niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat het niet handig is om aardgas mee te nemen? Dat klopt ook om een andere reden nl. Het omzetten van aardgas naar waterstof gebeurd onder een hoge temperatuur, terwijl de brandstofcellen voor vervoer onder lage temperatuur werken. Dus dan zou je een deel van je aardgas (of waterstof) moeten verbranden om de temperatuur omhoog te brengen Het vervoeren van waterstof lijkt mij overigens nog moeilijker dan dat van aardgas. | |
EdwinW | dinsdag 14 oktober 2003 @ 22:44 |
Het ging bij mij inderdaad om waterstof. Daar heb je een behoorlijk grote tank voor nodig. | |
Steijn | dinsdag 14 oktober 2003 @ 23:54 |
Een erg boeiende reportage, ben ook zeer benieuwd naar deel 2, maar ik vraag me af hoe de waterstof moet worden opgeslagen. In tank lijkt het meest voor de hand liggend maar hoe zorg je er voor dat de waterstofmoleculen niet door het materiaal (een waterstofmolecuul is namelijk erg klein, de wand van het vat is dus eigenlijk een membraan) van de tank naar buiten diffunderen. Ik heb wel eens gehoord dat een tank, met een inhoud van 100 liter, in een maand volledig leeg gediffundeerd is. Dat is dus niet echt practisch. | |
drexciya | woensdag 15 oktober 2003 @ 12:49 |
quote:Hier zie ik het nut niet van in, de aardgasvoorraad is beperkter dan de aardolie, laat staan de kolenvoorraad en de energieopbrengst van aardgas op zich is al behoorlijk goed, wat win je hiermee? | |
drexciya | woensdag 15 oktober 2003 @ 12:51 |
quote:Dat is inderdaad ook een issue en zoals je zelf al eerder aangaf moet je ook iets hebben om de productie van de chemische industrie op peil te houden. Grondstoffen voor ondermeer de productie van kunststoffen. Dan zul je toch serieus steenkool als optie moeten gaan bekijken. Niet op de huidige manier, maar door het om te zetten in grondstoffen/synthesegas. | |
drexciya | woensdag 15 oktober 2003 @ 12:54 |
quote:Daarin wordt veelal gebruikgemaakt van methanol en hoe ga je dat maken? | |
nexhil | woensdag 15 oktober 2003 @ 13:03 |
ik hoorde vorige week op de radio dat het volgens GM vanaf 2010 rendabel zou zijn om voor de consument auto's te maken die op waterstof lopen.....GM was ondertussen in de states samen met shell een proef begonnen met dergelijke auto's en waterstofstations. was op het nieuws ofzo geloof ik
| |
ik_hier | woensdag 15 oktober 2003 @ 13:25 |
quote:Heb ik ook meegekregen idd. Waterstof (hoe dat dan ook opgeslagen mag zijn) heeft als grote voordeel dat het voor vervoerstoepassingen het hoogste rendement heeft. (dus hoger dan benzine en dieselmotoren!). Enkel auto's op groene stroom zouden beter zijn, deze zijn echter zwaar, en onze stroomvoorziening is nog niet groen genoeg. En dus onzinnig om dat op dit moment in auto's toe te passen, bovendien is de actieradius heel beperkt. Waterstof kan ook gewonnen worden uit vergassing van kolen en biomassa (o.a. mest). Die uit aardgas is het meest efficiënte en makkelijke. | |
useroid | woensdag 15 oktober 2003 @ 16:00 |
quote:Er werd zojuist gewezen op het restproduct bij deze methode namelijk Co2, iets wat juist is maar juist omdat je het in een controlled envirement doet kun je het Co2 opvangen iets wat bijzonder nuttig voor de petrochemische industrie om het Co2 restproduct te injecteren in 'onrendabele' gas en olievelden om de druk te verhogen. Zo heb je dus uit aardgas een product waterstof wat 0,0 bijdraagt aan de broekasgas Co2. En ja aardgas is een fosiele brandstof die ook op gaat alleen van aardgas zijn de bewezen velden vele malen groter dan voor olie. De reserves van olie ligt in de marge van 2 triljoen tot 2000 triljoen en de doemdenkers van over 50 jaar is het op heeft te maken met politiek en economie. | |
Nyrem | vrijdag 17 oktober 2003 @ 14:25 |
quote: | |
ik_hier | vrijdag 17 oktober 2003 @ 14:28 |
quote: ![]() ![]() | |
Nyrem | vrijdag 17 oktober 2003 @ 14:35 |
quote:Je weet kennelijk niet wie Jeremy Rifkin is ![]() ![]() | |
ik_hier | vrijdag 17 oktober 2003 @ 14:39 |
Nee, een komiek? edit: even gegoogled. Lijkt me wel een slimme man, maar vind het maar een rare stelling. | |
Nyrem | vrijdag 17 oktober 2003 @ 15:09 |
quote:Dan raad ik je aan om zondag tegenlicht (21:00) te kijken ![]() Ik vind het trouwens geen rare gedachte. Want in uitvoering is het mogelijk. Het is natuurlijk wel zwaar idealistisch. Je zult namelijk dan eerst 'the powers that be' hun 'power' moeten ontnemen; die op dit moment voornamelijk op olie is gebaseerd. | |
Herostratos | vrijdag 17 oktober 2003 @ 15:17 |
quote:* Raad ook aan * Rifkin is wel erg idealistisch en extreem positief t.o.v. waterstof, daar mag ook wel een behoudendere expert tegenover komen te staan (voor de volledigheid). | |
ik_hier | vrijdag 17 oktober 2003 @ 15:20 |
Ik woon nu in Zweden, dus dat zal een beetje lastig worden. Uit je laatste opmerking dacht ik op te maken, dat hij bedoelde dat de OPEC geen beslissende stem meer zal hebben. Maar in mijn optiek, verplaatst zich dat dan naar energieleveranciers, weliswaar is daar concurrentie in, maar die is ook maar marginaal. Dus een echte power, in de betekenis van macht om te beslissen, lijkt mij nog niet echt aan de mensen toe te schrijven. Natuurlijk blijft het een aardige woordspeling. | |
bbstreams | zaterdag 18 oktober 2003 @ 14:25 |
een revolutie lijkt me wat overdreven, maar het zal zeker een nieuw sterk middel gaan worden; zeg maar "een motor" om zowel de economie als het milieu mee te ondersteunen; denk maar aan hoever we eigenlijk al zijn sinds de steenkooltijdperk. | |
Herostratos | zondag 19 oktober 2003 @ 20:58 |
NU op 3! Deel 2 | |
zakjapannertje | zondag 19 oktober 2003 @ 21:56 |
het was wel aardig, ik schrok wel van het feit volgens die adviseur dat tweederde van de wereldbevolking niet de mogelijkheid heeft te kunnen telefoneren, ik dacht dat China toch masaal mobiel ging? Maar misschien een beetje off-topic toch wel te begrijpen dat men in Calefornie waterstof als geschikt alternatief probeert te onderzoeken, met de smogproblematiek aldaar, als het daar lukt, dan zal de rest van Amerika al snel kunnen volgen want Calefornie is met meer dan 30 miljoen een grote deel van de afzetmarkt | |
Diepvrieskipje | zondag 19 oktober 2003 @ 22:45 |
-foutje- | |
Steijn | zondag 19 oktober 2003 @ 22:46 |
Toch wel een teleurstellende uitzending. Het ging vooral over de waterstofeconomie. Ik had liever gezien dat ze een antwoord hadden (proberen iig) gegeven op de volgende vragen: - Hoe moet waterstof geproduceert worden? Windmolens, zonneenergie en biomassa zijn niet toereikend om, via electrolyse, voldoende waterstof te produceren. Zeer belangrijke vragen, die mij relevanter lijken dan de waterstofeconomie. Immers als de techniek niet in orde is is er ook geen waterstofeconomie. | |
drexciya | dinsdag 21 oktober 2003 @ 11:03 |
quote:Goed punt, ik zie trouwens niet in waarom men zo extreem gericht is op mobiliteit (lees: vervangen benzine) en stroomvoorziening. Mijns inziens heb je pas een volwaardig alternatief voor aardolie wanneer je ook grondstoffen voor de chemische industrie kunt maken. Dat zie ik hier nauwelijks in naar voren komen. | |
Steijn | dinsdag 21 oktober 2003 @ 11:54 |
quote:Oeh dat zal een hele opgave worden. Voor veel producten in de chemische industrie zijn koolwaterstoffen, zoals aardolie, essentieel. Mij lijkt het een goed idee om zo snel mogelijk voor vervoer op waterstof over te gaan. Je kunt dan de overgebleven olie gebruiken voor de echt belangrijke zaken die niet door waterstof kunnen worden vervangen zoals medicijnen. | |
Nyrem | dinsdag 21 oktober 2003 @ 12:03 |
quote:Uhhhhh, dat is wel toereikend; zie aflvering 1. quote:Zie ook aflvering 1. Waarin ook duidelijk werd dat Shell al heel ver is met waterstof; afdeling Shell Hydrogen. IJsland totaal op waterstof draait. quote:Ach, het kent dezelfde weerstand als dat men overging van steenkool naar olie. Was destijds zogenaamd ook niet technisch mogelijk. | |
Lemmeb | dinsdag 21 oktober 2003 @ 12:10 |
Ach, waterstof wordt een beetje gebracht als de oplossing voor het energieprobeem, terwijl het dat absoluut niet is. Waterstof is namelijk geen nieuwe energiebron, het kost eerst energie om het te maken. Het lost hooguit het probleem van de afnemende olievoorraden tbv het vervoer op, omdat het olie kan vervangen als brandstof voor auto's etc.. Maar om de waterstof op te wekken, heb je eerst electriciteit nodig. Kun je die electriciteit beter meteen in de auto 'pompen' | |
Steijn | dinsdag 21 oktober 2003 @ 12:14 |
quote:Dat is dus nu juist het probleem, dat gaat niet. Accu's zijn niet krachtig genoeg en kosten veel te veel om een personenauto van stroom te voorzien. Waterstof wordt gebruikt om de energie in op te slaan. | |
Lemmeb | dinsdag 21 oktober 2003 @ 12:19 |
quote:Naja, dan hebben ze dat ontzettend kleine deelprobleem van het totale energieprobleem opgelost, applaus. We kunnen ook allemaal in de buurt van ons werk gaan wonen en op de fiets stappen, maar die oplossing ligt natuurlijk te zeer voor de hand en is daarom niet levensvatbaar. Ik ben eerlijk gezegd niet echt onder de indruk. Beetje overdreven om daar 2 uitzendingen aan te wijden, er gebeuren belangrijkere dingen op de wereld. | |
Steijn | dinsdag 21 oktober 2003 @ 12:48 |
quote:Ik bedoel gewoon een berekening die onderbouwt dat het mogelijk is dat zonne-energie, wind-energie en biomassa genoeg energie opwekken om waterstof van te maken. Daarbij moet er ook rekening worden gehouden met de landschappelijke inpassing. Een provincie vol windmolens valt dus af. quote:Maar dat zegt niet over de opslag. Zij maken het daar, ter plekke, tevens zijn de tanks berekend op een dagelijkse vraag. Een auto staat wel eens een week stil. Dan moet je er van op aan kunnen dat er geen waterstof verdampt in die tijd. Trouwens het is een bekend probleem. Waterstof.info zegt er het volgende over: quote: quote:Ik ben absoluut niet tegen deze ontwikkeling. Ik vind het juist goed dat er vernieuwingen zijn. Maar ik geef aan dat er toch nog een aantal problemen zijn en ik vind dat je daar in zo'n documentaire ook naar moet kijken. | |
dazzle123 | woensdag 22 oktober 2003 @ 11:53 |
quote:Als je de documentaire gezien had dan had je ook geweten dat waterstof vooral belangrijk gevonden wordt als opslag en transportmiddel. Je kan dus met zonnepanelen in de woestijn en windmolenparken stroom op wekken en daarmee waterstof maken. Dat waterstof kan je vervolgens opslaan. Zodat je dus ook niet afhankelijk bent van het weer. | |
Lemmeb | woensdag 22 oktober 2003 @ 12:02 |
quote:Dat weet ik (heb de documentaire overigens voor het grootste deel niet gezien, maar wel genoeg om te zien hoe ze het in grote lijnen hadden opgezet), maar daar ben ik niet erg van onder de indruk. Aangezien je elektriciteit sowieso de hele wereld over kunt sturen. Ik vind het best wel een goede ontwikkeling etc. Maar ik heb een beetje moeite met de manier waarop het gebracht wordt, als zijnde de grote redder in de nood. De leek zal dit al snel verkeerd kunnen interpreteren. | |
dazzle123 | woensdag 22 oktober 2003 @ 12:07 |
quote:Ach ik vond het opzich best leuk om te zien. Ik zie wel wat in waterstof. Ik vond alleen dat er af en toe weer eens flink werd overdreven. Vooral bij die amerikaanse goeroe en adviseur van de amerikaanse regering. Het hele armoedeprobleem zou in een keer opgelost worden omdat energie voor iedereen beschikbaar zou zijn. Een beetje een naieve gedachte. | |
stigchel | woensdag 22 oktober 2003 @ 12:35 |
Waar het vooral om gaat bij waterstof is de loskoppeling van de oliemacht. Een paar landen hebben alle olie en de rest moet maar hopen dat het goed komt. Waterstof kun je overal, eindeloos, maken. Dat betekend dat landen onafhankelijk worden voor hun energievoorziening. Op langere termijn betekend dat dat grote bedrijven en complexen hun eigen energie op kunnen wekken en jij zelf kunt thuis ook je eigen waterstof maken en gebruiken. Uiteindelijk is er dan geen energiemacht meer. Niemand moet meer energie afnemen van een bedrijf of staat, dat kan wel. Waarschijnlijk zal het electriciteitsnet nog steeds goedkopere stroom leveren, maar in veel gevallen is dat niet toereikend. Bijkomend voordeel is dat via bijvoorbeeld zonne-energie juist die landen waterstof kunnen produceren die het het hardst nodig hebben. In de sahel is zoveel zon, die kunnen voor heel africa stroom maken. Nederland heeft weinig van die hernieuwbare bronnen, wind misschien. Maar gelukkig zijn wij wel weer de doorvoer haven, dus als we een beetje plannen kan Rotterdam DE waterstof haven van europa worden. Vanuit een scociaal oogpunt is het natuurlijk ideaal als je zelf je eigen waterstof kunt produceren, of als dat niet lukt, met je eigen auto (die 135 kilowatt maakt) je huis van stroom voorzien (wat maar 7kilowatt is). Lijkt mij geweldig. zou ik wel aan mee willen werken. | |
UnderWorld_ | woensdag 22 oktober 2003 @ 12:49 |
quote:Eigenlijk is het wel 'de redder in nood'. Als je de 2e uitzending goed had bekeken, dan had je geweten dat er genoeg natuurlijke resources zijn om energie op te wekken. http://info.vpro.nl/rmstreams.db?14331126 (zie minuut 35 t/m 37). In de VS kan een windmolenstreek dus de hele VS van stroom voorzien. Daarnaast heb je nog andere schone energiebronnen die niet meegerekend zijn (denk aan zonne-energie). Als de VS genoeg schone energie kan produceren dan moeten andere landen dat zeker kunnen. Waterstof als opslagmiddel is dus de belangrijke doorbraak die het mogelijk zal maken schone energie beter te exploiteren. De opslag zal natuurlijk nog verbeterd moeten worden, zodat het ook b.v. makkelijk toepasbaar is op auto's. | |
dazzle123 | woensdag 22 oktober 2003 @ 12:52 |
quote:Een aantal dingen, punt een zullen we altijd afhankelijk blijven van bedrijven. Om waterstof te maken heb je namelijk zonnecellen of andere apparaten nodig. En die apparaten zijn eigendom van bedrijven. Dus je zal ze moeten kopen van bedrijven. De patenten zijn ook in handen van grote bedrijven. Punt twee, als het bijvoorbeeld gaat om zonnecellen dan zullen we nog steeds grotendeels afhankelijk zijn van bepaalde gebieden. De olie die we nu gebruiken komt grotendeels uit de woestijn in het midden oosten. Drie keer raden in welk gebied zonnecellen het effectiefst zullen zijn? En punt drie, het verhaal van de derde wereld gaat al helemaal niet op. Derde wereld landen zijn niet slechts derde wereld landen omdat ze geen beschikking hebben over energiebronnen. Er is toch iets meer aan de hand dan alleen maar dat. | |
UnderWorld_ | woensdag 22 oktober 2003 @ 13:08 |
quote:Bedrijven zullen goed verdienen op deze apparaten. Toch zal het voordeel voor consumenten groot zijn. Deze apparaten zullen een eenmalige investering zijn. Daarna heeft de consument de mogelijkheid om onbeperkt zijn eigen stoom te produceren. quote:Zonne-energie kan overal ter wereld verkregen worden. De VS, China, etc hebben ook woestijnen. Andere vormen van schone energie kunnen juist beter in andere gebieden verkregen worden. Denk hierbij aan wind- en waterenergie. quote:Er is zeker meer aan de hand, toch is energie wel belangrijk voor arme landen. Dat met waterstof de 3e wereld landen niet meer arm zullen zijn is natuurlijk onzin. | |
Lemmeb | woensdag 22 oktober 2003 @ 13:22 |
quote:En hier kan ik me wel in vinden. Trouwens niet alleen een naïeve gedachte, maar ook gewoon een onzinnige en onjuiste gedachte. Zoals energie nu niet voor iedereen beschikbaar is, zal dat met de komst van waterstof ook niet zo zijn. Alles wat beperkt aanwezig is, of gemaakt moet worden met beperkte middelen (waterstof dus), kost nu eenmaal geld. Andere optie: door de komst van waterstof kunnen arme landen voortaan hun eigen olievoorraden verstoken. Leuk, maar waterstof zorgt er ook voor dat olie geen drol meer waard wordt, waardoor die landen al die inkomsten uit de export zullen missen. Ook geen oplossing dus. | |
Lemmeb | woensdag 22 oktober 2003 @ 13:28 |
quote:Dat wordt beweerd, maar dat is helemaal niet zo en is wishful thinking. De meeste vormen van schone energie zijn nog absoluut niet rendabel en/of relevant. Als er een grote doorbraak zou zijn op het gebied van de fabricage van zonnecellen, zou dat wat mij betreft veel interessanter nieuws zijn. Daar wordt overigens op dit moment hard aan gewerkt, dus die doorbraak komt er nog wel, daar geloof ik heilig in. Eigenlijk is dat waterstof gewoon voornamelijk interessant voor de autoindustrie. Op zich belangrijk, aangezien een groot deel van de wereldeconomie (en vooral ook de Amerikaanse) op deze industrie is gebouwd. Maar we zouden er ook voor kunnen kiezen ons anders voort te bewegen. | |
Lemmeb | woensdag 22 oktober 2003 @ 13:30 |
quote:Dat zal wel, maar veel ontwikkelingslanden hebben grote olievoorraden en daar ziet de bevolking ook niets van terug. Waarom zou dat nu anders zijn? | |
UnderWorld_ | woensdag 22 oktober 2003 @ 13:53 |
quote:De meest vormen van schone energie zijn juist wel rendabel. Olie is nu alleen nog goedkoper. Als olie duurder wordt (door schaarste) zal schone energie steeds goedkoper worden tov olie. Als je een bron hebt dat er niet genoeg schone energie is waardoor de VS zichzelf van stroom zou kunnen voorzien, dan zie ik die graag. Waarschijnlijk heb je die niet. quote:Deze ontwikkelingen zijn er al. http://www.delta.tudelft.nl/jaargangen/30/35/zonnecel.html De prijs van schone energie zal hierdoor dalen waardoor het een goed alternatief voor grijze energie kan vormen. quote:Waterstof is een beter opslagmedium voor energie dna een batterij oid. Het zal daarom de toekomst hebben, ook voor andere toepassingen dan de autoindustrie. Dat het goed toepasbaar is op de autoindustrie is alleen maar voordelig. Waarom zouden we ons anders moeten voortbewegen als auto's geen schadelijke stoffen meer 'produceren'? Wat zijn dan nog de nadelen om de auto te laten staan? | |
UnderWorld_ | woensdag 22 oktober 2003 @ 13:59 |
quote:Omdat de middelen voor olieproductie in handen zijn van een kleine elite. Waterstof zal ook toegankelijk zijn voor de armere mensen. Bijvoorbeeld door een eenmalige investering van hulporganisaties. | |
Lemmeb | woensdag 22 oktober 2003 @ 14:13 |
quote:De discussie over wel of niet rendabel zijn, blijft natuurlijk een moeilijke ![]() Ik heb zelf ooit een onderzoek gedaan bij het IvW in Delft (is alweer enkele jaren geleden) en daar vertelde men ook dat dit nu juist de moeilijkheid is. Sec gesproken kan windenergie al gauw rendabel te maken zijn. Als er meer uitkomt dan er in eerste instantie ingaat (bij het maken en onderhouden van een windmolen, is deze in principe al rendabel. Als het echter vergelijkt met andere, fossiele energiebronnen, is de opbrengst een lachertje. quote:Ik ben op de hoogte van dit onderzoek. Deze groep zit letterlijk bij mij om de hoek ![]() quote:Ik doelde meer op het vervoer van elektriciteit via hoogspanningskabels, zoals dat nu natuurlijk ook gewoon al gebeurt. Overigens, het onderzoek naar (vastestof-)batterijen staat ook nog steeds niet stil en daar wordt ook nog steeds vooruitgang geboekt, door het gebruik van geavanceerde materialen. Ook batterijen worden steeds beter, lichter en milieuvriendelijker. quote:Dat hoeft dus nu idd niet meer. Maar wat ik wil zeggen, is dat dat me niet zoveel boeit, omdat dat probleem ook anders opgevangen had kunnen worden. Het had niet per se een grote ramp hoeven te worden, als we ons op termijn anders hadden moeten voortbewegen (of minder). | |
Lemmeb | woensdag 22 oktober 2003 @ 14:17 |
quote:Dat klinkt leuk. Maar het is een naïeve gedachte. Als het zo makkelijk zou zijn, was iets dergelijks allang gebeurd. Ontwikkelingslanden worden iha geregeerd door dictaturen. En die danken hun machtspositie juist hieraan. Die zullen hulporganisaties gewoon niet toestaan op een dergelijke manier in te grijpen. Zoals ze dat nu ook al niet toestaan. Men zal de waterstof gewoon weer gaan gebruiken voor hun eigen privé-oorlogjes etc. Er verandert per saldo niks. | |
UnderWorld_ | woensdag 22 oktober 2003 @ 14:27 |
quote:Iets is economisch rendabel als de opbrengsten groter zijn dan de kosten. quote:Daar heb je gelijk in. Op dit moment is olie nog veel aantrekkelijker dan een vorm van schone energie. Door de schaarste van olie zal de prijs echter blijven stijgen. De schone energieproductie middelen zullen steeds goedkoper worden. Door o.a. het verbeteren van de techniek. Op een gegeven moment zal schone energie goedkoper zijn dan grijze energie. Op welk punt in tijd dit zal zijn hangt af van de ontwikkelingen en olievoorraad. quote:Hoogspanningskabels zijn alleen geschikt om energie te vervoeren. Je kan het _niet_ opslaan. Ik weet niet echt veel van batterijen af. Ze kunnen wel schoner worden, maar zullen ze ook echt een beter medium worden dan waterstof? Ik zou het niet weten, experts zijn volgensmij wel overtuigd dat waterstof een beter medium is dan een batterij (Waarschijnlijk door de opslagcappaciteit en milieuvriendelijkheid). | |
UnderWorld_ | woensdag 22 oktober 2003 @ 14:32 |
quote:idd, daarom zijn landen ook niet alleen arm doordat ze geen energie hebben. Andere factoren, zoals een dictatuur hebben ook een grote invloed. Misschien kan Bush ons wat helpen ... | |
Lemmeb | woensdag 22 oktober 2003 @ 14:52 |
quote:Precies. En dat zijn in mijn ogen dus de werkelijke uitdagingen, niet dat geneuzel over waterstof. De reactie 2H2 + O2 = 2 H2O is al sinds jaar en dag bekend, daar zit hem de moeilijkheid niet. Een goede manier van opslag was slechts een kwestie van tijd. quote:Dat snap ik ![]() Laat ik het je concreter brengen dan. Het feit dat je elektriciteit overal naartoe kunt veroeren, betekent ook dat je er in theorie overal gebruik van kunt maken. Eventueel ook voor vervoer (trein, metro enz.). quote:Nee, dat verwacht ik niet. Wel beter dan nu, maar niet dan waterstof. Waterstof is wat dat betreft ook gewoon ideaal, dat moet ik toegeven. Enige praktische probleem van waterstof zit hem in het welhaast spontane exlosiegevaar. Is dat trouwens ook aan bod geweest in die documentaire? | |
ik_hier | woensdag 22 oktober 2003 @ 15:05 |
Schijnt van wel (heb het ook niet gezien). Overigens kun je het gevaar ongeveer vergelijken met LPG. Waterstof ontploft trouwens toch ook niet zonder vlam. Het voordeel van waterstof is dat het zich meteen verspreid, en snel verdunt (en dus onder de ontploffingsconcentratie komt) als het vrijkomt itt LPG wat blijft hangen, omdat de dichtheid van LPG groter is dan lucht. Desalniettemin blijft het natuurlijk een reëel gevaar. Datzelfde geldt in belangrijkere mate voor het vullen van de tank zelf, hetgeen eigenlijk het gevaarlijkste is. PS: kan me niet van de indruk onttrekken dat hier meerdere mensen onderwijs genieten aan een technische instelling in het westen van het land | |
Lemmeb | woensdag 22 oktober 2003 @ 15:13 |
quote:Dat is dus nog wel te overzien. Geen wonder dat het ontwerpen van geschikte opslag Niet zo ingewikkeld was. Ik had trouwens altijd de indruk dat waterstof wel wat lichter ontvlambaar was dan LPG. P.S. dat zou best weleens kunnen ja | |
ik_hier | woensdag 22 oktober 2003 @ 15:20 |
waterstof is ook wel licht ontbrandbaarder, en ook de ontploffingsgebied is groter (gebied waarin concentratie zo hoog is dat het met een vlam niet ontbrand, maar ontploft). maar omdat het zo klein is verdunt het ook heel snel. De hindenburg is ook nooit ontploft, en wellicht heeft zelfs de waterstof nooit gebrand (dat was dus de huid die brandde). Anyway, ik geloof dat ik het hier al een keer geroepen heb, maar in mijn ogen is met name de toename van het rendement belangrijk voor de toepassing van een brandstofcel in een auto. (mits waterstof uit aardgas komt). PS: in dat geval vind je het vak brandstofcellen van Kas Hemmes vast wel leuk. (keuzevak, tbm code als ik me niet vergis). | |
UnderWorld_ | woensdag 22 oktober 2003 @ 15:30 |
quote:Dat ben ik niet met je eens. Hoe wil je de waterstof gaan toepassen op bijvoorbeeld de autoindustrie als de waterstoftanks niet in een auto passen? Ook de energie overdracht van bron naar medium en van medium naar gebruiker moet efficient plaatsvinden. Het is dus belangrijk dat ontwikkelingen op zowel het gebied van schone stroom als op het gebied van waterstof doorgaan. quote:Ik wil alleen maar zeggen dat je hoogspanningskabels niet met waterstof kan vergelijken. Wind en zonne energie zullen niet altijd constant aanwezig zijn. We zullen de extra capaciteit moeten opslaan om het te gebruiken als b.v de zon niet schijnt. of bedoelde je dat niet?
quote:bron p.s. Ik niet | |
Lemmeb | woensdag 22 oktober 2003 @ 16:44 |
quote:Die ontwikkelingen moeten uiteraard doorgaan ![]() Wat ik bedoel is, dat bij waterstof het theoretische, fundamentele kader al zo goed als vast ligt. Het is dus vooral een laag-technisch probleem. En laag-technische problemen hebben de neiging zich vanzelf en snel op te lossen, mits er maar genoeg geld in wordt gepompt. Bij zonneënergie is dit anders. Hierbij liggen de problemen juist op een heel ander vlak. Meer op een theoretisch en hoogwaardig-technisch vlak. Daarbij is het zeer onvoorspelbaar hoe snel de ontwikkeling zal verlopen. Iemand moet maar net op een geniaal idee komen. Geld is niet per definitie de sleutel tot succes. quote:Hmmm, interessant. En zeker niet onlogisch.
| |
Nyrem | donderdag 23 oktober 2003 @ 15:43 |
De link naar Shell Hydrogen.quote: | |
CyberRat | woensdag 29 oktober 2003 @ 08:56 |
quote:nop, is al 2 jaar bezig, sterker nog, de eerste maanlander had al feulcels | |
hace_x | vrijdag 28 november 2003 @ 20:54 |
Ook onze oosterburen gaan in hoofdstad Berlijn een eerste officieel Waterstof-tankstationnetje bouwen! | |
bbstreams | zaterdag 29 november 2003 @ 03:17 |
ja maar je hebt nog een probleem, onze eigen economie. (toch pleitte VVDKamerlid Hofstra met succes voor accijnsvrijstelling) Diesel auto's in de buurt van Denver (USA) kunnen vanaf 14 november 2003 biodiesel tanken bij een benzinestation van Shoco Oil. Aan de pomp wordt diesel aangeboden waar 20% bio-diesel is bijgemend. Iedere dieselauto kan zonder aanpassingen op deze biodiesel rijden. Biodiesel is een initiatief van Blue Sun Biodiesel een agrarisch energiebedrijf.
[Dit bericht is gewijzigd door bbstreams op 29-11-2003 03:43] | |
ik_hier | maandag 1 december 2003 @ 10:13 |
In Zweden en in Duitsland rijden ook al veel mensen rond met "biodiesel". In Zweden ben je in ieder geval veel goedkoper uit met wegenbelasting, wat een belangrijke motivatie is om daarop over te stappen. (en je hoeft niks aan te passen) overigens is het percentage wat gemengd wordt afhankelijk van de buitentemperatuur. In de winter zal biodiesel minder bio zijn dan in de zomer. PS: waarom in dit topic? | |
bbstreams | zondag 7 december 2003 @ 09:39 |
ik wou aangeven dat er naast nieuwe technieken, nu al veel mogelijk is. maar dit werdt tot nu maar steeds niet opgepakt. de politiek heeft er veel aangedaan om bio brandstof dood te zwijgen. verhalen rond de biobrandstof zijn er eigenlijk al sinds de 2e wereld oorlog. voor wie dus verder wil fokken over bio diesel kan inderdaad beter naar:
| |
gtotep | zondag 7 december 2003 @ 21:07 |
Wat vaak vergeten wordt te vermelden is dat de electriciteit om waterstof te maken wel moet worden opgewekt ,vaak met fossiele brandstof. Je verplaatst dus de uitstoot van de auto naar de electriciteitscentrale. |