Een flinke stap vooruit voor milieu en westerse landen zijn minder afhankelijk van Olie prijzen. Al kunnen er nu nog niet genoeg auto's mee getankt worden. In duitsland en noord nederland rijden mensen als wijze van proef rond op koolzaadolie en uit die resultaten is rijden op olie voor consument ongeveer de helft goedkoper. daar gelaten dat er aan de dieselmoter aanpassingen gedaan moeten worden van een paar duizend euro of je moet een oudere diesel hebben die kunnen zonder aanpassingen getankt worden.
met deze vrijstelling zouden dus ook benzine pompen olie mogen verkopen. nu verkopen zij al bio diesel maar de productie van bio diesel geeft meer energiekosten als de productie van zuivere plantaardige olie en er wordt geen koolstofdioxide aan de atmosfeer toegevoegd, waardoor bio-diesel in zijn totaliteit minder vriendelijk voor het milieu is als zuivere plantaardige olie.
voor meer informatie:
opek nederland
http://www.opek.nl
ecofin raad van 4 juni
http://ue.eu.int/pressData/en/fc/70864.pdf
(item tros radar, met realmedia filmpje)
---ps kan wat lang laden----
http://www.tros.nl/homepage/radar/onderwerp.php3?id=18
Overigens "typerend" dat een dergelijke mileuvriendelijke brandstof verboden is omdat er geen accijns op zit. En ondertussen de accijnzen maar verhogen om het mileu te sparen
quote:ik had vroeger een mercedes 200 diesel zo'n oude model weet je wel.
Op maandag 03 juni 2002 20:13 schreef Reintje het volgende:
Stel, mijn moeder heeft en Golf TDI... Wat gebeurt er als ik 1/4e slaolie gebruik als brandstof (meestal zit de tank 3kwartvol, en dan tank ik bij als ik ga rijden)
Lukt dat"?
Dus ik was in Kroatie op vakantie en mijn diesel was op, toen heb ik van en vriend daar uit de centrale verwarming van zijn huis een aantal lieters afgetapt en in mijn outo gedaan. (dat was dus gewoon olie) nou ik merkte echt geen verschil.
hij reed gewoon.
quote:Waterstofffffffffff
Op maandag 03 juni 2002 20:31 schreef Hrun het volgende:
er is echt niet genoeg slaolie om alle auto's te voorzien... niet dat ik slaolie gebruik, maar ik kan me voorstellen dat de prijs van slaolie dan gewoon gelijk wordt aan de prijs van een litertje diesel. vraag/aanbod principe.
quote:Huisbrandolie is ook precies hetzelfde spul als diesel, alleen valt het in een lager accijns tarief en daarom is het verboden om er op te rijden.
Op maandag 03 juni 2002 20:21 schreef dubbel0zeven het volgende:[..]
ik had vroeger een mercedes 200 diesel zo'n oude model weet je wel.
Dus ik was in Kroatie op vakantie en mijn diesel was op, toen heb ik van en vriend daar uit de centrale verwarming van zijn huis een aantal lieters afgetapt en in mijn outo gedaan. (dat was dus gewoon olie) nou ik merkte echt geen verschil.
hij reed gewoon.
Dit soort ontwikkelingen dienen geleidelijk te worden doorgespeeld. duurt nog wel 30 jaar voordat het aantal auto's dat op non-aardolie produkten rijdt in de meerderheid is.
ik ben trouwens wel groot voorstander van dit soort projocten hoor, begrijp me niet verkeerd.
quote:Daarom wilde men ook koolzaadolie gebruiken, die zooi is snel en makkelijk te produceren.
Op maandag 03 juni 2002 20:31 schreef Hrun het volgende:
er is echt niet genoeg slaolie om alle auto's te voorzien...
heerlijk die redenatie van milieuactivisten ...
quote:De CO2 die vrijkomt bij de verbranding is een stuk minder dan dat er door de koolzaadplant wordt omgezet in O2 en C deeltjes enzo...
Op maandag 03 juni 2002 21:28 schreef Fliepke het volgende:
Alles goed en wel maar wat is hier milieuvriendelijker aan?
Je moet dus heel veel plantjes poten, daarbij gebruikt men dus weer middelen tegen ziektes en insecten, daarna gaat het een motor in, en de verbranding is waarschijnlijk net zo (on)volledig als bij gewone brandstof, dus je houdt net zoveel CO2 over op het eind...heerlijk die redenatie van milieuactivisten ...
quote:Er was toch vorig jaar een man in duitsland die dat had gedaan? Gewoon frituurpannetje in de auto, en dan vet verwarmen en door z'n aangepaste motor pompen. Géniaal, maar mocht weer niet van de Opek, euh, overheid...
Op dinsdag 04 juni 2002 08:33 schreef Zworld het volgende:
Frituur olie er in flikkeren.
Sinds kort rijdt in Nederland de eerste vrachtwagen rond op P.P.O., Pure Plantaardige Olie. Die olie wordt gewonnen uit koolzaad. Het voordeel van deze olie is dat het een CO2-neutrale bracndstof is, dat houdt in dat de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij verbranding even groot is als de hoeveelheid die de koolzaadplant opneemt tijdens het groeiproces.
Het Friese bedrijf Solaroilsystems wil in Nederland P.P.O. als brandstof van de grond krijgen. Volgend jaar verrijst in Delfzijl de eerste oliemolen die olie uit koolzaad gaat produceren voor het gebruik als biobrandstof. Financiering, levering van koolzaad, locatie voor productie, op- en overslag, distributie, afzet en - niet het minst belangrijke - officiële vrijstelling van de accijns op brandstoffen zijn na veel inspanningen geregeld. In 2004 wil Solaroilsystems 1,2 miljoen liter Pure Plantaardige Olie produceren en afzetten.
Bovendien is de brandstof nagenoeg "zwavelvrij", terwijl zwavel in minerale brandstoffen de veroorzaker is van een deel van de z.g. "zure regen". Ook wordt door de struktuur van de brandstof het aantal roetdeeltjes, die anders bij gebruik van dieselolie bij verbranding vrij komen, met tenminste 50% gereduceerd. De brandstof heeft meer energie inhoud (via fotosynthese naar opgeslagen zonne-energie) als benzine, en schaadt de gezondheid niet door benzenen of andere schadelijke dampen.Het verontreinigt noch de zeeën noch het grondwater.Het is in tegenstelling tot brandstoffen van fossiele oorsprong niet giftig (zelfs drinkbaar!) of explosief en bij morsen op natuurlijke wijze afbreekbaar.
In principe kan elke dieselmotor worden omgebouwd voor het rijden op P.P.O. Voor een personenauto kost dat zo'n 2000 euro, voor een vrachtwagen 5000. SITA, de afvalverwerker die o.a. voor hamburgergigant McDonalds het afval ophaalt, heeft onlangs één van haar trucks laten ombouwen. Een sticker op de tank vermeldt trots dat het bedrijf met de eerste Nederlandse vrachtwagen op plantaardige olie rondrijdt. Tot tevredenheid van de chauffeurs, want die zeggen dat de truck op P.P.O, prettiger rijdt dan op diesel. En McDonalds meldde onlangs in z'n persbericht dat de plantaardige olie die in de tank van de vrachtwagen gaat, dezelfde is als de frituurolie waarin de frietjes worden gebakken...
http://info.omroep.nl/vara?nav=rfatHsHzGHLyCpBeZ
edit:
andere bronnen:
http://www.yourenergy.nl/read/6318
http://www.trosradar.nl/PHP/streampopup/streampart/uitzending/177
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news//188
(TROS Radar 01-09-2001 - 2001-10-01 : Test: autorijden op slaolie)
[Dit bericht is gewijzigd door bbstreams op 07-12-2003 09:42]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |