abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 juni 2002 @ 19:35:51 #1
16631 MR.db
asjemenou
pi_4432872
met je diesel auto nog goedkoper rijden en beter, nog milieuvriendelijker ook? dat kan gooi sla-olie in je moter. voordat je gelijk aan de slag gaat wel eerst even door lezen. officeel MAG nog niet. je krijgt krijgt een boete van justitie voor belasting ontduiking, omdat bij wet sla olie geen brandstof is voor een vervoersmiddel waar accijns op hoort te zitten. echter Morgen 4 juni is misschien een belangrijke dag voor dieselrijdend nederland. Het ministerie van economische zaken zal op een bijeenkomst van ecofin (europese raad) pleiten voor vrijstelling van accijnzen op bio brandstoffen. Het eindelijk invoeren van deze optie (wat al sinds 1994 op de ECOFIN agenda staat) stelt zo EU lidstaten zelfstandig in staat te bepalen of ze wel, minder of geen belasting heffen op bio brandstoffen. Boeren zouden de grondstoffen zelf in ons land kunnen verbouwen. Omdat het in feite om recycling van grondstoffen gaat is het allemaal reuze milieuvriendelijk, aldus de VVD die hiervoor al langere tijd voor pleit.

Een flinke stap vooruit voor milieu en westerse landen zijn minder afhankelijk van Olie prijzen. Al kunnen er nu nog niet genoeg auto's mee getankt worden. In duitsland en noord nederland rijden mensen als wijze van proef rond op koolzaadolie en uit die resultaten is rijden op olie voor consument ongeveer de helft goedkoper. daar gelaten dat er aan de dieselmoter aanpassingen gedaan moeten worden van een paar duizend euro of je moet een oudere diesel hebben die kunnen zonder aanpassingen getankt worden.

met deze vrijstelling zouden dus ook benzine pompen olie mogen verkopen. nu verkopen zij al bio diesel maar de productie van bio diesel geeft meer energiekosten als de productie van zuivere plantaardige olie en er wordt geen koolstofdioxide aan de atmosfeer toegevoegd, waardoor bio-diesel in zijn totaliteit minder vriendelijk voor het milieu is als zuivere plantaardige olie.

voor meer informatie:

opek nederland
http://www.opek.nl

ecofin raad van 4 juni
http://ue.eu.int/pressData/en/fc/70864.pdf

(item tros radar, met realmedia filmpje)
---ps kan wat lang laden----
http://www.tros.nl/homepage/radar/onderwerp.php3?id=18

loekie undercover als postbank leeuw; GGGgggrrrrRRRRRRR-jemenou
  maandag 3 juni 2002 @ 19:38:46 #2
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_4432939
Kewl!!! onbegrijpelijk dat dit soort ECHTE maatregelen door industrielobbies tegen gehouden kan worden.... dat zouden ze strafbaar moeten stellen
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  maandag 3 juni 2002 @ 19:43:06 #3
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_4433023
Was dit niet een aantal jaar geleden al "ontdekt"

Overigens "typerend" dat een dergelijke mileuvriendelijke brandstof verboden is omdat er geen accijns op zit. En ondertussen de accijnzen maar verhogen om het mileu te sparen

Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  maandag 3 juni 2002 @ 19:57:43 #4
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_4433323
dit soort fantastische plannen gaan nooit lukken vanwege grote olie/industrie lobbies etc.etc. en de accijnzen die overheden kunnen vangen op van aardolie afgeleide brandstoffen.
yankee charlie dinges
  maandag 3 juni 2002 @ 20:11:13 #5
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_4433583
Op naar de makro veel spul inkopen
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  maandag 3 juni 2002 @ 20:13:37 #6
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_4433623
Stel, mijn moeder heeft en Golf TDI... Wat gebeurt er als ik 1/4e slaolie gebruik als brandstof (meestal zit de tank 3kwartvol, en dan tank ik bij als ik ga rijden)
Lukt dat"?
Action is the enemy of thoughts
  maandag 3 juni 2002 @ 20:18:47 #7
24018 nne
TCB, baby!
pi_4433730
Dieseldampen zijn natuurlijk goor, maar of ik nou frietkraamlucht wil ruiken op 's lands wegen..
Het staat er misschien wel, maar ik neem afstand van het beeld wat er uit oprijst.
  maandag 3 juni 2002 @ 20:21:22 #8
21073 dubbel0zeven
^[Bl!nd]^ Zombie Cro
pi_4433787
quote:
Op maandag 03 juni 2002 20:13 schreef Reintje het volgende:
Stel, mijn moeder heeft en Golf TDI... Wat gebeurt er als ik 1/4e slaolie gebruik als brandstof (meestal zit de tank 3kwartvol, en dan tank ik bij als ik ga rijden)
Lukt dat"?
ik had vroeger een mercedes 200 diesel zo'n oude model weet je wel.

Dus ik was in Kroatie op vakantie en mijn diesel was op, toen heb ik van en vriend daar uit de centrale verwarming van zijn huis een aantal lieters afgetapt en in mijn outo gedaan. (dat was dus gewoon olie) nou ik merkte echt geen verschil.

hij reed gewoon.

maandag 3 juni 2002 @ 20:31:32 #9
12750 Hrun
Special Obedience
pi_4433976
er is echt niet genoeg slaolie om alle auto's te voorzien... niet dat ik slaolie gebruik, maar ik kan me voorstellen dat de prijs van slaolie dan gewoon gelijk wordt aan de prijs van een litertje diesel. vraag/aanbod principe.
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
pi_4434041
Lekker zo'n oliebollenlucht, en dan spreek in niet eens over de walm die uit de uitlaat komt bij het gebruik van slaolie.
  maandag 3 juni 2002 @ 20:34:45 #11
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_4434050
quote:
Op maandag 03 juni 2002 20:31 schreef Hrun het volgende:
er is echt niet genoeg slaolie om alle auto's te voorzien... niet dat ik slaolie gebruik, maar ik kan me voorstellen dat de prijs van slaolie dan gewoon gelijk wordt aan de prijs van een litertje diesel. vraag/aanbod principe.
Waterstofffffffffff
pi_4434174
quote:
Op maandag 03 juni 2002 20:21 schreef dubbel0zeven het volgende:

[..]

ik had vroeger een mercedes 200 diesel zo'n oude model weet je wel.

Dus ik was in Kroatie op vakantie en mijn diesel was op, toen heb ik van en vriend daar uit de centrale verwarming van zijn huis een aantal lieters afgetapt en in mijn outo gedaan. (dat was dus gewoon olie) nou ik merkte echt geen verschil.

hij reed gewoon.

Huisbrandolie is ook precies hetzelfde spul als diesel, alleen valt het in een lager accijns tarief en daarom is het verboden om er op te rijden.
Mijn kachel brandt trouwens ook op huisbrandolie (is hier in Belgie nog heel normaal)
  maandag 3 juni 2002 @ 20:45:51 #13
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_4434271
Aardolie is niet zomaar te vervangen als brandstofbron. De gehele wereldeconomie draait hierop. Het dalen van de olieprijs omdat er geen vraag meer naar is zal de gehele wereld doen vallen in een grote ressesie. Lijkt me niet echt handig.

Dit soort ontwikkelingen dienen geleidelijk te worden doorgespeeld. duurt nog wel 30 jaar voordat het aantal auto's dat op non-aardolie produkten rijdt in de meerderheid is.

ik ben trouwens wel groot voorstander van dit soort projocten hoor, begrijp me niet verkeerd.

Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
pi_4434275
quote:
Op maandag 03 juni 2002 20:31 schreef Hrun het volgende:
er is echt niet genoeg slaolie om alle auto's te voorzien...
Daarom wilde men ook koolzaadolie gebruiken, die zooi is snel en makkelijk te produceren.
  maandag 3 juni 2002 @ 20:46:55 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_4434298
Klinkt GOED!!
Een kleine (en erg grove) berekening leert echter, dat wil iedereen in NL op koolzaadolie kunnen rijden, heel NL vol moet komen te staan met plantjes.... Dus niet echt zinnig om in NL te produceren!
In iets als Australie daarentegen, lijkt dit me goed te doen! 200 keer zo groot als Nederland, en ze hebben daar genoeg "leegte" heb ik gezien... Detail is dat ze daar dan weer geen water hebben...
censuur :O
  maandag 3 juni 2002 @ 21:28:08 #16
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_4434965
Alles goed en wel maar wat is hier milieuvriendelijker aan?
Je moet dus heel veel plantjes poten, daarbij gebruikt men dus weer middelen tegen ziektes en insecten, daarna gaat het een motor in, en de verbranding is waarschijnlijk net zo (on)volledig als bij gewone brandstof, dus je houdt net zoveel CO2 over op het eind...

heerlijk die redenatie van milieuactivisten ...

dinsdag 4 juni 2002 @ 00:33:11 #17
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_4438200
quote:
Op maandag 03 juni 2002 21:28 schreef Fliepke het volgende:
Alles goed en wel maar wat is hier milieuvriendelijker aan?
Je moet dus heel veel plantjes poten, daarbij gebruikt men dus weer middelen tegen ziektes en insecten, daarna gaat het een motor in, en de verbranding is waarschijnlijk net zo (on)volledig als bij gewone brandstof, dus je houdt net zoveel CO2 over op het eind...

heerlijk die redenatie van milieuactivisten ...

De CO2 die vrijkomt bij de verbranding is een stuk minder dan dat er door de koolzaadplant wordt omgezet in O2 en C deeltjes enzo...
  dinsdag 4 juni 2002 @ 08:27:12 #18
16631 MR.db
asjemenou
pi_4439361
plantaardige olie is het schoonste brandstof produkt wat er bestaat, het is een onuitputtelijk bron net als zonne energie. niet alleen de auto heeft dus hier voordeel bij. kwa kosten kan een diesel die is omgebouwd dan gelijk worden gesteld aan een LPG installatie. zo kan de hoge motorrijtuigenbelasting en BMP voor diesel lager worden als G3 LPG, verzekeringskosten omlaag gezien er bij ongelukken geen brand of explosie gevaar. er zijn ruim 40 soorten olieen geschikt als brandstof en produktie is schoner dan olie of gas boren en bewerking. kortom als je het hebt over het meest ideale bron van natuurlijke energie is dit het wel.
loekie undercover als postbank leeuw; GGGgggrrrrRRRRRRR-jemenou
  dinsdag 4 juni 2002 @ 08:33:42 #19
11738 Zworld
Fok!Food Master
pi_4439378
Frituur olie er in flikkeren.
Dikke en Zworld zijn de Fok!FoodMasters[br]>>>Forum!<<< [br]MPEG FAQ!
  dinsdag 4 juni 2002 @ 11:41:05 #20
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_4441598
quote:
Op dinsdag 04 juni 2002 08:33 schreef Zworld het volgende:
Frituur olie er in flikkeren.
Er was toch vorig jaar een man in duitsland die dat had gedaan? Gewoon frituurpannetje in de auto, en dan vet verwarmen en door z'n aangepaste motor pompen. Géniaal, maar mocht weer niet van de Opek, euh, overheid...
  dinsdag 4 juni 2002 @ 18:45:24 #21
20063 Quasar_de_Duif
Seldom indeed.
pi_4447452
Oud nieuws maar ik heb het ook een keer gedaan in mijn scooter. Weliswaar in het oliereservoir omdat er weinig olie in zat, maar het werkte wel. Alleen de lucht die ervan af kwam was nogal "anders"
Een soort van frituurlucht.
  zondag 7 december 2003 @ 09:30:46 #22
39190 bbstreams
011010101101
pi_15216343
Rijden op koolzaadolie

Sinds kort rijdt in Nederland de eerste vrachtwagen rond op P.P.O., Pure Plantaardige Olie. Die olie wordt gewonnen uit koolzaad. Het voordeel van deze olie is dat het een CO2-neutrale bracndstof is, dat houdt in dat de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij verbranding even groot is als de hoeveelheid die de koolzaadplant opneemt tijdens het groeiproces.
Het Friese bedrijf Solaroilsystems wil in Nederland P.P.O. als brandstof van de grond krijgen. Volgend jaar verrijst in Delfzijl de eerste oliemolen die olie uit koolzaad gaat produceren voor het gebruik als biobrandstof. Financiering, levering van koolzaad, locatie voor productie, op- en overslag, distributie, afzet en - niet het minst belangrijke - officiële vrijstelling van de accijns op brandstoffen zijn na veel inspanningen geregeld. In 2004 wil Solaroilsystems 1,2 miljoen liter Pure Plantaardige Olie produceren en afzetten.

Bovendien is de brandstof nagenoeg "zwavelvrij", terwijl zwavel in minerale brandstoffen de veroorzaker is van een deel van de z.g. "zure regen". Ook wordt door de struktuur van de brandstof het aantal roetdeeltjes, die anders bij gebruik van dieselolie bij verbranding vrij komen, met tenminste 50% gereduceerd. De brandstof heeft meer energie inhoud (via fotosynthese naar opgeslagen zonne-energie) als benzine, en schaadt de gezondheid niet door benzenen of andere schadelijke dampen.Het verontreinigt noch de zeeën noch het grondwater.Het is in tegenstelling tot brandstoffen van fossiele oorsprong niet giftig (zelfs drinkbaar!) of explosief en bij morsen op natuurlijke wijze afbreekbaar.

In principe kan elke dieselmotor worden omgebouwd voor het rijden op P.P.O. Voor een personenauto kost dat zo'n 2000 euro, voor een vrachtwagen 5000. SITA, de afvalverwerker die o.a. voor hamburgergigant McDonalds het afval ophaalt, heeft onlangs één van haar trucks laten ombouwen. Een sticker op de tank vermeldt trots dat het bedrijf met de eerste Nederlandse vrachtwagen op plantaardige olie rondrijdt. Tot tevredenheid van de chauffeurs, want die zeggen dat de truck op P.P.O, prettiger rijdt dan op diesel. En McDonalds meldde onlangs in z'n persbericht dat de plantaardige olie die in de tank van de vrachtwagen gaat, dezelfde is als de frituurolie waarin de frietjes worden gebakken...

http://info.omroep.nl/vara?nav=rfatHsHzGHLyCpBeZ

edit:
andere bronnen:
http://www.yourenergy.nl/read/6318
http://www.trosradar.nl/PHP/streampopup/streampart/uitzending/177
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news//188
(TROS Radar 01-09-2001 - 2001-10-01 : Test: autorijden op slaolie)

[Dit bericht is gewijzigd door bbstreams op 07-12-2003 09:42]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')