quote:
Hoi Dwerg,
Heb deze vraag al heel lang in mijn kop, maar nu toch maar eens stellen aan iemand die er verstand van heeft.
inleiding:
Zelf ben ik een jaar nu serieus bezig met botanische planten, orchideeen, bromelia's en tillandsia's. Gezien ik eigenlijk mijn huidige beroep een beetje zat ben en wat leukers wil gaan doen in de toekomst zit ik te denken aan een eigen bedrijfje: Kas + voorraden voor paludariums, gifkikkers en andere toebehoren. Er zijn een aantal bedrijven die levensvatbaar zijn gebleken en gezien deze markt steeds meer aantrekt en mijn plannen meerdere hobby's treft hoop ik dat het enigsinds levensvatbaar is.
Er zijn weinig problemen, de producten zijn goedkoop in te kopen danwel zelf te maken en gifkikkers kweek ik zelf al redelijk. Dmv een bedrijf op te richten kan ik dit uitbreiden met bedrijfsruimte. En daar komt het probleem.
Die kas..
De bedrijven welke ik ken hebben kassen van 250x50-100m oppervlakte, gezien ze niet echt happig zijn om te delen in hun informatie heb ik nog wat vragen.
Mijn voornaamste vraag is: heb je ooit gehoord van een particulier die vanuit het niets een kassencomplex kon oprichten met medewerking van een bank? Zien banken hier wel iets in? Komen er hoge kosten bij kijken. En zijn er speciale kassen (heb gehoord van thermisch glas speciaal voor kasbouw, maar kom dit nergens tegen) voor het verbouwen van tropische planten. Ik kom niet heel veel verder dan glas/plasticdoek kassen.. zit er nog meer verschil in?
Sorry voor deze vragen, maar het makkelijkste is toch direct aan een kweker te vragen.