abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48711037
Brindisi is roze (tenminste, over twee maanden zou moeten blijken dat ze roze zijn), en Courier crème-wit.
I intend to live forever, or die trying.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:15:18 #77
6536 dwerg
chagrijn
pi_48964828

Brindisi, ongeveer drie weken geleden geplant.

Courier, een week geleden geplant.
pi_48965091
Wat zijn ze al groot geworden ! (klinkt als m'n oma )
pi_48967885
Mooie pics
Children of the night. What music they make.
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:06:09 #80
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_48975050
tvp
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 19:40:53 #81
133405 lucky_birdie
hele grote..
pi_49015590
jeugdtrauma..

ik heb zo veel van die lelies gesneden / geplant / geschubt dat ik never en nooit meer zo'n bloem in mijn huis wil zien

edit. waarbij ik wel moet vermelden dat ik dankbaar ben dat lelies geen doorns hebben
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
  vrijdag 4 mei 2007 @ 20:34:28 #82
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49017935
Oeh wat een leuk topic !

Maar ik heb nu een vraagje, zou ik zulke lelies als ik op jouw foto's zie staan ook eventueel in de zomermaanden in de tuin kunnen planten? Als éénjarige plant zegmaar. Of groeien ze alleen bij omstandigheden die niet haalbaar zijn in mijn tuin?

Kusje Fleur
My boobs are ok ! :D
  maandag 7 mei 2007 @ 18:51:10 #83
6536 dwerg
chagrijn
pi_49110868
Tuurlijk groeien lelies ook in jouw tuin. En als je ze nu plant, heb je over een paar maanden mooie lelies in bloei. Geen enkel probleem.
pi_49323697
Wat een geweldig topic!

Ik heb lelie bollen gekocht voor in mijn nieuwe tuin. Nu vroeg ik me wel af of ik ze dalijk moet ondersteunen omdat ik bang ben dat ze anders omwaaien en knakken. Of ben ik overbezorgd?
pi_49323749
Ik hou van lelies. Vooral van witte.
pi_49487912
quote:
Op zondag 13 mei 2007 09:02 schreef Susanne81 het volgende:
Ik heb lelie bollen gekocht voor in mijn nieuwe tuin. Nu vroeg ik me wel af of ik ze dalijk moet ondersteunen omdat ik bang ben dat ze anders omwaaien en knakken. Of ben ik overbezorgd?
Ik denk dat je overbezorgd bent. Ze kunnen wel een beetje wind hebben.

De stand van zaken in de kas. Ja, ze groeien snel. Vooral Courier, je kan toch zien dat bollen uit het ijs een veel snellere start hebben dan droog bewaarde bollen.

Courier:

Brindisi:

zondag 20 mei 2007 @ 12:38:07 #87
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49565364
Op m'n oude werk teelden we in de zomer potlelies, 5 bollen in een 19 cm pot. Was leuk werk, vooral het hoezen. Die bollen kwamen ook altijd uit het ijs. Waar tuin je die lelies als ik het vragen mag?
  woensdag 6 juni 2007 @ 21:03:23 #88
6536 dwerg
chagrijn
pi_50178145
Ergens langs de A4, bij dat aquaduct met die files.

De lelies zijn de afgelopen weken een heel eind gegroeid, en de knoppen zijn zichtbaar.

Brindisi:

Courier:

Volgens de kaartjes waren alle bollen 12-14, maar tijdens het planten was al opgevallen dat de bollen van de Brindisi duidelijk meer 12 dan 14 waren. Brindisi blijft steken op 3 knoppen per steel, terwijl Courier 3 tot 5 koppen geeft.
  woensdag 6 juni 2007 @ 21:06:23 #89
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_50178279
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 21:03 schreef dwerg het volgende:
Ergens langs de A4, bij dat aquaduct met die files.

De lelies zijn de afgelopen weken een heel eind gegroeid, en de knoppen zijn zichtbaar.

Brindisi:

[afbeelding]

Courier:

[afbeelding]

Volgens de kaartjes waren alle bollen 12-14, maar tijdens het planten was al opgevallen dat de bollen van de Brindisi duidelijk meer 12 dan 14 waren. Brindisi blijft steken op 3 knoppen per steel, terwijl Courier 3 tot 5 koppen geeft.
Wleke kleuren krijgen die planten? Die van ons waren Stargazers (roze/wit) en een soort wat ik niet meer kan herinneren met een hele mooie dieprode kleur :p
  donderdag 7 juni 2007 @ 12:45:15 #90
66083 Platina
78th Element
pi_50197334
dwerg, maar 1 bol per maas? Doen jullie met de hand of machine poten?
pi_50199210
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 20:05 schreef dwerg het volgende:

[..]

Ik ben nog niet op de helft. Er komt nog meer.
[..]

Beroepsmatig.
Zie ook: http://forum.fok.nl/showtopic.php/242460 enzo.
Hoi Dwerg,

Heb deze vraag al heel lang in mijn kop, maar nu toch maar eens stellen aan iemand die er verstand van heeft.

inleiding:

Zelf ben ik een jaar nu serieus bezig met botanische planten, orchideeen, bromelia's en tillandsia's. Gezien ik eigenlijk mijn huidige beroep een beetje zat ben en wat leukers wil gaan doen in de toekomst zit ik te denken aan een eigen bedrijfje: Kas + voorraden voor paludariums, gifkikkers en andere toebehoren. Er zijn een aantal bedrijven die levensvatbaar zijn gebleken en gezien deze markt steeds meer aantrekt en mijn plannen meerdere hobby's treft hoop ik dat het enigsinds levensvatbaar is.

Er zijn weinig problemen, de producten zijn goedkoop in te kopen danwel zelf te maken en gifkikkers kweek ik zelf al redelijk. Dmv een bedrijf op te richten kan ik dit uitbreiden met bedrijfsruimte. En daar komt het probleem.
Die kas..
De bedrijven welke ik ken hebben kassen van 250x50-100m oppervlakte, gezien ze niet echt happig zijn om te delen in hun informatie heb ik nog wat vragen.

Mijn voornaamste vraag is: heb je ooit gehoord van een particulier die vanuit het niets een kassencomplex kon oprichten met medewerking van een bank? Zien banken hier wel iets in? Komen er hoge kosten bij kijken. En zijn er speciale kassen (heb gehoord van thermisch glas speciaal voor kasbouw, maar kom dit nergens tegen) voor het verbouwen van tropische planten. Ik kom niet heel veel verder dan glas/plasticdoek kassen.. zit er nog meer verschil in?

Sorry voor deze vragen, maar het makkelijkste is toch direct aan een kweker te vragen.
  donderdag 7 juni 2007 @ 15:41:25 #92
66083 Platina
78th Element
pi_50204042
dwerg:
Dwarsstangetjes om de 3 meter Wij hebben ze om de 6 meter. En wat heb je veel lelies. tegelijk klaar, hoeveel man werken er wel niet bij je.
pi_50661045
De kosten om een nieuwe kas te bouwen zijn erg hoog, Aneurism. En daarbij geldt ook nog eens: hoe kleiner de kas, hoe hoger de kosten per vierkante meter. Tweedehands kassen zijn goedkoper, en net zo goed, maar nog steeds niet goedkoop. Als je een goed ondernemingsplan hebt, kom je bij elke bank binnen. Je kunt misschien beter kijken of je een kas kunt huren. Er zijn verschillende makelaars te vinden, ook op internet, die kassen te huur en te koop aanbieden. Zie bijvoorbeeld LTO Makelaars en Oudijk Makelaardij.
pi_50670283
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 15:41 schreef Platina het volgende:
dwerg:
Dwarsstangetjes om de 3 meter Wij hebben ze om de 6 meter. En wat heb je veel lelies. tegelijk klaar, hoeveel man werken er wel niet bij je.
't Is veengrond, ze zijn best wel zwaar. En we hebben geen hijsverwarming.

Brindisi. Roze, check.

En dit is Courier. Voorlopig nog groen.

Het zijn er overigens helemaal niet zo erg veel, iets meer dan 100.000 stelen verdeeld over twee afdelingen, in twee, misschien drie weken.
  woensdag 20 juni 2007 @ 22:05:46 #95
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_50671351
Hoeveel meter is dat kassie?
pi_50683563
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 18:32 schreef dwerg het volgende:
De kosten om een nieuwe kas te bouwen zijn erg hoog, Aneurism. En daarbij geldt ook nog eens: hoe kleiner de kas, hoe hoger de kosten per vierkante meter. Tweedehands kassen zijn goedkoper, en net zo goed, maar nog steeds niet goedkoop. Als je een goed ondernemingsplan hebt, kom je bij elke bank binnen. Je kunt misschien beter kijken of je een kas kunt huren. Er zijn verschillende makelaars te vinden, ook op internet, die kassen te huur en te koop aanbieden. Zie bijvoorbeeld LTO Makelaars en Oudijk Makelaardij.
Heel erg bedankt, kom hiermee weer iets verder. Reden dat ik dacht aan kopen van een kas was om dit te combineren met een woning. Maar hier eens verder in verdiepen.
pi_51106944
Ik heb lelies in mijn tuin geplant! Nu weet ik eigenlijk niet of het een een plant is die ieder jaar opnieuw bloeit. Is dat zo of kan ik de bol er na deze bloei uithalen en weggooien?
En wanneer ik een lelie in het tuincentrum koop die al in bloei staat, geldt dan hetzelfde?
  dinsdag 3 juli 2007 @ 22:28:19 #98
66083 Platina
78th Element
pi_51111426
wegkieperen, 2de jaars lelies worden niet veel soeps. Nu kan dit volgens mij wel met buitenlelies alleen dat zijn over het algemeen lelijke stinkplanten. Zitten er bollen aan de lelies in een tuincentrum dan?
pi_51120859
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 22:28 schreef Platina het volgende:
wegkieperen, 2de jaars lelies worden niet veel soeps. Nu kan dit volgens mij wel met buitenlelies alleen dat zijn over het algemeen lelijke stinkplanten. Zitten er bollen aan de lelies in een tuincentrum dan?
Of er bollen aan zitten weet ik niet. Ik heb bollen in mijn tuin geplant, moet ik die dan na de bloei wegdoen? De lelies van het tuincentrum heb ik nog niet gekocht, ik weet dus ook niet of dat bollen zijn. Ik dacht eigenlijk dat het altijd bollen zijn maar blijkbaar is dat niet zo? Ze kosten 5 euro per plant en dat vind ik wat veel als ik ze na eventjes bloeien moet weggooien.
  woensdag 4 juli 2007 @ 18:25:14 #100
66083 Platina
78th Element
pi_51139426
als ze 5 euro per plant kosten dan zijn het meerjaarsbollen, wij werken met enkeljaars dacht ik zo. DEnk dan dat je de bollen gewoon kunt bewaren, maar ik zou navraag doen bij het tuincentrum want ik doe het slechts als bijbaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')