Er is iets mis met de computer (kassa), om een lang verhaal kort te maken, de kassiere slaat 200 euro pin aan en de rest contant.
Ik heb dus nu een kassabon waarop staat dat het volledige bedrag betaald is.
Wat is nu mijn rechtspositie. Kan ik die tafel nu claimen zonder daar nog bij voor hoeven te betalen ?
Dit even los gezien van het morele aspect want dat weet ik wel.
Bedankt.
quote:Nou er is op die dag wel een kastekort van 1000...dat is op zijn minst wel een beetje opvallend dan he..
Op maandag 6 oktober 2003 10:52 schreef Fio het volgende:
ik denk dat je met die kassabon wel zou kunnen bewijzen dat je het volledige bedrag betaald hebt en dat de winkel daar weinig tegen in kan brengen. Maar het is natuurlijk niet zo aardig om dat ook echt te doen.
quote:Ja maar dat zou dus ook een vrijbrief betekenen om 1000 euro uit de kassa te lichten voor die kassiere.
Op maandag 6 oktober 2003 10:53 schreef cinnamongirl het volgende:[..]
Nou er is op die dag wel een kastekort van 1000...dat is op zijn minst wel een beetje opvallend dan he..
Gewoon ophalen die hap, moeten ze maar niet zo stom doen.
Ik heb ooit iets soortgelijks gehad, tegels besteld bij een of andere tegelboer. Bij aflevering contant te voldoen, bedrag afgesproken etc.
Dus komt een vrachtwagen de tegels brengen, mijn vrouw het geld gegeven en gezegd hoe en wat enzo. Krijgt ze een bonnetje met daarop een véél lager bedrag. Zij mij bellen van hoe zit dat enzo. Wij met die tegelboer bellen en wat denk je, zegt ie dat het in orde is, dus het bedrag op het briefje betaald aan de chauffeur, scheelde me mooi 400,00 gulden.
Belt ie een aantal dagen later dat er een foutje is enzo. wil nog 400,00 gulden van me vangen. Wij hadden volgens hem zijn inkoopprijs aan de chauffeur betaald, dus de winst wilde hij alsnog vangen. Uiteindelijk heb ik uit medelijden afgesproken om nog 200 gulden extra te betalen.
Als iemand mij zakelijk gezien kan 'luppen' dan doen ze het ook.
Burner uit.
quote:ow mooi is dat. dus als ik 1000 euro uit de kas zou halen dan is dat te verhalen op de klant. Dat lijkt me niet.
Op maandag 6 oktober 2003 10:53 schreef cinnamongirl het volgende:[..]
Nou er is op die dag wel een kastekort van 1000...dat is op zijn minst wel een beetje opvallend dan he..
quote:Nee maar de caissiere zal aangeven dat ze het bedrag fout heeft aangeslagen en dat er maar 200 euro is betaald.
Op maandag 6 oktober 2003 10:55 schreef Fio het volgende:[..]
ow mooi is dat. dus als ik 1000 euro uit de kas zou halen dan is dat te verhalen op de klant. Dat lijkt me niet.
Daartegenover staat dan de TS met zijn verkeerde bonnetje...
Ik weet niet wie er dan sterker staat hoor.
quote:Hij had het over een kastekort van 1000 euro.
Op maandag 6 oktober 2003 10:55 schreef Fio het volgende:[..]
ow mooi is dat. dus als ik 1000 euro uit de kas zou halen dan is dat te verhalen op de klant. Dat lijkt me niet.
quote:Ik zeg juist dat dat kasverschil van 1000 euro totaal niet rechtsgeldig is.
Op maandag 6 oktober 2003 10:58 schreef cinnamongirl het volgende:[..]
Nee maar de caissiere zal aangeven dat ze het bedrag fout heeft aangeslagen en dat er maar 200 euro is betaald.
Ze kan dat ook nog eens bewijzen door dat kasverschil van 1000.Daartegenover staat dan de TS met zijn verkeerde bonnetje...
Ik weet niet wie er dan sterker staat hoor.
quote:als die caissiere er zich van bewust is geweest dat ze het fout heeft gedaan, dan had ze een nieuwe bon moeten maken. Hoogstens heeft ze achteraf kunnen achterhalen dat bij het maken van de bon iets fout is gegaan.
Op maandag 6 oktober 2003 10:58 schreef cinnamongirl het volgende:[..]
Nee maar de caissiere zal aangeven dat ze het bedrag fout heeft aangeslagen en dat er maar 200 euro is betaald.
Ze kan dat ook nog eens bewijzen door dat kasverschil van 1000.Daartegenover staat dan de TS met zijn verkeerde bonnetje...
Ik weet niet wie er dan sterker staat hoor.
quote:Jup je hebt wel gelijk...een bon is zwart wit, de rest is hearsay...
Op maandag 6 oktober 2003 11:04 schreef Fio het volgende:[..]
als die caissiere er zich van bewust is geweest dat ze het fout heeft gedaan, dan had ze een nieuwe bon moeten maken. Hoogstens heeft ze achteraf kunnen achterhalen dat bij het maken van de bon iets fout is gegaan.
Het is dan dus de caissiere met een kasverschil en een verhaal over hoe dat ontstaan zou kunnen zijn tegen een klant met een bon en een verhaal. Lijkt me dat de laatste sterker staat.
quote:Wat dan?
Op maandag 6 oktober 2003 10:51 schreef Johnny1974 het volgende:
Los van het morele aspect, lijkt het me dat je je tafel gewoon kunt ophalen zonder bij te betalen.
Hoop echter dat je het niet doet, eerlijk zijn levert je uiteindelijk meer op.
quote:Enig probleem is nog dat je waarschijnlijk maar 200 gepind hebt die dag en niet kunt aantonen dat je ergens 1000 cash vandaan hebt gehaald. Anderzijds, formeel gezien hebben zij de bewijslast, niet jij.
Op maandag 6 oktober 2003 10:58 schreef cinnamongirl het volgende:Nee maar de caissiere zal aangeven dat ze het bedrag fout heeft aangeslagen en dat er maar 200 euro is betaald.
Klopt weliswaar maar ze kan net zo goed in de kassa hebben gegraaidZe kan dat ook nog eens bewijzen door dat kasverschil van 1000.
Nee, dat is slechts een consequentie van haar verhaal. Het bewijst niet dat een klant betrokken is geweestDaartegenover staat dan de TS met zijn verkeerde bonnetje...
Het bonnetje is juist goed! In de kassa zit een gesloten 2e rol waarop zich dezelfde gegevens bevinden als op de bon ter bewijsvoeringIk weet niet wie er dan sterker staat hoor.
ik wel, tenzij de klant door de knieen gaat of er getuigen waren
Of je gebruik maakt van de situatie is je eigen keus; je hebt de mogelijkheid.
Principes zijn nobel maar ook duur
quote:nee ik zou het ook nooit doen. Vooral niet omdat ik weet dat ik fout zit.
Op maandag 6 oktober 2003 11:06 schreef cinnamongirl het volgende:[..]
Jup je hebt wel gelijk...een bon is zwart wit, de rest is hearsay...
Maar ikzelf zou 't niet durven, die tafel opeisen....lijkt me genant om met die winkelier in discussie te gaan enzo...ik denk ook dat ze de TS de tafel niet zonder slag of stoot mee zullen geven.
quote:Lijkt me niet zo heel moeilijk om te begrijpen, maar zal het even uitleggen:
Wat dan?
Wanneer je eerlijk bent en zegt dat ze een fout hebben gemaakt, zijn ze heel erg blij. Wanneer je dat niet doet (ze weten gerust wel dat er een fout gemaakt is), dan krijg je dat het personeel van die winkel er een kutgevoel aan over houdt. Zij zullen het een volgende keer zeker ook niet zeggen wanneer ze ergens iets kopen. Het bekende sneeuwbal-effect. Wat schieten we er dan uiteindelijk mee op? Dat we allemaal oneerlijk zijn? Lekkere samenleving!
Natuurlijk is 1000 euro een hoop geld, maar je hebt toch besloten dat geld uit te geven? Is iets anders dan wanneer iemand ineens nog extra geld van je wilt hebben.
Maar goed op garantie hoef je niet meer te rekenen, want je komt die zaak niet meer levend binnen
Ik had het zeker gedaan, maarja heb ook geen moreel gevoel enzo
quote:Voor de duidelijkheid, het kasverschil is reeds opgetreden op de dag dat de 'deal' werd gesloten en de kassadame zo truttig e.e.a. heeft verwerkt in haar 'systeem'. Die dag had zij al een kastekort, NIET op de dag van afhalen.
Op maandag 6 oktober 2003 10:53 schreef cinnamongirl het volgende:[..]
Nou er is op die dag wel een kastekort van 1000...dat is op zijn minst wel een beetje opvallend dan he..
Burner uit.
quote:Het is geen kleine winkel.. het is een megastore... dus het is niet zo dat een een kleine zelfstandige zou duperen. Ik weet niet of dat er nog iets mee te maken heeft.. Principe blijft hetzelfde natuurlijk.
Op maandag 6 oktober 2003 11:11 schreef MetalMessiah het volgende:[..]
Enig probleem is nog dat je waarschijnlijk maar 200 gepind hebt die dag en niet kunt aantonen dat je ergens 1000 cash vandaan hebt gehaald. Anderzijds, formeel gezien hebben zij de bewijslast, niet jij.
Of je gebruik maakt van de situatie is je eigen keus; je hebt de mogelijkheid.
Principes zijn nobel maar ook duur
quote:ik denk dat ik weer in beide gevallen te principieel zou zijn
Op maandag 6 oktober 2003 11:18 schreef WaStEd het volgende:[..]
Het is geen kleine winkel.. het is een megastore... dus het is niet zo dat een een kleine zelfstandige zou duperen. Ik weet niet of dat er nog iets mee te maken heeft.. Principe blijft hetzelfde natuurlijk.
quote:Weet je wat lachen zou zijn? Als ze het die dag al hebben gecorrigeerd. Omdat ze weten dat er een probleem was met de kassa. Dat sta je terecht, gigantisch voor lul!
Op maandag 6 oktober 2003 11:17 schreef RoofingBurner het volgende:[..]
Voor de duidelijkheid, het kasverschil is reeds opgetreden op de dag dat de 'deal' werd gesloten en de kassadame zo truttig e.e.a. heeft verwerkt in haar 'systeem'. Die dag had zij al een kastekort, NIET op de dag van afhalen.
Burner uit.
quote:Nee, dat zijn verschillen in prijsniveaus tussen verschillende landen. Zo ingewikkeld is dat toch niet?? En als jij naar Duitsland wil rijden om daar een bankje te gaan halen, houdt niemand je tegen; het staat je vrij!
Op maandag 6 oktober 2003 11:48 schreef Bloemkool het volgende:
Is toch ook de boel belazeren dan of niet?
Je van de domme houden terwijl je beter weet, dát is de boel belazeren.
quote:Wat gecorrigeerd ?
Op maandag 6 oktober 2003 13:09 schreef ElisaB het volgende:[..]
Weet je wat lachen zou zijn? Als ze het die dag al hebben gecorrigeerd. Omdat ze weten dat er een probleem was met de kassa. Dat sta je terecht, gigantisch voor lul!
Hoe meer tijd er tussen de aanbetaling en de levering staat, hoe moeilijker het wordt voor de zaak om te bewijzen dat je niet betaald hebt. Ik neem aan dat ze, als ze de fout zelf ontdekt hadden, wel contact met je opgenomen zouden hebben, je hebt een bestelling gedaan dus ze hebben je gegevens. Je schrijft niets over contact met die zaak, dus het lijkt me dat ze hun kastekort niet aan jou hebben toegeschreven.
Of je daar ook gebruik van wilt maken is een morele kwestie, maar dat schreef je zelf al
quote:Precies! Gewoon heen gaan en die tafel inladen. Niets betalen. Als ze je aanspreken op dat restbedrag heel verontwaardigd gaan doen.
Op maandag 6 oktober 2003 13:41 schreef WaStEd het volgende:[..]
Wat gecorrigeerd ?
Ik heb een kassabon waarop staat betaald ?
Wat kunnen hun corrigeren aan mijn bon die hier bij mij thuis ligt ?
Maar als je het eerst probeert en later toch die 1000 betaalt dan hoef je ook niet meer terug te komen. Dan sta je dus echt vet voor lul.
Dus of er voor gaan en volhouden of eerlijk zeggen.
Ik zou dus mooi voor het eerste gaan. Kijk principes zijn principes, maar er moet ook brood op de plank.
Succes
Mocht ToBe het niet met me eens zijn, dan gooit ie 'm later vast wel weer open!
[Dit bericht is gewijzigd door ElisaB op 06-10-2003 16:57]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |