Zijn er nog meer liefhebbers van de muziek van Cornelis Vreeswijk op FOK! ?
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 06-10-2003 18:40]
Zijn beste nummer vindt ik De nozem en de non.
quote:De nozem en de non? ik ken die alleen van Erik van Muiswinkel.
Op zondag 5 oktober 2003 11:03 schreef Gitarist het volgende:
Ja ik vind het ook leuke muziek. Ik zeg leuk omdat het muziektechnisch niet echt super is, maar vooral z'n teksten in het Nederlands zijn leuk... Dat Zweeds klinkt ook wel leuk maar dat versta ik nietZijn beste nummer vindt ik De nozem en de non.
Cornelis Vreeswijk was heel leuk
quote:Die is ook zeer goed heb m ooit gehad kan m alleen nergens meer vinden
Op zondag 5 oktober 2003 11:10 schreef Fixers het volgende:[..]
De nozem en de non? ik ken die alleen van Erik van Muiswinkel.
Ontopic: ik ken de muziek. Zeer droog die kerel. Nummers zoals de nozem en de non, bakker de baksteen, de haan en de hen ...spreken mij nog wel aan..
[ heb een brede muziek smaak ]
Cornelis Vreeswijk (8 augustus 193712 november 1987) was een bijzonder mens. Geboren in IJmuiden verhuisde hij op jonge leeftijd naar Zweden, waar hij een van de meest invloedrijke artiesten van de 20e eeuw werd. Tot aan zijn vroegtijdige dood maakte hij er meer dan 30 platen. Folk, blues, rock, samba: de Zweedse muziek van Vreeswijk kent vele kanten. Zijn unieke stemgeluid, zijn ijzersterke teksten en zijn turbulente levenswandel maakten hem tot een uniek fenomeen in de Scandinavische wereld.
In Nederland is de naam Vreeswijk verbonden aan nummers als De Nozem en de Non, Veronica en Misschien wordt het morgen beter. Zijn eerste LP in ons land, uit 1972, werd platina. Helaas deden zijn vijf andere Nederlandse platen weinig. Onterecht, want ook in zijn Hollandse nummers toont Vreeswijk zich een onvergelijkbaar talent.
In Zweden heeft Vreeswijk inmiddels een legendarische status. Er is een Cornelis Vreeswijk Stichting, een jaarlijks muziekfestival rond zijn muziek en een Vreeswijk cultuurprijs. In Stockholm is zelfs een park naar hem vernoemd.
quote:De versie van Vreeswijk stond in 1972 in de top40 dus in die tijd was jij -11 jaar ofzo
Op zondag 5 oktober 2003 11:10 schreef Fixers het volgende:
De nozem en de non? ik ken die alleen van Erik van Muiswinkel.
quote:En ik altijd maar denken dat van muiswinkel die zelf heb bedacht. Maar het kan erger. Heb eens mijn nichtje (nu 12 jaar) I love rock androll laten horen: "He die is gejat van five!" Aargh
Op zondag 5 oktober 2003 11:41 schreef MSXUser het volgende:[..]
De versie van Vreeswijk stond in 1972 in de top40 dus in die tijd was jij -11 jaar ofzo
Op de diverse P2P netwerken is nog wel muziek van Vreeswijk te vinden en dan voornamelijk z'n Zweedse werk.
quote:En jij denkt zeker dat het oorspronkelijk van Joan Jett is?
Op zondag 5 oktober 2003 13:11 schreef Fixers het volgende:[..]
En ik altijd maar denken dat van muiswinkel die zelf heb bedacht. Maar het kan erger. Heb eens mijn nichtje (nu 12 jaar) I love rock androll laten horen: "He die is gejat van five!" Aargh
quote:Niet dan, van wie wel?
Op zondag 5 oktober 2003 13:51 schreef Ferdo het volgende:[..]
En jij denkt zeker dat het oorspronkelijk van Joan Jett is?
quote:Origineel was toch van 'The Arrows'?
Op zondag 5 oktober 2003 13:51 schreef Ferdo het volgende:
En jij denkt zeker dat het oorspronkelijk van Joan Jett is?
quote:Jij gaat door voor de koelkast!
Op maandag 6 oktober 2003 10:28 schreef MSXUser het volgende:[..]
Origineel was toch van 'The Arrows'?
ik ken wel een paar nummers, leuke muziek! leuke teksten!
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 06-10-2003 18:40]
Hij heeft zeker erg leuke nummers. Epistel '81 vind ik denk ik zijn mooiste nummer.
Andere mooie nummer:
- Waar gaan wij naartoe na onze dood
- Grimas voor de maan (marjolein)
- Een paleis van zand
- Is er nog plaats in de schuilkelder voor een man met een gitaar?
- Pavanne voor een pierement
quote:Die zijn inderdaad mooi, ook een leuk nummer die qua tekst altijd leuk blijft, is. De Haan en de Hen (Die nog maagd was)
Op maandag 6 oktober 2003 18:00 schreef -Wepeel2- het volgende:
Ik heb die dubbel-cd van Cornelis Vreeswijk met daarop bekende en onbekende tracks en zijn tracks uitgevoerd door andere artiesten.Hij heeft zeker erg leuke nummers. Epistel '81 vind ik denk ik zijn mooiste nummer.
Andere mooie nummer:
- Waar gaan wij naartoe na onze dood
- Grimas voor de maan (marjolein)
- Een paleis van zand
- Is er nog plaats in de schuilkelder voor een man met een gitaar?
- Pavanne voor een pierement
Mijn favorieten op dit moment zijn Marjolijn en Misschien wordt het morgen beter, maar zijn teksten zijn altijd wel leuk om te horen
Ah. Morgen even kijken dus. Bedankt voor de tip.quote:Op zaterdag 27 maart 2004 21:16 schreef dwerg het volgende:
Maandag 29 maart, om 21.00 uur, VARA nederland 3:
Cornelis Vreeswijk leeft!
Een documentaire van Hans Polak.
Er staat een heel fraai artikel in het Leidsch Dagblad, over de Nederlandse zanger die zeventien jaar na zijn dood nog steeds een held is in Zweden. Maar het is nogal een lang stuk en ik heb geen zin om het helemaal in te tikken.
De nozem en de non is een klassieker.quote:Op zondag 13 november 2005 18:49 schreef dwerg het volgende:
Je kan niet eens op De nozem en de non stemmen bij de Top 2000 van Radio 2. Nu is het niet het meest briljante nummer van Vreeswijk, maar het is toch wel een klassieker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |