ik dacht het ook eerst dat 7 meter nogal veel is, maar ik had idd al die berekening thuis gemaakt. dus daarom durfde ik zo deze stelling hier zo neer te gooien.quote:op maandag 1 november 2004 09:25 schreef yosomite het volgende:
[..]
dat dacht ik ook.
met de juiste berekening erbij![]()
kom dan maar eens met de cijfers van het ijs wat op groenland onder de zeespeigel zou liggenquote:op maandag 1 november 2004 11:09 schreef kaalhei het volgende:
je gaat er wel vanuit de al het ijs op groenland boven de zeespiegel zou liggen. al hetgene dat eronder ligt doet uiteraard niet mee, daarvan heb je juist een volumeafname.
moet algemene aardrijkskundige kennis ook al onderbouwd worden.quote:op maandag 1 november 2004 11:54 schreef kaalhei het volgende:
een van je assumpties van je aanname (groenland ligt 100% op zeeniveau) is dus niet onderbouwt.
daarmee kan je de uitkomst van elke studie bagatelliseren. een non-argument dus. bovendien kun je redeneren dat het afwezig zijn van een broeikaseffect een positieve uitkomst is, aangezien dat iets is wat de maatschappij het liefste zou horen.quote:op maandag 1 november 2004 00:05 schreef kaalhei het volgende:
[..]
ken je deze al? een effect dat je wel vaker ziet.
nee, het gaat alleen om het argument: iets is zo omdat x aantal studies zeggen dat het zo is (en x-n studies zeggen dat het niet zo is.)quote:op maandag 1 november 2004 12:24 schreef brokkenpiloot het volgende:
[..]
daarmee kan je de uitkomst van elke studie bagatelliseren. een non-argument dus.
dus als we maar genoeg rondzoeken kan ook elke economische theorie die jij hier als waarheid ten toon spreid gebagataliseerd gaan worden.quote:op maandag 1 november 2004 13:05 schreef kaalhei het volgende:
[..]
nee, het gaat alleen om het argument: iets is zo omdat x aantal studies zeggen dat het zo is (en x-n studies zeggen dat het niet zo is.)
ja het zit heel diepquote:op maandag 1 november 2004 13:21 schreef kaalhei het volgende:
het zit vrij diep, niet? laat je frustraties niet de overhand krijgen.
en wat is de compressibilieit van water? volgens mij was die niet al te veel zeker niet als we het over een waterkolom van 7,23 meter hebben. als die al 1 cm compressed is het veel. klopt deze aanamane niet, verklap dan maar hoeveel het stuk minder het zal zijn als die 7,23 meter die veroozaakt zou worden door het smelten van groenland.quote:op maandag 1 november 2004 13:41 schreef tasma het volgende:
dus als al het ijs op groenland vermalen zou worden en vervolgens op het water gelegd zou worden zou het 7,95 meter innemen. als het ijs echter ook nog smelt neemt het 0,91x7,95m in wat resulteert in : 7,23meter.
vervolgens moet je er ook nog rekening mee houden dat het enorme gewicht het water eronder compresseert (ja dat gebeurd, maar niet veel). en de grond eronder wordt ook ingedrukt onder de druk. daardoor zal de totale verhoging niet 7,23m zijn maar een stuk minder.
dat klopt gedeetlelijk. maar tussen welke spreiding moeten we dan gaan kijken.quote:nog een factor waar rekening mee gehouden moet worden is het eb en vloed welke veroorzaakt wordt door de maan. de huidige berg van water op de oceaan zal ook toenemen omdat het volume water immers is toegenomen waardoor de totale stijging -niet- overal continu evenveel zal zijn maar gebonden zou zijn aan een minimaal en maximaal aantal meters.
zelfs als het geen 7 m maar 5 m is. het is ontzettend veel.quote:op maandag 1 november 2004 09:47 schreef basp1 het volgende:
[..]
ik dacht het ook eerst dat 7 meter nogal veel is, maar ik had idd al die berekening thuis gemaakt. dus daarom durfde ik zo deze stelling hier zo neer te gooien.
het leuke eraan is dat je het in eerste instantie niet zou geloven dat smeltend ijs van alleen groenland voor zoveel zeespiegelstijging zou kunnen veroorzaken.
maar laten we toch maar fijn doorgaan om alles in economische theorieen te vatten, en de wetenschap die voorspeld dat het niet goed gaat met onze aarde te verketteren omdat het zogenaamd niet goed genoeg onderbouwd wordt, of er in ieder geval ook tegensprekende theorien over zijn.
als eerste uitgangspunt zou je moeten hebben dat je de aarde voor de mensheid zolang mogelijk leefbaar wilt houden.
en het ijs is op sommige plekken dikker dan 3km. een gedeelte van groenland ligt onder de zeespiegel. maar het is allemaal niet relevant aangezien die ijskap niet zomaar weg zal smelten zoals men ons wil laten geloven.quote:op maandag 1 november 2004 12:16 schreef basp1 het volgende:
maar kijk maar eens op deze kaart, zitten hoogtelijne tot 3000 meter.
is dit dan een kaart welke de hoogtelijnen van de sneeuwvalktes aangeeft? zo ja, kom dan eens met een kaart welke de werkelijke hoogtes van groenland aangeeft.quote:op maandag 1 november 2004 14:02 schreef neworder het volgende:
[..]
en het ijs is op sommige plekken dikker dan 3km. een gedeelte van groenland ligt onder de zeespiegel. maar het is allemaal niet relevant aangezien die ijskap niet zomaar weg zal smelten zoals men ons wil laten geloven.
ach nee het smelt maar met 51 km^3 per jaar dus we hoeven ons niet druk te maken.quote:http://svs.gsfc.nasa.gov/stories/greenland/
quantified conservatively, the study indicates a net loss of roughly 51 cubic kilometers of ice per year from the entirety of the greenland ice sheet. that's enough to raise the average sea level worldwide about .13 millimeters per year.
toch neemt water in volume af als je het van -10 naar 10 graden celsius brengt. dit is waarom ijs driijft.quote:op maandag 1 november 2004 14:54 schreef brokkenpiloot het volgende:
er wordt hier gesproken over water dat compresseertdat hoor ik dan ook voor het eerst. mij is toch echt geleerd dat water niet samendrukbaar is.
dat klopt in principe ook, maar wanneer water onder grote druk staat drukt het wel een minimaal beetje samen. deze verschijnsellen heb je pas last van bij hoge drukken, vooral hydraulische systemen kunnen er last van hebben.quote:op maandag 1 november 2004 14:54 schreef brokkenpiloot het volgende:
er wordt hier gesproken over water dat compresseertdat hoor ik dan ook voor het eerst. mij is toch echt geleerd dat water niet samendrukbaar is.
nou dan is dit forum toch weer prachtig, nietwaar? ik leer er ook regelmatig van.quote:op maandag 1 november 2004 14:54 schreef brokkenpiloot het volgende:
ja maar dat komt door de ijskristallen, niet omdat het samengeperst wordt.quote:op maandag 1 november 2004 15:00 schreef pietverdriet het volgende:
[..]
toch neemt water in volume af als je het van -10 naar 10 graden celsius brengt. dit is waarom ijs driijft.
die hoogtelijnen zullen vast wel kloppen, dat doet ook niet af aan mijn verhaal. de bodem van groenland ligt gedeeltelijk onder de zeespiegel. op die plekken begint het ijs dus al onder de zeespiegel.quote:op maandag 1 november 2004 14:23 schreef basp1 het volgende:
is dit dan een kaart welke de hoogtelijnen van de sneeuwvalktes aangeeft? zo ja, kom dan eens met een kaart welke de werkelijke hoogtes van groenland aangeeft.
ja, waar maak je je druk om.quote:ach nee het smelt maar met 51 km^3 per jaar dus we hoeven ons niet druk te maken.![]()
http://www.hbvl.be/nieuws(...)f-aca4-a3f852d70f5e}quote:09/11 opwarming noordpool: 250 wetenschappers trekken aan alarmbel
de noordpool, waar de temperaturen dubbel zo snel stijgen dan elders, zou er tussen dit en het einde van de eeuw wel eens heel anders kunnen uitzien door een totale verdwijning van het ijs in de zomer en een radicale verandering in de biodiversiteit.
zo waarschuwt een wetenschappelijk rapport dat maandag gepubliceerd werd. rekening houdend met de toekomstige uitstoot van koolstofdioxide (co2) en andere gassen, bestaat het risico dat de gemiddelde temperaturen die in de regio worden opgemeten tegen 2100 met 4 tot 7 graden zouden stijgen, zo blijkt uit het rapport over de impact van de klimaatveranderingen op de noordpool (acia). meer dan 250 onderzoekers werkten mee aan de studie.
door de opwarming van de atmosfeer dreigt op één eeuw tijd de volledige verdwijning van de ijskap tijdens de zomer. daarnaast worden ook in de regio levende diersoorten zoals de ijsbeer bedreigd, aldus het rapport dat er kwam op vraag van de noordpoolraad.
het smelten van het ijs zou ook een versnelling teweeg brengen in het stijgende niveau van de oceanen en zou de bevolking op aarde zo verplichten om verder van het water te gaan leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |