quote:Zou het de moeite waard zijn om te kijken? (de Tros?)
Op stap met extreem-rechts
In aflevering vijf gaat Catherine op stap met Constant Kusters, voorzitter van de Nederlandse Volks-Unie.Op een parkeerplaats, ergens in Nederland vindt de eerste ontmoeting met de 'Groot Germaans Leider' plaats. Moet Catherine terug naar Israël? Keurt hij racistisch geweld goed? En hoe groot is zijn partij eigenlijk?
Catherine weet zijn vertrouwen te winnen en mag mee naar Oost-Duitsland waar een extreem-rechtse demonstratie plaatsvindt. Kusters zet zijn rassentheorie uiteen en spreekt een uitzinnige menigte neo-nazi's toe. En Catherine? Die ondergaat alles met een groeiende misselijkheid!
Nederland 2 - 23.33
Op vrijdag 10 oktober wordt het vervolg van de ontmoeting met Constant Kusters uitgezonden.
Ik dacht dat dit al op TV was geweest trouwens?
quote:Toch maar even kijken.
Constant Kusters is lijsttrekker en voorzitter van de NVU. Begin jaren 90 was hij actief in de kring Arnhem van de CP'86. Na een mislukte gooi naar een raadszetel en een kortstondige overstap naar Janmaats CD, was Kusters bij geen van twee die partijen meer welkom. Hij richtte vervolgens enkele nieuwe organisaties en een partij (de Fundamentalistische Arbeiders Partij) op. In 1996 wist hij Joop Glimmerveen te bewegen tot een heroprichting van de Nederlandse Volksunie. In mei 2001 nam hij de NVU over en werd voorzitter. Glimmerveen haakte gefrustreerd af en de partij was van Kusters.
Kusters is in het verleden vaak gearresteerd wegens geweldpleging en mishandeling van (vermeende) politieke tegenstanders. Dat leverde hem diverse gevangenisstraffen op, waardoor hij in het afgelopen najaar nog vijf maanden in de cel zat. De laatste tijd is Kusters wat rustiger geworden en beperkt zich tot bezoekjes aan Duitse demonstraties, het toespreken van zaaltjes met gelijkgestemden en het organiseren van demonstraties. Hij kiest daarmee duidelijk voor een meer legale, meer "burgerlijke" koers voor de NVU.
bron: kafka
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:37 schreef NorthernStar het volgende:bron: kafka
quote:Ja daarom zette ik het er ook bij. Dat stukje valt best mee toch?
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:40 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Ik kende die hele man dus niet.
quote:Oh, okay.
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:48 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Ja daarom zette ik het er ook bij. Dat stukje valt best mee toch?
Ik kende die hele man dus niet.
Ik ken hem wel. Sukkel 1e klas en een nazi oude stempel.
Zo 1 die serieus in de Germaanse rassentheorie gelooft.
[Dit bericht is gewijzigd door Tedje_van_Es op 03-10-2003 14:29]
Als je die kleine Adolf een keertje gezien hebt dan is hij al voorspelbaar geworden. Zelden iemand tegengekomen die het eigen onverstand dermate treffend wist te etaleren als hij. Gun deze man zijn spandoeken, zjin aanhang, zijn comités en een stuk industrieterrein en je hebt verder geen last van hem. Waarom zou je kinderen hun speeltje misgunnen?
quote:Wat is er mis dan?
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:04 schreef sjun het volgende:
Dat de VerTrossing niet langer tot kijkcijfers leidt was al bekend. Dat men bij de Tros zo wanhopig naar kijkcijfers op zoek was is nieuw voor me. Wat fijn voor catherine dat de Tros haar weer een 'unieke' kans biedt op verwerving van maatschappelijke goedkeuring....
Ik lees net in de Avrobode () dat er zelfs denkundigen van extreem-rechts verbaast waren over enkele gebeurtenissen die in de 'docu' voorkomen. Misschien dat het toch wat nieuw licht laat schijnen op deze groep mensen die je het beste kan bestrijden met inhoud en niet met vooroordelen qua simplisme?
quote:Een deel van dat geteisem weet zich te groeperen en als salonfähige partijen te verkopen en wekt sympathie op bij de bedrijfswereld, dus er gaat wel degelijk een dreiging van uit.
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:29 schreef Tedje_van_Es het volgende:Er gaat ook geen groot gevaar van uit omdat ze geen landen hebben die achter hun staan, geen financieen, geen dictators die hen steunen ed.
Ik had graag wat meer Constant Kusters aan het woord willen zien, wat meer een kijkje in zijn hoofd en gedachten gehad en laat verder dan maar gewoon die beelden voor zich spreken.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 04-10-2003 00:50]
quote:Ja, volgende week een deel 2.
Op zaterdag 4 oktober 2003 00:48 schreef k_man het volgende:
Ik vond het ook weinig boeiend. Maar er is volgende week dus nog een tweede deel, als ik goed heb opgelet?
quote:Ik vond em redelijk consequent en af-en-toe had ie Catherine redelijk onder tafel geluld.
Op vrijdag 3 oktober 2003 23:58 schreef Kozzmic het volgende:
Ik had graag wat meer Constant Kusters aan het woord willen zien, wat meer een kijkje in zijn hoofd en gedachten gehad en laat verder dan maar gewoon die beelden voor zich spreken.
Ik heb nu iig meer respect voor extreem rechts, die gewoon vreedzaam gebruik maken van hun demonstratierecht, dan extreemlinks, dat liever met verf gooit en boerengezinnen terroriseert.
Maar het blijven een stelletje randdebielen hoor!
quote:Er zijn anders genoeg incidenten die door extreem-rechts worden veroorzaakt. Van grafbekladdingen tot intimidatie en bedreigingen. Ik geloof wel dat die Kusters daar zelf niet voor verantwoordelijk is, maar ik zou 'extreem-rechts' niet fatsoenlijker willen noemen dan 'extreem-links'.
Op zaterdag 4 oktober 2003 00:56 schreef teknomist het volgende:Ik heb nu iig meer respect voor extreem rechts, die gewoon vreedzaam gebruik maken van hun demonstratierecht, dan extreemlinks, dat liever met verf gooit en boerengezinnen terroriseert.
quote:Catherine is een doos eerste klas, niet geschikt om zo'n 'diepte-reportage' te doen. Hoewel ze door haar onbenulligheid waarschijnlijk wel wat meer het vertrouwen won van Kusters.
Ik vond em redelijk consequent en af-en-toe had ie Catherine redelijk onder tafel geluld.
quote:Er is nogal een verschil, bij extreem links is het een georganiseerde organisatie, met duidelijk netwerk en financiering van bovenaf, die aan de lopende band aanslagen plegen. Volkert als ultieme voorbeeld.
Op zaterdag 4 oktober 2003 01:02 schreef Kozzmic het volgende:
Er zijn anders genoeg incidenten die door extreem-rechts worden veroorzaakt. Van grafbekladdingen tot intimidatie en bedreigingen. Ik geloof wel dat die Kusters daar zelf niet voor verantwoordelijk is, maar ik zou 'extreem-rechts' niet fatsoenlijker willen noemen dan 'extreem-links'.
quote:Exact. Bij extreemrechts gaat het idd om 'incidenten'. Het terreur van extreemlinks is daarentegen structureel.
Op zaterdag 4 oktober 2003 01:30 schreef JamesHetfield het volgende:[..]
Er is nogal een verschil, bij extreem links is het een georganiseerde organisatie, met duidelijk netwerk en financiering van bovenaf, die aan de lopende band aanslagen plegen. Volkert als ultieme voorbeeld.
Bij extreem rechts zijn het niets anders dan een stel idioten die wat leuzen roepen, wat vlaggen zwaaien, en heel af en toe een bekladding oid. Ik kan me niet eens een georganiseerde aanslag door extreem rechts herinneren, die enkele keer dat je er in het nieuws wat over hoort is het een eenmansactie van wat losgeslagen debielen. Terwijl het bij extreem links keer op keer gaat om georganiseerde misdaad wat zorgvuldig is uitgevoerd.
quote:Wel een beetje maf om een docu over extreem rechts aan te grijpen om extreem links in de verdachtenbank te zetten en net te doen alsof het bij extreem rechts wel meevalt. Beide groepen zijn volgens mij nogal amateuristisch georganiseerd en die financiering van bovenaf en "aan de lopende band" - het wekt nogal wat verwachtingen die extreem links niet waarmaakt, gelukkig. En Volkert wat juist het ultieme voorbeeld van een einzelganger die op eigen houtje tot een dwaze daad kwam.
Op zaterdag 4 oktober 2003 01:30 schreef JamesHetfield het volgende:[..]
Er is nogal een verschil, bij extreem links is het een georganiseerde organisatie, met duidelijk netwerk en financiering van bovenaf, die aan de lopende band aanslagen plegen. Volkert als ultieme voorbeeld.
Ben het verder met Kozzmic eens. Weinig nieuws (dat stampvoeten en tegen de tranen vechten van C. - wat had zij dan gedacht welke leuzen werden gebruikt ) en een gemiste kans eigenlijk. Was mooier geweest om het zonder commentaar en moraal te maken; gewoon een kijkje in de keuken. Maar deze serie gaat blijkbaar over Catherine en niet over de thema's die ze aanroert.
quote:Eh kozzmic begon over extreem links, ik reageerde daarop
Op zaterdag 4 oktober 2003 01:41 schreef SCH het volgende:
Wel een beetje maf om een docu over extreem rechts aan te grijpen om extreem links in de verdachtenbank te zetten
quote:Nee, ik zet alleen de feiten op een rijtje.
en net te doen alsof het bij extreem rechts wel meevalt.
quote:Dacht het wel, veel extreem linkse organisaties worden gefinancierd door de overheid, donaties, en door instellingen zoals de staatsloterij
Beide groepen zijn volgens mij nogal amateuristisch georganiseerd en die financiering van bovenaf en "aan de lopende band" - het wekt nogal wat verwachtingen die extreem links niet waarmaakt,
quote:Nee, hij zat in een netwerk van extreem-linkse figuren waardoor z'n wereldbeeld dusdanig is vervormd dat hij tot deze daad kwam. Daarnaast wisten waarschijnlijk veel mensen ervan, z'n vriendin had ook geen schone handen. En de mensen die het wapen leverde wisten ook heus wel dat hij daarmee niet op appels ging schieten.
gelukkig. En Volkert wat juist het ultieme voorbeeld van een einzelganger die op eigen houtje tot een dwaze daad kwam.
quote:Hoho! Wat zijn die 'extreem-linkse' dingen dan? Natuurlijk, racisme wordt niet gesubsidieeerd, net als bioterrorisme.
Op zaterdag 4 oktober 2003 02:01 schreef JamesHetfield het volgende:
Dacht het wel, veel extreem linkse organisaties worden gefinancierd door de overheid, donaties, en door instellingen zoals de staatsloterij
quote:Er zal heus wel wat geld van gesubsidieerde 'linkse' instellingen vloeien naar wat lager gedelegeerde organisaties
Op zaterdag 4 oktober 2003 02:04 schreef tvlxd het volgende:[..]
Hoho! Wat zijn die 'extreem-linkse' dingen dan? Natuurlijk, racisme wordt niet gesubsidieeerd, net als bioterrorisme.
En in hoeverre worden die extreem-rechtse groeperingen dit niet gegeven en waarom?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |