quote:Eerdmans verwees naar een bepaald tijdschriftartikel. Ik heb dat niet gelezen en ik weet niet of er concrete voorbeelden (of statistisch bewijs) in stonden, maar anderzijs kan je van zo'n korte online discussie ook niet te veel diepgang verwachten. Ikzelf vind het wel aannemelijk dat de "linkse" oriėntatie van veel rechters als mede-oorzaak wordt gezien van het veronderstelde falen van het rechtssysteem. Dan doel ik niet zozeer op individuele rechters die er een potje van zouden maken, maar veeleer op een aantal algemene linkse opvattingen, zoals die van daders als slachtoffer van de maatschappij, of een overmaat aan begrip voor de culturele achtergronden van een dader, die tot softe uitspraken leiden, of tot verkeerde prioriteiten in het opsporings- en vervolgingsbeleid.
Maar ik stoor mij aan de gemakkelijke verwijzing naar hun hoegenaamde linkse gehalte zonder met adequate voorbeelden te komen.
quote:
Dan lijkt het net alsof er een soort van complot gevormd is tegen de "rechtse mensen in dit land". Dat stoort me.
quote:Met dien verstande dat de hoogste rechtsinstantie eerdere uitspraken alleen op hun formele merites beschouwt en sommige aperte dwalingen gewoon op hun loop laat omdat er geen formele tekortkomingen zijn geconstateerd. Het is bv een godswonder dat de Puttense moordzaak ooit heropend werd, en dat was alleen mogelijk doordat er na twee mislukte pogingen om de Hoge Raad tot heropening te bewegen op nogal kunstmatige wijze een "novum" werd geintroduceerd en er zeer grote publicitaire druk werd uitgeoefend - terwijl al jaren eerder voor iedere leek duidelijk kon zijn dat de zaak aan alle kanten rammelde en er onschuldigen veroordeeld waren. Voor dat soort onrecht zou in Nederland geen plaats moeten zijn, maar de praktijk is anders.
[..] daarom bestaan er ook weer hogere rechtscolleges die in bepaalde gevallen ook weer tot andere uitspraken komen.
quote:Haar partner bevoogding wordt nogal eens onderschat als gevaar voor de democratie.
Op zondag 12 oktober 2003 20:59 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Hear hear.
Ik vraag me af of er vooral binnen de LPF niet veel te lichtzinnig wordt omgesprongen met populisme - of men eigenlijk wel weet waar men mee bezig is. Want populisme is een van de grootste gevaren voor een democratie.
quote:Mijnheer Aart, u komt nader tot Balkenende.
Op zondag 12 oktober 2003 22:52 schreef Meneer_Aart het volgende:--knip--
Ik heb bewondering voor politici die de mensen durven te vertellen dat de problemen helemaal niet zo makkelijk op te lossen zijn. En misschien wel minder eenduidige oorzaken hebben. Dat zijn werkelijke probleemoplossers.
quote:Gelul.
Op maandag 13 oktober 2003 15:31 schreef dvr het volgende:
Iedere politicus die zich niet wollig en ontwijkend uitdrukt om zijn gebrek aan visie, durf en plichtsbetrachting te verhullen is gedoemd om dat stempel opgedrukt te krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |