Eerst even een (zeer verkorte) voorgeschiedenis. Ik ben 19 en wilde iets aan mijn tanden laten doen. Ik heb nooit een beugel gehad en het zag er gewoon niet uit. Ik ben bij de orthodontist geweest, rontgenfoto's en alles laten maken. Toen ik de gipsmal en deze foto's ging bespreken met de orthodontist, zei hij dat hij er niet aan wilde beginnen zonder dat ik een kaakoperatie zou nemen. Ik heb een grote overbeet. Ik zou dan eerst een tijd een beugel krijgen, dan die operatie, en daarna nog een paar maanden een beugel om alles netjes te trekken.
Toen naar de kaakchirurg om met hem te bespreken. In principe raden ze mij sterk aan om de operatie te aanvaarden, maar nu doen ze de beugel toch ook wel zonder operatie, maar dan wordt het niet perfect (mijn tanden staan dan wel recht, dan wil ik eigenlijk gewoon) Ze zeggen dat ik dan op latere leeftijd mijn eigen tanden eruit kan bijten.
Ik zou nu graag een ander advies dan dat van mijn ouders en de ortho willen. Waarom zou ik de operatie niet doen:
- er zit een risico aan, bij 5% van de geopereerden komt in een deel van de onderlip het gevoel niet terug
- het blijft toch mijn hoofd waar ze aan gaan werken... mijn kaak wordt doorgezaagd en verschoven, dan weer vastgepind. Het is een zware operatie onder narcose, ik lig 5 dagen in het ziekenhuis. Ik ben helemaal tevreden over mezelf, ik ben eigenlijk gewoon bang dat er iets fout gaat...
Waarom wel:
- Alles staat dan helemaal perfect, maar vind ik dat zo belangrijk? Ik wil gewoon dat ik mooie tanden krijg.
Dus wat ik wil weten is dit:
- Zijn er mensen die ook zo'n operatie gehad hebben? Hoe is het?
- Zouden jullie het doen?
Ik twijfel gewoon, want die artsen willen alles perfect doen, en dat snap ik ook wel. Maar is het mij dat allemaal waard?
Bedankt...
Als ik het zo lees zou ik die operatie ondergaan. Maar goed, dat makkelijk getypt vanachter mijn pc'tje.
Succes
Ikzelf zie het als een investering van anderhalf jaar (all-in-all) maar dan ben je voor de rest van je leven te zien met een mooi bekkie!!
just my 2 cents.
S_P
Voor de dingen die kunnen gebeuren hoef je je niet zo bang te maken denk ik. Moet je maar eens voor de gein kijken wat er in de bijsluiter staat van asperines. Die neem je ook nooit meer in, zoveel kun je er van krijgen als het verkeerd gaat.
Ik zou het wel doen als ik jou was, het een hele vooruitgang. Het is alleen 2 maanden afzien. Dat is het grote nadeel.
quote:Is dat echt zo erg? Ik wil zelf het liefst zo min mogelijk veranderen, ik ben echt helemaal tevreden over mezelf, ook mijn hoofd,
Op donderdag 2 oktober 2003 11:51 schreef -_Tommy_- het volgende:
onthou wel dat je een compleet "ander" persoon wordt
quote:Bedenk wel dat het soms niet om een milimetertje gaat, maar soms om 5-9mm en daar hebben sommige veel problemen mee. Als de operatie goed gaat (en dat is bijna altijd) ziet je gezicht er beter uit.
Op donderdag 2 oktober 2003 12:26 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Ik zou als ik jou was niet je halve kaak eruit laten zagen en opnieuw vastzetten, voor die chirurgen is het namelijk nooit goed. Je moet je ook bedenken dat als je iemand ontmoet hij of zij echt niet gaat kijken of je gebit wel op de millimeter recht staat. Als ik jou was zou ik gewoon mooi die beugel nemen.
Je kan ook met een kaakchirurg praten of hij de operatie af of aan zou raden.
ER is altijd een risico dat er iets fout kan gaan... Maar de kans dat het goed gaat is veel groter en wrs. wordt het erg mooi.
quote:NO WAY, je zegt zelf dat je tevreden bent over jezelf, dan ga je toch niet zo'n zware operatie laten doen!! Je zou wel gek zijn!!! Hoe belangrijk is uiterlijk geworden, vreselijk!!
Op donderdag 2 oktober 2003 11:42 schreef Steroid het volgende:
- er zit een risico aan, bij 5% van de geopereerden komt in een deel van de onderlip het gevoel niet terug
- het blijft toch mijn hoofd waar ze aan gaan werken... mijn kaak wordt doorgezaagd en verschoven, dan weer vastgepind. Het is een zware operatie onder narcose, ik lig 5 dagen in het ziekenhuis. Ik ben helemaal tevreden over mezelf, ik ben eigenlijk gewoon bang dat er iets fout gaat...- Zouden jullie het doen?
quote:Kan ik daaruit opmaken dat ze verwachten dat die overbeet erger wordt, zodat je er later ook echt last van kan krijgen? Dan is het niet alleen meer voor de rechte tanden dat je het zou doen, maar ook vanwege een medische noodzaak, toch?
Ze zeggen dat ik dan op latere leeftijd mijn eigen tanden eruit kan bijten.
quote:Die zware operatie gaat niet om het uiterlijk, maar zodat mijn kaken rechter op elkaar staan. Dan heb ik er waarschijnlijk later minder last van. De beugel opzich gaat natuurlijk wel over het uiterlijk.
Op donderdag 2 oktober 2003 16:31 schreef googy het volgende:[..]
NO WAY, je zegt zelf dat je tevreden bent over jezelf, dan ga je toch niet zo'n zware operatie laten doen!! Je zou wel gek zijn!!! Hoe belangrijk is uiterlijk geworden, vreselijk!!
quote:Nee de overbeet wordt niet erger, die blijft ongeveer hetzelfde, met of zonder beugel. Met die operatie wordt dat rechtgezet. De artsen omschrijven het inderdaad als medische noodzaak, maar of ik dat ook vind? Dat is de crux een beetje, als ik niet naar de orthodontist was gegaan had ik het niet eens geweten, en dat geldt volgens mij voor heel veel mensen.
Op donderdag 2 oktober 2003 16:42 schreef imago het volgende:[..]
Kan ik daaruit opmaken dat ze verwachten dat die overbeet erger wordt, zodat je er later ook echt last van kan krijgen? Dan is het niet alleen meer voor de rechte tanden dat je het zou doen, maar ook vanwege een medische noodzaak, toch?
Ik vind het ook jammer als ik zou veranderen, of het nou beter wordt of niet. Over mijn gezicht ben ik simpelweg tevreden... dat vind ik ook een beetje vreemd, ik ben wie ik ben, en niet anders, misschien een beetje lastig uit te leggen...
quote:Doordat je kaak verplaatst word krijg je een ander vorm van je gezicht. Je word er niet een ander persoon door.
Op donderdag 2 oktober 2003 12:10 schreef Steroid het volgende:[..]
Is dat echt zo erg? Ik wil zelf het liefst zo min mogelijk veranderen, ik ben echt helemaal tevreden over mezelf, ook mijn hoofd,
behalve mijn gebit
Een vriend van me heeft het ook gedaan, en het ziet er echt veel beter uit. Na de operatie was alleen de boel nog wel een tijdje er gezwollen enzo en kon hij alleen vloeibaar voedsel. Maar het is een tijdje leiden maar het lijkt me absoluut de moeite waard, tenminste als ik het resultaat bij hem zag wel..
quote:Uiteraard, maar als het effect bijna hetzelfde is met een beugel zou ik persoonlijk daar voor gaan
Op donderdag 2 oktober 2003 16:13 schreef GenesiZ het volgende:[..]
Bedenk wel dat het soms niet om een milimetertje gaat, maar soms om 5-9mm en daar hebben sommige veel problemen mee. Als de operatie goed gaat (en dat is bijna altijd) ziet je gezicht er beter uit.
(werkt bij tandarts)
En anders neem je contact op met www.beekmanstandartsen.nl hij kan je waarschijnlijk ook advies geven hij is een hele goede tandarts.
succes.
had jij dat gevoel alleen net na de operatie, of ook nu nog?
En bedankt voor die link naar het andere topic! Zal het eens op m'n gemakkie doorlezen.
Wat ik me ook nog afvraag. Sinds ik hiermee loop heb ik natuurlijk bij veel mensen gekeken. Het valt mij op dat heel veel mensen een overbeet hebben, ook al is het soms maar weinig. Hebben zij er dan op latere leeftijd ook geen last van? Is het niet zo dat omdat ik toevallig bij die ortho kom dat er iets aan gedaan wordt?
Na de operatie hebben ze een ijzeren plaatje met schroefjes in mijn kaak laten zitten. Daar heb ik nog regelmatig last van. Ik zou het kunnen laten verwijderen maar dan moet ik weer onder het mes en daar pas ik voor.
Al met al een ingreep waar je niet te licht over moet denken. Succes
quote:Wat is dat nou voor onzinnige reactie?
Op donderdag 2 oktober 2003 17:01 schreef Steroid het volgende:De artsen omschrijven het inderdaad als medische noodzaak, maar of ik dat ook vind? Dat is de crux een beetje, als ik niet naar de orthodontist was gegaan had ik het niet eens geweten, en dat geldt volgens mij voor heel veel mensen.
Als de artsen het medisch noodzakelijk vinden, lijkt dat me toch wel een goede indicatie dat het de juiste stap is om die operatie te laten doen.
Dat jij vantevoren niets wist van die medische noodzaak doet er niet toe. En dat je er nu nog niks van merkt ook niet. Blijkbaar kom je later in de problemen met je kaak en je gebit als je het niet doet.
Om het maar even heel ver door te trekken: als er een hele erge ziekte bij je wordt geconstateerd, zeg je toch ook niet "ja, ik had zelf nog niet door dat een behandeling noodzakelijk was, en omdat ik er nu nog niet zo'n last van heb, laat ik me wel niet behandelen en dan zien we wel wat er later gebeurt".Toch?
quote:Nee ik heb nog een heel klein beetje verminderd gevoel aan de linkerkant van mijn mond richting mijn kaaklijn. Maar ik heb heel veel mensen gesproklen waarbij het gevoel volledig is teruggekeerd.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:24 schreef Steroid het volgende:
Salie,had jij dat gevoel alleen net na de operatie, of ook nu nog?
En bedankt voor die link naar het andere topic! Zal het eens op m'n gemakkie doorlezen.
Wat ik me ook nog afvraag. Sinds ik hiermee loop heb ik natuurlijk bij veel mensen gekeken. Het valt mij op dat heel veel mensen een overbeet hebben, ook al is het soms maar weinig. Hebben zij er dan op latere leeftijd ook geen last van? Is het niet zo dat omdat ik toevallig bij die ortho kom dat er iets aan gedaan wordt?
quote:Ze zijn verbeterd in hun technieken daardoor hoeft in 99% van de gevallen je kaak niet meer op elkaar. Dit is een erg groot voordeel! Na een paar dagen kan je al voorzichtig vloeibaar eten drinken en na 2 weekjes kan je al behoorlijk wat zachte dingen naar binnen werken. Ik heb niet op de intensive care gelegen volgens mij! En mijn gezicht was wel anders geworden maar niet heel erg veranderd. Mensen die niet wisten van de operatie zagen het niet!
Op donderdag 2 oktober 2003 21:20 schreef Kiezel het volgende:
Ik heb een dergelijke operatie gehad. Inmiddels al weer een jaar of 6 geleden. Denk goed na of je het laat doen ja of nee. De ingreep zelf is al behoorlijk zwaar (je ligt zelfs op de intensive care na de ingreep die ruim 5 uur duurt) maar de periode erna is ook pittig. Het bot moet weer aan elkaar groeien en daarom zetten ze je kaken voor een periode van 4 weken vast aan elkaar. Je kan alleen maar vloeibaar eten al die tijd.
Dan nog een heel ander bijverschijnsel: ik ben door de operatie een compleet ander mens geworden in mijn gezicht. Ik werd NIET meer herkend door mensen, zelfs niet door echt goede bekenden! Dit was de kaakchirurg even vergeten te vermelden. Besef je goed dat je er HEEL anders uit komt te zien! Als ik dat had geweten van tevoren was ik er nooit aan begonnen.Na de operatie hebben ze een ijzeren plaatje met schroefjes in mijn kaak laten zitten. Daar heb ik nog regelmatig last van. Ik zou het kunnen laten verwijderen maar dan moet ik weer onder het mes en daar pas ik voor.
Al met al een ingreep waar je niet te licht over moet denken. Succes
Hou wel rekening mee dat je er echt een paar weken voor uit moet trekken. Mijn overbuurjongen heeft het ook gedaan in de herfstvakantie en die is toen na 3 weken weer naar school gegaan maar toen werd ie meteen ziek omdat ie te snel weer was begonnen. Ik heb het aan het begin van de zomervakantie gedaan dus ik had voldoende tijd om te herstellen. Je hebt een heel raar gevoel in je hoofd, je hoofd voelt heel zwaar aan en je voelt je gewoon ronduit ziek, je kan niet uitleggen , want je hebt niet echt pijn in je kaak ofzo je krijgt gewoon een heel vaag zwaar hoofd kan het niet uitleggen. Alleen mensen die deze operatie hebben gehad kunnen dan voorstellen.
Enne je moet niet schrikken van je gezicht na de operatie, mij was het niet zo duidelijk gezegd, ik had letterlijk een hoofd als een voetbal, op straat werd ik nagekeken en er werd gefluisterd, mensen draaiden hun hoofd weg als ze me zagen het was echt vreselijk. maar daar kom je overheen. Ik durfde zelf ongeveer 3 weken de straat niet op
Ik zou t niet doen... je wordt idd iemand anders, dat zij mijn orthodontist ook.
Maar zoals ik heb gezien bij haar zus ziet het er echt veel beter uit en heeft wel gewoon gevoel in haar onderlip hoor.. Eigenlijk zitten aan elke operatie nadelen en kunnen er altijd dingen fout gaan maar je moet denken of je het ervoor over zou hebben?
Succes enzo.. .
Ik twijfel erg wat te doen.
Kan me jouw twijfels ook goed voorstellen, denk er goed over na en vraag anders een sec. opinion aan bij een andere tandarts o.i.d.
quote:Ik zou als ik jou was ook maar rustig kijken hoe het is als hij 12 is, het lijkt er inderdaad wel op alsof je er zonder beugel niet meer bij hoort.
Op vrijdag 3 oktober 2003 08:57 schreef Sorella het volgende:
Mijn tandarts loopt te zeuren dan onze zoon van 9 ook aan een beugel moet als hij twaalf is, hij heeft een kleine onderbijt ? (bovenkaak is iets langer als onderkaak) maar ik heb het en mijn man heeft het ook in lichte mate.
Volgens mij is het gewoon een mode verschijnsel aan het worden.
Heb je nu de kans dat het wordt zoals freddy mercury het had dan zeg ik ja meteen doen maar een kleine onderbijt ?
Eerst moet hij een half jaar met een blok in en dan nog anderhalf tot 2 jaar een beugel.Ik twijfel erg wat te doen.
Kan me jouw twijfels ook goed voorstellen, denk er goed over na en vraag anders een sec. opinion aan bij een andere tandarts o.i.d.
Een noodzakelijke behandeling kan dus ook een cosmetisch voordeel hebben. In mijn geval: onderkaak is te klein. Bovenkaak gaat compenseren door de hoektanden meer te gebruiken. Deze worden dusdanig sterk dat alle omringende tanden weg gedrukt worden.
Oplossing: Eerst een beugel om de tanden recht te krijgen en dan de operatie om het probleem (te kleine onderkaak) te verhelpen zodat er minder 'gevraagd' wordt van de hoektanden.
S_P
Ik heb na heel lang piekeren/nadenken besloten om de stap te wagen (ik had een overbeet). Zij hebben mijn onderkaak ongeveer vier mm naar voren verschoven en daarnaast ook mijn bovenkaak naar boven geschoven (door er een wervel tussenuit te halen). Tot slot hebben ze nog tijdens de operatie mijn neusbotje recht gezet.
Ik begrijp dat bij jou "alleen" de onderkaak verplaatst wordt. Ik kan me voorstellen dat je zenuwachtig bent en het moeilijk vindt om die stap te nemen. Zelf ben ik begin maart dit jaar geopereerd en ik geef eerlijk toe: de eerste paar dagen/weken heb ik vooral spijt gehad. Ja, het doet pijn (alhoewel ik moet toegeven dat ze bij mij ook mijn bovenkaak gedaan hebben, dus dat dat toch wel een verschil zal maken), ja het is ongemakkelijk en nee, zes weken vloeibaar eten is echt geen pretje (en drinkbare kip uit een pakje smaakt echt niet hetzelfde als een flinke kluif op je bord )!
Maar als je na een week of vier het verschil begint te zien, de zwellingen en blauwe plekken (want je ziet er echt niet uit na de operatie, schrik aub niet, want dit trekt écht wel weg) weg beginnen te trekken en je "nieuwe" (onder)gezicht "te voorschijn" komt, dan is het het allemaal waard.
Echt, het wordt echt onwijs mooi na de operatie en achteraf lach je om de angst die je ervoor had. Geloof me, als er iemand doodsbang was voor die operatie was ik het wel.
Mijn beugel gaat er nu overigens bijna uit, dus ik heb nog een dik half jaar na de operatie mijn beugel in gehad (die overigens tijdens de operatie gewoon in blijft).
Ik ben overigens geholpen door Dr. Bazuin in Leidschendam. Die man is echt een enorm goede chirurg op zijn gebied en begeleid mensen met angst voor de operatie ook heel erg goed. Je voelt je meteen op je gemak bij die man en hij is bij je gedurende alle mogelijke processen voor, tijdens en na de behandeling (zo stond hij bijvoorbeeld vlak voor ik onder narcose ging nog naast mijn bed en stond hij er direct weer zodra ik wakker werd in de ontwaakzaal om me gerust te stellen en te vertellen dat de operatie erg goed geslaagd was). Hij hangt ook een relatief nieuwe theorie aan waarbij hij de kaken na de operatie niet op elkaar zet door middel van een kaakklem maar direct vanaf het moment na de operatie al met elastiekjes werkt (waardoor je je kaak dus automatisch al veel sneller en beter "traint" dan je met een kaakklem ooit zou kunnen doen).
De operatie duurde bij mij overigens ruim vier uur, maar aangezien het gedeelte van de bovenkaak veel gecompliceerder is (je onderkaak zit immers "los", terwijl je bovenkaak aan de rest van je schedel vast zit), denk ik dat de operatie van de onderkaak iets van anderhalf uur zal beslaan.
Als je wil, kan ik je nog meer over mijn ervaringen vertellen en wellicht wat handige/praktische tips geven voor als je besluit om de stap te nemen. Laat maar even weten als je nog vragen hebt, mijn e-mail staat in mijn profiel, twijfel niet!
Anyway, wat je ook beslist: heel veel succes.
Een gevoelloze onderlip heb ik maar heel kort gehad, echt één dag of zo (alhoewel de chirurg later wel toe gaf dat dit uitzonderlijk snel was terug gekomen).
Mijn tandvlees boven is nog steeds gedeeltelijk gevoelloos, maar ik bedoel .... hoe vaak sta je daar bij stil? Bijna nooit dus.
Een gevoelloze onderlip voor de rest van je leven is natuurlijk wel een stuk vervelender, maar het is maar net of jij dat (uiterst kleine) risico wilt nemen of niet.
PS >> er is ook nog een "oud" topic hier van mij waar je soortgelijke ervaringen in kunt vinden.
quote:Inderdaad. Ik had het dan niet zo erg dat de mensen me niet meer herkenden, maar er wordt wel nog steeds gezegd dat ik vanaf mijn neus tot aan mijn kin een heel ander mens ben geworden ook. Sommige mensen weten nog geen eens meer hoe het was voor de operatie, zo zijn ze gewend aan mijn "nieuwe" mooiere gezicht.
Op donderdag 2 oktober 2003 21:20 schreef Kiezel het volgende:
Dan nog een heel ander bijverschijnsel: ik ben door de operatie een compleet ander mens geworden in mijn gezicht. Ik werd NIET meer herkend door mensen, zelfs niet door echt goede bekenden! Dit was de kaakchirurg even vergeten te vermelden. Besef je goed dat je er HEEL anders uit komt te zien! Als ik dat had geweten van tevoren was ik er nooit aan begonnen.
Miss_Macphisto, ik kan je email-adres nergens vinden... kun je mij misschien even mailen op steroid19@hotmail.com?
quote:Oke, net gedaan.
Op zaterdag 4 oktober 2003 11:52 schreef Steroid het volgende:
Iedereen bedankt voor de goede en hulpame reacties!!Miss_Macphisto, ik kan je email-adres nergens vinden... kun je mij misschien even mailen op steroid19@hotmail.com?
quote:Zelf liep ik ook met die gedachten rond. Maar toch het maar gedaan. En eigenlijk is alles er mee gevallen. Want het is erg mooi geworden. Dus meid... gewoon er voor gaan.
Veeel.....
Nogmaals bedankt...
Nu ben ik 24 en ik merk dat mijn gebit niet meer perfect zit, boven ontstaat er weer ruimte tussen de tanden en onder groeien de twee voortanden over elkaar.
My point: het gevaar van alleen een beugel is dat de tanden weer de oude plek opzoeken, zeker als de ingreep groot is en het schijnt ook moeilijker te zijn op 'latere' leeftijd. De kaakoperatie is best eng (lijkt mij) maar in jouw geval misschien wel een betere oplossing.
Sterkte ermee!
edit: maarja misschien moet ik ook niet zo zeuren, gewoon NU de knoop doorhakken en doen!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |