Mensen die een beetje heel erg hoog IQ (zeg maar hoogbegaafd) hebben houden volgens mij juist meer van klassieke muziek volgens mij. Zij kunnen maten onderscheiden en genieten van al de diverse instrumenten naast elkaar en door elkaar.
Wat denken jullie, is er een link tussen IQ en muzieksmaak?
*=Gebaseerd op personen die ik ken, en die bij mij in de buurt wonen. Stuk voor stuk niet al te snuggere persoontje en een hoog blow-, zuipgehalte. En, het irritante, nog keihard ook, zodat wij en alle andere buren mee zitten te 'genieten'.
gewijzigd, was iets teveel generaliserend.
[Dit bericht is gewijzigd door Nachtdier op 29-09-2003 01:12]
quote:nee
Op maandag 29 september 2003 01:00 schreef Nachtdier het volgende:
quote:Hoogbegaafd!
Op maandag 29 september 2003 01:03 schreef Moredhel het volgende:
duidelijk JAmaareh ik is metalhead, hoe hoog schatten jullie mij in?
quote:Ja. Maar niet zo zwart wit als jij denkt te weten.
Op maandag 29 september 2003 01:00 schreef Nachtdier het volgende:Wat denken jullie, is er een link tussen IQ en muzieksmaak?
Zullen genoeg mensen zijn die hoogopgeleid zijn en van Pingpong muziek houden, en er zullen ook laagopgeleide mensen zijn die van klassieke muziek houden.
quote:(zoiets)
Op maandag 29 september 2003 01:04 schreef MarkzMan_X het volgende:
Relaxed topic.
quote:In mijn tijd waren reltopics nog echte reltopics.
Op maandag 29 september 2003 01:05 schreef MSXUser het volgende:[..]
(zoiets)
quote:Waarde knaap,
Op maandag 29 september 2003 01:06 schreef Scorpionsworld het volgende:
Nee.
Muzieksmaak heeft te maken met achtergrond, cultuur en persoonlijke voorkeur.
Ik ben iemand met een niet uitzonderlijk hoog IQ (oke, ik heb de HAVO behaald maar dat zegt ook niet alles) maar ik luister naar praktisch alles van techno tot klassiek. Dat heeft niks te maken met m'n IQ maar meer met het feit dat ik de voorkeur geef aan een breed scala van muzikale stromingen om naar te luisteren en van te genieten.
En vooral dat laatste is voor mij het belangrijkste: Genieten van luisteren naar en maken van muziek, ongeacht stijl of stroming.
Het is denk ik niet de bedoeling dat we hier serieus op ingaan.
Hoogachtend,
MarkzMan_X
Ik heb echter geen laag IQ, dus ik denk je dat je echt BS uitkraamt....
Merk wel op de universiteit hier dat er meer mensen van rock/metal herrie houden dan van trance/hardhouse, maar van een echte relatie tussen muzieksmaak en IQ is geen sprake denk ik.
Hoewel ik het me bij Skihut muziek en R&B crap wel kan voorstellen dat die fans niet helemaal 100% zijn...
quote:Bepaal jij dat?
Op maandag 29 september 2003 01:06 schreef MarkzMan_X het volgende:[..]
Waarde knaap,
Hoogachtend,
MarkzMan_X
quote:die laatste zin klopt als een toet-toet (een bus dus)
Op maandag 29 september 2003 01:07 schreef ToMm het volgende:
Ik hou ook van wat jij 'boing boing' muziek noemt, en ik ga ook naar 'boing boing' feesten (hardbass extreme volgende week bijv.).Ik heb echter geen laag IQ, dus ik denk je dat je echt BS uitkraamt....
Merk wel op de universiteit hier dat er meer mensen van rock/metal herrie houden dan van trance/hardhouse, maar van een echte relatie tussen muzieksmaak en IQ is geen sprake denk ik.
Hoewel ik het me bij Skihut muziek en R&B crap wel kan voorstellen dat die fans niet helemaal 100% zijn...
quote:u hebt smaak
Op maandag 29 september 2003 01:04 schreef MarkzMan_X het volgende:[..]
Hoogbegaafd!
quote:Hoewel ik *boing boing* muziek luister
Op maandag 29 september 2003 01:09 schreef Moredhel het volgende:[..]
u hebt smaak
Ik denk zelf dat IQ en muziek niet altijd zo nauw verband houden. Zo heb ik mijn muzieksmaak van mijn broer overgenomen. Als ik een broer had gehad, die de hele dag met Frans Bauer meezong, had ik dat nu ws ook gedaan. Het heeft naar mijn idee dus meer met je opvoeding en omgeving te maken wat voor muziek je 'digt'
[Dit bericht is gewijzigd door SEMTEX op 29-09-2003 01:12]
Een techno remix van een klassiek nummer !
quote:en je smaak is...
Op maandag 29 september 2003 01:11 schreef SEMTEX het volgende:
Is dat zo? En onder welke 'IQ-groep' word ik met mijn muzieksmaak dan geschaard?
quote:Nja! Gat in de markt!
Op maandag 29 september 2003 01:11 schreef Notorious_Roy het volgende:
Stel je eens het volgende voor:Een techno remix van een klassiek nummer !
quote:Duh... Ik wist gewoon nix zinnigs te zeggen op de statement van de TS
Op maandag 29 september 2003 01:12 schreef MarkzMan_X het volgende:[..]
Nja! Gat in de markt!
quote:Het gaat hier over muziek.
Op maandag 29 september 2003 01:10 schreef HeyFreak het volgende:
hoe zit het dan met skihut?
quote:..dat kunt u allemaal in mijn fotoboek vinden...
Op maandag 29 september 2003 01:12 schreef HeyFreak het volgende:[..]
en je smaak is...
quote:pfft... moeten we daar nou alweer naar toe.
Op maandag 29 september 2003 01:13 schreef SEMTEX het volgende:[..]
..dat kunt u allemaal in mijn fotoboek vinden...
quote:ooh...
Op maandag 29 september 2003 01:13 schreef SEMTEX het volgende:[..]
..dat kunt u allemaal in mijn fotoboek vinden...
jij bent slim!
quote:Niemand vroeg je wat, dus nee hoor
Op maandag 29 september 2003 01:14 schreef MarkzMan_X het volgende:[..]
pfft... moeten we daar nou alweer naar toe.
quote:Het leek mij geen vraag, eerder een bevel.
Op maandag 29 september 2003 01:18 schreef SEMTEX het volgende:[..]
Niemand vroeg je wat, dus nee hoor
quote:Dus dat baseer je alleen op m'n muzieksmaak?
Op maandag 29 september 2003 01:15 schreef HeyFreak het volgende:[..]
ooh...
jij bent slim!
quote:Het was iig geen bevel aan jou, dus ik snap je probleem niet zo.
Op maandag 29 september 2003 01:19 schreef MarkzMan_X het volgende:[..]
Het leek mij geen vraag, eerder een bevel.
quote:* slapen gaat *
Op maandag 29 september 2003 01:21 schreef SEMTEX het volgende:[..]
Het was iig geen bevel aan jou, dus ik snap je probleem niet zo.
quote:Is wel zo verstandig
Op maandag 29 september 2003 01:22 schreef MarkzMan_X het volgende:[..]
* slapen gaat *
de simpelere mensen houden vaak naar hardcore house en gangsta hiphop
das mijn persoonlijke ervaring...
verder viel het me op dat bij het vak muziek op de middelbare school, alleen maar rock/metalheads waren.. blijkbaar zijn die gemiddeld wat muzikaler
quote:Opleiding heeft volgens mij niets te maken met iemands IQ.
Op maandag 29 september 2003 01:05 schreef calvobbes het volgende:[..]
Ja. Maar niet zo zwart wit als jij denkt te weten.
Zullen genoeg mensen zijn die hoogopgeleid zijn en van Pingpong muziek houden, en er zullen ook laagopgeleide mensen zijn die van klassieke muziek houden.
quote:Ben ik het dus niet mee eens... een vriend van mij mag hier NOOIT achter mijn PC omdat ik dan weet dat hij alleen maar metal download ('maar das vet joh, lekker bot raggen') en we zijn toch echt beide van niveau VWO, ook al claimt hij dat hij ook meer luisterd (en dan vraag ik me af wanneer)
Op maandag 29 september 2003 01:28 schreef Tarja het volgende:
slimmere mensen zullen eerder naar complexere muziek luisteren, dus eerder klassiek, rock, e.dde simpelere mensen houden vaak naar hardcore house en gangsta hiphop
das mijn persoonlijke ervaring...
verder viel het me op dat bij het vak muziek op de middelbare school, alleen maar rock/metalheads waren.. blijkbaar zijn die gemiddeld wat muzikaler
quote:Laten we die twee toch maar even koppelen omwille de stelling van de topicstarter...
Op maandag 29 september 2003 01:32 schreef Zenith4ever het volgende:[..]
Opleiding heeft volgens mij niets te maken met iemands IQ.
quote:nee niet he... iemand met een IQ van een ingevroren visstick zie ik nou niet echt op t gymnasium ofzo...
Op maandag 29 september 2003 01:32 schreef Zenith4ever het volgende:[..]
Opleiding heeft volgens mij niets te maken met iemands IQ.
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 29-09-2003 01:43]
quote:M'n geschiedenis was niet zo best, had er zelden hoger dan een 5 voor. Wat is nu m'n muzieksmaak?
Op maandag 29 september 2003 01:18 schreef Skull-splitter het volgende:
Niet per definitie, muzieksmaak hangt meer van je geschiedenis af meen ik...
quote:Nee dat misschien niet, maar ik ken wel zat mensen met een hoog IQ die na 4 jaar LBO zijn gaan werken. Het gaat om intelligentie hier, niet welke opleiding iemand heeft gedaan of hoeveel iemand weet.
Op maandag 29 september 2003 01:40 schreef Sm0keZ het volgende:[..]
nee niet he... iemand met een IQ van een ingevroren visstick zie ik nou niet echt op t gymnasium ofzo...
dat word idd wel relaxed feessssiee!
maar idd deze topic is onzin
Als men er vanuit gaat dat IQ en muzieksmaak gekoppeld zijn, en vervolgens stelt dat hoogbegaafde mensen meestal naar complexere muziek luisteren, dan klopt die stelling in mijn geval wel... bij iedere IQ-test die ik doe, nederlands of engels, haal ik een score van zeker boven de 135
Bij mij is de helft van de familie muziekaal zo ongeveer. Mijn oma geeft les aan de conservatorium in Kisheniov, een paar van haar leerlingen zijn ook al kampioenen geweest en zo,
mijn opa schrijft muziekstukken en gaat op tournee met orkesters die die dingen voordragen en zo. heeft ook een paar stukjes verkocht en zo.
Verder hebben ze allebei boeken geschreven.
Aan de andere kant van de familie is iedereen aan de universiteit Wiskunde afgestudeerd, behalve oma, die studeerde radiotechniek maar dat was toen een studie waar iedereen aan mee wilde doen waar je met minder dan allemaal 5en niet in kwam (5 is het hoogste wat je kunt krijgen in rusland, maar qua moeilijkheid zo iets als een 9 krijgen in nederland)
Een vrij intelligente familie, zelf doe ik ook VWO (heb een tijd gymnasium gedaan maar ben daar toen mee gestopt omdat ik liever natuurkunde meer had)
Zelf heb ik 10 jaar piano geleerd, mijn lerares wilde me toen naar een conservatorium sturen maar ik had podiumangst en dat werd een grote ruzie en het einde van mijn piano spelen. Ik speelde echt heel goed, totdat er publiek kwam :s
Ondertussen speel ik gitaar en fluit weer.
Volgens al mijn leraren had ik "absoluut gehoor"
dat was ook te merken bij bijv. de piano, ik had al in de gaten dat er een snaar aan het uitstemmen was nog zelfs voor de stemmer dat in de gaten had soms... was irri, piano stemmen is duur.
Hoe dan ook.
Ik houd dus van metal.
Zo iets als Sonata Arctica, Iced Earth, Blind Guardian, Savatage,
maar ik vind ook heel veel (losse) liedjes van andere bands leuk waaronder "afgezaagde" als rammstein linkin park POD Korn en marilyn. (en een aantal treurige van Nirvana)
Nou mijn moeder zegt bijv. bij "Save Our Souls" of "san sebastian" e.d. dat het een kloteherrie is.
maar zij hoort volgens mij gewoon niet wat ik hoor.
je kunt alle gitaren echt apart horen zelfs op een lagekwaliteitsrecording en vaak spelen die mensen ook op een gitaar 2 stemmen.
dat is veel mooier dan zo iemand die op een klavesimbel of hoe dat ding in het nederlands heet een beetje zit te tikken en af en er af en toe een paar viooltjes bij komen.
bij klassieke stukken die door orkests gespeeld worden is het irritant dat zij vaak a) erg op elkaar gelijkend zijn opgebouwd en b) dat er veel herhalingen in zitten. Alleen speelt men dan een tertse hoger of lager bijv of zo maar dat hoor je toch dat is irritant.
dan liever 5 minuutjes maar met minder herhalingen.
ik moet wel zeggen dat een aantal liedjes erg gejat is van buitenlandse volksliederen (niet alleen russische, ook van andere landen en zo) hoor.
Dan zitten er echt stukken van 8 - 9 noten aan elkaar die zo uit een volkslied komen. En dat dan nog een paar keer in een lied.
maar ja na zo veel jaren muziek is bijna alles onderhand al een keer gedaan he
quote:[offtopic]
Op maandag 29 september 2003 01:58 schreef Sessy het volgende:
ik heb een klein beetje in te brengen hier.
Bij mij is de helft van de familie muziekaal zo ongeveer. Mijn oma geeft les aan de conservatorium in Kisheniov, een paar van haar leerlingen zijn ook al kampioenen geweest en zo,
mijn opa schrijft muziekstukken en gaat op tournee met orkesters die die dingen voordragen en zo. heeft ook een paar stukjes verkocht en zo.
Verder hebben ze allebei boeken geschreven.
Hardcore is erg leuk op zijn tijd, en dan bedoel ik niet happy hardcore.
Maar een potje Dvorak op zijn tijd is ook niet te versmaden, om over metal en Beatles-like muziek nog maar te zwijgen
quote:Probeer er toch maar wat van te maken en lees dan even over de ondoordachte elementen in de eerste post heen.
Op maandag 29 september 2003 01:06 schreef MarkzMan_X het volgende:
Maar betekent dit automatisch dat er een verband is tussen IQ en muzieksmaak? Nee. Het heeft mijns inziens ook te maken met omgevingsfactoren: als je in een omgeving opgroeit waar veel klassiek wordt beluisterd, dan is de kans aanzienlijk dat je die smaak ook zult overnemen. Wanneer je dus uit een familie komt met een hoge opleiding en een 'elitaire' muzieksmaak, dan is de kans, statistisch gezien, groot dat jij zelf ook die beide kenmerken zult hebben. Maar dit wil niet noodzakelijk zeggen dat IQ zelf dan de verklarende factor is voor je muzieksmaak.
De Franse socioloog Pierre Bourdieu heeft trouwens een aantal mooie theorieen over 'cultureel kapitaal' ontwikkeld. Kort samengevat stelt zijn theorie dat de elite in een samenleving hun cultureel kapitaal en hun 'verfijnde' smaak (bijv. muzieksmaak, museumbezoek etd) juist inzet om zichzelf te onderscheiden van de massa.
* een hoge opleiding betekent niet noodzakelijk ook een hoog IQ, maar het is wel een redelijk betrouwbare graadmeter
Hmm, ik had het wat uitgebreider willen beschrijven, maar goed: weinig tijd vandaag.
quote:Da's net een blondje met een kleurspoeling
Ik luister klasiek en metal. Welke groep val ik dan?
quote:zie het voorbeeld dat opleidingsniveau niks zegt, aangezien je luisterD schrijft...
Op maandag 29 september 2003 01:35 schreef Skull-splitter het volgende:[..]
Ben ik het dus niet mee eens... een vriend van mij mag hier NOOIT achter mijn PC omdat ik dan weet dat hij alleen maar metal download ('maar das vet joh, lekker bot raggen') en we zijn toch echt beide van niveau VWO, ook al claimt hij dat hij ook meer luisterd (en dan vraag ik me af wanneer)
Maargoed, natuurlijk heeft muzieksmaak wel met IQ te maken.
Complexe muziek = voor hoger IQ
Alleen simpele muziek = voor lager IQ
Nu roepen hier gelijk een heleboel mensen, ja maar ik vind zowel complex als simpel leuk. Het feit dat je van complexe muziek kan genieten val je dus in de eerste categorie, wil dus niet gelijk zeggen dat je simpele muziek daarnaast niet leuk mag of kan vinden.
Ook zie ik mensen roepen, ik houd van metal, en nu? Nu heb je simpele metal en complexe metal, een stroming zegt dus niet gelijk alles.
Volgens mij is dit trouwens hier al meerdere malen bediscussieerd.
quote:Sinds wanneer heeft spelling of grammatica met je leervermogen en intelligentie te maken. Lekker makkelijk om iemand daar op te pakken
Op maandag 29 september 2003 12:51 schreef metalbazzz het volgende:[..]
zie het voorbeeld dat opleidingsniveau niks zegt, aangezien je luisterD schrijft...
quote:Idd, de hiphopliefhebbers die ik ken hebben minimaal een VWO achtergrond
Op maandag 29 september 2003 09:15 schreef xxdeesjuhxx het volgende:
* xxdeesjuhxx denkt aan verband tussen hiphop en IQ..
quote:Helpt het als ik zeg dat IQ een metingsmethode is die verdacht weinig met intelligentie te maken heeft? Behalve dan om de 'I' een betekenis mee te geven natuurlijk
Op maandag 29 september 2003 12:51 schreef metalbazzz het volgende:
zie het voorbeeld dat opleidingsniveau niks zegt, aangezien je luisterD schrijft...Maargoed, natuurlijk heeft muzieksmaak wel met IQ te maken.
Complexe muziek = voor hoger IQ
Alleen simpele muziek = voor lager IQ
quote:Tja, ik denk dat iedereen wel eens van 'hard ragge' houdt. (ff lekker afreageren
Op maandag 29 september 2003 12:51 schreef metalbazzz het volgende:[..]
Nu roepen hier gelijk een heleboel mensen, ja maar ik vind zowel complex als simpel leuk. Het feit dat je van complexe muziek kan genieten val je dus in de eerste categorie, wil dus niet gelijk zeggen dat je simpele muziek daarnaast niet leuk mag of kan vinden.
Overigens denk ik ook dat je muzieksmaak medebeinvloedt wordt door de omgeving waarin je opgroeit (zowel thuis als vrienden). Het kan juist op een positieve manier zijn (dat je met meedere stijlen kennis maakt en ook leert waarderen) of juist op een negatieve manier (je zet je er juist tegen af).
Zelf heb ik een voorkeur voor house, met name hardcore/hardstyle en begin nu meer interesse te krijgen in oa. trance.
Meestal luister ik ook ID&T radio waar het hele scala aan dance muziek voorbij komt (zolang het maar geen commerciele top40 prut is (denk aan boozywoozy), dat hoor je eigenlijk niet), overdag vaak rustig, 's aonds themaprogrammering.
Maar ik kan andere muziek ook wel waarderen, ook al is het niet mijn 'pakkie-an'.
quote:Zijn er genoeg van
quote:Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Ik kom uit een vrij elitaire familie. Vrijwel iedereen bespeelt een of meerdere klassieke instrumenten, de meesten hebben een vrij hoge studie gedaan. Zij luisteren vrijwel allemaal naar klassieke stukken, zelfs mijn broertje luistert al vanaf z'n 14e jaar alleen naar klassieke muziek. De enige muziek die ik van huis uit mee kreeg was klassiek, en af en toe jazz.
Op maandag 29 september 2003 11:52 schreef Zander het volgende:Maar betekent dit automatisch dat er een verband is tussen IQ en muzieksmaak? Nee. Het heeft mijns inziens ook te maken met omgevingsfactoren: als je in een omgeving opgroeit waar veel klassiek wordt beluisterd, dan is de kans aanzienlijk dat je die smaak ook zult overnemen. Wanneer je dus uit een familie komt met een hoge opleiding en een 'elitaire' muzieksmaak, dan is de kans, statistisch gezien, groot dat jij zelf ook die beide kenmerken zult hebben. Maar dit wil niet noodzakelijk zeggen dat IQ zelf dan de verklarende factor is voor je muzieksmaak.
En dan ik. De eerste cd die ik kocht was van Guns N Roses. Ik was toen 10 ofzo. Daarna heb ik ook nog een tijdje hier en daar wat gabber cd's gekocht want ik hield (en hou) wel van harde muziek af en toe. Vrij wel altijd heb ik interesse gehad in rockmuziek en alles wat daaromheen hangt. Ik kan gewoon niet naar klassieke muziek luisteren (wat niet wil zeggen dat ik niet van klassieke instrumenten hou). Het pakt me gewoon niet. En jazz al helemaal niet, daar krijg ik de zenuwen van. Daarentegen heb ik wel 4 jaar alt-hoorn gespeeld in een orkest, ik was 10 toen ik eraan begon en 14 toen ik stopte, vreselijke muziek vond ik het.
Wat mijn conclusie is, dat je denk ik, vanuit je achtergrond wel degelijk een oor kan krijgen voor kwalitatief goede muziek, en dat je hoort waar de kwaliteit zit . Maar dat je smaak bepaalt welke soort muziek je leuk vindt.
Ik ben er wel van overtuigd dat als je weinig gevoel voor muziek of weinig verstand ervan hebt, je eerder naar Frans Bauer zal luisteren of naar Trance. Ik denk dus dat het te maken heeft met je muzikale intelligentie. Ik kan er namelijk echt niet naar luisteren, net als gangsta hip-hop. Tenenkrommend die teksten!
quote:Ik hou van Iron Maiden, Cradle of Filth, Children of Bodom enneh... Sonata Arctica, Blind Guardian
Ook zie ik mensen roepen, ik houd van metal, en nu? Nu heb je simpele metal en complexe metal, een stroming zegt dus niet gelijk alles.
dat is dus redelijk complexe metal.
Uitkomst: ik is slim
quote:mwa niet allemaal even complex in zijn geheel
Op maandag 29 september 2003 13:28 schreef Moredhel het volgende:[..]
Ik hou van Iron Maiden, Cradle of Filth, Children of Bodom enneh... Sonata Arctica, Blind Guardian
dat is dus redelijk complexe metal.
Uitkomst: ik is slim
quote:Oh, en EQ is helemaal een term die naar de vuilnisbak verbannen dient te worden. Achterlijke intelligentiepoedelprijs.
Op maandag 29 september 2003 13:37 schreef metalbazzz het volgende:
mwa niet allemaal even complex in zijn geheel
maar mensen die slechts naar deze bands luisteren hebben een sociale achterstand (cq laag EQ)
quote:Het ontkennen van gradaties per muzieksoort is duidelijk een kenmerk van mensen met een laag IQ. Ik heb echt geen laag IQ - ik studeer aan een universiteit - en toch luister ik naar de jouw bovenstaande genoemde muzieksoort waaronder zowel DJ Jean als Plastikman vallen.
Mensen met een laag IQ gaan uit hun bol op "boing boing boing'-muziek*. Teringherrie imo, dat eentonig is en een vast en simpel ritme heeft dat alsmaar herhaald wordt.
Dus gelieve deze kortzichtige visie niet meer te ventileren
Ik geloof niet dat er een verband is tussen IQ en muzieksmaak, wel tussen omgevings- en cultuurfactoren en muzieksmaak. Ik ken genoeg slimme mensen die met een dispuutsgenootjes op de nieuwste Skihut-knallers staan te springen... dus zo zie je maar: het zegt allemaal niks.
quote:Ja, dat telt dus niet!
Op maandag 29 september 2003 13:42 schreef NiteSpeed het volgende:
Radiohead
Geweldige muziek, maar toch doe ik vmbo minus de v.
En bovendien, ik zei 'weinig' en niet 'geen'
quote:
Op maandag 29 september 2003 14:00 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Ja, dat telt dus niet!
quote:Touché
En bovendien, ik zei 'weinig' en niet 'geen'
quote:Ik heb VWO gedaan (en gehaald
Op maandag 29 september 2003 13:41 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ach, er zullen vast wel verbanden zijn. Er zijn vast weinig VMBOers die naar Radiohead luisteren. Maar goed, ik ben ontzettend intelligent en ik luister ook naar Dokter Bernard..
quote:Afgekeken zeker
Op maandag 29 september 2003 14:07 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Ik heb VWO gedaan (en gehaald
) en ik heb een hekel aan Radiohead
quote:Dan heb je ook muzieksmaak!
quote:Dat zal het geweest zijn
Op maandag 29 september 2003 14:10 schreef MuadDib het volgende:Afgekeken zeker
Hoewel je toch ingenieus moet zijn om goed te kunnen spieken
maar hoofdrichting blijft toch metal
quote:Ik zat dit topic vanmiddag te lezen en ik wilde hier toch even op reageren.
Op maandag 29 september 2003 01:10 schreef Cybje het volgende:
Hoogbegaafden hebben over het algemeen iets bredere interesses en daardoor misschien ook een bredere muzieksmaak.
Het is mijn ervaring juist helemaal niet dat mensen die hoog scoren in een IQ-test/hoogbegaafden per definitie een bredere interesse hebben. Soms zou ik bijna zeggen: Integendeel. Toen ik aan de universiteit studeerde waren er een paar mensen die qua cijfers constant boven de anderen uitstaken, maar waren stuk voor stuk juist zeer eenzijdig geinteresseerd. En in andere situaties is me dat ook wel eens opgevallen. Het kán natuurlijk wel, maar het is in mijn ervaring zeker niet altijd zo.
Verder ben ik bang dat ik het met de stelling over een eventuele relatie tussen muzieksmaak en IQ ook niet eens kan zijn. Kijk, ik ben ook geen fan van de 'simpele' muziek die door TS aangehaald wordt, dus ik zou me nu dan heel slim kunnen gaan voelen, maar dat zou op die basis toch zeer onterecht zijn, denk ik. Het komt op mij meer over als een manier voor sommigen om hun eigen ego te strelen, om hun muzieksmaak meer glans te geven, of de muzieksmaak van anderen juist af te kraken.
Ik ben het trouwens ook eens met Litpho dat de uitkomst van een IQ-test maar 'een cijfertje' is waar je vooral niet teveel aan moet ophangen. Daarvoor is het testgebied in veel gevallen te beperkt. En ook opleidingsniveau is in het gunstigste geval slechts een kleine indicatie. Maar goed, die discussie gaat te ver voor Muziek.
Oh, en ik scoor zelf meestal vrij hoog in die testjes en ik heb een aardige opleiding genoten, dus daarom zeg ik het niet.
quote:Precies, dat staat mij ook altijd een beetje tegen aan dit soort discussies.
Op maandag 29 september 2003 19:58 schreef Jane het volgende:
Het komt op mij meer over als een manier voor sommigen om hun eigen ego te strelen, om hun muzieksmaak meer glans te geven, of de muzieksmaak van anderen juist af te kraken.
- wat hier verder eerst stond, heb ik maar weer weggehaald -
quote:
Op maandag 29 september 2003 13:02 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Idd, de hiphopliefhebbers die ik ken hebben minimaal een VWO achtergrond
Al die op straat rondhangende hiphopliefhebbers zien er inderdaad heel intelligent uit.
Hetzelfde geldt voor bestuurders van pooierbakken met keiharde hiphop' muziek' , dat zijn vast afgestudeerden op weg naar hun werk.
quote:He bah, nu ben ik nieuwsgierig!
Op maandag 29 september 2003 20:08 schreef Zander het volgende:- wat hier verder eerst stond, heb ik maar weer weggehaald -
quote:Die houden niet van hiphop, want die vinden 50 Cent en Fabolous cool. Uit die pooierbakken hoor je waarschijnlijk geen hiphop van bijvoorbeeld Kurtis Blow of Nice & Smooth komen
Op maandag 29 september 2003 20:27 schreef DaveM het volgende:
Die is leuk!
Al die op straat rondhangende hiphopliefhebbers zien er inderdaad heel intelligent uit.
Hetzelfde geldt voor bestuurders van pooierbakken met keiharde hiphop' muziek' , dat zijn vast afgestudeerden op weg naar hun werk.
Dat zijn meer de R&B fakers, die zijn gewoon dom natuurlijk
Maar goed, eigenlijk is het helemaal niet zo belangrijk waarom je een bepaalde muzieksmaak hebt. Leid alleen maar af van waar het werkelijk om gaat.. de muziek.
quote:He, een blanco openingspost!
Op maandag 29 september 2003 10:37 schreef Seborik het volgende:[..]
Probeer er toch maar wat van te maken en lees dan even over de ondoordachte elementen in de eerste post heen.
TS houdt denk ik van boing boing muziek?
Mensen met een lager IQ luisteren meestal naar minder soorten. (voornamelijk boing boing muziek dus )
quote:Ik denk alleen dat mensen met een brede interesse een brede muzieksmaak hebben maar niet dat mensen met een hoog IQ een brede muzieksmaak hebben.
Op dinsdag 30 september 2003 00:10 schreef U.F.O het volgende:
ik denk ook dat mensen met een hoog IQ over het algemeen een bredere muzieksmaak hebben.Mensen met een lager IQ luisteren meestal naar minder soorten. (voornamelijk boing boing muziek dus
)
Ben zelf ook altijd gek geweest op gitaren, dat was voor mij HET instrument. Toen proefde ik wat van The Trooper van Iron Maiden en ik was verkocht. Wat een geweldige gitaarsolo's, wat een geluid! Dus zo ben ik eigenlijk into de metalscene gekomen
"quote"
Ik ben er wel van overtuigd dat als je weinig gevoel voor muziek of weinig verstand ervan hebt, je eerder naar Frans Bauer zal luisteren of naar Trance"quote"
Dat is echt zon typisch geval van ik voel me te goed voor die muziek en omdat ik eigenlijk niets zinnigs weet te melden ga ik het maar afzeiken
(als je niets goeds over een muzieksmaak hebt te zeggen hou dan je klep)
je muziek smaak komt ook voor een groot deel uit je jeugd, als jou ouders vaak klassiek draaien neig je meer die kant op met rock om je eerder bij rock en met house het zelfde.
quote:1. Het lijkt me een feit dat je weinig academici zult vinden die naar Franske luisteren.
Op donderdag 2 oktober 2003 13:49 schreef timmit het volgende:
Dat is echt zon typisch geval van ik voel me te goed voor die muziek en omdat ik eigenlijk niets zinnigs weet te melden ga ik het maar afzeiken
(als je niets goeds over een muzieksmaak hebt te zeggen hou dan je klep)je muziek smaak komt ook voor een groot deel uit je jeugd, als jou ouders vaak klassiek draaien neig je meer die kant op met rock om je eerder bij rock en met house het zelfde.
2. Niet je ouders, danwel je vrienden ea mensen van je leeftijd bepalen een groot deel van je persoonlijkheid.
Nou meestal zie je geen geen ito's gemengd met allerlei slimme mensen in hun vriendenclub want een hoop vrienden maak je op school.
Nu is trance oid (ik ken t allemaal niet) gewoon in bij mensen van dat niveau en zo wordt het dan doorgegeven. Ik denk dat dat de grootste oorzaak is als je van een tweedeling zou kunnen spreken.
Maar in t begin moet die tweedeling natuurlijk ergens door gekomen zijn en dat zou dan misschien met IQ oid te maken hebben gehad. Nu wordt het alleen nog maar doorgegeven.
quote:Het zal absoluut niet zo zijn dat elke VWOer van radiohead houdt (barbaren zul je op alle opleidingniveaus aantreffen.
quote:Teringherrie in je ogen..........dus jij sluit je aan bij de klassieke muziek.....en dan kom je met zo'n stelling!!!!
Mensen met een laag IQ gaan uit hun bol op "boing boing boing'-muziek*. Teringherrie imo, dat eentonig is en een vast en simpel ritme heeft dat alsmaar herhaald wordt.Mensen die een beetje heel erg hoog IQ (zeg maar hoogbegaafd) hebben houden volgens mij juist meer van klassieke muziek volgens mij. Zij kunnen maten onderscheiden en genieten van al de diverse instrumenten naast elkaar en door elkaar.
*=Gebaseerd op personen die ik ken, en die bij mij in de buurt wonen. Stuk voor stuk niet al te snuggere persoontje en een hoog blow-, zuipgehalte. En, het irritante, nog keihard ook, zodat wij en alle andere buren mee zitten te 'genieten'.
quote:Van de mensen waarmee ik eindexamen heb gedaan (allemaal gymnasium) kan niemand Radiohead waarderen. Madonna is echt een stuk populairder, evenals Herman Brood en Klassieke muziek. Valt geen peil op te trekken dus.
Op donderdag 2 oktober 2003 14:02 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Het zal absoluut niet zo zijn dat elke VWOer van radiohead houdt (barbaren zul je op alle opleidingniveaus aantreffen.
.) maar ik denk dat er verhoudingsgewijs wel conclusies te trekken zijn.
De manier waarop de discussie nu gevoerd wordt is door allerlei subgenres (boing boing muziek?) op één hoop te gooien en dat is m.i. niet juist. Ook binnen alternatieve muziek heb je gradaties, bijvoorbeeld. Een heel genre is niet populair en toegankelijk/simpel of het tegenovergestelde maar dat onderscheid kun je binnen elk genre op zich maken. Voer dan een discussie over of IQ gerelateerd is aan de toegankelijkheid of complexiteit van bepaalde subgenres.
Het is natuurlijk stoer om te roepen dat je klassieke muziek luistert, maar dan kun je net zo goed Helmut Lotti of Andre Rieu bedoelen
quote:Chapeau
Op donderdag 2 oktober 2003 14:58 schreef teknomist het volgende:Ook binnen alternatieve muziek heb je gradaties, bijvoorbeeld. Een heel genre is niet populair en toegankelijk/simpel of het tegenovergestelde maar dat onderscheid kun je binnen elk genre op zich maken. Voer dan een discussie over of IQ gerelateerd is aan de toegankelijkheid of complexiteit van bepaalde subgenres.
quote:Ik denk dat er onder Kafka aanhangers weinig Screwdriver fans zijn.
Op donderdag 2 oktober 2003 17:30 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Zou er ook een verband bestaan tussen stemgedrag en muzikale voorkeur?
quote:Ik denk wel dat hoe minder muziek mainstream is hoe meer linksere mensen het aantrekt.
Op donderdag 2 oktober 2003 17:30 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Zou er ook een verband bestaan tussen stemgedrag en muzikale voorkeur?
quote:Nou is het niet zo dat hoogopgeleide mensen altijd een hoog IQ hebben en laagopgeleide mensen een laag IQ, dus wat jij zegt is niet echt relevant in deze...
Op maandag 29 september 2003 01:05 schreef calvobbes het volgende:[..]
Ja. Maar niet zo zwart wit als jij denkt te weten.
quote:vandaar dat vele black en death metal liefhebbers toch wel redelijk rechts zijn?
Op donderdag 2 oktober 2003 17:49 schreef teknomist het volgende:[..]
Ik denk wel dat hoe minder muziek mainstream is hoe meer linksere mensen het aantrekt.
quote:mja... nou heb je het denk ik meer over extreme death/black metal fans, die bijvoorbeeld kerken verbranden e.d. De liefhebbers van dit soort muziek die ik ken zijn over het algemeen links, daarbij komt dat ze een redelijk hoog IQ hebben, maar ja ik denk en weet dat er hier niet genoeg specialisten zijn om er een fatsoenlijke discussie over te houden, we hebben simpelweg te weinig stand van zaken. Over een jaartje of 5 kan ik er zelf misschien wel terecht fatsoenlijk over discussieren.
Op donderdag 2 oktober 2003 17:51 schreef Tokus het volgende:[..]
vandaar dat vele black en death metal liefhebbers toch wel redelijk rechts zijn?
quote:dus door redenerend zijn linkse mensen slim en rechtse mensen dom
Op donderdag 2 oktober 2003 17:49 schreef teknomist het volgende:
Ik denk wel dat hoe minder muziek mainstream is hoe meer linksere mensen het aantrekt.
quote:Daar zat ik ook aan te denken als beide hypthoses opgaan. Daarom klopt niet die hele eerste stelling niet
Op donderdag 2 oktober 2003 18:05 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
dus door redenerend zijn linkse mensen slim en rechtse mensen dom
quote:Jammer, ik vond het wel een leuk idee
Op donderdag 2 oktober 2003 18:06 schreef teknomist het volgende:
Daar zat ik ook aan te denken als beide hypthoses opgaan. Daarom klopt niet die hele eerste stelling niet
Iedereen weet dat muziek direkt invloed heeft op je zijn. Vaak wordt muziek dan gebruikt om een bepaalde staat op te roepen of te versterken. Cultuur en persoonlijkheid en bui zijn bepalend, niet IQ anders zou die bepaalde autist (weet zijn naam niet) ook niet Mozart willen spelen.
IQ is maar een fragment van een mens.
quote:Nou, daar gaat mijn rol.
Op donderdag 2 oktober 2003 23:02 schreef DIFFR3NC3 het volgende:
ik ben op me 16de gestopt met me vmbo praktijk en luister graag naar Klassiek
Door de jaren heen heb ik bij redelijk wat gelegenheden de kans gehad om grote groepen Beatles-fans, van over de hele wereld, te aanschouwen. Ik heb daar professoren ontmoet en (letterlijk) zwakbegaafden. Wie van die mensen heeft dan 'gelijk'?
quote:De kans dat het gemiddelde IQ van een willekeurig groepje Frans Bauer fans wat lager zal liggen dan die van een willekeurig groepje Radiohead fans is groter dan andersom.
Op vrijdag 3 oktober 2003 09:37 schreef Jane het volgende:
Als je de stelling van de andere kant bekijkt, zou het dan dus ook zo zijn dat sommige artiesten/bands alleen maar hele slimme fans hebben, en andere juist alleen maar hele domme. Dat kan natuurlijk nooit waar zijn, al zullen sommigen de neiging niet kunnen onderdrukken om te zeggen "Ja, als je van [mijn favoriete artiest] houdt, dan moet je wel erg slim zijn, in tegenstelling tot die mensen die van [een door mij verafschuwde artiest] houden". Zo'n uitspraak is uiteraard sowieso al niet erg slim.Door de jaren heen heb ik bij redelijk wat gelegenheden de kans gehad om grote groepen Beatles-fans, van over de hele wereld, te aanschouwen. Ik heb daar professoren ontmoet en (letterlijk) zwakbegaafden. Wie van die mensen heeft dan 'gelijk'?
Eerlijk is eerlijk. .
Maar verdere vergelijkingen lopen denk ik al heel snel op niets uit.
quote:Ik ben ook geen fan van Frans, maar ik zou dit zonder stevig wetenschappelijk onderzoek toch niet durven beweren. De wens is al snel de vader van de gedachte in dit soort kwesties.
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:04 schreef De-oneven-2 het volgende:De kans dat het gemiddelde IQ van een willekeurig groepje Frans Bauer fans wat lager zal liggen dan die van een willekeurig groepje Radiohead fans is groter dan andersom.
Eerlijk is eerlijk.
.
[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 03-10-2003 12:16]
keiharde metal + hoog IQ, gaat nu je theorie naar de kloten
quote:Welnee,
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:11 schreef Jane het volgende:[..]
Ik ben ook geen fan van Frans, maar ik zou dit zonder stevig wetenschappelijk onderzoek toch niet durven beweren. De wens is als snel de vader van de gedachte in dit soort kwesties.
quote:Frans Bauer, heet ie.
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:12 schreef Zander het volgende:
Andre Hazes is razend populair onder studenten (niet bij mij, overigens), dus het lijkt me ook enigszins kort door de bocht.
quote:Als je HBO meerekent wel ja
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:41 schreef thabit het volgende:
Om te kunnen studeren hoef je niet intelligent te zijn.
quote:Dat reken ik al niet onder studeren. Ik doelde dus ook op universitaire opleidingen.
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:42 schreef teknomist het volgende:[..]
Als je HBO meerekent wel ja
quote:Ja maar... dan moeten al die universitaire studenten een reden verzinnen waarom ze dan wel intelligent zouden zijn. En dat hebben ze nog niet gehad in college
Op vrijdag 3 oktober 2003 14:43 schreef thabit het volgende:
Dat reken ik al niet onder studeren. Ik doelde dus ook op universitaire opleidingen.
quote:Als je ergens zelfstandig leert denken is het wel op de universiteit. Maar ja, nu weer ontopic
Op vrijdag 3 oktober 2003 14:45 schreef Litpho het volgende:[..]
Ja maar... dan moeten al die universitaire studenten een reden verzinnen waarom ze dan wel intelligent zouden zijn. En dat hebben ze nog niet gehad in college
.
quote:Hoe komt het dan dat ook universitaire studenten naar inhoudsloze muziek luisteren?
Op vrijdag 3 oktober 2003 14:50 schreef teknomist het volgende:[..]
Als je ergens zelfstandig leert denken is het wel op de universiteit.
quote:Omdat ze niet zondermeer aannemen dat mensen met een hoog IQ bepaalde muziek (behoren) te luisteren.
Op vrijdag 3 oktober 2003 14:58 schreef thabit het volgende:[..]
Hoe komt het dan dat ook universitaire studenten naar inhoudsloze muziek luisteren?
quote:En dat is een reden om naar slechte muziek te luisteren?
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:01 schreef teknomist het volgende:[..]
Omdat ze niet zondermeer aannemen dat mensen met een hoog IQ bepaalde muziek (behoren) te luisteren.
quote:Wie bepaalt wat slecht is?
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:05 schreef thabit het volgende:[..]
En dat is een reden om naar slechte muziek te luisteren?
quote:Muziek die ongeinspireerd is en waar duidelijk niet over na is gedacht is slecht. Veel mensen in dit topic lijken goede en slechte muziek te classificeren naar het genre maar dit lijkt me onzin. Genre is een kwestie van smaak, inhoud een van kwaliteit.
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:06 schreef teknomist het volgende:[..]
Wie bepaalt wat slecht is?
quote:Met je eerste bewering ben ik het niet eens. Sommige "geniale" muziek is zo maar out-of-the-blue ontstaan. Vaak klinkt muziek waar heel lang over nagedacht is te gekunsteld. Inspiratie is natuurlijk erg subjectief. Wanneer ben je geinspireerd? Wanneer ik geinspireerd ben geraakt door allerlei Anita's in de Skihut en ik maak vervolgens een lekkere Skithut-plaat... maakt dat dan goede muziek?
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:11 schreef thabit het volgende:[..]
Muziek die ongeinspireerd is en waar duidelijk niet over na is gedacht is slecht. Veel mensen in dit topic lijken goede en slechte muziek te classificeren naar het genre maar dit lijkt me onzin. Genre is een kwestie van smaak, inhoud een van kwaliteit.
Met je tweede bewering - dat kwaliteit losstaat van genre - ben ik het met je eens. Zolang kwaliteit vast te stellen valt natuurlijk Daar geloof ik niet in en ik denk dat de mening van Zander dit het beste illustreert:
quote:
"Kwaliteit" is mijns inziens ook een waarde-oordeel. Er zijn geen objectieve criteria om te bepalen welke muziek 'goed' en welke muziek 'slecht' is.
quote:En dan te bedenken dat 95% van de mensen hier geen flikker verstand heeft van muziek, laat staan de TS.
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:16 schreef Zander het volgende:
"Kwaliteit" is mijns inziens ook een waarde-oordeel. Er zijn geen objectieve criteria om te bepalen welke muziek 'goed' en welke muziek 'slecht' is.
quote:Moet dat dan? Moet muziek zich op een luisteraar richten die cum laude aan het conservatorium is afgestudeerd of op een luisteraar die een goede smaak heeft?
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:29 schreef HAL9000S het volgende:[..]
En dan te bedenken dat 95% van de mensen hier geen flikker verstand heeft van muziek, laat staan de TS.
quote:Het is iig handig om te weten waar je over praat als je dit soort discussies begint, kijk alleen al naar die 'boing-boing' - klassieke muziek vergelijking.
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:37 schreef thabit het volgende:[..]
Moet dat dan?
quote:Voor mij persoonlijk moet muziek zich puur op de maker ervan richten, zo min mogelijk beinvloed zijn door zakenmensen die er een sound aan willen geven om zoveel mogelijk albums te kopen. Zo puur mogelijk zijn dus...
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:37 schreef thabit het volgende:[..]
Moet muziek zich op een luisteraar richten die cum laude aan het conservatorium is afgestudeerd of op een luisteraar die een goede smaak heeft?
((verder vergeten) kijk eens naar ras)
quote:Pure muziek wordt dus ook niet opgenomen op cd?
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:42 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Voor mij persoonlijk moet muziek zich puur op de maker ervan richten, zo min mogelijk beinvloed zijn door zakenmensen die er een sound aan willen geven om zoveel mogelijk albums te kopen. Zo puur mogelijk zijn dus...
quote:Nee dat terzijde. Zelfs op een universiteit lopen genoeg domme zielen rond die de universtiteit alleen maar bereikt hebben met je rijtjes stampen en hard studeren.
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:53 schreef Gillingham het volgende:
Ga er eens niet constant van uit dat een hoge opleiding positief correleert met een hoog IQ!
quote:Wat ik bedoel is dat de muziek niet beinvloedt is voor/door de commercie, hoe jij bij die conclusie komt is voor mij een raadsel, er zijn genoeg cd's waar het grote publiek niet klaar voor is, puur omdat zij een totaal andere opvatting over het begrip muziek hebben. Cd's vol met muziek die in het teken staat van het experiment met de meest ingewikkelde en abstracte structuren, en daardoor totaal hun eigen wetten creeren.
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:57 schreef thabit het volgende:[..]
Pure muziek wordt dus ook niet opgenomen op cd?
90% van alle overige muziek is in mijn ogen een opeenstapeling van cliche's, wat absoluut niks met intelligentie te maken heeft.
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 03-10-2003 16:03]
quote:Integendeel, het zegt helemaal niks.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:03 schreef JOS_JAN het volgende:
ik hou van kerkorgelmuziek dus dat zegt wel genoeg lijkt me.
quote:Er zijn opslagmedia die veel betere geluidskwaliteit hebben dan de cd. Dus waarom dan toch op cd?
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:01 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Wat ik bedoel is dat de muziek niet beinvloedt is voor/door de commercie, hoe jij bij die conclusie komt is voor mij een raadsel, er zijn genoeg cd's waar het grote publiek niet klaar voor is, puur omdat zij een totaal andere opvatting over het begrip muziek hebben. Cd's vol met muziek die in het teken staat van het experiment met de meest ingewikkelde en abstracte structuren, en daardoor totaal hun eigen wetten creeren.
90% van alle overige muziek is in mijn ogen een opeenstapeling van cliche's, wat absoluut niks met intelligentie te maken heeft.
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:06 schreef Zander het volgende:[..]
Integendeel, het zegt helemaal niks.
quote:Tuurlijk wel, al honderden jaren zo commerciëel als wat.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:06 schreef Zander het volgende:
Integendeel, het zegt helemaal niks.
quote:Om liefhebbers toch nog te kunnen bereiken mischien??
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:06 schreef thabit het volgende:[..]
Er zijn opslagmedia die veel betere geluidskwaliteit hebben dan de cd. Dus waarom dan toch op cd?
quote:Dat was de BrEeZaH-muziek van vroeger, player.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:07 schreef Litpho het volgende:[..]
Tuurlijk wel, al honderden jaren zo commerciëel als wat.
quote:Maar je maakt muziek toch voor jezelf en niet om liefhebbers te bereiken?
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:07 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Om liefhebbers toch nog te kunnen bereiken mischien??
quote:Alleen omdat je muziek maakt voor jezelf betekent niet dat andere mensen het niet kunnen waarderen, alleen een selectere groep; mensen die een wat ontoegankelijkere smaak hebben.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:08 schreef thabit het volgende:[..]
Maar je maakt muziek toch voor jezelf en niet om liefhebbers te bereiken?
quote:Als je het nou met antwoorden haalt
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:08 schreef Jane het volgende:
Zou het halen van mijn ITIL-diploma me slimmer maken, en zo ja, houd ik dan vanaf woensdag van andere muziek?
quote:Ga nu eerst maar eens minder Fokken, wil je dat diploma halen.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:08 schreef Jane het volgende:
Zou het halen van mijn ITIL-diploma me slimmer maken, en zo ja, houd ik dan vanaf woensdag van andere muziek?
quote:Waarom zouden mensen met zulk een verfijnde smaak de kwalitatief goede muziek van een kwalitatief matige geluidsdrager willen luisteren?
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:10 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Alleen omdat je muziek maakt voor jezelf betekent niet dat andere mensen het niet kunnen waarderen, alleen een selectere groep; mensen die een wat ontoegankelijkere smaak hebben.
quote:Omdat de desbetreffende matige geluidsdragers wel het nou eenmaal de standaard zijn en omdat velen de financiele draagkracht niet hebben om wat duurders aan te schaffen.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:13 schreef thabit het volgende:[..]
Waarom zouden mensen met zulk een verfijnde smaak de kwalitatief goede muziek van een kwalitatief matige geluidsdrager willen luisteren?
quote:Met andere woorden omdat het op die manier beter verkoopt.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:16 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Omdat de desbetreffende matige geluidsdragers wel het nou eenmaal de standaard zijn en omdat velen de financiele draagkracht niet hebben om wat duurders aan te schaffen.
quote:Voor de liefhebbers die het waarderen en aan willen schaffen is het nou eenmaal wel zo makkelijk om het op de standaard muziekdrager te kunnen beluisteren ja, lijkt me nogal logisch. Wat wil je hier nou uiteindelijk mee zeggen?
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:23 schreef thabit het volgende:[..]
Met andere woorden omdat het op die manier beter verkoopt.
quote:Denk je niet dat liefhebbers van kwalitatief goede muziek bereid zijn meer geld daarvoor te betalen?
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:26 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Voor de liefhebbers die het waarderen en aan willen schaffen is het nou eenmaal wel zo makkelijk om het op de standaard muziekdrager te kunnen beluisteren ja, lijkt me nogal logisch. Wat wil je hier nou uiteindelijk mee zeggen?
quote:Of ze daar bereid voor zijn is 1, of ze daar de financiele draagkracht voor hebben en of het uberhaupt rendabel is om oplages te drukken op dure geluidsdragers die slechts een klein percentage van de muziekliefhebbers zouden kunnen afspelen is een 2e.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:31 schreef thabit het volgende:[..]
Denk je niet dat liefhebbers van kwalitatief goede muziek bereid zijn meer geld daarvoor te betalen?
quote:Dit is wel ietwat flauw.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:06 schreef thabit het volgende:[..]
Er zijn opslagmedia die veel betere geluidskwaliteit hebben dan de cd. Dus waarom dan toch op cd?
quote:Als slechts een klein percentage van de muziekliefhebbers de muziek uberhaupt wil luisteren, lijkt me dat niet zo'n probleem. Zeker omdat dit nou juist het kleine percentage is dat kwaliteit eist.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:34 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Of ze daar bereid voor zijn is 1, of ze daar de financiele draagkracht voor hebben en of het uberhaupt rendabel is om oplages te drukken op dure geluidsdragers die slechts een klein percentage van de muziekliefhebbers zouden kunnen afspelen is een 2e.
quote:deze discussie gaat nergens meer over, het ging om mijn stelling dat de meeste mensen in dit topic niet eens weten waar ze over praten en jij komt aanzetten met de kwaliteit van muziekdragers, niet alleen volkomen offtopic maar tevens ook volkomen nutteloos.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:38 schreef thabit het volgende:[..]
Als slechts een klein percentage van de muziekliefhebbers de muziek uberhaupt wil luisteren, lijkt me dat niet zo'n probleem. Zeker omdat dit nou juist het kleine percentage is dat kwaliteit eist.
quote:Muziek speel je vaak af van een geluidsdrager. De kwaliteit van de geluidsdrager bepaalt dus hoe je de muziek ervaart en heeft dus invloed op de kwaliteit van de muziek. Muziek moet je immers luisteren.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:40 schreef Zander het volgende:
Ik mis de link tussen de kwaliteit van de geluidsdrager en het onderwerp van dit topic eigenlijk. Wat is het punt nou precies?
quote:Het lijkt me erg stug dat de geluidsdrager een dusdanige grote invloed heeft op het geluid dat ik de muziek anders ervaar.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:47 schreef thabit het volgende:[..]
Muziek speel je vaak af van een geluidsdrager. De kwaliteit van de geluidsdrager bepaalt dus hoe je de muziek ervaart en heeft dus invloed op de kwaliteit van de muziek. Muziek moet je immers luisteren.
quote:Ik denk dat goede muziek zelfs op een brakke geluidsdrager zijn kwaliteiten bewijst.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:47 schreef thabit het volgende:
De kwaliteit van de geluidsdrager bepaalt dus hoe je de muziek ervaart en heeft dus invloed op de kwaliteit van de muziek.
quote:Het geeft subtiele verschillen die een echte muziekliefhebber toch wel goed kan horen.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:49 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Het lijkt me erg stug dat de geluidsdrager een dusdanige grote invloed heeft op het geluid dat ik de muziek anders ervaar.
quote:De kwaliteit van de muziek staat los van de kwaliteit van de geluidsdrager. Punt
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:47 schreef thabit het volgende:[..]
Muziek speel je vaak af van een geluidsdrager. De kwaliteit van de geluidsdrager bepaalt dus hoe je de muziek ervaart en heeft dus invloed op de kwaliteit van de muziek. Muziek moet je immers luisteren.
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:51 schreef MuadDib het volgende:[..]
Ik denk dat goede muziek zelfs op een brakke geluidsdrager zijn kwaliteiten bewijst.
quote:Ben ik het mee eens, maar nog steeds zal ik de muziek niet anders ervaren door die paar subtiele verschillen. En nog steeds is deze discussie offtopic.
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:52 schreef thabit het volgende:[..]
Het geeft subtiele verschillen die een echte muziekliefhebber toch wel goed kan horen.
* topic verlaat
quote:Kun je hier ook argumenten voor geven?
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:54 schreef teknomist het volgende:[..]
De kwaliteit van de muziek staat los van de kwaliteit van de geluidsdrager. Punt
quote:Wat snap je niet precies?
Op vrijdag 3 oktober 2003 17:04 schreef thabit het volgende:Kun je hier ook argumenten voor geven?
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 17:12 schreef zodiakk het volgende:[..]
Wat snap je niet precies?
En de geluidsdrager is zeker wel belangrijk, de mensen die menen van niet moeten eerst maar eens een echte installatie aanschaffen en daarop luisteren naar hun favoriete muziek.
quote:ehm, het type installatie heeft dus geen donder te maken met de geluidsdrager.
Op vrijdag 3 oktober 2003 17:51 schreef MokroKees het volgende:
En de geluidsdrager is zeker wel belangrijk, de mensen die menen van niet moeten eerst maar eens een echte installatie aanschaffen en daarop luisteren naar hun favoriete muziek.
quote:Jij stopt je cd's altijd in een cassettedeck?
Op vrijdag 3 oktober 2003 17:53 schreef HAL9000S het volgende:[..]
ehm, het type installatie heeft dus geen donder te maken met de geluidsdrager.
quote:Nee, maar de discussie ging over het type geluidsdrager niet over hoe dik je stereo is en hoe hard ie wel niet kan
Op vrijdag 3 oktober 2003 17:55 schreef thabit het volgende:[..]
Jij stopt je cd's altijd in een cassettedeck?
quote:Okee. Laten we dat dus nu verhelderen. Verheldering is immers het allerbelangijkste in een discussie. We nemen vanaf nu de assumptie dat voor elk type geluidsdrager we dat in een zodanige installatie afspelen dat de bereikte geluidskwaliteit maximaal is voor dat type geluidsdrager. Ben je het eens met deze assumptie?
Op vrijdag 3 oktober 2003 17:59 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Nee, maar de discussie ging over het type geluidsdrager niet over hoe dik je stereo is en hoe hard ie wel niet kan
.
Ten tweede vind ik het onnodig om een vijandige houding aan te nemen als je het niet eens bent met iemand of niet in staat bent z'n vragen te beantwoorden. Daarom een om de discussie ook op dat punt te verbeteren.
quote:HAHAHHHA
Op donderdag 2 oktober 2003 14:15 schreef Meierij het volgende:
Ok, dit is zoals ik het zie (dus nee, ik zeg niet dat het zo is), maar ik merk wel dat naast dat waar de "grote massa" naar luistert (pop, top 40 RnB etc.), er wel een duidelijk verschil is (bij mij in mijn omgeving) dat VWO mensen meer naar alternatieve muziek (Rock/Punk/Metal) luisteren en de vmbo mensen meer naar boing boing muziek.
[edit]
Ik weet het eigenlijk wel zeker! Je luisterd namelijk naar een bepaalde muzieksoort omdat je daar een bepaald gevoel bij hebt en dit staat lost van je IQ!
[Dit bericht is gewijzigd door -Jay-20- op 03-10-2003 18:22]
quote:Ik denk het wel, mijn originele stelling was dat een groot percentage mensen in dit topic niet weten waar ze het over hebben waarna door thabit de discussie overgaat naar geluidsdragers, ietswat in mijn mening totaal nutteloos en offtopic is waarna hij tot de conclusie komt dat geluidsdragers (het geluidsmedium!!) invloed hebben op de beleving van de muziek en ik en wat andere users zijn het daar niet mee eens.
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:02 schreef Koekepan het volgende:
Alles wat ik zie is iemand die heel legitieme vragen stelt en een ander die daar totaal geen antwoord op heeft. Het kan aan mij liggen hoor.
In mijn optiek dus geen legitieme vragen.
quote:Dat denk ik niet. Ik heb een EQ van 186 (toen ik drie was was ik in emotioneel opzicht dus al volwassen zeg maar), en toch luister ik naar Britney Spears, wat door de meeste mensen als "slecht" wordt gezien.
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:12 schreef -Jay-20- het volgende:
Naar mijn mening heeft muzieksmaak NIKS met IQ te maken, maar juist met het EQ! (emontionele Intelligentie dus..)
quote:Ik denk dat je niet zo zeer naar specifieke artiesten moet kijken, maar meer naar een bepaalde muziek stroming (pop in het geval van britney spears waarschijnlijk..) En popmuziek wordt toch niet als slechte muziek gezien dacht ik.
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:15 schreef Koekepan het volgende:[..]
Dat denk ik niet. Ik heb een EQ van 186 (toen ik drie was was ik in emotioneel opzicht dus al volwassen zeg maar), en toch luister ik naar Britney Spears, wat door de meeste mensen als "slecht" wordt gezien.
[Dit bericht is gewijzigd door -Jay-20- op 03-10-2003 18:20]
quote:Ja daar ben ik het volledig mee eens, maar de discussie ging over het type geluidsdrager dat invloed had op de beleving van muziek, dus moet jij het met mij eens zijn dat die opmerking over de stereo installatie volledig misplaatst was.
[..]Okee. Laten we dat dus nu verhelderen. Verheldering is immers het allerbelangijkste in een discussie. We nemen vanaf nu de assumptie dat voor elk type geluidsdrager we dat in een zodanige installatie afspelen dat de bereikte geluidskwaliteit maximaal is voor dat type geluidsdrager. Ben je het eens met deze assumptie?
quote:
Ten tweede vind ik het onnodig om een vijandige houding aan te nemen als je het niet eens bent met iemand of niet in staat bent z'n vragen te beantwoorden. Daarom eenom de discussie ook op dat punt te verbeteren.
quote:Het is iig geen 'intelligente' muziekstroming.
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:19 schreef -Jay-20- het volgende:[..]
En popmuziek wordt toch niet als slechte muziek gezien dacht ik.
quote:Ik houd het meest van de mainstream top-40-muziek.
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:22 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Het is iig geen 'intelligente' muziekstroming.
quote:* Mee eens is.
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:23 schreef Koekepan het volgende:[..]
Ik houd het meest van de mainstream top-40-muziek.
Daarmee is de EQ-stelling wel ontkracht, denk ik.
Het gaat allemaal om muzikale ontwikkeling ongeacht wat je IQ/EQ ook is, en hoe je muziek opvat.
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 03-10-2003 18:26]
quote:Ik moet niks maar ik ben het er wel mee eens.
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:20 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Ja daar ben ik het volledig mee eens, maar de discussie ging over het type geluidsdrager dat invloed had op de beleving van muziek, dus moet jij het met mij eens zijn dat die opmerking over de stereo installatie volledig misplaatst was.
Uitgaande van de gedane assumptie stel ik nu dat een lp (=een ouderwetse term voor wat men tegenwoordig vinyl noemt) een betere geluidskwaliteit geeft dan een cd, om maar even een voorbeeld te geven. Mee eens?
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:24 schreef thabit het volgende:[..]
Mee eens?
quote:Zeker niet! muziek moet je ook niet op die manier zien! Mensen luisteren naar een type muziek omdat het een bepaald gevoel bij hun lost maakt en dat is de (zo goede als) enige reden! Dit staat dus los van intelligentie lijkt mij... of zie ik dit nou verkeerd?
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:23 schreef Koekepan het volgende:[..]
Ik houd het meest van de mainstream top-40-muziek.
Daarmee is de EQ-stelling wel ontkracht, denk ik.
[Dit bericht is gewijzigd door -Jay-20- op 03-10-2003 18:31]
quote:Mooi. Dus stel ik dat de ware muziekliefhebber kwalitatief goede muziek eerder van lp zal afspelen dan van cd. Wederom eens?
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:28 schreef HAL9000S het volgende:[..]
quote:Uiteraard speelt een muziekliefhebber zijn muziek af op de hoogst haalbare kwaliteit.
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:31 schreef thabit het volgende:[..]
Mooi. Dus stel ik dat de ware muziekliefhebber kwalitatief goede muziek eerder van vinyl zal afspelen dan van cd. Wederom eens?
quote:Dan komen we nu weer terug op een eerdere vraag: waarom wordt het dan toch op cd uitgebracht?
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:32 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Uiteraard speelt een muziekliefhebber zijn muziek af op de hoogst haalbare kwaliteit.
quote:KIJK!
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:33 schreef thabit het volgende:[..]
Dan komen we nu weer terug op een eerdere vraag: waarom wordt het dan toch op cd uitgebracht?
quote:vandaar ook het hoogst haalbare En nog steeds ontgaat me het nut van die vraag. Wat heeft dit in hemelsnaam te maken met eerdere discussies in dit topic?
Op vrijdag 3 oktober 2003 16:34 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Of ze daar bereid voor zijn is 1, of ze daar de financiele draagkracht voor hebben en of het uberhaupt rendabel is om oplages te drukken op dure geluidsdragers die slechts een klein percentage van de muziekliefhebbers zouden kunnen afspelen is een 2e.
ik stem voor plaat, en dood aan mp3!
quote:Zijn lp's dan echt zoveel duurder?
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:36 schreef HAL9000S het volgende:
deze discussie hebben we al gehad:
[..]vandaar ook het hoogst haalbare En nog steeds ontgaat me het nut van die vraag. Wat heeft dit in hemelsnaam te maken met eerdere discussies in dit topic?
Veel platenspelers worden tweedehands aangeboden omdat liefhebbers van kwalitatief slechtere muziek er vanaf wilden sinds de inburgering van de cd. En omdat ze daarom ook niets meer aan hun platen hadden deden ze die ook maar weg.
quote:oooh, het LP verhaal was niet slechts een voorbeeld, een heleboel muziek die ik luister komt alleen maar op LP uit dus echt veel keus heb ik niet
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:45 schreef thabit het volgende:[..]
Zijn lp's dan echt zoveel duurder?
Veel platenspelers worden tweedehands aangeboden omdat liefhebbers van kwalitatief slechtere muziek er vanaf wilden sinds de inburgering van de cd. En omdat ze daarom ook niets meer aan hun platen hadden deden ze die ook maar weg.
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 03-10-2003 18:47]
quote:Dus het wordt nu toch opeens niet op cd uitgebracht?
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:46 schreef HAL9000S het volgende:[..]
oooh, het LP verhaal was niet slechts een voorbeeld, een heleboel muziek die ik luister komt alleen maar op LP uit dus echt veel keus heb ik niet
quote:Even een zijvraag: van wat voor muziek houd jij eigenlijk? En kun je een soort hiërarchie schetsen van wat voor jou intelligente vs. "banale" muziek is?
oooh, het LP verhaal was niet slechts een voorbeeld, een heleboel muziek die ik luister komt alleen maar op LP uit dus echt veel keus heb ik niet
quote:-zucht-
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:49 schreef thabit het volgende:[..]
Dus het wordt nu toch opeens niet op cd uitgebracht?
quote:
quote:Wat wil je horen? Genres? namen? begin maar een met het lezen van dit topic.
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:50 schreef Koekepan het volgende:[..]
Even een zijvraag: van wat voor muziek houd jij eigenlijk? En kun je een soort hiërarchie schetsen van wat voor jou intelligente vs. "banale" muziek is?
quote:Okee en waarom worden sommige dingen wel en sommige dingen niet op cd uitgebracht?
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:51 schreef HAL9000S het volgende:[..]
-zucht-
[..]
quote:Moet ik hieruit opmaken dat je alleen maar verstand hebt van dance?
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:53 schreef HAL9000S het volgende:
Wat wil je horen? Genres? namen? begin maar een met het lezen van dit topic.
quote:Omdat die genres niet bedoelt zijn voor de massaconsumptie.
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:54 schreef thabit het volgende:[..]
Okee en waarom worden sommige dingen wel en sommige dingen niet op cd uitgebracht?
quote:Dit is alleen een reden waarom sommige dingen niet op cd worden uitgebracht. Waarom worden andere dingen wel op cd uitgebracht?
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:57 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Omdat die genres niet bedoelt zijn voor de massaconsumptie.
quote:nee, ik luister zowat alle genres die er zijn van straight edge hadcore tot symfometal van chicago blues tot hiphop en van angelsaksische folk tot jazzfusion, je vroeg me wat ik als intelligent beschouw, en dat was mijn antwoord.
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:57 schreef Koekepan het volgende:[..]
Moet ik hieruit opmaken dat je alleen maar verstand hebt van dance?
quote:Om jezelf niet slechts op een medium te concentreren, zo maak je jezelf onbereikbaar voor de mensen die jouw muziek aan willen schaffen. Niet iedereen heeft een platenspeler thuis staan.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:00 schreef thabit het volgende:[..]
Dit is alleen een reden waarom sommige dingen niet op cd worden uitgebracht. Waarom worden andere dingen wel op cd uitgebracht?
quote:Hoe kun je verstand hebben van een muzieksoort als je die niet als intelligent beschouwt?
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:00 schreef HAL9000S het volgende:
nee, ik luister zowat alle genres die er zijn van straight edge hadcore tot symfometal van chicago blues tot hiphop en van angelsaksische folk tot jazzfusion, je vroeg me wat ik als intelligent beschouw, en dat was mijn antwoord.
quote:Dus je wilt toch zoveel mogelijk mensen bereiken?
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:02 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Om jezelf niet slechts op een medium te concentreren, zo maak je jezelf onbereikbaar voor de mensen die jouw muziek aan willen schaffen.
quote:De ware muziekliefhebber toch wel? Zoals ik al aangaf hoeft zo'n ding helemaal niet duur te zijn.
Niet iedereen heeft een platenspeler thuis staan.
quote:Luister als ik aangeef welke muziekgenre ik intelligent vind betekent niet dat ik de rest slechts broddelwerkjes vind en al helemaal niet dat ik niet kan genieten van muziek die ik minder intelligent vind. Ik heb mijn persoolijke criteria als het om intelligentie gaat in de vorm van muziek bijvoorbeeld structuren, het experimentele in muziek of de complexiteit. Die criteria vind ik vooral terug in bepaalde elektronische muzieksoorten. Verder omdat ik naar mijn mening brede kijk op muziek heb zal ik ook een objectievere kijk hebben op muziek.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:05 schreef Koekepan het volgende:[..]
Hoe kun je verstand hebben van een muzieksoort als je die niet als intelligent beschouwt?
Iemand die "Le nozze di Figaro" een broddelwerkje vindt, zal die er een gedegen analyse van kunnen geven? Nee, want alleen die analyse al zou verraden dat het om meer ging dan slechts een broddelwerkje.
De meeste mensen die hier posten weten dan ook absoluut niet waar ze over praten en kunnen dus naar mijn mening geen nuttige bijdrage leveren aan wat intelligent is of niet puur door gebrek aan kennis.
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 03-10-2003 19:14]
quote:zoveel mogelijk liefhebbers ja, niet zoveel mogelijk mensen want dan zou de desbetreffende muziek volgens een vast concept gemaakt zijn om zo toegankelijk mogelijk te zijn.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:09 schreef thabit het volgende:[..]
Dus je wilt toch zoveel mogelijk mensen bereiken?
quote:Zeg dat tegen de ware muziekliefhebber die geen platenspeler thuis heeft staan oke??
De ware muziekliefhebber toch wel? Zoals ik al aangaf hoeft zo'n ding helemaal niet duur te zijn.
quote:Dat zijn persoonlijke criteria, zoals je zelf heel juist benadrukt.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:12 schreef HAL9000S het volgende:
Luister als ik aangeef welke muziekgenre ik intelligent vind betekent niet dat ik de rest slechts broddelwerkjes vind en al helemaal niet dat ik niet kan genieten van muziek die ik minder intelligent vind. Ik heb mijn persoolijke criteria als het om intelligentie gaat in de vorm van muziek bijvoorbeeld structuren, het experimentele in muziek of de complexiteit.
quote:Wat ik niet snap is hoe persoonlijke criteria bijdragen tot een objectievere kijk op muziek.
Die criteria vind ik terug in bepaalde vooral elektronische muzieksoorten. Verder omdat ik naar mijn mening brede kijk op muziek heb zal ik ook een objectievere kijk hebben op muziek.
[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 03-10-2003 19:15]
quote:Mee oneens!
Mensen met een laag IQ gaan uit hun bol op "boing boing boing'-muziek*. Teringherrie imo, dat eentonig is en een vast en simpel ritme heeft dat alsmaar herhaald wordt.Mensen die een beetje heel erg hoog IQ (zeg maar hoogbegaafd) hebben houden volgens mij juist meer van klassieke muziek volgens mij. Zij kunnen maten onderscheiden en genieten van al de diverse instrumenten naast elkaar en door elkaar.
Gymnasium gedaan, universiteit binnen 4 jaar voltooid, dus redelijk wat intelligentie lijkt me, en ik verafschuw klassieke muziek en vind 'boing boing boing' (om het zo maar even te noemen) juist erg goed...
Stelling verworpen door tegendeel te bewijzen.
quote:Tuurlijk, sommige mensen vinden Britney Spears erg intelligent klinken, en wat zijn jouw persoonlijke criteria dan?
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:14 schreef Koekepan het volgende:[..]
Dat zijn persoonlijke criteria, zoals je zelf heel juist benadrukt.
quote:Als je maar wel snapt dat een bredere kijk, dus meer kennis een objectievere kijk op muziek levert.
Wat ik niet snap is hoe persoonlijke criteria bijdragen tot een objectievere kijk op muziek.
Even eerst een pragmatisch argument voor het uitbrengen van muziek op vinyl:
Gebruikersgemak, het kan heel vervelend zijn voor de muziekbeleving om uit je stoel te komen en de plaat om te draaien of te verwisselen. Natuurlijk moet je ook uit je stoel als de CD afgelopen is, maar dat interval is van zodanige lengte, dat het niet als storend ervaren wordt om bij het eind van de CD uit de stoel te moeten komen. Bij vinyl zijn de intervallen veel kleiner en wordt het lichaam geen rust gegund om weg te zakken in pure audio-extase, immers, voordat de verfijnde muziekliefhebber kan ontspannen moet hij erop gerust zijn dat hij voorlopig nog even kan blijven zitten. Dat alles baseer ik op mijzelf en dat vind ik voldoende in deze.
En dan nu even een theorietje voor thabit om zijn tanden in te zetten, .
Muzikanten brengen muziek uit, omdat ze erkenning willen hebben voor hun creatieve vrucht. Zij willen erkenning van de mensen die eenzelfde gevoel voor muzikale esthetiek hebben als zij. Erkenning is er in vele vormen en de diversiteit in muzikale uitingsvorm bewijst dat. Immers, als erkenning enkel verleend wordt in geld, dan zou iedereen dezelfde muziek maken (omdat ik stel dat muzikanten muziek maken omdat ze erkenning verlangen), zonder enkele wezenlijke diversiteit.
Maar goed, even terug naar de erkenning waar de muzikant naar verlangd. Aangezien de muzikant niet precies weet hoe groot de groep is die zijn voorkeuren deelt, brengt hij zijn vruchten op CD uit, zodat de kans groter wordt dat iemand met dezelfde muzikale smaak in staat is om hem erkenning te geven, tegenwoordig hebben meer mensen een CD-speler dan een platenspeler. Maar dat is niet alles, de dingen ontwikkelen zich in de tijd. Sommige muziek wordt enkel op vinyl uitgebracht omdat de muziekliefhebbers - verfijnde muziekliefhebbers - allemaal platenspelers thuishebben. De groep platenspelerbezittende mensen valt dus samen met de erkenningverlenende groep als gevolg van het erkenning verlenen. Op die manier valt er voor de muziekliefhebber, en dan in het bijzonder de verfijnde muziekliefhebber, aan te wijzen welke muziek, verfijnde muziek is.
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 03-10-2003 19:30]
quote:En het uitbrengen van de muziek op cd is geen toegankelijkheidsconcept?
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:13 schreef HAL9000S het volgende:[..]
zoveel mogelijk liefhebbers ja, niet zoveel mogelijk mensen want dan zou de desbetreffende muziek volgens een vast concept gemaakt zijn om zo toegankelijk mogelijk te zijn.
quote:Volgens mij snap jij wel wat ik bedoel of overschat ik je nu? Je kunt zo wel door blijven gaan maar dit is naar mijn mening weer die krampachtige houding waar ik het eerder over had.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:18 schreef thabit het volgende:[..]
En het uitbrengen van de muziek op cd is geen toegankelijkheidsconcept?
lamaar.
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 03-10-2003 19:22]
quote:Wordt sommige muziek ook niet uitsluitend op vinyl uitgebracht omdat het bedoeld is om in discotheken en clubs gedraaid te worden? En daar is de platenspeler vaak nog steeds populairder dan de cd-speler.
Sommige muziek wordt enkel op vinyl uitgebracht omdat de muziekliefhebbers - verfijnde muziekliefhebbers - allemaal platenspelers thuishebben. De groep platenspelerbezittende mensen valt dus samen met de erkenningverlenende groep als gevolg van het erkenning verlenen. Op die manier valt er voor de muziekliefhebber, en dan in het bijzonder de verfijnde muziekliefhebber, aan te wijzen welke muziek, verfijnde muziek is.
Maar goed, ik zie nog steeds niet waar deze discussie over geluidsdragers nou goed voor is, het lijkt me meer iets voor in het "Vinyl vs cd"-topic.
quote:Iets wat ik me idd ook nog steeds afvraag.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:22 schreef Zander het volgende:[..]
Maar goed, ik zie nog steeds niet waar deze discussie over geluidsdragers nou goed voor is
quote:Mijn criterium is de ervaring an sich. Inzicht in de opbouw van een muziekwerk kan de kwaliteit van de ervaring verhogen, maar eej muziekwerk kan ook heel kunstig in elkaar steken zonder dat het iemand echt iets "doet", zonder dat het dus muzikaal echt iets voorstelt.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:17 schreef HAL9000S het volgende:
Tuurlijk, sommige mensen vinden Britney Spears erg intelligent klinken, en wat zijn jouw persoonlijke criteria dan?
quote:Nee, dat begrijp ik niet. Zoals ik hierboven heb beargumenteerd kun je met alleen kennis nooit iets zeggen over de kwaliteit van muziek.
Als je maar wel snapt dat een bredere kijk, dus meer kennis een objectievere kijk op muziek levert.
quote:Klopt!
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:22 schreef Zander het volgende:[..]
Wordt sommige muziek ook niet uitsluitend op vinyl uitgebracht omdat het bedoeld is om in discotheken en clubs gedraaid te worden? En daar is de platenspeler vaak nog steeds populairder dan de cd-speler.
Ik wil alleen thabits tijd verdoen. Het is even uit de losse pols geschudt verder hoor.
quote:Je hebt gelijk,
Maar goed, ik zie nog steeds niet waar deze discussie over geluidsdragers nou goed voor is, het lijkt me meer iets voor in het "Vinyl vs cd"-topic.
quote:Helemaal goed, Tokus!
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:20 schreef Tokus het volgende:
"ik ben elitair want ik luister muziek op vinyl"
quote:tuurlijk wel want je hebt vergelijkingsmateriaal. Als jij je niet verdiept in een bepaald genre kun je die ook nooit analyseren of een mening over hebben. Daar ging het me dus ook om en vandaar dus ook de stelling dat de meeste mensen hier te weinig kennis hebben om een nuttige bijdrage te leveren aan dit topic. Kijk alleen al naar de OP het 'boing'boing' geval.....
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:23 schreef Koekepan het volgende:Nee, dat begrijp ik niet. Zoals ik hierboven heb beargumenteerd kun je met alleen kennis nooit iets zeggen over de kwaliteit van muziek.
quote:Jamaar dat doen thabit en Koekepan ook niet!
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:25 schreef Zander het volgende:
Gebruik daarvoor dan ook het juiste post-icon, zodiakk! Namelijk, de [afbeelding]
quote:Oke. Dus de conclusie van dit topic is (houd je vast):
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:27 schreef HAL9000S het volgende:
tuurlijk wel want je hebt vergelijkingsmateriaal. Als jij je niet verdiept in een bepaald genre kun je die ook nooit analyseren of een mening over hebben. Daar ging het me dus ook om en vandaar dus ook de stelling dat de meeste mensen hier te weinig kennis hebben om een nuttige bijdrage te leveren aan dit topic.
Je hebt mensen die zich niet in muziek verdiepen
en je hebt mensen die dat wel doen.
Toch? .
[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 03-10-2003 19:29]
* Vainqueur - Elevations cd-versie aanzet en elitaire kop trekt...
P.S. in de badkamer hebben we nou eenmaal geen platenspeler
quote:ja.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:29 schreef Koekepan het volgende:[..]
Oke. Dus de conclusie van dit topic is (houd je vast):
Je hebt mensen die zich niet in muziek verdiepenen je hebt mensen die dat wel doen.
Toch?
.
quote:Ontwijkend antwoord.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:19 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Volgens mij snap jij wel wat ik bedoel of overschat ik je nu? Je kunt zo wel door blijven gaan maar dit is naar mijn mening weer die krampachtige houding waar ik het eerder over had.
[Dit bericht is gewijzigd door Poezelewoekie op 03-10-2003 19:43]
quote:Met de kanttekening dat iemand met een hoog IQ zich wellicht eerder geroepen zal voelen tot het verdiepen in de muziek dan iemand met een laag IQ.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:29 schreef Koekepan het volgende:[..]
Oke. Dus de conclusie van dit topic is (houd je vast):
Je hebt mensen die zich niet in muziek verdiepenen je hebt mensen die dat wel doen.
Toch?
.
Toch? .
quote:Jammer dat je m'n vorige vraag niet echt beantwoord hebt, daarom stel nog maar een vraag, misschien wil je hier wel antwoord op geven.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:13 schreef HAL9000S het volgende:[..]
zoveel mogelijk liefhebbers ja, niet zoveel mogelijk mensen want dan zou de desbetreffende muziek volgens een vast concept gemaakt zijn om zo toegankelijk mogelijk te zijn.
De artiest beseft dat de muziek liefhebbers heeft en dat hij/zij de muziek wil uitbrengen op een cd om een zo groot mogelijk deel van deze liefhebbers te bereiken? Met andere woorden er is dus een doelgroep?
Maar ik weet wat je bedoelt, maar denk toch dat het voor mensen met een beetje hoog IQ (dan doel ik vooral op jongeren) niet meer geldt. Times have changed.
quote:Boem boem boem... is alles wat niet onder rock/metal valt
Op zaterdag 4 oktober 2003 01:44 schreef H4ze het volgende:
Ik luister veel drum n bass en ga naar de feesten ervan....ik weet niet of dat bij de TS onder "boem boem boem" valt? Ik blow (vooral op die feesten) ook.
.........
.........
.........
Guess what....ik zit nu in 6VWOMaar ik weet wat je bedoelt, maar denk toch dat het voor mensen met een beetje hoog IQ (dan doel ik vooral op jongeren) niet meer geldt. Times have changed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |