Ik heb een nichtje die met BPS gediagnosticeerd is, allereerst door haar moeder (al vroeg) en dan door zgn. experts. Ze heeft ook drugs genomen en deed aan automutilatie tot voor kort. Haar moeder heeft haar ouderlijk gezag opgegeven en haar laten opsluiten in een soort jeuggevangenis.
Mijn vrouw en ik hebben besloten haar in ons land (dus niet Nederland) in huis te nemen en een kans te geven op een normaal leven.
Wij accepterem de diagnose van BPS niet. BPS is een 'mode-diagnose'. Iedere 10 jaar verzinnen pseudo-psychologen en -psychiaters een andere mode-ziekte om hun eigen incompetentie, dat van de ouders en dat van de leraren de verdoezelen.
Ga nou eens bij jezelf na hoe onwaarschijnlijk het is dat er alleen al 150.00-200.000 Nederlanders zijn die BPS hebben. We zouden dan van een epidemie moeten spreken. Ga ook eens na of die ziekte niet meer dan sporadisch voor kwam in het recente verleden (Ja, dus) en toen opeens explosief begon voor te komen. Ga ook eens na hoe toevallig het is dat de ziekte het meest bij jongeren voorkomt, die hun karakter aan het vormen zijn.
BPS is niets anders dan een mode-naam voor allerlei defensie-mechanismen die kinderen en jongeren laten zien omdat hun ouders en leraren falen in hun taak om hun te leren om de werkelijkheid juist te beoordelen en om vertrouwen te krijgen in hun eigen kennis en denkvermogen. In plaats daarvan is opvoeding en onderwijs nu alleen maar geent op het verder onzeker maken van jongs af aan.
Ouders leren hun kinderen geen waarden meer, wat er goed is en wat er fout is.
Ze creeren zo doelloze onzekere kinderen met geen enkele eigenwaaarde.
Nederland is een van de ergste Westerse landen met dit 'opvoedingsprobleem', want daar leer je al als kind dat je niet bijzonder bent en mag zijn. Je leert dat je je moet aanpassen om bij de middelmaat, de kudde, te horen, anders ben je niemand. Zo zijn echte helden zelden geworden in Holland. Romantisch realistische kunst is vervangen door onbegrijpelijke rommel.
Hoe verwacht je dat een kind zo'n onmenselijke omgeving zomaar ongeschonden over zich heen kan laten gaan? Het is natuurlijk dat een kind's onderbewuste beschadigd wordt, dat het slecht over zichzelf en zijn omgeving gaat denken en daarnaar gaat handelen.
Wij hebben goede hoop dat alles goed komt als we ons nichtje uit die vicieuse omgeving naar ons eigen land halen en we haar laten zien dat de wereld goed kan zijn en zij heus wel competent is om een zelfstandig happy leven op te bouwen.
Natuurlijk beseffen we dat ze cognitieve therapie (de enige serieuse, succesvolle geestelijke therapie) nodig zal hebben. De valse premissen die ze in haar onderbewustzijn heeft opgebouwd zijn zelf-destructief en moeten eerste weggewerkt worden en vervangen door premissen over haarzelf en haar omgeving die op feiten berusten.
Ik zou jullie allemaal wel zo'n kans willen geven, maar dat zou ons budget niet aankunnen. :-) Toch wens ik jullie die met BPS zijn gediagnosticeerd allen een happy eindresultaat. Laat je niet vertellen dat je gek bent. Je bent het niet. Je defensieve reacties vanuit je onderbewustzijn zijn een signaal dat je je premissen bewust moet wijzigen, niets anders. Je bewustzijn is de baas, niet je onderbewustzijn.
HEEEL VEEL GELUK!