klm_md11 | vrijdag 26 september 2003 @ 12:06 |
nee he, niet weer !!! als alles zo doorgaat worden de Nederlandse KLM overgenomen door een stelletje kut-Fransen, en Schiphol gaat dan natuurlijk ook meteen naar de klote. Lekker goed voor de economie hierzoo, gaat natuurlijk al zo lekker hier ![]() Ik Zeg maar | |
HeyFreak | vrijdag 26 september 2003 @ 12:08 |
zijn er ook details bekend? Komt KLM helemaal onder Air France beheer? wat zijn hun plannen met Schiphol? Hoe worden de taken verdeeld? | |
BrickTop | vrijdag 26 september 2003 @ 12:08 |
Neerlands trots moet in eigen handen blijven ! | |
sampoo | vrijdag 26 september 2003 @ 12:11 |
quote:Ze hebben niets met Schiphol te maken. ![]() | |
rival | vrijdag 26 september 2003 @ 12:12 |
waar haal je dat vandaan????
| |
Anthraxx | vrijdag 26 september 2003 @ 12:13 |
bron? | |
ShaoliN | vrijdag 26 september 2003 @ 12:17 |
Ze zouden gaan samenwerken. Er zou niks van niemand overgenomen worden volgens mij. | |
BrickTop | vrijdag 26 september 2003 @ 12:19 |
Volgens www.nu.nl: SCHIPHOL - Als Air France de zeggenschap krijgt over KLM zal de Parijse luchthaven Charles de Gaulle daarvan profiteren. De winsten en de beurswaarde van Schiphol zullen halveren. Dat heeft bedrijvenonderzoeker P. Lakeman van SOBI donderdag geschreven in een rapport over de beursgang van Schiphol en de aanstaande alliantie van de Franse en Nederlandse maatschappij. | |
BAZZA | vrijdag 26 september 2003 @ 12:21 |
Erg zonde want France gaat de KLM leegzuigen ![]() De KLM had een goede reputatie over de hele wereld, helaas ![]() | |
smoking2000 | vrijdag 26 september 2003 @ 12:21 |
quote:Idd! Schiphol boeit niet, maar owee als ze aan onze cannabis komen ![]() | |
joosd | vrijdag 26 september 2003 @ 12:35 |
http://teletekst.nos.nl/gif/110-01.html hoelang zou dit al spelen [Dit bericht is gewijzigd door joosd op 26-09-2003 12:38] | |
Vhiper | vrijdag 26 september 2003 @ 12:35 |
quote:Tuurlijk...Zijn ze over een jaar of 2-3 failliet omdat ze dan de concurrentieslag met o.a. Air France verliezen.... ![]() Zolang ze flink blijven vliegen op Schiphol maakt het geen reet uit hoe dat bedrijf heet of wie de eigenaren zijn. Het gaat inderdaad om een fusie, maar een waarbij de huidige aandeelhouders maar een belang van zo'n 18% overhouden in de nieuw te vormen holding (Immers, Air France is vele malen groter dan KLM) maar zolang de vluchten op Schiphol doorgaan en (INHO mag dat zelfs best worden uitgebreid) is deze fusie alleen maar positief te noemen. | |
Can_I_kick_it | vrijdag 26 september 2003 @ 12:39 |
quote:dude.. een fusie is geen overname ![]() | |
Yskonijn | vrijdag 26 september 2003 @ 12:41 |
*gaat haar frans opfrissen* | |
sop | vrijdag 26 september 2003 @ 12:46 |
quote:De Fransen komen hier al jaaaaaren om aan onze cannabis te zitten hoor! | |
BAZZA | vrijdag 26 september 2003 @ 12:47 |
quote:Een fusie met gelijkwaardige partners niet nee, dat is niet het geval. | |
What | vrijdag 26 september 2003 @ 12:47 |
quote:Right.. ![]() | |
BrickTop | vrijdag 26 september 2003 @ 12:55 |
quote:Als fusie/overname de enige optie is om te overleven dan hebben we geen keus. Waar ik bang voor ben is dat het vernaggeld wordt door 1 of ander Frans bedrijf. We hebben wel een naam hoog te houden. Ik ben bang dat het uiteindelijk niet goed gaat uitpakken voor Schiphol. Weet iemand de financiele positie van Air France ? | |
Kleffe_Dop | vrijdag 26 september 2003 @ 12:59 |
quote:SkyTeam: -Aeroméxico -Air France -Alitalia -CSA Czech Airlines -Delta Air Lines -Korean Air En straks misschien dus ook KLM en NWA? | |
Fully | vrijdag 26 september 2003 @ 13:02 |
Als het dan maar niet zo gaat als destijds met Fokker. Daar zou het na overname ook beter mee gaan. Nou, niet dus. | |
Joz | vrijdag 26 september 2003 @ 13:04 |
overnemen??? samenwerken, | |
HeyFreak | vrijdag 26 september 2003 @ 13:10 |
quote:Idd, ik vind het nog steeds jammer dat Fokker niet meer bestaat (tenminste niet zoals het vroegâh was... | |
Babs_voor_intimi | vrijdag 26 september 2003 @ 13:11 |
heb je er nog argumenten voor? | |
postvooredwin | vrijdag 26 september 2003 @ 13:12 |
quote:Volgens mij blijft KLM onder zijn eigen naam vliegen!!!!! | |
HeyFreak | vrijdag 26 september 2003 @ 13:17 |
van RTL Z quote: | |
BAZZA | vrijdag 26 september 2003 @ 13:55 |
quote:Ja, en met de Fransen aan het roer is de vraag of ze die reputatie hoog kunnen blijven houden te betwijfelen ![]() | |
ramsesii | vrijdag 26 september 2003 @ 14:02 |
Als ik in de zomer maar naar een lekker met het vliegtuig naar de zon kan ![]() | |
Pizza_Shooter | vrijdag 26 september 2003 @ 16:17 |
Het is gewoon samenwerken tussen die twee, als KLM dat niet zou doen gaan ze er misschien wel aan onderdoor. Dus zolang KLM blijft bestaan en het niet overgenomen wordt vind ik alles best. ![]() | |
Manweth | vrijdag 26 september 2003 @ 18:05 |
quote: | |
Dutchman77 | vrijdag 26 september 2003 @ 22:37 |
[quote]Op vrijdag 26 september 2003 12:59 schreef Kleffe_Dop het volgende: [..] SkyTeam: En straks misschien dus ook KLM en NWA? En Continental Airlines. | |
Dutchman77 | vrijdag 26 september 2003 @ 22:41 |
quote:Het probleem is dus dat er wel sprake is van overname als er gefuseerd gaat worden. Air France krijgt dan namelijk 80-85% van de aandelen KLM in handen. Gewoon samenwerken zou mooi zijn maar dat zijn ze (of in ieder geval Leo van Wijk) niet van plan. | |
Dr_Crouton | vrijdag 26 september 2003 @ 22:52 |
Ach, waarom klagen dat het grotendeels overgenomen wordt, KLM is vergeleken met andere onderhandelingspartners (BA) te klein om voor 50% overgenomen te worden, dat is gewoon niet reëel. Het is alleen te hopen dat de werkgelegenheid hetzelfde blijft. | |
Dutchman77 | vrijdag 26 september 2003 @ 23:13 |
quote:Ja maar dat is dus hoogstwaarschijnlijk niet het geval als de overname doorgaat. Parijs zal er op vooruit gaan maar Schiphol en omgeving zeker niet. | |
montoya01 | zaterdag 27 september 2003 @ 01:29 |
ik hoop niet dat ze in Franse handen zullen vallen, mocht dat wel zijn moeten ze de kleuren en naam gelijk houden | |
Partyman | zaterdag 27 september 2003 @ 12:06 |
quote:Volgens mij moet je eens wat vaker nieuws kijken. *zucht* De nederlandse overheid heeft een "gouden" aandeel van KLM en kan dus een fusie blokeren, ze gaan dus alles tot in de puntjes uitzoeken om te voorkomen dat: A- schiphol niet de taak als hoofdluchthaven van KLM verliest B- Medewerkers van KLM bij een ontslage ronde binnen zo'n bedrijf als eerste aan de beurt zijn en de air-france medewerkers gespaard blijven. C- ( en nog veel meer ![]() | |
Dutchman77 | zaterdag 27 september 2003 @ 13:02 |
quote:Ja dit alles zou je van de overheid verwachten. Maar de waarheid is dat er van dit alles helemaal niets te bespeuren is. Om de een of andere reden doet de directie van Schiphol en de overheid er helemaal niet zo veel aan. (zie ook de posting onderaan op de vorige pagina). | |
Dante_A | zaterdag 27 september 2003 @ 13:18 |
quote:Je weet helemaal niet wat de overheid er aan doet. Net zoals je ook niets weet van deze fusie, netzomin als ik trouwens. Je moet met dit soort dingen vooral niet afgaan op wat je in krant leest of op het journaal hoort omdat dat meestal als een tang op een varken op de echte situatie slaat, laat dat maar aan journalisten over. ![]() Je zou hoogstens uit het feit dat de vakbonden nog geen moord en brand schreeuwen kunnen afleiden dat de soep waarschijnlijk niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend. Het bestuur van de KLM is bij wet verplicht de vakbonden en ondernemingsraad bij bepaalde stadia te horen of in te lichten. Zolang dat niet gebeurd weet je dat bepaalde stadia in het proces nog niet zijn bereikt. Verder weet je als buitenstaander vooral heel weinig, te weinig om zomaar even te concluderen wat er aan de hand is. | |
Aventura | zaterdag 27 september 2003 @ 13:21 |
Ik had daarover een special gezien op TV. Het heet dan wel een fusie, mar het zal in de praktijk toch een overname blijken. De gehele identiteit van KLM zoals wij die kennen, zal verdwijnen. Ook zullen er veel ontslagen vallen aan de kant van KLM. Oud-bestuurders die aan het woord kwamen waren dan ook fel tegen de overname. [Dit bericht is gewijzigd door Aventura op 27-09-2003 13:23] | |
SoesGSX600 | zaterdag 27 september 2003 @ 13:22 |
![]() | |
Dutchman77 | maandag 29 september 2003 @ 11:32 |
quote:Dat is inderdaad wel weer zo. In het artikel in de laatste nieuwe Elsevier stond al dat met het beeld dat we nu van de hele fusie hebben het zeer opmerkelijk was dat zowel de overheid als de directie van Schiphol nauwelijks van zich lieten horen. Er moet dus wel iets anders spelen anders is het op zijn minst heel vreemd te noemen wat er gebeurt. | |
Frederic | maandag 29 september 2003 @ 21:56 |
quote: ![]() | |
Timmy | dinsdag 30 september 2003 @ 00:29 |
quote:Volgens het laatste nieuws krijgt Air France 11 stoelen in de raad van bestuur, KLM 4 en Alitalia (aandeelhouder van AF) tenslotte nog 1 stoel. Aangezien AF ook nog eens de president directeur levert die naar Franse gewoonte een dubbele stem heeft kan je alleen maar zeggen dat AF effectief de meerderheid (lees macht) heeft. Niks samenwerking dus, het is een simpele overname. | |
WeirdMicky | dinsdag 30 september 2003 @ 00:31 |
quote:kortzichtige aap, ga je eens verdiepen in het onderwerp, en kom dan terug om jezelf af te kraken aub | |
HeyFreak | dinsdag 30 september 2003 @ 00:35 |
spam ![]() | |
BrickTop | dinsdag 30 september 2003 @ 08:31 |
KLM schijnt niet veel keus te hebben. KLM heeft NWA als partner en Air France heeft Delta als partner. NWA en Delta zijn al gefuseerd. Als KLM niet meegaat bestaat de kans dat NWA de KLM loslaat. | |
Natalie | dinsdag 30 september 2003 @ 09:15 |
Zover ik zag op 't nieuws vanmorgen, zijn Air France en KLM nog steeds in bespreking en zijn de details nog niet bekend gemaakt. | |
Bombie | dinsdag 30 september 2003 @ 09:21 |
![]() Voor de geïnteresseerden: om 10.00 is er een extra journaal over. | |
JaWi | dinsdag 30 september 2003 @ 09:42 |
http://www.nu.nl/news.jsp?n=211695&c=32 Air France neemt KLM over Uitgegeven: 30 september 2003 08:49 AMSTELVEEN/PARIJS - De Franse luchtvaartmaatschappij Air France neemt KLM over via een aandelenruil. Dat hebben beide bedrijven dinsdag bekendgemaakt. De transactie waardeert KLM op 784 miljoen euro, 40 procent meer dan de beurswaarde maandag. De Franse maatschappij waardeert het aandeel op 16,74. De slotkoers van het aandeel KLM lag maandag op 11,96 euro. In de nieuwe holdingmaatschappij Air France-KLM krijgen de aandeelhouders van Air France een belang van 37 procent en KLM een aandeel van 19 procent. De Franse staat ziet zijn belang teruglopen van 54 naar 44 procent. De topmannen van beide luchtvaartmaatschappijen, Leo van Wijk (KLM) en Jean-Cyril Spinetta (Air France), lichten de transactie dinsdagochtend om 10.00 uur toe op een persconferentie. Van Wijk liet in een persbericht al weten dat de alliantie "een duurzame toekomst" voor KLM verzekert. Spinetta, die de nieuwe onderneming gaat leiden, sprak van een "mijlpaal in onze industrie". Omzet Air France en KLM hebben een gezamenlijke omzet van 19,2 miljard euro en vliegen met 540 toestellen op 226 bestemmingen. De combinatie biedt werk aan 106.000 personen. Beide maatschappijen sluiten niet uit dat Alitalia zich op termijn bij de nieuwe holding zal aansluiten. Kostenvoordelen Als gevolg van de transactie wordt de luchtvaartalliantie SkyTeam in grootte de tweede ter wereld, na de door Lufthansa gedomineerde Star Alliance. De samensmelting biedt grote kostenvoordelen. Air France en KLM schatten vanaf het vijfde jaar van de samenwerking op een positief effect op het bedrijfsresultaat van 385 tot 495 miljoen euro. De overeenkomst van dinsdag heeft geen gevolgen voor de herstructurering die KLM in april is begonnen. Die ingreep moet in april 2005 een verbetering van het operationeel resultaat van 650 miljoen euro hebben opgeleverd. Air France-KLM denkt het leeuwendeel van de omzet te halen uit het personenvervoer (77 procent). Goederenvervoer (14 procent) en onderhoud (4 procent) nemen de rest van de omzet voor hun rekening. Vlaggenschip KLM is het vlaggenschip van de Nederlandse luchtvaart en een van de pioniers in de branche. In 1919 vloog het eerste vliegtuig onder de naam Koninklijke Luchtvaartmaatschappij. Daarmee mag de onderneming zich de oudste internationale luchtvaartmaatschappij ter wereld noemen. Na een lange zoektocht heeft KLM haar hoofd nu in Franse schoot gelegd, waarbij de angst bestaat dat ze uiteindelijk met huid en haar door Air France wordt opgegeten. Eerst KLM-vlucht Op 17 mei 1920 had piloot Jerry Shaw de eer de eerste KLM-vlucht uit te voeren. In een De Havilland DH-16 stak hij vanaf Amsterdam de Noordzee over naar Londen. Deze route is de oudste ter wereld die nog steeds door dezelfde maatschappij wordt uitgevoerd. Vliegen was begin vorige eeuw nog een bijzondere gebeurtenis. KLM vervoerde in het eerste jaar van haar bestaan 'slechts' 345 passagiers en 25.000 kilo post en andere vracht. Tegenwoordig kan een Boeing 747 per vlucht meer dan vierhonderd reizigers en 20.000 kilo vracht meenemen. Groei De jonge KLM groeide snel. In 1924 al voerde de luchtvaartmaatschappij haar eerste intercontinentale vlucht uit. De bestemming was de toenmalige kolonie Nederlands-Indië. Het vliegtuig was weken onderweg om Batavia te bereiken. Uiver De beroemdste vlucht van een KLM-toestel vond plaats in 1934. De luchtvaartmaatschappij werd met een DC-2, genaamd Uiver, tweede in de vliegrace naar Melbourne in Australië. Albert Plesman, de oprichter van de KLM, wilde bewijzen dat Nederland in staat was om de langste luchtverbinding ter wereld met de regelmaat van de klok te vliegen. De Uiver nam dan ook passagiers en post mee. Transatlantische vlucht In 1934 begon KLM met de eerste transatlantische vlucht. Ook nu koos de vervoerder een kolonie als bestemming, ditmaal Curaçao. Na de Tweede Wereldoorlog kwam daar de Amerikaanse stad New York bij. Met de introductie van het eerste straalvliegtuig in 1960 werd vliegen een stuk aantrekkelijker. De wereld leek binnen handbereik door de hoge snelheid van deze toestellen. Het was voortaan mogelijk om binnen 24 uur vrijwel iedere plaats op aarde te bereiken. Passagiers Tegenwoordig vervoert KLM miljoenen passagiers. Vorig jaar nog waren dat er ongeveer twintig miljoen. De maatschappij is inmiddels de op drie na grootste van Europa. Maar de laatste jaren heeft KLM het moeilijk. Het bedrijf zit in de rode cijfers als gevolg van de economische teruggang, de angst voor de longziekte SARS en de oorlog in Irak. Topman Leo van Wijk heeft herhaaldelijk aangegeven dat een partner noodzakelijk is om te kunnen overleven. Zoektocht Die partner heeft KLM na een jarenlange zoektocht nu eindelijk gevonden in Air France. Eerdere pogingen met onder meer British Airways en Alitalia strandden in het zicht van de haven. Toch is niet iedereen even blij met het vier keer grotere Air France. Deskundigen op het gebied van de Franse bedrijfscultuur gaan uit van een pure overname door Air France. De Franse vakbonden en regering zullen zo'n druk uitoefenen op de directie dat de afslanking vooral bij KLM zal plaatsvinden, zei een van deze specialisten onlangs in Het Financieele Dagblad. "Het is groot versus klein, arrogant versus handig, relatie versus transactie." | |
Snarf | dinsdag 30 september 2003 @ 10:15 |
http://www.klm.com/generic/bin/145_34674.doc Full press release. | |
PLAE@ | dinsdag 30 september 2003 @ 10:19 |
Nog even en je bent alles kwijt wat van de overheid was. Volgens mij had de overheid het beter kunnen behouden!! | |
Drive-By-Shooters | dinsdag 30 september 2003 @ 10:20 |
Kutkankerteringtyfus Fransen ![]() ![]() ![]() | |
Jansman | dinsdag 30 september 2003 @ 10:36 |
quote:Het zit je een beetje hoog he? Maar er moeten nu eenmaal internationale samenwerkingen tot stand gebracht worden, wil men overleven. Ieder europees land z'n eigen maatschappij(en) is een beetje achterhaald. Dit zal -hopelijk- leiden tot een betere concurrentiepositie zodat jij, het gepeupel, kan profiteren van goedkopere tickets. Let wel: goedkopere, ik zeg niet goedkoop, want dat is de KLM natuurlijk nooit geweest. Ik vraag me trouwens uberhaupt af welke van deze kankeraars die het hardst schreeuwen dat 'er weer een stukje nederlandse geschiedenis verloren gaat' ooit met KLM gevlogen hebben. Chartervee... Meer samenwerking met Franse bedrijven is gunstig voor Nederland. Ik weet niet of jullie het door hebben, maar we zijn een klein land en we hebben onze internationale betrekkingen hard nodig. We zijn een volk van handelaren, we zouden ze met open armen moeten ontvangen. | |
BrickTop | dinsdag 30 september 2003 @ 11:06 |
quote:Helemaal mee eens, maar ik denk dat de meeste hier nu denken: Waarom nu uitgerekend de Fransen ? (het antwoord staat overigens in een eerdere reactie van mij) | |
Bombie | dinsdag 30 september 2003 @ 11:10 |
quote:Omdat Duitsers alleen geïnteresseerd zijn in onze fietsen? | |
Jansman | dinsdag 30 september 2003 @ 11:34 |
quote:Oh, dat Nigga's With Attitude stukje? ![]() | |
Visie | dinsdag 30 september 2003 @ 13:15 |
Ik vind het raar dat er niks over op de frontpage staat...
| |
pro_jeex | dinsdag 30 september 2003 @ 13:18 |
Weer een stukje Nederland weg ![]() Ik had het liever in handen van een Duits bedrijf gezien, Lufthansa ofzo, maar Frans?? | |
Ambrosius | dinsdag 30 september 2003 @ 13:19 |
quote:http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=32973 | |
Visie | dinsdag 30 september 2003 @ 13:28 |
quote:lekker oud! er is al veel meer nieuws! | |
Dutchman77 | dinsdag 30 september 2003 @ 13:42 |
quote:Als binnenkort CO (Continental Airlines) (en nog een Aziatische maatschappij) toedreden wordt het zelfs de grootste alliantie. | |
BrickTop | dinsdag 30 september 2003 @ 14:08 |
quote:Yep, de brothers van North West Airlines, zoals hun andere zakentak heet. ![]() Ik hoorde dat de naam KLM nog 8 jaar blijft bestaan dus ze hebben nog even de tijd om nieuwe stickertjes voor de vloot te bestellen. | |
maartena | dinsdag 30 september 2003 @ 18:35 |
![]() ![]() ![]() Droevig nieuws.... Het is natuurlijk vanuit een zakelijk oogpunt een fantastisch slimme zet, met name nu er tussen Nederland en Frankrijk (Belgie dus) nauwelijks meer een fatsoenlijke maatschappij bestaat, en die markt waarschijnlijk erg makkelijk uitgebuit kan worden door Air France en KLM. Het zal door deze samenwerking heel erg makkelijk zijn door voor Air France om vanuit Brussel (via Parijs - Air France, of via Amsterdam - KLM) ontzettend goedkoop vluchten naar wereldbestemmingen aan te bieden, en zo de restanten van ex-Sabena volledige wegconcureren totdat ze genoeg geld hebben om een paar Belgische luchtvaartmaatschappijen op te slokken. Belgie heeft geen nationale luchtvaartmaarschappij meer, en zal ongetwijfeld op een gegeven moment ergens in het Air France - KLM "consortium" terecht komen. Maar toch.... KLM is toch 's Neerlands trots, Ik hoop trouwens in Januari weer KLM te vliegen. Ik kom een weekje naar Nederland edit: smilie gefixed [Dit bericht is gewijzigd door maartena op 30-09-2003 19:02] | |
Frederic | dinsdag 30 september 2003 @ 18:48 |
quote:Toch wel. ![]() www.flySN.com Geen grote maatschappij, maar ze is -voorlopig- nog "Belgisch".... Maar ik denk dat we de realiteit eens onder ogen moeten zien: landen zoals Nederland en Belgie zijn te klein om nog een "eigen" maatschappij te hebben. Op termijn moeten we gaan naar een aantal grote Europese maatschappijen. In de USA hoor je toch ook niet van "Air Florida" of "Texas Airways", maar van "American" en "United". Binnenkort vliegen we dus allemaal met "European". |