Nu dus op Barend en Van Dorp, die oud-directeur van KLM denkt dat KLM gewoon overgenomen wordt door Air France. Hij is er zelfs zeer zeker van dat dit gaat gebeuren. Onder andere omdat dat de Franse regering, vakbonden en Air France zeer blij zouden zijn met deze fusie. Nu weet iedereen wel hoe de Franse vakbonden zijn, die staken al als er geen zacht wc papier in de toiletten wordt gebruikt. Nu zijn die dus blij, dus ik neem aan, net als die voormalige KLM-topman die nu op B&VD is, dat Air France er op vooruit gaat. Dus iemand moet dan inleveren, en dan blijft de KLM (en Schiphol?) over.
Ik denk dat er weer een groot Nederlands bedrijf naar de vernieling dreigt te worden geholpen, net als Hoogovens en Fokker. Ik snap dan ook niet waarom de regering hier geen stokje voor steekt. Zij moeten toch ook zien dat als de KLM overgenomen wordt dat het leeggezogen wordt? Kijk maar naar Hoogovens waar de (winstgevende) aluminium-divisie wordt verkocht omdat ze daar in Engeland de boel in de war schoppen en het Nederlandse geld gaat allemaal naar Groot Brittanië. Of Fokker, een bedrijf dat helemaal uitgekleed is en alleen nog maar onderdelen maakt (naar dat ik begreep). Een ooit groot Nederlands bedrijf dat dus helemaal vernield is.
Wat komt er na de KLM? Ahold?
De regering zou wat mij betreft meer hun best moeten doen om die bedrijven in NL handen te houden. Zulke mega-bedrijven (zo noem ik ze maar ff) zijn zeer belangrijk voor de NL economie en ook voor economisch aanzien in de wereld lijkt mij.
quote:Technisch gezien heeft de Nederlandse regering de macht om het minderheidsbelang dat ze nu heeft in KLM om te zetten in een meerderheidsbelang wanneer de Nederlandse belangen worden geschaadt. Maar ik denk niet dat ze dat ook daadwerkelijk zullen doen.
Op maandag 29 september 2003 23:07 schreef HeyFreak het volgende:
De regering zou wat mij betreft meer hun best moeten doen om die bedrijven in NL handen te houden. Zulke mega-bedrijven (zo noem ik ze maar ff) zijn zeer belangrijk voor de NL economie en ook voor economisch aanzien in de wereld lijkt mij.
Het kan ook andersom gaan. De luchthavens van Parijs zijn vol, overvol zelfs. Een nieuwe luchthaven zou gebouwd moeten eworden. Door een fusie tussen Air France en KLM zou een deel van het Franse capaciteitstekort kunnen worden opgevangen op Schiphol.
quote:Schiphol zit ook al vol en zou sowieso meer vluchten moeten verwerken.
Op maandag 29 september 2003 23:16 schreef Lelijke_Aap het volgende:[..]
Technisch gezien heeft de Nederlandse regering de macht om het minderheidsbelang dat ze nu heeft in KLM om te zetten in een meerderheidsbelang wanneer de Nederlandse belangen worden geschaadt. Maar ik denk niet dat ze dat ook daadwerkelijk zullen doen.
Het kan ook andersom gaan. De luchthavens van Parijs zijn vol, overvol zelfs. Een nieuwe luchthaven zou gebouwd moeten eworden. Door een fusie tussen Air France en KLM zou een deel van het Franse capaciteitstekort kunnen worden opgevangen op Schiphol.
Maar een nieuwe Franse luchthaven, het lijkt mij dat ze daar in Frankrijk niet eens zo tegen zijn want het levert wel mooi werkgelegenheid en geld op, mits ze net natuurlijk rendabel kunnen maken, maar ze zouden in principe dan gewoon (bijna) alle vluchten van Schiphol naar Frankrijk kunnen verplaatsen, of ben ik nu dom aan het lullen..
quote:owja
Op maandag 29 september 2003 23:20 schreef Sphere het volgende:
Meer een topic voor W&G?
wie schopt hem er hen?
quote:Als ik me niet vergis zit schiphol ook vol, qua geluidsoverlast dan...
Op maandag 29 september 2003 23:16 schreef Lelijke_Aap het volgende:[..]
Technisch gezien heeft de Nederlandse regering de macht om het minderheidsbelang dat ze nu heeft in KLM om te zetten in een meerderheidsbelang wanneer de Nederlandse belangen worden geschaadt. Maar ik denk niet dat ze dat ook daadwerkelijk zullen doen.
Het kan ook andersom gaan. De luchthavens van Parijs zijn vol, overvol zelfs. Een nieuwe luchthaven zou gebouwd moeten eworden. Door een fusie tussen Air France en KLM zou een deel van het Franse capaciteitstekort kunnen worden opgevangen op Schiphol.
Maar kpn stond toch op een gegeven moment ook op het punt overgenomen te worden? Gelukkig dat dat niet is doorgegaan. Maar voor de KLM vrees ik het ergste, volgens mij wordt er bij dit soort overnames een vies spelletje gespeeld. Ik denk dat het management van de KLM gewoon een boel geld heeft gekregen voor dit besluit. Ik kan er nix anders van maken dan dat, want wat zouden anders de voordelen voor KLM kunnen zijn? Die Fransen lachen zich helemaal een slag in de rondte, weer een concurrent weg en nog een stuk marktaandeel er voor "nix" bij krijgen.
Jup, Nederland kan wat mij betreft echt in de strond vallen. Wat heb ik hier nog te zoeken na mijn opleiding? Er blijven geen normale bedrijven meer over! Ze zoeken het maar uit, ik maak mn opleiding af en ben daarna pleite.
quote:Ik denk dus ook dat de aandeelhouders en de hoge heertjes van KLM veel geld gaan vangen aan deze "alliantie" (lees:overname). Hoe moet het dan met al die medewerkers op Schiphol en bij KLM? Er zouden dan duizenden mensen op straat komen te staan.
Op maandag 29 september 2003 23:24 schreef Superstudent het volgende:[..]
Als ik me niet vergis zit schiphol ook vol, qua geluidsoverlast dan...
Maar kpn stond toch op een gegeven moment ook op het punt overgenomen te worden? Gelukkig dat dat niet is doorgegaan. Maar voor de KLM vrees ik het ergste, volgens mij wordt er bij dit soort overnames een vies spelletje gespeeld. Ik denk dat het management van de KLM gewoon een boel geld heeft gekregen voor dit besluit. Ik kan er nix anders van maken dan dat, want wat zouden anders de voordelen voor KLM kunnen zijn? Die Fransen lachen zich helemaal een slag in de rondte, weer een concurrent weg en nog een stuk marktaandeel er voor "nix" bij krijgen.
Jup, Nederland kan wat mij betreft echt in de strond vallen. Wat heb ik hier nog te zoeken na mijn opleiding? Er blijven geen normale bedrijven meer over! Ze zoeken het maar uit, ik maak mn opleiding af en ben daarna pleite.
-edit-
Henry Wassenberg ofzo (hoe die gast ook heet) verwacht dat er maar liefst 9000 banen verloren zouden gaan met de fusie...
lekker is dat
[Dit bericht is gewijzigd door HeyFreak op 29-09-2003 23:29]
Overnemen... de leuke assets eruit halen... dumpen...
weer een concurent minder
quote:Wallonië dan, Vlaanderen mag bij ons komen
Op maandag 29 september 2003 23:34 schreef Elusive het volgende:
Belgie platgooien en daar een vliegveld vanmaken dan maar?
Overigens is Fokker een verhaal apart, dat bedrijf ging al jaren slecht. Dasa betekende eigenlijk alleen maar uitstel van executie.
Net op Radio 1 (5 min geleden): nog steeds is er weinig zeker over of deze fusie uberhaupt doorgaat. De overleggen van vandaag zijn net afgelopen en een deelnemer zei dat het nog steeds kan afketsen. Morgen meer...
quote:Nou daar verkijk je je nog op. Een slimmere manier van regelgeving en aanvliegroutes maakt nog een hoop ruimte vrij op het huidige Schiphol. Het probleem is dat de Nederlandse regelgeving niet uitgaat van geluid, maar van vliegbewegingen.
Op maandag 29 september 2003 23:24 schreef Superstudent het volgende:[..]
Als ik me niet vergis zit schiphol ook vol, qua geluidsoverlast dan...
quote:Ik denk dat Schiphol ook na deze fusie zeker niet ten dode is opgeschreven. Ik denk dat het wel eens de doodsteek voor Zaventem (Brussel) zou kunnen worden...
Op dinsdag 30 september 2003 00:01 schreef Lelijke_Aap het volgende:[..]
Nou daar verkijk je je nog op. Een slimmere manier van regelgeving en aanvliegroutes maakt nog een hoop ruimte vrij op het huidige Schiphol. Het probleem is dat de Nederlandse regelgeving niet uitgaat van geluid, maar van vliegbewegingen.
quote:natuurlijk zou ik het als Fransoos ook alleen maar goed vinden als 'mijn' Air France een grote slag slaat, maar we staan nu aan de andere kant en het gaat nu echt om een bedrijf met een grote geschiedenis en toch wel een nationale trots..
Op dinsdag 30 september 2003 00:00 schreef Dante_A het volgende:
Je moet ze in het buitenland eens over Ahold horen! Die worden ook altijd als gewetenloze uitzuigers afgeschilderd, opkopen, opsplitsen, saneren en de winst naar NL wegvoeren.Overigens is Fokker een verhaal apart, dat bedrijf ging al jaren slecht. Dasa betekende eigenlijk alleen maar uitstel van executie.
Net op Radio 1 (5 min geleden): nog steeds is er weinig zeker over of deze fusie uberhaupt doorgaat. De overleggen van vandaag zijn net afgelopen en een deelnemer zei dat het nog steeds kan afketsen. Morgen meer...
quote:Natuurlijk, ik wilde alleen aangeven dat het nu net lijkt of heel Nederland leeggehaald wordt door het buitenland terwijl dat nog best meevalt. Het omgekeerde is misschien nog eerder waar. Kijk eens hoe groot Unilever is, of Shell.
Op dinsdag 30 september 2003 00:04 schreef HeyFreak het volgende:[..]
natuurlijk zou ik het als Fransoos ook alleen maar goed vinden als 'mijn' Air France een grote slag slaat, maar we staan nu aan de andere kant en het gaat nu echt om een bedrijf met een grote geschiedenis en toch wel een nationale trots..
quote:Die hebben ook beide hun hoofdkantor in GB toch?
Op dinsdag 30 september 2003 00:07 schreef Dante_A het volgende:[..]
Natuurlijk, ik wilde alleen aangeven dat het nu net lijkt of heel Nederland leeggehaald wordt door het buitenland terwijl dat nog best meevalt. Het omgekeerde is misschien nog eerder waar. Kijk eens hoe groot Unilever is, of Shell.
Ik vind alleen dat grote typisch nederlandse bedrijven nederlands zouden moeten blijven. De naam KLM zou 8 jaar voort blijven bestaan was een van de punten die ik vandaag heb gehoord. Dit zou dus kunnen betekenen dat de naam KLM voorgoed uit de luchtvaart zou verdwijnen...
het zal mij benieuwen hou het morgen afloopt...
-edit- kromme zin verbeterd
quote:Volgens mij staat het hoofdkantoor van Shell in Den Haag.
Op dinsdag 30 september 2003 00:19 schreef HeyFreak het volgende:[..]
Die hebben ook beide hun hoofdkantor in GB toch?
Ik vind alleen dat grote typisch nederlandse bedrijven nederlands zouden moeten blijven. De naam KLM zou 8 jaar voort blijven bestaan was een van de punten die ik vandaag heb gehoord. Dit zou dus kunnen betekenen dat de naam KLM voorgoed uit de luchtvaart zou verdwijnen...
het zal mij benieuwen hou het morgen afloopt...
-edit- kromme zin verbeterd
Maar goed, je kunt wel willen dat KLM niet fuseert met een buitenlands bedrijf maar dat was geen optie. Een kleine vliegtuigmaatschappij als KLM moet fuseren met een grotere maatschappij of zichzelf over een paar jaar opheffen. Ze zijn er niet voor niets al meer dan tien jaar mee bezig. Bovendien gaat het slecht met KLM, Air France daarentegen maakt winst. De vraag was dus met wie ze zouden fuseren, niet óf ze zouden fuseren.
Overigens hoorde ik net dat het nieuwe bedrijf de grootste Europese luchtvaartmaatschappij wordt en de derde van de wereld. Op zich niet mis.
quote:Ik hoor net op de radio dat Air France KLM heeft overgenomen...
Op maandag 29 september 2003 23:07 schreef HeyFreak het volgende:
Nu dus op Barend en Van Dorp, die oud-directeur van KLM denkt dat KLM gewoon overgenomen wordt door Air France. Hij is er zelfs zeer zeker van dat dit gaat gebeuren. Onder andere omdat dat de Franse
quote:En dat van Unilever in Rotterdam.
Op dinsdag 30 september 2003 08:30 schreef Dante_A het volgende:
Volgens mij staat het hoofdkantoor van Shell in Den Haag.
Hoe dan ook: ik hoorde dat het waarschijnlijk zo zal zijn dat KLM en Air France beiden als merk blijven bestaan, waarbij ze zich bijv richten op verschillende marktsegmenten. KLM zou bijv 'prime brand' kunnen worden en Air France voor de bulk.
Ook Schiphol zal er zeker niet onder te leiden hebben, eerder het tegenovergestelde. Het is een belangrijke transit-luchthaven en zal dat ook wel blijven. Er zal wel specialisatie plaats vinden. Schiphol bijv voor de vluchten naar noord Europa en Amerika, en CdG voor zuid Europa en Afrika.
quote:Eerder andersom, in Frankrijk wordt Air France beschouwd als een maatschappij die 1e klas service aanbiedt itt KLM
Op dinsdag 30 september 2003 12:13 schreef k_man het volgende:[..]
En dat van Unilever in Rotterdam.
Hoe dan ook: ik hoorde dat het waarschijnlijk zo zal zijn dat KLM en Air France beiden als merk blijven bestaan, waarbij ze zich bijv richten op verschillende marktsegmenten. KLM zou bijv 'prime brand' kunnen worden en Air France voor de bulk.
quote:Serieus? Kweenie of je wel eens met Air France gevlogen hebt (en met KLM), maar die indruk deel ik dus absoluut niet.
Op dinsdag 30 september 2003 12:23 schreef paricos het volgende:
Eerder andersom, in Frankrijk wordt Air France beschouwd als een maatschappij die 1e klas service aanbiedt itt KLM
quote:Ik heb niet gezegd dat ik dat vond, maar dat de Fransen dat vinden, kijk maar eens naar onderstaande quote (uit Le Figaro):
Op dinsdag 30 september 2003 12:51 schreef k_man het volgende:[..]
Serieus? Kweenie of je wel eens met Air France gevlogen hebt (en met KLM), maar die indruk deel ik dus absoluut niet.
"Des cultures différentes. Le haut niveau de service à bord et au sol proposé par Air France contraste avec celui des prestations bataves. "
Overigens heb ik vrij veel intercontinentaal (een keer of 12) gevlogen met AF, en met KLM slechts 1 keer wat toevallig toen wel Business class was, en ik moet zeggen dat ik meer te spreken was over de service aan boord bij AF, op korte vluchten binnen Europa stelt het tegenwoordig nergens meer veel voor (sandwich en koffie of bier).
De service van AF aan de grond heb ik over het algemeen vrij beroerd gevonden (meestal had het grondpersoneel een houding van dat je God op je knietjes moest danken dat je met Air France mocht vliegen)
quote:Er is dan ook bijzonder weinig overlap tussen de beide oude luchtvaartmaatschappijen. Er is dus duidelijk een synergievoordeel. Er onstaat nu een hele grote luchtvaartmaatschappij Air France KLM (AFK) met een enorme hoeveelheid bestemmingen, bijna een ongekend aantal, zeker in Europa.
Op dinsdag 30 september 2003 12:13 schreef k_man het volgende:
Hoe dan ook: ik hoorde dat het waarschijnlijk zo zal zijn dat KLM en Air France beiden als merk blijven bestaan, waarbij ze zich bijv richten op verschillende marktsegmenten. KLM zou bijv 'prime brand' kunnen worden en Air France voor de bulk.Ook Schiphol zal er zeker niet onder te leiden hebben, eerder het tegenovergestelde. Het is een belangrijke transit-luchthaven en zal dat ook wel blijven. Er zal wel specialisatie plaats vinden. Schiphol bijv voor de vluchten naar noord Europa en Amerika, en CdG voor zuid Europa en Afrika.
Overigens schijnen luchtvaartanalisten te verwachten dat Schiphol gaat profiteren van deze fusie. ChdG zit bomvol en de verwachting is dat er nog wel eens een hoop doorgaande vluchten van AFK hun tussenstop niet meer in Parijs maar in Amsterdam gaan doen om ChdG wat meer te gebruiken voor vluchten met Parijs als begin of eindbestemming. Daarnaast kent ChdG eigenlijk veel minder bestemming als Schiphol, 128 tegen 205, dat is voor AFK dus veel waard.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |