bron usgs
Zie http://www.geo.uu.nl/~wettum/vitrine/images/current_screen.png
voor een beeld van een real time seismometer uit Utrecht
[Dit bericht is gewijzigd door Ole op 25-09-2003 22:55]
quote:Ik geloof dat de zwaarste aarbeving ooit een kracht van 9,1 op de schaal van Richter had. Overigens is men Japan zich zeer bewust van het gevaar van aardbevingen. Veel huizen/kantoren worden gebouwd zodat ze een zeer zware aardbeving kunnen doorstaan of al ze instorten niet teveel schade veroorzaken. Dus veel huizen van hout of op de kantoren dempers enzo.
Op donderdag 25 september 2003 22:54 schreef Ole het volgende:
8,0 had ik idd ook nog nooit gehoord.
quote:Hokaido is toch dat noordelijke eiland?
Op donderdag 25 september 2003 23:02 schreef zakjapannertje het volgende:
Hokaido, dat is niet zo dichtbevolkt dacht ik als de andere delen van Japan, dus evt. slachtoffers is niet zo relatief groot, maar laten we hopen dat de gevolgen beperkt blijven
quote:dat is idd waar.. Maar een vloedgolf is ook wel heftig!
Op donderdag 25 september 2003 23:01 schreef Steijn het volgende:[..]
Ik geloof dat de zwaarste aarbeving ooit een kracht van 9,1 op de schaal van Richter had. Overigens is men Japan zich zeer bewust van het gevaar van aardbevingen. Veel huizen/kantoren worden gebouwd zodat ze een zeer zware aardbeving kunnen doorstaan of al ze instorten niet teveel schade veroorzaken. Dus veel huizen van hout of op de kantoren dempers enzo.
quote:ja, weet niet of dat ook al verbonden is met een brug/tunnel met de rest, maar idd het noordelijke deel
Op donderdag 25 september 2003 23:03 schreef Steijn het volgende:[..]
Hokaido is toch dat noordelijke eiland?
quote:Ik hoop dat ze een keer beelden maken (vanuit hoge rotspartijen aan de kust bijvoorbeeld) van zo'n vloedgolf. Ik wil wel eens zien hoe groot zo'n tsunami is.
Op donderdag 25 september 2003 23:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
tering.
volgens rtl4 nieuws wordt een grote vloedgolf verwacht
quote:
A strong earthquake has struck the northern Japanese island of Hokkaido, according to reports.
The quake, which hit at about 0450 local time on Friday (1940GMT Thursday), was also felt in central Hidaka and eastern Tokatsu, the Japan Meteorological Agency said, according to Kyodo news agency.The meteorological agency said the tremor was of force six - strong enough to damage homes and trigger landslides, the agency said.
The Japanese authorities have issued a tsunami warning.
Footage on national NHK television showed a fire at an oil refinery tank in Tomakomai, Hokkaido.
Hokkaido is Japan's northernmost island, with a population of more than five million and is home to a nuclear reactor and active volcanoes.
The capital, Sapporo, hosted the Winter Olympics in 1972
Op CNN hadden ze het net ook even zijdelings over evacuaties aan de kust.
[Dit bericht is gewijzigd door Elevation op 25-09-2003 23:09]
TOKYO (Reuters) - A strong earthquake measuring magnitude 7.8 on the Richter scale struck the northern Japanese island of Hokkaido early on Friday and Japanese authorities issued a tsunami tidal wave warning on television.
The quake measured up to a six on the Japanese scale of one to seven and the epicenter was near the port city of Nemuro, 608 miles north of Tokyo.
Under the Japanese seismic classification, an intensity-6 earthquake is strong enough to damage houses, trigger landslides and crack up roads.
NHK television showed video of a fire and smoke billowing near an Idemitsu oil storage facility in Tomakomai, near the fishing port of Nemuro in southern Hokkaido, after the quake.
NHK said the quake was so strong that people were unable to stand in some areas. There were no other immediate reports of damage but police were warning people to avoid coastal areas.
The meteorological agency issued a tsunami warning for the coastal areas in eastern and central Hokkaido and a tsunami alert for the coastal areas in western Hokkaido as well as the northern Japanese prefectures of Aomori, Iwate, Miyagi and Fukushima.
quote:Idd niet........
Op donderdag 25 september 2003 23:26 schreef Roel_Jewel het volgende:
kijk er overheen of heeft cnn idd nog niks op de site staan??
Ook geen breaking news op CNN TV.
quote:Ik zie daar ook niets. Op nu.nl staat het ook nog niet.
quote:Viel mij ook al op.
http://tessel.zapto.org/images/hok.gif
[Dit bericht is gewijzigd door User-Unknown op 25-09-2003 23:36]
quote:
Op donderdag 25 september 2003 23:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
tering.
volgens rtl4 nieuws wordt een grote vloedgolf verwacht
quote:Toch zal de VS ook met die golf te maken krijgen. Zo'n tsunami gaat 800 kilometer per uur dus de golf zal over een uur 13 in de VS arriveren. Hawaii zal er al eerder last van krijgen.
Op donderdag 25 september 2003 23:28 schreef Oom_Agent het volgende:
Ook geen breaking news op CNN TV.
quote:idd.
Op donderdag 25 september 2003 23:29 schreef Elevation het volgende:[..]
Viel mij ook al op.
Beving is toch al dik anderhalf uur geleden.
Headlines nu.
quote:Go and get your surfboard.
Op donderdag 25 september 2003 23:29 schreef ilona-scuderia het volgende:[..]
Spannend...
quote:Wat een vreemde smile in deze context. Ver van mijn bed show?
Op donderdag 25 september 2003 23:29 schreef ilona-scuderia het volgende:[..]
Spannend...
quote:Een kwartier geleden had NOVA al beelden van schuddende kantoorinventarissen en vluchtende werknemers. CNN wordt lui.
Op donderdag 25 september 2003 23:31 schreef Oom_Agent het volgende:
Zojuist zijn er eerste beelden te zien geweest op CNN.
quote:Zo'n 3 kwartier geleden al...
Op donderdag 25 september 2003 23:31 schreef Oom_Agent het volgende:
Zojuist zijn er eerste beelden te zien geweest op CNN.
quote:Op Hokaido zijn ze wel wat bevingen gewend. En ook hele zware.
Op donderdag 25 september 2003 23:32 schreef Grobbenkuiken het volgende:[..]
Wat een vreemde smile in deze context. Ver van mijn bed show?
Dit is echt bizar, want gisteren (woensdag) was toevallig nog in het nieuws hoe er in Japan een grootschalige aardbevingsoefening met meer dan een miljoen deelnemers werd gehouden. Hoe is het mogelijk...
8 op de schaal van Richter... Da's een grote...
quote:Ik zag op teletekt het bericht en keek ook gelijk naar dat seismogram. Goeie service trouwens van het KNMI.
Op donderdag 25 september 2003 23:55 schreef Steijn het volgende:
Seismogram van het KNMI:
[afbeelding]
Er wordt nu gesproken van 7,8 op de schaal van Richter, en dat is behoorlijk zwaar.
Nou zijn ze in Japen wel wat gewend, en dit is niet het dichtsbevolkte eiland, maar zeker zo'n tsunami kan verstrekkende gevolgen hebben.
quote:Zeker Hawaii moet uitkijken voor vloedgolven, maar dat is daar standaardprocedure.
Op vrijdag 26 september 2003 00:04 schreef zakjapannertje het volgende:
op de belgische teletekst al een vloedgof gesignaleerd van een halve meter, alaska sommige delen en hawaii inmiddels ook waarschuwing voor tsunami
quote:Valt volgens mij wel mee.
Op vrijdag 26 september 2003 00:05 schreef Extremini het volgende:
Dit is echt erg, zijn er al bekend hoeveel gewonden er zijn?
Ben ik abnormaal
?
En volgens het nieuws is ergelukkig slechts een klein aantal gewonden gevallen. Ook is er kennelijk niet veel schade. Ongelooflijk... Dat land is tegenwoordig gewoonweg gebouwd op aardbevingen...
Gelukkig geen doden, in elk geval.
Maar nu wel opletten met die vloedgolven, dus.
quote:Is niet vreemd hoor, 9/11 wilde ik ook het liefts alles volgen. Maar bijvoorbeeld met de Bijlmerramp was een stuk dichterbij voor mij en toen heb ik amper geslapen.
Op vrijdag 26 september 2003 00:14 schreef twentemeisje het volgende:
Ik bedoel dit zeker niet 'ramptoeristerig' maar hebben jullie ook wanneer er een ramp gebeurd is dat je helemaal op het puntje van je stoel zit en er helemaal niets van wilt missen??? Bijvoorbeeld het 11 september-gebeuren, ik wilde toen het liefst 24/7 wakker blijven om maar niets nieuws te missen... En toen laatst de stroom in NY en een groot aantal andere Amerikaanse en Canadese plaatsen uitviel kon ik niet slapen omdat ik dacht dat er sprake was van een terroristische aanval....Ben ik abnormaal
![]()
?
Weer ff ontopic, het is een zware aardbeving geweest, maar ik heb het idee dat de gevolgen voor Japan verder erg meevallen. Ze zijn natuurlijk wel wat gewend daar.
quote:Neuh, heeft iedereen wel toch?
Op vrijdag 26 september 2003 00:14 schreef twentemeisje het volgende:Ben ik abnormaal
![]()
?
quote:Die kunnen wat laat aan de kust komen, maar voor Japan lijkt mij dat het gevaar geweken is.
Op vrijdag 26 september 2003 00:23 schreef Elevation het volgende:
Die aardbeving is al dik 2 uur geleden.. eventuele grote vloedgolven zouden toch allang aan de kust aan moeten spoelen?
Of kunnen die later ook nog ontstaan?
[..]
Maar voor Hawaii b.v. zal het nog even uitkijken zijn, zo'n golf heeft even de tijd nodig om de oceaan over te steken, en verliest in die tijd verdomd weinig van zijn kracht.
quote:Eh een halve meter?
Op vrijdag 26 september 2003 00:04 schreef zakjapannertje het volgende:
op de belgische teletekst al een vloedgof gesignaleerd van een halve meter, alaska sommige delen en hawaii inmiddels ook waarschuwing voor tsunami
quote:ja, stond er eerst maar nu niet meer, zal wel onjuist zijn of niet van betekenis (hier)
Op vrijdag 26 september 2003 00:27 schreef Najra het volgende:[..]
Eh een halve meter?
quote:Maar als ze vlak bij het episch centrum golven van een meter hebben dan zullen die golven duizenden kilometers verder bij Hawaii toch niet veel groter zijn of wel?
Op vrijdag 26 september 2003 00:27 schreef Againzender het volgende:[..]
Die kunnen wat laat aan de kust komen, maar voor Japan lijkt mij dat het gevaar geweken is.
Maar voor Hawaii b.v. zal het nog even uitkijken zijn, zo'n golf heeft even de tijd nodig om de oceaan over te steken, en verliest in die tijd verdomd weinig van zijn kracht.
Of moet ik hier in Drenthe ook al zandzakken gaan vullen?
quote:In Drenthe zit je wel goed hoor
Op vrijdag 26 september 2003 00:32 schreef Elevation het volgende:[..]
Maar als ze vlak bij het episch centrum golven van een meter hebben dan zullen die golven duizenden kilometers verder bij Hawaii toch niet veel groter zijn of wel?
Of moet ik hier in Drenthe ook al zandzakken gaan vullen?
Vloedgolven zijn rare dingen, gelukkig hebben we die dingen niet hier. Maar ze kunnen dus duizenden km's verder wel veel gevaarlijker zijn. Hangt ook een beetje af van hoe de kust loopt.
quote:Japan heeft van nature veel, en ook zware, bevingen. Dus die hebben daar ook op gebouwd. En deze beving is in een niet zo dichtbevolkt gedeelte van Japan (voor zover je die hebt daar). Maar het blijft even schrikken als je de seismogramen ziet....
Op vrijdag 26 september 2003 00:36 schreef twentemeisje het volgende:
CNN meldt nu 43 gewonden en gelukkig geen doden... Net beelden van een gespleten wegdek... vreemd idee zo'n aardbeving.... Wij zitten hier [klopt af] toch best goed geloof ik.
Nederland heeft er weinig last van, Limburg is eigenlijk de enige provincie die serieuze aardbevingen kan krijgen (en ook heeft gehad) Maar dat komt niet in de buurt van een 7,8 zoals vanavond.
Of een systeem net zoals RDS die bij zo'n filenieuwsbliepje de radio activeert in volume.
En over vals alarm meldingen: ik duik liever 1 keer per 4 maand onder mijn bureau voor een vals alarm dan........
quote:Hopelijk zetten ze er wel een paar camera's op. Volgens mij, als ik het goed heb, is er nog nooit een Tsunami gefilmd.
Op vrijdag 26 september 2003 08:18 schreef Oom_Agent het volgende:
Tsunami verwachting
quote:Ik dacht altijd dat die tsunami's veel hoger waren. Of is dit de hoogte op open zee?
Op vrijdag 26 september 2003 00:27 schreef Najra het volgende:[..]
Eh een halve meter?
quote:Het feit dat je dat op deze seismograaf ziet, komt doordat de verschillende golven verschillende snelheden hebben. Omdat we zo ver van Japan afliggen komen de snelste idd veel eerder aan dan de grootste, alleen dit verschil is maar heel klein dichtbij het epicentrum
Op vrijdag 26 september 2003 09:13 schreef nummie het volgende:
Wat ik vreemd vind is de opmerking dat men aardbevingen niet ziet aankomen en er dus niet voor kan waarschuwen....
Terwijl op
de eerste grafiek al om 18:53 activiteit is te zien die langzaam toeneemt.. dan kan je toch simpel een systeem maken die op (alle) televisiekanalen een knipperende boodschap geeft... afhankelijk van de ernst kan dit dan de opvallendheid aangepast worden.Of een systeem net zoals RDS die bij zo'n filenieuwsbliepje de radio activeert in volume.
En over vals alarm meldingen: ik duik liever 1 keer per 4 maand onder mijn bureau voor een vals alarm dan........
Maar gelukkig was ie in zee. Dan blijft het vaak bij materiele schade.
In Japan gooit de overheid altijd een tsunami waarschuwing uit als er een beving in zee is.
Echte grote tsunami's komen bijna nooit voor maar het probleem is wederom dat je nooit kan weten of er een grote of kleine tsunami zal ontstaan.
quote:Alleen wat kleine. Nooit monster-tsunami's van een paar meter. MAar die komen zelden voor (gelukkig).
Hopelijk zetten ze er wel een paar camera's op. Volgens mij, als ik het goed heb, is er nog nooit een Tsunami gefilmd.
quote:Ik heb wel een foto van een hele grote uit Hawaii 1946 maar geen scanner
Hopelijk zetten ze er wel een paar camera's op. Volgens mij, als ik het goed heb, is er nog nooit een Tsunami gefilmd.
quote:Wat jammer
Op vrijdag 26 september 2003 13:14 schreef -Pepe- het volgende:[..]
Ik heb wel een foto van een hele grote uit Hawaii 1946 maar geen scanner
quote:hier staan toch wat pics tussen?
Op vrijdag 26 september 2003 13:14 schreef -Pepe- het volgende:[..]
Ik heb wel een foto van een hele grote uit Hawaii 1946 maar geen scanner
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 13:36 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
hier staan toch wat pics tussen?
http://images.google.nl/images?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Tsunami&sa=N&tab=gi
Gaaf!
quote:je zal zoiets op je af zien komen
Op vrijdag 26 september 2003 13:37 schreef Disorder het volgende:[..]
Gaaf!
quote:Jeetje, wat men wel allemaal niet tsunami noemt. Er staan zelfs honden tussen
Op vrijdag 26 september 2003 13:36 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
hier staan toch wat pics tussen?
http://images.google.nl/images?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Tsunami&sa=N&tab=gi
Ik kan me trouwens herinneren dat ik Discovery Channel een keer een programma over tsunamis had gezien. Een stel toeristen stond aan de rand van een gletsjer meer toen er in eens een gigantisch brok ijs afbrak. Een minuut later werd het publiek overspoeld door een muur van water.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |