abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 februari 2004 @ 16:32:41 #126
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17091546
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 15:38 schreef freako het volgende:

[..]

Het is nog lang niet zeker dat het in fasen ingevoerd gaat worden. De Graaf gaat alleen wat varianten uitwerken. Meer niet.

Dit is gewoon de eerste stap. CDA en PvdA lijken hun zin echt door te zetten, en daar kan de Graaf niet om heen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 7 maart 2004 @ 18:17:48 #127
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17558313
quote:
Stichting begeleidt kandidaat-burgemeesters

HILVERSUM - Bram Peper, Henk Westbroek, Jan Nagel en Klaas Wilting gaan via een stichting kandidaten voor het gekozen burgemeesterschap begeleiden bij hun campagne. Dat maakte Nagel zondag bekend tijdens het 10-jarig jubileumcongres van Leefbaar Hilversum in Hilversum.

De stichting moet het partijloze kandidaten makkelijker maken zich verkiesbaar te stellen, wanneer volgens de plannen van het kabinet in 2006 de eerste burgemeesters worden gekozen.

Geïnteresseerden kunnen zich, nadat de wet is aangenomen, melden via een website. Daarna onderzoekt de Stichting Kiesburgemeester of het om een serieuze kandidaat gaat. Vervolgens krijgt de kandidaat onder meer adviezen op het gebied van campagne voeren en omgaan met de media.

Onderzoek

Het is afwachten of de adviezen ook daadwerkelijk helpen. Zo bleek uit een onderzoek door Maurice de Hond in opdracht van Leefbaar Hilversum dat een populaire kandidaat van een grote partij de beste papieren heeft. Hij concludeerde dat na een onderzoek in zeven steden.

Hij legde de duizend ondervraagden een fictieve kieslijst voor om te kijken of de huidige burgemeesters zouden kunnen blijven zitten. In Utrecht zou Brouwer-Korf worden verslagen door Henk Westbroek en in Den Haag zou Deetman het afleggen tegen politieke zwaargewichten als Jeltje van Nieuwenhoven en Erica Terpstra.

Burgemeester Cohen van Amsterdam en Opstelten van Rotterdam zijn volgens het onderzoek van De Hond juist wel in staat om meer dan de helft van de kiezers achter zich te krijgen.

ANP

bron: LC
Ik denk niet dat het ook maar iets zal uitmaken....
pi_17558345
quote:
Op zondag 7 maart 2004 18:17 schreef Sidekick het volgende:
in Den Haag zou Deetman het afleggen tegen politieke zwaargewichten als Jeltje van Nieuwenhoven en Erica Terpstra.
Erica Terpstra is niet alleen politiek een zwaargewicht.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
pi_17559370
Dit is gewoon schandalig. Iedere halve zool kan nu burgemeester worden. Er hoeft maar 1 extremist tussen te zitten en het is afgelopen met de gemeentes. No hard feelings maar ik heb toch echt niet graag een moslim als burgemeester
  zondag 7 maart 2004 @ 21:30:45 #130
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_17562626
quote:
Maar... wat is er in vredesnaam mis met het huidige systeem waarbij de Kroon niet functionerende burgemeesters ontslaat? Het systeem waarbij de burgemeester daadwerkelijk boven de partijen staat?
Ik erger me aan het posten-schuiven van burgemeesters. Middenin een periode stapt er weer opeens iemand op om ergens anders een leukere baan te scoren. Ook bepalen de politieke partijen doodleuk welke partij welke stad krijgt. Vaak zijn daarom de burgemeester totaal kleurloos en hebben weinig binding met de stad. Alleen de burgemeesters van A'dam en R'dam zijn algemeen bekend.

Ik ben gewoon voor een burgemeester, die wordt benoemd door de gemeenteraad. De burgemeester kan dan prima samenwerken met de wethouders en vormen dan ook echt een team, zoals de MP in het kabinet. Een gekozen burgemeester vind ik inderdaad een minder goed idee, maar altijd nog beter dan het huidige systeem.

Opstelten heeft prima gedaan om de komst van de leefbaren niet te schuwen, en lijkt daarom perfect in het huidige B&W te passen. Maar een burgemeester uit de lokale partij lijkt mij nog geschikter.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_17693073
quote:
'Zittende burgemeesters populairder dan BNers' 13-03-2004

De burgemeesters die nu hun ambt uitoefenen zouden bij burgemeestersverkiezingen aanzienlijk beter scoren dan een aantal bekende Nederlanders. Van de Nederlanders zegt 42,5 procent de huidige burgemeester van zijn woonplaats te verkiezen. Dat blijkt uit een enquête van Interview/Nss onder 750 Nederlanders, in opdracht van BNR.

De ondervraagde mensen konden meerdere antwoorden selecteren uit een lijst van bekende Nederlanders zoals zanger Marco Borsato, premier Jan Peter Balkenende en Philips-topman Gerard Kleisterlee. Ook konden de geënquêteerden voor hun eigen burgemeester kiezen en die werd in de meeste gevallen gekozen. Het kabinet wil in 2006 de gekozen burgemeester invoeren.

Oud-politicus Erica Terpstra scoort onder de bekende Nederlanders het best, 32,7 procent van de ondervraagden zou haar als burgemeester willen. "Ik ben hier nogal verbaasd over, maar ik vind het wel heel leuk. Ze gaf wel aan niet mee te zullen doen aan de burgemeestersverkiezing van 2006. "Ik vind het een enorme eer om te horen dat men me graag wil hebben, maar ik geloof niet dat burgemeester wat voor me is," aldus Terpstra op BNR.

[Copyright 2004, Novum]
nieuws.nl
quote:
Rouvoet hekelt beleid De Graaf 13-03-2004

Fractievoorzitter André Rouvoet heeft tijdens het voorjaarscongres van de bestuurders van de ChristenUnie in Amersfoort het beleid voor de gekozen burgemeester van Thom de Graaf (D66) gehekeld. Volgens Rouvoet wil het kabinet wil 'in sneltreinvaart' de gekozen burgemeester invoeren, maar bewijst het binnenlands bestuur daarmee geen goede dienst. "Het kan toch niet zo zijn dat het CDA zich alleen vanwege de afspraken in het regeerakkoord zo'n hoog marstempo laat opleggen," zo vroeg hij zich zaterdag af.

Rouvoet heeft principiële en praktische bezwaren tegen de gekozen burgemeester. De invoering van de gekozen burgemeester moet worden uitgesteld, omdat er volgens hem een wijziging in de grondwet voor nodig is.

"Een gekozen burgemeester kan geen voorzitter van de gemeenteraad zijn. Het lijkt mij bovendien verstandig om eerst de evaluatie van de dualisering van het lokaal bestuurt af te wachten. In veel gemeenten hebben het college en de raad hun draai nog niet gevonden. We moeten voorkomen dat ze straks helemaal niet meer weten hoe ze verder moeten," aldus Rouvoet.
[Copyright 2004, Novum]
nieuws.nl

[ Bericht 32% gewijzigd door zakjapannertje op 13-03-2004 22:32:31 (artikel bijgevoegd) ]
  woensdag 13 oktober 2004 @ 14:06:52 #132
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_22596213
*schop
quote:
Leden PvdA: Burgemeester kiezen door gemeenteraad
ANP

DEN HAAG - Een grote meerderheid van de leden van de PvdA geeft de voorkeur aan een door de gemeenteraad gekozen burgemeester boven een rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester. Deze uitslag van een ledenraadpleging binnen de partij geldt als een 'zwaarwegend advies' aan de fractie in de Tweede Kamer.

'Dit heeft de kans dat wij zullen instemmen met het voorstel van minister De Graaf (bestuurlijke vernieuwing) niet groter gemaakt,' aldus PvdA-leider Wouter Bos.

De partijleider had het zelf graag anders gezien. 'Jammer, maar een uitspraak van de partij is een uitspraak van de partij' zei Bos. Binnen de PvdA zijn de meningen over de gekozen burgemeester verdeeld. In het verkiezingsprogramma staat dat de gemeenteraad de burgemeester kiest.

Bijna tweederde van de leden blijkt het met dat standpunt eens te zijn. Aan de ledenraadpleging deden bijna 20.000 mensen, 32 procent van de leden, mee.
Uit de Volkskrant.

Soms kunnen PvdA-stemmers toch wel verstandig zijn dus. .
pi_22597496
Da's mooi.
pi_22598313
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 14:06 schreef freako het volgende:
*schop
[..]

Uit de Volkskrant.

en wat gaat dit betekenen voor de kans dat we al dan niet een gekozen burgemeester krijgen?
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 13 oktober 2004 @ 15:37:22 #135
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_22598348
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 15:35 schreef Parabola het volgende:

[..]

en wat gaat dit betekenen voor de kans dat we al dan niet een gekozen burgemeester krijgen?
Geen flauw idee. VVD en CDA staan ook niet echt te juichen om een direct gekozen burgemeester. Misschien dat ze wat met de PvdA kunnen bekokstoven.
pi_22598407
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 15:37 schreef freako het volgende:

[..]

Geen flauw idee. VVD en CDA staan ook niet echt te juichen om een direct gekozen burgemeester. Misschien dat ze wat met de PvdA kunnen bekokstoven.
Mijn regeerakkoord, wat doe je
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 13 oktober 2004 @ 16:36:28 #137
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_22599764
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 15:39 schreef Parabola het volgende:

[..]

Mijn regeerakkoord, wat doe je
Ze kunnen iig altijd nog zeggen dat ze voor een "gekozen burgemeester" hebben gestemd.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 17:02:26 #138
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22600406
Gelukkig is dit directe democratie-plan weggestemd. Nu nog een ledenraadpleging die het disctrictenstelsel van Bos tegenhoudt, en het zou helemaal mooi zijn.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 17:04:40 #139
92803 Bela
homo ludens
pi_22600464
Ik ben benieuwd of het adagium: Hoe roder de burgemeester, hoe hoger de gemeentelijke belastingen opgaat?
De helden van de opiniepeiling worden de schlemielen van de dagelijkse bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Ook al geanalyseerd door het computersysteem van Team Support Systems, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 17:05:47 #140
92803 Bela
homo ludens
pi_22600490
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 14:06 schreef freako het volgende:
*schop
[..]

Uit de Volkskrant.

Gaat het dan toch nog goedkomen met de PvdA?
De helden van de opiniepeiling worden de schlemielen van de dagelijkse bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Ook al geanalyseerd door het computersysteem van Team Support Systems, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 17:12:50 #141
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22600653
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 17:05 schreef Bela het volgende:

[..]

Gaat het dan toch nog goedkomen met de PvdA?
Als je ziet hoe de leden inspraak hebben, en hoe de partijtop niet meer van bovenaf dicteert, zie ik het positief in.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 21:49:53 #142
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22607412
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 17:12 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Als je ziet hoe de leden inspraak hebben, en hoe de partijtop niet meer van bovenaf dicteert, zie ik het positief in.
Als je verder hoort hoe zelfs binnen de PvdA al over de acties van Lodewijk de Waal gesproken wordt en ze mogelijk meer mensen als Willem Vermeend naar voren gaan schuiven dan zou het inderdaad wel eens goed kunnen komen met de PvdA.

En dan terug naar het draadonderwerp van de gekozen burgemeester. Job voelt waarschijnlijk nattigheid als dit ingevoerd gaat worden. Hji zal niet de enige PvdA-burgervader zijn die moet vrezen voor herverkiezing. Ligt Jaques zou goed in Groningen?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 12:16:41 #143
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_22617709
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 21:49 schreef sjun het volgende:

Ligt Jaques zou goed in Groningen?
Denk het wel. Hij maakt wel eens een uitglijder op z'n tijd, maar ik zou niet weten wie er anders burgemeester zou moeten worden.
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 09:44:31 #144
35279 Parabola
Sapere aude
pi_22635893
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 17:04 schreef Bela het volgende:
Ik ben benieuwd of het adagium: Hoe roder de burgemeester, hoe hoger de gemeentelijke belastingen opgaat?
Mocht je echt benieuwd zijn (waarom geloof ik dat toch niet gewoon?), dat is heel makkelijk uit te zoeken op basis van CBS-data. Ik heb dat een jaar of zeven, acht geleden voor de samenstelling van gemeenteraden eens gedaan (de kleur van de burgemeester is minder relevant, die heeft geen invloed op de begroting). Als je netjes corrigeert voor grootte van de gemeente, zie je dat de kleur van de raad geen invloed heeft op de uitgaven en/of belastingen van gemeenten.
Slaapt winter
en zomer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')