abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13442168
quote:
'Burgemeesters vanaf maart 2006 gekozen'

Burgemeesters worden vanaf maart 2006 door de bevolking gekozen. Dat staat in een voorstel van minister De Graaf (D66). De notitie is in handen van RTL Nieuws, en wordt morgen aan het kabinet voorgelegd.

Als het aan De Graaf ligt, kan straks iedereen burgemeester worden. Alle Nederlanders vanaf 18 jaar kunnen zich namelijk kandidaat stellen voor het hoge ambt. Het gevolg van de wetswijziging is wel dat alle zittende burgemeesters worden ontslagen.

De Graaf wil de burgemeestersverkiezing gelijk met de gemeenteraadsverkiezingen houden. De nieuwe burgemeester wordt een soort lokale 'regeringsleider' met veel meer bevoegdheden dan nu. Ook wordt de burgemeester voor vier jaar aangesteld. Nu is dat nog zes jaar en wordt hij of zij door de koningin benoemd.

De gekozen burgemeester is een langgekoesterde wens van regeringspartij D66. De partij van minister De Graaf wist hierover bij het regeerakkoord overeenstemming te bereiken met regeringspartijen CDA en VVD.

Bron: RTL Nieuws

Op zich ken ik me hier wel in vinden, bij de benoeming van burgemeesters hangt toch altijd een luchtje van vriendjes/partijpolitiek.

Ook denk ik dat iemand uit de regio meer betrokken is met de problemen in een stad. Tevens wordt het voor de burgers nu gemakkelijker om hun ongenoegen te laten blijken wanneer ze het niet met de gang van zaken eens zijn.

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_13442202
ik ben helemaal voor, maar:
quote:
Het gevolg van de wetswijziging is wel dat alle zittende burgemeesters worden ontslagen.
dat kan handiger, ze zijn nu benoemd voor vijf jaar, dus laat ze ff hun termijn uit zitten...
pi_13442389
Leuk idee, maar ik denk niet dat het veel zin heeft, want vooral in de kleinere steden/dorpen is er zeer weinig interesse in b&w en gemeentepolitiek.
pi_13442415
Je kunt uiteindelijk de kandidaten toch niet goed beoordelen. Ik ben tegen.
pi_13442459
quote:
Op donderdag 25 september 2003 19:42 schreef Strolie75 het volgende:
Het gevolg van de wetswijziging is wel dat alle zittende burgemeesters worden ontslagen.
Ow my God!
Al dat wachtgeld en die afkoopsommen.
Termijn uitzitten en dan opzouten lijkt me het beste.
pi_13442603
Slechte zaak, ik heb echt helemaal niks met de gekozen burgemeester, of premier ofzo. Een burgemeester moet boven de partijen staan niet uit populistische motieven naar voren geschoven worden.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_13442644
Heeft de VVD (Wiegel) dit nou al die tijd tegengehouden of waren er nog meer partijen tegen een gekozen burgemeester...
pi_13442646
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:00 schreef du_ke het volgende:
Slechte zaak, ik heb echt helemaal niks met de gekozen burgemeester, of premier ofzo. Een burgemeester moet boven de partijen staan niet uit populistische motieven naar voren geschoven worden.
En omdat jij er niets mee hebt is het een slechte zaak?

Ik vind dit prima. En als je aanpakken wat er echt leeft in de samenleving en burgemeesters kunnen afrekenen op daden als populistisch beschouwt, dan hulde aan het populisme.

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13442675
quote:
Op donderdag 25 september 2003 19:54 schreef What het volgende:

[..]

Ow my God!
Al dat wachtgeld en die afkoopsommen.
Termijn uitzitten en dan opzouten lijkt me het beste.

lol, ik denk niet dat ze wachtgeld hebben.

Maar wat als de burgermeester het niet eens is met de gemeenteraad. Ze zijn allerbij gekozen door de burger, dus de burger is het niet eens met zichzelf

Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_13442771
Ik ben voor een indirect gekozen burgemeester, oftewel een burgemeester die net als landelijk de minister-president door de coalitiepartijen wordt aangewezen. Een eerste wethouder, zonder buitensporige bevoegdheden.

Ik vind dat in de politiek partijen de dienst moeten uitmaken en niet personen. Daarnaast is er bij een rechtstreeks gekozen burgemeester het gevaar op conflicten met wethouders en raad, en de grote vraag zal dan zijn wie heeft de macht. De raad wat mij betreft, maar het zal moeilijk zijn om een gekozen burgemeester uit zijn ambt te ontzetten.

pi_13442829
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:03 schreef UnderWorld_ het volgende:
lol, ik denk niet dat ze wachtgeld hebben.
Nu nog niet. Als ze de zak krijgen wel.
pi_13442830
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:01 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Ik vind dit prima. En als je aanpakken wat er echt leeft in de samenleving en burgemeesters kunnen afrekenen op daden als populistisch beschouwt, dan hulde aan het populisme.

Oh nee wat ik er mee heb maakt niet bijster veel uit. Maar op deze wijze wordt de functie van de Burgemeester ook drastisch gewijzigd en niet op een wijze die mij erg bevalt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_13442840
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:01 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Dat heet een mening, jeuk.

Ik ben het eens met du_ke dat een burgermeester boven de partijen moet staan. De gemeenteraad beslist en B&W moeten het uitvoeren.
Ook als je ziet naar de belangstelling voor gemeentelijke politiek, is dat niet erg positief, en ik zie ook niet in hoe een nieuwe verkiezing dat moet verhelpen.

Aan de andere kant is het heel veel baantjesschuiven en vriendjespolitiek, en dat maakt het voor mij lastig om echt een keuze te hebben. Ik houd het er vooralsnog op, dat ik tegen gekozen burgermeesters ben.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13442880
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:06 schreef Kozzmic het volgende:
Ik ben voor een indirect gekozen burgemeester, oftewel een burgemeester die net als landelijk de minister-president door de coalitiepartijen wordt aangewezen. Een eerste wethouder, zonder buitensporige bevoegdheden.
Dit is op zich een goed plan, maar wat bedoel je met buitensporige bevoegdheden?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13443166
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:11 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dit is op zich een goed plan, maar wat bedoel je met buitensporige bevoegdheden?

Ik bedoel teveel macht in handen van één enkele persoon. Ik ben bang dat het systeem van een direct gekozen burgemeester daartoe zal leiden, de persoon kan zich altijd beroepen op een direct kiezersmandaat.

Maar misschien dat dat via regels wordt afgevangen.

donderdag 25 september 2003 @ 20:26:24 #16
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_13443248
Gelukkig is het nog maar een voorstel, want ik vrees met grote vrezen dat het gevolg van dit voorstel voor het niveau van de locale politiek desastreus is. Populisme wordt (in)direct belangrijker als kennis en ervaring en dat is per definitie een slechte zaak.
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
  donderdag 25 september 2003 @ 21:14:47 #17
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_13444478

Eindelijk hoor ik eens iets goeds van de regering. Nederland is een democratisch land, dus waarom zouden burgermeesters nog steeds aangewezen moeten worden door een stelletje "wijze mannen" in Den Haag die vervolgens de koningin vertellen wie het is geworden.

Het volk heeft er recht op om te kiezen wie de baas wordt in hun stad.

quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:01 schreef ilona-scuderia het volgende:
Heeft de VVD (Wiegel) dit nou al die tijd tegengehouden of waren er nog meer partijen tegen een gekozen burgemeester...
Het idee is van D'66, die willen dit al jaren. Er was onder Paars ook al sprake van (toen de D'66 ook meeregeerde) maar de PvdA was tegen en was de grootste partij. VVD kon zich er wel enigzins in vinden, maar teveel VVD leden waren toch tegen om er doorgang aan te geven.

De D'66 probeert het nu weer. Ik denk dat het uiteindelijk een goede zaak is om de benoeming van burgermeesters van de monarchie af te halen en terug te geven aan het volk.

quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:26 schreef Herostratos het volgende:
Gelukkig is het nog maar een voorstel, want ik vrees met grote vrezen dat het gevolg van dit voorstel voor het niveau van de locale politiek desastreus is. Populisme wordt (in)direct belangrijker als kennis en ervaring en dat is per definitie een slechte zaak.
Op zich heb je hier wel gelijk in. Kijk maar eens naar LPF. De partij kwam uit het niets doordat Pim Fortuyn een populist was. Mooie woorden, mooie verhalen. Geen ervaring. Het bleek ook wel weer hoe slecht de partij in elkaar zat toen Pim vermoordt werdt. De partij is als een kaartenhuis in elkaar gevallen. In LPF was geen regeringservaring. Ze doen er dus goed aan een termijntje of 2 in de opositie te zitten

Er zijn trouwens veel landen waar de burgermeester gewoon gekozen wordt, en niet wordt aangewezen door een koningin of ander regeringsorgaan. Laat het volk maar kiezen.

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 25 september 2003 @ 21:16:22 #18
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_13444528
Wij hebben de eerste gekozen burgemeester, en ik ben er echt blij mee!
Tis zeker een goeie!

Maar misschien was hij ook wel aangesteld als er niet gekozen hoefde te worden, dat weet je natuurlijk nooit!

That's the way the cookie crumbles
  Moderator vrijdag 26 september 2003 @ 11:16:01 #19
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_13453889
Slechte zaak.

Iedere idioot die zich een beetje populair maakt, kan nu burgemeester worden. Hij kan straks zelfs aangeven wie 'ie als wethouders wil. Ik zie nu al de enorme puinhoop die in verschillende steden zal ontstaan voor me.

Daarnaast zullen we een vacatureprobleem krijgen: wie gaat er nu nog burgemeester willen worden als 'ie in 2006 toch z'n/haar baan kwijtraakt?

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_13453951
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:23 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik bedoel teveel macht in handen van één enkele persoon. Ik ben bang dat het systeem van een direct gekozen burgemeester daartoe zal leiden, de persoon kan zich altijd beroepen op een direct kiezersmandaat.

Maar misschien dat dat via regels wordt afgevangen.

Dat is nou net het probleem.
De gekozen burgemeester krijgt geen extra bevoegdheden.
Het is dus in feite een wassen neus.
Het bestuur ligt en blijft bij de raad.
pi_13454017
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 11:16 schreef Mike het volgende:
Slechte zaak.

Iedere idioot die zich een beetje populair maakt, kan nu burgemeester worden. Hij kan straks zelfs aangeven wie 'ie als wethouders wil. Ik zie nu al de enorme puinhoop die in verschillende steden zal ontstaan voor me.

Daarnaast zullen we een vacatureprobleem krijgen: wie gaat er nu nog burgemeester willen worden als 'ie in 2006 toch z'n/haar baan kwijtraakt?

*mee eens*

Ik dacht dat we hier in nederland wel konden leren van de fouten die in andere democratieen worden gemaakt. Maar blijkbaar is het meer zo dat we gewoon overal heel langzaam achteraan hobbelen.

Niet alleen populisme bezorgt zo iemand een baan, maar ook geld...iemand met heeeeeel veel geld EN charisma kan zo een hele stad inpalmen, en meteen de vernieling inhelpen als ie niet goed zn werk doet.

Geef mij maar gewoon een burgemeester gekozen uit een fatsoenlijke sollicitatie. Een manager van een bedrijf wordt toch ook niet verkozen uit de stemmen van de werknemers? Nee, die moet ook gewoon solliciteren en de directeur kijkt of hij/zij geschikt is voor de baan. STUKKEN beter.

(:
  Moderator vrijdag 26 september 2003 @ 11:23:50 #22
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_13454064
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 11:21 schreef nein het volgende:

Niet alleen populisme bezorgt zo iemand een baan, maar ook geld...iemand met heeeeeel veel geld EN charisma kan zo een hele stad inpalmen, en meteen de vernieling inhelpen als ie niet goed zn werk doet.

Klopt, we hebben hier al iemand klaarstaan met een grote aannemer achter zich...
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  vrijdag 26 september 2003 @ 11:25:47 #23
9112 Joz
museumkids.nl/profile/21725
pi_13454120
Ik ben absoluut tegen een gekozen burgemeester. Krijg je weer van die populistische figuren die allemaal dingen gaan beloven, kijk naar america met arnold schwartznegger, dat gaat toch echt NIET om de boodschap en/of in houd. Daarnaast vind ik dat met het huidige goede burgemeesters gekozen worden, dus het kan er wat mij betreft alleen maar slechter op worden (en duurder).
Nog 10 stemmen en mijn dochtertje maakt kans op een prijs! (museumbezoek met de klas)
<a href="https://www.museumkids.nl/profile/21725" target="_blank" >https://www.museumkids.nl/profile/21725</a>
Klik op stem - 2 sec werk geen login nodig!
pi_13454147
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:00 schreef du_ke het volgende:
Inderdaad. Een type als Marijnissen als burgemeester van Oss

Maar is het niet zo dat er voorwaarden worden gesteld aan de kandidaten? Bijvoorbeeld dat ze moeten zijn voorgedragen door 'n bepaalde partij uit de gemeenteraad? Als zou je het dan beter helemaal kunnen koppelen aan de raadsverkiezingen zodat de grootste partij de burgemeester mag leveren, want daar komt het dan toch wel op neer.

pi_13454315
Ik ben benieuwd hoe dit concreet vormgegeven zou gaan worden. Wie welke macht krijgt etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')