quote:Nee, maar op www.novatv.nl is de uitzending nog een week te bekijken. Misschien morgen.
Op donderdag 25 september 2003 23:27 schreef SCH het volgende:
Den Haag Vandaag had een gesprek met Duyvendak, verhelderend. Hij plaatst het in perspectief. Iemand gezien?
quote:En ze broertje is weer goede vriendjes met de vriendjes van volkert.
Op donderdag 25 september 2003 11:03 schreef Koos Voos het volgende:
inmiddels ex-directeur Duyvendak is het broertje van... jawel !
quote:Discussieer nou eens inhoudelijk, als je goed gelezen had, had je gezien dat de SP als eerste de commissie in twijfel trok. Het heeft weinig met links en rechts te maken. Ik heb jammergenoeg Duijvendak niet gezien. Hoop dat het online komt.
Op vrijdag 26 september 2003 00:36 schreef raptorix het volgende:[..]
En ze broertje is weer goede vriendjes met de vriendjes van volkert.
Kortom weet je beetje in wat voor hoek we leven.
quote:Volgens mij word er hier op groenlinks gedoeld ipv de sp.
Op vrijdag 26 september 2003 02:53 schreef Libris het volgende:[..]
Discussieer nou eens inhoudelijk, als je goed gelezen had, had je gezien dat de SP als eerste de commissie in twijfel trok. Het heeft weinig met links en rechts te maken. Ik heb jammergenoeg Duijvendak niet gezien. Hoop dat het online komt.
Dus ja, tis wel een kleine wereld daar.
quote:De uitzending van NOVA is inmiddels online....
Op vrijdag 26 september 2003 02:53 schreef Libris het volgende:[..]
Discussieer nou eens inhoudelijk, als je goed gelezen had, had je gezien dat de SP als eerste de commissie in twijfel trok. Het heeft weinig met links en rechts te maken. Ik heb jammergenoeg Duijvendak niet gezien. Hoop dat het online komt.
quote:Ja, en? Dus als de SP iets in twijfel trok dan is het wel objectief? Bazel toch eens niet zo.
Op vrijdag 26 september 2003 02:53 schreef Libris het volgende:[..]
Discussieer nou eens inhoudelijk, als je goed gelezen had, had je gezien dat de SP als eerste de commissie in twijfel trok. Het heeft weinig met links en rechts te maken. Ik heb jammergenoeg Duijvendak niet gezien. Hoop dat het online komt.
Duyvendak heeft meegeschreven aan het partijprogramma van GL, is een goede bekende van terroristen Wijnand en is dus niet objectief als het gaat om dit soort onderzoeken.
Dit toont nog maar eens aan hoe zeer dit soort clubs zijn geïnfiltreerd door extreem-linkse figuren.
Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet hoe je met een serieus gezicht kunt beweren dat de integratie in NL op schema zou liggen. Zelfs allochtonen beweren iha het tegenovergestelde.
Over die jaloerse auotchtonen: daar ga ik helemaal geen woorden aan vuil maken. Die bewering slaat werkelijk als een tang op een varken. Wie dat beweert heeft werkelijk decennia-lang onder een steen geleefd (of in Wassenaar oid).
quote:Ik vond die immigratie-expert een stuk beter. Die veegde de vloer aan met Duyendak en zijn conclusies. Maar dit was bij Nova.
Op donderdag 25 september 2003 23:27 schreef SCH het volgende:
Den Haag Vandaag had een gesprek met Duyvendak, verhelderend. Hij plaatst het in perspectief. Iemand gezien?
quote:En wat is er niet inhoudelijk aan?
Op vrijdag 26 september 2003 02:53 schreef Libris het volgende:[..]
Discussieer nou eens inhoudelijk, als je goed gelezen had, had je gezien dat de SP als eerste de commissie in twijfel trok. Het heeft weinig met links en rechts te maken. Ik heb jammergenoeg Duijvendak niet gezien. Hoop dat het online komt.
quote:De link met Volkert van der G. slaat nergens op.
Op vrijdag 26 september 2003 12:48 schreef raptorix het volgende:[..]
En wat is er niet inhoudelijk aan?
quote:Was dat niet bij Netwerk? Daar heb ik ook zoiets voorbij zien komen, geloof ik. Maar was tussen het verhuizen door, dus ik kan me vergissen.
Op vrijdag 26 september 2003 12:12 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Ik vond die immigratie-expert een stuk beter. Die veegde de vloer aan met Duyendak en zijn conclusies. Maar dit was bij Nova.
Zie http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=53618
quote:Nee? Dus jij vind het niet van belang dat een broer van de directeur (die politiek zwaargewicht is) banden heeft met extreem linkse clubs?
Op vrijdag 26 september 2003 13:12 schreef Sidekick het volgende:[..]
De link met Volkert van der G. slaat nergens op.
quote:Die discussie hebben we allang een keer gehad hier (GL-politicus actief bij Radikalen). Wat mij betreft ga je in dat topic verder of open je er een nieuw topic over. In deze discussie doet het niet ter zake en leidt het alleen maar af.
Op vrijdag 26 september 2003 20:01 schreef raptorix het volgende:[..]
Nee? Dus jij vind het niet van belang dat een broer van de directeur (die politiek zwaargewicht is) banden heeft met extreem linkse clubs?
quote:
Dat het Nederlandse integratiebeleid geen successtory is, daar twijfelt inmiddels niemand meer aan. Maar nu blijkt zelfs dat helemaal niets doen eigenlijk veel beter was geweest. Een bittere constatering. Niet alleen vanwege de miljarden die in de integratie gepompt zijn, maar vooral omdat 'segregatie in Nederland legitiem is geworden'. Het beste jongetje van de (Europese) klas gaat internationaal af als een gieter. Waar ging het mis en waarom? Om die vragen te beantwoorden reisde SP-Kamerlid Ali Lazrak naar Duitsland en ontleedde samen met het gerenommeerde Berlijnse Wissenschaftszentrum für Sozialforschung het Nederlandse integratiefiasco.
Waar ging het fout? Waarom is geen beleid blijkbaar beter dan Nederlands beleid?
Het integratiefiasco ontleed
Tekst Rob Janssen Foto Rob Huiber/HHOp de Kurfürstendamm in Berlijn kom je ogen te kort. De beroemdste straat van Duitsland is het toneel van chique zakenmensen, bont uitgedoste skaters en nonchalant flanerende dames. Net als een vloot aan zware Mercedessen en snelle cabrio's zoeken ze een weg langs de monumentale Gedächtniskirche en het roemruchte Café Kranzler. Maar dat is allemaal niet wat de aandacht trekt van Ali Lazrak. 'Je ziet hier geen enkele vrouw met een hoofddoek niet ééntje,' stelt het SP-Kamerlid met enige verbazing vast. 'Moet je eens op de Albert Cuyp in Amsterdam kijken!', voegt hij daar ter vergelijking aan toe. Er passeert een groep van vijf Turkse meisjes. In spijkerbroek, schoenen met plateauzolen en kleurige topjes.
Het Berlijnse straatbeeld mag een indicatie zijn voor de mate waarin allochtonen in de Duitse samenleving integreerden, het is tegelijkertijd ook een teken aan de wand voor de manier waarop de integratie zich in Nederland voltrok. 'Duitsland heeft nooit een integratiebeleid gekend,' zegt dr. Ruud Koopmans, Nederlands politiek socioloog bij het Wissenschaftszentrum für Sozialforschung (WZB) in Berlijn. 'Dus het is nogal pijnlijk, om vast te stellen dat géén beleid blijkbaar beter is dan Nederlands beleid.'
Koopmans vergeleek de resultaten van het integratiebeleid in een aantal West-Europese landen. Verrassend genoeg kwamen daarbij Duitsland en Nederland als de twee uitersten uit de bus. Koopmans: 'In Duitsland is het werkloosheidspercentage onder migranten bijna twee keer zo hoog als het nationaal gemiddelde en daarmee ongeveer even hoog als onder de Oostduitsers. Maar in Nederland is de werkloosheid onder allochtonen al sinds tijden viér keer zo hoog als onder autochtonen. Ander voorbeeld. Vijf jaar geleden was ongeveer 23 procent van de bijstandsontvangers in Duitsland van buitenlandse afkomst. Een jaar later was dat aantal in Nederland 47 procent. En op het gebied van onderwijs en criminaliteit zien we vergelijkbare verschillen.' Maar is Duitsland niet het land van de massale demonstraties van neo-nazi's in Oostduitse steden als Hoyerswerda, Magdeburg en Rostock? Kregen wij het niet Spaans benauwd van de opkomst van politici als Franz Schönhuber met zijn Republikaner? Waren het niet de Nederlanders die massaal 'Ik ben woedend'-protestkaarten richting Bondsdag stuurden, toen rechts-extremisten in Solingen de woning van een Turks gezin in brand staken? En neuriën wij niet bijna automatisch mee, als we het lied 'Over de Muur' van het Klein Orkest op de radio horen: Zoveel Turken in Kreuzberg die amper kunnen bestaan?
'De ophef over die aanslag in Solingen was opvallend,' blikt Ruud Koopmans terug. 'Terecht spraken we er schande van, maar toen kort daarna een joodse begraafplaats in Veghel werd vernield, deden de Nederlandse kranten het af met een piepklein stukje op pagina vijf. Kwajongens hadden dat gedaan, luidde de verklaring. Heel typisch. Die strofe uit dat liedje van het Klein Orkest is wat mij betreft een prima voorbeeld van de arrogantie van Nederland op het gebied van integratie. Inderdaad wordt de Berlijnse wijk Kreuzberg in de volksmond wel 'Klein Istanbul' genoemd; dertig procent van de bewoners is van allochtone afkomst. Maar zeg nou zelf: dat is toch niets! De Bijlmer heeft 67 procent buitenlanders, Delfshaven in Rotterdam zelfs 69 procent! In Nederlandse wijken varieert het aantal buitenlanders tussen nul en 70 procent. In Duitsland is die bandbreedte van 10 tot 30 procent. En daar is geen beleid voor nodig geweest,' aldus Koopmans.
'Wat er in Nederland gebeurt is gewoon een stokoud beleid, dat onder een nieuw multicultureel vlaggetje wordt voortgezet'
In het statige pand van het WZB-instituut aan de Reichpietschufer, niet ver van de Brandenburger Tor, nemen Ali Lazrak en Ruud Koopmans het Nederlands integratiebeleid onder de loep. Waar ging het fout? Hoe is het in godsnaam mogelijk dat geen beleid kennelijk stukken beter uitpakt dan Nederlands beleid? Volgens de wetenschapper vindt het gigantische Nederlandse integratiefiasco zijn oorsprong in het verzuilde denken binnen onze politiek en samenleving. 'Wat men vanaf begin jaren '70 deed, was het creëren van etnische groepen die vervolgens moesten integreren. Dat paste in onze verzuilingstraditie. Je had toen al allerlei groepjes, zoals bijvoorbeeld de rooms-katholieken, of de socialististen. Die verzuiling was gebaseerd op de elite, niet zozeer op de bevolking zelf. Tot midden jaren '60 functioneerde dat allemaal best goed. De katholieke elite vertegenwoordigde ook echt het katholieke volksdeel. Tegen de achtergrond van die verzuiling creëerde men ook allochtonenzuilen: een Turkse zuil, een Marokkaanse zuil, een Antilliaanse zuil enzovoorts. Allemaal heel goed bedoeld, maar dat beleid verstérkte juist de verschillen. Waar de verzuiling voor de Nederlanders emanciperend werkte, kregen de allochtonen hierdoor juist geen aansluiting bij de Nederlandse samenleving. Vergeet niet dat de integratie van allochtonen gebaseerd is op het gastarbeidersmodel uit de jaren '70. Nederland verkeerde in de veronderstelling dat de Turken, Marokkanen etc. vroeg of laat weer terug zouden gaan. Het is gewoon stokoud beleid dat onder een nieuw multicultureel vlaggetje wordt voortgezet.'
Lazrak: 'Het is als die spreekwoordelijke logge olietanker die bijna niet te keren is.' 'Precies,' vindt Koopmans, 'dan is het makkelijker om die tanker te verven. Maar straks hebben we een generatie allochtonen in Nederland, die wordt geacht zich te organiseren op basis van waarhun grootouders vandaan komen!' Volgens Koopmans wordt het gewraakte Nederlandse integratiebeleid enkel voortgezet omwille van de 'etnische elite'. 'Allochtone zelforganisaties zijn op zich okay. Maar in de praktijk zie je dat de politiek en die zogenaamde inspraakorganisaties elkaar voortdurend naar de mond praten. De politiek is het altijd voor 99 procent met hen eens en omgekeerd ook. Het belang vande 'integratie-ambtenaren' weegt daarnaast ook heel zwaar. Aan de ene kant zijn de zelforganisaties afhankelijk van overheidsgeld en aan de andere kant kun je niet verwachten dat de overheid haar eigen beleid bekritiseert. Daar komt nog eens bij, dat Nederlanders van huis uit vaak denken: Wij doen het hier sowieso beter dan in het buitenland.'
Lazrak: 'Wat mij is opgevallen in de ruim twintig jaar dat ik me met integratie bezighoud, is dat je steeds dezelfde mensen tegenkomt: dezelfde onderzoekers, dezelfde ambtenaren enz. Blijkbaar kunnen we pas gaan praten, als die generatie vertrokken is.''Een woningcorporatie krijgt tonnen subsidie. Onder meer voor toiletpotten die niet met hun kont naar het oosten staan!'
Een dag voordat de SP'er naar de Duitse hoofdstad toog, trok hij nog bij de regering aan de bel over een wel heel opmerkelijk staaltje Nederlands integratiebeleid. Een Haagse woningcorporatie krijgt tonnen subsidie in het kader van een 'multicultureel bouwproject', waarbij keuken en gang in de woning zodanig zijn aangepast, dat vrouwen in huis uit het zicht blijven van eventuele mannelijke gasten. 'De indeling is zodanig, dat de Turkse man bezoek kan ontvangen zonder dat de visite zijn vrouw hoeft te ontmoeten en zonder dat zij zich volledig in een kamer hoeft af te zonderen,' aldus de woningbouwvereniging in het blad van woningbouwkoepel Aedes. Het neusje van de zalm in deze woningen is echter de toiletpot die niet met de achterkant naar het oosten staat. 'Dat willen moslims beslist niet,' staat in hetzelfde artikel. Lazrak: 'Wat een idioterie! Ik heb een groot aantal Islamitische landen bezocht, zowel Arabische als niet-Arabische. Nergens heb ik gezien dat er rekening gehouden werd met de richting van de wc-pot. Ook in de literatuur heb ik hiervoor geen voorschriften kunnen vinden. De Koran rept er niet over en de Bedoeïenenstammen uit de begintijd van de islam hadden niet eens een toilet. Zij deden hun behoefte gewoon waar dat het beste uitkwam. De aanpassing van gang en keuken is net zo absurd en verwerpelijk. Ik vraag me af, of deze woonwens inderdaad leeft onder de moslimbevolking. Maar zelfs áls dat zo is, dan moet je daar als woningcorporatie absoluut niet in meegaan. Want op deze manier werk je mee aan de instandhouding van de scheiding tussen mannen en vrouwen en aan achterstelling en isolement van moslimvrouwen. Is dit integratiebeleid? Een multiculturele grap is het! En daar krijgt die corporatie dan dik 32.000 euro voor! Per woning welteverstaan. De volgende stap is zeker, dat woningen geschikt worden gemaakt voor vrouwenbesnijdenis.'
Ruud Koopmans neemt eerst met ongeloof, vervolgens met een luide schaterlach kennis van het Haagse project. 'Dit is toch niet te geloven. Dit is nog erger dan die woningbouwverenigingen die in Almere allochtone woningzoekenden per nationaliteit in aparte wijken wilden concentreren. En dat is dan officieel beleid! Volslagen belachelijk. Hoeveel mensen zou je voor de subsidie voor die aangepaste woningen eigenlijk aan het werk kunnen helpen?' 'Ik heb uitgerekend,' reageert Ali Lazrak, 'dat je voor het totaalbedrag in één klap de wachtlijst voor Nederlandse taalles kunt wegwerken. Dat zou de integratie veel meer goed doen.'
Koopmans: 'Maar als je dit soort dingen bekritiseert, dan wordt je dat in Nederland niet in dank afgenomen. Je zult zien, dat dan de politieke correctheid weer komt bovendrijven. Je mag de discussie alleen op normatief niveau voeren. Al heel snel ben je politiek incorrect. De SP weet daar alles van,' zegt de wetenschapper, refererend aan het feit dat de SP begin jaren tachtig pleitte voor onder meer spreiding en Nederlandse-taalcursussen en vervolgens zelfs beschuldigd werd van racisme. 'Spreidingsbeleid; daar mócht je gewoon niet over discussiëren,' vervolgt Koopmans. 'Hetzelfde geldt voor witte en zwarte scholen. Het gevolg van dat cultuurtje is, dat er tot voor kort eigenlijk nooit is gekeken naar de resultaten van het beleid. Het officiële doel van integratiebeleid is gelijkwaardige participatie. Het beleid moest leiden tot werk en inkomen. Als dat zo is, dan is het huidige beleid gewoon niet te verdedigen. De discussie moet gaan over de vraag: Wat helpt het? Maar die vraag werd niet of nauwelijks gesteld.'
'Een andere kardinale fout van het Nederlandse beleid is: het niet stellen van eisen aan migranten'
Het halen van de mislukte integratie uit de taboesfeer vormt het vertrekpunt van 'Van Apart naar Samen' Deltaplan voor een geïntegreerde samenleving, dat de SP in april van dit jaar presenteerde (zie tribune mei). In het SP-Deltaplan worden concrete voorstellen gedaan om de integratie van allochtonen te bespoedigen. Onder meer het belang van gemengde scholen en wijken komt aan bod, evenals verplichte inburgeringcursussen en taalonderwijs. Daarnaast moeten migranten met name met het oog op hun kinderen kiezen waar zij hun toekomst willen opbouwen: in Nederland blijven óf terugkeren naar het moederland.
'Een scherpe keuze voor het één of het ander is van belang. Duidelijke keuzes kunnen zeker bijdragen aan de integratie. Maar de Nederlandse overheid schiep juist de voorwaarden om die keuzes níet te maken,' meent Ruud Koopmans, die op het gebied van de integratie in scholen en taalonderwijs, speerpunten in het Deltaplan, voorbeelden uit de Duitse praktijk aanhaalt. 'In Duitsland heb je zogenaamde Schulbezirke (schooldistricten red.) In dit systeem bestaat er voor ouders geen ongelimiteerde keuzevrijheid om je kinderen naar een bepaalde school te sturen. Ik ben er dan ook van overtuigd, dat vrijheid in dit opzicht een belangrijke oorzaak van het probleem in Nederland is. En daarbij komt trouwens ook de typisch Nederlandse schijntolerantie om de hoek kijken. Autochtonen streven er echt niet naar dat hun kinderen op scholen met andere allochtonen zitten. Veel eerder zie je, dat autochtone ouders hun kinderen liever een eindje verderop naar een witte school sturen. Nederlanders blijken in de praktijk toch niet zo tolerant en open voor andere culturen als ze van zichzelf denken. Zo van: Multiculturalisme is leuk en aardig, maar je wilt wel het beste voor je kind, toch? Ter vergelijking: in Duitsland wordt nogal eens geklaagd over het feit dat op sommige scholen in Kreuzberg meer dan de helft van de scholieren van buitenlandse afkomst is. Maar in Nederland zijn zwarte scholen die soms bijna helemaal uit allochtonen bestaan geen uitzondering meer. Ik vind dat je scholen mag verplichten om een weerspiegeling van de samenleving te zijn. Dat kan best; scholen worden immers gefinancierd met overheidsgeld. Daarnaast zijn er absoluut maatregelen nodig tegen buitenlandse invloeden op de scholen,' aldus de wetenschapper die daarmee op één lijn zit met het Deltaplan.
'Op het gebied van taalcursussen is het voorbeeld van de Wolgaduitsers illustratief. In een ver verleden kwamen zij in Kazachstan terecht en veel van hun nazaten willen nog steeds graag naar Duitsland komen. Sinds 1996 moeten zij echter in hun eigen land een taaltest ondergaan, omdat de Duitse regering zei: Jullie mogen best komen, maar je hebt hier alleen een kans als je Duits leert. Prompt nam de toestroom af. Hiermee is nog een kardinale fout van het Nederlandse beleid aangetoond: het niet stellen van eisen aan migranten. Het stimuleert niet, waardoor migranten heel snel gaan denken: Oh, het is blijkbaar helemaal niet nodig om Nederlands te leren. Wat in mijn ogen dus absoluut niet klopt. Wat mij betreft mag de overheid de Nederlandse nationale identiteit best wat interessanter maken. Het is toch geen zegeltje bij de Albert Heyn?! Van zoiets zou een stimulerende werking kunnen uitgaan.'
'De wensen van allochtonen staan vaak haaks op wat organisaties en beleidsmakers ons willen doen geloven'
Koopmans en Lazrak zijn ervan overtuigd dat de allochtonen zelf de genoemde aanbevelingen zouden toejuichen. Lazrak: 'Toen die woningbouwverenigingen in Almere met hun concentratieplannen kwamen, riep dat heftige reacties op onder allochtonen. Zij willen helemaal niet in aparte wijken! En ik geloof er geen barst van dat ze op wc-potten gericht naar het westen zitten te wachten. Hun wensen staan vaak haaks op wat organisaties en beleidsmakers ons willen doen geloven. Mede door de opkomst van Fortuyn gingen heel veel mensen tegen de allochtonen aan trappen, omdat zij zogenaamd niet willen integreren. Maar ze zijn juist in die richting geduwd; het is hun schuld niet!' Koopmans: 'Dat voorbeeld uit Almere is tekenend voor Nederland. Alle allochtonen bij elkaar stoppen en dan ook nog beweren dat het goed voor ze is. Ze schijnen écht te geloven in die filosofie. En dan roepen de etnische zelforganisaties vaak ook nog, dat de migranten dat zelf willen. Onzin! Die organisaties hebben de helft van de tijd totaal geen binding met de groep waaraan ze vreemd genoeg wél hun bestaansrecht ontlenen.
Ik zou ervoor pleiten om alle subsidie voor zulke organisaties in te trekken, tenzij ze kunnen laten zien dat ze daadwerkelijk een achterban vertegenwoordigen. Dat ze ledenvergaderingen houden en zo. Dat doen ze in andere landen ook en daar zijn ze niét overheidsgefinancierd.' Ali Lazrak: 'Ik vind het ook heel vreemd, dat inspraakorganen, zelforganisaties en dergelijke vaak niet eens een jaarverslag hebben. En inderdaad, moslims, Marokkanen, Turken zijn heel vaak zelf uitgesloten van die clubs. Héél raar is dat eigenlijk.'
'In Nederland is met de jaren een klimaat ontstaan, waarin segregatie als legitiem wordt gezien,' besluit dr. Ruud Koopmans. 'Het moet gezegd: Pim Fortuyn heeft de boel flink wakker geschud. Er zitten nu andere mensen in de regering en ik zie wel mogelijkheden, dat het integratiebeleid eindelijk eens op resultaten bekeken en afgerekend wordt. En daar moet je echt niet lang meer mee wachten!''Dat altijd maar blijven hameren op die eigen cultuur het is net alsof dat isolement in Nederland lóónt'
Ali Lazrak is in de warme namiddag in het gezellige Berlijnse stadspark Tiergarten achter de Kurfürstendamm aanbeland. Terwijl hij op een houten bankje van een glaasje cola geniet, valt het hem opnieuw op: genoeg Turkse vrouwen en meisjes, maar geen van hen is gesluierd. Het zet hem aan tot een bespiegeling. 'Het kan niet anders, of er zijn in Nederland mechanismen die het dragen van een hoofddoekje versterken. Dat altijd maar blijven hameren op die eigen cultuur het is net alsof dat isolement in Nederland lóónt. Alsof het in ons land één of ander voordeel heeft, als je bevooroordeeld wordt. Een symbolische functie, zeg maar; misschien vergelijkbaar met een Palestijnse sjaal. En het gebruik van hoofddoeken loopt alsmaar op. Laatst werd er een voorstel gedaan om tulbanden en hoofddoeken bij de politie te mogen dragen. En dan zie je het weer: dat was een voorstel van de politiecommissaris, niet van de allochtonen. Het is een effect van het Nederlandse beleid. Men wil de verschillen blijkbaar accentueren. Triest is dat. Want er zijn zoveel overeenkomsten tussen allochtonen en autochtonen. Maar die doen er blijkbaar niet toe.'
'Nawijn moet eindelijk zijn kaarten laten zien!'
Minister Nawijn van Vreemdelingenbeleid en Integratie heeft het vertrouwen van Ali Lazrak nog lang niet gewonnen. Zo wekte de LPF'er onlangs met uitspraken in dagblad Trouw de indruk, dat alleen allochtone projecten worden gesubsidieerd en autochtone projecten worden achtergesteld. Lazrak: 'Ik vraag me nu toch echt af wat Nawijn's visie op integratiebeleid is. Want als er projecten gesubsidieerd worden die de integratie niet bevorderen, dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor dus bij de overheid en niet bij de allochtonen, zoals Nawijn nu wel suggereert. En hij zegt ook nog dat hij die uitspraken deed om zichtbaar te maken 'wat er onder de mensen leeft'. Wat moet ik daarmee? Ik wil weten hoe hij de problemen gaat oplossen! Maar daar zegt hij niets over.' De plannen die Nawijn wél naar buiten heeft gebracht, draaien volgens Lazrak uitsluitend om het straffen van minderheden. 'Vooralsnog doet Nawijn aan goedkope bühnepolitiek. Met zijn uitspraken worden allochtonen onterecht gestigmatiseerd en zo leidt hij de aandacht af van zijn verantwoordelijkheid: het ontwikkelen en uitvoeren van goed beleid. Ik ben dat oppervlakkige geschreeuw meer dan zat. Nawijn moet nu echt zijn visie op integratie uit de doeken doen.'
http://www.sp.nl/nieuws/tribune/200209/integratie.stm
quote:Erg typerend voor het stukje van rroloff waar wordt gezegd dat het Nederlandse beleid erger is dan geen beleid.
De Bijlmer heeft 67 procent buitenlanders, Delfshaven in Rotterdam zelfs 69 procent! In Nederlandse wijken varieert het aantal buitenlanders tussen nul en 70 procent. In Duitsland is die bandbreedte van 10 tot 30 procent. En daar is geen beleid voor nodig geweest,' aldus Koopmans.
Er wordt gesteld dat door het hameren op een eigen cultuur dit het gevolg is. Ik kan dat wel volgen als het om de jaren 70/80 gaat, maar volgens mij is dat allang aan het vervagen, als het al niet weg is. Het komt op mij over alsof het nog steeds aanwezig is, terwijl dat niet het geval is.
Eindelijk moet er nu eens actie ondernomen worden. Ook met spreidingsbeleid, niet allochtonenstop maar slim bouwen van woningen zodat kansarmen meer verspreid worden.
quote:Bij Nova had die expert een heel typerend verhaal. Hij zei dat we het allemaal doodnormaal vonden dat er aan NLs in de jaren 50 en 60 waslijsten aan eisen werden gesteld om te mogen verhuizen naar Canada/Nieuw-Zeeland/Amerika, maar dat we het weigerden ook maar 1 eis te stellen aan nieuwkomers.
Op vrijdag 26 september 2003 22:14 schreef Sidekick het volgende:[..]
Erg typerend voor het stukje van rroloff waar wordt gezegd dat het Nederlandse beleid erger is dan geen beleid.
Er wordt gesteld dat door het hameren op een eigen cultuur dit het gevolg is. Ik kan dat wel volgen als het om de jaren 70/80 gaat, maar volgens mij is dat allang aan het vervagen, als het al niet weg is. Het komt op mij over alsof het nog steeds aanwezig is, terwijl dat niet het geval is.
En het Duitse beleid is wat succesvoller dan het NLe omdat men daar nooit folders in eigen talen uitgaf, het behoud van eigen cultuur nooit heeft gestimuleerd etc. Zodoende zijn de daar meer Duitser geworden. Maar dat er in Duitsland geen wijken zouden zijn met extreme concentraties allochtonen is gewoon niet waar. Ga eens in Kreuzberg kijken. 1.000.000 Turken/Marokkanen
quote:Dat weet ik, maar aangezien het wel relevant is in de context van dit verhaal vond ik het gerechtvaardigt om te melden.
Op vrijdag 26 september 2003 21:21 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Die discussie hebben we allang een keer gehad hier (GL-politicus actief bij Radikalen). Wat mij betreft ga je in dat topic verder of open je er een nieuw topic over. In deze discussie doet het niet ter zake en leidt het alleen maar af.
Wethouder Van der Tak is flink in verlegenheid gebracht door dit voorval. ,,Hij heeft er bij ons naar geïnformeerd, omdat hij toch geschrokken is,'' vertelt directeur P. Baudoin van de afdeling Educatie van Zadkine Rijnmond-Zuid. De wethouder kreeg vervolgens te horen dat de 'oudkomer' - de man blijkt al twaalf jaar in Nederland te wonen en heeft de Nederlandse nationaliteit - wel degelijk een cursus heeft gevolgd bij het Zadkine. Het bleek te gaan om de computercursus van zijn zoon. Die heeft volgens Baudoin tot doel de ouderbetrokkenheid te vergroten.
Grote humor toch ...
quote:En deze dan, ook met Van der Tak in de hoofdrol.....
Op zaterdag 27 september 2003 19:00 schreef Koos Voos het volgende: Grote humor toch ...![]()
quote:We liggen inderdaad lekker op schema.....
'Wat weet de wethouder van de teringzooi hier?'
Ook dé voorbeeldstraat in Charlois heeft de moed opgegeven
Door Eefje Oomen
Tijdens het integratiedebat vorige week in de gemeenteraad roemde wethouder Van der Tak de Verschoorstraat in Charlois nog als dé plek waar het allemaal wel goed gaat. 'Daar hebben verschillende bevolkingsgroepen een manier gevonden om prima met elkaar samen te leven'. Twee actieve buurtbewoners weten niet waar de politicus het over heeft. 'Mijn kind kan hier niet eens meer buiten spelen.'
Op het eerste gezicht lijkt de beschrijving van de wethouder nog niet eens zo gek, daar in de driehoek Verschoorstraat, De Manstraat en Bas Jungeriusstraat vlakbij de Pleinweg in Charlois. Kinderen van alle leeftijden en nationaliteiten spelen op deze fletse zondagmiddag gebroederlijk tussen de rood en gele klimrekken in de speeltuin.De Marokkaanse Jamila (10) en Mohammed (8), de Turkse Ayse (8), de Joegoslavische Laura (11) en de 12-jarige Alice ('ben gewoon Nederlands') slingeren samen aan de toestellen, pletten de planten in het plantsoen en kletsen in dat harde stadse dialect wat voor zich uit. Alice tegen Laura: 'Jai - jai wait niet wat jai zegt, man'. Ze delen één wens. Een glijbaan met kronkels. Mohammed: ,,Kan de wethouder die kopen?''
De 33-jarige Surinaamse Jennifer Wijngaarden, een van de actieve buurtbewoners, heeft een ingewikkelder verzoek. 'Begrip. Laat de politiek er nu eens voor zorgen dat mensen wat meer begrip voor elkaar hebben.'' Wijngaarden, tot voor kort betrokken bij het Opzoomeren, begrijpt niet dat haar wijk als voorbeeldwijk wordt genoemd. ,,Het gaat hier juist helemaal mis. En heel eerlijk: ik heb de hoop al opgegeven.'' Zo gauw ze een andere betaalbare huurwoning vindt, vertrekt ze. ,,Ik ga het liefst naar Barendrecht, of Ypenburg.''
Haar enthousiasme voor de buurt waar ze zeven jaar geleden kwam, is ze kwijt sinds dat veelbesproken buurtfeest op 14 juli. Het feest was nauwelijks ingeluid door diezelfde wethouder Van der Tak ('die kwam een half uur en probeerde vrolijk te doen') of er brak een gewelddadige ruzie uit. Een Antilliaanse en Turkse vrouw gingen elkaar te lijf na wat gesteggel tussen hun kinderen. Wijngaarden: ,,Hele groepen gingen op de vuist. En opeens liep er ook een man met een pistool rond.''
Hoewel de politie tijdig ingreep en bloedvergieten voorkwam, was het voor haar gedaan. ,,Ik laat mijn dochter van vier hier niet meer voor de deur buiten spelen. Ik vertrouw het gewoon niet.'' Maar het is niet alleen de criminaliteit die haar dwarszit. Van dag tot dag is het vooral het gebrek aan gemeenschapszin. ,,Mensen weigeren hier afspraken met elkaar te maken.'' Een van haar ergernissen: de rondslingerende schoenen in het trapportaal van de Marokkaanse onderburen. ,,Ik breek er mijn nek over. Ze ruimen nooit op als ik het vraag.''
Geen contact
De Surinaamse gelooft niet meer in integratie. ,,Ik heb geprobeerd aansluiting te vinden bij de Turken en Marokkanen. Maar de meesten willen helemaal geen contact. Die kijken neer op een zwarte vrouw. Wat moet ik dan nog?''Het geboren en getogen Rotterdamse echtpaar aan de andere kant van het plein reageert net zo pessimistisch. De Verschoorstraat, een voorbeeldstraat? Laat ze niet lachen. Van buurtgevoel is geen sprake, zegt het bejaarde paar dat 'om veiligheidsredenen' onder geen beding met de naam in de krant wil.
Zij, een geboren Charloise, heeft zich vanaf het begin ingezet voor de buurt. Zo nam ze jaren het voortouw bij het Opzoomeren. ,,Een paar jaar terug ben ik ermee gekapt, want ik kreeg niemand meer mee.'' Nu onderhoudt ze nog één plantenbak op straat. ,,Ik had nog wat andere bloembakken, maar die zijn allemaal gesloopt.''
De vrouw, die ook in de huurdersclub van corporatie De Nieuwe Unie zit, heeft naar eigen zeggen ook vaak genoeg getracht contact te leggen. ,,Natuurlijk probeer ik een praatje te maken. Maar mijn Turkse buurvrouw zegt gewoon nooit meer dan 'dag'.'' De moslimvrouwen uit de buurt willen best de handen op straat laten wapperen, maar mogen niet, denkt ze. ,,Ze durven niet eens open te doen als ik aanbel.''
Haar man reageert woedend op de aanprijzing van de wethouder. ,,Die man is een huichelaar. Wat weet hij van deze buurt als hij er maar een half uurtje is? Laat hem eens na elven 's avonds op straat rondlopen: dan krijgt hij wel een ander beeld. Het is hier een grote teringzooi.'' Integratie, inburgering; de man die bij de vorige raadsverkiezingen op Fortuyn stemde, moet niks van deze 'softe' aanpak hebben. ,,Ik ben voor dat Leefbaar-idee. Een stop op alle allochtonen.''
Ze blijven zitten, omdat ze een betaalbare huurwoning met een grote tuin hebben. Hij: ,,Als ik elders net zo iets zou krijgen, was ik weg. Naar Barendrecht ofzo. Net als die andere Rotterdammers hier. Die zijn gevlucht. Voor alle problemen. Ook mijn dochters zijn weg. Die zeggen: ma, pa wat doen jullie hier nog?''
De criminaliteit is zelfs in de speeltuin onderwerp van gesprek. Opgewonden vertellen Jamila, Laura en Alice over dat uit de hand gelopen buurtfeest. Over die schietpartij van een paar weken geleden. Over die man die dood gevonden was in zijn auto. ,,Het is hier onveilig,'' concludeert Laura. Geen van de kinderen piekert erover te blijven. Net als de volwassenen weet Jamila al waar het beter toeven is. ,,Ik wil naar Barendrecht.''
Bron.
quote:bron
Column: Beter geen integratiebeleid dan multiculturalismePaul Cliteur
Vannacht droomde ik dat ik lid was van die onderzoekscommissie naar het integratiebeleid.
"Mevrouw d'Ancona, vertelt u eens, u vindt uw beleid zo'n groot succes. Hoe komt dat dan, 30% schooluitval bij die Marokkaanse jochies?"
Of: "Meneer Dijkstal, vertelt u eens, uw voorganger Bolkestein heeft de integratie in 1990 zo krachtig op de agenda gezet. Waarom heeft u het weer helemaal laten versloffen?"
Of: "Meneer Van Boxtel, waarom bent u pas aan het eind van uw carrière die maatschappelijke segregatiemachinerie van het bijzonder onderwijs gaan aanpakken?"
Het zijn allemaal vragen die alleen in een droom gesteld kunnen worden. Onze echte commissie stelt die vragen niet. Dit is namelijk een rehabilitatiecommissie: de politiek correcte bestuurlijke elite mag nog één keertje komen uitleggen dat zij het zo goed heeft bedoeld.
En het is tegen deze achtergrond ook helemaal niet zo vreemd dat het Hilda Verwey Jonker Instituut de onderzoeksopdracht in de wacht heeft gesleept. De voormalig directeur daarvan is immers voorstander van progressieve apartheidspolitiek. Hij is een ijverig missionaris voor het etnisch gesegregeerd sportbeoefenen. Het enige wat je nog ten gunste van dit instituut kan zeggen, is dat al die andere minderhedenonderzoekers ook tegen betaling van de overheid hebben laten horen wat die overheid - dat wil zeggen: Hedy d'Ancona - in die tijd zo graag wilde horen.Namelijk: dat allochtonen hun eigen taal mogen blijven spreken. En dat als ze die eigen taal dreigen te vergeten, je ze die moet aanleren op Nederlandse scholen. En dat het racisten zijn die een oriëntatie op de Nederlandse taal en samenleving als norm formuleren.
Nou, je kan nog beter helemaal geen integratiebeleid hebben dan het integratiebeleid van Hedy d'Ancona en het Hilda Verwey Jonker Instituut. Want de natuurlijke neiging van een mens is zich aan te passen aan een nieuwe omgeving. Die natuurlijke neiging tot aanpassing werd door de Hilda Verwey-jonkerianen gefrustreerd, want zij betoogden dat iedereen lekker in zijn eigen groepscultuurtje moest blijven zitten.
Wie het heilloze van deze benadering nog voorgerekend moet krijgen door een commissie, door een minderheden-instituut of door een professor in de minderhedologie - die zal het sommetje nooit snappen, vrees ik. Die commissie kan maar beter stoppen.
Cliteur gooit weer intellectuele olie op het vuur.
[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 30-09-2003 16:08]
quote:Zoals wel vaker snijden de uitspraken van Cliteur hout!
Op dinsdag 30 september 2003 16:07 schreef sizzler het volgende:[..]
Cliteur gooit weer intellectuele olie op het vuur.
In die commissie heb ik geen vertrouwen. Veel te veel subjectieve rakkers die onzin uitkramen zoals Hedy D'Ancona, Hans "Opoe" Dijkstal en dat broertje van Duyvendak.
quote:Zit D'Ancona er ook in? Mijn god, dan wordt het idd niks
Op dinsdag 30 september 2003 22:51 schreef CMT het volgende:
Zoals wel vaker snijden de uitspraken van Cliteur hout!In die commissie heb ik geen vertrouwen. Veel te veel subjectieve rakkers die onzin uitkramen zoals Hedy D'Ancona, Hans "Opoe" Dijkstal en dat broertje van Duyvendak.
Wanneer leren ze het nou eens en leggen ze dat mens een permanent werk- en spreekverbod op? Dommer en hypocrieter dan D'Ancona zie je ze maar zelden. Jammer, maar wederom een gemiste kans .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |