abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13298671
Ik heb zin om zondag vliegtuigen te gaan spotten op Schiphol. Weet er niet zzo veel van, maar het lijkt me gewoon ontzettend cool

Wie weet een goeie plek om te gaan staan? Of gaan er misschien nog meer fok!kers zondag naar schiphol (om te spotten dus)?

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_13298698
Aan de zuidkant van Schiphol is een veldje naast een van de startbanen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_13298737
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 20:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Aan de zuidkant van Schiphol is een veldje naast een van de startbanen.
Langs de N201 Aalsmeer-Hoofddorp bedoel je? Dat is toch in het verlengde van zo'n baan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 19 september 2003 @ 21:07:41 #4
30924 modestus
forward hoort wat...
pi_13299205
langs de fokkerweg (bij oude meer) zie je vaak spotters staan
(zie terradesk.nl WE 113517.02 NS 476472.32)
Na die skitter sterrenag verskyn die helder son, met al sy kleur en prag laat die dag maar kom.
pi_13299235
kom bij mij in de achtertuin zitten.. zit onder de aanvliegroute van schiphol
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_13299279
Op schiphol.nl effies zoeken op spotten.

Directe Link

Ligt aan de wind op welke baan ze opstijgen en/of landen.

  vrijdag 19 september 2003 @ 21:12:24 #7
8372 Bastard
Persona non grata
pi_13299320
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:09 schreef dutchmage het volgende:
kom bij mij in de achtertuin zitten.. zit onder de aanvliegroute van schiphol
Ja dat heb ik dus altijd willen vragen aan een bewoner aldaar...

Waarom ga je dan in godsnaam daar wonen?? Stille hoop dat de luchtvaart een flop zou worden ofzo?

The truth was in here.
pi_13299410
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:12 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ja dat heb ik dus altijd willen vragen aan een bewoner aldaar...

Waarom ga je dan in godsnaam daar wonen?? Stille hoop dat de luchtvaart een flop zou worden ofzo?


nee.. woning aanbod in de haarlemmermeer is nogal krapjes.. en ach ik woon hier al 8 jaar.. ik hoor die dingen geeneens...
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_13299458
je kan ook op 't dakterras gaan staan
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_13299607
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:17 schreef Vision het volgende:
je kan ook op 't dakterras gaan staan
Okee dat ziet er helemaal über-cool uit. Geen gezeik met vervoer, de trein stopt eronder, en koffie met appeltaart onder handbereik dit gaat een goed weekend worden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_13299625
Je hebt ook een macdonalds met uitzicht op de landingsbaan
pi_13299747
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:24 schreef Youssef het volgende:
Je hebt ook een macdonalds met uitzicht op de landingsbaan
Dat is de MacDonalds op de Loevesteijnse Dwarsweg/Cateringweg, parallel naast de Buitenveldertbaan.
De Fokkerweg, naast het bolletjesslikkerscentrum is ook een erg mooie spot als de Aalsmeerbaan open is.

Werkt zelf op het Fokker Business Park met een eerste klas spot op het platform, maar heeft na 2 jaar al meer dan genoeg vliegtuigen zien stijgen en landen

To err is human, but to really foul things up requires a computer.
  vrijdag 19 september 2003 @ 21:34:54 #13
30924 modestus
forward hoort wat...
pi_13299922
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:28 schreef Scorpionsworld het volgende:Werkt zelf op het Fokker Business Park met een eerste klas spot op het platform, maar heeft na 2 jaar al meer dan genoeg vliegtuigen zien stijgen en landen
yep... ik ook...
Na die skitter sterrenag verskyn die helder son, met al sy kleur en prag laat die dag maar kom.
pi_13300126
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:34 schreef modestus het volgende:

[..]

yep... ik ook...


heb op schiphol gewerkt (platform) en sta elke keer weer te kijken als er een kist de lucht in gaat..
het gewicht / vracht / passagiers/ kerosine ed.. is toch wel een machtig gezicht
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_13301147
Ik zie ze zelf vanuit Aalsmeer vaak opstijgen. Dan kijk ik ze soms erg lang na en word ik helemaal jaloers op al die mensen die erin zitten die naar exotische oorden gaan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 mei 2006 @ 00:30:05 #16
146712 Backdoorman
Allez Les Bleus!!
pi_37901257
morgen ga ik naar schiphol om mijn broertje uit te zwaaien naar Amerika...als ie door de douane is wil ik naar een plek buiten schiphol rijden om zijn vliegtuig te zien opstijgen! Weet iemand mischien hier DE goede plek voor, dus met uitzicht op de startbaan (banen?!) van Schiphol.....hoe kom ik daar? Of zijn ze ook goed te zien vanaf het dakterras op Schiphol??
pi_37902073
Je weet dat schiphol meer dan 1 baan heeft... en vaak met 2 startbanen actief is op een dag? Succes!
pi_37902548
er is tog een parkeerplaats bij schiphol endaarnaast zit een landingsbaan dacht ik.. of stijging..
beetje lang geleden
Back to the 70's
  woensdag 17 mei 2006 @ 01:41:56 #19
146712 Backdoorman
Allez Les Bleus!!
pi_37902977
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:04 schreef Drasss het volgende:
Je weet dat schiphol meer dan 1 baan heeft... en vaak met 2 startbanen actief is op een dag? Succes!
ja maar ik kan toch van tevoren wel ergens navragen van welke startbaan ze vertrekken als ik het vluchtnummer heb, of is dat niet mogelijk? en weet je ook hoe ik bij die banen kan komen met de auto??
pi_37904591
Ik zal het donderdag wel eens vanuit de lucht gaan bekijken...!
Hmm.
  woensdag 17 mei 2006 @ 06:20:06 #21
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_37904613
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 21:09 schreef dutchmage het volgende:
kom bij mij in de achtertuin zitten.. zit onder de aanvliegroute van schiphol
Tof man, kan je ze elke dag spotten.

Niet klagen, je bent er zelf gaan wonen joh
pi_37905057
Er zijn verschillende plekken, afhankelijk van de baan, en welke baan ze gebruiken is, zoals eerder gezegd, afhankelijk van het weer. Als je een scanner hebt kan je hem afstellen op het kanaal van schiphol waarop wordt gezegd waar er wordt geland en vertrokken, en de weersomstandigheden, enz. Maar dan moet je wel een scanner hebben. Voor de rest kan je op het panorama terras op schiphol zelf gaan zitten natuurlijk, maar daar zie je ze alleen wegtaxi'en, en heb je een zicht van bovenaf. Vlakbij taxibaan Victor is vaak een goeie plek, en Victor loopt volgens mij over de A4 heen, daar loopt een weggetje parallel aan, aan de niet-schiphol kant van de A4 (ingewikkeld, ik weet het). Verder heb je ook nog de algemene spottersplaats, maar daar stikt het in het weekend van de dagjesmensen. En de eerdergenoemde MacDonalds is ook een goeie plek als de baan die eraan ligt in gebruik is.
't Is altijd wel een beetje zoeken hoor. SVeel plezier in ieder geval .
  woensdag 17 mei 2006 @ 08:23:15 #23
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_37905088
Buitenveldertbaan mag ik graag komen.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_37919491
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:04 schreef Drasss het volgende:
Je weet dat schiphol meer dan 1 baan heeft... en vaak met 2 startbanen actief is op een dag? Succes!
Ligt aan de tijd.. in een outbound peak gebruiken ze inderdaad 2 banen ja.. maar buiten de peak times om nóóit.
pi_37919808
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 16:10 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

Ligt aan de tijd.. in een outbound peak gebruiken ze inderdaad 2 banen ja.. maar buiten de peak times om nóóit.
waarom willen ze dan nog een baan extra? Vliegveld eindhoven heeft ook maar 1 baan, en de weersomstandigheden zorgen er toch zelden voor dat je daar nietr kunt landen? (Ik begrijp dat het dus niks met capaciteit te maken heeft)
pi_37925280
Bij de polderbaan is een niet officiele spotters plek, daar sta je goed, die is bijna altijd in gebruik. Bij de mac Donalds vliegen ze meestal niet, vaak alleen met wester storm, is dan overigens wel tof om te kijken En anders de kaagbaan, daar is een grote officiele spottersplek, te bereiken vanaf de A4.
  woensdag 17 mei 2006 @ 21:30:47 #27
148942 JB100-plus
Fumbling Towards Ecstasy
pi_37931066
Voor de volledigheid (routeplanner of zo): De spottersplaatsen bij de Polderbaan liggen aan het einde van de Vijhuizerweg en de IJweg. Vanaf de N205 bij de stoplichten ter hoogte van Vijfhuizen afslaan en dan zie je vanzelf wel op welke plek je het beste kan gaan staan. Persoonlijk vind ik die aan de IJweg het mooist, daar kan je ook nog een eind langs het fietspad lopen.
Je kan ook de andere kant van de Polderbaan bekijken, dan is het de IJweg vanaf Boesingheliede (N232).
Natuurlijk kan je ook gewoon proberen de baan over te steken, maar de kans bestaat dat er dan een paar mensen zenuwachtig worden......
"Ach, je moet toch wat te klooien hebben."
"If you have never stood at the end of a track and experienced a twin Rolls Royce Griffon tractor coming at you full throttle, you are missing something very special!!"
  donderdag 18 mei 2006 @ 12:35:12 #28
146712 Backdoorman
Allez Les Bleus!!
pi_37947207
hm, bedankt voor alle tips! ECHTER....;-) kon het vliegtuig voor me neus zien staan op het bezoekersplatform...stond aan gate D2 en dat is pal naast dat platform. Ook het taxieen en het opstijgen heb ik helemaal kunnen volgen vanaf dat punt (restaurant schiphol) dus twas een geslaagde dag....overigens hoorde ik van mijn broertje dat het vliegtuig een doorstart heeft gemaakt bij landing op Miami, er ging iets fout en de piloot is toen weer opgestegen ofzo.....is dat normaal???
Ben zeker van plan om binnenkort eens naar zo een spottersplek te gaan, want tis wel indrukwekkend hoor, al die grote machines die met gebrul het luchtruim kiezen! Mooi om dat eens van dichtbij te gaan bekijken!
pi_37948000
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 01:41 schreef Backdoorman het volgende:

[..]

ja maar ik kan toch van tevoren wel ergens navragen van welke startbaan ze vertrekken als ik het vluchtnummer heb, of is dat niet mogelijk? en weet je ook hoe ik bij die banen kan komen met de auto??
Ervan uitgaande dat je geen geintje maakt het volgende:

Ze weten niet van te voren welke baan open is, en als ze het al weten mogen ze het niet vertellen. Want dan ga jij met je luchtdoel raket langs die baan staan om het ding tijdens het stijgen uit de lucht te knallen.
Mijn glas is half leeg, maar gelukkig is de fles nog vol. PROOST !!!
pi_37948933
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 12:59 schreef ABC-tje het volgende:
Ze weten niet van te voren welke baan open is, en als ze het al weten mogen ze het niet vertellen. Want dan ga jij met je luchtdoel raket langs die baan staan om het ding tijdens het stijgen uit de lucht te knallen.
wat een onzin zeg, ik kan nu toch ook langs de baan gaan staan met m'n luchtdoel raket

Het is gewoon niet van te voren bekend van welke baan er vertrokken wordt. Dit hangt af van allerlei omstandigheden, zoals het weer, baancondities en hoeveelheid verkeer. Voor dat een vliegtuig van de gate vertrekt, wordt een zogenaamde clearence aangevraagd. Hierin wordt door de verkeersleider verteld welke baan, vertrek route en de transpondercode de piloot moet gebruiken. Dit is totaal geen geheim, iedereen met een scanner kan gewoon meeluisteren en waarschijnlijk zijn er zelfs op internet wel sites met deze informatie te vinden. Een clearence wordt dus enkele minuten voor vertrek afgegeven, eerder is het gewoon niet bekend.
  † In Memoriam † donderdag 18 mei 2006 @ 13:27:01 #31
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_37949027
Aalsmeerderweg (Rozenburg)! Mits niet ingebruik natuurlijk
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_37949142
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 12:35 schreef Backdoorman het volgende:
....overigens hoorde ik van mijn broertje dat het vliegtuig een doorstart heeft gemaakt bij landing op Miami, er ging iets fout en de piloot is toen weer opgestegen ofzo.....is dat normaal???
Normaal is het niet, maar het gebeurt regelmatig. Overigens is een doorstart niet zoals veel mensen denken dat een vliegtuig de baan raakt en daarna weer opstijgt. Een doorstart is gewoon dat de landingspoging wordt afgebroken. Kan verschillende redenen hebben, technisch probleem, ander verkeer op de baan, afwijking van de course van het vliegtuig, etc. Doorgaans niets ernstigs. Ik heb het zelf weleens gehad op r'dam airport, dat was toen omdat er ander verkeer op de baan was.
pi_37952370
Vandaag kan je bij de McDonalds kijken. Vanochtend met de bus vlogen de 737's weer om de oren
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:02:52 #34
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_37952412
Welk deel van PLANES,trains and automoblies was te lastig? .

--->PTA
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:12:56 #35
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_37952695
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 15:02 schreef HeatWave het volgende:
Welk deel van PLANES,trains and automoblies was te lastig? .

--->PTA
Het topic is 3 jaar oud
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:18:42 #36
149271 Je-Weet-Toch
Of Toch Niet?!?
pi_37952844
Echt super gaaf vliegtuigen!!!
Ben een tijdje terug meegeweest om op de landings en start banen van Schiphol de vogels te verjagen met Border Collies... Echt helemaal geweldig om daar rond te rijden!!! Wat een enorm oppervlakte!!!
Zeker als je op 30 meter afstand staat van een vliegtuig die opstijgt, wat een lawaai!!!

(toen die net gas ging geven belde ik mijn broer en zei: je raad nooit waar ik nu ben... wat denk je dat die zegt?? Op een trein station??? Duhhh

Maar zeker een ervaring rijker!!!
Ik Denk Altijd Eerst Goed Na Voordat Ik Iets Stoms Zeg...
pi_37953663
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  donderdag 18 mei 2006 @ 16:08:44 #38
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_37954507
ik ga ook nog binnen een paar weken kijken naar vliegtuigen op schiphol
pi_37963551
K vind de Kaagbaan altijd wel een mooie plek en anders de Polderbaan, kom ik sowieso altijd wel langs als ik naar Schiphol ga, vanuit mijn richting met de racefiets/scooter. Bij de McDonalds sta ik altijd wat minder, omdat die baan mijnder vaak in gebruik is. Ik neem soms ook mn scanner mee, en die staat meestal gewoon op Tower of Approach als ze gaan landen. Als je wil weten vanaf welke baan ze gaan opstijgen moet je niet naar de Clearence luisteren, maar naar de Taxi frequency.

Heb hier nog wel een klein overzichtje voor de frequencys voor de mensen met een scanner:

121.9700 Start frequency en clearance delivery
121.7000 Ground control West
121.8000 Ground control East
118.1000 Tower (departing traffic)
119.2250 Tower (approaching traffic)
118.4000 Incoming traffic (arrival)
121.2000 Incoming traffic (approach)
119.0500 Departing traffic (departure)
122.2000 Departure weather information (ATIS)
132.9750 Arrival weather information (ATIS)
123.7000 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
123.8500 Amsterdam radar CTA A’dam south, below FL245
124.8700 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
125.7500 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
129.3000 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
118.8000 SUGOL holding, waiting area
120.5500 ARTIP holding, waiting area
130.9500 RIVER holding, waiting area
127.6200 Maastricht Eurocontrol: SUB sector A’dam FL300 and higher
135.4500 Maastricht Eurocontrol: SUB sector FL300 and higher

Je kunt hier ook live ATC luisteren voor de mensen die geen scanner hebben kun je vast thuis luisteren welke baan ze landen/opstijgen
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. (Albert Einstein)
pi_38123931
toen ik nog taxichauffeur was, moest ik vaak op klanten wachten op schiphol ( soms wel 6 uur ) .

toen hadden de taxichauffeurs een buffer vlak aan een landingsbaan , vlak bij de mac ( afslag langparkeren ) Er ligt daar ook veel niet gebruikte spullen van het vliegveld .
slurven enz. Daar kan je zeer goed spotten , het is tevens een lekker gevoel als z'on boing ofzo opstijgt en dan begint het in je middenrif behoorlijk te trillen.

ps : als je daar toch bent moet je gaan kijken in die portocabin waar al die chauffeurs zitten , kan je tv kijken koffie drinken en een snack halen.
relaxe plek daar
pi_38126608
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 20:41 schreef Halvor het volgende:
K vind de Kaagbaan altijd wel een mooie plek en anders de Polderbaan, kom ik sowieso altijd wel langs als ik naar Schiphol ga, vanuit mijn richting met de racefiets/scooter. Bij de McDonalds sta ik altijd wat minder, omdat die baan mijnder vaak in gebruik is. Ik neem soms ook mn scanner mee, en die staat meestal gewoon op Tower of Approach als ze gaan landen. Als je wil weten vanaf welke baan ze gaan opstijgen moet je niet naar de Clearence luisteren, maar naar de Taxi frequency.

Heb hier nog wel een klein overzichtje voor de frequencys voor de mensen met een scanner:

121.9700 Start frequency en clearance delivery
121.7000 Ground control West
121.8000 Ground control East
118.1000 Tower (departing traffic)
119.2250 Tower (approaching traffic)
118.4000 Incoming traffic (arrival)
121.2000 Incoming traffic (approach)
119.0500 Departing traffic (departure)
122.2000 Departure weather information (ATIS)
132.9750 Arrival weather information (ATIS)
123.7000 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
123.8500 Amsterdam radar CTA A’dam south, below FL245
124.8700 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
125.7500 Amsterdam radar CTA A’dam west, below FL245
129.3000 Amsterdam radar CTA A’dam east, below Fl245
118.8000 SUGOL holding, waiting area
120.5500 ARTIP holding, waiting area
130.9500 RIVER holding, waiting area
127.6200 Maastricht Eurocontrol: SUB sector A’dam FL300 and higher
135.4500 Maastricht Eurocontrol: SUB sector FL300 and higher

Je kunt hier ook live ATC luisteren voor de mensen die geen scanner hebben kun je vast thuis luisteren welke baan ze landen/opstijgen
Jammer dat veel ervan alleen vaak in piektijden open is, maarja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')