quote:Het lijkt mij nog veel naiever te denken dat een kunst-uiting ook maar pretendeert om objectief te zijn.
Op zaterdag 20 september 2003 18:44 schreef Marijnissen het volgende:
Maargoed, als jij wilt geloven dat het een objectieve opera is over de vraag 'wat iemand tot zo'n soort daad brengt' dan mag je dat best geloven, het lijkt mij erg naief.
quote:Inderdaad... kunst is een van de eerste dingen die bij dictatuur de nek om gedraaid wordt.
Op zaterdag 20 september 2003 18:47 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Het lijkt mij nog veel naiever te denken dat een kunst-uiting ook maar pretendeert om objectief te zijn.
quote:Ok, laat ik het noemen 'binnen het kader van morele en ethische grenzen'
Op zaterdag 20 september 2003 18:47 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Het lijkt mij nog veel naiever te denken dat een kunst-uiting ook maar pretendeert om objectief te zijn.
maargoed, ze doen maar, van mij mogen alle subsidies hieraan stopgezet worden
quote:nee, alleen de kunst die kritisch is ten opzichte is van het regime
Op zaterdag 20 september 2003 18:49 schreef TrenTs het volgende:[..]
Inderdaad... kunst is een van de eerste dingen die bij dictatuur de nek om gedraaid wordt.
quote:En dat is de dood voor alle kunst. Als kunst eenvormig is, is het geen kunst meer. Zie de kunst onder Hitler.
Op zaterdag 20 september 2003 19:01 schreef Marijnissen het volgende:[..]
nee, alleen de kunst die kritisch is ten opzichte is van het regime
quote:Ik denk dat je als je subsidie verleend, je je nooit zou moeten inlaten met wat de toneelgezelschappen uitvoeren. Echter ben ik van opvatting dat subsidie an sich wat fouts is, maw ik ben er voor dat alle vormen van subsidie moeten worden afgeschaft, van kunst tot landbouw, van aftrekbaarheid van hypotheek rente tot huursubsidie.
Op zaterdag 20 september 2003 18:51 schreef Marijnissen het volgende:[..]
Ok, laat ik het noemen 'binnen het kader van morele en ethische grenzen'
maargoed, ze doen maar, van mij mogen alle subsidies hieraan stopgezet worden
Vooral ook leuk voor gehandicapte kinderen, ouderen, zieken, dieren, verslaafden en nog zo duizend hulpbehoevende groepen die dankzij subsidies uberhaupt wat kunnen ondernemen.
Mafkees.
Mooie samenleving zie je voor je.
Kunst en cultuurhater zeker?
Zonder subsidie geen kunst en cultuur!
quote:ja die zie ik dagelijks in de opera, voor hun is het een primaire levensbehoefte
Op zaterdag 20 september 2003 19:41 schreef plato242 het volgende:
verslaafden
quote:Zo nu en dan gebruikt men bij de duiding kunst twee letters teveel.
Op zaterdag 20 september 2003 19:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
En dat is de dood voor alle kunst. Als kunst eenvormig is, is het geen kunst meer. Zie de kunst onder Hitler.
quote:Dat veel subsidie overbodig is ben ik met je eens, echter sommige zaken kunnen niet zonder subsidie, simpelweg omdat je niet uit elke activiteit geld kan maken, terwijl het soms nuttige activiteiten zijn. Simpel voorbeeld, een dierenasiel, doen nuttig werk, hebben weinig inkomsten, kunnen eigenlijk nauwelijks zonder subsidie. Nog maar 1: patienten verenigingen, veel mensen in nederland leiden aan bijvoorbeeld een chronische ziekte, patienten verenigingen kunnen deze mensen voorlichten en ondersteunen in hun problemen. Omdat deze ook maar over weinig inkomsten beschikken kunnen ze bijna niet zonder subsidies. Daarnaast vergeet je dat lang niet alle subsidies van overheidswege verstrekt worden, veel komt bijvoorbeeld af van private stichtingen.
Op zaterdag 20 september 2003 19:05 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Ik denk dat je als je subsidie verleend, je je nooit zou moeten inlaten met wat de toneelgezelschappen uitvoeren. Echter ben ik van opvatting dat subsidie an sich wat fouts is, maw ik ben er voor dat alle vormen van subsidie moeten worden afgeschaft, van kunst tot landbouw, van aftrekbaarheid van hypotheek rente tot huursubsidie.
quote:Misschien kan van dezelfde kunstenaar dan ook binnenkort een nadere belichting verwacht worden van:
Op zaterdag 20 september 2003 18:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Dat laatste is nu juist de voedingsbodem van de discussie erover. Het feit dat Volkert deed wat hij deed uit een bepaald soort (verwrongen) idealisme is helemaal ondergesneeuwd onder het 'kruisigt hem' gebler van de PF aanhang. Er wordt nergens gekeken, waarom Volkert zo ver ging dat hij dit deed of waarom idealisme sommige mensen drijft tot de daden die ze doen.
Inspiratie voor een discussie is vindbaar voor wie er naar zoekt.
En in die film wordt Hitler niet neergezet als een idealist, maar als zichzelf. Een massamoordende dictator dus. Toch voelt de acteur zich niet veilig.
Blijkbaar is het (nog steeds) absolute taboe om over Hitler te verhalen, in welke vorm dan ook.
Gelukkig mag men wel gewoon Volkert verheerlijken. Gesubidieerd!
quote:En wat zou daar op tegen zijn dan?
Op maandag 22 september 2003 02:19 schreef sjun het volgende:[..]
Misschien kan van dezelfde kunstenaar dan ook binnenkort een nadere belichting verwacht worden van:
- het idealisme dat Robert Mugabe dreef tot zijn landhervormingen en zijn eigen persoonsverheerlijking;
- het idealisme dat Jozef Goebbels dreef als woordvoerder van de NSDAP.
- het idealisme dat Heinrich Himmler dreef tot zijn Endlösing
- het idealisme dat Jeffry Damer dreef tot slachting en consumptie van medemensenInspiratie voor een discussie is vindbaar voor wie er naar zoekt.
quote:Weinig. Eventueel zijn er voor sommige interessegebieden nog prima sponsors te vinden ook in een public-private partnership
Op maandag 22 september 2003 10:06 schreef Coone het volgende:[..]
En wat zou daar op tegen zijn dan?
quote:Weer iemandd die het onderscheid niet weet te maken. Als ik een voorstelling over Hitler maak ben ik automatisch een nazi?
Op maandag 22 september 2003 10:24 schreef sjun het volgende:[..]
Weinig. Eventueel zijn er voor sommige interessegebieden nog prima sponsors te vinden ook in een public-private partnership
quote:Het is jouw etiket dat ik op basis van het voorgaande geen onderscheid zou weten te maken. Zo houdt ieder er een eigen werkelijkheidsbeleving op na in ons vrije land zonder dat er meteen weer een comitée klaarstaat om de vrije associatie en het vormen van eigen gedachten tegen te gaan.
Op maandag 22 september 2003 10:26 schreef Coone het volgende:[..]
Weer iemandd die het onderscheid niet weet te maken. Als ik een voorstelling over Hitler maak ben ik automatisch een nazi?
Fijn dat dit nog gewoon kan.
quote:
Vrienden van Pim willen verbod musicalDe Stichting Vrienden van Pim Fortuyn wil dat de opvoering van de musical Doop! wordt verboden. Volgens de stichting wordt in de musical de moordenaar van Fortuyn, Volkert van der Graaf, verheerlijkt. Ook broer Marten Fortuyn voert actie tegen het stuk.
In de provocerend bedoelde musical worden een politieke moord gepleegd en een strijdlied gezongen voor de moordenaar. Maar het is nooit de bedoeling geweest om mensen tegen het hoofd te stoten, aldus Linke Astro van het gezelschap Zep, dat de musical opvoert. De ophef is volgens haar niet ontstaan door de voorstelling, maar door de publiciteit vooraf.
,,Daarom hebben wij mevrouw De Vetter van de Stichting Vrienden van Pim Fortuyn uitgenodigd om de eerste try-out bij te wonen. Pas dan weet ze waarover ze oordeelt.''
Volgens De Vetter van de stichting zullen er vanavond bij de eerste try-out van de voorstelling 'misschien wel honderd' sympathisanten demonstreren tegen de opvoering, 'zowel binnen het theater als er buiten'. Ook Marten Fortuyn zal bij de demonstratie zijn maar hij zal de musical niet bekijken: ,,Dat is veel te pijnlijk en schofferend naar mij toe.''
Om de verdere opvoering van de musical te voorkomen, heeft Fortuyn een protestbrief aan alle betrokken theaterdirecteuren laten opstellen. Verbieden wil hij de musical niet, maar 'dit gaat over de grens van het fatsoen heen'. Hij hoopt dat de makers uit eigen beweging van de opvoering zullen afzien.
Directeur Lambers van theater Kikker in Utrecht, waar de eerste try-out vanavond plaatsvindt, noemt alle ophef voorbarig omdat de voorstelling nog nooit te zien is geweest. Bang voor opstootjes tijdens de voorstelling is hij niet: ,,Als iedereen het hoofd maar koel houdt.''
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1064207648516.html
quote:Je hebt ongelijk. Zie het bovenstaande bericht van Kozzmic.
Op maandag 22 september 2003 15:27 schreef sjun het volgende:[..]
Het is jouw etiket dat ik op basis van het voorgaande geen onderscheid zou weten te maken. Zo houdt ieder er een eigen werkelijkheidsbeleving op na in ons vrije land zonder dat er meteen weer een comitée klaarstaat om de vrije associatie en het vormen van eigen gedachten tegen te gaan.
Fijn dat dit nog gewoon kan.
quote:done
Op dinsdag 23 september 2003 16:00 schreef Koos Voos het volgende:
Ben jij ook tegen de verheerlijking van een moordenaar.. teken dan HIER !
quote:SPAM!
Moet niet gekker worden nou.
quote:Doet me een beetke denken aan Mel Gibsons The Passion. Iedereen staat klaar met oordelen voor er ook maar één minuut van het stuk is gezien. De uitspraken van die man zijn "fout" en dat betekent dat het toneelstuk een probleem kan zijn, maar oordelen (laat staan verbieden) over iets wat je nog niet gezien hebt dan wel de inhoud niet kent, is gewoon onnozel.
De "vrienden van Pim" vergeten trouwens ook een van Pims lijfspreuken: "ik veracht uw denkbeelden, maar ik zal uw recht ze te uiten met mijn leven verdedigen", zo dacht Fortuyn toch Voltaire te parafraseren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |