Nu kan ik natuurlijk als een gek naar de leraar rennen en zoiets afgezaagds (sorry hoor) als Gladiator of Schindler's List opgeven, maar ik wil 't goed aanpakken .
Dus, ik zoek titels van films over historische gebeurtenissen, zonder dat ze elke maand op TV komen. Graag wel een klein beetje verantwoorde films, en ze moeten ook te vinden zijn op internet of in de videotheek.
Help? .
Super film
Maar 10 afleveringen
quote:Zet ik op m'n lijstje!
Op donderdag 18 september 2003 16:30 schreef simon-v het volgende:
Joan of Arc (Jean d'Arc of zoiets)Super film
quote:Die was laatst nog op TV, waarom kreeg ik deze opdracht niet eerder
Op donderdag 18 september 2003 16:32 schreef Sir_Mix_A_Lot het volgende:
Wat dacht je van The Killing fields.
Erg mooie film trouwens.
quote:Als ik die maar kan vinden
Op donderdag 18 september 2003 16:35 schreef Superher0 het volgende:
Hamburger HillStalingrad
Bronenosets Potyomkin http://www.imdb.com/title/tt0015648/
Have fun.
quote:Het gaat echt om een film, dus ik denk niet dat dit goedgekeurd wordt. Maar ik zal 't iig vragen
Op donderdag 18 september 2003 16:37 schreef scoutboy het volgende:
Is een lange serie ook goed.. want dan zou ik
"Band of Brothers kijken"Maar 10 afleveringen
quote:Goeie ja
Op donderdag 18 september 2003 16:37 schreef simon-v het volgende:
Bridge over the river Kwai (klassieker)
Gaat over Stalingrad in WO II. Niet echt historisch verantwoord....
-edit-
Of La vita e bella(ofzo). Zeer mooie film. Over Een joods jongetje in een concentratie kamp...
spoiler:
[Dit bericht is gewijzigd door DutchBlood op 18-09-2003 16:41]
Valt me wel op dat er alleen maar titels van films voorbij komen die over de oorlog gaan.
Ow.. wat dachten we van JFK en Ghandi?
quote:Nee, sorry, maar dat vond ik echt een rasechte kutfilm. En het moet wel iets zijn wat ik zelf ook kan waarderen
Op donderdag 18 september 2003 16:40 schreef DutchBlood het volgende:
Enemy at the gates.Gaat over Stalingrad in WO II. Niet echt historisch verantwoord....
quote:Edit was nog:
Op donderdag 18 september 2003 16:41 schreef BlaatschaaP het volgende:[..]
Nee, sorry, maar dat vond ik echt een rasechte kutfilm. En het moet wel iets zijn wat ik zelf ook kan waarderen
.
spoiler:
Gaat over een massale ontsnapping van Joden uit het concentratiekamp Sobibor.
[Dit bericht is gewijzigd door simon-v op 18-09-2003 16:44]
Hebben wij bij geschiedenis gekeken.
Gaat over Belgische arbeiders en een pastoor die een revolutie begint...
Ik weet niet of het over een specifieke historische gebeurtenis moet gaan die PO, maar dit zijn goede (mooie) historische films die een beeld geven van bepaalde perioden.
Als het om een specifieke historische gebeurtenis moet gaan is de ideale film om te kiezen natuurlijk Bronenosets Potyomkin (The Battleship Potemkin); geweldig staaltje film, een belangrijke gebeurtenis en niemand die em kiest (of je zit toevallig in een klas vol cinefielen.
Als we nu toch Russisch bezig zijn; als je em te pakken kan krijgen kun je ook Ivan Groznyj I & II (Ivan the Terrible Part One & Two) bekijken. Zijn ook van Eisenstein en ook erg mooi (interessant is misschien een beter woord).
Je kan natuurlijk ook voor de meer voor de hand liggende films kiezen, bv. Black Hawk Down, Gangs of New York (best te doen!), Saving Private Ryan (die zal je hele klas wel doen ), één van de andere tientallen oorlogsfilms of een willekeurige Bijbel verfilming (valt over te discussieren of dit 'historie' is).
Anyway, succes
quote:Heb ik ook een werkstuk voor Geschiedenis over gemaakt. VWO 5 geloof ik, Geschiedenis profieldeel. Als je 'm wilt hebben, moet je het maar zeggen, dan kunnen we misschien wel wat regelen.
Op donderdag 18 september 2003 16:32 schreef Sir_Mix_A_Lot het volgende:
Wat dacht je van The Killing fields.
Erg mooie film trouwens.
quote:Dat is misschien een beetje moeilijk ja, wat nu echt de complete waarheid is is nooit aan het licht gekomen, maar dat is misschien daardoor ook wel weer heel interessant.
Op donderdag 18 september 2003 16:43 schreef Posdnous het volgende:
JFK (hoewel niet geheel historisch verantwoord)
Je moet je niet de hele film lang gaan afvragen of het ook echt zo is gebeurd, aangezien het gewoon niet zeker is... maar dit is gewoon 1 theorie, en het is de meest waarschijnlijke...
/edidt: wat een hoop gezeur om 1 spelfout..
[Dit bericht is gewijzigd door eMAeRCe op 18-09-2003 17:23]
quote:Historisch correct? , dan kun je net zo goed The Final Countdown kijken.
Op donderdag 18 september 2003 17:14 schreef eMAeRCe het volgende:
Pearl Harbor
quote:Niet zo ondankbaar he
Op donderdag 18 september 2003 17:11 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik hoef btw geen verslagen van jullie oid. Ik wil 't zelf maken.. ditmaal gaat 't over iets wat ik leuk vind!.
quote:Goddammit, wat ben jij snel.
Op donderdag 18 september 2003 17:17 schreef BlaatschaaP het volgende:[..]
Als je dan toch bezig bent met verbeteren.. doe 't dan wel goed
.
En Harbour is ook correct Engels, dat ze die kutfilm Harbor noemen is niet mijn probleem.
quote:En ik ben nog sneller! Ziet m'n edit.
Op donderdag 18 september 2003 17:19 schreef victorinox het volgende:[..]
Goddammit, wat ben jij snel.
En Harbour is ook correct Engels, dat ze die kutfilm Harbor noemen is niet mijn probleem.
[Dit bericht is gewijzigd door Musti op 18-09-2003 18:13]
Last Temptation of Christ. Soldaat van Oranje, één van de beste oorlogsfilms ooit gemaakt (vanwege het close-up, persoonlijke karakter van de film ipv de standaard explosies en gevechten).
Glory, Matthew Broderick als commandant van een regiment zuidelijke negers in de Amerikaanse burgeroorlog.
Evita, met Madonna in haar enige goede filmrol.
Bertolucci's The Last Emperor
Voorkeuren voor periode/gebied?
en Gandhi al genoemd? -> ook een toppertje (ah al genoemd, in dezelfde post als A Bridge Too Far
)
en Cry Freedom?
en nu we toch bezig zijn met editen:
The Great Escape!, was toch gebaseerd op een of ander waargebeurd verhaal?
[Dit bericht is gewijzigd door REFUSED op 19-09-2003 13:43]
Ov Slagschip Potemkin inderdaad.
Hoewel ik twijfel of hij hier al uit is op DVD. Vooral de aanpak van deze film is bijzonder. Hij gaat over de vermeende Armeense genocide die nooit toegegeven is door de Turkse regering. De film gaat eigenlijk over hoe een film over deze gebeurtenis gemaakt wordt. Op deze manier kan men dus beide kanten van het verhaal vertellen.
Goede film over het Watergate-schandaal, het schandaal wat de val voor president Nixon betekende.
andere opties:
we were soldiers
black hawk down
quote:* dan nog kun je naar Cry Freedom kijken, gaat over Zuid-Afrika / apartheid -> als dat geen historische gebeurtenis is
Op vrijdag 19 september 2003 18:15 schreef BlaatschaaP het volgende:
Voor de duidelijkheid: Het moet dus een historische gebeurtenis zijn.. Zoals de maanlanding, WO1/2, etc. Geen levensverhaal van iemand.
* ik vind het leven van Gandhi een behoorlijke historische gebeurtenis, kijkend naar de dingen die in de film gebeuren
* A Bridge Too Far -> Slag Om Arnhem
* The Great Escape zou je idd niet zo snel moeten kiezen als historische gebeurtenis aangezien het (bijna) geen invloed op de oorlog heeft gehad..
dus ZO slecht was mn opgegeven lijstje nog niet
quote:Dit is allemaal fictie. Deze films hebben weinig tot niets te melden over een historische gebeurtenis, of pretenderen maar wat. Dat een film zich afspeelt tegen een achtergrond van een of ander historisch feit is niet waar TS naar op zoek is dacht ik.
Op donderdag 18 september 2003 17:26 schreef Musti het volgende:
Savior (1998)
Three Kings
Rules Of Engagement
Good Morning, Vietnam (1987)
Midnight Express
quote:Idd dit is een topper...maar wil je een ECHT een originele kijk dan "Quest for fire" Echt een te gekke film, en hier scoor je gegarandeerd hoog mee...
Op donderdag 18 september 2003 16:37 schreef simon-v het volgende:
Bridge over the river Kwai (klassieker)
quote:Al gezien
Op zaterdag 20 september 2003 03:59 schreef Duran het volgende:[..]
Idd dit is een topper...maar wil je een ECHT een originele kijk dan "Quest for fire" Echt een te gekke film, en hier scoor je gegarandeerd hoog mee...
En ik vond 'm niet zo spectaculair, in tegenstelling tot m'n moeder.
Dat is btw ook echt niet wat ik zoek eigenlijk .
Maar toch thanks .
Ik steun de stem voor Thirteen Days, al is het meer een historische net-niet-gebeurtenis.
Het opmerkelijke aan La Passion De Jeanne D'Arc is dat de dialogen film bijna geheel op het originele manuscipt van het proces uit 1431 zijn gebaseerd.
All The President's Men is ook een klassieker, en naar verluid ook een waarheidsgetrouwe weergave van de ontwikkelingen rond Watergate.
Battleship Potemkin ie trouwens volgens mij niet gebaseerd op ware gebeurtenissen.
quote:De veroordeling en dood van Joanne. Klaar, kiezen, alleen dat jaartal van 1927 staat al goed op je verslag.
Op zondag 21 september 2003 18:33 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik heb gister het begin gezien van La Passion De Jeanne d'Arc en vond het heel erg mooi. Dus eigenlijk wil ik deze film wel uitkiezen, maar tja.. een historische gebeurtenis?.
Wat hebben je klasgenoten trouwens voor films gekozen?
quote:Ik zal 't proberen, hopen dat die muts opzich weet over welke film ik 't heb
Op zondag 21 september 2003 18:37 schreef Sai het volgende:[..]
De veroordeling en dood van Joanne. Klaar, kiezen, alleen dat jaartal van 1927 staat al goed op je verslag.
Wat hebben je klasgenoten trouwens voor films gekozen?
En ze hebben nog niks gekozen, maar het zal me niks verbazen als de hele klas opeens Gladiator wil (wat ik me opzich nog voor kan stellen met Phoenix .). En de net-iets-meer-van-films-afwetende Saving Private Ryan.
Ik moet nu al lachen .
quote:Oeh, goede.. Die heb ik hier nog op VHS liggen, superfilm
Op zondag 21 september 2003 19:57 schreef spacemangraig het volgende:
Deze schiet me net te binnen: Die tekenfilm van Asterix en Obelix met Cleopatra. Die hadden een paar mensen uit m'n klas gedaan, en die was heel goed ontvangen (origineel, veel verwijzingen naar de geschiedenis enz.)
Maar of ik 'm kies is een 2e .
Ik heb Battleshp Potemkin alleen kunnen vinden op DVD Regio 1 :/
Hoop dat het niet meer lang duurt.
Heb ooit de eer gehad om deze film op 35 MM zelf te mogen vertonen. Weet niet in hoeverre het waarheidsgetrouw is.
Zat te denken aan Le pact des loupes, losjes gebaseerd op een aantal onverklaarbare gebeurtenissen in frankrijk.
Welke wordt het trouwens? De Joanne d'arc uit 1927?
Misschien zijn er nog wel betere fils over jack the ripper, want op zich is dat wel een leuk onderwerp... ten minste, ik heb het altijd een heel interessant onderwerp gevonden
quote:La Passion de Jeanne D'Arc is uit 1928.
Op maandag 22 september 2003 11:26 schreef Superher0 het volgende:
Ik dacht dat Gladiator een samenraapsel was van historische feiten gepotretteerd in een niet correcte tijd. Maar hij blijft wel stoer.Ik heb Battleshp Potemkin alleen kunnen vinden op DVD Regio 1 :/
Hoop dat het niet meer lang duurt.Heb ooit de eer gehad om deze film op 35 MM zelf te mogen vertonen. Weet niet in hoeverre het waarheidsgetrouw is.
Zat te denken aan Le pact des loupes, losjes gebaseerd op een aantal onverklaarbare gebeurtenissen in frankrijk.
Welke wordt het trouwens? De Joanne d'arc uit 1927?
Battleship Potemkin is ook gewoon uit op R2 DVD (maar alleen Engels ondertiteld*), en maakt gebruik van hetzelfde (matige) bronmateriaal als de R1 versie. In waarschijnlijk 2004 brengt Criterion overigens een gerestaureerde versie van deze film uit (in Amerika, maar hoogstwaarschijnlijk R0 gecodeerd) in een box met October en Strike: Eisenstein: The Silent Years.
*Raar genoeg zijn de huidige versies gedeeltelijk met Engelse tussentitels, en gedeeltelijk met Russische tussentitels en Engelse ondertitels.
The Guns of Navarone, ook waargebeurd. Misschien iets meer op actie dan history gericht, toch blijft het een topfilm, met David Niven en Anthony Quinn.
http://us.imdb.com/title/tt0054953/
The Great Escape, ook waargebeurd. In deze film wordt wel lichte spot gedreven met de behandeling van Engelse officieren die gevangen zitten in een Dutis kamp. Dmv een tunnel graven proberen de gevangenen te ontsnappen. Bekende acteurs zijn Steve McQueen en Charles Bronson.
http://us.imdb.com/title/tt0057115/
Het leuke aan deze films is dat ze ook nog eens een hele tijd geleden gemaakt zijn, dus dat je met de standplaatsgebondenheid (das toch een veelvoorkomend aspect bij Geschiedenis?) ed nog rekening moet houden
quote:ahh.. Werelds.. Gaan we even die bij ons op de lijst zetten om aan te schaffen.
Op maandag 22 september 2003 11:51 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
In waarschijnlijk 2004 brengt Criterion overigens een gerestaureerde versie van deze film uit (in Amerika, maar hoogstwaarschijnlijk R0 gecodeerd) in een box met October en Strike: Eisenstein: The Silent Years.
[..]
.
Dus ik kan 4/5 van het bovenstaande lijstje wel schrappen .
Iemand nog meer steengoede films over de 20e eeuw?
Verder vond ik Bloody Sunday een goede film over de gebeurtenissen van 30 januari 1972, de dag waarop een demonstratie in het Noord-Ierse Derry volledig uit de hand liep.
Zie o.a. Lawrence of Arabia, Great Escape, Schindlers List, Ghandi, JFK, All the Presidents men en Apollo 13.
quote:Deze film is dus gebaseerd op het gelijknamige boek van Alistair MacLean. Ooit wel eens van het eiland "Mandrakos" gehoord?
Op maandag 22 september 2003 11:52 schreef hinse het volgende:The Guns of Navarone, ook waargebeurd. Misschien iets meer op actie dan history gericht, toch blijft het een topfilm, met David Niven en Anthony Quinn.
http://us.imdb.com/title/tt0054953/
Een van de beste historische film die ik gezien heb.
http://www.rottentomatoes.com/m/Gettysburg-1046038/reviews.php
Forrest Gump, wandelt een beetje door de geschiedenis van de VS van de laatste 50 jaar heen. Valt misschien ook nog wel wat van te maken.
Angela's Ashes Gaat eigenlijk over een jongetje, maar laat perfect het beeld zien van het kansarme arbeidersleven in Ierland.
Seven years in Tibet, gaat over de invasie van Tibet door China en in eerste instantie een beetje over WOII
quote:Nou je het zegt, nooit gerealiseerd
Op woensdag 24 september 2003 00:53 schreef Price het volgende:[..]
Deze film is dus gebaseerd op het gelijknamige boek van Alistair MacLean. Ooit wel eens van het eiland "Mandrakos" gehoord?
quote:En je hebt niet gezegd dat je inmiddels al half klaar was met je verslag over Jeanne d'Arc?
Op maandag 22 september 2003 18:49 schreef BlaatschaaP het volgende:
En. Dan. Komt. M'n. Leraar. Er. Vandaag. Mee. Dat. Hij. Over. De. 20e. Eeuw. Moet. Gaan.
.
Dus ik kan 4/5 van het bovenstaande lijstje wel schrappen
.
Iemand nog meer steengoede films over de 20e eeuw?
Het wordt Bridge On The River Kwai om de simpele reden dat mijn klasgenoten waarmee ik dit moet kijken het ws nog net wel kunnen verdragen en omdat hij vast wel verkrijgbaar is (desnoods via vrienden).
Als deze niet kan wordt 't Full Metal Jacket .
Thanks voor al uw hulp, mensen. En ik hou jullie up-to-date over 't cijfer natuurlijk .
[Dit bericht is gewijzigd door BlaatschaaP op 24-09-2003 22:19]
quote:
Op woensdag 24 september 2003 21:25 schreef BlaatschaaP het volgende:
En, ik heb besloten.Het wordt Bridge Over The River Kwai om de simpele reden dat mijn klasgenoten waarmee ik dit moet kijken het ws nog net wel kunnen verdragen en omdat hij vast wel verkrijgbaar is (desnoods via vrienden).
Als deze niet kan wordt 't Full Metal Jacket
.
Thanks voor al uw hulp, mensen. En ik hou jullie up-to-date over 't cijfer natuurlijk
.
goede keus
quote:En dan zeker tot in weken daarna dat deuntje lopen fluiten? Ik heb de film in tijden niet gezien, alleen het lezen erover zorgde dat ik het niet uit mijn kop krijg.
Op woensdag 24 september 2003 21:25 schreef BlaatschaaP het volgende:Het wordt Bridge Over The River Kwai om de simpele reden dat mijn klasgenoten waarmee ik dit moet kijken het ws nog net wel kunnen verdragen en omdat hij vast wel verkrijgbaar is (desnoods via vrienden).
quote:Het is "Bridge on the River Kwai." Staat zo slordig als je de titel al fout hebt.
Op woensdag 24 september 2003 21:25 schreef BlaatschaaP het volgende:
En, ik heb besloten.Het wordt Bridge Over The River Kwai om de simpele reden dat mijn klasgenoten waarmee ik dit moet kijken het ws nog net wel kunnen verdragen en omdat hij vast wel verkrijgbaar is (desnoods via vrienden).
Blijft vaag eigenlijk, je leest ook de titel van het boek met "on". Oscar.com geeft in ieder geval "on" als filmtitel en da's het belangrijkst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |