abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 30 september 2003 @ 18:30:52 #176
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_13550986
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 18:10 schreef sp3c het volgende:

Het was geen Amerikaanse keuze om Saddam aan de macht te laten na Desert Storm.

Desert Storm ging om de bevreiding van Kuweit niet om de verovering van Irak.

achteraf gezien was het beter geweest om hem af te zetten maar niemand kon weten dat hij alle vredesvoorwaarden aan zijn laars zou lappen.

Dat was wel een Amerikaanse beslissing. Ze waren bang voor een machtsvacuum en islamitische bewinden cq. chaos in de regio en daarom hebben ze hem laten zitten. Ze hebben hem zelfs toestemming gegeven om zijn helicopters te gebruiken om de opstand neer te slaan. Een opstand waar de bevolking notabene door de VS was toe opgeroepen. "Kom nu tegen Saddam in het geweer, dan komen wij jullie helpen." Mooie hulp. En het dan gek vinden dat men 12 jaar ellende verder de yanks met rpg's verwelkomt.
pi_13551211
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 06:07 schreef Ulx het volgende:
De amerikanehn ebben een manier gevonden om 20 miljard te bezuinigen: Het oprichten van scholen en de wederopbouw van Irak laten ze over aan Saoudi Arabie.
Mijn god nee toch . Wat voor scholen ??? waar zo'n binladen type rustig de woede van die mensen kan uitbuiten?
  Moderator dinsdag 30 september 2003 @ 18:44:14 #178
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13551305
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 18:30 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dat was wel een Amerikaanse beslissing. Ze waren bang voor een machtsvacuum en islamitische bewinden cq. chaos in de regio en daarom hebben ze hem laten zitten. Ze hebben hem zelfs toestemming gegeven om zijn helicopters te gebruiken om de opstand neer te slaan. Een opstand waar de bevolking notabene door de VS was toe opgeroepen. "Kom nu tegen Saddam in het geweer, dan komen wij jullie helpen." Mooie hulp. En het dan gek vinden dat men 12 jaar ellende verder de yanks met rpg's verwelkomt.

Het was een VN beslissing (resolutie 688 als ik me niet vergis)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_13551881
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 18:44 schreef sp3c het volgende:

[..]

De VS deed echt de besprekingen hoor. Powell zat erbij en die had die helies kunnen verbieden.
pi_13552791
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 18:44 schreef sp3c het volgende:

[..]

Hadden ze een veto moeten gebruiken. .
  Moderator dinsdag 30 september 2003 @ 20:25:12 #181
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13553720
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 19:51 schreef Ulx het volgende:

[..]

Hadden ze een veto moeten gebruiken. .

dan hadden ze het alleen mogen doen
  woensdag 1 oktober 2003 @ 00:54:11 #182
55630 MokroKees
Chaulerah Gek
pi_13562206
hier is een leuk stukje over wat Bush precies aan de opbouw van Irak doet met die 87 miljard dollar aan belasting centen..
quote:
Check out just the most obvious pork salted into the President's $87 billion request for Iraqi military operations and "reconstruction" efforts.

George Bush, for example, thinks Americans should cough up $9 million to establish postal ZIP codes in Iraq. "How has Iraq made it for these thousands of years without Americans helping them develop a ZIP code?" asks South Dakota Democratic Senator Tim Johnson. "It is amazing. ... What a generous thing for this Administration to do for other people on the other side of the planet, on our dime, borrowing money to do it."

Bush has also asked for $100 million for 2,000 trash trucks -- which works out as $50,000 per truck. He wants to spend $400 million on building new jails able to hold 8,000 additional prisoners -- which works out to $50,000 per bed. "I have a lot of constituents in my state of South Dakota who live in homes that don't cost $50,000 per bedroom," Senator Johnson says. Or how about the $30 million we've reportedly set aside to teach Iraqis English as a second language. "Undoubtedly there will be a contract to be 'bid' out, surely to that great educational institution, Halliburton, to provide ESL teachers from the US at wartime salaries," writes Tom Englehardt, editor of the indispensable TomDispatch.com.

Once the Iraqis at the Baghdad Fire Department's largest station learn English, they'll be able to read the English-language "Baghdad Fire Department" T-shirts we've decked their employees in. The BFD seems to be a symbol for our whole approach, by the way: US taxpayers have paid for a repainting of the station, new beds, air conditioners, office equipment, a television and a DVD player, reports ABC Nightly News. So the BFD probably on the surface looks more luxurious than most American fire stations. But ABC reports, that "after doing their best for the cameras, the firefighters told us there were still no replacements for the fire engines and protective gear taken by looters just after the war. 'I'm happy the Americans helped us,' said one of them. 'But if I'm going to fight fires, I'm going to need better clothing than a T-shirt. It's nylon and will burn right off.' "

Sorry, did our shock & awe campaign cost you your fire trucks? Here, have a million-dollar T-shirt. And smile for the nice Americans back home.

The Bush Administration request also includes $164 million "to improve the curriculum for training Iraq's new army," Associated Press reports. Not "to improve the new Army," simply to improve "the curriculum" for it. It includes $4 million to establish telephone area codes and a 911-emergency response number. It includes $100 million to hide the families of 100 Iraqis in the witness protection program, $19 million for post office Wi-Fi, $50 million for traffic cops. It includes $150 million "to begin work on a $500 million to $700 million children's hospital with all the latest technology." (Because there's no shortage of $700 million children's hospitals in America, right?)

The request also includes nearly a billion dollars to import oil into Iraq, the country with the world's second-largest oil reserves. No wonder Bush couldn't find oil in Texas.

kèk lekkah naajje ège sig, Fok feez
  † In Memoriam † woensdag 1 oktober 2003 @ 07:19:13 #183
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_13563171
quote:
Deserting Our Troops

The Army and Air Force failed to obey Congress' orders to create baseline medical records for soldiers sent to overseas war zones, in this case Iraq, Congress' General Accounting Office (GAO) concludes in a just-released report.

"The percentage of Army and Air Force service members missing one or both of their pre- and post-deployment health assessments ranged from 38 to 98 percent of our samples," the GAO, Congress' investigative arm, found. "Moreover, when health assessments were conducted, as many as 45 percent of them were not done within the required time frames."

These statistics confirm what veterans of the 1990-91 Persian Gulf War and members of Congress have been saying for months: the Pentagon has been ignoring a law whose primary intention was avoiding a repeat of the military's mistakes surrounding its handling of veteran illnesses that have become known as Gulf War Syndrome.

Er worden dus geen medische dossier bijgehouden van de soldaten, van hoe gezond ze waren toen ze uitgezonden werden en hoe gezond ze weer thuiskwamen.
Terwijl er dit in 1997 per wet verplicht is gesteld.

Wat moet je nu geloven? Dat het Amerikaanse leger zo amateuristisch is dat het zich niet eens aan de eenvoudigste voorschriften kan houden, of dat het met opzet achterwege wordt gelaten zodat niemand later aan kan tonen dat hij of zij in diensttijd ziek is geworden? (bijvoorbeeld door verarmd uranium of inentingen tegen biowapens).

pi_13564412
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 07:19 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Er worden dus geen medische dossier bijgehouden van de soldaten, van hoe gezond ze waren toen ze uitgezonden werden en hoe gezond ze weer thuiskwamen.
Terwijl er dit in 1997 per wet verplicht is gesteld.

Wat moet je nu geloven? Dat het Amerikaanse leger zo amateuristisch is dat het zich niet eens aan de eenvoudigste voorschriften kan houden, of dat het met opzet achterwege wordt gelaten zodat niemand later aan kan tonen dat hij of zij in diensttijd ziek is geworden? (bijvoorbeeld door verarmd uranium of inentingen tegen biowapens).

Ze dumpen dat Urtanium daar goedkoop weg. Ze hebben eenberg uranium afval in d eVS die ze kwijt willen en het dumpen ervan is normaal gesproken erg duur. Nu komt het dat je er kogels en noem op wat van kan maken die effectiever werkt dus 2 vliegen in 1 klap. En dat er soldaten ziek worden who cares ze zijn daar gestuurd om de pijp uit te gaan.
  Moderator woensdag 1 oktober 2003 @ 09:45:57 #185
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13564455
topic moest misschien zo onderhand maar is naar ONZ verplaatst worden lijkt me zo
  † In Memoriam † woensdag 1 oktober 2003 @ 16:56:29 #186
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_13575284
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 09:45 schreef sp3c het volgende:
topic moest misschien zo onderhand maar is naar ONZ verplaatst worden lijkt me zo
Wat is dit nou voor lullige opmerking?

Hier staat het rapport -> http://www.gao.gov/new.items/d031041.pdf

Een .gov domein, of is dat ook een onzinbron?

Conclusie van het rapport:

Doordat er onvoldoende of geen medische rapporten worden bijgehouden, er geen medische controle is voor troepen die weer naar huis gaan zijn, komen veteranen die ziek worden in de problemen.
Bovendien kan er zo geen oorzaak en gevolg worden vastgesteld.

--

Nee natuurlijk houden ze geen dossiers bij. Ze kijken wel uit.

woensdag 1 oktober 2003 @ 18:42:50 #187
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13577942
Volgens mij gaan de Amerikanen zich over een paar jaar erg genaaid voelen.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_13578321
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 18:42 schreef tvlxd het volgende:
Volgens mij gaan de Amerikanen zich over een paar jaar erg genaaid voelen.
Is niet erg hoor, als het maar resultaat oplevert.

Ik betwijfel dat echter .

woensdag 1 oktober 2003 @ 19:31:40 #189
55630 MokroKees
Chaulerah Gek
pi_13579127
ondertussen in Irak

ondertussen in de VS
  woensdag 1 oktober 2003 @ 19:41:44 #190
50671 Strijder
In Extremis
pi_13579341
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 00:54 schreef MokroKees het volgende:
hier is een leuk stukje over wat Bush precies aan de opbouw van Irak doet met die 87 miljard dollar aan belasting centen..
[..]
Kan je er ook een bron van geven, want ik kan me niet voorstellen dat ze zo achterlijk zijn ?
Untill I awake - / - Elu Elensar
  woensdag 1 oktober 2003 @ 20:11:37 #191
55630 MokroKees
Chaulerah Gek
pi_13580103
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 19:41 schreef Strijder het volgende:

[..]

Kan je er ook een bron van geven, want ik kan me niet voorstellen dat ze zo achterlijk zijn ?

http://www.thenation.com/outrage/index.mhtml?pid=981
pi_13580180
Irak zou toch door de VS geplunderd gaan worden, en alle olie gejat om zo de VS van hun failliet af te houden ? Nu zeurt iedereen opeens dat er te veel aan IRak wordt gegeven.
  woensdag 1 oktober 2003 @ 20:23:11 #193
55630 MokroKees
Chaulerah Gek
pi_13580431
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 20:14 schreef CeeJee het volgende:
Irak zou toch door de VS geplunderd gaan worden, en alle olie gejat om zo de VS van hun failliet af te houden ? Nu zeurt iedereen opeens dat er te veel aan IRak wordt gegeven.
nee er word teveel geld uitgegeven aan amerikaanse bedrijven ( oa Cheney's Halliburton ) die Irak nu gaan "helpen" met nutteloze troep..
  woensdag 1 oktober 2003 @ 20:25:55 #194
50671 Strijder
In Extremis
pi_13580506
quote:
Als die informatie klopt, dan zal zelfs jij hoop ik wel begrijpen over wat voor achterlijke zaken het gaat.
pi_13580624
quote:
Amerikanen vragen andere landen nu om geld voor Irak

De 20 miljard dollar die de regering Bush van het Congress heeft gekregen voor de wederopbouw van Irak, zijn niet voldoende. Amerikaans minister van Defensie Donald Rumsfeld is van mening dat ook de andere landen financieel hun steentje moeten bijdragen.

"Wij verwachten dat de internationale gemeenschap haar verantwoordelijkheid neemt en eveneens een financiële bijdrage levert," verklaarde Rumsfeld dinsdag aan de begrotingscommissie.

Rumsfeld was naar Capitol Hill getrokken in de hoop steun te verwerven voor een verhoging van het budget met 87 miljard dollar. Het grootste deel van dat geld gaat naar militaire operaties in Irak en Afghanistan, maar het was vooral de 20 miljard dollar, bestemd voor de wederopbouw van Irak, waarmee de regering Bush op heel wat tegenstand stuitte.

De nieuwe resolutie die de Verenigde Staten hebben ingediend bij de VN Veiligheidsraad, zou al een deel van het probleem moeten oplossen doordat het de andere landen en internationale organisaties ertoe aanzet om ook met geldsteun over de brug te komen.

De bezetting van Irak heeft de VS volgens topman Paul Bremer al tussen de 50 en 75 miljard dollar gekost. Toch ziet Rumsfeld geen reden tot ongerustheid aangezien de toekomstige Iraakse olie-opbrengsten voor extra financiële slagkracht zullen zorgen.

bron: GvA

Die financiële slagkracht zal uiteraard de Irakezen ten deel vallen, voorwaar ik niet zie waarom Rumsfeld geen reden tot ongerustheid ziet, of gaat Irak zelf de oorlog welke jegens hen gevoerd is terugbetalen aan de VS?

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_13580674
quote:
Irak zou toch door de VS geplunderd gaan worden, en alle olie gejat om zo de VS van hun failliet af te houden ?
quote:
De bezetting van Irak heeft de VS volgens topman Paul Bremer al tussen de 50 en 75 miljard dollar gekost. Toch ziet Rumsfeld geen reden tot ongerustheid aangezien de toekomstige Iraakse olie-opbrengsten voor extra financiële slagkracht zullen zorgen.
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  woensdag 1 oktober 2003 @ 20:46:07 #197
50671 Strijder
In Extremis
pi_13580939
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 20:32 schreef Cosma-Shiva het volgende:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Amerikanen vragen andere landen nu om geld voor Irak
De 20 miljard dollar die de regering Bush van het Congress heeft gekregen voor de wederopbouw van Irak, zijn niet voldoende. Amerikaans minister van Defensie Donald Rumsfeld is van mening dat ook de andere landen financieel hun steentje moeten bijdragen.

"Wij verwachten dat de internationale gemeenschap haar verantwoordelijkheid neemt en eveneens een financiële bijdrage levert," verklaarde Rumsfeld dinsdag aan de begrotingscommissie.

Rumsfeld was naar Capitol Hill getrokken in de hoop steun te verwerven voor een verhoging van het budget met 87 miljard dollar. Het grootste deel van dat geld gaat naar militaire operaties in Irak en Afghanistan, maar het was vooral de 20 miljard dollar, bestemd voor de wederopbouw van Irak, waarmee de regering Bush op heel wat tegenstand stuitte.

De nieuwe resolutie die de Verenigde Staten hebben ingediend bij de VN Veiligheidsraad, zou al een deel van het probleem moeten oplossen doordat het de andere landen en internationale organisaties ertoe aanzet om ook met geldsteun over de brug te komen.

--------------------------------------------------------------------------------

bron: GvA

Die financiële slagkracht zal uiteraard de Irakezen ten deel vallen, voorwaar ik niet zie waarom Rumsfeld geen reden tot ongerustheid ziet, of gaat Irak zelf de oorlog welke jegens hen gevoerd is terugbetalen aan de VS?

Dus ze vinden het niet erg om xx-tig miljard dollar uit te trekken voor dood en verderf, maar ze hebben wel moeite om geld vrij te maken om de door henzelf gemaakte puinzooi te herbouwen ?

Ik zie het zeer somber in voor Irak ( net als Afghanistan of Kosovo ).

donderdag 2 oktober 2003 @ 14:28:06 #198
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13596790
quote:
Kuwaiti security authorities have foiled an attempt to smuggle $60 million worth of chemical weapons and biological warheads from Iraq to an unnamed European country, a Kuwaiti newspaper said on Wednesday.

The pro-Government Al-Siyassah, quoting an unnamed security source, said the suspects had been watched by security since they arrived in Kuwait and were arrested "in due time." It did not say when or how the smugglers entered Kuwait or when they were arrested.

The paper said the smugglers might have had accomplices inside Kuwait. It said Interior Minister Sheik Nawwaf Al Ahmed Al Sabah would hand over the smuggled weapons to an FBI agent at a news conference, but did not say when.

Government officials could not be immediately reached for comment.

Iraqi Interior Minister Nouri Al-Badran met on Tuesday with Sheik Nawwaf and discussed cooperation between the two countries in security matters. His visit is the first by an Iraqi interior minister to Kuwait since 1990.

http://www.hindustantimes.com/news/181_399454,00050004.htm

.

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_13602664
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 14:28 schreef tvlxd het volgende:

[..]

http://www.hindustantimes.com/news/181_399454,00050004.htm

.

Beetje vreemd, omdat de FBI alleen voor binnen de VS is ( en dus niet naar buiten ).
Zal wel hetzelfde zijn als die massavernietigingswapens, veel geschreeuw, geen wol.
pi_13602824
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 18:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

dacht je dat die figuren die waterpijpleidingen e.d. momenteel opblazen geliefd zijn bij de bevolking?

Nee. Maar een boel van die leidingen werken uberhaupt al niet ( heeft iets met oorlog ofzo te maken ).
quote:
[..]Het was geen Amerikaanse keuze om Saddam aan de macht te laten na Desert Storm.

Desert Storm ging om de bevreiding van Kuweit niet om de verovering van Irak.

achteraf gezien was het beter geweest om hem af te zetten maar niemand kon weten dat hij alle vredesvoorwaarden aan zijn laars zou lappen.

Ik denk dat je dat toch wel op je vingers kon optellen. En de VS hadden wel degelijk iets te vertellen in de Veiligheidsraad.
quote:
[..]

ik post het dan ook niet om je (of wie dan ook) te overtuigen dat de oorlog een goede zaak is ... dit soort berichten post ik altijd om aan te geven dat het Nederlandse leger helemaal niet zo slecht is als de media je probeert te doen geloven

Ik zeg ook niet dat het Nederlandse leger slecht is ( ik denk zelfs dat het tot 1 van de beste ter wereld behoort ( zelfs nog ver boven dat van de VS of Israël ) ), maar het gaat er natuurlijk wel om hoe je het gebruikt.
Ik zit er niet mee als ze er op uit worden gestuurd om vrede te herstellen of af te dwingen of te bewaken.
Maar wel als het wordt gebruikt om de foute plannen van een ander land te steunen ( je wordt dan zelf namelijk ook fout ).

Wat de VS hebben gepresteerd in/met Irak gaat alle perken te buiten.
En de zogenaamde hulp en vrijheid die ze in Irak zouden krijgen, daar moet je denk ik ook niet zoveel waarde aan hechten.
Dat neemt dus niet weg dat er wel goed werk kan worden gedaan ( door Nederlanders ), maar het is niet voor de Irakezen zelf.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')