abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 september 2003 @ 14:31:03 #76
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13333961
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:29 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Amerika moet de leiding van het mandaat aan de VN overdragen, dat zal heel wat minder spanningen kunnen opleveren denk ik dan nu het geval is. Verder moet er dan ook echte eensgezindheid zijn tussen de belangrijkste landen, om meer succes te kunnen hebben, maar dit is allemaal eigenlijk wishfull thinking

Amerika moet wel het bevel houden, zoals in de Golfoorlog of de Koreaanse Oorlog. Dat is duidelijker en efficentier.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_13333974
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:24 schreef elcastel het volgende:

[..]

Is natuurlijk al een beetje een oude discussie en eigenlijk nadien heeft de VS er kennelijk nog weinig van geleerd. Ik ben mede daarom bijna tegen dit voorstel, maar uiteindelijk heb je daar de Irakezen weer mee.
Blijft een beetje dilemma zo, iets waar de VS volgens mij bewust op aanstuurd.

Natuurlijk.
Als wij ( teminste, echte landen als bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk ) nu niet meedoen, dan is het niet de schuld van de Amerikanen.
En als iemand toch meedoet, dan heeft Amerika gelijk,
Verdeel en heers.

Maar zolang anderen dan de Irakezen zelf het daar voor het zeggen hebben zullen ze het altijd slecht hebben. Als de VS zich nu zouden terugtrekken, dan denk ik niet dat het helemaal misgaat ( als dat nog meer kan dan nu ). Zal natuurlijk wel even rommelig blijven, maar dat herstelt zichzelf. Nu kan niks zichzelf herstellen, daar zorgen de VS wel voor. Normale zaken als water en stroom zijn er nog steeds niet. Maar dat zijn wel zaken waar je de bevolking rustig mee krijgt ( en achter je, ook wel handig als je als aggressor bezig bent ).

Untill I awake - / - Elu Elensar
pi_13334044
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:31 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Amerika moet wel het bevel houden, zoals in de Golfoorlog of de Koreaanse Oorlog. Dat is duidelijker en efficentier.

er is geen sprake van een oorlog, maar van een bezetting na een oorlog (tegen een staat), dit is heel wat anders denk ik dan. Dus hoeft het perse niet Amerikaans bevel te zijn, het kan ook de NAVO zijn oid.
  Moderator zondag 21 september 2003 @ 14:34:02 #79
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13334047
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:23 schreef Strijder het volgende:

[..]

Hehe, die halen gewoon een Amerikaans spionagetoestel binnen en sturen het in stukjes terug .

ja of ze jatten het gewoon en geven het een nieuwe naam (type730 oid) ... zoals bv onze goalkeepers

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_13334067
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:20 schreef schatje het volgende:
Die hele arrogante houding van de VS is bij veel landen gewoon in het verkeerde keelgat geschoten.Dan is het enigzins wel te begrijpen als men daar op afgerekend wordt.Ik hoop dan ook dat de VS hier wat van geleerd heeft, dat het een wijze les voor de toekomst is.
De arrogante houding van de vs is er al langer geweest, nu komt deze alleen beter naar voren, omdat de media na de oorlog niet meer ingekwartiert zitten bij de troepen, en de show nu over is, het echte werk moet gaan beginnen, en dan zie je dat je meer aan hersenen hebt dan aan spierballen. Aangezien redelijk wat amerikanen gespeend zijn van voldoende hersenen komen ze hier pas een beetje laat achter.

Ik denk zelf dat de amerikanen hier ook weer geen lering uit trekken, dat zien we nu ook al aan de ellende die in afghanistan is, die opbouw komt niet verder dat kabul omdat het leger maar tot hier zit en verder niet. Maar ze zullen dit jaar in afghanistan wel weer hun record opiumproduktie van vorige jaar verbreken, want het verzet, en de ongeregeldheid moet toch ergens van gefinancierd worden.

Moderator zondag 21 september 2003 @ 14:35:06 #81
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13334078
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:31 schreef Strijder het volgende:

[..]

Natuurlijk.
Als wij ( teminste, echte landen als bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk ) nu niet meedoen, dan is het niet de schuld van de Amerikanen.
En als iemand toch meedoet, dan heeft Amerika gelijk,
Verdeel en heers.

Maar zolang anderen dan de Irakezen zelf het daar voor het zeggen hebben zullen ze het altijd slecht hebben. Als de VS zich nu zouden terugtrekken, dan denk ik niet dat het helemaal misgaat ( als dat nog meer kan dan nu ). Zal natuurlijk wel even rommelig blijven, maar dat herstelt zichzelf. Nu kan niks zichzelf herstellen, daar zorgen de VS wel voor. Normale zaken als water en stroom zijn er nog steeds niet. Maar dat zijn wel zaken waar je de bevolking rustig mee krijgt ( en achter je, ook wel handig als je als aggressor bezig bent ).

ja net als vietnam bv
pi_13334112
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja net als vietnam bv

Nog zo'n onnoemelijk domme actie van ze, inderdaad.
pi_13334133
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja net als vietnam bv

Irak is een kunstmatigere staat dan Vietnam, bestaat eigenlijk als land pas in de 20e eeuw, daarom ook gaat de vergelijking niet helemaal op
pi_13334174
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja of ze jatten het gewoon en geven het een nieuwe naam (type730 oid) ... zoals bv onze goalkeepers

[afbeelding]

Je bedoelt dus niet deze ?
  Moderator zondag 21 september 2003 @ 14:38:53 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13334177
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:36 schreef Strijder het volgende:

[..]

Nog zo'n onnoemelijk domme actie van ze, inderdaad.

ja dat terugtrekken idd

nu is het hele land communistisch en heeft niemand er meer te eten

Moderator zondag 21 september 2003 @ 14:39:26 #86
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13334192
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:38 schreef Strijder het volgende:

[..]

Je bedoelt dus niet deze ?

zullen ze ook wel gejat hebben van ons
pi_13334347
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat terugtrekken idd

nu is het hele land communistisch en heeft niemand er meer te eten

Dat was het toch wel geworden.
Gaat er toch meer om dat omdat de VS iets niet aanstond ze "zomaar eventjes" een oorlog mogen beginnen ( met alle ellende van dien ).
Als een land nu werd aangevallen, oke, dan is het anders.
Maar zeker in Irak, waar dus totaal geen dreiging was/is, geldt dat dus niet. Puur landje-pik. Of kolonialisme.
  Moderator zondag 21 september 2003 @ 14:47:16 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13334385
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:45 schreef Strijder het volgende:

[..]

Dat was het toch wel geworden.
Gaat er toch meer om dat omdat de VS iets niet aanstond ze "zomaar eventjes" een oorlog mogen beginnen ( met alle ellende van dien ).
Als een land nu werd aangevallen, oke, dan is het anders.
Maar zeker in Irak, waar dus totaal geen dreiging was/is, geldt dat dus niet. Puur landje-pik. Of kolonialisme.

jaja dat weten we nu wel, maar hoe kom je van daaruit op de conclusie dat het zomaar in orde gaat komen als de amerikanen alles terugtrekken.
pi_13334410
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:45 schreef Strijder het volgende:
Puur landje-pik. Of kolonialisme.
Die eerste slaat nergens op, die tweede is net hoe je het interpreteerd natuurlijk. Uiteindelijk is het beter dat Saddam verdwenen is (zo lijkt het), daar is geen discussie over mogelijk neem ik aan.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_13334486
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

jaja dat weten we nu wel, maar hoe kom je van daaruit op de conclusie dat het zomaar in orde gaat komen als de amerikanen alles terugtrekken.

Omdat de Amerikanen nog niets hebben gedaan voor de Irakezen.
Dat Saddam slecht was weten we allemaal.
We weten echter nu ook dat de Amerikanen ook slecht zijn.
Nogmaals, water en electriciteit.

Dat is toch niet zo moeilijk ?
Daarmee krijg je best wel wat mensen achter je, en het toont ook nog eens aan dat je het beste met de mensen voorhebt.
Ze tonen dus niks aan. En dus is het ook maar de vraag of ze het beste met de bevolking voor hebben. De gemiddelde Irakees zal die gedachte toch wel hebben ( zeker omdat Saddam al ettelijke maanden verdreven is ).
Veel slechter kan het dus niet gaan lijkt mij zo.

[Dit bericht is gewijzigd door Strijder op 21-09-2003 14:53]

pi_13334519
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:48 schreef elcastel het volgende:

[..]

Die eerste slaat nergens op, die tweede is net hoe je het interpreteerd natuurlijk. Uiteindelijk is het beter dat Saddam verdwenen is (zo lijkt het), daar is geen discussie over mogelijk neem ik aan.

Zie bovenstaande post.
  zondag 21 september 2003 @ 14:53:55 #92
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13334546
Als de Amerikanen weg gaan, wordt het een chaos waar de hele wereld spijt van zal krijgen.
Natuurlijk, het is een bezetting, maar er blijven militaire operaties bestaan.
1 kernfysicus
  Moderator zondag 21 september 2003 @ 15:12:58 #93
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13335081
quote:
Op zondag 21 september 2003 14:51 schreef Strijder het volgende:

[..]

Omdat de Amerikanen nog niets hebben gedaan voor de Irakezen.
Dat Saddam slecht was weten we allemaal.
We weten echter nu ook dat de Amerikanen ook slecht zijn.
Nogmaals, water en electriciteit.

probleem is dat die voorzieningen van de grond toe opgebouwd moeten worden dat lukt niet 1, 2, 3 zelfs zonder aanslagen op diezelfde voorzieningen van 'verzetsstrijders' kost dit gewoon tijd

hier bijvoorbeeld de problemen die de Nederlanders hebben ondervonden ivm het waterboren.

quote:
Waterboorders starten in As Samawah
(Van de webmaster: dit verslag is na een lange omweg uiteindelijk ontvangen. Weliswaar is het verslag gedateerd maar ik wil het u niet onthouden.)

Na een flinke vertraging is uiteindelijk de waterboorgroep begonnen met het boren van hun eerste put. Daar, in As Samawah, waar de geniecompagnie een megakamp uit de grond stampt, werd in de nacht van vrijdag op zaterdag, de waterboorinstallatie ( WBI ) opgezet. Het opbouwen van de boorstelling verliep vrij vlot, zodat wij de volgende nacht direct konden beginnen met het daadwerkelijk boren.

Boorploeg I, bestaande uit Erik van As, Mitchel Goedegebuure, Remco van de Velde en Alex Roessink, begon zaterdagavond 9 aug om 18.00, met het boren van de eerste meters. Uiteraard waren C-Waterboordet, Jan Wolterink en onze geoloog Patrick Brooijmans, ook ter plekke om de eerste "meters" te ondersteunen. De aanvang van de boring verliep een beetje stroef vanwege het disfunctioneren van een zuigpomp. Uiteindelijk besloot Erik om maar weer terug te vallen op zijn oude vertrouwde manier van boren, het "Militair Luchtliften".

Gelukkig sloeg dit goed aan, zodat er op het einde van de shift, een gat ontstond van 26 m. 's Nachts tussen 01.00 en 02.00 vond de wisseling plaats met boorploeg II, bestaande uit Mario van Hulten, Dennis de Jong, Remco van Balkum, Patrick van Leeuwen en Mario Denninger. Deze hebben doorgeboord tot 09.00. Aan het einde van nacht één, werd een diepte bereikt van 66 m.

Tot zover de eerste verslaglegging van de put "As Samawah I".

Mario van Hulten.

quote:
Down the hole !
(Van de webmaster: dit verslag is na een lange omweg uiteindelijk ontvangen. Weliswaar is het verslag gedateerd maar ik wil het u niet onthouden.)

De put As Samawah I is niet meer.

In de nacht van maandag 12 aug op dinsdag 13 aug is om 03.00 op een diepte van 154 m, de put ingeklapt. Dat wil zeggen, de put is volledig ingestort. Even voor drieėn, merkte één van de waterboorders, dat we plotseling ontzettend veel waterverlies hadden. De put begon al ons spoelingwater op te slurpen. Direct werd er een voorraadbuffer water gebruikt om het verlies zo snel mogelijk weer aan te vullen. Helaas, het mocht niet baten, de put zoog al ons water te snel op. Dan rest er nog maar één ding: zo snel mogelijk alle boorbuizen trekken, voordat de boel instort en alles vast komt te zitten. Op het moment dat we de eerste buizen begonnen te trekken, ontstond er een gigantische spuiter. Dat was het teken dat de put daadwerkelijk aan het instorten was.

Vanaf dat moment was het "redden wat je redden kan". Op het moment dat we 55 meter buis getrokken hadden, begon ook de machine volledig weg te zakken. Toen werd het tijd om te stoppen. De machine begon dusdanig over te hellen, dat het niet veilig meer was om verder te gaan. Ondertussen werd de C-Waterboordet geļnformeerd over de ontstane situatie. Onze Jan, altijd de rust zelve ( ? ) bekeek de situatie ter plekke eens goed. Het eerste wat er moest gebeuren, nadat de spuiter tot rust gekomen was, was het stabiliseren van de waterboorinstallatie, zodat hij niet meer om kon vallen. Dit was vrij snel geregeld. Toen begon het zo snel mogelijk "puin ruimen". In de vroege ochtend, hebben Jan, Erik en Patrick ( de geoloog ), met gepast geweld nog enige boorbuizen kunnen redden. De rest werd als verloren beschouwd. 's Avonds is de hele ploeg begonnen met opruimen. Een aantal uurtjes later stond de boorwagen al weer op een nieuwe locatie, voor een nieuwe poging om een put te slaan. Deze keer, op advies van onze geoloog, zijn we de volgende nacht, begonnen aan een putje van ± 25 m.

Nu vraagt iedereen zich natuurlijk af: "hoe kan het nou dat zo'n put zomaar begint in te storten?" Goed, dan nu even een woordje van onze geoloog, Patrick Brooijmans:

Op het moment van het waterverlies werd er al zo'n 50 meter in kalksteen geboord. Kalksteen heeft de eigenschap op te lossen in water, waardoor ondergronds holtes en grotten kunnen ontstaan. Hoogstwaarschijnlijk heeft de boorkop zo'n holte geopend en was deze niet gevuld met grondwater. Het spoelingwater is door de zwaartekracht in de holte gestroomd. Op een gegeven moment was de hele voorraad spoelingwater op en begon het waterpeil in de put zelf te zakken. Het bovenste deel van de put bestond uit relatief zachte gesteenten (klei en zand) die gesteund werden door de waterkolom. Toen deze waterkolom weg viel zijn deze zachte gesteenten in het boorgat gevallen. Het instorten van de put veroorzaakte een gat van vier bij drie meter en één meter diep en het verzakken van de achterkant van de boorinstallatie.

Aldus de woorden van de geoloog.

To Be Continued,
Mario van Hulten

www.nldetirak.nl

quote:
Dat is toch niet zo moeilijk ?
ik geef het je te doen
quote:
Daarmee krijg je best wel wat mensen achter je, en het toont ook nog eens aan dat je het beste met de mensen voorhebt.
Ze tonen dus niks aan. En dus is het ook maar de vraag of ze het beste met de bevolking voor hebben. De gemiddelde Irakees zal die gedachte toch wel hebben ( zeker omdat Saddam al ettelijke maanden verdreven is ).
Veel slechter kan het dus niet gaan lijkt mij zo.
dat het niet dagelijks op CNN is wil niet zeggen dat de Amerikanen niet minstens even hard aan dergelijke zaken werken als de Nederlanders.
pi_13335184
quote:
Op zondag 21 september 2003 15:12 schreef sp3c het volgende:

[..]

probleem is dat die voorzieningen van de grond toe opgebouwd moeten worden dat lukt niet 1, 2, 3 zelfs zonder aanslagen op diezelfde voorzieningen van 'verzetsstrijders' kost dit gewoon tijd

hier bijvoorbeeld de problemen die de Nederlanders hebben ondervonden ivm het waterboren.
[..]

[..]

[..]

ik geef het je te doen
[..]

dat het niet dagelijks op CNN is wil niet zeggen dat de Amerikanen niet minstens even hard aan dergelijke zaken werken als de Nederlanders.

Of ze zijn ontzetten achterlijk dat ze het nieuws niet naar buiten brengen, of ze zijn ontzettend achterlijk dat ze het niet doen.

Dat de Nederlanders goed bezig zijn is op zich niets nieuws. Dat zijn wij over het algemeen altijd. Waar het om gaat is dat de Amerikanen dat moeten zijn. Zij hebben Irak aangevallen. Zij zijn verantwoordelijk.
Niet wij ( dat wij dat toch doen siert ons, maar geeft gelijk aan dat wij hetzelf niet helemaal snappen, want nu doen wij het werk van/voor de Amerikanen ).

Moderator zondag 21 september 2003 @ 15:32:54 #95
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13335519
quote:
Op zondag 21 september 2003 15:17 schreef Strijder het volgende:

[..]

Of ze zijn ontzetten achterlijk dat ze het nieuws niet naar buiten brengen, of ze zijn ontzettend achterlijk dat ze het niet doen.

het is vooral verwerpelijk dat de media er geen aandacht aanbesteed ... maar er hoeft maar een militair te struikelen of zijn pasfoto en staat van dienst staat online bij verschillende newswebsites incl. condoleanceregister.
quote:
Dat de Nederlanders goed bezig zijn is op zich niets nieuws. Dat zijn wij over het algemeen altijd. Waar het om gaat is dat de Amerikanen dat moeten zijn. Zij hebben Irak aangevallen. Zij zijn verantwoordelijk.
Niet wij ( dat wij dat toch doen siert ons, maar geeft gelijk aan dat wij hetzelf niet helemaal snappen, want nu doen wij het werk van/voor de Amerikanen ).
Nee het geeft aan dat wij zijn niet zo kinderachtig als landen als Frankrijk.
goed de Amerikanen hebben het niet zo slim gespeeld in de aanloop van de oorlog maar ze kunnen het duidelijk niet alleen af, moeten wij de Irakezen dan vitale hulp ontzeggen omdat we het niet eens zijn met US policy?

ben ik blij dat ik een Nederlander ben zeg

pi_13335658
quote:
Op zondag 21 september 2003 15:12 schreef sp3c het volgende:
mooi achtergrondverhaal over het boren naar water
In dit verhaal wordt geschreven over een megakamp, en over een waterput, is dit een waterput die ze voor hun eigen kamp aan het boren zijn, of voor de bevolking?

Verder zou ik zeggen dat de meeste putten in irak nog wel in redelijk staaat zouden moeten zijn, alleen de pompstations erbij niet.

Moderator zondag 21 september 2003 @ 15:42:31 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13335792
quote:
Op zondag 21 september 2003 15:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In dit verhaal wordt geschreven over een megakamp, en over een waterput, is dit een waterput die ze voor hun eigen kamp aan het boren zijn, of voor de bevolking?

Verder zou ik zeggen dat de meeste putten in irak nog wel in redelijk staaat zouden moeten zijn, alleen de pompstations erbij niet.

probleem is dat veel putten zijn leeggegooid of geb00bytrapped door terugtrekkende regeringstroepen.

ook worden door 'verzetsstrijders' pijpleidingen waar dat water doorheen zou moeten stromen naar de huishoudingen opgeblazen.

anyways aangezien dit een project is van CIMIC (civil military cooperation oid) neem ik voor het gemaak maar ff aan dat de put daadwerkelijk voor de Irakezen bestemd is, de Nederlanders krijgen Nederlanders kraanwater aangevoerd

zondag 21 september 2003 @ 15:53:27 #98
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13336108
quote:
SADDAM Hussein has been in secret negotiations with US forces in Iraq for the past nine days, we can reveal.

The Iraqi dictator is demanding safe passage to the former Soviet republic of Belarus. In exchange, he has vowed to provide information on weapons of mass destruction and disclose bank accounts where he siphoned off tens of millions of dollars in plundered cash.

President Bush is being kept abreast of the extraordinary talks by his National Security advisor Condoleezza Rice. She is co-ordinating negotiations in Baghdad which are led by Lt. Gen. Ricardo Sanchez, the commander of American forces in Iraq.

http://www.sundaymirror.co.uk/news/news/content_objectid=13431908_method=full_siteid=106694_headline=-DESPERATE%2DSADDAM%2DOFFERS%2DAMERICANS%2DDEAL-name_page.html

hehe

1 kernfysicus
  Moderator zondag 21 september 2003 @ 15:59:20 #99
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13336278
quote:
Op zondag 21 september 2003 15:53 schreef tvlxd het volgende:

[..]

http://www.sundaymirror.co.uk/news/news/content_objectid=13431908_method=full_siteid=106694_headline=-DESPERATE%2DSADDAM%2DOFFERS%2DAMERICANS%2DDEAL-name_page.html

hehe

m0ah gewoon ja zeggen en nee doen lijkt me het beste in dit geval

laat de man maar vertrekken naar wit rusland totdat de info gechecked is en vervolgens kunnen de mensen hem aldaar oppakken, inpakken en doorsturen richting guantanamo bay ... hij kan net zo goed gelijk cuba om asiel vragen

zondag 21 september 2003 @ 17:46:36 #100
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_13338845
DESPERATE SADDAM OFFERS AMERICANS DEAL

Sep 21 2003

From Paul Martin In Baghdad

SADDAM Hussein has been in secret negotiations with US forces in Iraq for the past nine days, we can reveal.

The Iraqi dictator is demanding safe passage to the former Soviet republic of Belarus. In exchange, he has vowed to provide information on weapons of mass destruction and disclose bank accounts where he siphoned off tens of millions of dollars in plundered cash.

President Bush is being kept abreast of the extraordinary talks by his National Security advisor Condoleezza Rice. She is co-ordinating negotiations in Baghdad which are led by Lt. Gen. Ricardo Sanchez, the commander of American forces in Iraq.

The United States has vowed never to negotiate with Saddam and want to take him dead or alive, but the White House hopes the clandestine talks will allow them to pinpoint the tyrant's exact location.

Saddam's English-speaking representative walked into the US HQ at Tikrit - the dictator's home town - on September 12 and asked to talk to senior officers.

He then led a group of US troops to a nearby suburb where one of Saddam's loyal security chiefs was waiting. The US officers were handed a hand-written note, purportedly from Saddam himself.

The security boss had a British-made Racal military radio set which he claimed gave him direct contact with people in the same room as the dictator. The radio is notoriously difficult to monitor.

He was immediately taken into custody, but the US has continued to exchange messages with Saddam using the radio and other means.

A senior Iraqi told The Sunday Mirror last night: "A representative of Saddam dressed in Western-style civilian clothes came to coalition people at Tikrit at sunset on September 12. He led them to a house where the security official was waiting.

"The discussions are now going on under the direct authority of General Sanchez. Naturally all the major decisions are being made at the level of the National Security Council, under Condoleezza Rice."

He maintained that Saddam had decided to seek a deal "because he is desperate, trapped and finding fewer and fewer people willing to give him shelter."

He added: "He resorts to arriving with a posse of armed men, and forcing them to give him hospitality. When he leaves the frightened 'hosts' are told they'll be killed if they say a word."

It is believed the US authorities will simply string Saddam along, aiming to track the go-betweens until they know exactly where to find the rogue leader.

"There's no doubt the net is closing, and that his supporters' efforts to get the Americans to pull out of Iraq are not succeeding," said the source.

"They can cause disruption and problems, but this does not bring Saddam any nearer to coming back to power, and he now knows it. The negotiators will try to keep the line of communication open as long as possible, but the word from Washington is: 'No deal'."

Saddam left strong hints that he was willing to talk in his last audio tape on Wednesday. It had a strongly defiant tone, but contained two significant indications that he was keen for a deal:

-SADDAM addressed the US president directly and gave him a possible get-out for a negotiated surrender. "There might be some who lied to you, but you believed those lies," he said, hinting that coalition intelligence was badly wrong.

-HE added: "If you want to discuss the withdrawal arrangements, some of the officials in the leadership arrested by your army ... you can contact them and hold a suitable dialogue."

Although Saddam was still proposing an unconditional American withdrawal from Iraq, coalition chiefs took his latest statement as a willingness to talk.

Since the fall of Baghdad in April the dictator has remained on the run.

Saddam-hunters say he moves disguised as a peasant or labourer in a long white dishdasha (gown), especially in remote countryside.

Fearing he will be spotted and betrayed, he seldom stays in one place for more than two hours. He is often sheltered by tribal leaders whom he appointed to replace the real leaders during his reign of terror.

"They owe their very existence and their status and money to him, so they feel a strong obligation," said one hunter.

"But the feeling of obligation gets less and less as time passes and the pressure mounts."

He is also believed to have made brief visits to Baghdad in brazen defiance of the occupying US forces.

One senior Iraqi told me: "He had set up over 1,000 hiding places before the fall, and I guess he goes from one to the other these days. When he was in power, even cabinet ministers wouldn't know where meetings were to be held.

"They were taken to a small bus, or if they were very senior the security sent a car. He's been a master of survival."

Saddam hunters have issued several photofit images of how he might look.

He has apparently run out of black hair-dye and will almost certainly have white hair.

"He's moving every two hours and he's not staying set," said Colonel Don Campbell, chief of staff of the 4th Infantry Division. "He has to."

Saddam has demanded to go to Belarus, the former Soviet republic which still has a president and leadership descended from the old guard Communist Party era.

Before the war the Americans told Saddam he could leave the country, but he spurned the offer.

Since then President Bush has rejected any idea of making a deal with the ousted leader and has put a $25million dead-or-alive bounty on his head.

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')