quote:Serieuze materie.
Ik ben de afgelopen maanden naar een land geweest waar heel weinig christenen wonen en ontzettend veel Hindu's en Moslims. Ik heb daar mensen leren kennen die eigenlijk net zo leven als de bijbel voorschrijft. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze mensen in de hel zouden komen, of dat alle niet-christelijke mensen niet naar de hemel gaan. Zouden zij echt 'verdoemd' worden in de hel??
Voor de fokker van wie de vraag kwam: hier het antwoord.
Wat je zegt klopt. Er zijn zoveel mensen die met de beste bedoelingen leven en echt goede mensen zijn. Vaak zelfs beter misschien dan de christenen, dan wijzelf. En ja, zomaar verdoemd, dat is zeer onrechtvaardig.
Ik zal je vraag als volgt beantwoorden. Eerst het probleem waar wij als mensheid mee lopen. 2. Hoe dat opgelost kan worden en waarom dat niet anders kan dan zo. En als laatste 3. over zomaar verdoemt worden.
1.Probleem
Alle mensen over de hele wereld zijn na de zondeval geïnfecteerd met de kennis van goed en kwaad. Iedereen heeft die kennis. Ook wel geweten genoemd. Omdat de mens erg zwak is, kan zij niet voor goed kiezen. Door het maken van een fout (van kinderkoekiepikken, tot roddelen, tot stelen, tot moord) KAN een mens niet meer met God in contact komen. Laat staan later naar Hem toe gaan (hemel). Waarom niet bij God kunnen komen? God = goed en KAN gewoonweg niet met fout samen. Soort van water en vuur vergelijking. Zelfs al doe je alles goed en 1 klein dingetje fout
Dit probleem zorgt ervoor dat mensen een leegte ervaren. Een soort van onbehaaglijk gevoel ( zovan: ík mis iets essentieels iets heb ik niet door).
2.Oplossing
Die leegte of dat onbehagelijk gevoel kun je op verschillende manieren sussen. Door bijvoorbeeld doelen te stellen; school, ambities etc. En natuurlijk ook met religie.
Alle religies hebben het over goed en fout (logisch: kennis van goed en kwaad). Allemaal proberen ze een manier te vinden om dat gevoel/probleem op te heffen... of anders een hemelticket safe te stellen.
Niet bij God kunnen komen is een probleem want, daardoor hoor je automatisch bij de andere club. Duivel en consorten. Even uitleggen: om het een beetje duidelijk te maken, giet ik het even in een wat Nederlandser ludiek jasje.
De duivel runt een adviesbureau: Bokkepoot en co.
Omdat hij een hekel aan de mens heeft en vindt dat de mens het niet waard is om bij God te horen, fluistert hij bij alle mensen ongevraagde (beroerde) adviezen in het oor. Hij doet dat heel handig, want in eerste instantie lijken zijn adviezen geweldig (hij weet nl. ook dat mens erg zwak is). Daarbij denken veel mensen dat hij niet bestaat, wat direct de meest ideale dekmantel is
Wanneer iemand advies aanneemt/ en dus een fout maakt dan rekent Bokkenpoot en co. een astronomisch hoog tarief. Het kost je je leven. En daardoor kun je niet meer bij God horen je hebt namelijk een rekening openstaan bij de bokkenpoot. En daarmee heeft hij dat recht op jou. En dat is erg slecht nieuws
Is er een oplossing???
Ja! Jezus, God, kwam naar deze aarde toe en leefde een leven zonder advies aan te nemen van de duivel (en dus zonder de fout in te zijn gegaan). Dus toen Hij overleed en Zijn leven gaf klopte er iets niet. Bokkepoot en co. had Jezus onrechtmatig het leven afgenomen. Wat heeft Jezus nou gedaan: Hij heeft vervolgens (ook) een astronomisch hoge schadeclaim ingediend: Alle mensen die Jezus accepteren als zijnde rekeningbetaler (door die schadeclaim) is de openstaande rekening betaald.
En zo kunnen we dus weer bij God komen, God ervaren, en straks dus naar de hemel.
Daarom zegt Jezus zelf ook: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij God komen dan via Mij.
Dat is dus niet om lastig te doen maar de enige manier. En eigenlijk supernieuws!
3. Zomaar verdoemd worden
Dat Jezus naar de aarde kwam dat Hij de mooie perfecte hemel verliet en naar onze verprutste aarde kwam om ons mensen die er keer op keer een potje van maken te redden van dat astronomisch hoge menskapotmakende tarief van de satan.
Het enige motief dat je erachter kunt vinden is liefde. Is omdat Hij ons het waard vindt.
Hij die een juist voor ons een gruwelijke dood heeft gestorven om ons mensheid te redden, wil niemand zomaar verdoemen. Dat heeft Hij wel bewezen. Hij heeft het beste met ons voor. Daarbij is Hij ook nog eens rechtvaardig en niets dan goed.
Joh 3:16 Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Dus Als mensen zijn we door de fouten die we maken een soort van automatisch verloren. God wil ons, door wat Jezus heeft gedaan, in het leven zetten. Dat betekent straks eeuwig leven, maar nu op aarde al mag je steeds meer van dat heerlijke leven zien en ervaren. Lees in Johannes 17 eens wat Jezus gebed voor jou is! God wil niet verdoemen, integendeel; Hij wil vrijspreken en redden!
Maar hoe zit het dan met die andere religies; want als je in een andere cultuur bent opgevoed, met andere gebruiken, religies of helemaal geen religies wat dan? Jezus de enige weg. Leuk, maar beetje rot voor die mensen dan. Das toch niet eerlijk.
Romeinen 2:6 Als Hij de wereld oordeelt, zal Hij ieder geven wat hij verdient.7 Hij geeft eeuwig leven aan hen die geduldig de wil van God doen, op zoek naar de glorie en eer en het leven dat nooit eindigt. 8 Anderzijds zal Hij Zijn strenge straf laten neerkomen op hen die alleen maar aan zichzelf denken en die, in plaats van zich aan de waarheid te houden, onrecht doen. 9 Wie liever kwaad doet, zal vreselijke pijn en ellende te verduren krijgen. Dat geldt voor iedereen: Niet alleen voor de Joden, maar ook voor alle andere mensen. 10 Maar ieder die het goede doet, zal door God worden verhoogd en vrede ervaren. Ook dat geldt niet alleen voor de Joden, maar eveneens voor alle andere mensen. 11 Want voor God zijn alle mensen gelijk. 12 De mensen die de wet van God niet kennen, gaan verloren zonder dat er naar de wet verwezen wordt. En de mensen die de wet van God wel kennen, worden door de wet veroordeeld. 13 Om voor God vrijuit te gaan, moet u doen wat Hij wil, of u Zijn wet nu kent of niet. 14 Hoewel er veel volken zijn die de geschreven wet van God niet hebben, doen die van nature toch wat God wil. Daaruit blijkt dat zij weten wat goed en kwaad is. 15-16 De wet van God staat in hun hart geschreven. Hun geweten vertelt hun wat zij moeten doen: Of hun gedachten klagen hen aan, òf hun gedachten spreken hen vrij. Dit is het goede nieuws dat ik breng: Er komt een dag dat Jezus Christus in opdracht van God Zijn oordeel zal uitspreken over het verborgen leven van de mensen, over hun diepste gedachten.
Dit bovenstaande plus de wetenschap hoe God is en wil dat alle mensen Hem kennen en bij Hem horen geeft een superbeeld. God komt ons mensen in alles toegemoet!
quote:Ja, dat was m.
Op dinsdag 16 september 2003 21:17 schreef yvonne het volgende:
Ik mis opeens akkersloot heel erg
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:17 schreef yvonne het volgende:
Ik mis opeens akkersloot heel erg
quote:Nee, BHFH. Die is naar India geweest, toch?
Op dinsdag 16 september 2003 21:18 schreef robh het volgende:[..]
Ja, dat was m.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |