Maar soms komen gedichten tot stand doordat de dichter een bepaald woord zo mooi vond, of misschien een bepaalde zinsnede. Hebben jullie ook favoriete woorden/zinsfragmenten? Flarden uit gedichten/proza/etc.
Ik trap af met een zin die ik magistraal vind en mij te pas en te onpas door het hoofd schiet als ik ergens enthousiast over ben. Struikel niet over het enigszins archaïsche (1948) Nederlands: "Het was een dier getijdenrijke dagen geweest, vol van een kosmisch initiatief, die voortslepen naar kentering en vernieuwing [...]" (Simon Vestdijk, De kellner en de levenden).
[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 03-04-2001 02:44]
-Jim Morrison-
dat is toch wel de mooiste zin, voor mij, die er bestaat. het is net Muziek als je hem herhaald....
Maar goed, voor de andere lezers - ik ben helemaal gevallen voor het woord paradoxalerwijs of paradoxelerwijs.
Ik kwam het een tijdje geleden tegen in de Ontdekking van de hemel en gisteren opnieuw op het forum. Beide keren stokte mijn adem zowat. Ik kan niet zo goed uitleggen waarom... op de een of andere manier klopt het ritme gewoon precies. Overigens heb ik net de Van Dale geraadpleegd om te kijken welke de juiste spelling is, maar het staat er niet in!
quote:Ha nog een doors fan .
Op 03 april 2001 10:15 schreef Rafterman het volgende:
out here in the peremeter, there are no stars, out here we are stoned,
imaculate.-Jim Morrison-
dat is toch wel de mooiste zin, voor mij, die er bestaat. het is net Muziek als je hem herhaald....
quote:"Carnival dogs consume the lines"
Op 03 april 2001 12:06 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ha nog een doors fan .
Bij mij is het The Movie van Jim Morrison , die staat op American Poet .
quote:Jep... 't is paradoxalerwijs. Ik houd er zelf ook wel van, ik heb 'm denk ik voor het laatst bij Vestdijk gelezen [edit: het lijkt wel alsof ik de laatste tijd niets anders lees], De ontdekking van de hemel is alweer enige tijd geleden.
Op 03 april 2001 10:47 schreef w.o.r. het volgende:
Die van mij weet je al als het goed isMaar goed, voor de andere lezers - ik ben helemaal gevallen voor het woord paradoxalerwijs of paradoxelerwijs.
[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 03-04-2001 12:49]
"With insomnia, nothing is real. Everything is far away. Everything is a copy of a copy of a copy."
Taalkundig misschien niet zo spannend, maar wel o zo treffend.
quote:Ik kan die stem nog horen, die maakte inderdaad ook echt indruk op me. Die hele film was trouwens retegoed. (Nu heb ik teveel posts van Arcee gelezen.
Op 03 april 2001 13:03 schreef w.o.r. het volgende:
Ok, dan nog een stukkie uit Fightclub dat ik erg mooi vind:"With insomnia, nothing is real. Everything is far away. Everything is a copy of a copy of a copy."
Taalkundig misschien niet zo spannend, maar wel o zo treffend.
Naast het feit dat je gelijk aan John Lennon moet denken vind ik het ook gewoon een mooi woord. Tevens hou ik wel van gedachtenexperimenten...
quote:
Op 03 april 2001 12:06 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ha nog een doors fan .
Bij mij is het The Movie van Jim Morrison , die staat op American Poet .
Daarin verteld die dat leven een film is , het levensverhaal .
Voor mij was dit heel frappant omdat ik als 10/11 jarig meisje overtuigd was dat leven een film was en anderen toezaten te kijken naar de film over ons leven .
Was ook wel grappig toen ik dat gedicht hoorde want ik moest daar meteen aan denken .
The movie whill begin in five moments the mindless voice announts. all those unseated whill await the next show.
(dan dat hele mooie stukje dat die bass opkomt)
we filed slowly ...... enz.
PRACHTIG!!!
the american prayer is mijn NUMMER 1 cd allertijden!!!!!!!!!!!
[Dit bericht is gewijzigd door Rafterman op 03-04-2001 14:00]
Toevoeging: het Babylonische woord voor zitten is "izuzzum" (u uit te spreken als oe). Dat vind ik echt één van de mooiste woorden aller tijden.
[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 03-04-2001 14:18]
quote:jah dat is zeker een heel mooi stuk.
Op 03 april 2001 13:37 schreef Rafterman het volgende:te gek!!!!!!
The movie whill begin in five moments the mindless voice announts. all those unseated whill await the next show.
(dan dat hele mooie stukje dat die bass opkomt)
we filed slowly ...... enz.PRACHTIG!!!
Omdat je zelfs minutieus moet zijn om het uit te spreken. Erg mooi.
Mama :
Iedereen op deze aardkloot kan deze klanken uitspreken, het is een van de belangrijkste woorden op aarde.
quote:altijd!!!
Op 03 april 2001 16:21 schreef Tokus het volgende:
jah dat is zeker een heel mooi stuk.
Kan iemand er de volledige text van plaatsen misschien?
"The movie will begin in 5 moments"
The mindless Voice announced
"All those unseated, will await
The next show"
We filed slowly, languidly
into the hall. The auditorium
was vast, & silent.
As we seated & were darkened
The Voice continued:
"The program for this evening
is not new. You have seen
This entertainment thru & thru.
You've seen your birth, your
life & death; you might recall
all of the rest -- (did you
have a good world when you
died?) -- enough to base
a movie on?"
An iron chuckle rapped our
minds like a fist.
I'm getting out of here
Where're you going?
To the other side of the morning
Please don't chase the clouds
pagodas, temples
Her cunt gripped him
like a warm friendly
hand.
"It's all right.
All your friends are here."
When can I meet them?
"After you've eaten"
I'm not hungry
"Oh, we meant beaten"
quote:(wauw)
Op 03 april 2001 16:50 schreef Rafterman het volgende:
altijd!!!
...
I'm not hungry
"Oh, we meant beaten"
epicurisme
Een haast exotisch woord dat me op een of andere manier steeds aan Pompeï, waar ik een half jaar terug geweest ben, doet denken.
kyrie eleis
Wat het betekent weet ik ff niet meer... het is iets Bijbels in ieder geval.. klinkt gewoon mooi
inevitable
Loopt lekker vloeiend
pleonasme
asyndeton
En het vervelende is dat ik nou op een heleboel woorden niet kan komen.. mmh nou ja als me er weer een paar te binnen schieten wijzig ik het wel
quote:zeker veel!!!!!!
Op 03 april 2001 17:15 schreef Koekepan het volgende:
(wauw)
Volgens mij zijn bijna alle Doorsteksten geweldig.
quote:Die is ook te gek inderdaad! Wauw... * Koekepan blijft nog ff naar het woord staren
Op 03 april 2001 17:26 schreef Meneer_Aart het volgende:
asyndeton
edit:
quote:Kyrie eleison: Heer heb genade. Grieks is sowieso een geweldige taal. Zeker Homerisch Grieks, vind ik. En dat van Sappho.
Op 03 april 2001 17:26 schreef Meneer_Aart het volgende:
kyrie eleis
[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 03-04-2001 17:45]
quote:Zeker, en ook een behoorlijk ondergewaardeerde, voorzover ik weet.
Op 03 april 2001 17:38 schreef Rafterman het volgende:
zeker veel!!!!!!
jim was een dichter!!!!!!!!!
quote:ABSOLUUT!!!!
Op 03 april 2001 17:40 schreef Koekepan het volgende:
Zeker, en ook een behoorlijk ondergewaardeerde, voorzover ik weet.
quote:zekerz,
Op 03 april 2001 21:50 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Heb je niet ook de American Night , die dichtenbundel is ook erg goed .
-Heeft geen uitleg nodig.
ontvangenis.......
mooier:
onbevlekte ontvangenis........
mooiste:
imaculate conception......
quote:Italiaans: assunzione immacolata. Ook wauw...
Op 04 april 2001 12:58 schreef Rafterman het volgende:
imaculate conception......
[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 04-04-2001 13:10]
Ook mooi: uitgekorene.
quote:Heb je ervan genoten? Hoe zit dat dan? (Moest ook meteen weer aan Fight Club denken :-)
Op 04 april 2001 19:16 schreef sataN het volgende:
Ik heb er een tijd last van gehad, en heb daar zowel van genoten als dat het me gesloopt heeft.
quote:Zo heet mijn moeder maar dan op z'n spaans..
Op 04 april 2001 12:58 schreef Rafterman het volgende:imaculate conception......
Inmaculada concepcion
[Dit bericht is gewijzigd door Qarinx op 04-04-2001 20:02]
quote:Ik vind Grieks vreselijk om te leren eigenlijk.
Op 03 april 2001 17:39 schreef Koekepan het volgende:
Kyrie eleison: Heer heb genade. Grieks is sowieso een geweldige taal. Zeker Homerisch Grieks, vind ik. En dat van Sappho.
Grappig is dat alle mensen die min of meer Grieks afgerond hebben en docenten Grieks helemaal geweldig vinden, maar dat ik de eerste leerling die het ook leuk vind nog moet tegenkomen.
Mooi klinkt het wel ja... hoimoi talas
Ow ja nog een mooi woord:
purperen en scharlaken
quote:Zo ontzettend mee eens, er was een tijdje geleden op tv (device voor als er geen fok! is) een serie over de divina comedia. Er werd in het Italiaans uit voorgelezen en ondertiteld. Ik heb gewoon mijn ogen dichtgedaan en er naar liggen luisteren, zo mooi als Dante dat allemaal vormt, het lijkt wel muziek, je zou er Italiaans voor willen leren. Ik verstond er geen ruk van maar mooi was't zeker.
Op 04 april 2001 13:09 schreef Koekepan het volgende:
Italiaans: assunzione immacolata. Ook wauw...
Italiaans is sowieso een mooie taal.
nog van die mooie woorden:
Wer nicht von dreitausend Jahren
Sich weiss Rechenschaft zu geben,
Bleib im Dunkeln unerfahren,
Mag von Tag zu Tage leben.
Als ik er nog meer bedenk zal ik ze wel posten .
quote:Agree, agree! Ik heb zelfs Italiaans geleerd (maar ben niet heel ver gekomen), alleen maar om Dante te lezen of te proeven. Het is inderdaad muziek, maar nog veel fijner dan dat eigenlijk. Echt geweldig is het, ik heb die serie ook gezien, Nachtgedachten, op nederland 1. Heeft nu een ander onderwerp.
Op 04 april 2001 20:16 schreef Dagootje het volgende:
Zo ontzettend mee eens, er was een tijdje geleden op tv (device voor als er geen fok! is) een serie over de divina comedia. Er werd in het Italiaans uit voorgelezen en ondertiteld. Ik heb gewoon mijn ogen dichtgedaan en er naar liggen luisteren, zo mooi als Dante dat allemaal vormt, het lijkt wel muziek, je zou er Italiaans voor willen leren
Ik heb net even moeten spieken voor het woord floccinaucinihilipilification, dat ik nodig had in een ander topic.
Zelf heb ik met mijn werk in de chemie nog wel eens te maken met cyclopentadienyl, een onderdeel van o.a. zirconocenen (nog zo'n mooie) en organolanthaniden (ik houd het niet meer ).
Piemelstijvend zijn ze, wat weer een van mijn mooiere stokwoordjes is.
en verder een heleboel woorden in het engels met een rollende schotse "r" erin. voel ik me weer lekker thuis.
quote:
Op 05 april 2001 14:58 schreef Atrimar het volgende:
abbreviation
mooi omdat het zo'n onmogelijk lang woord is voor afkorting
quote:Ook wel een duister woord vind ik. Wanneer je het uitspreekt voel je al een beetje de huivering.
void
een heel klein simpel woord voor zoiets groots en beangstigend
quote:Spaceeba betekent dankjewel trouwens. Beckon is inderdaad een heel mooi woord.
spaceeba
russisch ... ik spreek het niet, maar het klinkt zo prachtig en pompeus ook al zo'n mooi woord
to beckon
als in "Your voice, like wind through trees, beckons"en verder een heleboel woorden in het engels met een rollende schotse "r" erin. voel ik me weer lekker thuis.
quote:dat wist ik
Op 05 april 2001 15:45 schreef Koekepan het volgende:
Spaceeba betekent dankjewel trouwens. Beckon is inderdaad een heel mooi woord.
dies zin met Beckon, kwam uit een tussenstukje uit een songtekst van Type o Negative, een gedicht over de dood in vrouwelijke vorm ... ~huiverdehuiver~ errug mooi
quote:[offtopic]
Op 03 april 2001 17:53 schreef Rafterman het volgende:
ABSOLUUT!!!!
zijn boek 'the lords and the new creatures' is echt SUPER!
maar je hoort het ook wel op american prayer, die poezie is geniaal!
quote:Kun je die plaatsen? (misschien in het "favo gedicht"-topic
Op 05 april 2001 15:52 schreef Atrimar het volgende:
een gedicht over de dood in vrouwelijke vorm ... ~huiverdehuiver~ errug mooi
Daarnaast vind ik het dialectwoord Böökerd erg mooi en alles omvattend.
quote:Zal ik ASAP doen ... misschien handig om me ff te icq-en als geheugensteuntje
Op 05 april 2001 16:01 schreef Koekepan het volgende:
Kun je die plaatsen? (misschien in het "favo gedicht"-topic)
De resterende 10 minuten van de uitzending heeft Mulder nog geprobeerd zijn verspreking aannemelijk te maken, maar Büch is niet meer opgehouden met lachen.
Ik ook niet
quote:TE GEK!!!!!!!
Op 05 april 2001 15:58 schreef Jarno het volgende:
[offtopic]
Huh? Had iemand het over The Doors??
Gaaaaaf nog meer liefhebbers! Ben zelf al de hele week in de auto aan het luisteren naar de 4CD set van Bright Midnight, No One Here Gets Out Alive. Geweldig spul. Uit die interviews die daar op staan, blijkt ook meerdere malen dat Ray (en de rest ook, zij het in mindere mate) vind dat Jim een vreselijk ondergewaardeerde moderne dichter is.
[/offtopic]
maar jim, pffffff,
die heeft echt dingen geschreven.
(ontopic)
over mooie woorden gesproken, ik ben al tijden enorme fan van the doors, in het begin snapte ik nooit wat jim zie of aan het zingen was, maar vond ik het alleen maar geniaal klinken, mooie woorden!!!!!!
quote:Nog even offtopic dan, voordat Yvonne boos word, anders moeten we maar even een topicje in Muziek eraan wagen
Op 05 april 2001 17:12 schreef Rafterman het volgende:
TE GEK!!!!!!!
is dat een nieuwe cd van bright midnight??? te gek!
De nieuwe Bright Midnight vindt je op deze site. Absoluut een aanrader, zeer mooi vormgegeven ook. Prijzig, maar zijn geld waard!
te gek zeg!!!! ik heb die hiervoor gekocht 'live in detroit' die is echt te gek! gewoon 1 concert!
maar ontopic!
mooi woord:
heerlijk.
waarom een mooi woord:
heerlijk
heelrijk
Kutje... .
quote:Kutje...
Op dinsdag 29 juli 2003 13:54 schreef ramses het volgende:
Er is één extreem mooi woord, maar dat ga ik niet zeggen. Want dan weet gelijk iedereen mijn wachtwoord
quote:Het mooie aan het woord kutje, dat overigens ook weleens met 2 t's gespeld wordt, is dat het altijd zo vanzelfsprekend gebruikt wordt in de verkleinvorm. Doe je dat met lul dan krijg je lulletje en niet alleen wil geen enkele volwassen man geassocieerd worden met het woord lulletje, aangezien het gebrek aan viriliteit uitdrukt, ook staat het zo onbeduidend, als in lulletje rozenwater. Bij kutje hebben we dergelijke assosiaties helemaal niet. Waar kut nog iets wegheeft van kuit en derhalve verwijst naar iets anatomisch-biologisch dat naar vis stinkt, heeft kutje iets weg van lieve zachte donshaartjes boven een vochtig roze sneetje. Om van te likkenbaarden!
Op dinsdag 29 juli 2003 13:49 schreef JAM het volgende:
Ik bemmin het woord : kutje, niet omdat het zo'n mooie klank heeft, niet omdat het zo typerend is voor iets, maar gewoon omdat er kutje staat. Elke keer als ik ergens kutje zie staan, lopen er koude rillingen over mijn rug, en dan denk ik bij mijzelf, wat ben ik toch blij dat er kutje is.Kutje...
.
quote:kuttje
Op dinsdag 29 juli 2003 21:29 schreef fatima het volgende:
berelul en oplichter.
oja : obstipatiediarree.
quote:kantklosser
Op woensdag 30 juli 2003 00:20 schreef fatima het volgende:[..]
leugenaar
.
quote:bh-draagster
Op woensdag 30 juli 2003 00:53 schreef fatima het volgende:[..]
beddepan
.
quote:trawlersnor&simulate
Op woensdag 30 juli 2003 00:55 schreef Ryan3 het volgende:[..]
bh-draagster
.
quote:quirulant
Op woensdag 30 juli 2003 00:59 schreef fatima het volgende:[..]
trawlersnor&simulate
.
"Waarheid verhult zich in woorden" -- the.moderator, 2003
quote:Jij begrijpt het helemaal.
Op dinsdag 29 juli 2003 19:12 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Het mooie aan het woord kutje, dat overigens ook weleens met 2 t's gespeld wordt, is dat het altijd zo vanzelfsprekend gebruikt wordt in de verkleinvorm. Doe je dat met lul dan krijg je lulletje en niet alleen wil geen enkele volwassen man geassocieerd worden met het woord lulletje, aangezien het gebrek aan viriliteit uitdrukt, ook staat het zo onbeduidend, als in lulletje rozenwater. Bij kutje hebben we dergelijke assosiaties helemaal niet. Waar kut nog iets wegheeft van kuit en derhalve verwijst naar iets anatomisch-biologisch dat naar vis stinkt, heeft kutje iets weg van lieve zachte donshaartjes boven een vochtig roze sneetje. Om van te likkenbaarden!
.
* Verzoekt aan Isabeau en Atrimar een LIT-ban voor "the usual suspects"!
[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 30-07-2003 01:47]
= befaamdheid, gerucht, mare, faam
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |